Present perfect план урока 6 класс

Обновлено: 05.07.2024

грамматическим заданием для каждого ученика; карточки со звуками.

I. Организационный момент

  • Can you tell me what day is it today?
  • And who is absent today?
  • Are you ready to start our lesson?
  • OK. Let’s start our lesson.

II. Фонетическая зарядка

Teacher: At first let’s practice the English sounds. I’ll show you the sounds and you’ll name some

words with this sounds on the topic “Animals in Our Life”.

Учитель показывает транскрипционный знак, а учащиеся называют слова с этим звуком по

теме “Животные в нашей жизни”.

[ i:] - feed, eagle, need, see

[W] - natural, parrot, habit, camel

[7] – giant, cage, giraffe

[w] – walk, wing, world, watchdog

[k] - clever, kind, speak, cage

[e?] – save, nature, endangered, snake

[a?] – rhino, wild, kind, crocodile

III. Речевая разминка

Teacher: As I know you like to play very much. Today we shall play the game “Disagree”. You will

  • Your mother has bought a new car. (Pupil: My mother has not got a new car)
  • Your friend has visited London. (Pupil: My friend has not visited London)
  • You have just done your homework. (…)
  • Your cat has eaten the apple.
  • Your sister has cleaned the house.
  • You have not read the text.
  • You have not had breakfast.

IV. Развитие навыков диалогической речи

На доске выписаны слова- спутники настоящего совершенного времени:

Учащиеся попарно отвечают на вопросы друг друга, используя настоящее совершенное время и обстоятельства времени с доски.

  • Have you ever been to Paris?
  • No, I haven’t. I have never been to Paris. And have you ever helped your mother?
  • Yes, I have. I have already helped my mother.

V. Aктуализация неправильных глаголов в устной речи

Teacher: Let’s divide into teams. We shall remember the irregular verbs and have a competition. Each team will have the cards of irregular verbs. Match the forms of the verbs. Can you read the forms of the verbs?

Учащимся предлагается разделиться на две команды. Каждая команда получает набор карточек с тремя формами неправильных глаголов. Каждое слово записано на отдельной карточке. В данном соревновании побеждает команда, которая быстро разложит все карточки и правильно прочитает глаголы.

write – wrote – written

give – gave - given

buy – bought – bought

think – thought - thought

hear – heard - heard

build – built – built

draw – drew – drawn

VI. Активизация настоящего совершенного времени в устной речи

Teacher: Now children I want you open your books, page 114, ex. 33. Use Present Perfect to

describe the pictures.

Учащимся предлагается вспомнить правила образования настоящего совершенного времени

и выполнить упр. 33, с.114 из учебника устно.

Katie (have) breakfast. – Katie has just had her breakfast.

VII. Тренировка грамматических навыков в письменной речи

Teacher: Now it’s time to open your exercise-books and write down the date. You will open the brackets in the sentences and use Past Simple or Present Perfect. It’s exercise 34(a), page 114.You

have 7 minutes to do the task.

Учащиеся выполняют упр. 34(а), с.114 из учебника в течение 7-8 минут. Проверка производится фронтально.

They … in a new project. (to take part / last year) - They took parting a new project last year.

The scientist … his article. (to write / already) – The scientist has already written his article.

Teacher: The next task for you is to put the words in a logical order and write them down. You have

eight minutes to do the task.

Каждый ученик получает карточку с заданием расположить слова в нужной последовательности. Через 8 минут учащиеся зачитывают и переводят полученные предложения.

  1. I have already phone to Mark.
  2. Alice has not read this article.
  3. I have not stared my work yet.
  4. She has just joined that Zoological society.
  5. Sisters have already cleaned their room.

VIII. Объяснение домашнего задания: учебник упр.10 с. 119, рабочая тетрадь упр. 27 с. 54

Teacher: That’s all for today. Our lesson is over. Thank you for your work.

Открытый урок по английскому языку по теме "The Present Perfect tense", УМК М.З. Биболетова "Enjoy English", 6 класс. Цель урока - закрепление употребления настоящего завершенного времени, сравнение the Past Simple и the Present Perfect.

ВложениеРазмер
otkrytyy_urok_v_6_klasse_present_perfect.docx 20.23 КБ
prezentatsiya_k_uroku_present_perfect.pptx 719.72 КБ

Предварительный просмотр:

Цель урока: закрепить знания Present Perfect tense, настоящего завершенного времени, научить детей употреблять эту видовременную форму в коммуникативной деятельности. Сравнить the Present Perfect и the Past Simple, настоящее завершенное и просто прошедшее времена.

1. Образовательная: сформировать систему знаний об английских глаголах.

2. Развивающая: продолжить работу по обучению учащихся в говорении и чтении.

3. Воспитательная: Формировать понимание развития своего интеллекта как ценностной характеристики современной личности.

4. Дидактическая: создать условия для осмысления новой учебной информации и ее применение в учебных ситуациях, проверки уровня усвоения, системы знаний и умений.

1. Организация начала занятия.

2. Закрепление нового материала, полученного на предыдущих уроках.

3. Обобщение и систематизация знаний.

4. Контроль и самопроверка знаний.

5. Подведение итогов урока.

6. Информация о домашнем задании и инструктаж о его выполнении.

Метод проблемного изложения использовался с помощью следующих приемов:

- деление излагаемого мной материала на смысловые моменты;

- интегрирующие описание излагаемого объекта с последующей постановкой вопроса.

Приемы , соответствующие эвристическому (частично – поисковому) методу обучения были использованы следующие:

- наводящие вопросы учащимся, помогающие выбору правильных путей решения задачи;

- задание учащимся на выдвижение очередного шага рассуждения в логике, заданной учителем.

I Организационный момент

T: Good morning boys and girls! My name is Ekaterina Vladimirovna. I’m glad to see you! How are you? (T → P1)

What’s the weather like today? (T → P2)

Do you like winter? (T → P3)

What can you do on winter holidays? (T → P4)

How many lessons do you have today? (T → P5)

What lessons are your favourite? (T → P6)

What did you do yesterday? (T → P7)

II Основная часть урока

T: Well done! Let’s listen a funny song but be attentive! After listening you should tell me what we will talk about today and what we will train today. You have lyrics of the song on your tables. Are you ready? Here we go! (song 1)

T: Fine! Do you like the song? Is it funny? (T → P1, P2). Now look at the lyrics and tell me what form of verbs is used? (Ps: have you ever watched, have you ever been, etc.)

T: That’s right! Who can guess what we are going to speak about? (P1 → I think about the Present Perfect). You are right! Tell me when we use the Present Perfect? (P2 → We use the Present Perfect when we talk about actions in the past with a result now). Well! (слайд 1, щелчок 1,2) But you should remember that we use the Present Perfect for the action began in the past and continues to the present. How do we form the Present Perfect? (P3 → have or has and the third form of the verb) (слайд 1, щелчок 3). Good! What words can help us to recognize the Present Perfect? (P4 → they are just, already, recently, lately, not yet). Ok! Open your textbooks on page 112 and look at the rule. Repeat after me time expressions. (слайд 1, щелчок 4)

T: Fine! Now look at the lyrics once again and find affirmative sentences (P1 → have you ever been to Moscow? P2 → have you ever swum with dolphins) Good! What changes in their structure? (P3 → the word “have” must be put before the subject ). You are right! Remember that in affirmative sentences you should change the intonation and word order.

T: Now I want you look at the third form of the verbs in our song. You know there are a lot of irregular verbs in English and it’s difficult to remember all of them. But we can learn some ones. Let’s watch a video but be attentive. You should tell three forms of irregular verbs ( video 1 )

T: Do you like the video? Now let’s play. ( BINGO )

T: It’s time to write. Open your workbooks on page 54 exercise 27. Write three things you have done today and you haven’t done today. Use the Present Perfect.

III Динамическая пауза

T: You are very attentive! It’s great! Now take your sits because it’s time to train our tongue and remember another English verb form. Look at the blackboard and repeat after me the tongue twister . Pay attention to your pronunciation! ( слайд 3 )

T: I like your pronunciation! Tell me what tense is used? (P1 → the Past Simple).

T: That’s right! But what difference is between the Past Simple and the Present Perfect? (P2 → Specified time is for the Past Simple and result is for the Present Perfect)(слайд 4)

T: You are right! Now let’s continue our work in your workbooks. Please write three things you did yesterday and you didn’t do yesterday.

T: Well done! Now let’s have another game. Look at the blackboard. You can see a football field (слайд 5)

Вы разделяетесь на две команды (на оборотной стороне карточек есть номер команды). Игроки читают предложение на карточке и называют время в предложении. Если команда отвечает правильно, то получает 1 очко и передвигает свой мяч на одну линию вперед к воротам противника.

Когда мяч одной из команд достигает ворот противника, то эта команда становится победителем.

V Заключительная часть урока (рефлексия, оценки, домашнее задание)

T: I think our lesson was useful for you. What have we done today? (P → We have trained the Present Perfect and the Past Simple)

T: Open your diaries and write down your hometask for the next time: you should do exercise 10 on page 119.

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Зарегистрироваться 15–17 марта 2022 г.

Конспект урока в 6 классе по учебнику Биболетовой М.З.

Практические:

актуализация раннее изученного лексического материала;

развитие фонетических навыков;

развитие навыков чтения и письма;

развитие навыков диалогической и монологической речи

Воспитательные:

воспитание коммуникативно - речевого такта, коммуникабельности в общении со сверстниками и с взрослыми;

формирование уважения к языку;

воспитание цивилизованной личности (уважение к старшим и труду)

Развивающие:

развитие интеллектуальных способностей (память, мышление, воля, эмоции);

развитие общенаучных умений (работа с учебником, самостоятельная работа, работа в группе);

введение заданий творческого характера

Характеристика класса : в классе 16 человек; класс средне дифференцирован по уровню обученности, учащиеся легко идут на контакт.

Ход урока

1. Организационный момент

Т eacher : Good morning, children. I am glad to see you. How are you today?

Pupils: Good morning, teacher. We are glad to see you too.

Teacher : Can you tell me what day is it today? And who is absent today? Are you ready to start our lesson? OK. Let’s start our lesson.

Учитель обращает внимание детей на доску с диалогом (данный материал дублируется в учебнике).

Teacher: Well, children, look at the blackboard, please! Tell me please, what we are going to do at this lesson?

Ученикам предлагается самим сформулировать тему урока, учитель помогает, если возникают трудности.

2. Фонетическая зарядка

Teacher: At first let’s practice the English sounds. I’ll show you the sounds and you’ll name some words with these sounds on the topic “Animals in Our Life”.

Учитель показывает транскрипционный знак, а учащиеся называют слова с этим звуком по теме “Животные в нашей жизни”. Пример :

[i:] - feed, eagle, need, see

[æ] - natural, parrot, habit, camel

[ʤ] – giant, cage, giraffe

[w] – walk, wing, world, watchdog

[k] - clever, kind, speak, cage

[ei] – save, nature, endangered, snake

[ai] – rhino, wild, kind, crocodile

Затем учитель предлагает решить несложный кроссворд по теме семья. ( слайд )

Проверка происходит фронтально .

3. Речевая разминка

Teacher: As I know you like to play very much. Today we shall play the game “Agree or disagree”. You will listen to my statements and disagree or agree with me. Attention, please.

Your mother has bought a new car. (Pupil: My mother has got a new car)

Your friend has visited London. (Pupil: My friend has not visited London)

You have just done your homework. (…)

Your cat has eaten the apple.

Your sister has cleaned the house.

You have not read the text.

You have not had breakfast.

4. Первичное введение и закрепление материала.

Проверка домашнего задания. Предлагалось перевести предложения на русский язык. Проверка производится фронтально.

Учитель: Итак, вы обратили внимание на ту временную конструкцию, которая встречалась в предложениях. Давайте назовем временную форму.

Ученики переводят предложения, называют временную форму.

Учитель: Сегодня мы с вами будем работать именно с этой грамматической структурой. А теперь еще раз посмотрим на диалог в Present Perfect .

Учитель: Давайте попробуем сравнить краткие и полные ответы, сделаем выводы и сформулируем правила построения краткого ответа.

Ученики обдумывают свои ответы, затем высказываются по желанию.

Учитель: Молодцы! Теперь мы попробуем составить предложения, расположив слова в правильном порядке. Ответим, используя краткую форму.

Ученики кратко отвечают на вопросы. (слайд)

Teacher: Let’s divide into teams. We shall remember the irregular verbs and have a competition. Each team will have the cards of irregular verbs. Match the forms of the verbs. Can you read the forms of the verbs? С an you make sentences with the verbs?

You have three minutes to think it over.

write – wrote – written

lay – laid - laid

buy – bought – bought

think – thought – thought

take – took – taken

build – built – built

draw – drew – drawn

Слова указатели :ever, never, just, before, since, already, just, for, recently, lately.

6. Физкультминутка .

Teacher: Let us have a rest! I think you are tired. Stand up, please!

Look at the ceiling

Look at the floor

Look at the window

Look at the door

Look left, look right

Look up, look down

Look at your nose

Look at that rose

Close your eyes

Open, wink and smile.

7. Закрепление грамматической структуры в речи.

Teacher: Pupils, I know, that you like to help you parents about the house! Look at the blackboard, please. Describe the pictures, using Present Perfect. Учитель показывает ученикам слайды с изображением какой – либо деятельности (слайд).

To make the bed, to lay the table, to do the washing up, to answer the phone calls, to clean the table, to feed the dog, to water the flowers, to take a pet for a walk, to repair smth.

8. Письменный контроль полученных знаний .

Teacher: The next task for you is to put the words in a logical order and write them down, using Present Perfect. You have several minutes to do the task .

Учитель предлагает детям выполнить индивидуальные задания на карточках для проверки уровня усвоения ими материала.

Задание 1: составить предложения из слов в нужной последовательности, используя Present Perfect; перевести предложения на русский язык. (приложение)

Задание 2: вставить глаголы в нужной форме. (приложение)

9. Подведение итогов и анализ работы.

Teacher: Ok, children, that’s the end of our lesson. You have worked hard today and I give you good and excellent marks. What information have you learned today?

Учитель вместе с учениками подводят итоги урока.

10. Информация о домашнем задании .

Teacher: Write down your home task, please! At home you’ll revise the material and do exercise 11 on page 141. Good luck! See you on Monday.

Задания на карточках :

Put the words in a logical order in Present Perfect:

1. Mark, phone, to, I, already.

2. Alice, article, not, read, this.

3. I, work, not, my, started, yet.

4. She, Zoological, join, society, just, that.

5. Clean, already, room, sisters, their.

6. Be, your nephews, at school, today.

7. Give, an interview, recently, her cousin.

8. You, TV, watch, just.

Put the verbs in a correct form in Present Perfect or Present Simple:

They (go) to the theatre last week.

My cousin (be) to the London Zoo two times this month.

His niece just (write) the invitation letters.

Jill (come) home, (have) a short rest, and then (begin) to help her mother.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Открытый урок по английскому языку в 6 классе (Enjoy English. 5-6 класс. Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанева Н.Н

Учебная задача: активизировать навыки употребления Present Perfect в различных видах речевой деятельности, установить психологический и эмоциональный контакт с детьми.

Развивающая: научить умению логически мыслить, развивать монологическую речь, закрепить умение наблюдать, сравнивать, сопоставлять, анализировать, умение работать в коллективе.

Воспитательная: cформировать устойчивую мотивацию, поддержку интереса к изучению иностранного языка

Оснащение: доска, книга, карточки, картинки, магнитофон.

Начало урока

Речевая зарядка (Приветствие. Беседа о погоде.)

1. Организационный момент

T: Good afternoon boys and girls! I am glad to see you. Sit down, please.

T: How are you today?

P: We are fine. Thank you

T: And who is absent today?

By the way, what day of the week is it today?

What date is it today?

What is the weather like today?

Do you like cold weather?

And what month is it now?

Do you like February? Why?

We are going to get ready for this nice holiday beforehand. I think Mr. Present Perfect Tense will help us.

II. Презентация темы урока

T: Today we are going to sum up everything that we have learnt about present perfect tense

First of all can you tell me what does it mean.

☻have not/ has not V1

☺have/has (just, already, never, ever) V3

☺have/has V3 (not yet, yet, recently, lately)

Разобрать и еще раз повторить что означает это время, как строятся предложения, уточнить порядок слов, какие вспомогательные глаголы употребляются и какие формы глаголов используются.

III. Фонетическая разминка:

T: Ok, now let’s remember the third form of regular and irregular verbs and practice the English sounds. Please, look at the black board and repeat after me.

[o:] Cought Bought Thought

[e] Sent Set Read

[i:] Seen Been Eaten

[əu] Flown Broken Spoken

[t] Cooked Slept Spent

[d] Cleaned Prepared Made

[id] Invited Decorated Created

[^] Swum Run Cut

Read the rhyme and put the verb in the right form.

T: Do you like rhymes? Can you write rhymes? My younger sister tries write rhymes in English. But sometimes she makes the mistakes. Can you help me to check and correct her poems.

I have (break) my cup,

I can’t drink tea.
I have (break) my TV set,
I can’t watch TV

He has (do) his homework,
He has (read) about New York,

He has (clean) his teeth,
He has (feed) his cat.

Bob (dance) with Kate,
He (break) his
He (come) home late,
The party was great

IV. Совершенствование навыков диалогической речи.

T: Have you noticed that the first two poems differs from the third one? Why?

Разобрать почему, объяснить что первые два относятся к настоящему завершенному так как показывается важность результата, жизненного опыта. В третьем стихотворенье показывает, что действие уже произошло, описываются последовательные действия в прошлом.

T:Now you will work in pairs using the second and the third form the verb. You can see the model of the dialog on the blackboard.

Have you ever (V3) to the USA?

Yes, I did / No, I didn’t

Карточки для детей:

(Be) to the USA/ see the Statue of Liberty

(Be) to in Germany / eat their sausages

(Be) to Italy / try the Italian pizza

(Be) to England / meet the Queen Elisabeth

(Be) to France / like their language

(Be) to Сhina / buy Chinese food

(Be) to Brazil / enjoy a football match

V Физкультминутка.

T: Are you tired ? I am/ So am I. let’s do some exercises together.

Stand up! Hands up!

Hands on the head,

Hands on the hips,

Hands on the knees,

Hands like this.

Hands oh shoulders

Hands up and down

Hands on the table and sit down

VI. Активизация настоящего совершенного времени в устной речи.

T: Look at the blackboard, please, here you see the plan of our Valentines party. Also I have pictures, which I will give you. So the task for you is to look at the picture, to find the expression that you need on the blackboard, to make sentences using present perfect and tell the class what you have done for the party. Please, make up your sentences and go to the blackboard and tell the class.

На доске: The plan of the party:

to invite guests

to clean the house

to decorate the room

to set the table

to arrange flowers

to send Valentines

to prepare presents

to write postcards

to cook biscuits

Now look at the black board. We have one special guest Mr. Finlay. He is my good friend. He has been preparing for the party as well. Please, try to guess what has done and what hasn’t asking me questions in Present Perfect.

to invite guests +

to clean the house +

to decorate the room -

to set the table -

to arrange flowers +

to send Valentines -

to prepare presents -

to write postcards -

to cook biscuits -

T: Ok, well done. Now let’s do another task, tell me about our guest, what he has done and what he hasn’t done.

T: It’s time to remember questions in present perfect. When I answered your questions about Mr. Finlay I used short answers. Will you open your student´s books on page 126 and let’s listen to the recording and remember. Now I will give paper, the task for is to answer these questions.

Учащиеся отвечают на вопросы, используя краткие ответы.

T: Brilliant! But my cousin answers them also. And you can see his answers on your papers. Can you see them? Ok. Please, read them and make questions. Now make them negative.

VIII. Итог урока.

T: The lesson is over. You have worked hard. I see that you have learnt Present Perfect quite well. Thank you for your work and remember: You are brilliant, talented students. Your marks are.

Читайте также: