Конспект чам тереги ве торгъайчыкъ

Обновлено: 06.07.2024

____________Сейдаметова З.З.. приказ № 177 от 31.08.2016г.

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА

ПО КРЫМСКОТАТАРСКОМУ ЯЗЫКУ

РАЗРАБОТАНА

УЧИТЕЛЕМ КРЫМСКОТАТРСКОГО ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ

ВЫСШЕЙ КАТЕГОРИИ ТРОШ ЛЕТИФЕ НЕЖДЕТОВНОЙ

С. Стальное, 2016

Рабочая программа по внеурочной деятельности крымскротатарского языка

Программа обеспечивает развитие интеллектуальных общеучебных умений, творческих способностей у учащихся, позволяет преодолеть языковый барьер, познать красоту и богатство родного языка, выявить свой творческий потенциал.

Программа соответствует возрастным особенностям обучающихся в 1-4 классе.

Актуальность разработки и создания данной программы обусловлено тем, что она позволяет изучать крымскотатрский литературный язык и литературное чтение с требованиями программы и потребностями учащихся и применением полученных знаний на практике: условиями работы классно- урочной системе преподавания крымскотатарского языка и литературного чтения потребностями учащихся реализовать свой творческий потенциал

С этой целью в программе предусмотрено значительное увеличение активных форм работы, направленные на вовлечение учащихся в динамическую деятельность, на обеспечение понимания ими языкового материала и приобретение практических навыков самостоятельной деятельности.

В 1,2,4 классе на изучение курса отводится (крымскотатарский язык 1ч- 34 часа. Занятия в 1классе проводятся 1 раз в неделю, по 35минут, во 2 и 4 по 45 минут.(2 часа_1 урок письмо,1 - литературное чтение)

Принимая во внимание заявления родителей программа составлена в соответствии с учебным планом школы, рассчитана на 1 год обучения.

Перечень нормативных документов, на основании которых

разработана данная программа.

2.Конституция Республики Крым.

4.Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 09.03.2004 № 1312 «Об утверждении Федерального базисного учебного плана,

Учебный материал курса предусматривает реализацию триединой дидактической цели: образовательный, развивающий и воспитывающий.

В курс включены такие виды деятельности, как конструирование, звуковой анализ, решение головоломок, ребусов, шарад, кроссвордов, проведение викторин, турниров, создание проектов с учётом возрастных особенностей школьников. Содержание и методы обучения содействуют приобретению и закреплению школьниками прочных знаний и навыков.

Цель курса :

Главной целью работы с классом является формирование гуманистически направленной личности, имеющей активную жизненную позицию, готовой к решению жизненных и учебных проблем, способной к активной творческой деятельности в социуме.

Создание воспитывающей среды, обеспечивающей развитие личностных, социальных и интеллектуальных интересов учащихся, активно влияющей на формирование здоровой личности, способной жить и взаимодействовать в социуме, а также подготовленную к жизни в постоянно изменяющихся условиях жизни и способной на социально значимую деятельность. Расширить, углубить и закрепить у младших школьников знания по крымскотатарскому языку, формирования у учащихся восприятия, воображения, внимания, способствующих развитию логического мышления и творческих возможностей.

Задачи курса:

Обучающие:

развитие интереса к крымскотатарскому языку ;приобретение знаний, умений, навыков по грамматике крымскотатарского языка;

пробуждение потребности у учащихся к самостоятельной работе над познанием родного языка;

развитие мотивации к изучению крымскотатарского языка;

развитие творчества и обогащение словарного запаса;

совершенствование общего языкового развития учащихся;

углубление и расширение знаний и представлений о литературном языке.

Воспитывающие:

воспитание культуры обращения с книгой;

формирование и развитие у учащихся разносторонних интересов, культуры мышления.

Развивающие:

развивать смекалку и сообразительность;

приобщение школьников к самостоятельной исследовательской работе;

развивать умение пользоваться разнообразными словарями;

учить организации личной и коллективной деятельности в работе с книгой.

Личностные результаты:

осознавать роль языка и речи в жизни людей;

понимать эмоции других людей, сочувствовать, сопереживать;

обращать внимание на особенности устных и письменных высказываний других людей (интонацию, темп, тон речи; выбор слов и знаков препинания: точка или многоточие, точка или восклицательный знак).

Регулятивные УУД:

определять и формулировать цель деятельности с помощью учителя;

учиться высказывать своё предположение (версию) на основе работы с материалом;

учиться работать по предложенному учителем плану

Познавательные УУД:

находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях;

делать выводы в результате совместной работы класса и учителя;

преобразовывать информацию из одной формы в другую: подробно пересказывать небольшие тексты.

Коммуникативные УУД:

оформлять свои мысли в устной и письменной форме (на уровне предложения или небольшого текста);

слушать и понимать речь других; пользоваться приёмами слушания: фиксировать тему (заголовок), ключевые слова;

выразительно читать и пересказывать текст;

договариваться с одноклассниками совместно с учителем о правилах поведения и общения оценки и самооценки и следовать им;

учиться работать в паре, группе; выполнять различные роли (лидера, исполнителя)

№п/пСодержание разделов и тем

По грамматике Кол-во часов Содержание раздела тем политературному чтению Кол-во часов

1. Наша речь.Развитие речи Культура речи 5 Введение 1

2. Алфавит.Звуки и буквы 9 Произведения о символике Крыма. 2

3. Слог.Ударение3 Устное народное творчество. Пословицы и поговорки 5

4. Буквы Е,Ё,Ю,Я 2 Устное народное творчество. Народные сказки 8

6. Мягкий знак(как разделительный и смягчающий) 2 Крымскотатарские поэты о природе родного края. 5

7. Предложение. 2 О народных праздниках

8. Главные и второстепенные члены предложения 2 Вн.чт. 5

9. Слова которые пишутся с большой буквой и отвечают на вопрос кто?что? 2 10 Слова которые отвечают на вопрос какой? 1 11. Корень.Однокоренные слова 12 Итого 34 Итого 34

Календарно- тематическое планирование

Крымскотатарского языка и литературного чтения

Афтада 2 саат -68 саат)№ План

/ихтар1. Мектепте биринджи кунь. Къырымтатар элифбесинен танышув.

1 2. Ватаным –Къырым.В.Бекиров.

Метин. Миллий байракъ. Миллий гимн. 1 4. Мектеп акъкъында субет. Мектеп алетлери.

Сеяат дерси. Селям,Элифбе. 1 10. Созукъ ве тутукъ сеслер. Оларны языда ифаделеген сеслер1 11. Къалын ве индже созукъ сеслер.

1 17. Дудакълы созукъ сеслер.

Е, ё, ю, я арифлери. Эглендже мешгъулиетлер1 18. Достларым. Достлукъ къаиделери. Диалог. Меним достум. 1 19. Нутукъ инкишафы дерси. Тереклер кузьде. Сёз бирикмелери тизюв. 1 20. СТО 2 Кузь акъкъында шиирлер. Эзберлев.

Эглендже мешгъулиетлер..1 26. Гъ, къ, нъ, дж арифлери.

Йырламагъа огренемиз1 34. СТО. 3 Халкъ масаллары.Масаллар алемине сеяат.

Метининен танышув. Ифадели окъувю1 39-40. Эвимиз. Одалар. Къырымтатар халкъынынъ эв одаларынынъ донатылувы. Джумлелер тизюв. 1

Дерснинъ макъсады : талебелерни дерсликте берильген риваетни таныштырмакъ; бильги алув фааллигини, нутукъ ве афызаны, эсерлерни окьувгъа мусбет мотивацияны инкишаф этмек; нутукъ, фи- кир этюв, тасавур къабилиетини шекиллендирмек; риваетни талебелерге окъуттырмакъ; лугъат ишини кечирмек; мустакъиль чалыштырмакъ.

Бекленильген нетиджелер : талебелер керекли эсерни тапмагъа билелер; эсернинъ адыны билелер; метиннен чалышмагьа огрене- лер, мундеридже боюнджа суаллерге джевап берелер; башкъаларнынъ нутукъларыны динълемеге ве анъламагъа алышалар; эсерни окьуйлар; къошма малюматны мустакъиль тапалар.

Дерснинъ чешити : янъы мевзуны огренюв дерси. Донатмалар : дерсликлер.

Селямлашув. Дерске азырлыкъны тешкерюв.

з. Нутукъ мешгъулиетлери

Тапмаджаны талебелер берабер окьуйлар.

Ел четинде секирип,

Къара козълерни юмды!

Тапмаджанынъ джевабы насыл?

4. Бильгилерни актуаллештирюв ве дерс макъсадлары къоюв

Шайр кузьнинъ хусусиетлерини тасвирлемек ичюн насыл сёзлер! файдаланды? (Сувуй, ягъмурлы, ягъмур, ель, булут, тёкюлъДи, mypt лар, япракълар; не япа?—ягъа, уфюре,

Кузьде табиат насыл денъише?

Торгъай къушнынъ ве чам терегининъ ресимини тахтагьа аса.

Не ичюн бу ресимлер тахтагъа асылды? (Талебелерт Джеваплары.)

Дерсимизнинъ мевзусы насыл оладжакъ? (Балалар

Дерсликте берилъген риваетнинъ серлевасыны окъуйлар.)

5. Дере мевзусы узеринде иш

Оджа риваетнинъ окъуй. Онынъ баш къараманы торгьайчыкъ акькъында икяе эткен талебелернинъ дикъкъатыны ресимлерге джельп эте. Чам терекни янында торгъайчыкъны отурта.

6. Раатлыкъ дакъкъасы

Дагъ устюнде орманчыкъ, Анда яшай сансарчькъ,

Балабан бир аювчыкъ,

Узун къуйрукълы тилъки,

Тени тикенли кирпи

Олар орманда яшай,

Чешит емишлер ашай!

7. Дерс мевзусы узеринде ишни девам этюв

Кузь кельгенинен табиатта не ола?

Чам тереги насыл ола?

Айванлар ве къушлар къышкъа насыл азырлыкъ корьген- лер? (Къушлар сыджакъ улъкелерге учып кеткенлер,

Чочамий торгъайчыкъкъа не олгьан?

Торгъайчыкъ нени тюшюнген?

8. Дерснинъ нетиджесини чыкъарув

Риваетнинъ баш къараманы ким? (Торгъайчыкъ.)

Ормандаки вакьиалар насыл мевсимде ольып кече? (Кузь мивсимде.)

Бугунъ дерсте мен .

Ривает мени мерхаметли

Кузь мевсиминде айванлар ве къушлар

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Дата: 19.11.2020 Эдебий окъув 2-В сыныф

Дерснинъ чешити : янъы мевзуни огренюв дерси

Донатмалар : дерсликлер, презентация.

Дерснинъ кетишаты

Оджа риваетни окъуй. Онынъ баш къараманы торгьайчыкъ акькъында икяе эткен талебелернинъ дикъкъатыны ресимлерге джельп эте. Чам терекни янында торгъайчыкъны отурта.

V I I I. Дерснинъ нетиджесини чыкъарув

-Кузь кельгенинен табиатта не ола?

-Чам тереги насыл ола?

-Айванлар ве къушлар къышкъа насыл азырлыкъ корьгенлер? (Къушлар сыджакъ улъкелерге учып кеткенлер, юваларында сакълангъанлар.)

- Чочамий торгъайчыкъкъа не олгьан?

- Торгъайчыкъ нении тюшюнген?

- Риваетнинъ баш къараманы ким? (Торгъайчыкъ.) - Ормандаки вакьиалар насыл мевсимде ольып кече? (Кузь мивсимде.)

I X . Рефлексия

Бугунъ дерсте мен .

Ривает мени мерхаметли

Кузь мевсиминде айванлар ве къушлар……

X . Эв иши

Группы КР-17, КА-17 ГБОУВО РК КИПУ имени Февзи Я

Ruby Scarlett

Ruby Scarlett
запись закреплена

Методика преподавания крымскотатарского языка
Планы уроков с презентациями. Группы: КА-17, КР-17

Ruby Scarlett


Ruby Scarlett

Сундус Абдулганиева

Мерьем Аблаева


Мерьем Аблаева

Ruby Scarlett


Ruby Scarlett

Элина Муратова

Сундус Абдулганиева

Мерьем Аблаева


Мерьем Аблаева

Элина Муратова

Сание Аблаева

Эмиль Саганджиев

Сание Аблаева

Эмиль Саганджиев

Ветана Балашова


Ветана Балашова

Лиля Чауш

Ветана Балашова


Ветана Балашова

Найле Динислям

Найле Динислям


Гульназ Аблялимова


Гульназ Аблялимова

Уля Сныга


Уля Сныга

Уля Сныга


Уля Сныга

Уля Сныга


Уля Сныга

Сныга Ульяна КР-17 конспект + презентация (Синонимлер)

Зекие Мамутова

Да, всех, кто выполнил это задание,я отметила. Но есть те, кто не сдал. Это касается обеих групп. Сагъ олунъыз.

Зекие Мамутова

Группу КР -17 благодарю! Очень ответственно и вовремя всё выполняете.

Сундус Абдулганиева

😊

Зекие оджа, а КА-17? У нас вроде тоже долгов нет Или мы о чем то забыли?

Зекие Мамутова

Сундус, Нет, я и вас отметила

Сундус Абдулганиева

Зекие Мамутова

Хочу пробудить тех, кто ещё не понимает ответственности, даже дистанционно.

Зекие Мамутова

КА-17 группасындан: Саганджиев Эмиль, Абдулганиева Сундус, Аблаева Мерьем, Аблаева Сание, Муратова Элина, Динислям Найле, Юсифова Ветание, Османова Сабрие— дерс планларыны, презентацияны вакътында тапшыргъанынъыз ичюн машалла! Сагъ олунъыз!

Ruby Scarlett


Ruby Scarlett

😅

Зекие, багъышланъыз, амма мен даа барым Османова Сабрие. Энъ биринджи комментарий. Ве Лиля Чауш ёллады

Нажмите, чтобы узнать подробности

Дерс донатылувы: презентация, дерсликлер, карточкалар.

Дерснинъ типи: янъы мевзуны менимсев дерси ве оны пекитюви.

Дерс кетишаты:

б) Дерснинъ мевзу ве макъсадынен таныш этмек.

в) Нутукъ инкишафы дакъкъасы.

2. Оджанынъ кириш сёзю

- Адамда энъ муим шейлер- бирер. Аят-бир дане, юрек- бир дане, Ватан да бир дане. Биз Ватансыз саньки тамырсыз терек. Эльбет, биз озь топрагъымызны севемиз. Имракънынъ янгъыравукъ сеси, япракъларнынъ аджайип къокъусы, коктотайнынъ юнлю башчыгъы- оларсыз биз яшап оламамыз. Япракъ шытырдысы, ер къокъусы, аванынъ тюсю- бу шейлер халкънынъ санаатында тасвирлене.

Не къадар тылсымлы, айретли сёзлер, сеслер, боялар тувгъан ернинъ дюльберлигини косьтере. Оларнынъ санааты Ватангъа, аджайип тувгъан табиатымызгъа севги дуйгъусындан догъа. Бугуньки дерсимиз табиат шиириетине багъышлана.

Келинъиз талебелер бир масал динълейик, ве сонъра исе дерсни девам этерик.

Бу масалда насыл мевзугъа якъын сёзлерни эшиттинъиз?

1. торгъайчыкъ, от, терек, кунеш, тавукъ.

Я бу сёзлер насыл сёзнен багълыдыр?

Тахтада сакъланылган сёз язылган. Келинъиз бу сёзни тапайыкъ.

Бугуньки дерс сизге аджайип ве айретли дюньяны ачаджакъ.Бу шиириетте тувгъан еримизнинъ тасвирини, гузеллигини кореджемиз.

3. Биз бугунь сизлернен Абибулла Одабашнынъомюр ве яратыджылыгъынен таныш оладжамыз.

Абибулла Одабаш акъкъында презентация косьтермек

Оджа шиирни окъуй.

Алтын кунеш сакълана

Коклер куськен, ер кульмей,

къушчыкълар эп агълана.

Еллер эсе, дувулдай,

Ель оларны обалай.

Дагълар даргъын гурьлейлер.

Буз булутлар коклерде:

а) Бу шиирде не акъкъында айтыла?- кунеш сакълана, коклер куськен, ер кульмей, къушчыкълар агълай, еллер эссе, япракълар токюле.

б) бу шиирде насыл бильмеген сёзлер раст кельди?

Коклер куськен-мугъайгъан, сыткъан; небо расстроенное.

Даргъын гурлейлер- обиженно

б) Кузь мевсимине келишкен сёзлерни тахтада язынъыз.

Алтын кунеш, коклер куськен, еллер эссе, япракълар къачыша, ачувлангъан озенлер,буз булутлар, ягъмур келе.

Талебелер шиирни окъуйлар.

Азбаргъа бакъынъыз. Я бизде бугунь авасы насыл?

Авасы салкъын, булутлы, елли, кунешсиз.

Сизин кейфинъиз насыл тюсте япрачыкъкъа келише?

Талебелер япрачыкъларны терекке япыштыралар.

-Насыл йыл мевсимлерини билесинъиз?- яз, къыш ,баарь, кузь.

-Севимли йыл мевсиминъиз насыл?- яз, къыш ,баарь, кузь.

-Шимди насыл йыл мевсими?- кузь.

-Кузь айларыны адларыны айтынъыз?

Ким алтын кузьни бегене?

5.Тахтада ерлешкен ресимлерге бакъынъыз ве кузьге келишмеген ресимлерни алып ташланъыз.

6. Раатлыкъ дакъкъасы.

Бу сыныф, бу рале.

Бу китап, бу талебе.

Бу огълан, бу къыз.

Бу оджа, бу биз.

Къолларны котердик, терек киби салландыкъ.

Къуш киби учтыкъ. Япракъ киби токюльдик. Еримизге отурдыкъ.

7. Энди исе мен сизлерге кузь акъкында тапмаджалар айтарым сизлер исе тапынъыз.

- Мектеп къапысы ачылды

Насыл ай бизге кельди? ( сентябрь)

-Аюв юкъугъа азырланды

Насыл ай бизге кельди? (октябрь)

-Къарнен ягъмур талаша

Насыл ай бизге кельди? ( ноябрь)

Энди исе айлар бизге озлерининъ оюнларыны костереджеклер.

Эр сене бизде сентябрь келе,

Буюк къуванч балалар омрюнде.

Эр бири туралар эрте,

Гульдестелер тутып кетелер мектепке.

Эр ерде мектеплер къапысы ачыкъ,

Ичинде ралелер, суретлер.. Ярашыкъ.

Ильки чанъ къакъыла. Башлана дерслер,

Балалар дерс динълей, эксиле сеслер.

Халкъларгъа кузьнинъ кельгени дуюла.

Булутлар долана, кок юзю къарара.

Эссе салкъын ель, япракълар сарара.

Кунь бираз къыскъара, геджелер узана,

Сыкъ ягъа ягъмурлар, сокъакълар сувлана.

Багъчада мейвалар, багъларда юзюмлер.

Шеэр, кой севине, бол олды берекет!

Урь эмек байрамын къаршылай Мемлекет!

Титислене эр бир якъ,

Сувукъ арта кунь-куньден,

Бузлап башлай таш-топракъ

Къара къышнынъ огюнден.

Эльден юрттан джоюла

Бульбуллернинъ сеслери.Бокъчачыкъ оюны.

Талебелер бокъчачыкътан себзелерни корьмийип адыны айталар.

8.Шляпа де Боно интерактив усулы.

Насыл ассоциациалар билесинъиз? Ассоциатив чалысы.

Япракълар тёкюле, куньлер къыскъара, берекет джыйыла, сувукълар башлана, ягъмур ягъа, туман тюше, ель эсе, къушлар коче, айванлар къышкъа азырлана.

9. Балалар я сизлер кузь акъкъында насыл шиирлер билесинъиз?

Кузь наратчыгъы.

Баарьде, язда нарат корюнмей эди, лякин кузьде корюнди. Отларны, япракъларны четке чекип, эр бир ерге козь этти.

Тереклерден япракълар тёкюльмекте.

Чокъ йыллар кечти, лякин эр йыл кузьде наратчыкънынъ догъулгъан куню ола. Тереклер буны хатырлап, онъа эдиелер багъышлай.

Титрек къавакъ (осина) къырмызы фенерчиклер, къашыкъ агъач (клён) алтын йылдызчыкълар, тал (ива) исе тунч (бронза) балычыкълар багъышлайлар.

Наратчыкъ бахтлы ве къуванч иле тура, чюнки онынъ пытакъларында чокъ-чокъ бахшышлар, пытакълар эдиелернен толу.

Тикенли наратчыкъ дюльбер ве зийнетли урбаларгъа кийине: алтын, тунч, къырмызы.

5. Суаллерге джевап беринъиз:

1. Наратчыкъ насыл йыл мевсиминде догъды?

2. Онъа тереклер насыл эдиелер багъышлайлар?

3. Ресимге бакъып наратчыкънынъ зийнетли урбаларда олгъаныны тасвир этинъиз.

III. Ресим устюнден чалышув.

Тахтада насыл ресим тасвирленген?

Агъзавий иш шекильде айталар.

Ярдымджы сезлерге эсасланып сез бирикмелери ве джумлелер тизелер.

ягъмурлы сувукъ

Кузь

сыджакъ эрте булутлы

Тахтада мустакъиль язалар

Лугъат иши кечириле

Кичик икяе тизелер, сыныфны таныш этелер.

Тизильген икяелерини дефтерлерине къайд этелер.

Ресимде къыш мевсими тасвирленген. Къышнынъ сувукъ куньлери . Ер бем- беяз къарнен къаплангъан. Тереклернинъ япракълары бутюнлей текюльген ве оларнынъ пытакълары да къарнен орьтюльген. Куньлер къыскъарып геджелер узайды. Кок булутлы. Узакъта сыкъ сачылгъан тереклер де корюне. Къыш бу йыл эрте кельди.

IV.Озь сыныфдашлары Рустемнинъ ресимлеринен танышув.

V. Группаларда чалышув

кузь акъкъында аталар сезлери;

Сыныф эки группагъа болюне. Тахтада эки ресим асувлы. Эр бир группа кягъытларгъа керекли сезлерни язып япыштыраджакълар.Группанынъ буюги тез вакъытта икяечик тизмек керек.(азырланмайып)

Аталар сезюни догъру тизмек:

- Йигитке къыркъ унер…

VI. Дерснинъ нетиджеси

Бугуньки дерстен насыл файдалы малюмат алдыкъ.

VII Эвге вазифе.Аталар сезлерини , янъы сезлерни эзберлемек. Къырымтатар рессамлары акъкъында малюмат тапмакъ.

Читайте также: