Гъащ1эм и дерс сочинение 7 класс

Обновлено: 02.07.2024

Мы нобэрей псалъэмакъым сыхыхьэн ипэ къихуэу сэ куэдрэ сыгупсысащ. Япэрауэ сэ апхуэдэу гъашДэ гъуэгуанэ ин къэзгъэшДакъым хабзэм апхуэдэу куууэ сытепсэлъыхьыну. Ауэ апхуэдэу щыт пэтми, къызгуры1уэ мащ1эмк1э мы псалъэмакъым къыхыхьэ дэтхэнэ зыми садэгуэшэну си гуапэщ.

Ди лъэпкъым ижь-ижьыж лъандэрэ зэрихьэ хабзэмк1э ц1эры1уэу щытащ. Ик1и а хабзэ дахэмрэ нэмысымрэ къыщежьэр адыгэ унагъуэрщ. Нэхъыжьыф1 зырыс дэтхэнэ унагъуэ узыншэми и щ1эблэр щ1еп1ык1 нэхъыжьхэм къыхуагъэна а ф1ыгъуэшхуэм-лъэпкъ хабзэм. Ц1ыхур дунейм къытохьэри ток1ыж, ауэ абы къыф1ащу псэуху зэрихьа и ц1эр къонэ. Апхуэдэщ лъэпкъри и ц1эр игьэпэжу къэгъуэгурык1уэмэ, и хабзэм хуэпэжын хуейщ - ар налкъутнэлмэсу шДэблэ къыщ1эхъуэм хуихъумэфын хуейщ.Ик1и ар къэзыухъуреихь псоми да1ыгъын хуейщ.

Пэжщ, зэманым зэхъуэк1ыныгъэ гуэрхэр егъуэт, ауэ зэманым сытхуэдэ зэхъуэк1ыныгъэ имыгъуэтами, укъызыхэк1а лъэпкъыр пшДэжу, укъэзылъхуа адэ-анэм уахуэфащэу , сэ зэманым сыдок1у жып1эу нэхъ лейуэ зумыш,1у дунейм утетын хуейщ. Дэтхэнэ ц1ыхури щылъагъуэгъуаф1эр и хабзэм щытетым дежщ.

Ди хабзэхэм утепсэлъыхьын щ1эбдза нэужь, куэд къэпт1эщ1ыфынущ зэхъуэк1ыныгъэ дызыхуэмейхэр и1эу. Псалъэм папщ1э иджыри к1эщ1у игугъу сщ1ынщ ди адыгэ хъыджэбзхэм. Сэ гу лъызотэ ди литературам къыхэщыж образхэм еплъытмэ, абыхэми зэрызахъуэжар. Я хьэл-щэнк1и я зьйыгъыкЪкХи, я зыхуэпэк1эк1и ар абыхэм ещхьыжкъым. Сэ сыкъеджауэ щытащяпэм пщащэхэмрэ щауэхэмрэ зэрызэхуэзэу,зэрызэдэгушы1эу къек1уэк1ыу щыта хабзэхэм.

Сочинение Темирова Темирлана,

Пшеунова Т. А

Назначение платежа: Пожертвование на лечение (фамилия и имя ребенка). НДС не облагается.

Основные способы перевода пожертвований в Русфонд

1.Через банк

2. Через терминал QIWI (КИВИ)

3. Через банковскую карту

4. Другие способы

17.09.2014 Пять социальных проектов незрячего, но смотрящего далеко вперед Алексея Фитисова
Алексей Фитисов помогает людям с ограниченными возможностями здоровья найти себя в жизни. Несмотря на то, что сам является инвалидом по зрению I группы, ведёт весьма активный образ жизни.

12.09.2014 “Общество книголюбов Кабардино-Балкарии” живо, благодаря общественникам
Где найти Общество книголюбов в Нальчике – знают многие. Наш адрес не изменился, хотя мы уже давно живём при другом социальном строе, можно сказать, в другой стране.

DELETED

Нет. Ибо настолько стали ленивыми, что даже на такую простую тему пару предложений не хотят писать.
Да, я оч вредная.
Тебе здесь сочинение никто писать не будет.

DELETED

DELETED

Muslim Arabov

Алия, изверг

DELETED

Muslim Arabov

Алия, молчу молчу

Алан Хамуков

DELETED

😕

Алан, А так,я просто сказал

Алан Хамуков

Анна, а так , я тоже

Абдул Король


Абдул Король

Автор кто?

Тимур Карданов

😂

Что ж человеку то не помогаете?

DELETED

Анэ. Сыт хуэдиз 1эф1агърэ гуапагърэ къуитрэ мы зы псалъэм,сыту мыхьэнэ куэд къик1рэ мыбы.
"Анэр анэщ" жып1эмэ,абы псори къок1:укъызэрилъагъури зэрыплъагъужри,къыпхуи1э щытык1эри,хуи1эжри,зэрумыужэгъури укъызэримыужэгъури.Куэдрэ,куэдыщэрэ,уеблэмэ игъащ1эк1э зэрыбгъэпсэунури.Анэм и 1эф1щ япэ дыдэ зыхэпщ1эри,зи хуабэ къыплъысри,зи лъагъуныгъэ мык1уэщ1к1э
Показать полностью. зозыгъэгъэнщ1ри.Аращ уи унэр дыщэк1э зыблэну яужь итри,псоми нэхърэ нэхъ насыпыф1э уищ1ыну хущ1экъури,игъащ1эк1э къомыфыгъуэну-къомыижынури,сыт хуэдиз ехъул1эныгъэ е къулеягъэ умыгъуэтами.
Гъащ1э мыхъумыщ1эми,зэман бзаджэми азырщ-анэрщ-зызымыхъуэжу къанэр:и сабийм тегужьеик1ауэ,жей лъэпкъ имыщ1эу,абы и псэук1э,п1ык1э хъунум йогупсыс.Анэр сыт щыгъуи быным папщ1эк1э хыхьэфынущ маф1эм.
Ц1ыхум гузэвэгъуэ къыщылъысам деж ипэ псалъэу а гузэвэгъуэм къыхихыжыфыр "мамэ" жыхуи1э а псалъэ закъуэрщ.Щ1ым дытетыф дызэрыхъуу,жьым дытесу псым депыджын щ1ыдодзэ.Ауэ анэгур маблэр,анэпсэм ди гъащ1эр нэху тщещ1.Анэгур дэнэк1и мажэ:еджэн хуейщ,яшэн хуейщ,абы пыщ1а дэтхэнэ зы 1уэхугъуэри зи фэм нэхъыбэу дэк1ыр анэрщ.Анэгур тхьэмыщк1эщ.И быныр "мыпхуэдэ сыхьэтым къэк1уэж" жи1эу щ1игъэк1арэ къэгувамэ,маф1эм ирегъэс,псым ирегъэтхьэлэ,мыгъуагъэ куэдым анэпсэм къыщежыхь.
Щ1алэгъуалэм куэдым къагуры1уэркъым анэм къытхуищ1э псор.Анэм и джэ макъи и лъэ1уи ди тхьэк1умэм щызэхимых щы1эщ.Ауэ анэм и джэ макъыр псом нэхърэ нэхъапэщ.
Дунейм узэрыхэплъэр,уэзыгъэлъагъур,1эф1 къыпщызыщ1ыр нэращи,анэр-нэ пэлъытэщ.Аращ щ1ыжа1эр"Анэр нэщ", жа1эу.
Анэм къуитар къуетыпэ,анэ1эм къы1эщ1эк1ам нэхъ хьэлэл щы1экъым.Анэм къуит тыгъэр чэнджащи щ1егъуэжи зыхэмылъ гуапагъэщ.Укъыщалъхуа махуэм щыщ1эдзауэ анэм хузэф1эк1 псори къыпхуещ1э.А псоми урегъэгупсыс -Анэгук1э къе1эри анэ1эк1э къитри къызитам къысхуищ1ащ -жыхуи1э псалъэжьым.Уэри укъэзылъхуа,гугъу апхуэдизрэ къыбдехьа анэм и хьэкъышхуэ зэрыптелъыр зэик1 зыщыбгъэгъупщэ хъунукъым.Щ1ымахуэ щ1ы1и,жьапщэ махуэми анэм дыгъэр къытхурегъэпсыф,уэрэдыр щ1ыналъэм макъыбэу зэрылъэлъу щегъэ1уф.

25 декабря 2014 admin


Ебланэ классым адыгэ литературэр къызарапщытэн лэжьыгъэ.
Тесты для проверки знаний учащихся по кабардинской литературе в седьмом классе.
Автор учительница кабардинского языка и литературы Битова М.Г.

7 класс -литературэ

Тестхэр

а)псынщ1эрыпсалъэхэр в)нарт эпосыр

б)къуажэхьхэр г) псалъэжьхэр

  1. 2.Сыт хуэдэ пшыналъэ къызыхэщыр мы псалъэхэр:

« Нартхэ я бжыщхьэ дыкъуакъуэр и уанэгум къридзэщ,

Шхуэмылак1эри 1эщ1игъэзщ,

а) гиперболэ

  1. 4.Таурыхъ нэщэнэ къызыхэщыр сыт хуэдэ пшыналъэ?

а) ц1ыхубэ уэрэд

б)л1ыхъужь уэрэд

в) тхыдэ уэрэд

  1. 7.Гъуэгу теувэм сыт хуэдэ хъуэхъу-сэлам ирахыр?

а) гъуэгу махуэ

б)гъуэгуф1ыж апщий

в)дыздижьэ апщий

Зэрыпхужа1ахэр нэху къыптемыщхьэну,

Жа1эрт убзэхыну,жьым зэрихьэ бгъэну,

  1. 9.Адыгэ лъэпкъым и 1эпкълъэпкъ пщык1ут1ыр къызыхэщыр усэр зытхар хэт

б)Щоджэнц1ык1у 1.

10 Анзор М и повестым зэреджэр сыт

11.Хэт мы псалъэхэр зейр «Сэ къысхуэгъэзауэ жыф1а щытхъу псалъэ къэс у си гум шабзэшэу пхрык1ащ.Хьэуэ-хьэуэ!Хьэуэ! Фымып1ейтей!Си жагъуэ фщ1ыну фызэрыхуэ

мейр сэ сщ1эркъэ? Ф1ы дыдэу сощ1э! !уэхур зытетри къывгуры1уэнщ,фымып1ащ1э закъуэмэ! Сэ гукъеуэ си1эщ.

12.Сыт хуэдэ хабзэ мы повестыр зытеухуар?

а)Хьэщ1э гъэхьэщ1эным

б)Атэлыкъ хабзэм

в)Сабий гъэсэным ехьэл1а хабзэхэр

13.Сыт хуэдэ тхыгъэ къызыхэщыр унагъуэм щек1уэк1 хабзэхэр,хьэщ1эщым щек1уэк1 хабзэхэр,щ1эблэм зэрахьэ хабзэхэр ? Хэт зытхар?

14.Сыт хуэдэ дерс кърита щ1алэ удэфам зыхуэза л1ыжьым?

а)Ц1ыхур ц1ыхуу щытын зэрыхуейр

б)Ц1ыхур нэмысыншэу щытын зэрыхуейр

в)Ц1ыхур бзаджэу щытын зэрыхуейр

15. Хьэту П и тхыгъэр сыт хуэдэ жанр зыхыхьэр?

16. Пщэху зэзэуа псэущхьэр сыт?

а)дыгъужь б)мыщэ в)кхъуэ п1ащэ

а)усэ б)балладэ в)сонет

  1. 18.К1ыщокъуэ А и сыт хуэдэ усэ Щоджэнц1ык1у А и фэеплъу итхар?

а) дактиль б)ямб в)хорей

а)Жэмзар б)1эмин в)Къэралбий

21.Жэмзар сыт хуэдэ ц1ыхут?

а)бзаджэщ б)пц1ы1уэпц1ышэщ в)ц1ыху пэжщ

22.1эмин сыт хуэдэ ц1ыхут?

а)хэкум епц1ыжащ б)ц1ыху пэжщ в)хьилэшыщ

23.Жэмзар дауэ ипшыныжа зэрыщыуар?

а)хэкум ик1ащ б)и псэр итащ в)зигъэпщк1уащ

24.1эмин пэщ1эбгъэувэн сыт хуэдэ литературнэ л1ыхъужь фыщыхуэзэрэ мы тхыгъэм?

а)Къэралбий б)Куракин в)Жэмзар

24.1эмин Жэмзар нэмыцэхэм ядэ1эпыкъуну къыщепсалъэм сыт Жэмзар игу къэк1ыжу 1эмин жри1эжар?

а)Хъыбар б)Таурыхъ в)Шыпсэ

25.Жэмзар и хьэдэр хэт къэзыгъуэтыжар?

а)Партизанхэм б)Нэмыцэхэм в)И къуажэгъухэм

а) Хьэр б)Шыр в)Шыдыр

27.Сыт хуэдэ жыгым и лъабжьэ Жэмзар и хьэдэр зыщ1алъхьар?

а)Бжей б)Тхуей в)Жыгей

28.Псы къиуам и къарур къызыхэщыр сыт хуэдэ тхыгъэ?

29.Сыт хуэдэ лъагъуныгъэ мы тхыгъэм къыхэщыр?

а)Анэ лъагъуныгъэ

б)Хэкум хуи1э лъагъуныгъэ

в)Бын лъагъуныгъэ

Ц1ыхуншэ зэи мыхъум гъуэгур,

Уэсыщ1эр щ1эпсэлъык1ым лъэгум,

Уэнжакъым 1угъуэр щхьэщымык1ым,-

Апхуэдэ фыгъуэм хэт блэплъык1ыр?

а)Уэрэзей А «Нэгъуэщ1 насыпу сыт сыхуей?

а) 1902-1988 б)1937-1992 в)1930-2002

а)Мурадин б)Мухьэрбэч в)Мадинэ

а) и адэм б) и тхьэмадэм в) и щхьэгъусэм

  1. 35.Рассказым къызэрыхэщымк1э, сыт Гуащэхъан и бынхэм къращ1ар?

а)Къуажэм къыданащ б)Жьы хъуахэр щап1ыж унэм иратащ

в)Зрашэл1эжащ

а) И къуэм б) И пхъум в)И къуэрылъхум

  1. 37.Жылау А макъамэ зыщ1илъхьар хэт и усэ, зэреджэр сыт?

а)Мыкъуэжь А б) Джэдгъэф Б в)Къэрмокъуэ М

а) Къатинэ б) Къардэн в) Къумыкъу

щ1адзамэ, занщ1эу щ1ыр мэхъей.

Ар къызыхэк1ым сегупсысу

а)Хьэх С б)Тхьэгъэзит З в)Къэжэр Хь

  1. 42.Хьэх С итха усэу зауэл1ым л1ыгъэр къыхэзылъхьэр къызыхэщыр сыт хуэдэ ?
  1. 43.Щ1акхъуэм и уасэр зымылъытэ ц1ыхухэм ещ1эн хуейр къызыхэщ тхыгъэр , зытхар?

44.Тхьэгъэзит З и сыт хуэдэ усэ мы пычыгъуэр къызыхэхар?

«Къыхеху бахъэр уэру щ1ым,-

Зэхок1 гъэрэ щ1ырэ.

Уэс к1экъинэр-

Хъуауэ щым-

а) Къэгъэпсэуныгъэ б)метафорэ в) эпитет

46.Тхьэгъэзит З и усэхэм щ1ыр анэ бгъафэм щригъапщэр сыт хуэдэра?

а)Бицу А б)Мэшбащ1э И в)К1уащ Б

а) ямб б) хорей в) дактиль г) анапест д) амфибрахий

а) унащхьэм б) к1уэц1рык1ыбжэм в) сэрейм

а)Уэрэзей А б) Ацкъан Р в)Хьэх С

Сосрыкъуэ и1ар л1ап1эу.

Си анэдэлъхубзэу лъап1э,

Уэ ул1эжмэ-

а) К1ыщокъуэ А б) К1уащ Б в) Бицу А

а) лирикэ дыдэ б) повествовательнэ лирикэ в) гупсысэ лирикэ

54. Бицу А. усэр зэрытха пщалъэр?

а) анапест б) хорей в) дактиль д) ямб

55. Усэм къыщыгъэсэбэпа 1эмалхэр убзыхун

а) эпитет б) метафорэ в) псалъэжь

Лэжьыгъэр зыгъэхьэзырар 11-нэ курыт еджап1эм и егъэджак1уэ Быт1э Маринэщ

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

­­­­­­­­­­­­­­­­­ Муниципальное казенное общеобразовательное учреждение

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА

по кабардинской литературе

Учитель: Ширукова З.М.

Квалификационная категория: высшая

Рабочая программа составлена на основе примерной государственной

программы по кабардинскому языку для общеобразовательных школ . 5-11 классов под редакцией Гяургиева Х.З. Нальчик, 2010г.

Зыубзыху тхыгъэ

- Федеральный компонент государственного стандарта (начального общего образования, основного общего образования, среднего (полного) общего образования), утвержденным приказом Министерства образования России от 5.03.2004г № 1089.

- Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования, утвержденным приказом Министерства образования РФ № 1887 от 17.12.2010

- Региональный перечень учебников, рекомендованных (допущенных) Министерством образования КБР к использованию в образовательном процессе в образовательных учреждениях, реализующих образовательные программы общего образования на 2015/2016 учебный год.

- Базисный учебный план, утвержденный приказом Министерства образования РФ № 1312 от 09.03.2004.

-Примерная программа по кабардино-черкескому языку и литературе для

5-11 классов под редакцией Гяургиева Х.З. Нальчик, 2010г., взятая за основу.

-Положение о порядке составления и утверждения рабочих программ учебных предметов и курсов МКОУ «СОШ№3 с.п.Аргудан

Рабочэ программэр зэхэгъэуващ ФГОС-м къигъэув къалэнхэм ипкъ итк1э.

Программэм адыгэ литературэр 7 – нэ классым щегъэджыным сыхьэт 68хухэхащ, абы щыщу:

Тхьэмахуэм литературэр щегъэджыным хухахащ -2

Адыгэ литературэр зищ1ысымрэ и зэхэлъык1эмрэ псори къыщ1эзыубыдэ гуры1уэныгъэ.

Школым и къалэн нэхъыщхьэр щ1эблэм щ1эныгъэ куурэ есэныгъэ быдэрэ етынырщ, ягъуэта щ1эныгъэмрэ есэныгъэхэмрэ хуей щыхъум къагъэсэбэпыфыным хуэгъэхьэзырынырщ. Абы и лъэныкъуэк1э анэдэлъхубзэр егъэджыным и мыхьэнэр мылъытэщ. Егъэджак1уэм и дуней еплъык1эр, ц1ыхухэм я зэхущытык1эхэр псом япэу къызэра1уатэр езым къыдалъхуа бзэрщ.

Анэдэлъхубзэр школым зэрыщаджыр лъэпкъ кулътурэм, хабзэм, гъэсэныгъэм пыщ1ауэщ. Абы къыхэк1к1э лъэпкъ школым и пщ1эр зэрыщыту къэ1этын хуейуэ къоув.

7 классхэм адыгэ литературэр щыджыным и къалэн нэхъыщхъэу щытын хуейщ: еджак1уэхэм я жьэры1уатэбзэмрэ тхыбзэмрэ нэхъри егъэф1эк1уэныр, литературэмрэ теориемрэ теухуауэ абыхэм щ1эныгъэ етыныр, моральнэ-этическэ, нравственнэ, художественно-эстетическэ гъэсэныгъэ егъэгъуэтыныр, абыхэм хуэдэ къабзэу, литературно-художественнэ тхыгъэхэм езыр-езыру къеджэфу ик1и зэпкърахыфу егъэсэныр, нэгъуэщ1 1уэхугъуэхэри.

7 классхэм я программэхэм къызэщ1аубыдэ адыгэ тхак1уэхэмрэ усак1уэхэмрэ я тхыгъэ нэхъыф1хэм щыщхэр. Мы классхэм тхак1уэхэм я литературнэ лэжьыгъэхэр зэрыщаджым къыдэк1уэу, дэтхэнэ тхак1уэми усак1уэми и гъащ1эмрэ и литературнэ лэжьыгъэмрэ щыгъуазэ щащ1. Тхак1уэхэм я тхыгъэу программэм къыщыгъэлъэгъуахэр мыгъэк1эщ1ауэ яджыпхъэщ.

Мурадхэр: еджак1уэхэм художественнэ литературэр зищ1ысыр, ар

искусствэ л1эужьыгъуэу зэрыщытыр егъэщ1эн;

художественнэ литературэм зыхэщ1эгъуэу, гъэхуауэ ирижэу

къеджэфхэу, къызэджари гук1э яубыдыфрэ гъэк1эщ1ауэ и

мыхьэнэ нэхъыщхьэр къыжа1эжыфу егъэсэн;

-анэдэлъхубзэм хуа1э лъагъуныгъэм хэгъэхъуэн, нэхъ куу щ1ын;

- адыгэ лъэпкъым и хабзэр, и нэмысыр, и тхыдэр ящ1эу

- гу къабзэ зи1э ц1ыхур ц1ыхум и дахап1эу зэрыщытыр ящ1эу

- адыгэ 1уэры1уатэмк1э ягъуэта гуры1уэныгъэхэр нэхъ куу

- эстетикэ и 1уэхук1э гуры1уэныгъэф1хэр, гъащ1эм, дунейм я

дахэмрэ я 1еймрэ зэхагъэк1ыфу, зыхащ1эу, 1ейм

Адыгэ литературэр ФГОС-м тету школым щегъэджыным къалэну къегъэув:

анэдэлъхубзэм и дахагъыр нэхъ къызыхэщ тхыгъэхэмрэ 1уэры1уатэм щыщ пкъыгъуэ уардэхэмрэ сабийхэм егъэц1ыхуныр.

адыгэ тхак1уэ пажэхэм я 1эдакъэщ1эк1хэм щыгъэгъуэзэныр.

тхыгъэ щхьэхуэхэр е езы дыдэхэм зэхалъхьа къэ1уэтэныгъэхэр (изложенэ) я бзэк1э ятхыжыфу егъэсэныр.

прозэу тхахэр я бзэк1э къа1уэтэжыфрэ абы тепсэлъыхьыжу, усэхэм ящыщу къагъэлъэгъуахэр гук1э зэрагъэщ1эфу егъэсэныр.

анэдэлъхубзэм хуэфащэ пщ1э хуащ1у ик1и иригушхуэу къэгъэхъуныр.

еджак1уэм я бзэм зегъэужьын,я словарнэ запасым хэгъэхъуэн.

иджыпсту къек1уэк1 информационнэ ехъул1эныгъэхэм к1элъыплъыфу, хэплъэфу, зыхуейр къыхахыфрэ къагъэсэбэпыфу егъэсэныр.

ФГОС-м ипкъ итк1э щ1эныгъэ ягъуэтын хуейхэр:

Еджак1уэм езым еджэныгъэм хуи1э щытык1эр (Личностные): еджэныгъэм тэмэму хущытын, и къэухьым зегъэужьыным иужь итын, щ1эуэ зыгуэр къищ1эну хуеин, и1э щ1эныгъэм хигъэхъуэн.

Унэт1ыныгъэ (Регулятивные): къещтэ мурадыр, едж ар гъэзэщ1а зэрыхъуным хущ1окъу, езым план егъэув ик1и абы тету мэлажьэ.

Щ1эныгъэ и1эным, щ1эуэ зыгуэр къищ1эным хущ1экъуныр (Познавательные): мурадыр къыгуро1уэ, къоджэ, йода1уэ, зыхуеинухэр щ1эныгъэр 1уэхухэмк1э къыгуро1уэ, езыр-езыру зыхуеинухэр тхылъым, тетрадым кърех.

Хуиту псалъэмакъым хыбошэ, псоми бгъэдыхьэк1э щхьэхуэ къахуегъуэт (Коммуникативные): упщ1эхэр ет, адрейхэм йода1уэ, упщ1эхэм жэуап ирет; езым и еплъык1э и1эжщ, яф1эщ ещ1ыф.

Адыгэ литературэ предметыр щ1аджым и ф1агъыр

Адыгэ художественнэ литературэм и тхыгъэ нэхъыф1хэр теухуащ щ1эблэр адэ щ1ыналъэмрэ ц1ыхубэмрэ яхуэпэжу гъэсэным. Морально-этическэ художественнэ нравственнэ, эстетическэ гъэсэныгъэ еджак1уэхэм егъэгъуэтыныр школым литературэр щегъэджыным и мурад нэхъыщхьэу мэув.

Адыгэ литературэр школым щегъэджыным и къалэн нэхъыщхьэхэм щыщщ еджак1уэхэр искусствэм и псалъэм, ц1ыхубэ 1уэры1уатэмрэ литературэмрэ куууэ хэшэныр ик1и ахэр и лъабжьэу школак1уэхэм я зэхэщ1ык1ым зегъэужьыныр, духовнэ, нравственнэ ик1и художественнэ я лъэныкъуэк1э зегъэузэщ1ыныр.

Адыгэ литературэр 1эмал имы1эу яджын хуейхэм ящыщщ. Абы кьалэнышхуэ и пщэ къыдохуэ щ1эблэр бзэм и 1эф1ыр зыхищ1эу, ф1агъ-дахагъымрэ гурымыхьымрэ зэхигъэк1ыфу, лъэпкъми ц1ыхубэми л1эщ1ыгьуэк1эрэ къадэгьуэгурык1уэ художественнэ дуней епльык1э телъыджэр игъэбатэу къэхъунымк1э. Ар зи акьыл зэф1эувэ ныбжьыщ1эм щ1эгъэкъуэн хуохъу и анэдэлъхубзэмрэ Хэкумрэ ф1ыуэ илъагьуу, дэтхэнэ лъэпкъми и ф1ыр илъытэу, дунейпсо щэнхабзэм щыгъуазэрэ езым и лъэпкъ щэнхабзэр абы ирилъытыжыфу къэхъунымк1э.

Литературэр убгъуауэ джыным кърок1уэ еджак1уэхэм я бзэм зиузэщ1ыныр, ф1агъ-дахагъым и хабзэхэр бзэм зэригъэшэрыуэ 1эмалхэр къагуры1уэныр, лъэпкъ литературэм и зыужьык1эмрэ щыгъуэзэныр, абы и тхыдэм къыхэщ лъэхъэнэ нэхъ инхэр къыхагъэщхьэхук1ыфыныр, художественнэ тхыгъэр и ф1агъ-дахагъхэмк1э ек1уу зэпкърихыфу егъэсэныр, литературэм и теориемрэ и хабзэ нэхъыщхьэхэмрэ ящ1эныр.

Ебланэ классым щеджэ еджак1уэхэм адыгэ литературэмк1э ягъэзэщ1апхъэ лэжьыгъэхэр, я зэф1эк1хэр, щ1эныгъэр егъэф1эк1уэнымк1э ахэр зыхуэунэт1ахэр (компетенцэ елъытауэ)

Курыт еджап1эхэм адыгэ литературэр щегъэджыным и къалэн нэхъыщхьэу мы къэк1уэнухэр къоув:

- ныбжьыщ1эхэм литературэм къыхахыу зэхэщ1ык1 лъагэрэ гъэсэныгъэ дахэрэ яхэлъу къэгъэтэджыныр; ц1ыхугъэм и щапхъэхэр, гуп ялъагъуу, жылагъуэ 1уэхухэмрэ щхьэзакьуэ гурыгъухэмрэ зэрагъэзэгъыфу, дэтхэнэми лъысыпхъэ пщ1эр хуащ1ыжу къэхъуныр;

- литературэ образ щыпкъэхэр и гъуазэу щ1эблэр жылагьуэ гъащ1эм
хэшэныр, ныбжъыщ1эхэм я зэчиймрэ зэф1эк1ымрэ къызэ1уегьэхыныр,
дуней псо ц1ыхубэм хигъэщхьэхук1а лъап1эныгъэ нэхъыщхьэхэр
къыгуры1уэу, адыгэ хабзэмрэ нэмысымрэ хуэпэжу къэгъэхъуныр,
къэралымрэ унагъуэмрэ я пащхьэ щихь жэуаплыныгъэр зыхегъэщ1эныр,
лъэпкъхэм яку дэлъ ныбжьэгъугъэр гьэбыдэным, ц1ыхухэм
шынагьуэншагъэ псэук1э къахузэгъэпэщыным и бэнак1уэу
къэгъэтэджыныр;

еджак1уэхэр я анэдэлъхубзэк1э зек1уэ 1уэры1уатэмрэ тхыгьэ нэхъыф1хэмрэ щыгъуазэ ш1ыныр, абык1э хуэфащэ пщ1эр анэдэлъхубзэм хуащ1у ик1и иригушхуэу къэгъэхъуныр, лъэпкъ литературэм и тхыдэмрэ нобэрей и щытык1эмрэ куууэ щыгъэгъуэзэныр, абы и жанр нэхъыщхьэхэр, и тхыгъэ нэхъыф1ыр къа1урыгъэ1уэныр;

1уэры1уатэм и л1эужьыгьуэхэр, литературэ тхыгъэхэр псэк1э зыхащ1эу, зэпкърахыфрэ абы хэлъ ф1агъхэмрэ щыщ1эныгьэхэмрэ литературэмрэ тхыдэмрэ ящыщ щапхъэхэр къагъэсэбэпурэ къагъэнэхуэфу, езыхэми псалъэр эстетикэм и хабзэк1э ягъэшэрыуэфу, литературэр гъуазджэм и нэгьуэщ1 пкъыгъуэхэм зэрадэгъуэгурык1уэмрэ къазэрыщхьэщык1ымрэ 1упщ1у зэхащ1ык1ыу егъэсэныр.

Щ1эныгъэм и ф1агъыр къэзыгъэлъагъуэ унэт1ыныгъэхэр:

предметымк1э ягъуэт лъэк1ыныгъэхэр (предметные компетенции)

гъащ1эм, ц1ыхухэм яхэтынымк1э ягъуэт лъэк1ыныгъэхэр

культурэ куэдым хэзэгъэнымк1э, ар зыхащ1энымк1э ягъуэт

лъэк1ыныгъэхэр (поликультурные компетенции)

информацэ зэхуэхьэсыным, абы и къэгъэсэбэпык1эм ехьэл1ауэ

ягъуэт лъэк1ыныгъэхэр (информационные компетенции)

гъэсэныгъэ елъытауэ ягъуэт лъэк1ыныгъэхэр (общекультурные

Адыгэ литературэр щебгъэджк1э къэбгъэсэбэп хъунущ мы къэк1уэну 1эмалхэр (методхэр):

Мы къэк1уэну щытык1эхэр (формэхэр):

джэгу-зэпеуэ,

къэ1уэтэныгъэмрэ зэпсэлъэныгъэмрэ зэгъусэу, нэгъуэщ1хэри.

Нэгъуэщ1 предметхэм пыщ1эныгъэ хуи1эхэр.

Адыгэ литературэр егъэджыным къыгуэхып1э имы1эу епхащ обществознанием, Къэбэрдей - Балъкъэр республикэм и тхыдэм, изо-м урыс литературэм, адыгэбзэ урокхэм. Абыхэм еджак1уэхэр псом хуэмыдэу хуагъасэ я хэкур ф1ыуэ ялъагъуным, абы и къыщхьэщыжак1уэу зэрыщытын хуейм. Щагъэгъуазэ зэман блэк1ам, нобэрей зэманым, л1эщ1ыгъуэ зэмыл1эужьыгъуэхэм. А зэманхэм ди лъэпкъым и къек1уэк1ык1ам, лъэпкъым и гъащ1эм къыщыхъуа 1уэхугъуэ зэхуэмыдэхэм, а псори литературэ урокхэм образнэу пыщ1а зэрыхъуахэм есэнымк1э.

Урыс литературэр адыгэ литературэ урокхэм сэбэпышхуэ мэхъу литературэм и теориехэр щаджынымк1э, художественнэ изобразительнэ 1эмалхэр зэгъэщ1энымк1э, художественнэ образ тхак1уэм къагъэщ1хэр зэрагъэщ1энымк1э, щапхъэ гъащ1эм къыщагъуэтынымк1э, ф1ымрэ 1еймрэ зэхагъэк1ынымк1э.

ИЗО-м пыщ1эныгъэ хуи1эхэр бзэм зегъэужьыным нэхъ къыщагъэсэбэпыпхъэщ. Сурэт щащ1к1э еджак1уэхэм 1эмал имы1эу гу зылъатэну къагъэсэбэпыну, гу зылъатэну къагъэсэбэпыну 1уэхугъуэщ лъэпкъым и дамыгъэ хьэлэмэтхэр. Абыхэм къарык1 мыхьэнэхэр нэгъуэщ1 куэдри къагуры1уэнымк1э, ар зэхащ1энымк1э сэбэпышхуэщ, а зэпыщ1эныгъэр.

Адыгэбзэ урокымрэ литературэмрэ къыгуэхып1э имы1эу зэпхащ бзэм щадж разделхэр литературэ урокым щегъэбыдыл1а щохъу. Псалъэм папщ1э лексикэ 1ыхьэр щаджк1э псалъэщ1э къыхыхьэным, жьы хъуа псалъэхэр хэк1ыным и щхьэусыгъуэр литературэми тхыдэми щагъуэтынущ.

Нэгъуэщ1 предметым адыгэ литературэр пыщ1эным мыхьэнэшхуэ и1эщ дэтхэнэ зы еджак1уэм дежк1и, сыту жып1эмэ я зэхэщ1ык1ыр нэхъ ирегъэф1ак1уэ, зи гугъу пщ1ы 1уэхугъуэр нэхъ гуры1уэгъуэ, гурыхь нэхъ ящохъу.

Читайте также: