Минии нухэр сочинение на бурятском языке

Обновлено: 04.07.2024

3. Развивать у детей стремление и потребность радовать своих близких, развивать речь на бурятском языке, обогащать словарный запас.

Ход занятия

І. Организационный момент.

-Доброе утро, дети! Как мы приветствуем друг друга на бурятском языке?

-Правильно! Посмотрите, кто пришел к нам в гости.

-Как же их зовут?

-Давайте послушаем и повторим за мной.

(повторяют дети, одевая перчатку с лицами бурятской нацинальнольсти).

ІІ. Основная часть.

-А теперь скажите, с кем вы живете?

-Что делает эжы –мама?

-Что делает аба-папа?

-А сколько человек в вашей семье? (Дети перечисляют на бурятском языке при помощи воспитателя).

-Как зовут твою эжы?

-Как зовут твоего аба?

-Как зовут твоего ахай?

-Сколько у тебя ахай, Беликто?

-Сколько у тебя абгай, Дари?

-Как мы назовем на бурятском языке младшего брата и младшую сестру?

-Братишка –это д хбн, сестренку – д басаган. Повторяем вместе со мной. (повтор детей)

Встали на ножки и повторяем вместе со мной.

Мы во двор выходим

Дружною семьей.

Встанем в круг и по порядку (становятся в круг)

Каждый делает зарядку

Эжы гараа ргэнэ –мама руки поднимает

Аба тргэн hна- папа бодро приседает

Зн, баруун тээшээ

-Посмотрите, что же это?

-Тогда подойдите поближе и посмотрите. (Дети смотрят и вытаскивают содержимое сундука на стол.)

-Чьи же это вещи?

-Тут у нас в сундуке еще одна вещь осталась. Это конверт. Что же в нем? На что эти части похожи? (на части лица людей).

-Да это глаза-нюдэн, брови –нидхэ, рот-аман, волосы-hэн, усы-hахал, лицо- нюур. (вместе с детьми повторяют несколько раз).

-Сколько портретов людей можно из них сделать? (три)

-Кого можно сделать? (маму-эжы, папу-аба, малыша-хбн).

-Для начала возьмем три заготовки для лица. И на их основе будем составлять портрет семьи. (Дети делятся на три группы и составляют портрет семьи.)

-Чего же у них не хватает?

-Правильно, не хватает носа- хамар. Давйте тогда их нарисуем. (дети рисуют каждому нос).

ІІІ. Итог занятия.

О чем мы сегодня с вами говорили? Чем занимались?

Как назовем маму на бурятском языке? А папу, дедушку, бабушку, брата, сестру, братишку, сестренку?

-Дома попробуйте нарисовать или сделать портрет своей семьи.

-На этом наше занятие закончено. Что нужно сказать?

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Подготовила: Шагдурова Туяна Семёновна

Хэшээл: Буряад хэлэн

Хэшээлэй янза: шэнэ Һуралсалай материалтай танилсуулга

Хэшээлэй зорилго: аман хэлэлгэ хүгжөөхэ, анхарал, ухаан бодолыень хурсадхаха. Хэлэлгын шадабари дээшэлүүлхэ, зүбөөр уншуулжа һургаха.

Технологинууд: нааданай ажаябуулга; личностно – коммуникативна ажаябуулга.

Хэшээлэй ажаябуулгын түхэл: фронтальна, групповой, индивидуальна. ?

Методууд : наглядна, практическа, хөөрэлдөөн, проблемна. ?

Хэрэгсэлнүүд: презентаци, Будамшуу Сэсэн Хүүхэнэй хүүхэлдэй; онтохоной геройнууд; карточкануу; ногоон, шара, улаан кружогууд.

Хэшээлэй шатанууд:

1 блок зорилгын 10 минута.

Эмхидхэлэй үе. Мотиваци.

Зорилго табилга, хэлэлгын h орилго., фонетическэ h орилго.

2 блок – процессуальна– 25 минута.

Диалогическэ ба монологическа аман хэлэлгэ хүгжөөхэ.

Грамматическа дадал хүгжөөхэ.

3 блок – аналитическа- 5 минута.

Рефлекси. Бэеэ сэгнэхэ. Гэрэй даабари.

ХүлеэгдэҺэн дүнгүүд:

Личностна : бэе бэедээ Һайнаар, зохидоор, хүндэтэйгөөр хандажа ябахые ойлгуулха.

Предметнэ : Шэнэ үгэнүүдтэй танилсалга, хэлэлгэ хүгжөөлгэ, зүбөөр хэлэжэ hургалга, аялганай тааралдалай дүрим бэхижүүлгэ,шэнэ үгэнүүдые мэдүүлэл соо хэрэглэжэ hургалга;

-хүгжөөлгын: хэлэнэй нөөсэ баялиг хадуун абалга, анхарал, ухаан бодолыень hайжаруулха;

- хүмүүжүүлгын: анхаралтайгаар шагнажа h ургаха , нүхэроо гамнажа hургаха

Метапредметнэ : бэе бэеэ шагнажа, хоорондоо харилсажа , ҺанаҺанаа хэлэжэ, асуудал шиидхэхэ аргануудые бэдэржэ Һургаха.

Хэшээлэй шатанууд

Багшын ажал

Информационно оршом

Үхибүүдэй ажал

I . Зорилгын

Эмхидхэлэй үе

Үхибүүдэй хэшээлдэ бэлэн байhаниие шалгана, амаршална.

Сайн байна, үхибүүд! Мүн ɵɵ дэр би танай багша Туяна Семёновна гээшэб. Мүнөөдэр ямар дулаан , наратай удэр гээшэб. Булта бэе бэеэ уриханаар харая, бэе бэедээ h айн настроени хүсэе. (позитив)

(Стук в дверь) Будамшуу

Сэсэн Хүүхэнтэй ороно

( Достаю кукол из- за дверей)

-Үхибүүд хэн тоншоноб?

Харая. Ааа-аа-аа , сайн байна. Орогты.

Харагты, мүнөөдэр бидэндэ айлшад ерээ. Шагная, танилсагты.

Фронтальна ажал

Айлшад ороно. Будамшуу , Сэсэн Хүүхэн үхибүүдтэй танилсана.

Аман хэлэлгэ хүгжөөлгэ.

Будамшуу, Сэсэн хуухэн хоер дуугарна.

Сайн байна. Би Будамшуу гэжэ нэрэтэйб. Ши хэн гэжэ нэрэтэйбши ?

Сайн байна. Би Сэсэн Хүүхэн гэжэ нэрэтэйб. Ши хэн гэжэ нэрэтэйбши?)

Зорилго табилга

Фонетическа һорилго.

Хэшээлэй зорилготой танилсуулна.

( Звук фанфара и волшебный ящик открывается)

- Харагты. Будамшуу ба Сэсэн Хүүхэн хоер манда шэдитэ хайрсаг асараа.

- Юун шэдитэ хайрсаг соонь байнаб гэжэ мэдэхээ h анана гут?

- Мэдэхын түлөө шэдитэ абяануудые, үгэнүүдые дабтая:

Шэдитэ хайрсаг нээгдэбэ.

Фронтальна.

Ухибууд узэгуудые самбарта улгэнэ

(уншаба НҮХЭР)

(ухибууд дабтана, бэшэнэ)

Фронтальна ажал

Ухибууд дабтана , бэшэнэ.

Нээгдээ. Зай хоер h урагшад дутэлэгты, энэ шэдитэ үзэгүүдые самбарта үлгэгты.

Зай муноо уншая. Ямар угэ зохеогдооб, уншагты.

-Нүхэр хүбүүн байдаг, нүхэр басаган байдаг. Дабтагты. Шэнэ үгэнүүдые зүбөөр дэбтэр соогоо бэшэгты.

Үхибүүдэй ойлгосо шалгалга

Минии нүхэр басаган Мальвина гэжэ нэрэтэй.

Харагты энэ Маша. Машын хэлэ h эн угэнүүдые хэн уншахаб?

Заа ойлгоо гут? Маша юун гэжэ хэлээб? Хэн ородоор хэлэхэб?

Муноо слайд хараад, намда хэлэгты Знайка Незнайка тухай юун гэжэ хэлэнэб?

Маша, Мальвина, Знайка, Незнайка дурбэн зуб хэлэ h эндэтнай суг хатарая гэжэ урина.

Маша Мальвинатай танилсуулна.

Минии нүхэр хүбүүн Незнайка гэжэ нэрэтэй.

Тоб тоборооб хатарнабди

Лексическэ дадал хүгжөөхэ.

Щэдитэ хайрсаг соо h оо даабари гаргана

- Зай үхибүүд, харагты. шэдитэ хайрсаг соомнай үшөө юун байнаб гэжэ мэдэхээ h анана гүт?

Зуун Хэлэтэ багша даабари үгэнэ.

- Бүлэг бүхэндэ гурбан тон адли даабари хубаахаб. ямар бүлэг зүбөөр түргэн дүүргэнэб тон бэрхэ мэргэн бүлэг болохо . Эдэ үгэнүүд h өө зуб холбоо үгэнүүдые али мэдүүлэлнүүдые зохеохо хэрэгтэй: минии, долоотой, хүбүүн, бэрхэ, басаган, нүхэр, Бата, Арюна, шуран.

(Ухибууд харюусаба)

«Мэргэн h урагша гэ h эн даабари үхибүүд дүүргэнэ

Үхибүүдэй ойлгосо шалгалга

Мэдүүлэл уншана, дуулана

Аналитическа

Гэрэй даабари.

(Звук телефона, звонит учитель Зуун Хэлэтэ.) Сэсэн Хуухэлдэй үхибүүдтэ хандана.

Улаан сахариг, ногоон сахариг, шара сахариг

-Үхибүүд ту h алыт, Зуун Хэлэтэ хонходобо, манай шэдитэ орондо нүхэд бэе бэеэ олоногүй.

- Үхибүүд ту h алхамнай гү?

Наашаа дутэлжэ шэдитэ хайрсаг соо h оо даабарияа абагты. Энэ зурагуудые хараад, үнэн нүхэдынь оложо үгэе.

Будамшуу, Сэсэн Хуухэн ба Зуун Хэлэтэ багша гурбан таанарта шэдитэ орондо ту h ал h андатнай баярые хүргэнэ. Хамта таанадтай саашаа h айн нүхэд болохобди гэжэ найдана. Нүхэд болохо гүт?

Нүхэд болоо хадаа бодогты , хамта нүхэд тухай дуу дуулая.

Үхибүүд , гэрэй даабари Нүхэр тухайгаа 3-4 мэдүүлэл зохеохо.

- Танай урда гурбан үнгын сахаригууд байна.

Кто не понял , поднимает красный кружок.

Кто понял, работал, но иногда неправильно выполнял, поднимает жёлтый кружок.

Кто все понял, выполнял верно, поднимает зелёный кружок. Мододцы!. Баяртай.

Ажалаа хэр сэгнэхэ байнабта?

Бумбэрсэг дэлхэй тойруулаад эбтэй нухэдые зогсоое.

1.Хэн муноодэрэй темэ h айн ойлгооб ногоон унгэтэй нухэрые абаад зогсооно.

2.Хэндэ нэгэ бага хундэ байгааб шара унгэтэй нухэр зогсооно.

3.Хэн юумэ ойлгоогуйб улаан унгэтэй нухэр зогсооно.

Нухэр тухайгаа хоер мэдуулэл зохеогоод ерэхэ.

Бэрхэнүүдта даа. Иигээд хэшээлнай дүүрэбэ.

Дахин уулзатараа баяртай.

Нухэрыень олохо , танилсуулха.

Минии нүхэр хүбүүн ….

Минии нүхэр басаган…

Поднимают один цветной кружок.

  • подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • по всем предметам 1-11 классов

Курс повышения квалификации

Дистанционное обучение как современный формат преподавания


Курс профессиональной переподготовки

Русский язык и литература: теория и методика преподавания в образовательной организации


Курс повышения квалификации

Инструменты онлайн-обучения на примере программ Zoom, Skype, Microsoft Teams, Bandicam

  • Курс добавлен 31.01.2022
  • Сейчас обучается 25 человек из 18 регионов
  • ЗП до 91 000 руб.
  • Гибкий график
  • Удаленная работа

Дистанционные курсы для педагогов

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

5 601 255 материалов в базе

Самые массовые международные дистанционные

Школьные Инфоконкурсы 2022

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Другие материалы

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

  • 09.01.2021 207
  • DOCX 34.1 кбайт
  • 1 скачивание
  • Оцените материал:

Настоящий материал опубликован пользователем Шагдурова Туяна Семёновна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

Автор материала

40%

  • Подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • Для учеников 1-11 классов

Московский институт профессиональной
переподготовки и повышения
квалификации педагогов

Дистанционные курсы
для педагогов

663 курса от 690 рублей

Выбрать курс со скидкой

Выдаём документы
установленного образца!

Учителя о ЕГЭ: секреты успешной подготовки

Время чтения: 11 минут

В Белгородской области отменяют занятия в школах и детсадах на границе с Украиной

Время чтения: 0 минут

Школьник из Сочи выиграл международный турнир по шахматам в Сербии

Время чтения: 1 минута

В ростовских школах рассматривают гибридный формат обучения с учетом эвакуированных

Время чтения: 1 минута

Минпросвещения России подготовит учителей для обучения детей из Донбасса

Время чтения: 1 минута

Инфоурок стал резидентом Сколково

Время чтения: 2 минуты

Новые курсы: функциональная грамотность, ФГОС НОО, инклюзивное обучение и другие

Время чтения: 15 минут

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Словарная работа: гэр булэ, минии, эбтэй, томо, жаахан, .

Материал: рисунки на тему "Моя семья", персонажи сказки "Репка", сюжетные картины.

Дети стоят в кругу.

- Собрались все дети в круг.
Я - твой друг и ты - мой друг.
Крепко за руки возьмёмся
И друг другу улыбнёмся.

- Сайн байна, ухибууд! Здравствуйте, дети! Сегодня у нас гости, давайте поздороваемся с ними. Сначала на бурятском языке, а потом на русском.

Дети садятся на стульчики.

Различение быстрых и долгих гласных звуков.

Нахождение быстрых и долгих гласных звуков в словах: эжы, аба, улаан, ногоон, минии.

Беседа. Рассказы детей.

- Как вы понимаете, что такое семья?

- Семья - это дом. Семья - это мир, где царят любовь, преданность, дружба. Семья - это самое дорогое, что есть у каждого человека.

Из предложенных фигурок вам надо составить свою семью, разместить на картоне только самых близких членов своей семьи, тех, кто живёт с вами. (Дети за столами выполняют задание)

Давайте посмотрим, что у вас получилось. У кого-то семья большая, у кого-то поменьше. Но в каждой семье вас любят и заботятся о вас. Вы – самые счастливые дети на свете.

Мы уже говорили о том, что в семье вас любят, заботятся о вас. А ваши поступки могут радовать или огорчать ваших близких.

У меня два кружка: улаан ( красный) и хара (чёрный). Как вы думаете, какой из них обозначает радость (красный), а какой огорчение (чёрный)?

Сейчас я вам раздам кружки и мы поиграем: я называю поступок, а вы с помощью кружка показываете порадует или огорчит этот поступок ваших близких.

Вижу, что вы знаете, какие поступки могут огорчить ваших близких. И надеюсь, что впредь вы будете совершать только хорошие поступки.

Дети рассказывают ( томо (большая), эбтэй (дружная), жаахан (маленькая), hайн (хорошая), жаргалтай (счастливая), хухюутэй (веселая), ажалша (трудолюбивая) и т.д.) Например: Минии гэр булэ томо. Би эжытэйб, абатайб, эгэшэтэйб, ахайтайб. Манай гэр булэ жаргалтай!

Пальчиковая гимнастика "Энэ хурган. "

Энэ хурган – эжы!

Энэ хурган -хугшэн эжы!

Энэ хурган -убгэн аба!

Энэ минии гэр булэ!

Волшебный сундучок отправил Y льгэршэн (сказочник). А в ней прячется сказка. Её название вы узнаете, ответив на вопрос: "Как называется сказка, в которой благодаря дружной работе всей семьи удалось собрать большой урожай этого овоща?" (показывается репка).

- Это сказка про дружную семью. Назовите её членов. (Дед, бабка, внучка, Жучка, кошка, мышка.)

Хугшэн эжы аба хоер ажа h уудаг байгаа. Y бгэн аба репэ тариба. Наран шарана, бороо ороно. Репэниинь томын томо болобо. Y бгэн аба репэеэ татахаяа ошобо. Татаба, татаба татажа шадабагуй. Y бгэн аба хугшэн эжыгээ дуудаба.

- Хугшэн эжы, ерыш!

Хугшэн эжы: Татае!

Бултадаа татаба, татаба татажа шадабагуй!

Хугшэн эжы зээ басагаяа дуудаба.

- Басаган, басаган ерыш!

- Хугшэн эжы, юун болооб?

Бултадаа татаба, татаба татажа шадабагуй!

Зээ басаган нохойгоо дуудаба.

- Нохой, нохой ерыш!

- h аб- h аб! Юун болооб?

Бултадаа татаба, татаба татажа шадабагуй!

Нохой миисгэйгээ дуудаба.

- h аб- h аб! Миисгэй ерыш!

-Мяу-мяу! Юун болоб?

Бултадаа татаба, татаба татажа шадабагуй!

Миисгэй хулганаае дуудаба.

- Пи-Пи! Юун болооб?

Бултадаа татаба, татаба татажархибо!

- Как вы думаете, почему они вытащили репку? (Тянули все вместе, дружно).

- Как хорошо, что у всех у вас есть семьи. Главное, чтобы в семье всегда был мир, дружба, уважение, любовь друг к другу.

Эрхиригэй дунда hургуули.

(бурятский язык как государственный)

2.ХYгжоолэлгын: YхибYYдэй аман хэлэ,хадуун ухаа хYгжоохэ. Буряад арадай байдал,хубсаhан тухай мэдэсэ арьбижуулха, YхибYYдэй сэдьхэлдэ hонирхол тYрYYлхэ.

3.ХYмYYжYYлгын: hуралсалай YYргэ,туhа ойлгуулжа,hуралсалдаа hонирхол гYнзэгырYYлхэ. Yнгоорынь,оёдолоорынь,тYхэлоорынь хубсаhа тааруулжа, хубсалжа шадахые хYмYYжYYлхэ.

3.Буряад хубсаhан тухай YхибYYдэй хоороон.

7.Буряад арадай хубсаhа мYноо сагай хубсаhантай зэргэсYYлэлгэ 8.Хэшээлэй дYн.

Эмхидхэлэй Yе.Хэшээлэй зорилго, hурагшадай хэхэ ажалай тYсэб тухай хэлэгдэхэ, оньhон Yгын удха дээрэ хоорэлдоод,хэшээлэй хYтэлбэри болгон абаха.Гурбан бYлэг боложо хубаараха, мурысоо эмхидхэхэ. (Шагай шан.)

1.Дикторой хойноhоо дабтагты.

БYhэн, мYнгэн, хуняадаhан, хэмжээн, шэрээдэhэн, албанай , булгайр,сэмбэ.

2.Эдэ оньhон YгэнYYые уншаад юун тухай хэшээлдээ хоорэлдэхэбибди гэжэ мэдэхэбди. Ямар ород оньhон YгэнYYд удхаара адлиб?( YхибYYдэй уншалга ганса гансаараа, хойно хойноhоо.)

«Эдэй hайханаар бY гоё, «Не украшайся хорошими вещами,

«hайхан хубсаhа Yмдэhэнhоо «В наряде пригож, а без него на пень

Таанар Yндыжэ байhан залуу Yетэн эрдэм бэлиг шудалжа,арад зондоо туhатай хYнYд болохо гэжэ зорилго табиха ёhотойт. Эдэ оньhон YгэнYYд соо Yшоо юун тухай хэлэгдэнэб?(Хубсаhан)

Тон зYб, хубсаhан тухай . Гоё, зохид, таруу хубсаhан баhал хэрэгтэй гээшэ ааб даа. Энэ хэшээлдэ мYноо сагай хубсаhан тухай хоорэлдэхэбди,буряад арадай хубсаhантай танилсахабди. Сагаалганай Yедэ сэнхир экрандашье, манай hургуулидашье буряад хубсаhатай хYнYYдые хараhан байхат.МYноо бYлэг бYхэн гэрээнгэй даабари эхэнэрэй хубсаhан тухай хоорэжэ Yгэхэ.(Интерактивна самбарта эхэнэрэй хубсаhанай зураг)

hурагша: hамган дэгэл- олон зYйлнYYдhээ бYридэдэг.Сээжэ- лиф, амяараа уташагаар эсхэдэдэг байгаа.Хуняадаhатай хормой- длинный подол, дээдэ талыень хунижа, дэгэлэй сээжэдэ залгадаг hэн. Хяаза-хормойн урда хажууда гурбан унгэтэй , .торгон бYдоор гоёолто, дээрэhээнь тууза(узорчатая тесьма ручной работы) оёдог байгаа. Энгэр- сээжын урда хажууда годиилгон эсхэhэн hэтэрхэй.Энгэрэй хYбоо- энгэр дахуулhан хоргой (дугообразная бейка из парчи вдоль борта)Хамсы- хэдэн хубинуудhаа бYридэhэн байдаг.hамган дэгэлэй хамсын хубинууд: Хамсын узуур-сээжэдэ залгагдадаг хуняадаhатай хамсын хуби (основания рукавов, собранные в пышные буфы) Булуубша-хамсын узуурай доодо таладань халагдаhан хоргой- гоёлто (пришитая к основанию рукавов полоска парчи) Тохоног- тохоногhоо доошо оёгдодог хуби.(часть рукава от локтя до кисти) Заха- бодомол гY,али hэхэмэл байдаг(стойка или отложной воротник) Уужа-hамган дэгэлэй дээрэ Yмдэгдэдэг торгоор оёгдоhон хамсыгYй дабхаса(Короткая или длинная из парчи, безрукавка. Проматерью бурят по легенде является лебедь, поэтому женщины хранительницы очага должны были носить уужа, как крылья лебедя.)

hурагша: Басаган дэгэл- басагадай 13-14 наhатайhаа эхилээд,хадамда гаратараа Yмдэдэг, Yргэлжэ сэхэ хамсытай,залгамал хормойтой,гоёомол энгэртэй, хормойень тойруулан оёhон татаадаhатай дэгэл.Энгэртээ гурбан Yнгын торгоор оёгдоhон гоёлто. Улаан-зYрхэнэй Yнгэ.(муу Yбшэ хабшан шуhаараа гараг гэhэн удхатай) ХYхэ- мYнхэ, Yндэр тэнгэри(хYхэ мYнхэ тэнгэримнай эсэгэмнай гээд,шYтэдэг,мYргэдэг байгаа.Хара- газарай Yнгэ (ХYрьhэтэ алтан газарнай-эхэмнай гэдэг байгаа, юундэб гэхэдэ ургамал газарhаа эхи абана, ургамалай хYсоор табан хушуу мал, буряад зоной табан эрдэни, тэнжэнэ ха юм.)

hурагша: Шабганса дэгэл-улаан Yнгэтэй,эрэ дэгэлдэ адли hомон (прямого кроя),бYhэ зYYдэггуй,харин орхимжо зYYдэг.Энэ дэгэл hахил абаhан хYгшэд Yмдэдэг байгаа.( hахил –это когда старые женщины отрекались от всех земных благ и проводили остаток жизни в молитвах. Орхимжо-шёлковая лента, знак принятия обета)

Багша: Урданай буряад эхэнэрэй хубсаhантай танилсаба гээшэбди.Юундэ эхэнэрэй дэгэл гурбан янзын байгаа гээшэб?(Эхэнэр хун басаган, hамган шабганса дэгэл наhанайнгаа хYрэхэдэ Yмдэдэг байгаа.)

Урданай буряадууд Yхэр мал харадаг ажалтай байhан,тиимэhээ хубсаhаниинь тэрэ байдалдаа тару,бэедэнь зохид hэн.Мори мордоходонь ута Yргэн хормой хYлдэнь hаалта хэхэгYй, хYйтэнhээ хамгаалдаг hэн. Туруун гарыень дулаасуулдаг байгаа.

Гурбан бYлэгтэ шан барюулга.(шагайнууд)

Саашань Yзэжэ байhан темэеэ YргэлжэлYYлхэбди. МYноо сагай хубсаhан тухай хоорэлдэхэбди.

Номоор хYдэлэлгэ.( Хамтын падежэй залгалтануудые хэрэглэн хубсаhа тодорхойлон ямар бэ гэжэ бэшэгты.)

Суба захатай, бYhэтэй,шагтатай.

Албанай хубсаhан захагYй.

Самса богони хамсытай.

Самса ута хамсытай.

Багша:-Танай hанахада мYноо сагай хубсаhан урданай буряадай хубсаhантай адли гY?(Адли бэшэ, Евроопын хубсаhанда адли болоо.)

-Какое значение имеет окончания Совместного падежа? (Значение наличия предмета.)

ООХ-3.-Одон гэжэ ательедэ ямар хубсаhа оёдог бэ гэжэ Арюунын хоороо саашань YргэлжэлYYлэгты.

Багша: БYлэг бYхэн хоороогоо уншагты.(Шан барюулга)

Багша: -ДэгэлнYYд ямар байдаг бэ?( Yбэлэй, хабар намарай.)

Хh-1. (карточка тарааха)

-Эдэ хубсаhа жэлэй ямар сагта Yмдэдэг бэ? Нэмэлтын тэмдэгээр тэмдэглэгты.

Багша:1-дэхи бYлэг хабар намартаа ямар хубсаhа Yмдэдэг бэ гэжэ хэлэгты

2-дохи бYлэг зунай хубсаhа нэрлэгты.

3-дахи бYлэг Yбэлэй хубсаhа тоологты.(шан барюулга)

-Yгын бYридэлоор шYYлбэри хэгты.(БYлэг бYхэндэ 2 угэ)

Оймhотойбди худэлнэбди шагтамнай

Умдэхэгуй оёдолшодтойбди субануудтайшни

YмдэхэгYй- не будет одевать.

Yмдэ- Yгын hуури.

Хэ- ерээдYй сагай суффикс.

ГYй- буруушаhан зYйр угэ.(шан барюулга)

-БYлэг бYхэн мэдYYлэл зохёогты.

1 бYлэг- Yбэлдоо Yмдэдэг хубсаhан тухай.

2 бYлэг- зундаа Yмдэдэг хубсаhан тухай.

3бYлэг-хабар намартаа Yмдэдэг хубсаhан тухай.(шан барюулга)

ТYсэб:(интерактивна самбарта бэшээтэй)

1.Минии нYхэр басаган модельно агенстводо хYдэлдэг.

6.Ямар хубсаhа Yмдэхэ дуратайб?

7.Ямар хубсаhан таарадаг бэ? (бYлэг бYхэн уншаха)

Багша:(Шан барюулга.Урданай муноонэй хубсаhа зэргэсYYлэлгэ.)

- Урданай буряад хубсаhан, мYноо сагай хубсаhан ямар илгаатайб?

(Ехэ илгаатай. Ута хормойтой дэгэл мYноо сагта таарахагYй , ябахада hаалта хэхэ .)

-Конечно, современная одежда отличается от старинной одежды. Также как и старинная одежда, современная одежда подчинена нашему образу жизни. Но старинная бурятская одежда это наша история, наши обычаи и традиции, и поэтому мы должны стараться сохранить её. Модельное агенство Милы Шараповой и другие модельные агенства широко используют в своих вечерних нарядах бурятские национальные мотивы. И это говорит о том, что особенности старинной бурятской одежды нашло практическое применение в современном мире.( Показ Дефиле Алтарганы -2008)

-Хубсаhа яагаад Yмдэхэ хэрэгтэйб?( Yнгоорынь, оёдолоорынь,тYхэлоорынь тааруулжа Yмдэхэ хэрэгтэй)

-Ямар бYлэг эбтэйгээр ажаллаад, зYбоор харюусаад олон шанда хYртэбэ гээшэб гэжэ элирхYYлхэ. Сэгнэлтэ табиха.

Гэрэй дабари. ООХ-5 н. 117.

Посмотрите также:

Наверх Бесплатные презентации по различным предметам, 2016—2019
Все права на материалы, находящиеся на сайте, принадлежат их авторам. Все презентации были собраны из открытых источников.


Домашнее задание к предыдущему уроку сле­довало выполнить следующим образом:

Лена ном уншана, би бэшэнэб.

Тэдэ шатар наадана, та харанат.

Дуушан дуу дуулана, бидэ шагнанабди.

Наймаашан наймаална, эжы хилээмэ, шэхэр худалдажа абана.

Би зурагта (телевизор) харанаб, минии эжы кофто нэхэнэ.

Ши ехэ шухала элидхэл бэлдээш.

Та энээн тухай сониндо бэшэхэт.

Тэрэ басаган тантай уулзаа.

Бидэ танай ном хэшээлдээ уншаабди.

Бидэ 3-дахи дабхарта суглаанда байхабди.

Та нүгөөдэр Москваһаа ниидэжэ ерэхэт.

Би гэрэй даабари дүүргэнэб.

Анитта буряад хэлэнэй олимпиадада амжал­татайгаар хабаадаа.

Минии нүхэр басаган Буряадай гүрэнэй дээдэ һургуулида ажаллана.

Та бэрхээр оршуулнат.

Ши гоёор буряад дуу дууланаш.

Би энэ фирмэдэ хүдэлхэб.

Бидэ уржадэр шатар наадаабди.

Та Эрхүүһээ хонходоот.

Ши һонин кино харабаш.

Би уржадэр дэбтэр, толи, шугам, үнгэтэ саарһа худалдажа абааб.

Минии аба энэ гэр баряа.

Сегодня мы научимся склонять местоимения. Соединять их друг с другом, а также с глаголами по следующей схеме:

местоимение + местоимение + глагол

Хэн? Кто? Хэниие? Кого?
би я минии мой, моя, моё
ши Ты шинии твой, твоя, твоё
та, тан вы танай ваш, ваша, ваше
ман, бидэ, бидэн, бидэнэр мы манай, бидэнэй, бидэнэрэй наш, наша, наше
тэрэ он тэрэнэй, тэрээнэй его, её
тэдэ Они тэдэнэй, тэдээнэй их
Хэн? Кто? Хэниие? Кого?
А теперь изучим существительные, обозначающие ближайших родственников
Хэн? Кто? Хэниие? Кого?
бүлэ семья бүлые семью
аба отец абые отца
эжы мама эжые маму
үбгэн аба дедушка по отцовской линии үбгэн абые дедушку по отцовской линии
хүгшэн эжы бабушка по отцовской линии хүгшэн эжые бабушку по отцовской линии
нагаса аба дедушка по материнской линии нагаса абые дедушку по материнской линии
нагаса эжы бабушка по материнской линии нагаса эжые бабушку по материнской линии
аха, ахай старший брат ахые, ахайе старшего брата
абгай, эгэшэ старшая сестра абгайе, эгэшые старшую сестру
дүү хүбүүн младший брат дүү хүбүүе младшего брата
дүү басаган младшая сестра дүү басага младшую сестру
абга дядя по отцовской линии абгые дядю по отцовской линии
нагаса дядя по материнской линии нагасые дядю по материнской линии
аша хүбүүн внук (сын сына) аша хүбүү внука (сына сына)
аша басаган внучку (дочь сына) аша басага внучку (дочь сына)
зээ хүбүүн внук (сын дочери) зээ хүбүү внук (сына дочери)
зээ басаган внучка (дочь дочери) зээ басага внучку (дочь дочери)
хүбүүн мальчик, юноша, сын хүбүү мальчика, юношу, сына
басаган дочь, девочка, девушка басага дочь, девочку, девушку
үбгэн муж үбгэниие мужа
һамган жена һамгые жену
хуряахай зять (муж старшей сестры, тёти) хуряахайе зятя (мужа старшей сестры, тёти)
хүрьгэн зять (муж дочери, младшей се­стры, племянницы) хүрьгэ зятя (мужа дочери, младшей сестры, племянницы)
бэри невестка бэриие невестку
хадам аба свёкор, тесть хадам абые свёкра, тестя
хадам эжы свекровь, тёща хадам эжые свекровь, тёщу
мяхан түрэл родственник по отцу мяхан түрэлые родственника по отцу
шуһан түрэл родственник по матери шуһан түрэлые родственника по матери
үеэлэ двоюродный брат или сестра по отцовской линии үеэлые двоюродного брата или двою­родную сестру
бүлэ двоюродный брат или двою­родная сестра по материнской линии бүлые двоюродного брата или двою­родную сестру по материнской линии
абьһаалингууд жёны родных братьев абьһаалингуудые жён родных братьев
базанар мужья родных сестёр базанарые мужей родных сестёр
Хэн? Кто? Хэниие? Кого?

Добавим пару-тройку прилагательных, дабы обогатить нашу с вами речь:

Ууган – старший из детей

Тээли – средний из детей

Одхон – младший из детей.

В бурятском языке существует грамматиче­ское явление - личное притяжание, показы­вающее принадлежность одного предмета ка­кому-нибудь лицу и выражающееся личными местоимениями:

Читайте также: