Application of heat transfer план урока 8 класс

Обновлено: 02.07.2024

Цели: знакомство детей с учебником, его структурой и особенностями; развитие лексических и коммуникативных навыков.

Оборудование: записи на доске; магнитофон; карточки с условными изображениями погодных условий (см. упр. 1).

  1. Познакомить учащихся с активной лексикой по теме "Climate and Weather" и обеспечить ее первичную отработку в серии речевых упражнений.
  2. Развивать с учащихся умение кратко высказываться в соответствии с предложенной ситуацией: рассказать о погоде в различных странах мира и уголках России.
  3. Развивать умение выразительно озвучивать и проигрывать поэтический текст.
  4. Развивать умение строить диалогическое высказывание этикетного характера в связи с предложенной ситуацией: поддержать разговор о погоде.

5. Формировать социокультурную компетенцию: научить строить речевое взаимодействие в устной форме в соответствии с норами культуры страны изучаемого языка.

– Good morning, dear friends!

– Good morning, teacher!

– I am glad to see you.

– We are glad to see you, too.

– How are you today?

– We are fine, thank you.

Выявление дежурных, запись числа на доске и отсутствующих.

Today we are going to study your new textbook, to speak about the typical weather in our country and abroad and to learn to have a talk about the weather. Besides, we shall learn a poem.

Рассказ об учебнике

— This year you have got a new textbook. Let's study its structure.

Учитель рассказывает о структуре учебника, о том, что он состоит из разделов (units), каждый из которых посвящен определенной теме и разделен на несколько частей. Учитель сообщает, что во время изучения данного учебника учащиеся будут много слушать, составлять диалоги и монологические высказывания, выполнять разнообразные письменные задания.

— Look through the names of the units. You see that we shall speak about our planet, you will understand how important it is to protect and safe the Earth. We'll see what mass media is. You will learn to become a successful person and if it is good to be independent. At the end of the book there are grammar reference, a list of irregular verbs, a pronunciation table, a linguistic and cultural guide, a list of personal verbs, a list of geographical names and a vocabulary. You may use them to find the necessary information. Every unit ends with the tasks to do at home and progress check. Now ask your questions if you have any.

Учитель обращает внимание учащихся на условные обозначения, принятые в учебнике.

Активизация лексики в речи

—As you know we are going to speak about the weather. Look at the photos on p. 6. You see seven different symbols. What do they mean? ( The first symbol means sunny weather. The second symbol means cloudy and sunny weather. The third symbol means rainy weather. The forth symbol means stormy weather. The fifth symbol means snowy weather. The sixth symbol means windy weather. The seventh symbol means cloudy weather.)

При необходимости учитель может записать структуру ответа на доске. Например:

The first symbol means. weather.

  1. What about the weather today? What is it like? Is it rainy, snowy or sunny? (It is sunny today. The sun is shining brightly. It is stormy today. The strong wind is blowing. There is a thunder storm. It is snowy. It's snowing heavily. It is cloudy. There are a lot of clouds in the sky. It is rainy. It's raining heavily. It is cloudy and sunny today. The sun is shining but there are also some clouds in the sky. It is windy. The wind is blowing.)

You know that in different countries the weather is different. First of all learn to pronounce the names of some European countries to prepare for the discussion. See ex. 2 on p. 6. Repeat the names of the countries. Say which of them were not mentioned on the tape.

If you want to know the typical European weather then prepare a report about it for the next lesson.

Учитель распределяет страны между учащимися для подготовки доклада.

And now we shall discuss the typical Russian weather. You know our country is the largest in the world. That's why the weather can differ in its different parts. Ex. 3 will help you. I would like you to work in groups of four. Discuss the weather using the example.

Say what kind of weather is typical in:

  1. the northern parts of Russia?
  2. the southern parts of Russia?
  3. the central part of Russia?
  4. the place where you live?
  1. It's stormy, cold and snowy in the northern parts of Russia.
  2. It's warm, hot and wet if the southern parts of Russia.
  3. It's cool and cloudy if the central part of Russia.

Проверить ответы учащихся можно следующим образом. Учитель заранее готовит условные изображения погодных условий, как в упражнении 1. Карточки с изображениями раздаются учащимся. Представители одной группы показывают одну из карточек, представители другой группы определяют, о каком регионе России идет речь.

Do Russian people often talk about the weather? (No, they don't.)

What about British people?

TALKING ABOUT THE WEATHER

A useful way of beginning a conversation with strangers is to discuss the weather. Foreigners are often amused that the British spend so much time talking about the weather. The reason for this is not simplythat the weather in Britain is interesting and variable, but the British are reluctant to speak about personal matters with people, who are not friends. So when they meet they nearly always make some comments about the weather to be sociable. Often strangers talk about the weather in bus queues or in shops. You don't only talk about today's weather, but also the weather of yesterday and tomorrow. When you come into a building you can tell the people inside what the weather is like outside by saying: It's warm (horrible, nice, etc.) out.

As a matter of fact you should always agree with a person if he (she) makes a comment about the weather. Remember that mentioning the weather can be a useful and inoffensive way of starting a conversation with a stranger at a bus-stop or in a train.

Look and read the information from ex. 4 on p. 7. Remember it. Let's learn to talk like British people.

Work in pairs and make up a dialogue using exercises 4 and 5. Present your dialogues to the class. (— It's a terrible day today, isn't it? Yes, it's awful, isn't it?

It's a wonderful day for playing golf today, isn't it? Yes, it's beautiful, isn't it?

It's miserable weather today, isn't it? Yes, it's terrible.)

Work in pairs. Make up a dialogue. Use the words and phrases from Ex. 4. Here are some phrases you can use when talking about the weather.

В условиях быстроменяющегося мира и увеличения потоков информации фундаментальные предметные знания являются обязательной, но не достаточной целью образования. Учащиеся должны не просто овладеть суммой знаний, умений и навыков. Гораздо важнее и сложнее привить учащимся умение самостоятельно добывать, анализировать, структурировать и эффективно использовать информацию для максимальной реализации и полезного участия в жизни общества.
Для решения поставленных задач необходимо следующее: трансформировать содержание образования от знаниецентристского к компетентносному, ориентированному на результат; усилить языковую и информационную подготовку обучающихся.
В этой связи видится необходимым и отвечающим требованиям времени, разумным и абсолютно логичным переход к преподаванию предметов (как отдельных, так и целых циклов) на английском языке – языке международного общения.
Рационален такой подход, прежде всего, видимо, для предметов естественного цикла, поскольку в них используется знаковая система и огромное количество не имеющих специального перевода терминов на латинском языке.
Физика изучает наиболее общие свойства и законы движения материи, она играет ведущую роль в современном естествознании. Это обусловлено тем, что физические законы, теории и методы исследования имеют решающее значение для всех естественных наук. Физика – научная основа современной техники. Так же имеет большое значение междисциплинарная роль предмета, особенно принимая во внимание наблюдаемое в последнее десятилетие эффект симбиоза гуманитарных и естественно-математических наук.
Данный курс предназначен для учащихся 8 классов общеобразовательных школ. Предлагаемая программа курса физики составлена в соответствии с обязательным минимумом содержания среднего (полного) общего образования, соответствует требованиям к уровню подготовки выпускников.
Целью изучения курса является формирование у учащихся основ научного мировоззрения посредством использования английского языка, познавательных интересов, интеллектуальных и творческих способностей, критического мышления на основе знаний и умений, полученных при изучении явлений природы, знакомстве с основными законами физики, их применении в технике и повседневной жизни.
Задачи курса:

Принципы построения курса.
Содержание курса целенаправленно строится с учетом следующих принципов:
Параллельности. Изучение основных разделов идет параллельно на уроках физики с опережающим прохождением материала на родном языке.
Однозначности. Однозначность необходима при отборе языковых единиц, без которых невозможно описание физических процессов.
Прагматичности. Направленное обучение относительно однородного контингента учащихся в соответствии с их коммуникативными потребностями в области изучения физики.
Наглядности. Все обсуждаемые процессы и понятия демонстрируются с помощью приборов или наглядных пособий.
Критерии отбора материала урока

  • Мультимодальность и разнообразность материалов (реальные предметы, схемы или модели, устное объяснение учителя и.т.д.);
  • Объем материала;
  • Наглядности ;
  • Знание учащимися предметной лексики и терминологии;
  • Доступность материала для восприятия.

Методические рекомендации к планированию урока.
Для реализации целей и задач данного курса предполагается использовать методику предметно-языкового интегрированного обучения (CLIL).
Урок по CLIL включает следующие компоненты:
Сontеnt (содержание) – знания, умения, навыки предметной области, которые прогрессируют.
Сommunicаtion (общение) – использование инностранного языка при обучении, при этом акцент делается наего применение.
Сognition (мыслительные способности) – развитие познавательных и мыслительных способностей, которые формируют общее представление (конкретное или абстрактное).
Сulturе (культурологические знания) – предоставление себя как части культуры, а так осознание существования альтернативных культур.
При планировании урока необходимо учитывать следующие пункты:

  • Урок CLIL это не урок иностранного языка, а предметный урок на иностранном языке.
  • Аудирование— одно из важнейших видов речевой деятельности при обучении языку.
  • Чтение— основной вид речевой деятельности, материалы для чтения должны иметь смысл.
  • Говорение – вид деятельности, при котором необходимо сосредоточиться на ясности изложения, простоте и беглости, при этом грамматика отходит на второй план.
  • Письмо – деятельность, посредством которой развиваются лексические и грамматические навыки.
  • Урок должен основываться на текстах (печатных, либо аудиозапись).
  • Языковые компоненты урока зависят от учебного предмета.
  • Лексический материал важнее грамматического.
  • Задачи, поставленные на уроке, зависят от уровня подготовки ученика.

Структура урока.
Урок организуется по четырехступенчатой схеме:

  1. Обработка текста.
  2. Осознание и организация полученных знаний.
  3. Языковое понимание текста.
  4. Задания для учеников.

Задания для учеников зависят от уровня подготовки учащихся, от задач обучения, а также от предпочтений учеников. Примерный список заданий:

  • составьте диаграмму, таблицу, карту и т.д.
  • заполните таблицу
  • найдите конкретную информацию
  • найдите соответствие
  • расставьте абзацы в правильном порядке
  • определите порядок действий
  • заполните пропуски в тексте
  • постановка проблемы: вопрос- ответ, термин- определение, часть- целое
  • задания на поиск конкретной информации
  • игры, в которых нужно угадывать слова
  • составьте вопросы по тексту
  • устная презентация работы.

Ожидаемые результаты:
Учащиеся должны знать:

  • категории научного знания (явления и факты, понятия, законы, теоретические выводы);
  • методы научного познания (наблюдение, эксперимент, построение гипотез и моделей, вывод следствий и их проверка);
  • понятия, величины, законы, предусмотренные программным материалом, на английском языке;
  • основные значения изученных лексических единиц;
  • особенности структуры простых и сложных предложений.

Учащиеся должны уметь:

  • пользоваться методами научного исследования явлений природы, устанавливать зависимости между физическими величинами, объяснять полученные результаты и делать выводы;
  • применять теоретические знания при решении жизненных задач в различных сферах деятельности;
  • описывать и объяснять физические явления;
  • делать выводы из прослушанного материала с помощью контекстных подсказок;
  • формулировать несложные вопросы, основанные на прослушанном материале;
  • передать основную идею текста;
  • предугадывать содержание текста с помощью заголовков, фотографий, ключевых слов, выдержек на знакомую тему;
  • задавать простые и сложные вопросы для получения конкретной информации и отвечать на них;
  • взаимодействовать с учениками (в паре, в группе) для выполнения заданий;
  • заполнять таблицы, диаграммы, схемы, анкеты, формы;
  • делать заметки по тексту в соответствии с коммуникативной задачей.

Содержание курса
Heat phenomena (6 h.) Motion of atoms and molecules. Temperature and internal energy. Heat transfer. Application of heat transfer. Specific heat capacity. Heat of combustion. Heat exchange.
States of matter (4 h.) Melting and freezing. Evaporation and condensation. Graphical analysis. Humidity.
Thermodynamics (4 h.) First law of thermodynamics. Heat engines. Efficiency of heat engine. Ecology and energy.
Electrostatics (5 h.) Electric charge. Conservation of electric charge. Coulomb’s law. Electric field. Electric potential. Potential difference. Capacitance and capacitors.
Electric current (6 h.) Electric current. Electric circuit. Voltage. Electrical resistance. Resistivity. Parallel and series connections of resistors. Electrical energy and power.
Electromagnetism (2 h.) Magnetic field. Electric motors. Electricity production.
Optics (6 h.) Lunar and solar eclipse. Reflection. Refraction. Converging lens. Diverging lens. Human eye and optical devices.
The curriculum-thematic plan of the course
Учебно-тематический план курса

Theme The student will hours
Heat phenomena/ Тепловые явления
1 Motion of atoms and molecules. — Describe experimental proofs and show examples of Molecular-Kinetic Theory. 1
2 Temperature and internal energy. — Describe usage of thermal expansion in temperature measurement, ways of changing of internal energy.
— Use different temperature scales (Kelvin, Celsius);
1
3 Heat transfer. Application of heat transfer. — Compare different types of heat transfer;
— Tell examples of heat transfer in daily life and industry;
— Tell examples of adaptation of living organisms to different temperatures.
1
4 Specific heat capacity. — Determine heat lost and heat given during heat transfer;
— Explain physical meaning of specific heat capacity.
1
5 Heat of combustion. Apply formula of heat of combustion to solve problems. 1
6 Heat exchange. Apply equation of heat balance to solve problems. 1
States of matter/ Состояния вещества
7 Melting and freezing. — Use Molecular-Kinetic Theory to describe melting and freezing;
— Apply formula of freezing/ melting for problem solving.
1
8 Evaporation and condensation. — Use Molecular-Kinetic Theory to describe boiling and condensation. 1
9 Graphical analysis. — Analyze temperature-time graph of melting and freezing;
— Analyse temperature-time graph of boiling and condensation.
1
10 Humidity. — Determine amount of heat during boiling;
— Explain dependence of boiling point on external pressure.
1
Thermodynamics/ Термодинамика
11 First law of thermodynamics. — Explain the first law of thermodynamics. 1
12 Heat engines. — Describe transformations of energy in heat engines;
— Explain working principles internal combustion engine and steam turbine.
1
13 Efficiency of heat engine. — Determine efficiency of heat engine;
— Propose methods to increase efficiency of heat engines.
1
14 Ecology and energy. — Estimate the effect of heat engines on ecology of environment. 1
Electrostatics/ Электростатика
15 Electric charge. — Characterize electric charge;
— Give examples of positive and negative effects of charging;
— Explain charging by rubbing, induction and contact.
1
16 Conservation of electric charge. Coulomb’s law. — Explain law of conservation of charge;
— Apply Coulomb’s law for problem solving.
1
17 Electric field. — Explain physical meaning of “electric field” and determine its dynamics characteristics;
— Calculate force applied on charge by electric field;
— Show electric field by using electric field lines.
1
18 Electric potential. Potential difference. — Explain physical meaning of electric potential and potential difference. 1
19 Capacitance and capacitors. — Describe structure of capacitor and its function. 1
Electric current/ Электрический ток
20 Electric current. — Explain conditions for production of electric current. 1
21 Electric circuit. Voltage. — Use schematical drawings of elements of electric circuit to draw electric circuit;
— Explain physical meaning of voltage and its unit of measurement.
1
22 Electrical resistance. — Apply Ohm’s law for part of electric circuit for problem solving. 1
23 Resistivity. — Explain physical meaning of electric resistance and its unit of measurement;
— Apply formula of resistivity for problem solving.
1
24 Parallel and series connections of resistors. Design complex electric circuits (that have series and parallel combination of resistors) by using Ohm’s law. 1
25 Electrical energy and power. — Apply formulas of electric power and electric work for problem solving. 1
Electromagnetism/ Электромагнетизм
26 Magnetic field. — Explain properties of magnetic field;
— Determine direction of magnetic field of straight wire and solenoid.
1
27 Electric motors. Electricity production. — Describe the effect of the magnetic field on current carrying wire, electromagnetic induction;
— Explain the structure and working principles of an electromotor and electric devices;
— Give examples of electricity production in the world and in Kazakhstan.
1
Optics/ Оптика
28 Lunar and solar eclipse. — Graphically represent solar and lunar eclipses. 1
29 Reflection. — Experimentally determine relationship between the angle of incidence and the angle of reflection;
— Explain and give examples of regular and diffuse reflection;
— Plot image in plane mirror and list its properties.
1
30 Refraction. — Apply the law of refraction for problem solving;
— Draw a ray diagram in rectangular prism.
1
31 Converging lens. — Apply the formula of a thin lense for problem solving;
— Draw a ray diagram of the image in a thin lense and list properties of the image.
1
32 Diverging lens. 1
33 Human eye and optical devices. — Describe the correction of myopia and hyperopia. 1
34 What you need to remember? — Describe and explain physical phenomena;
— Apply theoretical knowledge in solving life problems in various fields of activity;
— Establish relationships between physical quantities.
1
Total/ Итого 34

Sources for the teacher
Источники для учителя

Sources for the students
Источники для учащихся


Good morning, dear children! Glad to see you! How are things going with you? I hope you are OK! Let’s start our lesson.

2. Актуализация знаний.

Conversation.

Do you like to talk about the weather? What is the weather like today? Do you like such kind of weather? Do you like winter? What can they do in winter? What holidays do we celebrate in winter? Do you like winter holidays?

3. Фонетическая зарядка.


4. Открытие новых знаний.

Please, complete the spidergram with as many words as possible related to weather. You have 2 minutes.







Ok. Let’s check. One student will read his words and all the rest will rise a hand if you have such words. Who can add some words?

2) Vocabulary: Ex.1, p.80

a) cold, sunny, foggy, freezing, snowing, windy, cool, warm, breeze, gale, hailstones, sleet, etc.

b) Today it is cold but sunny. The temperature is about — 5 С. There isn’t any wind. There is still some snow on the ground but you can feel spring in the air. My favourite type of weather is summer weather. I like it when it’s hot.

5. Listening: Ex.2, p.80, ex.3, p.80

развитие умений прогнозирования содержания текста по заголовку; развитие умений монологической речи

I think the title means that we can tell what the weather is going to be like from looking at the sky. There are some signs that can help us. For example, if the sunrise is red it will be windy the next day.

развитие умений поискового чтения.

Methods used in the past to predict the weather: watching the clouds, observing the behave our of animals, inspecting plants and the soil, looking at the sky at night.

6. Reading: Ex.4, p.80, ex.5, p.80

Onion skin is very thin, mild winter is coming in. Onion skin is thick and tough, winter will be cold and rough. Pale moon rains, red moon blows. White moon neither rains nor snows. Evening red and morning grey, two sure signs of a fine day. Clear moon, frost soon. When seagulls fly to land, a storm is at hand. When clouds appear like rocks and towers, the Earth’s refreshed by frequent showers.

развитие навыков использования в речи новой тематической лексики; развитие навыков работы с контекстом и словарём.
Учащиеся самостоятельно выполняют задание на составление словосочетаний при помощи словаря; организуйте проверку в парах.

1 – c; 2 – b; 3 – a; 4 – e; 5 - d
1 - scorching sun; 2 - heavy rain; 3 - light breeze;4 -huge snowstorm; 5 - strong winds.

7. Physical activity.

Let’s have a break and do some exercises.

8. Speaking: Ex.6, p.81

1 - is feeling under the weather; 2 - ’s been on cloudnine; 3 - to save up for a rainy day.



English people like to speak about the weather. Almost all their conversation they begin like this: - Lovely day, isn’t it? - Nasty day, isn’t it? Make up short conversation about the weather.

9. Reflection: Now I understand……. I can….. I know how…… 10. Homework: Now our lesson is going to the end. Open your diary, please. At home prepare the weather forecast for tomorrow. (ex. 10, p.81)


Ex. 3 P.96 Complete the table with the following words :

coach on foot hovercraft

helicopter car steamboat

airplane bicycle ferry

hot-air skateboard canoe

bus air hot balloon train

raft private jet ship

horse/donkey/camel underground/metro

cruise ship yacht scooter

motorbike on foot

Check out! by land by sea coach steamboat by air on foot car hovercraft ferry airplane canoe bicycle raft skateboard air hot balloon private jet ship bus yacht train horse/donkey cruise ship camel underground metro scooter motorbike on foot

coach

steamboat

on foot

hovercraft

ferry

airplane

canoe

bicycle

skateboard

air hot balloon

private jet

yacht

train

horse/donkey

cruise ship

camel

underground

metro

scooter

motorbike on foot

Sophie _________ because you don

Sophie

  • _________ because you don't get __________, it's free and it _____
  • _________ because you don't get __________, it's free and it _____

Peter

  • ________ because it is a fast way to ______and he likes looking out of the window _____________
  • ________ because it is a fast way to ______and he likes looking out of the window _____________
  • ________because you can ___________________. It is a really _____________to travel.
  • ________because you can ___________________. It is a really _____________to travel.

Listen to three people giving their opinions on different means of transport. Fill in the gaps.

What means of transport is your favourite for travelling and why? Start with: My favourite means of transport while on holiday is ….because … For example: My favourite means of transport while on holiday is a car , because I don’t have to stay in line for tickets or look at bus schedules. You don’t have to stand in line for tickets or look at bus schedules. It can take me to any place I want to go. You can get to any place at any time You can take as much luggage as you want. You are free to go where you want whenever you want. It helps avoid crowded public transport. It’s usually the fastest way to travel. Because it is a fast way to travel and you can look out at the beautiful countryside.

What means of transport is your favourite for travelling and why?

Start with: My favourite means of transport while on holiday is ….because …

For example: My favourite means of transport while on holiday is a car , because I don’t have to stay in line for tickets or look at bus schedules.

You don’t have to stand in line for tickets or look at bus schedules.

It can take me to any place I want to go.

You can get to any place at any time

You can take as much luggage as you want.

You are free to go where you want whenever you want.

It helps avoid crowded public transport.

It’s usually the fastest way to travel.

Because it is a fast way to travel and you can look out at the beautiful countryside.

Have a nice trip!


-75%

Читайте также: