Ю темиркъая ноябрь конспект урока

Обновлено: 06.07.2024

Оценить 1400 0

4 сыныф

Мевзу. Алтын кузь. Умумийлештириджи дерс.

Макъсат. Талебелерге кузь мевсимининъ дюльберлигини, берекетлигини косьтермек; табиаткъа севги, месулиетлик ашламакъ.

УУД. Универсаль окъув фаалиетлери.

Предмет нетиджелери. Талебелернинъ дикъкъатлы олмагъа ве козетюв этмекни огретмек. Табиаткъа мерагъыны юксельтмек.

Метапредмет нетиджелери. Дерсте эсас меселени чезмек. Нутукъларыны инкишаф этювни девам этмек.

Шахсиет нетиджелери. Табиат огюнде месулиет дуйгъусыны тербиелемек.

Донатма. Кузьни тасвирлеген ресимлер, языджыларнынъ сурети, къушларнынъ ресими.

Дерснинъ кетишаты

Тешкилий къысым. Селямлашув. Субет.

-Йыл мевсимлери дегени недир?

-Шимди насыл мевсим?

-Кузь мевсимине насыл айлар кире?

-Эр айнынъ озь ады бар, оларны билесинъизми?

(-алтын кузь айы-чиллеси)

(-сонъки кузь айы).

II . Талебелернинъ бильгилерини актуаллештирюв.

Оджа. Адиле тапмаджа азырлады. Онъы дикъкъатнен динълеп, джевабыны тапынъыз.

Пишип бите мейвалар,

Сарарып сола япракълар,

Ягъа сувукъ ягъмурлар,

Учып кетелер къушлар.

Бу мевсим даа алтын кузь деп, адлана.

-Не ичюн? Бу эпитет, чюнки кузьде энъ эсас тюс-бу сары тюстир.

-Бу ибарени насыл анълайсынъыз?

-Эль сёзюне синоним тапынъыз.

-Кузьде даа насыл тюслер ола?

(къызыл, ешиль, къаверенкли)

Оджа. Кечкен сенелерде кузь мевсимини огренген эдик.

(2, 3 сыныфта кечкен мевзулардан парчалар окъуй, талебелер джевабыны тапалар).

А) Тез етишти ягъмурлы кузь,

Кете дерске балалар.

Ягъмур ягъа гедже-куньдюз,

Энди сувуй авалар.

Эсернинъ ады ве муэллифи?

Б) Оджа. Емишлерни алгъанда

Агълар кузьде тереклер…

Балалар, ким девам этер?

(«Азырлана эр ерде

В) Титислене эр бир якъ,

Сувукъ артта кунь-куньден…

III . Раатлыкъ дакъкъасы (янъгъырай музыка), талебелер аякъкъа турып, ойнайлар.

IV . Пекитюв

Йырнынъ адыны билесинъизми?

-Нагъмесини ким язды?

2, 3, 4 суаллерге джевап берелер.

Оджа. Даа насыл къушлар кочелер?

(турналар, къарылгъачлар, сыгъырчыкълар)

-Олар не ичюн кочелер?

-Не вакъыт къайтаджакълар?

3. Кузьде насыл берекет ола?

А) Лугъат иши: мейва, емиш; зарзават-себзе.

Б) 2 группагъа болюнип, тахтада себзе ве емишлернинъ адыны язалар.

V . Рефлексия.

-Бугунь насыл мевзуны кечтик?

-Мевзу сизге меракълы олдымы?

-Даа не бильмек, огренмек истейсинъиз?

-Сагъ олунъыз. Бугунь дерсте эпинъиз фааль иштиракъ эттинъиз!

-Озюнъизге баа къоюнъыз.

VI . Эвге вазифе. Кузь мевзусына багъышлап, ресимлер чызынъыз.

Дерсни ишлеген:

Асанова Фатма Османовна

МБУМ 33-санлы мектебининъ къырымтатар тили ве эдебиятынынъ I категориялы оджасы

У вас недостаточно прав для добавления комментариев
Чтобы оставлять комментарии, вам необходимо авторизоваться.
Если у вас еще нет учетной записи на нашем сайте, предлагаем зарегистрироваться.
Это займет не более 5 минут.

Для скачивания материалов с сайта необходимо авторизоваться на сайте (войти под своим логином и паролем)

Если Вы не регистрировались ранее, Вы можете зарегистрироваться.
После авторизации/регистрации на сайте Вы сможете скачивать необходимый в работе материал.

Заказать рецензию на методическую разработку
можно здесь

Пройдите курс дополнительного образования по теме: Оказание первой помощи в образовательных учреждениях

Оказание первой помощи в образовательных учреждениях Пройти обучение

Диплом за отличное владение и эффективное применение современных педагогических методик в условиях реализации ФГОС

Благодарность руководству образовательного учреждения за поддержку и развитие профессионального потенциала педагогического работника

  • Свидетельство о регистрации средства массовой информации ЭЛ № ФС 77 — 58841 от 28 июля 2014 года выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационный технологий и массовых коммуникации (Роскомнадзор).
  • Лицензия на осуществление образовательной деятельности № 4276 от 19.11.2020 года. Серия 78 ЛО № 0000171 Выдана Комитетом по образованию Правительства Санкт-Петербурга
  • В соответствии с Федеральной целевой программой развития системы образования на 2011–2015 гг. и проектом концепции федеральной целевой программы развития образования на 2016–2020 гг.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Дерс донатылувы: презентация, дерсликлер, карточкалар.

Дерснинъ типи: янъы мевзуны менимсев дерси ве оны пекитюви.

Дерс кетишаты:

б) Дерснинъ мевзу ве макъсадынен таныш этмек.

в) Нутукъ инкишафы дакъкъасы.

2. Оджанынъ кириш сёзю

- Адамда энъ муим шейлер- бирер. Аят-бир дане, юрек- бир дане, Ватан да бир дане. Биз Ватансыз саньки тамырсыз терек. Эльбет, биз озь топрагъымызны севемиз. Имракънынъ янгъыравукъ сеси, япракъларнынъ аджайип къокъусы, коктотайнынъ юнлю башчыгъы- оларсыз биз яшап оламамыз. Япракъ шытырдысы, ер къокъусы, аванынъ тюсю- бу шейлер халкънынъ санаатында тасвирлене.

Не къадар тылсымлы, айретли сёзлер, сеслер, боялар тувгъан ернинъ дюльберлигини косьтере. Оларнынъ санааты Ватангъа, аджайип тувгъан табиатымызгъа севги дуйгъусындан догъа. Бугуньки дерсимиз табиат шиириетине багъышлана.

Келинъиз талебелер бир масал динълейик, ве сонъра исе дерсни девам этерик.

Бу масалда насыл мевзугъа якъын сёзлерни эшиттинъиз?

1. торгъайчыкъ, от, терек, кунеш, тавукъ.

Я бу сёзлер насыл сёзнен багълыдыр?

Тахтада сакъланылган сёз язылган. Келинъиз бу сёзни тапайыкъ.

Бугуньки дерс сизге аджайип ве айретли дюньяны ачаджакъ.Бу шиириетте тувгъан еримизнинъ тасвирини, гузеллигини кореджемиз.

3. Биз бугунь сизлернен Абибулла Одабашнынъомюр ве яратыджылыгъынен таныш оладжамыз.

Абибулла Одабаш акъкъында презентация косьтермек

Оджа шиирни окъуй.

Алтын кунеш сакълана

Коклер куськен, ер кульмей,

къушчыкълар эп агълана.

Еллер эсе, дувулдай,

Ель оларны обалай.

Дагълар даргъын гурьлейлер.

Буз булутлар коклерде:

а) Бу шиирде не акъкъында айтыла?- кунеш сакълана, коклер куськен, ер кульмей, къушчыкълар агълай, еллер эссе, япракълар токюле.

б) бу шиирде насыл бильмеген сёзлер раст кельди?

Коклер куськен-мугъайгъан, сыткъан; небо расстроенное.

Даргъын гурлейлер- обиженно

б) Кузь мевсимине келишкен сёзлерни тахтада язынъыз.

Алтын кунеш, коклер куськен, еллер эссе, япракълар къачыша, ачувлангъан озенлер,буз булутлар, ягъмур келе.

Талебелер шиирни окъуйлар.

Азбаргъа бакъынъыз. Я бизде бугунь авасы насыл?

Авасы салкъын, булутлы, елли, кунешсиз.

Сизин кейфинъиз насыл тюсте япрачыкъкъа келише?

Талебелер япрачыкъларны терекке япыштыралар.

-Насыл йыл мевсимлерини билесинъиз?- яз, къыш ,баарь, кузь.

-Севимли йыл мевсиминъиз насыл?- яз, къыш ,баарь, кузь.

-Шимди насыл йыл мевсими?- кузь.

-Кузь айларыны адларыны айтынъыз?

Ким алтын кузьни бегене?

5.Тахтада ерлешкен ресимлерге бакъынъыз ве кузьге келишмеген ресимлерни алып ташланъыз.

6. Раатлыкъ дакъкъасы.

Бу сыныф, бу рале.

Бу китап, бу талебе.

Бу огълан, бу къыз.

Бу оджа, бу биз.

Къолларны котердик, терек киби салландыкъ.

Къуш киби учтыкъ. Япракъ киби токюльдик. Еримизге отурдыкъ.

7. Энди исе мен сизлерге кузь акъкында тапмаджалар айтарым сизлер исе тапынъыз.

- Мектеп къапысы ачылды

Насыл ай бизге кельди? ( сентябрь)

-Аюв юкъугъа азырланды

Насыл ай бизге кельди? (октябрь)

-Къарнен ягъмур талаша

Насыл ай бизге кельди? ( ноябрь)

Энди исе айлар бизге озлерининъ оюнларыны костереджеклер.

Эр сене бизде сентябрь келе,

Буюк къуванч балалар омрюнде.

Эр бири туралар эрте,

Гульдестелер тутып кетелер мектепке.

Эр ерде мектеплер къапысы ачыкъ,

Ичинде ралелер, суретлер.. Ярашыкъ.

Ильки чанъ къакъыла. Башлана дерслер,

Балалар дерс динълей, эксиле сеслер.

Халкъларгъа кузьнинъ кельгени дуюла.

Булутлар долана, кок юзю къарара.

Эссе салкъын ель, япракълар сарара.

Кунь бираз къыскъара, геджелер узана,

Сыкъ ягъа ягъмурлар, сокъакълар сувлана.

Багъчада мейвалар, багъларда юзюмлер.

Шеэр, кой севине, бол олды берекет!

Урь эмек байрамын къаршылай Мемлекет!

Титислене эр бир якъ,

Сувукъ арта кунь-куньден,

Бузлап башлай таш-топракъ

Къара къышнынъ огюнден.

Эльден юрттан джоюла

Бульбуллернинъ сеслери.Бокъчачыкъ оюны.

Талебелер бокъчачыкътан себзелерни корьмийип адыны айталар.

8.Шляпа де Боно интерактив усулы.

Насыл ассоциациалар билесинъиз? Ассоциатив чалысы.

Япракълар тёкюле, куньлер къыскъара, берекет джыйыла, сувукълар башлана, ягъмур ягъа, туман тюше, ель эсе, къушлар коче, айванлар къышкъа азырлана.

9. Балалар я сизлер кузь акъкъында насыл шиирлер билесинъиз?

Кузь наратчыгъы.

Баарьде, язда нарат корюнмей эди, лякин кузьде корюнди. Отларны, япракъларны четке чекип, эр бир ерге козь этти.

Тереклерден япракълар тёкюльмекте.

Чокъ йыллар кечти, лякин эр йыл кузьде наратчыкънынъ догъулгъан куню ола. Тереклер буны хатырлап, онъа эдиелер багъышлай.

Титрек къавакъ (осина) къырмызы фенерчиклер, къашыкъ агъач (клён) алтын йылдызчыкълар, тал (ива) исе тунч (бронза) балычыкълар багъышлайлар.

Наратчыкъ бахтлы ве къуванч иле тура, чюнки онынъ пытакъларында чокъ-чокъ бахшышлар, пытакълар эдиелернен толу.

Тикенли наратчыкъ дюльбер ве зийнетли урбаларгъа кийине: алтын, тунч, къырмызы.

5. Суаллерге джевап беринъиз:

1. Наратчыкъ насыл йыл мевсиминде догъды?

2. Онъа тереклер насыл эдиелер багъышлайлар?

3. Ресимге бакъып наратчыкънынъ зийнетли урбаларда олгъаныны тасвир этинъиз.

III. Ресим устюнден чалышув.

Тахтада насыл ресим тасвирленген?

Агъзавий иш шекильде айталар.

Ярдымджы сезлерге эсасланып сез бирикмелери ве джумлелер тизелер.

ягъмурлы сувукъ

Кузь

сыджакъ эрте булутлы

Тахтада мустакъиль язалар

Лугъат иши кечириле

Кичик икяе тизелер, сыныфны таныш этелер.

Тизильген икяелерини дефтерлерине къайд этелер.

Ресимде къыш мевсими тасвирленген. Къышнынъ сувукъ куньлери . Ер бем- беяз къарнен къаплангъан. Тереклернинъ япракълары бутюнлей текюльген ве оларнынъ пытакълары да къарнен орьтюльген. Куньлер къыскъарып геджелер узайды. Кок булутлы. Узакъта сыкъ сачылгъан тереклер де корюне. Къыш бу йыл эрте кельди.

IV.Озь сыныфдашлары Рустемнинъ ресимлеринен танышув.

V. Группаларда чалышув

кузь акъкъында аталар сезлери;

Сыныф эки группагъа болюне. Тахтада эки ресим асувлы. Эр бир группа кягъытларгъа керекли сезлерни язып япыштыраджакълар.Группанынъ буюги тез вакъытта икяечик тизмек керек.(азырланмайып)

Аталар сезюни догъру тизмек:

- Йигитке къыркъ унер…

VI. Дерснинъ нетиджеси

Бугуньки дерстен насыл файдалы малюмат алдыкъ.

VII Эвге вазифе.Аталар сезлерини , янъы сезлерни эзберлемек. Къырымтатар рессамлары акъкъында малюмат тапмакъ.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Дата проведения занятия: 21.01

Номер занятия: 17

Цели занятия:

Планируемые результаты:

Личностные: формировать позитивное отношение к природе, развивать эстетические чувства, формировать нравственную ориентацию, развивать рефлексию

Метапредметные:

Познавательные:

формировать навыки работы с источниками информации: ориентироваться в тексте, анализировать и синтезировать прочитанное

Регулятивные:

действовать по инструкции; принимать и удерживать учебную задачу; контролировать себя при чтении; развивать навык контроля и самоконтроля; производить оценку действий своей деятельности и других учащихся

Коммуникативные:

формировать навыки учебного сотрудничества, вступать в общение, создавать высказывание

Оборудование: учебник, видео о биографии Ю.Темиркъая, рисунки о зиме.

Дерс кетишаты

Тешкилий къысым

Эв вазифени тешкирюв

Таянч бильгилерини актуаллештирюв (Актуализация опорных знаний)

Балалар, шимди насыл йыл мевсими девам эте? Сиз къышта ойнамагъа севесинъиз? Насыл оюнлар ойнайсынъыз? Кимлернен ойнамагъа топлашасынъыз?

IV. Дерснинъ мевзусыны ве макъсадыны еткизюв

Юнус Темиркъая (1915 - 2004) - шаир, оджа.

Юнус Темиркъая 1915 с январьнинъ 3-нде Ялта уездининъ Уркуста коюнде догъды. (ныне с.Передовое Балаклавского района г.Севастополя).1921 сенеси Ана-бабасы кечинген сонъ, битасы озюне алып бакъа.

Окъумагъа кой мектебинде башлап, Коккозь яшлар мектебинде окъувны девам эте. Окъувны битирген сонъ, Бахчасарайдаки педагогик техникумына окъумагъа киреБиринджи шиири "Яш ишчи достума" ("Молодому другу рабочему") Ялтадаки "Ударник" газетасында 1934 с. басыла.

1935 с. Техникумны битирген сонъ, Къырым Девлет Педагогик университетине къырымтатар ве эдебият филологиясына окъумагъа кире.

1944 сенеси майыс айында Узбекистангъа сюргюн олуна.

2004 сенеси Къырымда вефат эте, Акъмесджит шеэринде комюле.

Шиирни ифадели окъумагъа кечемиз.

Биринджи кере оджа окъуй, талебелер дикъкъатенен козетелер.

Сыра-сыра талебелер окъуйла.

Анълашылмагъан ве янъы сёзлерни талиль этемиз.

Раатлыкъ дакъкъа

Насыл дюльбер алма корьдик,

Ерлеримизден берабер турдыкъ,

Оны узьмеге истедик.

Алманы узьмек къыйын олды,

Чюнки ель котерильди.

Биз текаран секирдик

Ве оны узип алдыкъ.

Алынгъан бильгилерини ве къабилиетлерини пекитюв

Не ичюн къушчыкълар къышта зорлукъ чекелер, балалар исе къышны севе ве беклейлер?

Шиирде текрарлангъан сёзлерни сечип, дефтеримизге язамыз.

V. Нетидже

- Дерсимизге екюн чекеджемиз. Насыл мевзу устюнде чалыштыкъ? Не акъкъында лаф алып бардыкъ?


Мерифет УУД -дерсликте малюматны , лугъатны къуллана бильмек; оджа ве талебенинъ бирликте беджерген ишлернинъ нетиджелерини чыкъара бильмек:

Коммуникатив УУД –озь фикирлерини агъзавий я да язма шекильде ифаде этмек; динълемеге ве башкъаларнынъ айткъанларыны анъламакъ.

Къулланма материаллар: Дерслик, карточкалар, ресимлер

Дерснинъ чешити. Янъы бильги алув

Дерс кетишаты

I. Тешкилий къысым. (Талебелер дерске азырлангъаныны тешкерюв)

II. Кечкен дерснинъ мевзусыны текрарлав. Къыш акъкъында субет.

Шимди насыл йыл мевсими? (Шимди къыш йыл мевсими)

Къышта авасы насыл ола? (Къышта авасы серт, сувукъ, аязлы ола)

Къар насыл тюсте? (Къар акъ ве беяз тюсте)

Балалар къардан не япалар? (Балалар къарбаба къардан япалар)

Балаларнынъ энъ севимли къыш байрамы насыл? (Балаларнынъ энъ севимли къыш

байрамы - Янъы йыл я да Йылбаш)

- Эр бир суальге сиз эки-учь сёз-джевап бердинъиз. Бу насыл сёзлер? (Синонимлер) Синоним деп насыл сёзлерге айталар? (Синонимлер айтылувы ве язылувы башкъа,

маналары исе бир я да бири-бирине якъын олгъан сёзлер)

III. Темиз язув дакъкъасы -Къкъ

Къышны яздан тюшюн.

Язылгъан джумле устюнде субет. Не ичюн ойле айтыла?

Не ичюн къышкъа яздан азырланмакъ керек?

(Къышта авасы сувукъ ола, демек якъарлыкъларны яздан азырламакъ керек.

Къышта мейва ве себзелер олмай, шунынъ ичюн язда олардан хошаф ве туршу япыла)

Демек, язда чалышкъан адам къышта раат ола.

IY. Янъы мевзунен танышув.

Ресимде насыл йыл мевсими?

Авасы насыл ола?

Яз куньлернинъ узунлыгъы?

- Даа бир кере бу сёзлерни окъунъыз. Бу - къаршы маналы сёзлер.

Оларгъа АНТОНИМЛЕР дейлер. С. 88 къаиденен чалышув (агъзавий)

Y. Янъы мевзуда чалышув.

С. 88 177 мешгъулиет. Ресимнен чалышув. Суаллерге догъру джевап беринъиз оджа ярдымынен. (агъзавий)

Фииль (насыл?) балабан, къарынджа (насыл?) уфакъ.

Дондурма (насыл?) беяз, къаве (насыл?) къара.

Эки джумле тизмек. (агъзавий)

Аталар сезлеринен чалышув. С. 89 178 –инджи иш. Маналарыны анълатынъыз. Къарама –къаршы сезлерни тапынъыз. Аталар сезлерини дефтеринъизге язып алынъыз.

Аш, киши, яхшы сезлерининъ синонимлерини тюшюнип язынъыз.

YI. Раатлыкъ дакъкъасы.

Мен айткъан сёзлерге къаршы олгъан арекетлер корьсетинъиз. Ким янълышса - ерине отура.

Турунъыз, сагъ тарафкъа айланынъыз, къолларын ызны котеринъиз, Огге эгилинъиз, козьлеринъизни япынъыз…

План-конспект урока по крымскотатарскому языку

Макъсат : познакомить учащихся с новыми лексическими единицами и закрепить их употребление в речи; отрабатывать навыки правильного произношения звуков крымскотатарского языка (слов с къ,гъ,нъ,дж),познакомить с количественными и порядковыми числительными,учить их употреблять в речи.

Инкишаф этюв: талебелерни къыясламагъа, фикир этмеге, нетидже чыкъармагъа

Тербиевий: дерсте алынгъан бильгилерге актив мунасебет тербиелемек.

Мерифет УОА (универсаль окъув арекетлер) УУД (познавательные):

- оджа ве талебенинъ бирликте беджерген ишлерининъ нетиджелерини чыкъарув;

- вазифелерде берильген суаллерге джевап тапмакъ, вазифелерни беджермек.

Регулятив УУД (регулятивные):

- талебенинъ оджа ярдымынен дерстеки арекетлернинъ макъсадыны тайинлев;

- Коммуникатив УУД (коммуникативные):

- озь фикирлерини агъзавий шекильде ифаде этюв;

- динълемеге ве башкъаларнынъ айткъанларыны анъламагъа огретюв;

- мевзуны ве вазифелерни беджергенде озь мунасебетини косьтерюв;

- талебелерде къартларгъа урьмет дуйгъусыны ашлав.

Донатмасы : дефтер, дерслик, ресимлер, ренкли къалемлер

Дерснинъ чешити: янъы мевзуны анълатув.

Дерснинъ кетишаты:

Тешкилий муит

Мектеп чанъы чынъылдай,

Сеси кескин янъгъырай,

Дерске вакъытында кирем

Кеч къалмайып бир дирем.

Оджа: - Мерабанъыз, балалар! Бири-биринъизге кулюмсиринъиз. Бугуньки дерс сизге

яхшы истеклер кетирсинъ. Бугунь дерсте, балалар, сизни чокъ меракълы вазифелер

Невбетчининъ рапорты:

- бугунь насыл кунь?

- бугунь насыл сан?

Читайте также: