Natural disasters план урока 10 класс

Обновлено: 30.06.2024

Представлен материал урока английского языка по теме "Природные катаклизмы" для 8 класса. На уроке дети представляли проектные работы выполненные в группах или индивидуально.

Содержимое разработки

План – конспект урока английского языка по теме “ Natural disasters ”

(проектная технология на уроке английского языка)

Учитель: Ударцева Елена Юрьевна, учитель английского языка высшей квалификационной категории МБОУ СОШ № 39 г. Ставрополя

Тема: Природные катаклизмы

Цель урока: создать условия для совершенствования лексических навыков по теме, развивать умения чтения, монологической речи в форме защиты проекта.

Задачи урока:

совершенствовать навыки изучающего чтения;

развивать коммуникативные речевые умения письменной и устной речи при составлении кратких характеристик природных явлений;

развивать умение использовать ЛЕ в собственных мини-высказываниях на уровне одного предложения;

извлекать из текста необходимую информацию;

высказывать предположение, прогнозировать;

опровергать утверждения или соглашаться с ними;

развивать умение восприятия и понимания речи на слух;

развивать умение поиска, систематизации, обработки информационного материала при создании и презентации проектов;

развивать у учащихся самостоятельное мышление;

развивать у учащихся внимание;

интерес к урокам иностранного языка;

повысить мотивацию учащихся к изучению английского языка, оптимизируя процесс обучения с помощью проектной деятельности.

Необходимое оборудование и материалы: мультимедийный проектор для показа презентаций, раздаточный дидактический материал.

Hello boys and girls! How are you? Are you ready to begin our lesson?

Ok, let’s look at an unusual item for our lesson. What is it? How is it connected with the theme to discuss today? You are right, we are going to speak about NATURAL DISASTER that can happen all over the world. Such phenomena occur more often nowadays. We need to know about them as much as possible and be ready to protect ourselves.

The Earth is a beautiful place to live on. We can see wonderful landscapes , we can climb mountains, swim in rivers, lakes and seas, lie on the beach.

But do you agree that our planet is a dangerous place? Really, the Earth is a dangerous place. Why?

There are a lot of different kinds of disasters on the Earth. What are they?

Work with words

(Pronounce the words

drought flood tornado earthquake tsunami cyclone avalanche hurricane )



Answer the teacher’s questions:

What is a natural disaster?

(Pupil: A natural disaster is some terrific weather conditions such as storm, shower, earthquake, avalanche, which bring a lot of damage to buildings, wildlife and people)

The teacher concludes: “A natural disaster is bad consequences of natural phenomenon.”

T : Could you explain some of the disasters (natural phenomena)?

(учитель раздаёт карточки учащимся, где есть только определение какому – либо стихийному бедствию, учащимся необходимо сказать – что это)


drought - a long period of time without rain. People suffer from limited fresh water flood – a large amount of water that covers an area which is usually dry tornado - a violent wind storm which consists of a tall column of air spinning around very fast tsunami - a huge wave caused by an earthquake which flows onto land earthquake - a sudden rapid shaking of the ground avalanche - a large mass of snow falling down the side of a mountain hurricane - an extremely violent wind or storm

T : What can cause them?

P: The changes in climate, the meeting of cold and warm air in the atmosphere, the movement of tectonic plates and so on.

Students’ projects

Work with texts

Hit, hurricane, leave, destroyed, winds, hour

Hurricanes are very strong ______ that come from the sea. Warm wet air rises in a spiral and goes faster and faster - over 160 km an ______. In 1992, “Hurricane Andrew”_____Florida. The people there had to _____their homes and move to other towns and wait. When the______arrived, it killed 15 people and_______thousands and thousands of buildings. More than 50,000 people had nowhere to live.

What is the most violent wind? Of course, it’s a tornado.

Ilya Poluyanov was interested in the problem, he investigated it in details and now he is ready to present his conclusions.



Project “Tornado”

Floods, leave, rained, water, level, waited, January

In _______ 1995 in the Netherlands, it rained and ______ for more than two weeks. The ______in the canals and rivers rose higher and higher and thousands of people had to ______ their homes because of the danger of ______. They went to other towns and ______ until the water ______ fell again.

The most terrible flood caused by tsunami. What is a tsunami? How does it look out?

What aftereffects does it have?

How to protect yourselves? Victoria has studied this phenomenon.

(Victoria Bardicova’s project “Tsunami”)

Listening comprehension

Look at our screen. Who knows the painting? Yes, The Last Day of Pompeii is a large canvas painting by Russian artist Karl Briullov in 1830-33

What disaster is pictured here?


Volcanic eruption in Italy ( задание по аудированию )

Nearly two thousand years ago, in 79 AD, a volcano called Vesuvius erupted on the west coast of Italy, south of Naples. It was one o’clock on 24th August. In the busy Roman port of Pompeii, people were walking about in the streets, families were preparing lunch and children were playing. Suddenly Vesuvius erupted. There was a loud explosion. There was dust and ash everywhere. People rushed into the streets screaming. Children ran to their parents crying. People tried to run away, taking their things with them. They tried to escape, but most of people and animals died.

Vesuvius has erupted many times. The last big eruption was in 1944. Will Vesuvius erupt again? Nobody knows. If it does, it might be a small eruption or a big one. Some people live close to Vesuvius because the soil around it is good for growing crops. But it is also very dangerous.

What is Vesuvius?

Where is Vesuvius?

When did Vesuvius erupt?

What was there after eruption?

How many people and animal died?

When was the last big eruption of Vesuvius?

Why do some people live close to Vesuvius? Is it dangerous?

Project VOLCANO ERUPTION

Kirill and Daniel are interested in volcanoes. They have prepared a report about them. Be attentive and polite.



How clever you are! Thank you for your educational information.

As I know you are captivated by one song WE ARE THE WOL RD WE ARE THE CHILDREN. It was written by Michel Jackson 25 years ago. But in February 2010 80 artists and performers walked into the room with their hearts and souls completely open to coming together to help the people of Haiti, where a terrible earthquake occurred.

What is the main idea of the song?

(pupils are singing the song)

Приложение 1

Guess what disaster it is about?

It is a mountain with a hole at the top

It is a sudden movement of the ground

a large mass of snow falling down the side of a mountain

a huge wave caused by an earthquake which flows onto land

a violent wind storm which consists of a tall column of air spinning around very fast

a long period of time without rain. People suffer from limited fresh water

a large amount of water that covers an area which is usually dry

Приложение 2

( доп. материалы к уроку)

Volcanic eruption in Italy

Nearly two thousand years ago, in 79 AD, a volcano called Vesuvius erupted on the west coast of Italy, south of Naples. It was one o’clock on 24th August. In the busy Roman port of Pompeii, people were walking about in the streets, families were preparing lunch and children were playing. Suddenly Vesuvius erupted. There was a loud explosion. There was dust and ash everywhere. People rushed into the streets screaming. Children ran to their parents crying. People tried to run away, taking their things with them. They tried to escape, but most of people and animals died.

Vesuvius has erupted many times. The last big eruption was in 1944. Will Vesuvius erupt again? Nobody knows. If it does, it might be a small eruption or a big one. Some people live close to Vesuvius because the soil around it is good for growing crops. But it is also very dangerous.

What is Vesuvius?

Where is Vesuvius?

When did Vesuvius erupt?

What was there after eruption?

How many people and animal died?

When was the last big eruption of Vesuvius?

Why do some people live close to Vesuvius? Is it dangerous?

Disaster in Africa

Sometimes in desert climates, it does not rain for a long time. This happened between 1968 and 1974 in the Sahel, in West Africa. The winds changed direction and the area did not receive any rain for six years. Hundreds of thousands of people and nearly half of the animals in the area died because there wasn’t enough water. The crops did not grow and many countries suffered from famine. People had to walk hundred kilometers to find water.

Which disaster was in Africa between 1968 and 1974? (drought)

Why didn’t the area in West Africa receive any rain for six years?

How many people and animals died?

Why did many people and animals die?

Disaster in Texas

When the famous Galveston Hurricane struck in the United States in September 1900, the whole city of Galveston, Texas, was destroyed and about 6000 people were killed.

Disaster in Florida

What are hurricanes?

What may the speed of a hurricane be?

Which disaster happened in Florida in 1992?

Disaster in the Netherlands

The Netherlands is very flat and part of the country is below the level of the sea. The people there have to make sure that the walls by the sea – the dykes – are very strong.

Usually, there is no problem, but in January 1995, it rained and rained for more than two weeks. The water in the canals and rivers rose higher and higher, and thousands of people had to leave their homes because of a danger of floods. They went to other towns and waited until the water level fell down again.

What disaster happened in the Netherlands in 1995?

Why did flood occur?

Why did people have to leave their homes?

Disaster in China

An awful flood happened in China in 1998. It was caused by heavy rainfall. Nearly 4000 people were killed. The flood destroyed houses and left millions of people homeless, a lot of farmland was damaged.

Disaster in South-Eastern Asia

Such a terrible disaster as tidal wave happened in South-Eastern Asia on 25 December 2004. Such countries as Thailand, Sri Lanka, and Indonesia were damaged greatly. The consequences of it are terrible. More than 200000 people were killed, a lot of injured people, thousands of people became homeless, unemployed, a lot of people need water, food clothes, medical and psychological help. There is a threat of different diseases and epidemics. Different countries of the world provide help for injured people in these countries. Russia is among them. The consequences of tidal wave wouldn’t have been so awful, and not so many people would have been killed if people were warned, but they weren’t. There was no notification system in that area.

Данная тема урока представляется актуальной и необходимой, вызывает интерес у учащихся. Они активно работают на всех этапах урока и хорошо усваивают лексику: как изученную по учебнику данного УМК, так и воспринятую на слух из аутентичного источника и воспроизведенную с помощью раздаточного материала.

Содержание учебного материала отобрано в соответствии с дидактическими задачами этапов и с требованиями программы по предмету, с учетом возрастных особенностей учащихся.

На уроке использовались различные методы обучения: иллюстративный, репродуктивный, поисковый, самостоятельная работа с карточками, беседа с использованием наглядности, интерактивные упражнения. Представлены разнообразные формы организации познавательной деятельности учащихся: фронтальная, хоровая, парная, индивидуальная. В результате учащиеся вовлекаются в активную познавательную деятельность.

Как проверено на практике, данная презентация может быть использована на уроке в параллельном классе (группе), при этом в роли учителя выступают ученики (или один ученик), делегированные с этой целью. Ребята хорошо усваивают материал, повышается их мотивация в изучении языка, а также самооценка и мнение о них одноклассников, у них появляется шанс попробовать себя в профессии учителя.

Далее следуют план и ход урока. Раздаточный материал дан в Приложении.

Тип урока: комплексное применение знаний учащихся.

  • Формировать коммуникативную компетенцию учащихся при помощи информационно-коммуникационных технологий и интерактивных упражнений.
  • Развивать у учащихся языковую и речевую компетентность в процессе формирования навыков диалогической и монологической речи, аудирования.
  • Развивать аудитивную память, внимание, воображение, логическое мышление учащихся.
  • Продолжить формировать следующие специальные умения:
    – произносительные навыки учащихся. Обеспечить в ходе урока повторение усвоенных лексических единиц по теме;
    – читать с целью охвата общего содержания;
    – воспринимать на слух аутентичную речь на английском языке;
    – совершенствовать навыки употребления лексических и грамматических структур в речи учащихся с соблюдением норм иностранного языка;
    – корректно формулировать вопросы;
    – развивать языковую догадку.
  • Продолжить формирование общего и филологического кругозора.
  • Развивать спонтанную речь учащихся;
  • Развивать навыки понимания иностранной речи;
  • Развивать память и мышление.
  • Развивать коммуникативные навыки и умение.
  • Развивать познавательный интерес у учащихся.
  • Поддерживать высокий уровень мотивации к изучению английского языка;
  • Учить пониманию явлений и особенностей развития природы.
  • Воспитывать понимание ценности человеческой жизни, взаимопомощи и бережного отношения к природе.
  • Компьютер, проектор, интерактивная доска (для одновременного воспроизведения медиафайлов: музыки, презентации из фотографий; для выполнения интерактивных упражнений)
  • Запись mp3 лексических единиц по теме, начитанных носителем языка, видеоролик новостей о событиях в Гаити.
  • Наглядный материал и опоры для построения высказываний учащихся в формате интерактивной доски.
  • Раздаточный материал: рабочие листы с текстами, дополнительной лексикой по теме; заданиями на развитие иноязычной компетенции учащихся.

Для проведения урока требуется следующее программное обеспечение:

  • операционная система Windows XP или Windows 7;
  • программное обеспечение интерактивной доски (для показа на смарт-доске файла Disasters.notebook) Smart Board Software 9.5;
  • плеер аудиофайлов формата mp3 (для прослушивания файла PronAll.mp3);
  • плеер видеофайлов формата flv (например, Applian FLV Player).

Для просмотра видеоматериала нужно скопировать папку “Интерактив” на диск С и запустить файл C:\ Интерактив \Disasters.notebook. Приложение 2.

I. Opганизационный момент:

Введение в тему урока.

II. Фонетическая зарядка. Упражнение на смарт-доске, слова озвучены носителем языка.

III. Речевая гимнастика: Беседа по актуальным вопросам изучаемой темы.

IV. Повторение лексики по теме “Natural disasters”. Наглядность на смарт-доске: картинка и дефиниция.

V. Повторение лексики по теме – работа с лексикой (смарт-доска+ раздаточный материал). Текст посвящен более детальному рассмотрению одного из видов катастроф – землетрясению.

VII. Творческое воспроизведение новых знаний – составление диалогов по заданным ситуациям. Работа в парах – подготовка и прослушивание двух пар учащихся.

VIII. Обобщение, подведение итогов учениками, заключение – учитель.

IX. Объяснение домашнего задания.

X. Заключительный этап урока. Оценка работы учащихся.

I. Организационный момент. Объявление темы урока.

Слайд 1. (Фронтальная работа.)

Учитель приветствует учащихся, вводит их в тему урока: ведя беседу с учениками о том, что они видят на доске, учитель просит сформулировать школьников тему урока, затем ставит перед учащимися цели и формулирует задачи урока.

We have been speaking about nature and the man’s influence on it. Why do we say that man is the child of nature? Why does man depend on nature? Did the people try to conquer nature? Did they succeed in it? Do you find changes in the Earth’s climate positive or negative? (Students’ answers)

Today we are going to speak about different types of natural disasters, read the sample text about an earthquake and pick up necessary vocabulary to discuss a real disaster in Haiti after watching video clips.

II . Фонетическая разминка: Запись mp3 лексических единиц по теме, начитанных носителем языка. Слайд 2. (Фронтальная / индивидуальная работа.) Учащиеся повторяют слова за диктором, проговаривая каждое слово, повторяют хором и по отдельности весь список.

Let’s revise the words of our topical vocabulary:

Avalanche, earthquake, drought, flood, hurricane, tornado, tsunami, volcano eruption, rescue team, survive-survivor, urgent, rubble, food and shelter, Richter scale, Haiti-Haitian, devastation.

III. Речевая разминка. Warming-up talk.

Can people influence and improve nature?

Why are scientists so worried about the greenhouse effect and process of global warming?

Do you think it is caused by human activities?

Do you find climate changes for the better or for the worse?

Are people able to resist natural disasters and survive?

Some people believe that the Earth is being damaged by human activity. Others feel that human activity makes the Earth a better place to live. What is your opinion?

IV. Слайд 3. Let’s have a look at different natural disasters people suffer nowadays. Повторение лексического материала по теме (Интерактивная доска, презентация: слайды 4–13). Лексические единицы по теме повторяются для дальнешей активизации их в речи учащихся.

V. Актуализация изученной лексики. We are going to look more thoroughly into natural disasters which are not always controlled by people. They are earthquakes. Let’s read the text.

Слайд 14. (Фронтальная / индивидуальная работа.)

Учащиеся читают текст, обращая внимание на выделенные слова и фразы, затем выполняют интерактивное задание – Слайд 15.

Контроль понимания прочитанного осуществляется путем подбора нужной информации по приведенному после текста плану (Слайд 16) для обсуждения событий.

A huge earthquake struck south-eastern Iran early yesterday morning.

The quake measured 7.5 on the Richter scale and is one of the worst earthquakes to have struck the area in over fifty years. At least 15,000 people are feared dead and this number is expected to rise. The authorities have reported many people missing. Many people are believed to be buried under the rubble. President has spoken of a national tragedy.

The quake occurred at 5a.m. local time and lasted for about half a minute. Most buildings collapsed.

A big relief operation is under way with many foreign countries sending supplies and rescue workers . Emergency centres set up in makeshift buildings are now trying to care for the tens of thousands who have been injured.

Other countries are now sending emergency medical supplies to the town. Volunteers are building shelters and Red Cross doctors are treating the injured. Ambulances have taken others to a hospital to a nearby city.

Terrified local people are still trying to get over the shock. “It was horrible”, one resident said, “I will never forget it”. The people are learning to cope with nature’s fury.

emergency – an unexpected and dangerous situation that must be dealt with immediately

relief operation – actions to help somebody in an emergency

be under way – to have started to happen or be done(is being carried out)

makeshift – made to be used for a short time only when nothing better is available.

Задание на интерактивной доске: вставить подходящие по смыслу фразы, т.е. восстановить текст.

Слайд 15: The same text with the gaps.

Ученики выходят к доске, вставляют (“подтягивают”) информацию.

Слайд 16: Teacher’s questions, discussion of the events in Iran.


People in the area


Who cares for them


Survivors get over
need for:

VI. Аудирование с пониманием основного содержания.

Развитие речевой компетенции, аудитивной памяти.

On the 12 th of January the world knew about a new tragedy. It was a devastating earthquake which struck Haiti. It is believed the 7.0-magnitude quake killed as many as 200,000 people and made 1.5 million homeless.

Let’s watch the news reel made by BBC reporters.

Press the button: Video clip 1.

Cлайд 18 c набором фраз Episode 1. Эти же фразы даны в раздаточных материалах.

Один из учащихся комментирует события с использованием активной лексики.

Press the button. Video clip 2.

Cлайд 19 : список слов Episode 2. – Комментарии.– Press the button: Video clip 3

Cлайд 20: список слов Episode 3. – Комментарии. – Press the button: Video clip 4.

Cлайд 21: список слов Episode 4. – Комментарии. – Press the button. Video clip 5.

Cлайд 22: список слов Episode 5. – Комментарии.

Cлайд 23: Let’s speak…

Sum up the information about the situation in Haiti according to the following plan.

(Если времени недостаточно или материал представляет трудность для учащихся, можно сократить количество фрагментов для просмотра или посвятить этому дополнительное время на другом уроке.)

VII. Творческое воспроизведение полученных знаний. Развитие речевой компетенции в процессе формирования навыков диалогической речи.

Cлайд 24: (парная работа) Учащимся предлагается составить собственные диалоги.

Now role-play the following situations.

* Imagine you live in a place which has been affected by a disaster. A friend is calling to see how you are. Think of the questions he/she is going to ask you about the situation.

* A reporter has just returned from the area struck by an earthquake. Ask him questions about what he had seen.

VIII. Обобщение и заключение. Подведение итогов.

Conclusion. TEACHER: There are many natural disasters when people can hardly ever protect themselves. Man is still the child of nature. We depend on Nature’s fury. What may comfort us is the fact that such catastrophes seldom occur. Our scientists are able to predict possible events and we can prepare for the worse but hope for the better. And in all cases we should not panic, be well-informed and rely on support and aid from friends, specialists, rescue teams; follow instructions from authorities, governments, charities or individuals… I believe you can also get necessary information at your lessons of Life Safety.

IX. Инструкции по домашнему заданию.

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Зарегистрироваться 15–17 марта 2022 г.

Разработка урока в 10 классе

Цель: уметь рассказать о природных катастрофах и их последствиях

Задачи урока:

Формирование различных видов учебного чтения, умения анализировать, систематизировать, обобщать полученные знания, выделять главное;

Обогащение и активизация языкового запаса, развитие умений и навыков устной и письменной речи на основе прочитанного;

Расширение кругозора школьников;

Формирование навыков самоконтроля .

Оснащение: карточки-кластеры, интерактивная доска, дидактический материал, таблица по написанию синквейна, фломастеры, маркеры

Технология: развитие критического мышления, информационно-коммуникационная

Организационный момент. Введение в языковую среду

Проверяет готовность к уроку. Приветствует учащихся. Вводит учащихся в языковую сред у.

Good morning, students. Glad to see you. I hope you`re OK.

Готовятся к работе в группе. Посадка учащихся по группам. На столах подготовлены письменные принадлежности, фломастеры, маркеры, чистые листы бумаги, тексты для чтения, схемы.

Целепо-лагание и мотива-ция

Методы и приемы:

I этап.

Визуально знакомит с тематикой урока. Делит учащихся на группы, разрезав картинки по количеству групп на 4 части.

Collect the fragments of the pictures to get 1. Make a group.

Choose who will be the leader of the group.

Look at your pictures. Discuss and guess what we are going to speak about today.

The leader of the group describes the picture and present your conclusion.

Подводит итог мини-высказываний групп.

Yes, you are right. The topic of our lesson is Natural Disasters. (слайд 1)

Проводит речевую зарядку при помощи вопросов:

- What other disasters can you name ?

* caused by people ?

* natural ?

Предлагает составить кластер (слайд 2)

Now I`d like you to read the title of the text. Please, predict what it is about.

Находят недостающие фрагменты, тем самым формируя группу, определяют лидера, определяют тему урока.

Примерные варианты ответа :

-In the picture there`s a field of sunflowers. The soil is very dry. The plants have lack of water. It`s a drought.

-We guess today we are going to talk about natural disasters.

Примерные варианты ответа :

-Droughts, avalanches, cyclones, volcanic eruptions…

-Forest fires, greenhouse effect, …

- Droughts, volcanic eruptions…

Примерные варианты ответа :

-Maybe it is about floods or disasters.

-I guess it is about awful consequences of natural disasters.

Методы и приемы:

(чтение текста с пометками или маркиров-ка текста)

Проверка понима-ния прочитан-ного

II этап. Осмысление

Создает условия для осознания и осмысления материала по теме.

Предлагает учащимся прочитать текст, делая пометки. ( слайд 4 – виды маркировки )

Now let`s read the text. While reading the text make these notes:

(размышление)

Работают с текстом, маркируя его. Объясняют пометки, которые они сделали в тексте.

- It ` s well - known that …

-I was surprised that …

-I`d like to learn more about …

Читают утверждения, предполагают ответ, обсуждая его.

III этап.

Предлагает учащимся составить синквейн.

Thank you. And now let`s write a poem about our topic of the lesson. You have to make only 5 points. I hope you remember them. In any case you have some tips on your desks .

(на партах таблица с правилами синквейна)

Работают в парах. Каждый учащийся пишет свой синквейн и из 2-х они составляют один, который и представляют классу.

1. Natural disasters

2. Terrible, awful

3. Harm, destroy, restore

4. They make people frightened

Подведе-ние итогов урока

Подводит итог работы, высказывает мнение о достижении цели урока.

Students, thank you for your work. You were active and helpful to each other. I do believe that now you are able to talk about such disasters as droughts, floods and so on and their consequences.

Объясняет домашнее задание (слайд 7)

Предлагает написать заметку в школьную газету о том, что правительства разных стран могут сделать, чтобы предотвратить природные катастрофы.

Your home task is the following: write down a short note to your school newspaper what you think governments can do to prevent natural disasters (50-100 words).

Записывают домашнее задание.

Имеют возможность выбора объема работы в зависимости от уровня обученности и возможностей .

Организа-ционное окончание урока

Thank you. The lesson is over. You may be free.

На каждом этапе учебного занятия учитель оказывает помощь и поддержку учащимся, при этом учитываются индивидуальные, возрастные и психологические особенности учащихся.

Hell and High Water

The last few years have been the worst period on record for environmental disasters and experts are predicting for worse to come. Tim Radford reports.

In the last decade, floods, droughts, windstorms, earthquakes, avalanches, volcanic eruptions and forest fires have become increasingly common. There has been disastrous flooding in Asia, Africa, Central and South America. Even prosperous Europeans suffered and large areas of France, Britain and Germany have all been under water. Storms have been getting worse everywhere too, with a growing number of hurricanes hitting the US, the Caribbean and Central America. Drought has affected large areas of Sub-Saharan Africa for years and many other zones are becoming drier. For example, the Yellow River once notorious for flooding the Chinese landscape failed to reach the sea at all 226 days in 1997. A number of nations have already been in armed conflict over water, and drought in the West of US has resulted in enormous forest fires.

Volcanic eruptions and earthquakes have always been a threat in certain parts of the world. A volcanic eruption virtually wiped out the small Caribbean island of Montserrat in 1997 and there have been serious earthquakes in Greece, Turkey and El Salvador. The quake that rocked the small Central American country of El Salvador in 2001 came as the people were still rebuilding their houses and recovering from 1998's Hurricane Mitch.

So why is nature beginning to turn on us? One answer is overpopulation. The population of the world is growing at the rate of 10 000 people an hour, 240 000 every day, nearly 90 million a year, with most of the growth in the developing world. People in agricultural areas, unemployed and sometimes undernourished, move to the cities, and then set up homes on poor soil, crowded into substandard buildings. On top of all that, add climate change and the specter of global warming. This has mainly been caused by the mismanagement of the world`s resources: carbon emissions from rich countries; the activities of the big multinational companies; the deforestation of the world`s forests. As a result, a hotter ocean breeds fiercer cyclones and hurricanes. It surrenders greater quantities of water as evaporation, and more powerful winds dump this water against mountainsides with increasing fury. Atlantic hurricanes, for instance, are 40 percent more intense now than they were 30 years ago.

Volcanoes and earthquakes are even more dangerous than in the past as around half the world`s population now lives in the cities. There are more than 500 active and semi-active volcanoes, about fifty of which erupt each year, and more than 500 million people now live within range of a volcanic eruption. An even greater number live at risk, in some degree, from earthquakes which have taken a toll of more than 1.6 million lives in the last hundred years.

All the betting from the disaster professionals in that things will get worse. Professor McGuire, of University College London, is a volcanologist who has been warning for years that the world has not seen the worst nature can do. The worst eruption in human history probably Mount Tambora in 1815, in Indonesia. It pumped so much dust into the stratosphere that effectively cancelled the following summer in Europe and America. But geological evidence shows that 73, 000 years ago there was a much greater eruption “it reduced temperatures by maybe 6°C in some places and the whole planet was plugged into winter for years. And there are about of these events every 100, 000 years . ”

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок проводился в группе 3 курса СПО специальности ЗЧС. Применялась кейсовая технология проведения урока.

План-конспект урока по теме: “Natural Disasters

( Природные катастрофы)

Дисциплина : иностранный язык (английский)

Разработала: преподаватель высшей категории КГБОУ СПО ХТТБПТ

Аудитория: студенты 3 курса специальности ЗЧС

(Защита в чрезвычайных ситуациях);

деление на 4 подгруппы (по 3 человека в каждой)

Время занятия: 1 учебная пара (90 минут)
Вид кейса: практический
Тип кейса: обучающий

повторение грамматической темы «Пассивный залог

восприятие на слух дат, количественных числитель-

ных в видеоролике.

Воспитательная цель: развитие самостоятельности мышления, умения

выслушать, учитывать альтернативную точку зрения,

аргументировано озвучивать свою; учиться работать в

Оснащение урока: мультимедийный проектор, презентация «Natural

Ход работы по теме занятия:

Подготовительный этап (предыдущее занятие перед работой с кейсом)

Введение в тему урока и объяснение организации проведения

занятия, организация групповой работы, составление названий групп, раздача материалов к уроку)

Как вы думаете, какими будут цели урока сегодняшнего урока, исходя из названия темы урока?

Основной этап урока:

Групповая работа (каждое задание оценивается

фишкой, работа групп будет оценена по количеству полученных

фишек за выполненные задания в конце урока)

Составление назвваний команд Приложение №1

лексики, решение кроссворда) Приложение №2

Приложение №3

Заполнение колонок информацией из видеоролика, сравнение таблицы с оригиналом,

повторение ЛЕ (стихийные бедствия),

Вопрос: What else natural disasters do you know?

(fires, draughts, volcanus)

повторение дат (колич. числительные, месяцы, года),

характеристики стихийных бедствий),

Приложение № 4,5

выписка глаголов в пассивном залоге.

Что такое залог глагола?

В каком залоге может стоять глагол?

Что значит Активный залог и что такое Пассивный залог?

Какова формула пассивного залога? (Написать на доске)

В каких простых временах может стоять глагол to be?

Какие формы он имеет в настоящем, прошедшем и будущем временах?

С какими местоимениями употребляются эти формы?

А теперь каждая группа должна представить небольшого объема информацию об одном из стихийных бедствий, представленных в таблице.

Сейчас вы получите тексты, в которых раскрываются основные черты и последствия стихийных бедствий.

Приложение № 6

Домашнее задание:

Прочитать текст дома, устно перевести. Выписать при этом незнакомые слова с переводом. Кроме того, выписать предложения, содержащие глаголы в пассивном залоге.

Подведение итогов занятия, оценка занятия студентами и преподавателем

Материалы кейсов:

Приложение №1

Задание: составить название команды из букв:

1). n, a, r, t, o, d, o (tornado)

2). m, i, a, n, s, u, t (tsunami)

3). d, o, f, o, l (flood)

4). h, q, u, e, k, a, t, r, e, a (earthquake)

Приложение №2

Make a crossword:

По горизонтали:

A large amount of water which covers a place that is usually dry land.

A sudden shaking of the ground.

A mountain with a hole called a crater in the top.

По вертикали:

A long period of dry weather when there is not enough water.

A very violent wind in the form of a funnel of air that spins at great speed.





A very violent wind of storm.

Приложение №3

10 крупнейших природных катаклизмов 21 века.

Название стихийного бедствия

Когда произошло

Где произошло

Характеристики данного катаклизма

Урон, нанесенный данным стихийным бедствием

Приложение №3

10 крупнейших природных катаклизмов 21 века.

Название стихийного бедствия

Когда произошло

Где произошло

Характеристики данного катаклизма

Урон, нанесенный данным стихийным бедствием

11 марта 2011 г.

Высота волны 3-7 метров

Погибло 18 тыс. человек

26 января 2001 г.

Разрушено 400 тыс. зданий и сооруж.

Погибло 20 тыс. человек;

ранено 167 тыс. человек

T o 40 o С в тени

Пострадало около 40 тыс. человек

26 декабря 2003 года

Очаг – на глубине 8 км

Погибло 43 тыс. человек

(Европа, Сев. и Центр. Азия, Сев. Америка

Ср. темп. выше нормы на 16,5 0

В России до 43 0 в тени

Пострадало и погибло56 тыс. человек

Погибло 69 тыс чел.

Пострадало около 290 тыс. чел.

8 октября 2005 г.

Разрушения в Пакистане, Афганистане, Сев. Индии

Погибло 84 тыс., пострадали 200 тыс.

Скорость ветра 200 км/час

Пострадало 1,5 млн чел.

Погибло или пропали без вести 140 тыс

26 декабря 2004 г.

Магнитуда 9 баллов

Высота волны – до 15 м

Погибло до 300 тыс. человек

Самоесмертоносное землетрясение за всю историю

12 января 2010 г.

Погибло 300 тыс. чел

Лишились жилья 3 млн. чел

Приложение №4

Приложение №5

Приложение № 6. Тексты к кейсам

There are various natural disasters in the world and tsunami is one of them. Sometimes it is called a tidal wave or a seismic sea wave. The main reason of tsunami is a submarine earthquake, when there is an underwater landslide. However, the volcanic eruptions can also cause it. Some countries and regions are especially proned to this disaster. For example, China, Japan, Chile, Sri Lanka, Thailand and Philippines. The biggest tsunami in the history took place in 1958 at Alaskan Lituya Bay. The force of wave was reached 1720 feet above sea level. Normally, ocean tsunamis reach heights of over 100 feet. Even the mildest walls of water can cause widespread destruction. Another notable tsunami took place on the Indonesian island of Sumatra in December, 2004. A strong earthquake displaced the ocean floor off the island. More than 200, 000 people were killed within a few hours. For better understanding of tsunami, we should know what the earthquake is. Dozens of tectonic plates support the earth. These large floating pieces are constantly moving. The earthquake happens when two plates become stuck. Unfortunately, nothing can be done to prevent tsunami, except monitoring minor weather and geological changes. Scientists work hard to understand where and how the future tsunamis develop. They also record the size and the frequency of previous tsunamis to make all the necessary calculations. Today, the best way to fight this disaster is to understand the ocean floor structure and to learn the tsunami data. For civil people, the best way of defense is early warning that allows them to find the shelter on higher ground.

There are many dangerous natural disasters in the world and tornado is one of them. It is defined as a whirling column of air or a funnel-shaped wind, formed in severe thunderstorms. Sometimes it’s called twister or cyclone and is regarded as the most violent of thunderstorms. If tornado touches the ground or body of water, it can cause lots of destruction. The main reason why tornadoes occur is the collision of warm air mass with a cool and dry mass. This leads to a powerful rotation of air, which can sometimes exceed 300 mph. The formed force of wind can lift and carry heavy things. Tornadoes can occur worldwide, but are often reported in the USA. Some states are more exposed to thunderstorms than others. Other countries that are frequently hit by tornadoes include Japan, Australia, South Africa, Uruguay, Canada. There are certain weather patterns that precede this natural disaster. For example, rain, strong winds, lightning, sometimes even hail or suspicious calmness. It depends on the region and the type of tornado. The meteorologists distinguish the following common types of tornado: waterspouts, landspouts, dust devils, steam devils, gustnados, fire whirls. The damage from tornadoes is created merely by its strong force of wind. Fortunately, most storms are mild and only a few are destructive. The record-breaking tornado by its damage and duration occurred in spring of 1925, in three states of the USA: Missouri, Illinois and Indiana. This disaster killed more than 600 people, while over 2000 were injured. To keep safe during tornadoes people should listen to weather alerts and have a pre-determined plan. They say that underground shelters or basements are a good place to hide during strong thunderstorms.

Flood is a natural disaster. For people, who are directly affected by it, it can be devastating. There are several reasons for floods. One of them is excessive raining. At other times it is caused by the overflow of rivers or dam breaks. At any case it has negative outcomes, which lead to environmental and economic loses. As a result land gets washed away, houses are destroyed, people and animals die. Floods are directly connected with climate and geography of the area. Some places are more exposed to heavy rains than others. For example, Bangladesh and the Philippines are under constant threat of floods. The effects of flood are undoubtedly devastating. It spoils harvest, fields and roads remain under stagnant water for a few days, courtyards and ground floors of houses get drowned. During this natural disaster people face many problems. Different poisonous insects and serpents appear in human habitats, the cattle die, as they are unable to save themselves, the polluted water causes many life-threatening diseases, such as plague and cholera. Some people save their lives by finding shelter on the nearest trees. As a rule, after floods marshy land doesn’t dry up for a long time. Although many charitable organizations and the government try to help poor householders, by sending food, clothing and medicine, it usually isn’t enough to remove the endless inconvenience and distress that continues for a long time after the flood. Some governments try to act in advance by establishing flood barriers and strengthening the river dams.

A natural disaster can be defined as an uncontrollable extreme disruption which causes ecological and financial damage and victims of vulnerable population. Sometimes the events can be predicted by special meteorological warning systems and they often happen in the same geographical area because they are related to climate and physical characteristics of the region. For example, Florida is constantly suffering from tornadoes and hurricanes, and Japan – from earthquakes.One of the most dangerous natural disasters is an earthquake. It happens when tectonic plates of the earth move and they make the area shake violently. According to the Richter scale the magnitude of earthquakes is measured from 1 to 10 points. The most powerful earthquake was recorded in 1960 in Chile, its magnitude was 9.5.

Sometimes the earthquake can be accompanied by volcanic eruptions.

Volcanic eruptions occur when hot red magma erupts from the earth’s crust and flows from the top of the volcano. It also throws volcano ashes into the air which are harmful to inhale for human beings and animals.An earthquake is what happens when two blocks of the earth suddenly slip [сдвиг] past one another. The surface where they slip is called the fault [разлом] or fault plane [плоскость разлома]. The location below the earth’s surface where the earthquake starts is called the hypocenter [гипоцентр], and the location directly above it on the surface of the earth is called the epicenter.

The largest, main earthquake is called the mainshock. Mainshocks always have aftershocks [толчок после основного землетрясения] that follow. These are smaller earthquakes that occur afterwards in the same place as the mainshock. Depending on the size of the mainshock, aftershocks can continue for weeks, months, and even years after the mainshock!

Оснащение урока (Учебные пособия и оборудование) : Оборудование:

1. Подготовка учащихся к учебной деятельности.

2. Введение и закрепление нового ЯМ.

Проверка домашнего задания. Работа с текстом.

а) подведение итогов урока

б) домашнее задание

в) выставление оценок

I. Подготовка учащихся к учебной деятельности.

  1. Проверить готовность классного помещения к уроку.
  2. Проверить наличие учебников, тетрадей, дневников на партах.
  3. Провести организационную беседу с классом (с дежурным).
  4. Сообщить учащимся общие задачи урока и порядок работы.

Форма работы Т —> Сl.

  • Get ready for the lesson. Put your books, exercise books and diaries on the desk. Stand up!
  • Good morning! Sit down, please.
  • I am very glad to see you! How are you?
  • Форма работы T —>Cl.

Teacher: What date is it today?

Pupil: Today is the … of October.

Teacher: What day is it today?

Teacher: Who is absent?

Pupil: Nobody is. All are present.

Teacher: What’s the weather like today?

Pupil: It’s a nice autumn day. It is warm and sunny. It doesn’t look like rain.

Teacher: It is a lovely day. Thank you, sit down.

Установка на урок.

Teacher: Students, today we'll continue talking about Natural Disasters. We are going to learn some information about tornadoes.

  1. Снять произносительные трудности.
  2. Подготовить речевой аппарат к иноязычной деятельности.

Teacher: As usual, we begin with pronunciation. Open your books at p.27. See ex.90. You will need these words today. Listen to them and read. Mind your pronunciation. (CD звуковое приложение к УМК).

Форма работы CD—> Сl

3) Речевая зарядка.

  1. Проверить умение учащихся отвечать на вопросы.
  2. Тренировать лексические структуры.

Установка: Answer my questions.

Форма работы T —> Pl —> P2 —> РЗ —> P4 —> P5.

  • T .: What is an earthquake?
  • P1.: I think that an earthquake is a sudden shaking of the ground.
  • T .: What can you say about a hurricane?
  • P2.: A hurricane is a very violent wind or storm.
  • T .: What is a flood?
  • P3.: A flood is a large amount of water which quickly covers a place that is usually dry land.
  • T .: What’s the Russian for “drought”?
  • P4.: The Russian for “drought” is “засуха”.
  • T .: How can you describe “a drought”?
  • P5.: A drought is a long period of dry weather when there is not enough water.
  • T .: Try to explain the meaning of the word volcano?
  • P6.: A volcano is a mountain with a hole called a crater in the top. Sometimes lava and gases are released from the crater.
  • T .: What’s the Russian for “disaster”?
  • P7.: The Russian for “disaster” is “бедствие”.

II. Введение и закрепление нового ЯМ.

Задача : Развить непроизвольное запоминание.

Установка: Today we will continue to speak about disasters. But first you need some new words. Please, open ex. 87, p. 26. There are three words that you must differentiate: to destroy, to break and to damage. Read their meanings, the examples and translate.

(после того как выполнили данное упражнение, закрепить его)

T.: Look at the blackboard. Complete the sentences with the words in the box.

– презентация в PowerPoint.(Слайд 3)

T.: Make up your sentences with these words.

Форма работы T —> Pl —> P2 —> РЗ —> P4 —> P5.

ПI. Проверка домашнего задания.

  1. Ознакомление учащихся с некоторыми значительными стихийными бедствиями.
  2. Проверка усвоения домашнего задания и качества его выполнения.

Цель : Проверить правильно ли выполнено задание.

Установка: And now look at the blackboard.

– презентация в PowerPoint. Слайд 4-12 (на экране кадры со стихийными бедствиями в разных точках земного шара).

Your have read and translated the text Tornadoes (ex. 89, p.26) at home. Now find the words and phrases in the text which have a similar meaning to the following:

Форма работы T —> Сl

– презентация в PowerPoint.(Слайд 13-16,) (на экране упражнения на проверку домашнего задания).

Форма работы T —> Pl —> P2 —> РЗ —> P4 —> P5.

  1. Hurricane — tornado; no one - nobody; powerful - strong; to damage - to destroy; to happen ? to appear; the most comfortable — the most likely; to start — to occur; luckily — fortunately; to defend — to protect; opportunity - chance.
  2. Примерный ответ:
  3. It's true, because it is said in the text that "tornadoes are the most violent of all storms".
  4. It's false, because it is said in the text that "nobody can predict what they might do. Tornadoes destroy houses, carry away cars and telephone boxes".
  5. It's false, because it is said in the text that "tornadoes occur in the spring. A hot day in the afternoon or in the early evening is the most likely time for this dangerous storm".
  6. It's true, because it is said in the text that "the violent winds of tornadoes blow down almost everything on their way".
  7. It's false, because it is said in the text that "fortunately tornadoes can be predicted".

T.: - As you know, the disasters usually break something, damage buildings or even destroy towns. Who do you think helps people if they get into a disaster?

(Учащиеся могут дать ответы по-русски).

Yes, you're right. They are emergency workers.

- Read the text in ex. 95, p. 27 about these people and say who helps other people. (People who help others when there is a disaster are doctors, nurses, firemen, water and gas workers, the police, the army.)Слайд 17-20

- Work in groups and decide what the emergency workers do. Ex. 96, p. 27, will help you. (5. Evacuate people from dangerous areas. 6. Get medicines and food to the dangerous places.)

Задача : проверить достигнуты ли поставленные в начале урока задачи.

Задача : разъяснить и частично выполнить домашнее задание.

Форма работы: T —> Pl —> P2 —> РЗ —> P4 —> P5

- T.: Well done. Thank you very much. So to sum up say what new information have you learnt? Which of the activities at the lesson were more interesting for you?

- (ученики отвечают на вопросы учителя).

- Now you can speak about natural disasters and so at home do ex. 22, on p. 35. Choose one of the disasters (earthquake, hurricane, tornado, volcano, flood, and drought) and make a poster warning people. Have a poster exhibition. Make a presentation of your poster. Use the phrases in the box:

  • Be careful! Don’t .
  • . is strictly prohibited!
  • No . Save . Stop .

в) выставление оценок

Задача : 1. Определить уровень сформированности навыков и умения по видам речевой деятельности в соответствии с этапами уроков

2 . прокомментировать выставленные оценки.

T.: -Thank you very much. Well done!

The bell has gone. The lesson is over. You are free. Thank you. Good-bye.

Cl - Thank you. Good-bye.

По теме: методические разработки, презентации и конспекты


Сочетание спецдисциплин и иностранного языка способствует повышению учебной мотивации. При переводе технических текстов студенты демонстрируют свои знания по дисциплинам: «Строительные материалы.


Методическая разработка учебного занятия составлена в соответствии с требованиями ФГОС СПО и прошла апробацию на открытом уроке 29 н.


Методическая разработка по теме “Natural Disasters” (природные катаклизмы) по дисциплине Иностранный язык (английский)


Методическая разработка интегрированного урока по иностранному языку(немецкому) на тему "Использование художественного произведения Э.М. Ремарк на уроке иностранного языка (немецкого) как средство повышения урока"

Методическая разработка представляет собой материал, проведенного интегрированного урока по немецкому языку-литературе, по произведению Э.М. Ремарк "На Западном фронте без перемен".Чте.


конспект урока по русскому языку. Тема: "Типы подчинительной связи в словосочетании"

Конспект урока по русскому языку. Словосочетание. Типы подчинительной связи в словосочетании.

Читайте также: