Should private cars be banned from city centres сочинение

Обновлено: 30.06.2024

Урок основан на использовании основных этапов критического мышления учащихся и их подготовки к написанию сочинения- рассуждения.

ВложениеРазмер
shevchenko_n.i._urok_v_10_klasse_earth_alert_.doc 84.5 КБ

Предварительный просмотр:

ПЛАН УРОКА С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ

Учитель английского языка МОУ СОШ № 32 г.Подольска

Шевченко Наталья Ивановна

Тема: To have or not to have the car? (Module 4, Earth Alert) Should cars be banned from the city centers?

(урок с применением технологии проблемного обучения)

Цель урока: развитие интеллектуальных способностей учащихся при помощи проблемных заданий.

Задачи урока: развивать навыки неподготовленной устной речи;

формировать навыки письменной речи-эссе с аргументацией за и против .

I. Pre-reading Activities

- Hello! Glad to see you again. The weather is awful today, isn’t it? It was a problem for me to get to school, and what about you? How did you get there? (one of the students says that his father gave him a lift.)

- How long does your family have a car?

- Does it bring any benefits?

- What does your family use the car for?

- Does the car make your life comfortable?

- Would you like to have your own car when you grew up?

- Lots of people can’t imagine their lives without a car. Others consider them to be luxury or a threat for life. Who is right? Let’s discuss advantages and disadvantages of having the car.

(Students give their ideas. Be on hand to offer your own ideas and guide the brainstorming.)

expensive, have to pay a fine

help avoid crowded public transport

petrol costs a lot

get to any place at any time

need spare parts

make the life easier

air and noise pollution

travel to work, to school

release dangerous gases

travel wherever you want

take as much luggage as you want

accidents, car crashes, break downs

give work to lots of people

people are killed and injured

go for a drive at weekends

produce toxic chemicals

get to shopping centres which are built outside towns

contribute to global warming and acid rain

threat for life

Автомобили не должны быть запрещены в городских центрах

Тезис: " Животные изменяют себя под окружающую среду, а люди изменяют среду под себя " Айн Рэнд

C. Speaking. Work in pairs.

Большинство людей согласятся, что автомобили сделали нашу жизнь намного легче. Они, однако, принесли много проблем. Многие сейчас считают, что не должно быть полного запрета на автомобили в наших центрах города. Безусловно, это предложение имеет как преимущества, так и недостатки.
Есть много положительных аспектов, чтобы запретить автомобили из городских центров. Начнем с того, что это поможет значительно уменьшить загрязнение воздуха, шум. Это очень важно, так как диоксид углерода из выхлопных труб автомобилей серьезно вредит окружающей среде и нашему здоровью. Кроме того, это, вероятно, сократит количество аварий и вообще сделает центр города более приятным местом.
С другой стороны, запрет на автомобили полностью из городских центров будет иметь свои недостатки. Во-первых, это было бы неудобно миллионам людей. Автомобили быстрее и удобнее, чем общественный транспорт и не следуют фиксированным маршрутам. Кроме того, вполне вероятно, что общественный транспорт будет гораздо переполненным. Если бы автомобилям не давался доступ ко всем частям города, то больше людей пользовалось бы общественным транспортом.
Учитывая все обстоятельства, хотя есть много преимуществ в использовании машин в центре города, нет никакого оправдания для людей, не пользоваться общественным транспортом чаще, чем в настоящее время. По этой причине я настоятельно утверждаю, что было бы лучше в долгосрочной перспективе, если автомобили будут запрещены из городских центров.

You want to buy a car but your friend is strongly against it and tells you about the potential risk from using cars. Use linkers (ex. 6a, ex. 7a p. 73)

D. Speaking. Class discussion.

Express your own opinion:

Do you believe the car is an essential part of our life or a risk factor?

(Encourage students to use long sentences and linkers)

In my opinion, the car is important for people’s lives because it gives us freedom. You can travel when you want and to where you want without thinking about tickets and timetables. Also, you can take as much luggage as you like and make a stop in any place at any time. Finally, it’s fantastic to speed along the road.

I would agree that travelling by car is faster and more convenient than a coach trip. It’s pleasant to enjoy speed and nature but a journey might be tiring for a driver. In addition, it can be very expensive if you travel a long distance as petrol costs a lot. What is more, speeding is dangerous for people. They are killed and injured in car accidents and breakdowns. As for me, I don’t see any risks in having a car. I’ll buy a car and will drive to work, to shopping centres which are built outside towns.

On the other hand, traffic jams can spoil your drive. People feel nervous when they waste time and wait and have nothing to do. As for me, I know that cars are the biggest threat for the environment, they produce toxic chemicals and release them into the air. As a result, people’s health is getting worse. Nevertheless, our life is organized around cars and they make it easier.

As far as my opinion is concerned, I’d like to have a car in future because we depend on cars in our daily life. However, it can be expensive. Not only petrol costs a lot but we also need to have the car checked and repaired at times. Besides, things happen and people must pay a fine for speeding, for example.

II. Reading Activities

Teacher: To sum up, modern society can’t exist without cars as they give a lot of benefits, but on the other hand, we pay a heavy price for these benefits. It’s up to you to decide to have or not to have the car. But some people discuss the other problem if cars should be banned from city centres.

1. Ex. 2b, p. 72. Read the essay and match the paragraphs with the headings.

arguments against and justifications

presenting the topic

arguments for and justifications

2. This type of text is called For-and-against essay . Ex. 1, p. 72. Read the theory box and write the essay plan on the board. Does the text correspond to the plan?

3. Ex. 3, p. 73 Read the text again and find the topic sentences in the essay. Which sentences support them?

4. Ex. 6a, p. 73. Look at the list of linkers in the table. Which of them can you see in the essay on p. 72? What is the purpose of each one? Replace them with suitable alternatives.

III. Post-reading Activity

A. Speaking. Take turns expressing your opinion about banning traffic from city centres.

I strongly agree that city centres should be a safe and pleasant place. For this reason cars should be banned from city centres. It will reduce traffic jams and the number of accidents on the road.

I would disagree that it’s necessary to ban the cars from city centres because it would bring lots of difficulties to people. Firstly, more people would use public transport and it would be overcrowded. Secondly, public transport follows fixed routs and less comfortable than the car. And finally, is it pleasant to stand at the bus stop in the nasty weather waiting for a bus?

I am very much in favour of banning cars from city centres. Cars produce a lot of pollution. Exhaust gases especially the carbon dioxide pollute the air that we breath and it is harmful for our health. Also, people who live in the centre of the city suffer from noise pollution. I totally believe that we should use cars less.

You have had a class discussion about having the car. Write an essay presenting the arguments for and against this idea.

•введение представления о теме, не давая мнение.
•основная часть, в которой вы указываете аргументы за и против вопроса, в отдельных пунктах.
Каждый аргумент поддерживается с обоснованиями или примерами.
•заключение – ваше мнение.
Эссе за-и-против, как правило, формальны. Следует избегать коротких предложений, разговорных выражений и идиом.
Их можно найти в статьях, в газетах/журналах и в школьных заданиях.
Посмотреть ответ

2. a Прочитайте рубрику и найдите ключевые слова. Ответьте на вопросы 1-3.
У вас было обсуждение в классе о запрете автомобилей в центре города. Ваш учитель теперь попросил вас написать эссе для школьного журнала представляя аргументы за и против этой идеи.
1 О чем будет эссе?
2 В каком стиле вы пишете?
3 Какие из следующих пунктов могут включать ваше эссе? Какие плюсы и минусы?
• сократить количество дорожных заторов
• автомобили быстрее и удобнее
• снижение затрат на бензин
• сокращения количества несчастных случаев
• снижение загрязнения воздуха и шума
• переполнение общественного транспорта
• общественный транспорт следующий по фиксированным маршрутам.
Можете ли вы добавить больше идей?
Посмотреть ответ

b Прочитайте статью и сопоставьте абзацы с заголовками.
• мнение писателя • аргументы против и обоснования • представление о теме • аргументы за и обоснования
Посмотреть ответ

Большинство людей согласятся, что автомобили сделали нашу жизнь намного легче. Они, однако, принесли много проблем. Многие сейчас считают, что не должно быть полного запрета на автомобили в наших центрах города. Безусловно, это предложение имеет как преимущества, так и недостатки.
Есть много положительных аспектов, чтобы запретить автомобили в городских центрах. Начнем с того, что это поможет значительно уменьшить загрязнение воздуха, шум. Это очень важно, так как диоксид углерода из выхлопных труб автомобилей серьезно вредит окружающей среде и нашему здоровью. Кроме того, это, вероятно, сократит количество аварий и вообще сделает центр города более приятным местом.

С другой стороны, запрет на автомобили полностью из городских центров будет иметь свои недостатки. Во-первых, это было бы неудобно миллионам людей. Автомобили быстрее и удобнее, чем общественный транспорт и не следуют по фиксированным маршрутам. Кроме того, вполне вероятно, что общественный транспорт будет сильно переполненным. Если бы автомобилям не давался доступ ко всем частям города, то больше людей пользовалось бы общественным транспортом.
Учитывая все обстоятельства, хотя есть много преимуществ в использовании машин в центре города, нет никакого оправдания для людей, не пользоваться общественным транспортом чаще, чем в настоящее время. По этой причине я настоятельно утверждаю, что было бы лучше в долгосрочной перспективе, если автомобили будут запрещены в городских центрах.

Навыки обучения
Написание основной части
Главную часть следует начать с предложения о теме, которая вводит преставление или суммирует тему абзаца. Это предложение следует поддерживать вспомогательными предложениями, которые приводят примеры или детали, чтобы поддерживать тему предложения.

Тема и вспомогательные предложения

3. Найти тематические предложения в эссе на с. 72. Какие предложения их поддерживают? Предложите альтернативные.
Посмотреть ответ

4. Сопоставьте тематические предложения (1-3) с поддерживающими их предложениями (A-C).
1 Есть, конечно, ряд убедительных доводов в пользу природного газа.
2 Не существует никаких сомнений, что общественный транспорт имеет много преимуществ.
3 Есть, однако, несколько недостатков в использовании солнечной энергии.

А Во-первых, это является наиболее экологически чистым способом, поскольку помогает освобождать авто дороги. Это, в свою очередь, уменьшает загрязнение воздуха, шум.
B. Основным является то, что это может быть очень дорого, чтобы создать такую систему. Кроме того, это не имеет смысла, в ночное время.
С Во-первых, он не загрязняет так, как сжигание угля или нефти.
Посмотреть ответ

5. Прочитайте тематические предложения ниже, и напишите соответствующие вспомогательные предложения. Сравните с другой парой.
1 Есть множество преимуществ утилизации.
2 С другой стороны, есть определенные недостатки очистки лесов.
Посмотреть ответ

6. a Посмотрите на список связывающих слов в таблице. Какие из них вы можете увидеть в эссе на с. 72? Какова цель каждого из них? Замените их на подходящие альтернативы.
Посмотреть ответ

b Выберите правильные связывающие слова.
1 Есть много преимуществ в повышении платы за парковку. Однако/Таким образом, существуют также в/в дополнение определенные недостатки.
2 Следовательно,/я думаю, что не только леса должны быть защищены, но/что еще многие другие деревья должны быть посажены.
3 Не только/В конце концов, я против ядерной энергии.
4 Кроме того/С одной стороны, я согласен с использованием экологически чистого топлива в автомобилях. С другой стороны/В результате будет неудобно для людей.
Посмотреть ответ

7a Какую из следующих фраз мы можем использовать, чтобы выразить: согласие? несогласия? и то и другое?
• Я думаю, что/считаю, что.
• Я не согласен, что.
• Я (сильно/очень/полностью) в пользу.
• На мой взгляд/представление.
• Я утверждаю, что.
• Я (сильно, и т.д). согласен с/считают, что.
• Я (сильно, и т.д). не согласны с.
• Кажется,/мне кажется, что.
• Я (полностью, и т.д). отличие от/против
Посмотреть ответ

b С помощью вопросов, представленных в отрывках в задании 8, с. 74, чтобы выразить согласия/несогласия.
Я категорически против сохранения экзотических животных в качестве домашних животных
Посмотреть ответ

Чтобы сделать ваши тексты более эффективными, вы можете:
• обратиться непосредственно к читателю.
Если вы пользуетесь общественным транспортом, вы поможете уменьшить загрязнение окружающей среды.
• использовать риторический вопрос.
Есть, возможно, лучший способ побудить людей использовать велосипеды?
• использовать цитаты/народную мудрость.
Как Айн Рэнд однажды сказал: "Животные изменяют себя под окружающую среду, а люди изменяют среду под себя".

не имеет смысла спасать планету, как и спасать свою довольно большую сумму денег?
Посмотреть ответ

Обсудить и написать

9. Выберите любой из следующих вариантов и напишите свою статью (100-150 слов). Выполните следующие действия (1-7).
1 местная газета попросила написать статьи по обсуждению плюсов и минусов создания велосипедных дорожек по всему городу. Присылайте ваши статьи.
2 Ваш школьный журнал попросил написать статью по обсуждению преимуществ и недостатков содержания животных в зоопарках. Напишите свою статью.
3 Вы видели следующее извещение на вашей школьной доске объявлений.

Шаги:
1 Как вы можете представить тему?
2 Какие общие замечания вы можете сделать?
3 Каковы ваши аргументы в поддержку темы?
4 Какие примеры/оправдания приходят на ум?
5 Каковы ваши аргументы против темы?
6 Какие примеры/оправдания можно придумать?
7 Каково ваше общее мнение?

Не забудьте:
- Начинать каждый абзац с темой предложения
- Использовать соответствующие связующие слова, чтобы подключить идеи и внедрять противоположные идеи
- Положить ваши идеи в схемы сначала, чтобы организовать свои мысли

Просьба написать статью
В следующем выпуске нашего журнала будет иметь дело с проблемой утилизации бумаги в школе. Если у вас есть какие-либо идеи о преимуществах и недостатках этого, мы хотели бы услышать от вас (100-150 слов).
Напишите эссе в ответ.

Should cars be banned from city centres?
Most people would agree that cars have made our lives much easier. They have, however, brought many problems as well. Many people now believe that there should be a total ban on cars from our city centres. Undoubtedly, this suggestion has both advantages and disadvantages.
There are many positive aspects to banning cars from city centres. To begin with, it would help to drastically reduce air and noise pollution. This is extremely important, especially as the carbon dioxide from car exhausts is seriously harming the environment and our health. In addition, it would probably reduce the number of accidents and generally make the city centre a more pleasant place to be.
On the other hand, banning cars totally from city centres would have its disadvantages. Firstly, it would inconvenience millions of people. Cars are faster and more comfortable than public transport and do not follow fixed routes. Also, it is likely that public transport would be much more crowded. If cars were not allowed access to all parts of cities then more people would use public transport.
All things considered, although there are many advantages to using cars in city centres, there is no excuse for people not to use public transport more often than at present. For this reason, I strongly argue that it would be better in the long run if cars were banned from city centres.

Главная задача сайта: помогать школьникам и родителям в решении домашнего задания. Кроме того, весь материал совершенствуется, добавляются новые сборники решений.


Задания Д40 C2 № 3786

Выберите только ОДНО из двух предложенных высказываний и выразите своё мнение по предложенной проблеме согласно данному плану.

Comment on one of the following statements.

1. Central parts of big cities should be closed to private transport.

2. Some people think that to get a good education one should go abroad.

What is your opinion? Do you agree with this statement? Write 200–250 words. Use the following plan:

− make an introduction (state the problem)

− express your personal opinion and give 2–3 reasons for your opinion

− express an opposing opinion and give 1–2 reasons for this opposing opinion

− explain why you don’t agree with the opposing opinion

− make a conclusion restating your position

Чтобы успешно написать высказывание с элементами рассуждения следует:

- строить высказывания в соответствии с предложенным планом;

- начинать введение с общего представления темы и предложения, отображающего ее проблемный характер;

- во введении необходимо перефразировать тему/проблему, используя синонимичные выражения;

- в основной части сначала высказать свое мнение и аргументировать его, затем представить точки зрения других людей и дать аргументацию, почему с ними не согласны;

- приводя контраргументы, отстаивая свою точку зрения, желательно использовать перифраз, синонимию;

- в заключительном абзаце еще раз указать на проблемный характер темы, показать, что вы способны видеть и другие точки зрения, тем не менее ваша кажется вам более убедительной;

- делить текст на абзацы, которые отражают содержательную и логическую структуру текста;

- сделать введение и заключение приблизительно одинаковыми по объему;

- разбить основную часть как минимум на два абзаца, приблизительно одинаковых по размеру;

-следить за тем, чтобы общий объем основной части был не меньше общего объема введения и заключения;

- особое внимание уделять средствам логической связи текста, как внутри предложения, так и между предложениями.

После выполнения задания уделите внимание проверке и подсчету количества слов (должно быть 200—250 слов).

Приведем пример сочинения-рассуждения.

Some say that private transport should be banned from big city central parts. Others argue that there is no reason for that.

I tend to agree with the former. Those city centres are usually not too big, so it is easy and not that time-consuming to get around them on foot. For the laziest people there will still be public transport and subways. Speaking of public transport, it will get much faster once private cars are gone, which is all the more reason to ban them from city centres, not to mention the amount of noise and air pollution they cause.

However, there are peoople that are fine with private transport in city centres. Their main reason is mostly the fact they are used to it and never considered a change, even if that means spending hours stuck in inevitable traffic jams or searching for a place to park their vehicle.

I cannot agree with them, though, since the fact they never considered a change does not make that change harmful. After all, how can they call something they never tried a bad idea? Especially when it seems reasonable in theory.

To conclude, I would like to say that banning cars from city centres at least for times they are most crowded would definitely be a positive change for the big cities and should be implemented by their governments, the sooner, the better.

Цель: активизация речевой и мыслительной деятельности учащихся.

Задачи: ознакомить учащихся с проблемами экологии в родном городе; формировать навыки письменной речи-эссе с аргументацией за и против: развитие способности к обобщению, развитие логичности и доказательности; воспитывать чувство любви к своему родному краю, бережное отношение к природе и чувство ответственности за свои поступки.

Формы урока: фронтальный опрос, групповая, парная, индивидуальная.

Оборудование: интерактивная доска, компьютер (мультимедийная презентация “Do we have a right to air that we can breathe without fear?”).

Образовательные технологии: технология коммуникативного обучения, технология проблемного обучения, информационно-коммуникационная технология, проектная технология, здоровьесберегающая технология, элементы игровой технологии.

Метапредметные результаты (УДД):

Личностные результаты:

  • формирование навыков взаимо- и самооценки;
  • умение вести диалог на основе равноправных отношений и взаимного уважения и принятия;
  • формирование навыка монологического высказывания;

Коммуникативные:

  • умение слушать и вступать в диалог;
  • организация и планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками;
  • осуществление взаимного контроля и оказание в сотрудничестве необходимой взаимопомощи.

Регулятивные:

  • целеполагание;
  • осуществление познавательной рефлексии в отношении действий по решению учебных и познавательных задач.

Познавательные:

  • умение выделять главное и второстепенное, главную идею текста, выстраивать последовательность описываемых событий;
  • установление причинно-следственных связей.

Связь с другими предметами: экология, ИКТ.

I. Beginning of the lesson.

- Good morning, boys and girls. How are you?

- Well, we are all fine, so we can work hard.

II. Presentation of the theme. Look at the pictures and photos. Listen to the music.

What might the subject for today`s discussion be about?

(учащимся демонстрируются начальные слайды мультимедийной презентации “Do we have a right to air that we can breathe without fear?”).

Релаксационная пауза представлена музыкальным сопровождением к начальным слайдам презентации, ее прослушивание использовано в начале урока до предстоящей умственной деятельности учащихся. В этом случае музыка, по мнению психологов, отлично снимает стресс, накопившуюся усталость, улучшает память.

III. Warm-up.

Teacher: Well, today we’ll discuss some of the ecological problems namely air and noise pollution and try not only to focus on them, but to think about the ways of their solutions.

More and more our town residents have to commute to work every day and they also find cars a convenient means of travel. But there are also people who consider cars to be a threat for life. Who is right?

Express your own opinion:

Do you believe the car is an essential part of our life or a risk factor? (Encourage students to use long sentences and linkers -ex. 6a, ex. 7a p. 73) Students give their ideas:

IV. Speaking. Class discussion. (исследование-интервью):

PP: In my opinion, possessing a car gives a much greater degree of mobility enabling the driver to move around freely. The owner of the car is no longer forced to rely on public transport.

- To my mind, travelling to work by car is certainly more comfortable than having to use public transport, the driver can adjust the heating in winter and the air conditioning in summer to suit his own needs and preferences.

- In addition, there is no irritation caused by waiting for trains or buses, standing in long queues. Many people are now able to enjoy their leisure time to the full by making trips to the country or seaside.

- I would agree that travelling by car is faster and more convenient than a coach trip. It’s pleasant to enjoy speed and nature but a journey might be tiring for a driver. Also, it can be very expensive if you travel a long distance as petrol costs a lot.

- And what is more, speeding is dangerous for people. They are killed and injured in car accidents and breakdowns.

- As for me, I don’t see any risks in having a car. I’ll buy a car and will drive to work, to shopping centres which are built outside towns.

- On the other hand, traffic jams can spoil your drive. People feel nervous when they waste time and wait and have nothing to do. As for me, I know that cars are the biggest threat for the environment, they produce toxic chemicals and release them into the air. As a result, people’s health is getting worse. Nevertheless, our life is organized around cars and they make it easier.

- As far as I`m concerned, I’d like to have a car in the near future because we depend on cars in our daily life. However, it can be expensive. Not only petrol costs a lot but we also need to have the car checked and repaired at times.

Teacher: Well, as English people say, “so men, so minds”, and, nevertheless, all things considered, modern society, in your opinion, can’t exist without cars as they give a lot of benefits, but on the other hand, we pay a heavy price for these benefits. It’s up to you to decide to have or not to have the car. But some people discuss the other problem concerning cars…

V. PRE- Reading Activities.

1. Ex. 2b, p. 72.So, what problem does the text deal with? Yes, we are going to discuss if cars should be banned from city centres.
To begin with, read the essay and match the paragraphs with the headings.
*writer’s opinion *arguments against & justifications*presenting the topic*arguments for and justifications

2. This type of text is called For-and-against essay. Ex. 1, p. 72. Read the theory box and write the essay plan on the board. Does the text correspond to the plan?

3. Ex. 3, p. 73 Read the text again and find the topic sentences in the essay. Which sentences support them?

4. Ex. 6a, p. 73. Look at the list of linkers in the table. Which of them can you see in the essay on p. 72? What is the purpose of each one? Replace them with suitable alternatives.

VI. Brainstorming. Pair Work

Now discuss in pairs and write down advantages and drawbacks of having cars:

drawbacks

a convenient means of travelling

cars demand much money in service and using.

no irritation caused by waiting for trains or buses

you have to pay for fuel, spare parts & repairs.

long distances can be covered rapidly and pleasantly

cars produce air & noise pollution

cars make our life easier

they release poisonous gases

you can make trips to the country or seaside

It`s hard to find a parking place

a much greater degree of mobility

cars are cause of traffic jams

you can take as much luggage as you want

they are cause of traffic accidents

travelling to work by car is more comfortable

they bring injury & death

you can go for a drive at weekends

exhaust fumes are really toxic and can cause worse diseases

you can get to shopping centres which are built outside towns

cars contribute to global warming and acid rains

VII. Post-reading Activity. Role-play. Team work. Speaking

Teacher: Now imagine that we are in the TV studio. We’ve come here to discuss an extremely important problem. ‘‘Should cars be banned from our city center?

You are representatives of the community. We all live in one community and everyone should express his point of view, his opinion on social problem. Among you- drivers, doctors, lonely elderly people, ecologists, experts on hygiene and epidemiology, members of “ECO-friends”. Take turns expressing your opinion about banning traffic from city centres.

To arrange ideas and to give yourself thinking time please try to use useful opening expressions from our Oral Functions Bank and don`t forget about convincing arguments in the table.

Учащиеся слушают и соглашаются или не соглашаются с выступающими, используя конструкции:

- I must agree that…

- On the contrary, it is …

I think it’s absolutely wrong to…

- On the one hand it is…, but on the other hand …

- Don’t forget about the other side of the problem.

Drivers: - We think it’s absolutely wrong to ban cars from city centres because it would bring lots of difficulties to people. Firstly, more people would use public transport and it would be overcrowded. Secondly, public transport follows fixed routs and less comfortable than the car. And don’t forget about the other side of the problem, is it pleasant to stand at the bus stop in the nasty weather waiting for a bus?

- And I`d like to add that truck drivers are not to blame for road accidents. Problems like faulty traffic lights, sudden narrowing of a street and congested parking are the real cause of traffic accidents.

- All in all, motor cars are highly desirable for obvious reasons. We should recognize this and adapt ourselves.

Doctors: We strongly agree that our city should be a safe and pleasant place. The roads are so often jammed with cars that ambulances and fire engines find it difficult to fulfil their duties. For this reason cars should be banned from city centres.

- That’s right. I also think so. That will reduce traffic jams and the number of accidents on the road. And what is more, cars produce a lot of pollution. Exhaust gases especially the carbon dioxide pollute the air that we breathe in and it is harmful for our health.

Experts on hygiene and epidemiology: We`d like to note, that we began to monitor car pollution in our town several years ago. After analyzing data we concluded that the exhaust fumes are really toxic and can cause or make worse diseases: e.g. sulfur dioxide (SO2) causes stinging eyes, lung damage, asthma, bronchitis. carbon monoxide(CO) interferes with the transfer of oxygen from lungs to body tissues. Additionally, exhaust fumes contribute to global warming and acid rain.

Ecologists: That’s right. I also think so. The soil surface is heavily polluted with gases, dust and heavy metals (HM) from motor vehicles. The level of HM in the soil along motorways increases as it approaches the city centre. Toxic chemicals are found in the soil, leaves of trees, grass of lawns and sandboxes for the children on the territory within 150 m. from motorways.

Ecologists: The most polluted territories are those near the Railway Station, Market Place, along the main streets such as Proletarskaya, Sovetskaya, Novaya, Oktyabrskaya, Yubileinaya, Pionerskaya and many others.

Elderly people: We live in the city centre and we are very much in favour of banning cars from the downtown area. The noise of motor cars make our life less pleasant for us. Loud noise is not just unpleasant – you know it can make people ill, it is a real threat for our health.
- We suffer from insomnia, headaches and tiredness. We are exposed to unbearable noise all the time and run the risk of going deaf. We have to take drugs to keep calm and to get to sleep at night.

“ECO-friends” members: (they suggest Environmental programme ):

VIII. Feedback. (Завершение работы. Выводы. Решение проблемы, поставленной на уроке).

Teacher: Well, students. Let’s make the conclusion. Do you remember the purposes of our lesson? Look at the blackboard. You can see here some pros & cons. And they are approximately equal. What are your decisions according these statements? ((pupils give their opinions)

Рефлексивный компонент урока

В качестве рефлексивного компонента учащимся было предложено оценить свою деятельность на уроке. При помощи зрительной опоры необходимо закончить фразу (прием незаконченного предложения). Учитель может предложить лишь некоторые из этих фраз исходя из темы урока:

We have reached the aim of the lesson .

Now I can talk and write about …. (environmental protection/environmental issues…);
I can express …. (my personal opinion about banning cars from city centres…);
I can discuss … (advantages and disadvantages of having cars…);
I can explain … (how exhaust fumes affect on human`s health and the
nearby surroundings…);
I can write … (for-and against essays);
I can present … a project about …

Due to intersubject communications now I can . (systematize and deepen my knowledge about . and express myself in English).

We worked in groups and it helped me to…(to listen carefully to the other person and accept that he might see the problem in a different way).

IX. Оценка работы учащихся на уроке.

Teacher: I’m quite satisfied with your work in today`s lesson. You were very active in our discussion about ecological problems in Zheleznodorozhny, you demonstrated creative thinking, pretty good linguistic skills and communicative abilities. Your home task will be to write an essay “Some people think that trucks are the main cause of ecological problems in big cities. What is your opinion?” And don’t forget to give your arguments for and against this idea. I’m looking forward to our next English lesson so much!

Могу с уверенностью сказать, что проведение такого типа интегрированного урока на практике показывает, что межпредметные и интегративные связи являются действенным стимулом коммуникативно-познавательной активности, способствуют расширению кругозора учащихся, пробуждают интерес к предмету, стимулируют учащихся к самостоятельному поиску источников информации, повышают мотивацию изучения английского языка.

Читайте также: