Конспект урока по крымскотатарскому языку 4 класс исимлерде мулькиет ялгъамалары

Обновлено: 04.07.2024

На уроке развития речи учащиеся учатся использовать изученные слова в речи.Составляют словосочитания,предложения.Учатся описывать животных.

ВложениеРазмер
n.i._kiyyk_ayvanlar.2kl.docx 16.56 КБ

Предварительный просмотр:

Мевзу: Кийик айванлар . Нутукъ инкишафы дерси.

Макъъсат: Балалар кийик айванларнынъ адларыны бильмек кереклер.

Сыфатларнынъ устюнлик дереджесини къулланмакъ; муреккеп кечкен заман фиилининъ васталы шеклини нутукъларында къулланмагъа бильмек кереклер.

Дерснинъ лексик мевзусы боюнджа лакъырды этмек,икяе тизмек. Айванат алимене севги ашламакъ.

Фенлер боюнджа нетиджелер: джумлелер тизе; ресим боюнджа икяе эте,тасвирлей,суаллерге джевап бере.

Метафенлер боюнджа нетиджелер: талебелер ресим боюнджа икяе тизе;аталар сёзлернинъ манасыны анълата,озь ишини баалай.

Шасий нетиджелер: талебелер айванларыны корчаламакъ, бакъмакъ кереклиги акъкъында икяе эте,шасий аятындан мисаллер кеттире.

Предмет аляметини юксек дереджесини бильдирмек; чокътан олып кечкен иш- арекет акъкъында айтмакъ.

Дерснинъ чешити: янъы мевзуны огренюв дерси.

Донатмалар : ресимлер , карточкалар, презентация.

Субет. Бугунь къачынджы санъ? Афтаны къайсы куню? Шимди насыл йыл мевсими? Табиатта насыл денишмелер ола?

-Шиир кимлер аъкъында? (Къырымтатар балалар акъкъында).

-Балаларны не бирлештире? (Достлукъ).

Ресимлеыр ярдымынен янъы сёзлер керек тертипте огрениле. Балаларгъа сыфатларнынъ устюнлик дереджесини къулланмагъа огретиле. Кийик айванлардан къайсы балабан? Энъ айнеджи сою къайсы? Кийик айванлар къайда яшайлар?(Дагъда,чёльде) Айванлар акъкъында насыл шиирлер билесинъиз?

Балаларнен биз бардыкъ.

Чешит айванлар корьдик.

Маймун корьдик, секирдик.

Аюв киби айландыкъ.

Деве къушуна ошап,

Оджа ресимлерни бакъмагъа теклиф эте.

Бир талебе айванларнынъ адларыны айтып кече.

Къалгъан талебелер,невбетнен ,айванларнынъ хусусинтлерини ,арекетлерини айтып бере.

Булмачаны талебелер толдуралар.(филь,тильки,кирпи); (арслан,тавшан,къаплан, сансар,къашкъыр,шамек,аюв).

Лугъат сёзлерини окъуйлар,шиирде оларны тапалар,къайсы сёзюнен багълагъаныны айталар.

Талебелер эки такъыма болюнелер. Биринджи такъым талебелери окъуй, экинджи такъымы суаль азырлай.

Презентация ярдымынен талебелер кийык айванларыны адларыны айталар.

Тахтада ресимлер астына келишкен кийык айванларны адлары къоюла.

Дерсимизде не ерге кезинип кельдик? (Айванат багъчасына).

Анда насыл айванларыны корьдик?

Бугунь дерсте …… ……. (айванат багъчасына кезмеге бардыкъ)

Айванат багъчасында …. ……., …. ……, ….. (арслан,тавшан.шамек,кирпи,тильки,аюв,къаплан,къашкъыр).

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Мевзу: Исимлерде мулькиет ялгъамалары

6 сыныф Макъсат: Исим акъкъында талебелернинъ бильгилерини текрарламакъ, пекитмек; Мулькиет ялгъамалары мевзусы боюнджа янъы бильги бермек; Метин устюнде чалышув ве чифтликте чалышувалышкъанлыкъларыны инкишаф этмек; Талебелернинъ агъзавий ве язма нутукъларыны инкишаф этмек, иджадий къабилиетлерини арттырмакъ, ана тилине севги дуйгъуларны ашламакъ.

Донатма: дерслик, джедвель, карточкалар, метин

I .Тешкилий къысым.

Нутукъ инкишафы дакъикъасы. (Журналист сыныфкъа кирип келе ве мектеп талебелери акъкъында ерли газетагъа макъале язмакъ ичюн, талебелернен къонуша, суаллер бере, талебелер исе джевап берелер)

Насыл сёз чешитлерине там маналы сёзлер дейлер?

Насыл сез чешитине исим дейлер?

Исимлер джумледе насыл синтактик вазифесини беджерелер?

Насыл исимлерге джыныс исимлер дейлер?

Насыл исимлерге хас исимлер дейлер?

III . Дерснинъ макъсадыны ве вазифелерини айдынлатув.

Бугуньки дерсте исим мевзусыны огренмекни девам этеджексиз ве исимлерде мулькиет ялгъамалары, оларнынъ тюсленюви мевзусынен таныш оладжакъсынъыз.

IV . Янъы мевзуны анълатув.

Исимлерге нокъталар ерине керекли ялгъама къошунъыз, сез бирикме тизинъиз ве сайысыны бельгиленъиз:

Меним – антер…, къашыгъ…,рале…, топ…., сёз…,ана…

Сизинъ- чанта…, аиле…, коз…, чул…, тюш…, шеэр…

-Бу исимлер насыл маналарны ифаделейлер?

Къайд олунгъан исимлернинъ тамырларына къошулгъан ялгъамалар насыл маналарны ифаделейлер? Шу сёзлерни язып алынъыз ве ялгъамаларны къайд этинъиз.

Къаиденен танышув / анълатув. Къырымтатар тилинде мулькиет ялгьамасы сёзлерге къошулгъанда, предметлер кимнинъ я да ненинъ аит олгъаныны бильдирелер. Меселя: бабам, достум, китабынъ, бабамнынъ къалпагъы.

1ш. Меним китабым. Бизим китабымыз.

2ш. Сенинъ китабынъ Сизинъ китабынъыз.

3ш. Онынъ китабы. Оларнынъ китаплары

Мулькиет ялгъамалары иле багълы джедвельнен таныш этюв. Ялгъамаларнынъ язылышыны анълатув.

V . Пекитюв Чифтликте иш.

Сёзлерни мулькиет ялгъамаларынен тюслендиринъиз: кунь, арслан, чечек, къол. Раатлыкъ дакъкъасы.

Карточкаларнен чалышув (тахта узеринде 2 талебе беджере) Джумлелерни язып алынъыз. Нокъталар ерине келишкен мулькиет ялгъамаларыны къошунъыз.

Мышыгъ…нынъ тюклер… пек йымшакъ. Мектеб…нинъ бина… эки къатлы. Алиенинъ берген эриг… экши эди. Сыгъыр сют… пек файдалы.

VI . Дерсни умумийлештирюв ве нетиджелев. Суаллерге джевап берюв. - Бугуньки дерсте насыл ялгъамаларнен таныш олдынъыз? - Мулькиет ялгъамалары насыл маналарны анълаталар? Баалав.

VII . Эвге вазифе берюв: гуль, дефтер, ана, иш, эв, козь, дост сёзлерини мулькиет ялгъамаларынен тюслендирмек, джумле тизмек, къаидени эзберлемек.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Описание презентации по отдельным слайдам:

Чанъ къакъылды, дерс башланды. Селям алейкум, сайгъылы талебелерим!

Чанъ къакъылды, дерс башланды. Селям алейкум, сайгъылы талебелерим!

Дефтерлерни ачынъыз, Бугуньки санны язынъыз. Янъы мевзу кечирип, Чокъ шей огр.

Дефтерлерни ачынъыз, Бугуньки санны язынъыз. Янъы мевзу кечирип, Чокъ шей огренерсинъиз.

Кечкен мевзуларыны текрарлав ве пекитюв Нокъталар ерине берильген сёзлерни къ.

Кечкен мевзуларыны текрарлав ве пекитюв Нокъталар ерине берильген сёзлерни къойынъыз: Талебелерни (ким?). окъута. Пенджерелерни (не?). бузлата. Къышта (не?) . ягъа. Чаналарда (ким?). тая. (Аяз, балалар, оджа, къар) Бу сёзлер насыл сез чешитини бильдирелер? Бизим дерсимиз не акъкъында оладжакъ?

БУЛМАЧА

Мевзуны анълатув Мектебим, мектебим, мектебим, Меним бильги чокърагъым. Сенне.

Мевзуны анълатув Мектебим, мектебим, мектебим, Меним бильги чокърагъым. Сеннен багълы келеджегим, Бахтлы сербест аятым. Меним мектебим, чокърагъым, келеджегим, аятым. Сенинъ мектебинъ, … , … , … . Онынъ мектеби, … , … , … .

Къаиде Къырымтатар тилинде мулькиет ялгьамасы сёзлерге къошулгъанда , предмет.

Къаиде Къырымтатар тилинде мулькиет ялгьамасы сёзлерге къошулгъанда , предметлер кимнинъ я да ненинъ аит олгъаныны бильдирелер. Меселя: бабам, достум, китабынъ, бабамнынъ къалпагъы.

Мулькиет ялгъамалары Текликте Чокълукъта 1ш.Меним китабым. Бизим китабымыз. 2.

Мулькиет ялгъамалары Текликте Чокълукъта 1ш.Меним китабым. Бизим китабымыз. 2ш.Сенинъ китабынъ Сизинъ китабынъыз. 3ш.Онынъ китабы. Оларнынъ китаплары.

Беден дакъкъасы «Мына меним сагъ къолум, Мына меним сол къолум. Мен ойнайым х.

Дерснинъ сонъунда пейда олгъан дуйгъуларынъызны ифаделенъиз. Кунешчик (шень).

Эвге вазифе 197- нджи – иш, къаидени эзберлемек

Эвге вазифе 197- нджи – иш, къаидени эзберлемек

Дикъкъатынъыз ичюн чокъ сагъ олунъыз! Сагълыкънен къалынъыз!

Дикъкъатынъыз ичюн чокъ сагъ олунъыз! Сагълыкънен къалынъыз!

  • подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • по всем предметам 1-11 классов

Курс повышения квалификации

Дистанционное обучение как современный формат преподавания

  • Сейчас обучается 933 человека из 80 регионов


Курс повышения квалификации

Дислексия, дисграфия, дискалькулия у младших школьников: нейропсихологическая диагностика и коррекция

  • Курс добавлен 24.12.2021
  • Сейчас обучается 207 человек из 54 регионов


Курс повышения квалификации

Актуальные вопросы теории и методики преподавания в начальной школе в соответствии с ФГОС НОО

  • ЗП до 91 000 руб.
  • Гибкий график
  • Удаленная работа

Дистанционные курсы для педагогов

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

5 610 583 материала в базе

Самые массовые международные дистанционные

Школьные Инфоконкурсы 2022

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Другие материалы

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

  • 20.02.2018 1437
  • PPTX 1.2 мбайт
  • 43 скачивания
  • Оцените материал:

Настоящий материал опубликован пользователем Селямиева Эльвира Арифовна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

Автор материала

40%

  • Подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • Для учеников 1-11 классов

Московский институт профессиональной
переподготовки и повышения
квалификации педагогов

Дистанционные курсы
для педагогов

663 курса от 690 рублей

Выбрать курс со скидкой

Выдаём документы
установленного образца!

Учителя о ЕГЭ: секреты успешной подготовки

Время чтения: 11 минут

Новые курсы: функциональная грамотность, ФГОС НОО, инклюзивное обучение и другие

Время чтения: 15 минут

В приграничных пунктах Брянской области на день приостановили занятия в школах

Время чтения: 0 минут

Время чтения: 2 минуты

Отчисленные за рубежом студенты смогут бесплатно учиться в России

Время чтения: 1 минута

Онлайн-тренинг: нейрогимнастика для успешной учёбы и комфортной жизни

Время чтения: 2 минуты

Рособрнадзор предложил дать возможность детям из ДНР и ЛНР поступать в вузы без сдачи ЕГЭ

Время чтения: 1 минута

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Нажмите, чтобы узнать подробности

МУМ «Майское къырымтатар тилинде окъутылгъан мектебининъ башлангъыч сыныф оджасы Сейтмустафаева Х.Ш.

Чанъ къакъылды, дерс башланды. Селям алейкум, сайгъылы талебелерим!

Чанъ къакъылды, дерс башланды. Селям алейкум, сайгъылы талебелерим!

Мевзу: Исимлерде хаберлик ялгъамалары Макъсат: Талебелернен кечкен исимлерни текрарлап, пекитмек; исимлерде хаберлик ялгъамаларынынъ къуллангъаны акъкъында малюмат бермек; ана тилимизге севги дуйгъуларыны ашлатмакъ. Дерс донатылувы: джедвеллер, карточкалар, дерслик, конспект.

Мевзу: Исимлерде хаберлик ялгъамалары

Макъсат:

  • Талебелернен кечкен исимлерни текрарлап, пекитмек;
  • исимлерде хаберлик ялгъамаларынынъ къуллангъаны акъкъында малюмат бермек;
  • ана тилимизге севги дуйгъуларыны ашлатмакъ.

Дерс донатылувы: джедвеллер, карточкалар, дерслик, конспект.

Дерснинъ кетишаты: Тешкилий к ъысым - Бугунь афтанынъ насыл куню? - Бугунь насыл айнынъ насыл саны? Даа насыл йыл мевсими девам эте? Бугуньки ава акъкъында не айта билесинъиз? Ярдымджылар: къыш, сувукъ, ягъмурлы, январьнинъ, базарэртеси, он секизи.

Дерснинъ кетишаты:

Тешкилий к ъысым

- Бугунь афтанынъ насыл куню?

- Бугунь насыл айнынъ насыл саны?

  • Даа насыл йыл мевсими девам эте?
  • Бугуньки ава акъкъында не айта билесинъиз?

къыш, сувукъ, ягъмурлы, январьнинъ,

базарэртеси, он секизи.

Къыш мевсими насыл?

Къыш мевсими насыл?

Эпиграф:

«Окъувсыз бильги ёкъ,

Эр шейни огренеджем,

Эр ишни беджереджем,

Къуваныр анам, бабам,

Макътар мени къартанам!

Дефтерлерни ачынъыз, Бугуньки санны язынъыз. Янъы мевзу кечирип, Чокъ шей огренирсинъиз. Январьнинъ он секизи Сыныф иши Мевзу: Хаберлик ялгъамалары

Дефтерлерни ачынъыз,

Бугуньки санны язынъыз.

Янъы мевзу кечирип,

Чокъ шей огренирсинъиз.

Январьнинъ он секизи

Сыныф иши

Мевзу: Хаберлик

ялгъамалары

Кечкен мевзуларыны текрарлав ве пекитюв 1.Насыл суальге исим джевап бере? -Ким? Не? я да Насыл? я да Не япа? 2.Исимлерни тап ве суаллерни къой: Антер, сары, къокъла, бала, юкълай, адам; 2. Чокълукъ исимлерни тап: -къарлар, къыш, аязлар, боран, къар данечиклер, сувукълар. 3. Тахтада джыныс ве хас исимлерни догъру язып, анълатмакъ: -къыз, Алие, огълан, Керим, шеэр, Ялта, кой, Къалай, денъиз Къара, копек, Мухтар.

Кечкен мевзуларыны текрарлав ве пекитюв

1.Насыл суальге исим джевап бере?

-Ким? Не? я да Насыл? я да Не япа?

2.Исимлерни тап ве суаллерни къой:

Антер, сары, къокъла, бала, юкълай, адам;

2. Чокълукъ исимлерни тап:

-къарлар, къыш, аязлар, боран, къар данечиклер, сувукълар.

3. Тахтада джыныс ве хас исимлерни догъру язып,

анълатмакъ:

-къыз, Алие, огълан, Керим, шеэр, Ялта, кой, Къалай, денъиз Къара, копек, Мухтар.

Иджадий иш 1. Нокъталар ерине берильген сёзлерни къойынъыз: Талебелерни (ким?). окъута. Пенджерелерни (не?). бузлата. Къышта (не?) . ягъа. Чаналарда (ким?). тая. (Аяз, балалар, оджа, къар) 2. Кой сёзюне текликте ве чокълукъта мулькиет ялгъамаларыны язынъыз: Меним ко. Бизим кою. Сенинъ ко. Сизинъ кою. Онынъ ко. Оларнынъ кой.

Иджадий иш

1. Нокъталар ерине берильген сёзлерни къойынъыз:

Талебелерни (ким?). окъута.

Пенджерелерни (не?). бузлата.

Къышта (не?) . ягъа.

Чаналарда (ким?). тая.

(Аяз, балалар, оджа, къар)

2. Кой сёзюне текликте ве чокълукъта мулькиет ялгъамаларыны язынъыз:

Меним ко. Бизим кою.

Сенинъ ко. Сизинъ кою.

Онынъ ко. Оларнынъ кой.

Иджадий ишнинъ девамы 3. Исимлерде келиш ялгъамаларны къошмакъ: Б. к. (ким?) Къар баба (не?) аяз ель С.к. (кимнинъ?) Къар баба…. (ненинъ?) аяз… ель…. Д.к. (кимге?) Къар баба…. (неге?) аяз…. ель…. Т.к. (кимни?) Къар баба…. (нени?) аяз…. ель…. Е.к. (кимде?) Къар баба…. (неде?) аяз…. ель…. Ч.к. (кимден?) Къар баба…. (неден?) аяз…. ель…. 4. Догъру тизильген джумлени тапмакъ. Мектебимизнинъ азбарында, къардан ясалгъан къаркъыз тура. Азбарында мектебимизнинъ, къардан къаркъыз ясалгъан тура. Къаркъыз ясалгъан къардан, тура мектебимизнинъ азбарында.

Иджадий ишнинъ девамы

3. Исимлерде келиш ялгъамаларны къошмакъ:

Б. к. (ким?) Къар баба (не?) аяз ель

С.к. (кимнинъ?) Къар баба…. (ненинъ?) аяз… ель….

Д.к. (кимге?) Къар баба…. (неге?) аяз…. ель….

Т.к. (кимни?) Къар баба…. (нени?) аяз…. ель….

Е.к. (кимде?) Къар баба…. (неде?) аяз…. ель….

Ч.к. (кимден?) Къар баба…. (неден?) аяз…. ель….

4. Догъру тизильген джумлени тапмакъ.

  • Мектебимизнинъ азбарында, къардан ясалгъан къаркъыз тура.
  • Азбарында мектебимизнинъ, къардан къаркъыз ясалгъан тура.
  • Къаркъыз ясалгъан къардан, тура мектебимизнинъ азбарында.

Беден дакъкъасы

«Мына меним сагъ къолум,

Мына меним сол къолум.

Мен ойнайым хайтарма,

М евзуны анълатув Бу джумлелерде насыл фаркъ бар? Меним къар дане м - Моя снежинка. (мулькиет ялгъама - суффикс принадлежности). Мен къар дане м – Я снежинка. (хаберлик ялгъама -суффикс сказуемости). Сенинъ агъа нъ – Твой брат. Сен агъа сынъ - Ты брат. Онынъ къар адам ы – Его снеговик. О къар ада м – Я снеговик.

М евзуны анълатув

Бу джумлелерде насыл фаркъ бар?

Меним къар дане м - Моя снежинка. (мулькиет ялгъама - суффикс принадлежности).

Мен къар дане м – Я снежинка. (хаберлик ялгъама -суффикс сказуемости).

Сенинъ агъа нъ – Твой брат.

Сен агъа сынъ - Ты брат.

Онынъ къар адам ы – Его снеговик.

О къар ада м Я снеговик.

Къаиде Сёзлернинъ сонъларына къошулып, хабер ве шахыс анълаткъан ялгъамаларгъа хаберлик ялгъамалары дейлер. Меселя. Мен къаркъыз ым . Сен талебе синъ . О дост тыр . Биз оджа мыз . Сиз аляджы сынъыз . Олар сой дыр .

Сёзлернинъ сонъларына къошулып, хабер ве шахыс анълаткъан ялгъамаларгъа хаберлик ялгъамалары дейлер.

Меселя. Мен къаркъыз ым . Сен талебе синъ . О дост тыр . Биз оджа мыз . Сиз аляджы сынъыз . Олар сой дыр .

Тахтада дерсликнен чалышув 223-нджи иш. Нокъталар ерине тюшип къалгъан хаберлик ялгъамаларыны къойып, джумлелер язынъыз. 1.Бугунь джумаэртеси… . 2. Якъуп агъа меним эништем…, о , нам къазангъан курешчи…. . 3. Мен талебе…, агъам исе къуруджыдыр. 4. Мен айдавджы…, артист…., шаир…., инженер… . 5. О, ишчи…, сынъырджы…, аркъадаш…. .

Тахтада дерсликнен чалышув

223-нджи иш. Нокъталар ерине тюшип къалгъан хаберлик ялгъамаларыны къойып, джумлелер язынъыз.

1.Бугунь джумаэртеси… . 2. Якъуп агъа меним эништем…, о , нам къазангъан курешчи…. . 3. Мен талебе…, агъам исе къуруджыдыр. 4. Мен айдавджы…, артист…., шаир…., инженер… . 5. О, ишчи…,

сынъырджы…, аркъадаш…. .

Мевзунынъ пекитюви:

Карточка иле вазифе:

Берильген джумлелерде хаберлик ялгъамаларыны къойып, бельгиленъиз.

1. Энди кузь дегиль, къыштыр.

2.Мен Аяз дедем, яныма кельменъиз бузлатырым.

4.Янъы йыл байрамында Айдер ве мен

айдутлармыз.

Дерснинъ сонъунда пейда олгъан дуйгъуларынъызны ифаделенъиз.

Машалла! ,эр кес яхшы чалышты.

Эвге вазифе 225-нджи – иш, къаидени эзберлемек

Эвге вазифе 225-нджи – иш, къаидени эзберлемек

Дикъкъатынъыз ичюн чокъ сагъ олунъыз! Сагълыкънен къалынъыз!

Дикъкъатынъыз ичюн чокъ сагъ олунъыз! Сагълыкънен къалынъыз!


-75%

Читайте также: