Меттиган латтам 8 класс конспект

Обновлено: 02.07.2024

Уроки соответствуют ФГОС. На уроках изучается творчество К.Л.Хетагурова.

ВложениеРазмер
urok_osetinskoy_literatury_v_9_klasse_1.docx 26.53 КБ
urok_osetinskoy_literatury_v_8_klasse_1.docx 28.67 КБ
gom_urochy_plan_iron_literaturaeyae_6_klasy_2.docx 294.29 КБ

Предварительный просмотр:

Урок осетинской литературы в 9 классе

Кочиева Томара Тенгизовна

Урок осетинской литературы в 9 классе

Личностные результаты: формирование духовно-нравственной позиции, развитие интереса к эмоциональной сфере человека; развитие устойчивого познавательного интереса к чтению; осознание потребности в самовыражении через слово;освоение общекультурного наследия осетин.

Метапредметные результаты: владение основами самоконтроля, самооценки, принятия решений; смысловое чтение; умение организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность с учителем и сверстниками;

Методы обучения: словесный, проблемный, демонстрационный, исследовательский

Организационные формы урока: индивидуальная, фронтальная.

Тип урока: урок-исследование.

Мотивация к учебной деятельности.

Приветствие. Настрой учащихся на работу .

Создать ситуацию мотивации к обучению.

- Карина, Нина, Ирина, Алана, Олег, Милена, Казбек… У вас у всех такие красивые имена.

- Кто из вас знает значение своего имени?

- А почему вас так назвали? Что ожидали от вас ваши родители, нарекая этим именем?

Древние народы придавали большое значение имени. Они считали, что от удачного выбора имени зависит судьба человека.

- А вы верите в то, что имя влияет на судьбу человека?

умение слушать и вступать в диалог, участие в формировании атмосферы исследования и сотворчества

умениеграмотно и осознанно строить речевое высказывание в устной форме

Сохранение интереса к теме при непосредственной работе с новой информацией.

- Заметьте, что приведённые примеры открыто характеризуют персонаж, и чаще всего в уничижительном смысле. А Коста мастерски воспользовался приёмом: имена не открыто заявляют о качествах героя, это расчёт на думающего читателя, в них глубокий, философский смысл.

Приводят примеры из произведений русской литературы.

формирование и реализация умения включаться в разные виды учебной деятельности, реализовывать навыки решения практической задачи индивидуально.

умение выражать свои мысли;инициативное сотрудничество в поиске и сборе информации.

построение логической цепи рассуждений; установление причинно-следственных связей; анализ; сравнение; выдвижение гипотез и их обоснование.

- А ещё о каких традициях идёт речь в повести? Обратитесь к тексту первой главы.

1. Закон гостеприимства

2. Ритуал застолья

4. Закон кровной мести (отношение Коста к нему в отличие от других обычаев)

- Какие соблюдаются сегодня в осетинской традиции и от чего мы отказались? А в вашей семье? Хотелось бы вернуть утраченную традицию?

Обычаи и традиции предков воспитывают сдержанность во всём, уважение к старшим, женщине, чувство долга, чести, достоинства, ответственности, дисциплины. Общество и нация держатся на законах.

Тогда имеем ли мы право назвать повесть Коста Хетагурова – энциклопедией кавказской жизни?

Повесть показывает, что нет непереходимых границ, каждая вера учит и призывает к добру. Произведение Коста объединяет, консолидирует.

- Жизнь непредсказуема, нам неизвестна наша судьба, но испытания ждут каждого. Не исключение и Фатима.

(выбор Фатимой жениха)

- Как этот выбор характеризует её?

а) смирение перед законами Адата;

б) жертва и искупление того, что нарушила обет;

в) желание осчастливить Ибрагима;

На протяжении урока мы говорим об имени Фатима.

Работа с текстом первой главы. Поиск информации о традициях и обычаях кавказских народов.

Сравнивают кавказские обычаи с обычаями предков, обычаями, существующими в современном мире осетин, в семье каждого из учащихся.

Высказывают своё мнение.

Сравнивают произведение К. Хетагурова с романом А.С. Пушкина с точки зрения масштабности охвата действительности.

Работа с текстом повести

Соотносят смысл высказывания с различными моментами в жизни героини.

Формулируют тему урока.

оценивание поступков героев с нравственно-эстетической точки зрения; саморегуляция.

умение устанавливать и сравнивать точки зрения, аргументировать свою позицию.

умение осуществлять рефлексию своей деятельности и своего поведения в процессе учебного занятия и корректировать их.

поиск и выделение необходимой информации; умение анализировать, сопоставлять факты, делать выводы; смысловое чтение; выдвижение гипотез и их обоснование.

Побуждение к собственным высказываниям .

Сыну своей героини Фатимы Коста не дал имени. Наверное, тоже не случайно. Думающий читатель должен домыслитьсудьбу ребёнка. Коста даёт нам право поучаствовать в судьбе мальчика. Но другую судьбу, отличную от родителей, мы желаем мальчику. А каким именем для иной судьбы вы бы нарекли мальчика? Что бы вы хотели ему этим пожелать?

По традиции желающие дать имя мальчику должны были написать имя и бросить в меховую шапку. Кто-нибудь из присутствующих (у нас это будет самый младший) тянул судьбоносный жребий. Какое имя выпадало, то и давали ребёнку. Давайте и мы последуем традиции.

- Ныр куыд сыгъдӕг зӕрдӕйӕ раттам ном рæзгæ удæн, уæ алы хъуыддаджы дæр-иу ахæм зæрдæ бавæрут. Мæн та фæнды, цæмæй уæ алкæйы царды фæндаг дæр рухс æмæ уалдзыгон быдырау дидинæгвæлыст уа.

Ребята, я уверена, что сейчас в ваших головах только чистые помыслы, ваши сердца светятся. А помог нам в этом Коста. И ещё, не забывайте: какие бы имена мы ни носили, что бы они нам ни предопределяли – во многом от нас зависит, какой след оно оставит на земле.

Предложения и пожелания учащихся.

Участвуют в обряде имянаречения.

Делятся впечатлениями об уроке.

умение осуществлять рефлексию своей деятельности и своего поведения в процессе учебного занятия и корректировать их.

умение обобщать информацию и делать выводы; построение логической цепи рассуждений, анализ, синтез.

планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками; участие в коллективной деятельности; умение грамотно и точно выражать свои мысли.

Предварительный просмотр:

Урок осетинской литературы в 8 классе

Кочиева Томара Тенгизовна

Урок осетинской литературы в 8 классе

Цель урока : познакомить учащихся с произведениями осетинского устного народного творчества; раскрыть значение музыки как средства выражения души, ее важную роль в жизни и судьбе человека и нации на примере Нартского эпоса.

Планируемые результаты: з нания, умения, навыки и качества, которые актуализируют/ приобретут/закрепят/др. ученики в ходе урока (мероприятия, занятия):

Личностные результаты: формирование духовно-нравственной позиции, развитие интереса к эмоциональной сфере человека; р еализация возможности монологического выступления ; закрепление навыков работы в группе на основе принципов взаимоуважения, поддержки;

воспитание бережного отношения к традициям осетинской культуры.

Метапредметные результаты: умение понимать проблему, структурировать материал, подбирать аргументы для подтверждения собственной позиции, выделять причинно-следственные связи в устных высказываниях, формулировать выводы; организовывать собственную деятельность, оценивать ее.

Предметные результаты: умение анализировать литературное произведение; понимать и формулировать тему, идею литературного произведения; владение литературоведческой терминологией при анализе литературного произведения; создание устных монологических высказываний, умение вести диалог; развитие навыков комплексного анализа литературного текста, формирование учебно-познавательного интереса к работе с текстом произведения.

Методы обучения: словесный, проблемный, демонстрационный, исследовательский

Организационные формы урока : индивидуальная, групповая, фронтальная.

Тип урока : урок-исследование.

Мотивация к учебной деятельности.

Приветствие. Настрой учащихся на работу .

2. Личностные: смыслообразование

участвовать в формировании атмосферы исследования и сотворчества

Погружение в тему (целеполагание).

Создать ситуацию мотивации к обучению.

Чтение и анализ эпиграфа урока:

- Как вы понимаете высказывание Вольтера?

Сегодня мы попробуем по-другому взглянуть на знакомый каждому музыкальный инструмент фӕндыр. Он есть почти в каждой осетинской семье, многие на нем играют, его звуки нам близки и понятны, как звуки колыбельной, которую нам пели наши мамы.

Работа с эпиграфом

осмысленно читать, высказывать собственную точку зрения, грамотно строить устное высказывание.

Сохранение интереса к теме при непосредственной работе с новой информацией.

- Прочитайте и скажите, что у них общего.

- Значение какого из этих слов вам неизвестно, не до конца понятно?

- С точки зрения ёмкости слов, веса сколько важных для осетина понятий они вмещают! Представьте, что вы можете что-то из этого подарить друг другу. Алина, что бы ты хотела подарить Зауру? Это дар-пожелание. Идите навстречу друг другу. В вашей жизни будет много подарков, но такой подарок может быть единственным.

- Какие ассоциации, эмоции связаны со звуками фӕндыра у вас? На что эти звуки настраивают?

Мы сейчас говорим о хъандзалфӕндыре. Кроме него, есть ещё у осетин далафӕндыр, хъисын фӕндыр,12-тӕнон фӕндыр.А слышали ли вы звучание этих инструментов? (Музыка)

- Отличается ли наше состояние после прослушивания этой мелодии от того, которое возникает во время привычного звучания хъандзалфӕндыра? На какие эмоции настраиваешься?

формировать и реализовывать умения включаться в разные виды учебной деятельности, реализовывать навыки решения практической задачи индивидуально.

уметь выражать свои мысли, ставить вопросы.

уметь слушать и слышать друг друга, вступать в диалог.

- Сегодня мы заглянем в историю возникновения первого фӕндыра – 12-струнного. Именно этот инструмент относит нас ко времени Нартов, в глубь тысячелетий. Появление его связано с героем эпоса Сырдоном. Основываясь на ранее прочитанные сказания, дайте характеристику Сырдону. ( хитрый, остроумный, сообразительный, умный, смекалистый, владеет магией, обманщик, находчивый, видит сущность человека и пользуется его слабостями, коварный, строит Нартам козни, но и спасает их в случае крайней необходимости ).

Поэтому отношения с Нартами у него непростые, противоречивые. Это постоянная, непрекращающаяся борьба, в которой у каждого своё оружие: нарты, открытые и прямые, берут силой; Сырдон, не будучи воином, обманом. Но именно Сырдон приносит в дар фӕндыр, ставший сокровищем Нартов.

1. Хамыц ударил Сырдона, так как тот не хочет давать совет. Это же отрицательный поступок? Вот точка отсчёта. Какой линией я могу изобразить его поступок? Куда она направлена? (вниз)

2. Сырдон оскорблён, опозорен, мстит, воруя гордость Хамыца – корову, и этим наносит оскорбление Хамыцу. Куда движется линия дальше?

3. Хамыц в ответ истребляет род Сырдона. (ещё ниже и резче) Отношения ухудшаются, усугубляются, одно преступление хуже, страшнее предыдущего.

Следующий шаг за Сырдоном. Какого поступка мы от него ожидаем? (ответы детей) А он?

4. Сырдон создаёт фандыр и приносит его в дар нартам.

Сырдон находит силы и способ остановить зло –это чудодейственные, необыкновенные звуки фандыра. И сила эта не разрушительная, а созидательная.

Знающий Сырдон теперь выбирает этот путь.

- Из чего сделан музыкальный инструмент? (из костей рук сыновей Сырдона и жил, ведущих к сердцу ). Каков фандСырдона как отца и представителя рода? ( род его продолжит своё существование, его и сыновей будут помнить, пока есть и звучит фандыр )

- Посмотрите, как изображает Сырдона в этот момент жизни М.Туганов. Вы узнали его? Передайте состояние словами. Но Сырдон мужчина, и показать сердечную боль не может словами. Эта боль – в надрывных звуках инструмента. Какой Сырдон создаёт фандыр: хитрый, изворотливый или скорбящий? Происходит наложение портретов друг на друга. Фандыр создаёт владеющий удивительными знаниями хитрец, переживающий трагедию.

- А что важнее: из чего или для чего? Создание фандыра – апогей мудрости Сырдона. Он находит силы заиграть на нём и этим не допускает забвения. Так заставляет остановиться, оглянуться, задуматься гордых, непреклонных, жёстких, сдержанных Нартов, почувствовать, пережить чужую боль.Когда народ на грани исчезновения, в самые кризисные моменты обязательно должен появиться тот, кто спасёт не оружием, не храбростью в бою, а жизненной мудростью, рождённой трагедией. Приходит музыка и спасает и Сырдона, и Нартов. Звуки фандыра вбирают целую Вселенную. ( Звучит текст )

Техкаш чувирзира Бер карахь дада, Поднар т1е меллаша Йиллира йо1.

И т1едиллар кхочушдале хьалха карладоккхур вай:

1.латтамаш стенах олу; 2) муьлхачу хаттаршна жоп ло цара; 3) муьлхачу къамелан дакъойх кхоллало уьш; 4) уьш сказуемих бозуш хилар; 5) царний, сказуеминий юккъехь т1етовжар я урхалла хилар.

Латтамаша гойту дар я хилар муьлхачу хьолехь кхочушхулу. Маца? Мичахь? Х1ун 1алашо йолуш? Х1унда? Муха? бохучу хаттаршна жоп ло латтамаша. Предложенехь латтамаш хуьлу ц1ердашах, масдарх, куцдашах, деепричастих, хандешан билгалзачу кепах, ц1ерметдашах.

Чувирзира муха? техкаш –даран-суьртан латтам

Йиллира муха? меллаша-даран-суьртан латам

б) Ваша д1авахара муха?-г1аш

мича 1алашонца?-гергарчаьрга хаам бан

  1. Латтамех лаьцна болу кхетам вайн болуш бу, ткъа х1инца вай дуьйцур ду шакъастиначу латтамех лаьцна. Интонацица, маь1ница, соцунг1ица предложенин дешнех д1акъастош ялочу меженех шакъаьстина меженаш олу.

Масала: Корана хьалхахь, ц1енкъахь , 1уьллура говраш лохку шед. (Ц1енкъахь-шакъаьстина меттиган латтам).

Деепричастех а, деепричастин карчамах а кхоллабелла шакъаьстина латтамаш предложенехь запятойца билгалбоху, масала: Малх а, гучубаьлла, маршалла хоьттуш, боьлура. (Маршалла хоьттуш-деепричастин карчамах кхоллабелла латтам).

Нагахь санна деепричасти сказуемина уллохьа лаьтташ, маь1ница цунна герга елахь, запятой ца х1оттайо, масала: Сирчу т1улгашна юккъехула хи детталуш дог1ура. Деепричастих кхоллабелла шакъаьстина латтам –детталуш.

Нагахь санна деепричастии сказуемина юкъаяг1ахь, запятойш ца х1оттайо, масала: Цхьа стаг хилла генара новкъа вог1уш. (С.Б.) Генара новкъа-деепричасти

Х1инца вай шун хаарш т1еч1аг1деш болх бийр бу.

Ладарийн ши тача, Беснеш а т1адош, Меллаша ч1енгехьа Д1ашершаш го. Вехха и лаьттира, Меттах ца волуш, Шегарчу бохамна Хьере а хилла, Г1аьттира бекхамна, Ца хьелуш кхин.

Билгалбохур вай шакъаьстина латтамаш, церан бакъонаш карла а йохуш.

Х1инца вай 1амийнарг т1еч1аг1деш болх бийр бу, учебниках пайда а оьцуш

  1. Майданна т1ехула, хьаьвзаш шуьйра го а баьккхина, ловзуш пел бог1ура цхьа исбаьхьа к1айн кхокха. (Н.М) 2. Цкъацкъа, ойлане йолий, сан гипс тоьхна долчу куьйге а хьожий, доккха са доккхура йо1а. 3. Стохкалера мажъелла яраш д1айохуш, дитташ т1ера дакъаделла, кеглелла генаш д1ахедош, гонахара латта охкуш, белхаш бора ас бешахь. (Ш.М.) Шен готтачу х1усамна дан г1о доцуш г1овг1анца ха хоьрцу дерачу Органо. (Н.Ф.)

Билгалбохур бу деепричастех кхоллабелла шакъаьстина латтамаш. Хьалхарчу предложенехь хьаьвзаш шуьйра го а баьккхина - деепричастех кхоллабелла шакъаьстина латтамаш бу. Шолг1ачу предложенехь ойлане йолий, сан гипс тоьхна долчу куьйге а хьожий-шакъаьстина латтамаш бу.

Х1окху урокехь 1амийнарг т1еч1аг1деш кхин цкъа карладоккхур ду вай:

-Билгалбохур бу вай латтамаш, шакъаьстина латтамаш.

«Черкасийн и юткъа черт яржош т1етесна,

Цу т1е даржош к1айн истанг диллина,

Суьйранна лампа латийна, чоь серлаяьккхина,

Ша шена сакъера багахь узам ва беш,

Нахаца йолчу йоьхьана, куьйга тираш ва еш,

Х1окху урокехь вай шуьца карлабехира латтамаш, деепричастех хилла болу шакъаьстина латтамаш. Дийцира вай уьш предложенехь запятойца билгалбахар, нагахь санна деепричасти сказуемина уллохь лаьтташ, маь1ница цунна герга елахь, запятой ца х1оттаяр а.

Ткъа х1инца, вайн урок ерзаяле, хьовсур ду вай муха кхийтира иллин кийсакан чулацамах.

Х1окху кийсака т1ера черкасийн, черт, к1айн истанг, узам ва беш, тираш еш, хьомсара - дешнаш оьрсийн матте дохур ду вай.

Иштта хир ду уьш:

Черт - рогожа, циновка, плетенка;

К1айн истанг - войлок белый, ковер - в устаревшее время;

Узам ва беш –напевая;

Тираш еш –вышивая;

Хьомсара -любимая, возвышенная.

Муьлхачу маттера даьхкина х1ара дешнаш нохчийн матта юкъа: хан, т1оьрмиг, чоа, терза, йовлакх, г1уллакх, куьзга, ахча, тапча, совг1ат, жоп, хьекъал, хьаькам, та1зар, собар, 1алам, х1аваъ, эскар, сахьт,сибат.

Иштта хир ду уьш:

Йовлакх, г1уллакх, куьзга, ахча, тапча, совг1ат, хан, т1оьрмиг, чоа, терза-туркойн маттера;

Жоп, хьекъал, хьаькам, та1зар, собар, 1алам, х1аваъ, эскар, сахьт,сибат-1аьрбойн матера.

Вайн мотт хаза а, исбаьхьа а мотт бу. Вайн мотт хьалдолуш а, аьхна мотт бу, уггаре а хала а, к1рггера а дог-ойланаш ма-ярра ц1ена а, нийса а, юьззина д1айийца а, билгалъяха а йиш йолуш.

Дала ненан мотт безаран т1ехь ч1аг1дойла вай! Г1иллакхе, оьзда и бийца к1орда ма дойла цхьанна а нохчочунна! И 1омо, талла Дала хьуьнар лойла вайна массарна.

Цу т1ехь вай урок ерзор ю. Т1ейог1учу урокашкахь шун кхиамаш кхин а совбохур бу вай. 1одика йойла шун, марша 1ойла!

Посмотрите также:

Наверх Бесплатные презентации по различным предметам, 2016—2019
Все права на материалы, находящиеся на сайте, принадлежат их авторам. Все презентации были собраны из открытых источников.

Открытый урок по родному (чеченскому) языку. Урок по теме ДХандешнийн латтаман кепаш. В ходе урока использовалась презентация, игровые моменты, стихи, эпиграфы. В течении урока использовались здоровьесберегающие технологии, создавались проблемные ситуации.

Оценить 737 0

Урок №21 Хандешнийн латтаман кепаш

Хандешнийн латтамийн кепаш. Церан билгалонаш хаар.

Вай тахана хандашах лаьцна кхин а керланиг 1амор ду.

Х1окху урокехь вай дуьйцур ду хандешнийн латтамийн кепех а, церан билгалонех а лаьцна.

Шуна 1емар ду: уьш предложенехь схьакъасто, царна хаттарш х1итто, уьш муха кхоллало, предложенин муьлха меже хуьлий лела а.

Дар я хилар мича хьолехь,

Маца, муха, муьлха меттехь,

Х1унда, мича 1алашонца

Кхочушхуьлу гойту ас.

Шаьш цатешахь, де аш хаттар –

Гучубер бу т1аккха….(Латтам)

Хандешан а, латтаман а билгалонашца йоьзна ю вайн таханлера урокан тема.

Хандешан латтамийн йиъ кеп ю: хенан, меттиган, 1алашонан, бехкаман.

Хандешан хенан, латтаман кепо жоп ло маца? мацале? маццалц? маца дуьйна? – бохучу хаттаршна.

Хьо тхоьга веача вайша лийча г1ур ву. (г1ур ву маца? – веача).

Дог1а т1екховсале докъар д1адилла деза. (д1адилла деза мацале? – т1екховсале)

Малх схьакхетталц туьйранаш дийцира оха. (дийцира маццалц? –схьакхетталц).

Нус ялийчахьана г1уллакхаш тоделира марненан. (тоделира маца дуьйна? – ялийчахьана).

Хандешан хенан латтаман кеп хандешан орамера мукъаза аз шалха а долуш, цунна хьалха дакъалг -ма я т1ехьа суффикс – ехь кхетарца кхоллало.

Автобус ма – сеццинехь чуьра нах аралилхира.(ма-сеццинехь- хенан латтам)

Меттиган латтаман кепан хандешнаша жоп ло мича? мичахь? мичара? бохучу хаттаршна.

Иза кхоллало карарчуй, яхана яьллачуй хенийн хандешнашна т1е - чу, - чохь, - чуьра, суффиксаш кхетарца.

Масала: Хьаша ца вог1учу беркат ца дог1у. (ца дог1у-мича? – хьаша ца вог1учу).

Вовше ларам бечохь сий хуьлу. (мичахь?)–бечохь.

Селхана сецначуьра д1адолийра хьехархочо дийцар. (мичара?) – сецначуьра.

-1алашонан латтаман кеп кхоллало билгалзачу кепан хандашна т1е –хьама суффикс кхетарца.

Бераш ишколе даьхкина дешархьама.

Кхаъ баккхархьама хьалххе кхечира Тимур.

Хандешан орам т1е –ахь, -ехь суффиксаш кхетарца хандешан бехкаман кеп кхоллало.

Масала: Ахь кхайкхахь сихха схьавог1ур ву со.

Стаг шен маттаца вехаш велахь мохк цуьнан бу.

Ахь аьллехь хуур дара суна.

-Х1инца тахана дийцинарг т1еч1аг1дийр ду вай, х1ара т1едахкарш кхочушдеш.

-Х1ара т1едиллар цхьаьна кхочушдан хьовсур ду вай.

Хандешнийн латтамийн кепашбилгалъяха.

Куьпчичо шен пхьег1ийн т1ам шена луъучу буьллу. (луъучу-меттиган латтаман кеп)

Со воьду къеначу инарлас кхайкхинчу. (кхайкхинчу – меттиган латтаман кеп)

Йо1 д1а ма-яхханехь к1ентан чоэх болу маха схьабаьккхина накъоста.

(ма-яхханехь –хенан латтаман кеп)

Тхо а даьхкинера шу гархьама. (гархьама -1алашонан латтаман кеп)

Ма харц хир ву хьо, хьуна и моттахь.(моттахь – бехкаман латтаман кеп)

Ша лаьттачохь сецира иза. (лаьттачохь – меттиган латтам)

- Х1окху хандешнех кхолла хуур дарий шуна– чу, - чохь, - чуьра суффиксийн г1оьнца меттиг гойту латтаман кепаш?

Гулбала, дийца, д1ахьажа.

Кеп: совца - совцучу, совцучохь, сецначохь, сецначуьра.

Т1едиллар нийсаишттахир ду:

гулбала – гулбеллачу - гулбеллачохь – гулбеллачуьра

дийца – дуьйцучу – дуьйцучохь – дуьйцучуьра

д1ахьажа –д1ахьаьжначу – д1ахьаьжначохь – д1ахьаьжначуьра

1амийнарг т1еч1аг1деш лахахь ялийначу предложенешкара латтамаш шайн тайпанашка хьаьжжина къасто хьовсур ду вай.

Тохара ша сехьа ваьллачохь, д1анехьо гира цунна цхьа яьсса г1ота.

Шина балдах арадаллалц, хьан лай ду дош, арадаьлча – хьо цуьнан лай ву.

Къахетта, дог лезна ахь витахь, 1аьржа латта санна, тешаме к1ант ву со.

Хьоьга са ца гатдайтархьама доцца аьр ас.

Хенан латтам -ардаллалц

1алашонан латтам - цагайтархьама

Х1окху урокехь вай 1амийра хандешнийн латтамийн кепаш. 1амийнарг т1еч1аг1деш кхочушдира масех т1едиллар. Цул совнаха керла дешнаш а девзира вайна, уьш дага доуьйтур ду вай:

Куьпчи – эчигах пхьег1а йийриг (оьрсийн маттахь - гончар)

Инарла – (оьрсийн маттахь – генерал )

Чоа – г1овтал (оьрсийн маттахь – шинель, черкеска)

Г1ота – жа кхобу меттиг (оьрсийн маттахь – место для овец)

Ц1ахь хандешнийн латтаман тайп-тайпана кепаш юкъа а ялош, предложенеш х1иттае.

Кху т1ехь вайн урок чекхйолу.

1одика йойла шун, марша 1ойла.

Пайдаэцна литература:

У вас недостаточно прав для добавления комментариев
Чтобы оставлять комментарии, вам необходимо авторизоваться.
Если у вас еще нет учетной записи на нашем сайте, предлагаем зарегистрироваться.
Это займет не более 5 минут.

Для скачивания материалов с сайта необходимо авторизоваться на сайте (войти под своим логином и паролем)

Если Вы не регистрировались ранее, Вы можете зарегистрироваться.
После авторизации/регистрации на сайте Вы сможете скачивать необходимый в работе материал.

Заказать рецензию на методическую разработку
можно здесь

Татьяна Юрьевна ,спасибо за такую интересную статью ,я как раз занимаюсь по этой методике с детьми с. Подробнее.

Физкультура в школе нужна для физического развития школьников, как воспитательная составляющая и озд. Подробнее.

Материал поможет расширить представления детей о весеннем празднике – 8 Марта.Учащиеся познакомятся . Подробнее.

Пройдите курс дополнительного образования по теме: Оказание первой помощи в образовательных учреждениях

Оказание первой помощи в образовательных учреждениях Пройти обучение

Диплом за отличное владение и эффективное применение современных педагогических методик в условиях реализации ФГОС

Благодарность руководству образовательного учреждения за поддержку и развитие профессионального потенциала педагогического работника

  • Свидетельство о регистрации средства массовой информации ЭЛ № ФС 77 — 58841 от 28 июля 2014 года выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационный технологий и массовых коммуникации (Роскомнадзор).
  • Лицензия на осуществление образовательной деятельности № 4276 от 19.11.2020 года. Серия 78 ЛО № 0000171 Выдана Комитетом по образованию Правительства Санкт-Петербурга
  • В соответствии с Федеральной целевой программой развития системы образования на 2011–2015 гг. и проектом концепции федеральной целевой программы развития образования на 2016–2020 гг.

Нажмите, чтобы узнать подробности

1алашо: латтаман дурсах кхетам балар; дозуш долу къамел кхиор; кхетош кхиор.

 Урокан некъ: 1.Урокана кечам бар. 2.Ц1ахь бина болх таллар

Урокан некъ: 1.Урокана кечам бар. 2.Ц1ахь бина болх таллар

3.1амийнарг карладаккхар. Хеттарш. 1.Предложенин коьрта меженаш муьлхарш ю? 2.Коьртаза меженаш муьлхарш ю?

3.1амийнарг карладаккхар. Хеттарш. 1.Предложенин коьрта меженаш муьлхарш ю? 2.Коьртаза меженаш муьлхарш ю?

 3.Дар я хилар мича хьолехь, Маца,муха,муьлха меттехь, Х1унда,мича 1алашонца Кхочушхуьлу гойту ас. Шаьш ца тешахь,де аш хаттар- Гучубер бу т1аккха … латтам

3.Дар я хилар мича хьолехь, Маца,муха,муьлха меттехь, Х1унда,мича 1алашонца Кхочушхуьлу гойту ас. Шаьш ца тешахь,де аш хаттар- Гучубер бу т1аккха …

 4.Меженаш билгалъяха. Тахана тхо занятешка дахара. Тахана тхо занятешка дахара. Дахара-сказуеми Тхо-подлежащи Тахана-хенан латам Занятешка-меттиган латтам

Тхо-подлежащи

Тахана-хенан латам

Занятешка-меттиган

латтам

4.Дешнаш т1ехь болх. Дурс – билгалдар (совершенство); г1овтал -оба(бешмет); б1аг1ара -г1уьнжара(косоглазый) дак -верба,ива.

4.Дешнаш т1ехь болх. Дурс – билгалдар (совершенство); г1овтал -оба(бешмет); б1аг1ара -г1уьнжара(косоглазый) дак -верба,ива.

5.Керла тема йовзийтар. Д1аязъе предложени. Тахана, ткъе доьалг1ачу октябрехь ,тхо занятешка дахара. Ткъе доьалг1ачу октябрехь,бохучу латтамо шел хьалхарчу латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдой? До.

5.Керла тема йовзийтар. Д1аязъе предложени.

Тахана, ткъе доьалг1ачу октябрехь ,тхо занятешка дахара.

Ткъе доьалг1ачу октябрехь,бохучу латтамо шел хьалхарчу латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдой? До.

Шел хьалхарчу латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдечу латтамах латтаман дурс олу. Латтаман дурс шина кепара хуьлу: 1)хенан латтаман дурс; 2.меттиган латтаман дурс. 1.Хенан латтаман дурсо шел хьалхарчу хенан латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдо. 2.Меттиган латтаман дурсо шел хьалхарчу меттиган латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдо. Предложенехь латтаман дурсаш ц1оьмалгашца къастадо.

Шел хьалхарчу латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдечу латтамах латтаман дурс олу.

Латтаман дурс шина кепара хуьлу: 1)хенан латтаман дурс; 2.меттиган латтаман дурс.

1.Хенан латтаман дурсо шел хьалхарчу хенан латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдо.

2.Меттиган латтаман дурсо шел хьалхарчу меттиган латтаман маь1на дуьззина нийса билгалдо.

Предложенехь латтаман дурсаш ц1оьмалгашца къастадо.

6.Къамел кхиор. Суьрте хьожуш ,барта 3-4 предложени ялае,шена чохь латтаман дурс долуш.

Суьрте хьожуш ,барта 3-4 предложени ялае,шена чохь латтаман дурс долуш.

7.Кхетош кхиор. Хьаннаш,хиш вайна Дала делла доккха совг1ат ду.Вай уьш лардан декхарийлахь ду. Хиш бехдарх 1алашдала деза вай. Къаьсттина аьхка,гурахь дукха хуьлу хьаннашкахь ц1ерш йийлар.Шаьш хьуьнах дахча ц1арца лерина хила деза.

Хьаннаш,хиш вайна Дала делла доккха совг1ат ду.Вай уьш лардан декхарийлахь ду.

Хиш бехдарх 1алашдала деза вай.

Къаьсттина аьхка,гурахь дукха хуьлу хьаннашкахь ц1ерш йийлар.Шаьш хьуьнах дахча ц1арца лерина хила деза.

Читайте также: