Сочинение на ногайском языке

Обновлено: 05.07.2024

Арсланов Л.Ш. Язык карагашей-ногайцев Астраханской области

  • формат pdf
  • размер 32,88 МБ
  • добавлен 03 декабря 2015 г.

Набережные Челны: КГПИ, 1992. — 160 с. На основе языкового, исторического, архивного материалов исследуются вопросы формирования и развития малой этнической группы ногайского происхождения — карагашей. Впервые в тюркологии даётся описание фонетических, лексических и морфологических особенностей языка карагашей; рассматриваются вопросы взаимодействия его с диалектами ногайского, казахского, татарского языков. Прилагаются образцы текстов с переводо.

Атуов Р.К. Ногайско-русский словарь (тематический)

  • формат djvu
  • размер 703,76 КБ
  • добавлен 09 декабря 2015 г.

Черкесск: 2005. — 56 с. Данный Ногайско-русский словарь (тематический), состоящий из двух частей, предназначен главным образом для лиц, проявляющих живой интерес к изучению ногайского языка, а также для широкого круга читателей. В словарь включены малоупотребительная лексика ногайского языка, кальки и заимствования из других языков. Большое внимание уделено прикладному искусству, сюда вошли: некоторые названия старинных вооружений, бытовых предме.

Атуов Р.К. Ногайско-русский словарь (тематический)

  • формат pdf
  • размер 5.92 МБ
  • добавлен 24 октября 2010 г.

Атуов Р. К. Ногайско-русский словарь (тематический). - 2005. - 56 с. Предисловие Данный Ногайско-русский словарь (тематический), состоящий из двух частей, предназначен главным образом для лиц, проявляющих живой интерес к изучению ногайского языка, а также для широкого круга читателей. В словарь включены малоупотребительная лексика ногайского языка, кальки и заимствования из других языков. Большое внимание уделено прикладному искусству, сюда вошл.

Баскаков Н.А. (ред.) Русско-ногайский словарь

  • формат djvu
  • размер 9,87 МБ
  • добавлен 20 декабря 2015 г.

Москва: ГИС, 1956. — 734 с. Сост.: Ф. А. Абдулжалилов, К. К. Джанбидаева, С. А. Калмыкова (Дженибекова), М. К. Курманалиев. Черкес. науч.-исслед. ин-т. Этот первый переводной русско-ногайский словарь содержит около 20 тысяч слов и во многих случаях включает их краткое толкование, а также фразеологические обороты.

Баскаков Н.А. (ред.) Русско-ногайский словарь

  • формат pdf
  • размер 125,52 МБ
  • добавлен 27 августа 2014 г.

Русско-ногайский словарь: Около 20 000 слов / Сост.: Ф. А. Абдулжалилов, К. К. Джанбидаева, С. А. Калмыкова (Дженибекова), М. К. Курманалиев ; Под ред. проф. Н. А. Баскакова ; Черкес. науч.-исслед. ин-т. - Москва : ГИС, 1956. - 734 с. Этот первый переводной русско-ногайский словарь содержит около 20 тысяч слов и во многих случаях включает их краткое толкование, а также фразеологические обороты.

Калмыкова С.А. Ногайские народные песни. Ногай халк йырлары

  • формат pdf
  • размер 5,55 МБ
  • добавлен 14 декабря 2015 г.

М.: Наука, 1969. — 216 с. В сборнике богато представлены ногайские народные песни - героические, лирические, обрядовые и др.; песни, дошедшие до нас из глубины веков и песни наших дней. Помимо песен, известных уже давно, сборник содержит много песен, записанных в последние годы и публикуемых в настоящем сборнике впервые.

Калмыкова С.А. Ногайские народные песни. Ногай халк йырлары

  • формат djvu
  • размер 3,23 МБ
  • добавлен 24 ноября 2015 г.

М.: Наука, 1969. — 216 с. В сборнике богато представлены ногайские народные песни - героические, лирические, обрядовые и др.; песни, дошедшие до нас из глубины веков и песни наших дней. Помимо песен, известных уже давно, сборник содержит много песен, записанных в последние годы и публикуемых в настоящем сборнике впервые.

Капаев И.С., Кумратова К.И. (сост.) Русско-ногайский разговорник

  • формат pdf
  • размер 1,04 МБ
  • добавлен 28 апреля 2015 г.

Мусалова А.Ю-А. Фразеологизмы-антонимы с компонентами рука, глаз, сердце в ногайском и английском языках

  • формат pdf
  • размер 425,99 КБ
  • добавлен 06 августа 2016 г.

Ногайско-русский разговорник

  • формат djvu
  • размер 2.23 МБ
  • добавлен 05 июня 2011 г.


Содержимое разработки

Ана тилин эм адабиатын окытувда туватаган маьселели соравлар эм олардынъ шешилуьв йоллары.

Дагыстан – коьп миллетли оькимет. Мунда аьр миллет оьз тилинде дурыс окымага эм язбага, оьзининъ халкынынъ соьз байлыгына уьйренеди. Ногай мектеблеринде ногай тили эм адабиаты окылады. Оьзининъ ана тилин аьр аьдем аьруьв билмеге тийисли. Бу тилде миллет язувшылар туьрли ятлавлар, повестьлер, романлар язадылар, а оларды окув – халкынынъ тарихи, маданиаты ман танысув болады.

Тувган тилим, ана тил,

Калай бир сен туьпсизсинъ!

Ногай тилин билуьв окувшыга баска тюрк тилли миллетлер мен айкаспага эм олардынъ адабиат эм маданиат байлыклары ман таныспага амал береди. Тилди билуьв баска яшав сулыпларына да уьйретеди. Сол себепли ногай тилден билим береек программа терен эм маьнели, тилдинъ грамматикалык айырым белгилерин ашык коьрсеткен, окувшылардынъ ясларына коьре туьзилген документ болув керек. Тил материал баьри окувшыларга ортак болады, ама оны окытувшы мектеб практикасында тийисли кулланмага болаяк. Сондай окытув борышларды Россиядынъ оькиметлик федераллык билимлендируьвдинъ программасы эм Дагестан республикалык билимлендируьв планы айырадылар. Соны ман, тувган тилди орта мектебте окытувдынъ бас борышлары:

Тил системасыннан эм онынъ теориясыннан билим беруьв; оны ман бирге окувшыда интеллектти туьзуьв;

Тил аркалы ислетип уьйретуьв; туьрли тил ислерин эттирип, авызлама эм язба (язув) тиллердинъ сулыпларын (айтув, тынълав, анълатув, тергев, айырув, язув) теренлетуьв эм беркитуьв боладылар.

Оьзгериси: яратувшылык ис.

Маьселеси: Аьелимиздинъ тарихин, тамырларымызды, тамгаларымызды, яс уьйкенлеримизди коьп аьруьв билмеймиз.

Не уьшин? Аьел аьдетлеримиз йойылып барады, кызыксынмаймыз.

Не этпеге керек? Аьелимиздинъ тарихин уьйренуьв.

Калай? Кардашларымыздан, ата-тетейлеримизден сорап билуьв; бурынгы документлерди тешкерип тергев, аьелдинъ бурынгы дурбатларын излестируьв;

Тамамы: сочинение язув.

Сосы проект уьстинде ислегенде окувшылар туьрли маьселелерди шешеди: 1) Туьрли альбомлардан дурбатларды яде суьвретлерди карайдылар, яс уьйкенлерден кашан эм кайда туьсирилгенин биледилер, Янындагы аьдемлердинъ бактыларын сорастырадылар. 2) бу ис яс уьйкенлер мен ясларды ортакластырады. 3) Яслар сол замандагы аьдетлердинъ, ойынлардынъ акында билимлерин теренлетедилер.

Ана тилди саклайык

Уьйшиликте, исте де.

Яс оьспирге тапшырып,

Эс этейик куьнде де.

Ногайский район ,РД

(Ана тилин эм адабиатын окытувда туватаган маьселели соравлар эм олардынъ шешилуьв йоллары).

Учитель родного языка и литературы Кошанова С.Н.


-75%

АЖДАУТ НАЙМАНОВ
КУЙЫ
Айсе Айшатты озгарып келгенде, синълиси мен ярасады. Айсе куйыдан сув шыгарады. Мекке сорайды:
-Куйыдагы сув мени ютаягым?
-Ютаяк.
-Сениша?
-Мени де.
-Аьше коркпай шелек онда кайтип атылады?
-Оны сен шелектен сора.

БЕРЕСЕ
Орамда айва терек оьседи.
- Мунавыв кайдай терек? – деп каныгады Мекке.
Айсе:
-Оны сен оьссенъ айтарман.
Коькте бозторгай ушады.
- Онынъ аты неди?
- Оны сен оьссенъ айтарман.
- Мекке, – деп шакырады атасы, – мунда кел. Сага деп туькеннен бир затлар аькелгенмен.
Суьйинген кыз шабады. Ол савгады кушагына алады. Биразлай артыннан Айсе келип сорайды:
- Папа сага не берди?
- Оны сен оьссенъ айтарман, – деп шегин катырады Мекке.

КАТЛАМА
Уьйкен сырампыл эскеннен сонъ увак-увак ямгыр явады. Ога Мекке буршактынъ баласы дейди.
- Мекке, – деп шакырдаы аьеси Сыйлы, – ана пешке барып мага оклав аькелеш. Тек эсикти ашпай кир.
Мекке куьлейди:
- Онда катламага деп ийленген ун бар. Эгер ога сувык сокса аьруьв писпес. Ногайдынъ бурыннан калган сыйлы асын писирген анша-мунша зат тувыл.

ИЙТ УЬРДИРИП, КУС ЕРТТИРИП
Ийт уьрдирип, кус ерттирип Меккединъ кишкенекей тенъи Асият келеди.
-Сага ийт уьрмедиме? – деп сорайды Мекке.
-Аф-аф дп эди, мен де ога аф-аф дедим.
Куйрыгын булгады да кетти.
-Кылыбын биледи экенсинъ, – деп сейир этеди Сыйлы.
-Мен онынъ кылыбын эртеден уьйренген, – деп мактанады Асият. – Мамам тигетаган цехте сабыр болып ислегенде, мастер оны куьни-куры кетпей еп туратаган эди. Коьп тоьзди мама, ама онынъ соьзи мыйына шыгып баслады. Даяналмай мастер мен бир-экм кере арпаласканнан сонъ тынышлык тапты. Сизинъ ийт сол бирев мастерге усайды. Яшав ким енъсе соныкы.

КУЛЛЫК ШАШЫННАН КОЬП
-Мекке, юр ойнамага, – дейди Асият.
-Соьле баралмайман, катлама писиреекпен, – дейди уьш ясындагы Мекке.
-Менде де куллык шашымнан коьп, болса да уьстиннен абыткылап келгенмен. Баьри куллыкларды этемен десенъ заман кетип, ойналмай калаяксынъ. Яс заманынъда ойнамасанъ-куьлмесенъ яшавдынъ не коьрки бар? Аьруьв аьше, сен катлама писир, мен телевизор карайым. Онынъ радиосавлыгы аьруьвим?
-Коьзине ак туьскен, оьзи десенъ сакав болган.
-Радиодокторды неге шакырмайсыз, аьше?

УРА!
Боьтен де бек Маржан радио тынъламага суьеди. Область радиосы сонъгы хабарларды береди. Соьйтип Маржан бизим областьтинъ бир районга коьбейгенин билип:
-Ура! Бизим юртымыз бир размерге кенъейген, – деп куванады.
ИСКУССТВО
Радио искусство акында хабарлар береди.
-Искусство бек ийги зат, – дейди Динислам.
-Бек ийги. Боьтен де бек баасы. Меним уьстимдеги тон искусственный, сонынъ уьшин оьзи йылытпаса да баасы йылытады, – дейди Айсе.
Член Союза писателей Российской Федерации.

1. Халк авызлама яратувшылыгына кайсы жанрлар киредилер?:

а) айтув, юмак, такпак,

б) роман, повесть, поэма.

в) ятлав, хабар, басня.

г) баллада, эртеги, пьеса.

4. Берилген соьзлердинъ кайсысы кардаш соьзлер?:

а) анъшы; анъ; анъшылайды;

б) уьйкен, уьйден, уьйген;

г) аьдем, кала, куллык.

5. Кайсы сыдырадагы соьзлерде буквалардан эссе сеслери коьп?:

а) саьли, базар, аьел;

б) арба, мысык, ийт;

в) юма, елек, ярасык;

г) шешекей, алма, терек.

6. Тоьменде берилген йыймалардынъ бириси сосы схемага келисли туьзилген, ол кайсы?:

а) Буьгуьн каты ямгыр явды.

б) Трактор ерди айдайды, тырнайды.

в) Орманларда, кырларда, бавларда елек писеди.

г) Ясыл тереклер яланъаш калды,

7. Берилген соьзлердинъ ишинде кайсысы сыпатлар?:

а) шешекей, алма. мысык;

б) сары кызыл, коьк;

в) ушады, язады, келеди;

г) ат, агаш, тавык.

8. Кайсы сыдырадагы соьзлер йылдынъ шаклары болады?:

а) оьлен, пыхы, карбыз;

б) бала, терек, аьел;

в) кыс, яз, куьз, язлык;

г) кара, бел, агаш.

ВложениеРазмер
materialy_olimpiad.doc 64.5 КБ

Предварительный просмотр:

Материалы олимпиад по ногайскому языку

для учащихся 5 – 8 классов.

Учитель: Туркменова Ф.Ш.

Материалы олимпиады по ногайскому языку и литературе

для учащихся 5 классов.

1. Халк авызлама яратувшылыгына кайсы жанрлар киредилер?:

а) айтув, юмак, такпак,

б) роман, повесть, поэма.

в) ятлав, хабар, басня.

г) баллада, эртеги, пьеса.

4. Берилген соьзлердинъ кайсысы кардаш соьзлер?:

а) анъшы; анъ; анъшылайды;

б) уьйкен, уьйден, уьйген;

г) аьдем, кала, куллык.

5. Кайсы сыдырадагы соьзлерде буквалардан эссе сеслери коьп?:

а) саьли, базар, аьел;

б) арба, мысык, ийт;

в) юма, елек, ярасык;

г) шешекей, алма, терек.

6. Тоьменде берилген йыймалардынъ бириси сосы схемага келисли туьзилген, ол кайсы?:

а) Буьгуьн каты ямгыр явды.

б) Трактор ерди айдайды, тырнайды.

в) Орманларда, кырларда, бавларда елек писеди.

г) Ясыл тереклер яланъаш калды,

7. Берилген соьзлердинъ ишинде кайсысы сыпатлар?:

а) шешекей, алма. мысык;

б) сары кызыл, коьк;

в) ушады, язады, келеди;

г) ат, агаш, тавык.

8. Кайсы сыдырадагы соьзлер йылдынъ шаклары болады?:

а) оьлен, пыхы, карбыз;

б) бала, терек, аьел;

в) кыс, яз, куьз, язлык;

г) кара, бел, агаш.

Ногайский язык, 5 класс

Материалы олимпиады по ногайскому языку и литературе

для учащихся 6 классов.

1. Ногай халк авызлама поэзясын йыювшы кимди?:

б) А.-Х.Ш. Джанибеков;

2. Берилген соьзлердинъ ишинде кайсысы кабатлы соьзлер болады?:

а) алма, терек, шешекей;

б) балшыбын, колявлык. белбав;

в) баьпий, тавык, шипий;

г) кара, бел, емис.

4. Тоьменде берилген соьзлердинъ ишинде бириси сосы схема келисли туьзилген,ол кайсы?:

5. Кайсы сыдырадагы соьзлер юмадынъ атлары болады?:

а) бийсемби, юма, базар;

б) алма, кыс. агаш;

в) терек, пыхы, атай;

г) аьдем, сисе, эсик.

6. Берилген такпаклардынъ ишиннен юмакты айырынъыз:

а) Март кетпей, дерт кетпес.

б) Юрген аякка йоьрме илинер.

в) Яздынъ бир куьни кыс асырар.

г) Бири куяды, бири ишеди.

7. Берилген йыйма кайсы схема бойынша туьзилген?

Эртенъги шакта булытлар шашыладылар.

8. Берилген соьзлердинъ ишинде кайсысы глаголлар?

а) бала, ат, терек;

б) ушады, язады, кетти;

г) шешекей, коьк, окыйды.

Ногайский язык, 6 класс

Материалы олимпиады по ногайскому языку и литературе

для учащихся 7 классов

2. Кайсы сыдырадагы соьзлер сан атлар болады?

б) коьк, ак, кызыл;

в) йырманшы, элли, алпыс;

г) кетти, уьй, тетик.

а) бозлав йырлар;

4. Тоьменде берилген йыймалардынъ бириси сосы схемага келисли туьзилген, ол кайсы?

а) Сув язда таза эм йылы болады.

б) Токылдак кустынъ такылдаткан сеси эситиледи.

в) Торгайлар уяларын тереклерге саладылар.

г) Калын орманда оьленлер, шешекейлер аз.

5. Берилген соьзлердинъ кайсысы кабатлы соьзлер болады?

а) йолдас, кенъ, орман;

б) ашык, моры, уллы;

в) колявлык, сербетсув, балшыбын;

7. Тоьменде соьзлердинъ бириси берилген схемага тийисли:

а) аьлемет, ярасык, кара;

б) тукым, сой, кавым;

в) аьвлет. бала, оьспир;

г) дурыс, тувра, уьшин.

Ногайский язык,7 класс

Материалы олимпиады по ногайскому языку и литературе

для учащихся 8 классов

б) А.-Х. Джанибеков;

в) Арслан йырав Шабан.

г) Ф.А. Абдулжалилов.

2. Халк авызлама яратувшылыгына кайдай жанрлар киредилер?

а) роман, повесть, поэма;

б) айтув, такпак, юмак;

в) хабар, ятлав, басня;

г) пьеса, эртеги, баллада.

3. Кайсы сыдырада соьзлер айлардынъ атлары болады?

а) базар, юма, саьли;

б) навруз. казан, караша;

в) терек, пыхы, бадражан;

4. Юмаклардынъ ишиннен такпакты айырынъыз:

а) Балтадан авыр, балдан таьтли.

б) Бири куяды, бири ишеди.

в) Ислемеген – тислемес.

г) Уьйдинъ тоьбесинде ярти калакай.

5. Берилген соьзлердинъ ишинде кайсысы атлар?

а) уьй, тоьбе, йылга;

в) ушады, кетти, язады;

г) кара, куьз, йырлады.

6. Омоним деген не?

а) язувлары бирдей, ама маьнелери баска болган соьзлер;

б) язувлары баска ,ама маьнелери бир болган соьзлер;

в) карсы маьнеди билдирген соьзлер.

7. Кайсы сыдырада соьз биригуьвлер язылган?

а) кино, барув, кетув;

в) хат язув, ясыл япырак, озган заман;

г) уьйкен, куьшли. япырак.

8. Тоьмендеги берилген соьзлердинъ ишинде бириси сосы схема келисли туьзилген, ол кайсы?:

Ногайский язык, 8 класс

По теме: методические разработки, презентации и конспекты


Задания для олимпиады по литературе для учащихся 5-9 классов по программе под редакцией Коровиной

Предлагаются задания для олимпиады по литературе ученикам 5-9 классов. Задания расчитаны на "среднего "ученика. Обычно в олимпиадах принимают участие сильнейшие учащиеся, а желания и возможности.



Вопросы школьной олимпиады по биологии и экологии для учащихся 9-11 классов

Вопросы школьной олимпиады по биологии и экологии для учащихся 9-11 классов.

Программа подготовки к олимпиаде по литературе для учащихся 9-11 классов

Данная образовательная программа, составленная для подготовки учащихся 9-11 классов класса к участию в олимпиадах по литературе, позволяет школьникам овладеть умениями творческого чтения и анализа худ.

Подготовка учащихся к олимпиаде по предмету "Искусство" тесты для учащихся 9-х классов.

При полготовки учащихся к олимпеаде по предмету "Искусство" бывает трудно подобрать задания. Предлагаю использовать задания 2014-15 уч. года (школьный этап).

Подготовка учащихся к олимпиаде по предмету "Искусство" тесты для учащихся 9-х классов.

При полготовки учащихся к олимпеаде по предмету "Искусство" бывает трудно подобрать задания. Предлагаю использовать задания 2014-15 уч. года (школьный этап).

Пакет контрольно-измерительных материалов для измерения уровня адаптации при переходе учащихся из начальных классов в средние (5 класс)

Переход учащихся из начального в среднее звено школы – одна из педагогически наиболее сложных проблем, а период адаптации в 5-м классе – один из труднейших периодов школьного обучения. Это.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Аявлы балалар! Буьгуьн бизим дерисимиз туьрли болаяк. Дерисимиз ярыс пан оьтеек.

Мырадымыз коьрсетпеге ногайдынъ байлыгын, шебер тилин.

Ана тилди саклайык

Уьйшиликте, исте де.

Яс оьпирге бергендей

Эс этейик куьнде де.

Эс берейик, соьйлейик

Ана тилде уялмай,

Ят соьзлерди карамай.

Бала бавда, мектебте.

Ана тилдинъ сербетин

Баалайык сав куьнде.

Ахыр эллер таныйсынъ.

Яйып карта карасанъ

Кайда олар? Таппайсынъ.

Презентация коьрсетуьв

Тоьрешилермен таныстырув

Энди ярысымызды баслайык. Балалар ,сиз ойынга аьзирме? Биринши ярысымыз саламласув.

-Буьгуьн бизди ярыска шакырганлар.

Бу ярыста ,биз ,оьзимиздинъ талабымызды, акылымызды, билимизди коьрсетуьв керекпиз.

- Не, коьрсетейик экен ?

(бир - бирине карап ойланадылар).

-Ай, эсиме туьсти. Кая, кызлар, бизим йырымызды йырлайык. Конарлардынъ коьнъилин ашайык.

1.Яздынъ исси куьнинде

Йылга бойдынъ шетинде

Мен излеймен оьзиме

Онынъ аты бек сейир,

Айташынъыз ким биле?

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей.

Мен юремен куванып

Уьф теп ога уьремен

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей.

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей.

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей.

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей.

Не аьлемет яз куьнлер,

Келмесин сувык еллер,

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей

Маьм маьм маьметекей, маьм маьм маьметекей.

(Сценага бир куьпелек шыгады, ян-ягына карап)

-Мунда калай ярасык. Маьметекейлер де бар.

Куьп-куьп, куьпелеклер, келинъиз мында.

(Купелеклер ушып келедилер).

-Куьпелеклер, бу ярыска маьметекейлер де келиптилер!

-Ммм… Калай суьемен , маьметекейлердинъ, бал сувын.

- Ммм… Бизде суьемиз.

-Каранъыз, сиз мунда баьрисиде йыналган, ойынды басламага. Кая бизде баслайык

Мен, куьпелек, куьлпилдеп

Шешекей деп шекленме,

Мен ,куьпелек ,куьлпилдеп.

Рас келейим алдынъа.

Эгер мага тиймесенъ ,

Мен, куьпелек, куьлпилдеп

Шешекей деп шекленме,

Ногай тили - бай тил,

Ногай тилин терен бил.

Энди экинши ярысымызды оьткерейик.

Мен сизге орысша соьз айтаман сиз оны ногайшага коьширесиз.

Клубника – Ер елек

Хвойное дерево – Ийнели терек

Божья коровка – Сыйыр конъыз

Лось – Терекшин, керекшин

Чайка –Ак шаьвке, колбагай

Жаворонок – Боз торгай, Асыр торгай.

Соловей –Билбил, сандуваш.

Грач – Кара шаьвке

Ястреб – Туйгын, кыркуй.

Крапива – Ашув, ашыма.

Ногай шаири Анварбек Култаев оьзининъ ятлавында буьйтип язады:

Кайтип сени мактамайым, айт, элим,

Коьз алдымда баьтирлик бар, коьремен.

Йигитинъ мен йолдас болып йоьнесем,

Бизим язувшылар оьз халкымыздынъ баьтирлери . Олар бизим тилимисти оьрлендиредилер, оьстиредилер , эл арасына йайады.

Кая, кайдай ногай шаирлердинъ шоьл акында ятлавларын уьйрендинъиз.

Маьмемекейлер:

-Авылымыздынъ шаири Алибек Капланов

Ыспайысынъ сен эм кенъсинъ, Тувган Эл,

Коьпти сенде бай шоьллигинъ, тенъизлер.

Сени, Элим, суьймей аьдем эш болмас,

Сендей элди излесе де эш таппас.

Кайлай уьйкен йылгаларынъ, кырларынъ.

Кайдай баа кесек тасынъ, аьр затынъ.

Сукланаман коьрсем бийик тавларынъ,

Шешек аткан, ясылланган бавларынъ.

Сенде кимик яшамайды тенълесип,

Сенде кимик аьдемлерде дослык йок,

Сенде кимик сыйламайды бир-бирин

Яйнамайды сендегидей шат яслык.

Катылыгынъ коьрсеттинъ сен явларга,

Дайымлыкка бувып олар туягын,

Сен ашкансынъ наьсип дайым халкларга,

Тенъ-дослыктынъ саьвле сепкен кенъ йолын.

Сав бол, Ногай шоллигим,

Тавдай бийик коьнъилим,

Ат уьстине миндирген,

Сенде уьйи атамнынъ,

Алдыма мол салынган.

Сенде турып басланды,

Сокпак йолга айланды-

Сенсинъ онынъ маягы.

Бирге болып сени мен,

Коьп якларды мен кездим.

Не зат ашшы - таьтлисин

Яшавымда мен сездим.

Мутпаякпан бир заман.

Сенде болсын берекет,

Соксын дайым юрегим.

Йырда данъклап юрермен,

Сени , Ногай шоьллигим!

Ойлайды, ойлайды…. Эбин таппайды.

Доьртинши ярысымыз такпаклар эм айтувлар.

Халк авызлама творчествосыннынъ бир куьби такпаклар эм айтувлар. Ногай халкымыз такпакка бай.

-Кая , балалар, кайсы куьбимиз коьп такпаклар эм айтувлар биледи экен?

Баьримизде кышкырмаймыз, шеретлеп айтамыз.

-Халк авызлама творчествосына юмакта киреди бесинши ярысымыз юмак шешуьв.

Мен сизге юмакты окыйман сиз оны шешесинъиз, шеретлеп куьблер айтадылар.

-Ногайларда аьдет коьп. Бала тувганнан алып басланады оьлгеннен сонъда битпейди.

Сизге, уьй ис берилген ногайымнынъ бир яраган аьдетин коьрсетпеге. Кайдай аьдетти коьрсетесиз?

- Эндиги тоьрешилерге соьз берейик.

-Ярысымызды йыр ман битиргимиз келеди.

Конган авылым меним


Яслыгымды аьдуьвлеген 2 кере

Тувган оьскен ерлерим

Сизди кайдан мутайым

Ал шешекей йыйганым


Тав басына йоргалап 2 кере

Таска тамга салганым

Кайтып келмес яс шагым

Сизди кайдан мутайым

Бирге оьскен тенълерим

Шаьбден йыйган ерлерим


Адырларым кырларым 2 кере

Яр ягалы сувларым

Сувга барган сокпагым

Сизди кайдан мутайым

Соьйле тилим, арыс келди,

Соьйлейтаган намыс келди,

Шихмурзаевтинъ соьзлери мен ярысымызды битиремиз. Сав болынъиз! Баьринъизгеде.

Читайте также: