Kazakh national games план урока

Обновлено: 02.07.2024

Тип урока: урок усвоения новых знаний с использованием элементов технологии развития критического мышления.

Цель: формирование представления о культуре, традициях Казахского народа на примере празднования Наурыза.

Задачи:

обучающие: дать новую информацию о традиционном празднике Наурыз в Казахстане, тренировать лексику по теме в разнообразных упражнениях;

развивающие: развить навыки монологической и диалогической речи, чтения, письма;

воспитательные: воспитание у учащихся интереса и уважения к культуре родной страны; развивать положительную мотивацию к дальнейшему изучению английского языка.

Формы: фронтальная, индивидуальная, групповая, развитие навыков общения в группе, толерантного понимания других людей.

Оборудование урока: компьютерная презентация к уроку, дидактический материал о Наурызе, музыка Кара Жорга, ватманы, фломастеры, стикеры, открытки, ингредиенты для приготовления баурсаков, готовые баурсаки, разноцветные ленточки, веточка дерева.

I. Organization moment.

Good morning, students! Good morning, our dear guests! I’m glad to greet you at our lesson.
Today you have got an unusual lesson.

I want you to look at the blackboard and guess what you are going to speak about today at the lesson.
Use the ABC, break the code and you’ll get the theme of our lesson. For example: the 1st letter of the English alphabet is Aa.

(Pupils name the letter of each number and get the theme of the lesson)
(Key: 14 — n, 1 — a, 21 — u, 18 — r, 25 — y, 26 — z)

P: We’re going to speak about Nauryz.

T: Right you are.

II. Vocabulary revision.

Before speaking about Nauryz let’s revise the words according to this theme.
Our next task is WORDS WITH MISSING LETTERS.
The words you can see on the board have missed letters. Fill in the right missing letters, read and translate them in Russian.
(Print the card of the word with missed letters on one side and key word on the other one).

1) b — - - - - ing
2) c — - - - - - te
3) eq — - - - x
4) w — - h
5) c — - - - - - - - - tions
6) sy — - - - - ze

(Key words: beginning/celebrate/equinox/wish/congratulations/symbolize)

Do you want to learn about celebration of Nauryz in our country?

On each desk of the classroom you can find an envelope. In each envelope there’s a cut sentence about Nauryz. Your task is to put the words in the correct order to make the right sentences and then you’ll read them aloud. What is equinox? Pay attention to the pronunciation of this word /’i: kwinoks/. You can explain it in Russian. If you can’t explain it, read the definition of it on the board — It’s time of the year when the day and the night are of equal length.

(Pupils work in pairs and make up the sentences from the words; a teacher goes pass the desks, checks the sentences of each pair and then the pupils read them aloud)

1. Nauryz is a great holiday for all people of Kazakhstan.
2. It’s the beginning of a new year.
3. People celebrate this holiday on the 21st of March, the day of the spring equinox.
4. Nauryz symbolizes goodness and wealth, happiness and love and a great friendship day.
5. On Nauryz people make wishes and give congratulations.
6. On the Nauryz holiday, people wear beautiful national clothes, listen to and sing Kazakh songs, dance Kara Zhorga, play musical instruments and traditional games.
7. Beshbarmak, kuyrdak, kozhe, baursak are traditional meals on the holiday.

IV. Writing wishes and congratulations on the postcards.


You’ve said that on Nauryz people make wishes and give congratulations. What do we wish on the holiday Nauryz? (Pupils name the words and a teacher writes down them on the board)

2). Making up wishes on Nauryz.

Make up your own wishes and say them to each other.

For example: I wish you success, happiness, prosperity and good health on Nauryz. Or
Let this holiday bring you a lot of pleasure and happiness!

Congratulations on Nauryz holiday!
Let this holiday bring you a lot of pleasure and happiness!
Let the Nauryz bring to your life new and nice changes.
We wish you and your family well-being, happiness and joy!
I Wish you happiness, love, success and prosperity.
Wish you lots of love, joy and happiness.
With a holiday! Joy, happiness, health, love!
I wish you good spring mood and a lot of joy and light

3). Writing down pupils’ wishes on the postcards.

Write down you wishes on the postcards which I have prepared for you.

My dear, parents!
I congratulate you with Nauryz!
I wish you happiness, success, well-being and health.

4). A tree of wishes.

There is a quote: So many countries, so many customs. In KZ there is a custom to tie a ribbon on a branch of a tree to make a wish. Do you want to take part in this activity? Come up to the tree, take a ribbon, tie it on a branch and make a wish.

(A teacher prepares a branch of any tree, ribbons of different colours and a card with written wishes on it. At first teacher takes a ribbon, reads her/his wishes and ties it on a branch, then one pupil takes a ribbon, reads his/her wishes and ties it on a branch, then the second pupil takes a ribbon, reads his/her wishes and ties it on a branch too and etc.)

V. Pause. Dance Kara Zhorga.

You’ve said that on the Nauryz holiday, people wear beautiful national clothes, listen to and sing Kazakh songs, dance Kara Zhorga, play musical instruments and traditional games. Let’s have a rest & dance Kara Zhorga (The teacher switch on the music or video and pupils dance).

VI. Listening to the recipe of baursaks.

Do you like baursaks? Can you cook them? Pupil 1 shows you how to cook them.

1). Before listening to the recipe, pay attention to the following words, their meanings and pronunciation: flour/’flaue/, yeast /’ji: st/, pinch and dough /’dou/. Listen to the recipe of baursaks. Now, Pupil1, it’s your turn.

Pupil 1: Take four glasses of flour, one glass of thick sour milk, one table spoon of yeast, one table spoon of sugar, a pinch of salt and 400 grams of vegetable oil. Make dough, divide it into small balls and fry them.
Taste yourselves!

2). Now listen again the recipe of baursaks and then fill in the sentences of the text on the cards you’re given with the proper words.

Take four glasses of 1 ___, one glass of thick 2 ___ milk, one table spoon of 3 ____, one table 4 ____ of sugar, a 5_____ of salt and 400 grams of vegetable 6_____. Make 7 _____, divide it into small 8 ____ and fry them. 9 ______ yourselves!

3). Exchange you cards, check each other using the key on the board and put the mark.

VII. Check yourself.

1). Let’s control your knowledge about Nauryz Day. Match the question with the right answer and then using the answers retell the text about Nauryz.

1. When do people celebrate Nauryz?
2. What kind of day is it?
3. What does this holiday symbolize?
4. What do people usually do on Nauryz?
5. What are traditional meals on this holiday?

A. It’s the beginning of a new year, the day of the spring equinox.
B. People celebrate this holiday on the 21st of March.
C. Nauryz symbolizes goodness and wealth,
happiness and love and a great friendship day.
D. On the Nauryz holiday, people wear
beautiful national clothes, listen to and sing Kazakh songs,
dance Kara Zhorga, play musical instruments
and play traditional games.
E. Beshbarmak, kuyrdak, kozhe, baursak are
traditional meals on the holiday.

2). There’s an unknown poem about Nauryz. I wish you to listen, read and remember it.

Holiday!
Amazing, funny.
Everybody smiles sunny.
We prepare special food.
Nauryz!

Baursak
Delicious, big.
We enjoy it.
It brings me calories.
Nauryz!

VIII. Reflection.

Our lesson is coming to an end. Please, tell me your opinion about our lesson using these phrases:

• I like the lesson.
• I don’t like the lesson.
• I feel happy.
• I feel tired.

Put your sticker near your opinion. You may use some stickers. Thank you very much for your attention and work! Happy Nauryz Day! Good bye!

Нажмите, чтобы узнать подробности

Вашему вниманию предлагаю конспект урока "Казахские национальные игры" ( основанный на семимодульном обучении курсов Кембридж-Назарбаев ) и дополнительный материал: презентацию, картинки к уроку, оценочный лист. Этот урок можно проводить в 7 классе, при повторении и закреплении The Past Simple Tense.

Открытый урок по III базовому уровню

Предмет: английский язык

Game … it is human activity directed to receive pleasure.

… it is human activity directed to receive pleasure.

Проверка домашнего задания Упражнение Составьте вопросы из данных слов 1. morning / you / time / get / up / what / in / the / did? 2. dinner / night / have / what / last / you / for / did? 3. did / train / last / you / by / when / travel? 4. do / what / Sunday / you / last / did? 5. did / summer / go / where / last / you? 6. visit / you / art gallery / an / last / did / when?

Проверка домашнего задания Упражнение Составьте вопросы из данных слов 1. morning / you / time / get / up / what / in / the / did? 2. dinner / night / have / what / last / you / for / did? 3. did / train / last / you / by / when / travel? 4. do / what / Sunday / you / last / did? 5. did / summer / go / where / last / you? 6. visit / you / art gallery / an / last / did / when?

1. What time did you get up in the morning? 2. What did you have for dinner last night ? 3. When did you travel by train last? 4. What did you do last Sunday ? 5. Where did you go last summer? 6. When did you visit an art gallery last?

1. What time did you get up in the morning? 2. What did you have for dinner last night ? 3. When did you travel by train last? 4. What did you do last Sunday ? 5. Where did you go last summer? 6. When did you visit an art gallery last?

What had you known before? What have you known today? What do you want to know?

What had you known before?

What have you known today?

What do you want to know?

To participate - участвовать To overtake - обгонять To lash - ударять To earn – зарабатывает To follow - следовать To snatch - урвать Skillful - умелый Experienced - опытный Adversary – противник To award - награждать

To participate - участвовать

To overtake - обгонять

To lash - ударять

To earn – зарабатывает

To follow - следовать

To snatch - урвать

Skillful - умелый

Experienced - опытный

Adversary – противник

To award - награждать

“ Kyz kuu ”

“ Kokpar ”

“ Audaryspak ”

“ Bayga ”

Защита флипчартов

Защита

флипчартов

True or false A) Rugby is a popular sport in Kazakhstan. B) There are two players in each Audaryspak team. C) Kokpar is slow sport. D) Only boys often play Kyz kuu. E) Bayga is horse-racing. F) There are many Kazakh national games in our country.

True or false

A) Rugby is a popular sport in Kazakhstan. B) There are two players in each Audaryspak team. C) Kokpar is slow sport. D) Only boys often play Kyz kuu. E) Bayga is horse-racing. F) There are many Kazakh national games in our country.

Extra word 1) Tennis, Baseball, Kokpar, Netball. 2) Schotland, Australia, Britain, Kazakhstan. 3) Audaryspak, Kyzkuu, Swimming, Kokpar. 4) Helmet, Ball, Goat’s carcass, Referee 5) Whip, Goal, Horse, Players 6) Fighting, Riding, Wrestling, Singing

1) Tennis, Baseball, Kokpar, Netball. 2) Schotland, Australia, Britain, Kazakhstan. 3) Audaryspak, Kyzkuu, Swimming, Kokpar. 4) Helmet, Ball, Goat’s carcass, Referee 5) Whip, Goal, Horse, Players 6) Fighting, Riding, Wrestling, Singing

4 . Jack (try) to remember what he had done last April. was tried tried tryed

5 . Looking through the paper, the teacher (find) several mistakes. finded founded found


2. All the words below appear in the article about Kazakh national games. Which words do you think go with which game. Find the new words in the dictionary.

3. Plp. №4. Ex 4. Work in three groups. Gr Gr …

Group A – Read about Kyz –kuu

Group B – Read about Kokpar.

Group C – Read about Audaryspak.

V. Practice.

1. Plp. №5. Which words from Ex 3 are in your text? P1 > P2…

Kyz –kuu – gallop, overtake, lash, whip, reward, kiss.

Kokpar – goat, carcass, snatch, pursuer, skill,

Audaryspak – require, horseback, adversary,

3. Ex 6. Find a partner from other groups and swap information. P1 P2

4. Ex 7. Talk to your partner. P1 P2 … What’s common about these games?

= They all need skill. They all need strength. They have to be experienced.

They have to be good horse - riders.

VI. Home task. Ex 8. Here are some answers about all three games.

Write in the questions. P1 P2 ….

A) What does she lash him with?

B) What kind of horse did a winner have to have?

C) What does the game “Audaryspak” require?

D) What does he earn? E) Who wins?

F) What would he snatch?

VII. Evaluation.

Содержимое разработки

7 form. Lesson 57

Theme: Sport and Games.

1. to work with the words connected with sports.

2. recycling The Present Simple tense.

3. talking about Kazakh national games.

Mat: a book, a chart, the pictures of sports.

I. Org. mom. T P1 P2 … greeting, talking about weather,

II. Checking of the home task. Ex 11. Talk to your partner about an interesting trip you had. P1 P2 …

Ex 1. Match the words and pictures. Plp.№1.


People: 1 – runner, 2- tennis player, 3 – referee, 4- spectators, 5-goal keeper,

Equipment: 6 – net, 7- helmet, 8 - goal, 9 – tennis racket, 10 – boxing gloves.

Plp.№2. Look at the pictures. Then match them with the names of Kazakh national games. 1 – B, (Kyz –kuu), 2 – C (Kokpar), 3 – A, (Audaryspak).

1 2 3

2. All the words below appear in the article about Kazakh national games. Which words do you think go with which game. Find the new words in the dictionary.

3. Plp.№4. Ex 4. Work in three groups. Gr Gr …

Group A – Read about Kyz –kuu

Group B – Read about Kokpar.

Group C – Read about Audaryspak.

1. Plp.№5. Which words from Ex 3 are in your text? P1 P2…

Kyz –kuu – gallop, overtake, lash, whip, reward, kiss.

Kokpar – goat, carcass, snatch, pursuer, skill,

Audaryspak – require, horseback, adversary,

3. Ex 6. Find a partner from other groups and swap information. P1 P2

4. Ex 7. Talk to your partner. P1 P2 … What’s common about these games?

= They all need skill. They all need strength. They have to be experienced.

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Зарегистрироваться 15–17 марта 2022 г.

План конспект урока физкультуры

“ Казахские национальные игры”

Класс: 5

Дата:__________

Место проведения: Спортивный зал.

Время: 45 мин.


Тема: Казахские национальные игры на уроках физкультуры.


Цель: ознакомить учащихся с казахскими национальными играми.

2. Привитие любви учащихся к национальным видам спорта.

Критерии успеха : Ученики могут продемонстрировать и освоить навыки, необходимые для участия с другими в группе в различных физических упражнениях.

Ожидаемый результат :

Все учащиеся будут уметь :

Работать над улучшением своей работы и работы всей группы, а также совершенствовать творческие навыки

Большинство учащихся будут уметь:

Акцентировать и сосредотачивать внимание на наиболее важных деталях разнообразия и творческого мышления.

Некоторые учащиеся будут уметь:

Анализировать, улучшать комбинации и двигательные качества.

Межпредметная связь : физическая культура, казахский язык и музыка.

Учитель: Коваленко Д.Ю.

ХОД УРОКА

Частные задачи

Содержание урока

Организационно-методические указания

Подготовительная часть10-15 м

Организовать учащихся к проведению урока

Развивать критическое мышление

Построение. Приветствие. Объяснение задач урока. Ребята, мы с вами живем в Республике … (Казахстан). И поздоровались мы с вами на казахском языке. У каждой страны есть своя история, свои традиции. И, конечно же, в каждой стране есть свои народные игры, в которые играют не только дети, но и взрослые.
Сегодня на уроке мы с вами познакомимся с казахскими подвижными играми.

Становись .Равняйсь. Смирно. Сәлеметсіңдерме.

Объяснения темы и цели урока.

Способствовать психологическому настрою на урок.

Психологический настрой . Но сначала мы узнаем с каким настроением вы пришли сегодня на урок.

Каждый учащийся хлопает в ладоши..

Способствовать постепенному врабатыванию организма

Ходьба

дистанция 1 шаг

Способствовать выработке правильной осанки

рр вверх, прямые

рр за голову, локти в стороны

Подготовить голеностоп к бегу

на внешней стороне стопы

на внутренней стороне стопы

Подготовить ОДА, ССС к ОРУ

следить за дыханием

пульсометрия

Содействовать повышению функциональных возможностей организма и развитию ССС

Способствовать обучению талантливых и одарённых

с высоким подниманием бедра

высоким подниманием бедра марш

с захлестыванием голени назад

захлестыванием голени назад марш

приставным шагам левым боком

приставным шагом влево марш

приставным шагам правым боком

приставным шагом вправо марш

Способствовать возвращению физических параметров организма в норму

Ходьба с восстановлением дыхания

вдох глубокий, выдох продолжительный

Организовать к выполнению ОРУ

Перестроение в круг

на середине зала

Подготовить ОДА к ОЧ Способствовать обучению талантливых и одарённых

Танцуем повторяем за мной.

Основная часть 20-25 мин

Организовать учащихся к проведению О.Ч. урока

Перед проведением каждой игры говорить название на двух языках, следить за техникой безопасности. Очки подсчитываются после каждой игры (учитель подсчитывает результаты) – команда получает домбру, которые вешают на стену.

Домбру берет капитан команды, и вешаетна стену

Способствует развитию быстроты, ловкости, гибкости.


В ходе игры наездники бегут как на конях нужно будет поднять монету не останавливаясь.

Способствует развитию скоростных качеств, выносливости.

Способствует развитию меткости.

При передачи эстафеты также не забудьте передать тюбитейку,следующему наезднику.

За линию метания асык

заступать нельзя, тот кто бросает идет собирать брошенные им мячи.

Способствует развитию силы, быстроты.

Победа игроку присуждаеться в том случае если он полностью перетянул противника на свою сторону. Игра повторяеться три раза победа присуждаеться тому аулу который дважды выиграл в счостязании.

Способствует развитию быстроты, ловкости.

.Қыз қуу — қазақ халқының өте көне ойындарының бірі. Ол Қазақстан Республикасы халықтарының арасында кеңінен тараған.

Кыз куу — одна из очень древних игр казахского народа. Она широко распространена среди народов Республики Казахстан.

Аулы становятся на линию спиной друг к другу на расстоянии 3-4 метров, по команде одна команда догоняет другую, а затем наоборот.

Догоняющему нужно коснутся спины убегающего.

Заключительная часть. 4-5(мин)

Организовать учащихся к проведению З.Ч. урока

Становись. Равняйсь. Смирно.

Способствует закреплению пройденного материала.

Рефлексия.
С какими играми сегодня познакомились и что понравилось

Эмоциональная саморефлексия

Сегодня на уроке мы познакомились с казахскими национальными играми. Какие игры вам больше всего понравились и почему..

Слайды и текст этой презентации

…it is human activity directed to receive pleasure.Game

…it is human activity directed to receive pleasure.

Проверка домашнего задания Упражнение Составьте вопросы из данных слов 1. morning / you / time

Проверка домашнего задания Упражнение Составьте вопросы из данных слов 1. morning / you / time / get / up / what / in / the / did? 2. dinner / night / have / what / last / you / for / did? 3. did / train / last / you / by / when / travel? 4. do / what / Sunday / you / last / did? 5. did / summer / go / where / last / you? 6. visit / you / art gallery / an / last / did / when?

1. What time did you get up in the morning? 2. What did you have for dinner

1. What time did you get up in the morning? 2. What did you have for dinner last night ? 3. When did you travel by train last? 4. What did you do last Sunday ? 5. Where did you go last summer? 6. When did you visit an art gallery last?


To participate - участвоватьTo overtake - обгонятьTo lash - ударятьTo earn – зарабатываетTo follow - следоватьTo snatch

To participate - участвовать
To overtake - обгонять
To lash - ударять
To earn – зарабатывает
To follow - следовать
To snatch - урвать
Skillful - умелый
Experienced - опытный
Adversary – противник
To award - награждать

“Kyz kuu”

“Kokpar”

“Bayga”

Защита флипчартов

A) Rugby is a popular sport in Kazakhstan. B) There are two players in each Audaryspak team.

A) Rugby is a popular sport in Kazakhstan. B) There are two players in each Audaryspak team. C) Kokpar is slow sport. D) Only boys often play Kyz kuu. E) Bayga is horse-racing. F) There are many Kazakh national games in our country.

1) Tennis, Baseball, Kokpar, Netball. 2) Schotland, Australia, Britain, Kazakhstan. 3) Audaryspak, Kyzkuu, Swimming, Kokpar. 4) Helmet,

1) Tennis, Baseball, Kokpar, Netball. 2) Schotland, Australia, Britain, Kazakhstan. 3) Audaryspak, Kyzkuu, Swimming, Kokpar. 4) Helmet, Ball, Goat’s carcass, Referee 5) Whip, Goal, Horse, Players 6) Fighting, Riding, Wrestling, Singing

When Jill (finish) school? When did Jill finished When was Jill finish When did Jill finish How

When Jill (finish) school? When did Jill finished When was Jill finish When did Jill finish
How you (cut) your finger? How have you cut How you cutted How did you cut
When you (write) to your parents last time? When do you writed When did you write When did you wrote
4.Jack (try) to remember what he had done last April. was tried tried tryed
5.Looking through the paper, the teacher (find) several mistakes. finded founded found

Читайте также: