What s the news 5 класс конспект урока кузовлев

Обновлено: 06.07.2024

Тип урока: урок обобщения и систематизации изученного материала.

Длительность: 45 минут.

Задачи:

  • Образовательные: развивать навыки диалогической и монологической речи. Практиковать учащихся в чтении, письме и аудировании. Систематизировать учебный материал.
  • Развивающие: расширять общий кругозор, развивать умения высказываться логично и связно, развивать умения анализировать, сравнивать, делать самостоятельные выводы.
  • Воспитательные: воспитывать уважительное отношение к речи партнера, повышать общую культуру общения.

Оформление и оборудование: оформленная доска, изображение земного шара на большом листе, магнитофон с аудиозаписью, экран для показа слайдов, проектор.

Раздаточный материал: карточки с заданиями на знание лексики и соотношение слов с их понятиями, самоклеющиеся листочки (стикеры) для письменного задания, листы с текстом.

Ход урока

I. Организационный момент (3 мин.)

1. Приветствие (1 мин.)

Good afternoon, boys and girls. I’m very glad to see you. Today we’ll try to make our lesson useful and interesting. Take your seats.

2. Объявление темы и цели урока (2 мин.)

Look at the screen. Out theme is “The best way of getting information about the world. Mass media”. Today we are having our last lesson on Mass Media. You have already learnt a lot of interesting things about different ways of exploring the world. Today we are going to revise all we’ve learnt. So, let’s start. Getting information is a daily necessity for all people and there are many ways how to do it. Let’s find out what are the best ways to learn about the world. Which ways of getting information do you know? Ученики перечисляют способы познания мира (слайды 1 и 2).

II. Основная часть урока (37 мин.)

1. Фонетическая зарядка (2 мин.)

Let’s get down to phonetic practice at first and revise some difficult words and word combinations. Repeat after me (слайд 3).

Expand outlook Advertising
Improve knowledge A great variety
Source of information Opportunity for education
Possibility for entertainment Escape from reality
Shape our views Arguments
Advantages Disadvantages
Broader our mind

2. Речевая разминка.

a) Работа по цепочке (2 мин.)

Ask each other in a chain how your classmates get information about the world.

P1-P2-P3…How do you get information about the world?

b) Работа с карточками 1 (3 мин.)

How do you understand the word “Mass media”? There are several means of communicating with large numbers of people. They are traditionally called the media. But what are their definitions? Your task is to match the words and their definitions. Take these cards and let’s work with them.Work in pairs, help each other. (слайд 4)

Карточка 1. Your task is to match the words and their definitions.

  • Television
  • Newspaper
  • Tabloid
  • The Internet
  • Radio
  1. a paper printed and sold usually daily or weekly with news, advertisements etc.;
  2. the process of sending and receiving messages through the air; broadcasting programmes for people to listen to;
  3. broadcasting programmes (the news, plays, advertisements, shows, etc.) for people to watch on their television sets;
  4. a newspaper with rather small pages, many pictures and little serious news;
  5. a way to communicate with your partner who might be a thousand miles away using the computer (e-mails).

3. Проверка домашнего задания (12 мин. )

Now it’s time to check up your homework. You’ve prepared your own dialogues about the ways of exploring the world (слайд 5).

4. Развитие навыков чтения. Работа с текстом (4 мин.)

So, as far as you see there are a lot of ways of getting information. Let’s read the text about the past and the present of them. Before you read let’s have a look at the words after the text.

Now it’s time to read the text. And now your task is to answer the questions after the text.

Текст для чтения.

Ways of exploring the world

Ways of exploring change in the course of time. Previously they were confined to reading books and meeting other people. For centuries the poorly developed transport did not allow people to travel freely. Although technical progress of today has made our planet a small world, books remain our main guide into the world of the unknown. They help people to learn about the world. They tell about a lot of things and events of the past, the present and the future. Nowadays young people derive information not only from books but from the Internet as well. The Internet is the wonder of our time. With its help people get any information they need. The Internet, the global communication system, breaks the traditional notions of space and time. People can move anywhere they want in a twinkle of an eye. TV, radio and newspapers also help people to explore the world. The most ancient way of exploring the world is travelling. It is very useful to visit new places and meet new people. Travelling is the best way of learning foreign languages. (120 topics. Сборник разговорных тем по английскому языку, Миньяр-Белоручева А. П.)

Vocabulary

  • To explore – исследовать
  • To confine – ограничивать
  • To remain – оставаться
  • Communication system – коммуникационная система
  • To derive – получать, извлекать
  • In a twinkle of an eye – в мгновение ока

Questions

  1. What ways of exploring the world do you know?
  2. From what sources do people derive information today?
  3. How does the Internet help to explore the world?
  4. What is the most ancient way of exploring the world?
  5. How do you prefer to explore the world?
  6. How did people explore the world in the past?
  7. What has technical progress made?
  8. What is the most popular source of information nowadays?

5. Совершенствование навыков аудирования. Прослушивание аудиозаписи (4 мин.)

Nowadays the leader is TV. How can you explain this?

You’ll hear three opinions on British television. Which of these belongs to: a pupil, a teacher, a politician?

Ps: the 1st/2nd/3rd opinion belongs to…

T: what opinion do you agree with?

Ps: I agree with the 1st opinion.

– We need more channels and more broadcasting.

– Television should be entertaining.

– Kids spend a lot of time just sitting and watching the telly.

– Television is a great way to learn.

– Some of the programmes are really violent.

– We try to entertain and educate.

6. Здоровьесберегающие технологии. Ответы на вопросы учителя в виде зарядки.

I think you want to have a rest, to move. Let’s play, you should agree or disagree with me. If you agree with me, you should stand up. If you disagree, you just sit still. 2 мин.

  1. Teenagers enjoy soap-operas.
  2. Old people think soap-operas are exciting.
  3. Little children like dramas.
  4. Businessmen are interested in cartoons.
  5. A lot of people watch TV programmes.
  6. People like advertising very much.
  7. There is a lot of news about fashion in magazines for teenagers.
  8. Teenagers don’t like reading serious newspapers.

7. Работа с раздаточным материалом (карточки 2) на знание лексики. Развитие навыков письменной речи (4 мин.)

You know a lot of words on this topic. In order to revise them I give you these cards. You should put down the words. They are connected with Mass media. You have 2 minutes to look through the text.

Карточка 2. Fill in the blanks. The first letter of each missing word has been given.

The m___ m____ refers to the people and organizations that provide news and i_________ for the public. Until recently these were mainly n__________, t_____________, and r_______. Today, c__________ play a very big part. The I__________ is a computer system that allows millions of people around the world to receive and exchange i___________ about almost everything. Ordinary post has been taken over by e_______ which stands for e___________ mail because it is sent and received via a computer. It is a system that allows people to send m____ to each other quickly and cheaply. So one wonders if the p_________ is a job in danger of extinction!

8. Развитие навыков монологической речи: высказывания со зрительной опорой (4 мин.)

Once again look at the screen. How can we get information? (слайды 6-13). I am sure you are ready to speak about getting information about the world. Answer my questions. Try to use these phrases. (слайд 14)

  1. Why is visiting museums and galleries useful and interesting?
  2. Do you think TV programmes can help you to learn better at school? In what way?
  3. Do you like listening to the radio? Why?
  4. What sort of information do you get from newspapers and magazines?
  5. What can help you to learn better at school?
  6. How often do you use the Internet? For what purpose?
  7. What can books tell you about the world?
  8. Can travelling help you to get information about the world?
  9. How can people communicate? How do you prefer to communicate with other people?
  10. What is the best way of getting information about the world?

III. Подведение итогов (5 мин.)

1. Объявление домашнего задания (1 мин.)

Open your diaries and write down your homework. Your home task is to fill in the table “The effects of Mass media”. You should make a table in your exercise books. (слайд 15)

2. Рефлексия. Учащиеся пишут ответы на 2 вопроса на разноцветных стикерах в виде ладошек и приклеивают их на изображение земного шара на доске (3 мин.)

To sum up try to answer my questions.

  1. How do you get information about the world most often?
  2. Which way of getting information is the best?

Write down your answers on these funny orange hands and stick them to this picture. Next time we’ll speak about the results of this questioning. I’m sure it’ll be very interesting for you.

3. Выставление оценок. Конец урока (1 мин.)

You’ll get such marks for the lesson…

You’ve worked hard at the lesson, thank you. At the end of the lesson I want you to read the quotation of Stevenson (слайд 16). I wish you to use different sources of information, not only TV, know much and be as happy as kings. (слайд 17) The lesson is over, goodbye.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Методическая разработка урока английского языка

Тема урока : What’s the news?

Цели и задачи :

социокультурный аспект –знакомство с занятиями британских детей в свободное время

развивающий аспект – развитие способностей к сравнению, обобщению, развитие качеств ума: самостоятельности, гибкости, логичности, доказательности, развитие произвольного внимания;

воспитательный аспект – развитие способностей к установлению социальных контактов;

учебный аспект – развитие речевого умения (диалогическая и монологическая речь);

сопутствующая задача – развитие умения аудировать с целью извлечения конкретной информации

Оборудование: мультимедийная доска.

Оформление: презентация, карточки

Организационный момент.

Речевая зарядка. (Present Perfect)

Children, I’m so tired. I have done many things today. I have cleaned the classroom. I have watered the flowers. And what have you done?

S1: I have done a report for the history lesson. And you?

S2: I have already got a good mark at Maths. And what about you?

S3: I have cooked breakfast this morning. And what have you done?

S4: I’ve made my bad. Have you learned the poem for the Literature lesson yet?

S5: Not yet. And you?

S6: I have just finished reading my book.

Very well, you have done lots of work. And have you done your homework?

Проверка домашнего задания .

Well, children, your homework for today was AB ex.2 p.40. Your task was to write things you have already done on your trip to Britain. Exchange your Abs. Look at the screen and check the exercise .

Предъявление цели и темы урока.

At the previous lessons we talked about how British children helped people around them in their spare time. Today we are going to learn what other free time activities they have and what their achievements are. We will talk about your achievements too. And at the end of the lesson you will know how to discuss news and speak about your achievements. The theme of our lesson is “What’s the news?”(slide 1)

Аудирование с опорой с целью извлечения конкретной информации .

Open your books on p. 51 ex.1. Do you know that some British schools publish newspapers every month? Now you will listen to some information what news will be published in the next issue (slide 2). Look at the screen. Your task is to find out: What the reporter wants to know? What he says when he hears good news?

Let’s start. Ok, say what the reporter wants to know?

S1: He wants to know about news.

Right. What does he say? What question does he ask? Read from the text .

S2: Is there anything new?

S3: What’s the news?

S4: What have you done?

S5: What did you show them?

S6: How long have you studied computers?

And what he says when he hears good news?

S7: How interesting! That’s great! You must be happy!

Good. Now you know how task about news and how to react when you hear something good. Look at the screen (slide3). Let’s repeat the phrases: (sklide3) Please don’t forget them. You will need them a bit later.

Работа с текстом (диалогом),

Now you’ll work in pairs. Turn over the pages of your books ex.2 p.52. Here you can see 2 dialogues. Children are discussing their achievements. But the dialogues are mixed up. You should find each conversation and read it out. One of you will be Clare, the second one – Paul. Don’t forget to change your roles in the second conversation. I’ll listen to you and the best readers will read the conversation aloud. Start working.

( индивидуальная работа ) And two of you, I think it will be S1 and S2, will do some individual work. S1 you will go to the board and complete the task : How can we help different people? Remember vocabulary, think and write the words. ( на доске – 3 столбика слов : your neighbourhood, elderly people, small children) And you, S2, will work with the card. You have some problems with the usage of Present Perfect. Think over and write( card: Open the brackets).

Very well, you found 2 dialogues correctly. Now look at the board. Has S1 got any mistakes? S2, give me your card. I’ll check it later.

Составление диалогов .

Now you will continue working in pairs. I give you some cards with schemes and phrases, which you can use in your conversations ( работа со схематическими опорами и фразами ). Now look at the screen (slide 4-5). Here you see some pictures. Your task will be to discuss the situation and act it out. Please choose the number of the situation. Clear, start working.

You’ve worked very well. Do you like the dialogues? Thank you (look at my watch)

S3: Are you waiting for somebody?

Yes, it’s a surprise. Now, let’s…(knocking at the door)

Ролевая игра. Полилог.

Whose there. Come in. (2 children come in)

Ch.: Hi, how do you do?

Children these are our foreign guests. They come to visit us. Do you remember that British schools make a school newspaper. Do you want to make your own newspaper?

We’ve known a lot of information about you. Now let’s ask our guests some questions about their hobbies and achievements as real reporters. Don’t you mind to answer our questions?

G1: No problem. That’s OK.

S1: My name is … What are your names?

G1: My name’s … and this is my friend …. We came from England.

S2: What form are you in?

G2: We’re 11 and study at the 1 st form.

S3: What are your hobbies?

G1: Well, I’m fond of swimming.

S4: How interesting! And how long have you trained?

G1: For 2 years. I visit our local swimming pool 3 times a week.

S5: Super! Have you taken part in the competition yet?

G1: Yes. I’ve already taken part in 2 competitions.

S6: Have you got any prizes?

G1: Yes, I’ve won the last competition.

S1: You must be happy! And what about you, …?

G2: I’m interested in computers. I’m in the school computer club.

S2: Great! Do you write computer programs?

S7: How long have you been in the computer club?

G2: I’ve been there since September. And I have to learn a lot of things to write programs.

Oh, I see. At the lesson we learnt about children’s organization “Willing helpers”. Are you a member of it?

G1: Yes, we are. In our spare time we help elderly and lonely people in our community. And what about you? How do you help people around you?

S3: We do not have any organization in our school. But I and my friend sometimes help an old man. He lives next door. We have done the shopping and washed the dishes this week.

S4: And I’m in the school club. We do many things ourselves. We have sewed soft toys and presented them to sick children in our local hospital.

G2: Good job, guys! Sorry, but it’s time to go. Nice to meet you! Buy!

Do you like the guests? Nice talk, isn’t it?

Домашнее задание .

Now you know the information, which we can use in our newspaper. Open your diaries and your home task will be to write an article for our newspaper (5-6 sentences). Look at the screen. And another task will be R ex.5 p.27.

Выводы . Оценки .

Today we learned to make dialogues, we talked about your spare time activities and achievements, met British children and talked about their hobbies and achievements. We’ve revised some grammar material- Present Perfect, vocabulary of the previous lessons. Your marks are…

Цели:
социокультурный аспект — знакомство с занятиями британских детей в свободное время;
развивающий аспект — развитие способности к сравнению, обобщению, развитие качеств ума: самостоятельности, гибкости, логичности, доказательности, развитие произвольного внимания;
воспитательный аспект — развитие способности к установлению социальных контактов;
учебный аспект — развитие речевого умения (диалогическая речь);
сопутствующая задача: развитие умения аудировать с целью извлечения конкретной информации.
Речевойматериал:
продуктивный: грамматический — Present Perfect;
лексический — Is there anything new?, a prize, What’s the news?

Оценить 227 0

Тема урока : What’s the news?

Цели:
социокультурный аспект — знакомство с занятиями британских детей в свободное время;
развивающий аспект — развитие способности к сравнению, обобщению, развитие качеств ума: самостоятельности, гибкости, логичности, доказательности, развитие произвольного внимания;
воспитательный аспект — развитие способности к установлению социальных контактов;
учебный аспект — развитие речевого умения (диалогическая речь);
сопутствующая задача: развитие умения аудировать с целью извлечения конкретной информации.
Речевойматериал :
продуктивный : грамматический — Present Perfect;
лексический — Is there anything new?, a prize, What’s the news?

Метапредметные

1. Формирование целостного взгляда на мир в его органичном единстве и разнообразии народов и культур.

2. Формирование уважительного отношения к иному мнению, истории и культуре других народов.

3. Принятие и освоение социальной роли обучающегося, развитие мотивов учебной деятельности и формирование личностного смысла учения.

4. Развитие этических чувств, доброжелательности, эмоционально-нравственной отзывчивости, понимания и сопереживания чувствам других людей.

5. Развитие навыков сотрудничества со взрослыми и сверстниками в разных ситуациях, умений не создавать конфликтов и находить выходы из спорных ситуаций.

6. Формирование установки на здоровый образ жизни.

2. Повторение и отработка в устной речи утвердительных, отрицательных и вопросительных структур в Present, Past, FutureSimple; степеней сравнения прилагательных.

3. Развитие навыков аудирования, произношения и орфографических навыков.

4. Развитие навыков изучающего чтения и вопросно-ответной работы по тексту.

7. Введение и отработка в устной и письменной речи разделительных вопросов; множественного числа существительных.

1. Овладение способностью принимать и сохранять цели и задачи учебной деятельности, поиска средств ее осуществления.

2. Формирование умений планировать и оценивать учебные действия в соответствии с поставленной задачей и условиями ее реализации.

3. Использование знаково-символических средств представления информации для создания моделей речевого высказывания.

4. Активное использование речевых средств для решения коммуникативных и познавательных задач.

5. Готовность слушать собеседника и вести диалог.

Этап 1-й. Самоопределение к деятельности, проверка домашнего задания. (17 мин)

Деятельность учителя

Деятельность обучающихся

Формируемые УУД

Используемые ресурсы

Учитель приветствует учащихся, настраивает детей на работу

Отвечают на приветствие.

Личностные:принятие и освоение социальной роли обучающегося,

- развитие мотивов учебной деятельности

Регулятивные:Уметь планировать свою деятельность в соответствии с целевой установкой, высказывать мнения

Познавательные:Построение рассуждения в форме связи простых суждений об объекте, его строении, свойствах и связях.

Коммуникативные:Слушать собеседника, уметь правильно отреагировать на предлагаемые фразы. Строить понятные для собеседника высказывания

Организует проверку домашнего задания

Организует речевую разминку

Составляют вопросы, задают друг другу вопросы, отвечают на них

Подводит Об.к анализу имеющихся знаний и к постановке задач

Анализируют экспозицию, определяют тему, цели и задачи

2-й этап Развитие навыков аудирования (24 мин)

Организует совершенствование навыка аудирования

Слушаютдиалог , отвечаютнавопросы What will the reporter write? What did he ask?

Коммуникативные:Внимательно слушают учителя, диктора и сравнивают свою речь с речью учителя, диктора.

Регулятивные:Осуществлять самоконтроль и анализировать допущенные ошибки.

Коммуникативные:Учитывают мнение партнеров по группе

Умение задавать вопросы для организации деятельности

Регулятивные:Осуществление контроля своих знаний и напарника

УЧ: стр. 49 упр. 1

Организует совершенствование лексических навыков и навыка чтения

Записывают новые слова в СЛОВАРЬ; читают диалоги

УЧ: стр. 49 упр. 1

Организует динамическую паузу

Организует совершенствование навыков диалогической речи

представляют, разыгрывают диалоги

Организует совершенствование навыков монологической речи

составляют письмо о своих талантах

4-й этап Рефлексия (2 мин)

Организует подведение итогов урока: задаёт вопросы о том, как решались учебные задачи и достигались цели урока; анализирует уровень освоенности учащимися материала.

Отвечают на вопросы учителя

Осознанно и произвольно отвечают на поставленные вопросы

Познавательные:Осознанно отвечают на поставленные вопросы

Коммуникативные:Участвуют в устной беседе, подводят итоги; высказывают собственное мнение о проделанной работе и достигнутом результате

Формулировать собственное мнение, аргументировать его.

Регулятивные:Оценивают достигнутые результаты на уроке. Осуществляют итоговый контроль. Самостоятельно анализировать результат свое деятельности

Ход урока

Good afternoon, students! Sit down. I am glad to see you. Is everybody ready for the lesson?

Today we are going to continue discussing the topic “Mass Media”.

Your homework was to speak about advantages and disadvantages of watching TV. Open your books at page . Some of the ideas written there may help you.

So, let’s start with good features.

(Do you agree, Kate?)

And what about disadvantages?

(Do you agree, Alex?)

- And what about news? Where can we learn different news?

- Do news interest you? And you? And

Today we are going to talk about different kinds of news. News are usually divided into categories. Look at the blackboard. Read the categories.

What can these news be about?

Thank you, Dasha. Sergey, read the next, please.

What do you think the news can be about?

And what can the next news be about, Diana?

(Таким образом прорабатывается каждая категория новостей.)

And now let’s play with words. You have to write your associations from the words of all these news categories.

Alina, will you be the first, please? Go to the blackboard. Write your associations with “accidents or incidents”.

Thank you, Alina! Danila, please, write your associations with “economy”.

(Ребята пишут свои ассоциации на все категории новостей. На доске по одной категории пишет один ученик, а класс помогает подобрать слова.)

- I’ll give a newspaper headline to each of you. Try to match the news category with its headline. But also try to explain why you think your headline matches this category. Look at the blackboard. These words will help you to begin your explanation. Read them.

What do they all mean?

You’re right. Now, please, Ira, go to the blackboard, read your headline, attach it with a magnet and give your explanation.

Thank you, Ira! Sit down. Now, Denis, please.

- Thank you, Denis! Sit down. Now, Kate, please.

(И так каждый ученик подбирает категорию под свой заголовок.)

b ) (учитель раздаёт карточки)

- Look at your papers. There you have some short news. Which category does each of them refer to? Look only for key-words and say them.

Thank you, Alina! Dasha, number two, please.

And what about number three, Diana? Etc.

And now you will listen to the news program on the radio. Your task is: 1) to tick the news headlines that you hear and 2) to say which news they give in details.

Read one news in details and try to remember as much information as you can.

Name the category.

- How did he escape?

Was he recaptured?

Where did they catch him?

- Now listen to the news, find some wrong information in the text and correct it.

So, what is incorrect?

What have you learned from the lesson?

I want you to find news of different categories according to this list (on the blackboard) in newspapers and bring them for our next lesson. Please, try to translate them into English. It will be your homework.

(Учитель выставляет оценки за урок.)

You all worked very well! Thank you. Our lesson is over. Good-bye!

Watching TV is entertaining, informative etc.

It’s bad for eyes, there are too many advertisements, etc.

We can watch news on TV, hear them on the radio, read them in newspapers, find them in the internet.

(their own opinions)

Celebrity and entertainment.

They are about singers, movie stars, concerts etc.

About sportsmen, matches, World Cups etc.

Natural disasters. They are about floods, earthquakes etc.

car-crash, fire, damage, injure, emergency etc.

economist, money, price, increase etc.

“ The Prime Minister Resigns!”

(прикрепляет магнитом напротив “politics”)

I suppose this news is about politics because Prime Minister is a political position.

“ Luxembourg Wins The World Cup!” I think it’s a sport news. A sport team wins the match and gets The World Cup.

Number one: price, pence.

I guess it’s an economy news.

The Prime Minister, European leaders. I think it’s a political news.

Band, nationwide tour. I suppose it’s a celebrity and entertainment news.

Headlines number 1, 3, 4, 6,7, 8.

Information in details for number 1, 8.

A prisoner escaped from the prison.

He used a cleaner’s clothes.

At his mother’s house.

“ Appeared” should be “disappeared”. “Years” should be “months”. “Mother” should be “home”. “An examination” should be “shower”. “A holiday” should be “questioning”.

- We have learned different news, categories of news.

САМОАНАЛИЗ УРОКА

Урок был ориентирован на устную речь и аудирование с полным пониманием услышанного (аудирование 1) и извлечением конкретной информации (аудирование 2). Также на уроке присутствовал этап чтения в качестве prelistening exercise , и этап письма, цель которого была активизация словарного запаса учащихся.

Урок спланирован с учётом личностно-ориентированного подхода в обучении и воспитании учащихся. Этапы и задания отобраны таким образом, чтобы все учащиеся могли активно участвовать в уроке. Этап письма был специально выбран для слабых учащихся, так как говорить полными предложениями им трудно, а с отдельными иностранными словами они справляются. Сильные учащиеся хорошо проявляют себя при аудировании больших текстов. На доске были выписаны слова-помощники, которыми пользуются учащиеся, чтобы выразить свою точку зрения на какую-либо проблему.

Активная лексика урока используется при выполнении различных заданий, что обеспечивает хорошее закрепление изученных слов и постоянное употребление их в ответах учащихся.

Место разминки в ходе урока было специально выбрано перед этапами применения знаний и аудирования, так как слова-ассоциации, которые учащиеся выписывают на доску, содержатся в текстах последующих заданий и тесно с ними связаны.

На уроке присутствуют и отрабатываются все четыре вида коммуникативной деятельности – устная речь, письмо, аудирование и чтение.

Читайте также: