Айдер осман таныш козьлер конспект

Обновлено: 04.07.2024

Айдер Осман родился 1 января 1938г. в районе Сеитлер в деревне Бешкуртка-Вакуф. В 1944г. был депортирован в Узбекистан. Закончил Маргиланский педагогический техникум, работал учителем. В 1957-60гг. служил в рядах Советской армии.

Возвратившись из армии, А. Осман поступил в ТашГУ на факультет журналистики, после окончания которого был принят на работу в газету “Ленин байрагъы” и до 1979г. работал заведующим отделом.

С 1979г. занимал должность ответственного секретаря в журнале “Йылдыз”, с 1985г. стал его главным редактором.

Айдер Осман — автор ряда сборников рассказов, очерков и повестей: “Эмдженъденъ селям” (“Привет от дяди” 1972), “Таныш козьлер” (“Знакомые глаза”, 1975), “Йыллар ве достлар” (“Годы и друзья”, 1981), “Осюв басамакълары” (“Ступени роста” 1984), “Тутушув” (“Схватка” 1988). Выпустил книгу литературной критики.

За последние годы он создал ряд литературно-публицистических произведений. В этой серии такие повести, как “Агент”, “Къайтув” (“Возвращение”) и пьесу “Аедин”.

Активно работающий на трех языках писатель перевел многих прозаиков, поэтов и драматургов с русского и узбекского языков на крымскотатарский. Одновременно делал переводы с крымскотатарского языка на русский и узбекский.

По возвращении в Крым в 1992г. сделал очень многое для журнала “Йылдыз”. Он и коллектив сотрудников, лишенные элементарных условий, продолжали работать и выпускать номер за номером, отдавая своему делу все силы. Ему, как главному редактору, приходилось заниматься всем самому: вопросами переселения, обустройства, финансирования и выпуска журнала. С другой стороны, преследовавшая его многие годы болезнь сильно подорвала его здоровье.

20 июня 1997 года сердце Айдера Османа перестало биться.

Произведения А. Османа

  1. Азбар къапы янындаки адамлар : повесть // Йылдыз. – 1988. – № 5. – С.19-43.
  2. Айгиди Америка! // Йылдыз. – 1995. – № 5. – С.39-76.
  3. Алтанъ акъкъында : икяе // Йылдыз. – 1996. – № 1. – С.147-160.
  4. Къайтув : повесть // Йылдыз. – 1997. – № 1. – С.101-121.
  5. Одельмеген бордж : [Э. Шемьи-заденинъ хатырасына] // Шаир намын халкъ сакълар / тертип эткен Р. Фазыл. – Симферополь : Къырымдевокъувпеднешир, 2008. – С. 115-117.

Литература о нём

  1. Айдер Осман : [терджимеиалы] // Birlik. – 2003. – №8. – С. 74.
  2. Айдер Османнынъ эдебий дюньясы // Янъы дюнья. – 2003. – Янв. 1. – С. 5. : фото.
  3. Сеферова Ф. А. Герои произведений А. Османа и следствие

этического выбора// Этические идеалы крымскотатарской прозы 60-80гг. XX века – 2009. – С. 127-141.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Макъсад: 1. Талебелерге А. Осман акъкъында малюмат бермек.

2. Икяени 1-бабыны ифадели окъумакъ, образларны талиль этмек, мевзу ве гъаесини анълатмакъ.

3. Дженк адамларгъа насыл аджылар кетиргени, онынъ акъибети.

4. Балаларгъа эдебиятымызгъа меракъ ашламакъ.

Оларда ватанперверлик дуйгъусыны инкишаф этмек.

5. Талебелернинъ тиль хазинесини байытмакъ.

Дерснинъ чешити: янъы бильги алув дерси.

Донатма: языджынынъ фотосурети, дерслик, лугъат сёзлери.

ДЕРСНИНЪ КЕТИШАТЫ:

Тешкилий къысым: Селямлашув. Невбетчинен субет:

Бугунь мен невбетчим. Бугунь ………… куню. Эвге бойле вазифе берильген эди: Аталар сёзлерини эзберлемек. Лугъат сёзлерини огренмек.

Эмиль Амит не вакъыт, къаерде ве насыл къорантада догъды?

(1380 с. Акъмесджит шеэринде белли шаир Осман Амит къорантасында догъды)

Т. Халилов насыл окъув юртларында окъуды?

Сервер неге дарылды?

(Эр вакъыт, эр шейнинъ эскисини онъа бергенлери ичюн)

Не себептен Сервер аптесини аджыды?

(чюнки Левиза татасынынъ къалын сачлары арасында къыстырылгъан пападие чечеги солгъан, бурюшкен эди)

Чечек дестесини корип, Левиза не япты? (шашып къалды, атта къолуны утюнен пиширди. Чечеклерни элине алды, къокълады, багърына басты (коксюне басты. Пенджереден башыны чыкъарып, о якъкъа, бу якъкъа бакъты)

Не ичюн Левиза бу чечек дестесине о къадар севинди?

(чюнки бу чечеклер онынъ кейфини котерди)

Левизанынъ эмексевер къыз олгъаныны къайсы левхада корюне?

(Сыныфдашлары тогъайлыкъта ойнагъанда, Левиза мал фермасында чалыша, анасына ярдым эте)

Сиз Сервернинъ къайсы табиат чизгилерини бегендинъиз?

Сизинъ агъа, таталарынъыз я да къардашларынъыз бармы?

Керек вакъытта бири-биринъизге насыл ярдым этесиз?

3.Янъы мевзуны анълатмакъ:

Дерснинъ макъсат ве вазифелерини илян этюв.

Янъы мевзу илян этиле ве дефтерлерде яздырыла.

Оджанынъ кириш сёзю: Балалар, бугунь биз даа бир истидатлы языджымыз Айдер Османнынъ аяты ве иджадынен таныш оладжакъмыз. Онынъ чокъ меракълы эсерини окъуп талиль этеджемиз.

Талебелер, дерс девамында расткельген сёзлернинъ базылары тахтада язылгъан. Дикъкъатынъызны джельп этем.

Лугъат сёзлери:

Къаравул – сторож, охранник

Шиддетнен – очень быстро

Хавуз – бассейн, водаём

Оджанынъ сёзю:

1. Балалар акъкъында меракълы эсерлер язгъан языджы Айдер Осман 1938с. Къырымда Бешкъурткъа Вакъуф коюнде оджа къорантасында догъды (А.Осман не вакъыт ве къаерде догъды?)

2. Сюргюнликте кой мектебини битирген сонъ оджалар техникумында окъуй. Бу йыллары арбий хызметке ёлланыла. Шу вакъытлардан башлап чешит макъалелер яза ве газеталаргъа ёллай. (Кой мектебини битирген сонъ къаерде окъуй?)

3. Арбий хызметтен къайткъан сонъ Ташкент девлет университетининъ журналистика факультетине кирди. (А.Осман насыл алий окъув юртунда окъуды?)

5. А.Осман корюмли рус, озьбек, тюрк языджылырнынъ бир сыра эсерлерини къырымтатар тилине терджиме этти. (А.Осман насыл халкъларнынъ эсерлерини къырымтатар тилине терджиме этти?)

Къараманлар

1.Къабул эмдже – дженкте бир аягъынынъ уджуны гъайып эткен къаравул

2.Директор – балалар эвининъ директоры

3.Койлюлер – этрафтаки мераметли кой адамлары

Талебелер эсерни ифадели окъуйлар ве талиль этелер

1.Аязлы къыш геджесининъ тынчлыгъыны ненинъ сеси бозды? (Балалар эвининъ азбарында къакъылып башлагъан чаннынъ сеси бозды)

2.Чанъ адетте не вакъыт къакъыла эди? (Саба тургъанда, линейкагъа тизильгенде, ашкъа чагъырылгъанда къакъыла эди)

3.Шимдичи не вакъыт къакъылды? (Яры геджеси)

4.Демек, яры геджеси балаларны насыл вакъиа уянта? (Янгъын уянта)

5.Кимнинъ теляшлы сеси эшитиле эди? О, не деп къычыра эди?

(«Балалар, турунъыз, эрзакъ анбарымыз яна! – деп Къабул эмдженинъ теляшлы сеси эшитиле эди)

6.Къабул эмдже кимдир? (Балалар эвининъ къаравулы)

7.Къабул эмдже даима насыл урба кийип юре эди ве балаларгъа насыл вакъиалар айтып бере эди? (Къабул эмдже даима арбий урба кийип юре эди ве балаларгъа насыл дженк акъкъында вакъиалар айтып бере эди)

8. Балалар атешни сонъдюрмек ичюн ярдым эттилерми, сонъдюрип олдылармы? Насыл олгъаныны айтып беринъиз.

(Балалар кимиси къопкъа, кимиси чайникнен, кимиси чанакънен сув ташып башладылар, лякин не къадар арекет этселерде атешни сонъдырып оламадылар. Аксине бир къызчыкънынъ сачы туташты. Къабул эмдже аман онынъ башыны къаргъа комьди ве атешке якъын кельмеге ясакъ этти )

9.Анбар ичинде бир шей къалдымы?

(Анбар ичинде эр бир шей янып битти)

10.Янгъын акъкъында балаларда насыл фикирлер пейда ола? (Кимерси балалар немселер якъты деп тюшюнелер, кимерсилери насылдыр адамлар анълашылмагъан тильде эткенлерини, гедже къуршун сесини эшиткенлери киби фикирлер пейда ола)

11.Анбарны ким якъты?

(«Эр шейни алгъан сонъ хырсызлар якътылар. Буны яныкъ сеснен Къабул эмдже айтты)

12.Балалар эвининъ директоры нени ваде этти?

(Уйлелик мытлакъа аш оладжакъдеп бедеркасына минди ве къаякъкъадыр кетти)

13.Буюк группанынъ балалары къурсакъларыны тойдурмакъ ичюн не яптылар? (Тербиеджилер ясакъ этселерде ёлдан арабалардан морковь, чукюндир я да согъан хырсызлап, болюшип иштеанен ашай эдилер)

14.Бу вакъиа къайсы вакъытта олып кече? О вакъыт акъкъында не билесиз?

(Бу вакъиа дженк вакъытында сюргюнликте олып кече)

Ашагъыдаки сёзлерге синонимлер тапып, джумлелер тизинъиз:

Эрзакъ – аш, емек, гъыда

Теляшлы - къоркъунчлы

Аталар сёзлери.

Эйилик япсанъ- сонъунадже яп.

Къайда бирлик, анда тирилик.

4.Эв иши: конспектлерни окъумакъ, икяенинъ мундериджесини бильмек ве суаллерге джевап азырламакъ155-158с., аталар сёзлерининъ манасыны ачыкъламакъ, лугъат сёзлерини огренмек.

Конспект урока по крымскотатарской литературе

Бесплатное участие. Свидетельство СМИ сразу.
До 500 000 руб. ежемесячно и 10 документов.

Жизнь и творчество крымскотатарского писателя Осман Амита. Семья Осман Амита. Смерть отца и обязанность сына перед младшими братьями и сестрами Османа. Работа,учеба и стремление добиться успехов в жизни. Интерес к народным песням, частушкам Анализ стихотворения "Озенде". Изучение новых крымскотатарских слов.• Осман Амит акъкъында малюмат бермек. Шаирнинъ иджадынен, яратыджылыгъынен таныштырмакъ; • Талебелерни ватанперверлик рухта тербиелемек; • Талебелернинъ нуткъуны зенгинлештирмек; • Эдебияткъа севги ашламакъ.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам
  • Поможем развить концентрацию и внимание с раннего возраста
  • Повысим гибкость и раскованность в общении

Описание презентации по отдельным слайдам:

ХХ а. сонъу – ХХI башында къырымтатар эдебиятшынаслыгъы саасында бир сыра эди.

ХХ а. сонъу – ХХI башында къырымтатар эдебиятшынаслыгъы саасында бир сыра эдиплер озьлерини таныттылар, буларнынъ саесинде къырымтатар эдебияты ве эдебият бильгиси янъы бир севиеге чыкъкъан эди. Догърудан-догъру эдебий тенкъит акъкъында айтаджакъ олсакъ, бу девирде къырымтатар эдебиятында эдебий тенкъит мевзулы материаллар чокъ олмагъандыр. 1980-джи сенелеринден башлап вазиет бус-бутюн денъише. Бу девирде бир сыра эдебий-тенкъидий макъалелер къырымтатар эдебиятынынъ муим шахсиетлери олгъан Ш.Алядин, А. Османнынъ къалеминден чыкъкъандыр. Бу чалышмаларнынъ чокъу шу йылларда да нешир олунды, базылары – даа кеч, базыларынынъ исе такъдири белли дегильдир.

ШАМИЛЬ АЛЯДИН Şamil Seit oğlu Alâdinov; 12 июль 1912, Махульдюр, Крым — 21 м.

ШАМИЛЬ АЛЯДИН Şamil Seit oğlu Alâdinov; 12 июль 1912, Махульдюр, Крым — 21 майыс 1996, Симферополь АЙДЕР ОСМАН Айдер Осман 1938, Бешкуртка-Вакуф (Тамбовка кою)— 20 июнь 1997, Симферополь

Бу девирнинъ къырымтатар эдебий тенкъидининъ энъ муим мейданларындан бир – «Й.

Ишимизнинъ объекти Ш.Алядин ве А.Османнынъ къырымтатар эдебиятына олгъан бакъ.

Ишимизнинъ объекти Ш.Алядин ве А.Османнынъ къырымтатар эдебиятына олгъан бакъышлары. Ишимизнинъ предмети исе Ш.Алядин ве А.Османнынъ къырымтатар эдебиятына олгъан бакъышларында умумий ве хусусий фикирлер. Ишимизнинъ макъсады къайд этильген бакъышларыны тедкъикъ этип, умумий ве хусусий фикирлерни бельгилемектир.

Шамиль Алядин ве Айдер Осман къырымтатар эдебиятынынъ корюмли векиллеридир. О.

Шамиль Алядин ве Айдер Осман къырымтатар эдебиятынынъ корюмли векиллеридир. Олар медений хазинемизге къыйметли ве дегерли эдебий мирас къалдырдылар. Шамиль Алядиннинъ яратыджылыгъы муреккеп тарихий девирни къаврап алды. Онынъ эсерлеринде муим тарихий вакъиалар акс олды.

Сонъки интервью 1996 йыл

Сонъки интервью 1996 йыл

Айдер Осман – автор сборника рассказов, очерков и повестей «Эмдженъденъ селя.

Миллетимиз Къырымгъа къайткъан сонъ эдебиятымыз бир сыра бедиий, ильмий эсерл.

Шамиль Алядин эм шаир, эм аджайип несирджидир. Онынъ яраткъан колемли романла.

Шамиль Алядин эм шаир, эм аджайип несирджидир. Онынъ яраткъан колемли романлары, повестлери къырымтатар эдебиятнынъ хазинеси тертип эттилер эм зенгинлештирдилер. Шамиль Алядин тенкъитчи оларакъ да яш шаир ве языджыларнынъ усталыгъыны арттырувда аджаип оджа эм алидженап насиатчы, ишанчлы аркъадаш эди.

Айдер Осман бир чокъ эсерлеринде эдебий асабалыгъымызнынъ теренликлеринде къа.

Айдер Осман бир чокъ эсерлеринде эдебий асабалыгъымызнынъ теренликлеринде къалып кеткен, ясакълар нетиджесинде унутылаязгъан, тыш мемлекетлерде догъып да Ватанына къайтып оламагъан къырымтатар эдебиятыны яваш-яваш окъуйыджыларымызгъа такъдим этмектемиз ве бу саадаки ишлер эп даа кенишлейджегине ишанч бильдире. Лякин бунынънен бирге земане къырымтатар эдебиятынынъ эльде эткен севиесини инкишаф эттирмек де муимдир, деп сая.

ХХ асырнынъ сонъки чериги къырымтатар эдебияты тарихында пек муим бир девирди.

Итак, творчество Шамиль Алядина и Айдера Османа безусловно оказало огромное в.

Итак, творчество Шамиль Алядина и Айдера Османа безусловно оказало огромное влияние на современную крымско-татарскую литературу. Так как основные труды были написаны в годы высылки на чужбине. Они не только сохранили язык и культуру крымско-татарского народа, но до сих пор являются примером для подражания.

 Тешеккюр .

Краткое описание документа:

На развитие крымскотатарской литературы советского послевоенного периода сильно повлиял факт депортации крымских татар в Среднюю Азию и на Урал. Так была прервана литературная традиция. Сам факт существования крымскотатарской литературы и важнейших её авторов замалчивался в СССР до 1970-х годов.

В 1970—1980-х годах развивалась проза, в частности в таких авторов, как Айдер Осман, Урие Эдемова, Эрвин Умеров, Эмиль Амит. Классик советского периода Шамиль Алядин.

Читайте также: