Politics among nations конспект

Обновлено: 05.07.2024

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Развернутый урок английского языка.

Учитель высшей категории Макоева З. Ш.

Авторы: К Кауфман. М Кауфман.

Тип урока: Урок обобщения, систематизации и закрепления знаний.

Характерные черты урока: - речевая направленность,

- ситуативность,

- функциональность

- индивидуализация процесса обучения.

Цель: Более глубокое усвоение знаний, высокий уровень обобщения, систематизации.

Учебно-методические задачи:

образовательные: выявить качество и уровень овладения знаниями и умениями, полученными на предыдущих уроках по теме : обобщить материал как систему знаний.

воспитательные: воспитывать общую культуру, эстетическое восприятие окружающего; создать условия для реальной самооценки учащихся, реализации его как личности.

развивающие: развивать пространственное мышление, умение классифицировать, выявлять связи, формулировать выводы; развивать коммуникативные навыки при работе в группах, развивать познавательный интерес; развивать умение объяснять особенности:, закономерности:, анализировать:, сопоставлять:, сравнивать: и т.д.

Оборудование:

компьютеры для каждого учащегося

Содержательная часть урока

Речевая зарядка:

Teacher: Today we are going to discuss this phenomenon, phenomenon of Globalization.

Globalization is the process of interaction and integration among the people, companies, governments of different nations, a process driven by international trade and investment and aided by information technology.

Globalization has several aspects which affect the world in different ways.

Nowadays Globalization is an extremely popular topic, whatever country you are in.

It’s is recognized that it has both positive and negative impact on development of the world.

But how it reveals itself in different parts of our life?

The political decisions of one country can affect the situation in a region, a continent or even the world

A lot of students from Russia study in other countries

There are many international cultural organizations all over the world

There are a lot of organizations which regulate relationships between countries

Companies can have business partners in different parts of the world

There are a lot of political problems that concern not one but several countries

There are a lot of goods with foreign names that have been produced within Russia

Students from different countries can work together on some international projects.

So you see, that it’s evident that globalization influences the main spheres of our life the economy, politics or culture and education. And we can’t ignore that fact.

Teacher: You prepared mini- projects. You were split into the groups according to the sphere you were going to research. We shall start with the answer to the question. What is globalization? What did we learn about it?

The first project is “Globalization”

We prepared a project about globalization.

Globalisation refers to the idea that the world is developing а single economy and culture as .а result of improved technology and communications and the influence of very large multinational companies. The world is seen as а global village in which аll countries depend оп each other and seem to bе closer together.

There are many arguments surrounding the phenomenon of globalisation and they're all quite controversial. Opponents of globalisation or anti-globalists say that it exploits workers and degrades the environment. They say that, as multinational corporations bесоmе more powerful, they bесоmе less accountable for their actions. And there's increasing concern that multinational (mainly American) companies are crushing the cultures of smaller nations.

But supporters of globalisation, or globalists, argue that world trade makes everyone richer. They say that, as more countries make trade deals with one another, international understanding increases, therefore lessening conflict and improving human rights.

1) Globalization is difficult to define.

2) Globalisation scholars regularly dispute what is actually globalization.

3) According to the world Health Organisation the definitions of “Globalisation” or increased interconnectedness and interdependence of people and countries is understood to includes two elements: the opening of boarders to increasingly fast flow of goods, services, finance, people and ideas across international borders and the charges in institutional and policy regimes at the international and national levels.

Teacher: You may ask questions to the girls.( Pupils ask some questions)

The second project is “Globalization in Economy”

Globalization influences the economic process.

Economic globalization is a world trend and it inevitable influences economies of all countries. Russia has to integrate into the world economy, too.

In general, the business cycle looks like the following.

Setting up a business is quite a complicated process. It consists of several stages.

At first, buying materials and employing people. After that producing goods. The main seen is selling the goods to a customer. If you have enough money then you buy materials and employ people to continue your business. If there is no enough money you borrow money from an investor. Then comes buy materials and employ people.

Gradually, the company starts to see the whole world as its customers and suppliers, and doesn’t care about boundaries and nationalities.

Other things are very important for the company now. The first: it’s product should be recognizable worldwide as a product of this company it should be the same all over the world wherever it is produced.

The second: the product should be of the same quality. This is how company gets global.

There are a lot of examples of global companies now. Everyone has heard about Mc Donald’s, Coca-Cola, Ford, Samsung. The number of global companies is growing rapidly. You can come across Proctor and Gamble in any region of the world. Actually they are no longer national companies. They work in the global economy.

Business need to grow to be successful. However, this doesn’t mean that small companies will die out, they have their own niche in the market and have every chance to succeed as well.

Everything has advantages and disadvantages. We interrogate 10 respondents, who elder than 18 years. Results of poll you can see on the slide.

(The presentation to the lesson contains all the given information in pictures ,opinion polls…)

Teachtr: Any questions?

The third project is “Globalization in politics”

Is there а safe seat in the boat if it goes down?

The countries of the global village have common problems and tend to unite to solve them. Balance and stability in the world requires participation of а ll nations, whether they are rich or р oor. Political leaders hold meetings and summits to work out а general poli су to deal with terrorism social and environmental problems.

Under globalization, politics can take place above the state through political integration schemes such as the European Union and through intergovernmental organizations such as the International Monetary Fund, the World Bank and the World Trade Organization. Political activity can also transcend national borders through global movements and NGOs.

There is no doubt that the main goal of а n у nation is stability, safety and welfare of its citizens. It may seem that if the government makes good laws and cares for their people, the nation can enjoy a life which is free of problems and risks.

But we also с an see the effects of globalization in the social arena as well. While 15 percent of the population of the Earth enjoys living in the richest countries, 15 billi о n people live in absolute poverty. This causes instability and unbalance in the world. Flows of illegal emigrants from poor countries move to more developed countries, bringing unemployment, criminal and religious problems with them. ( слайд 2 пункт 1)

It is evident that in the age of high technology and global integration the boundaries can't properly divide or protect countries а n у longer( слайд 2 пункт 2)

Thus, Political instability in о n е country, а local military operation or an unpopular political decision с an cause а chain reaction and affect many countries. ( слайд 2 пункт 3)

Russia should not ignore the political and social problems of other countries as these problems can affect it, too.

Teacher: Your project contains a lot of important information. May be students are interested in some details?

Then we may come to the next project.

The fourth project is “Globalization in culture”

One of the aspects of globalization is its influence one cultural life, educational system. The process of integration and intense communication among nations leads to so-cold cultural diffusion. People in different corners of the world start to share the same interests and preferences; their lifestyles and pastimes are becoming more and alike. Indeed, if you travel to a remote African country, you can see that local families often prefer watching psychological thrillers with Michael Douglas on video (with Coca - Cola and chips) to their traditional pastimes.

The influence of the film industry and television on the formation of a global culture is very strong. According to statistical surveys undertaken by UNESCO, the leading countries in this field are the USA, Japan, South Korea, Hong Kong and India. And it's evident that America dominates greatly both in producing feature films and promoting them all over the world.

The same can be said about music, particularly pop music. In any capital city of the world or any remote village, you can hear the same songs broadcasted on all radio stations. Young people of all countries share tastes in music and there is already the World Celebrity.

The entertainment industry is not the only contributor to qlobalization. Other factors also influence people’s customs, morals, family values, and education. Nowadays a lot of students get an education outside their own country. Consequently, the educational standards are getting more and more universal. Governments realist how important it is to raise the educational standards within their countries to give their young people a fair chance to compete with their contemporaries from more developed countries.

Due to great number of tourists and people working in foreign countries, and because of the influence of television and the Internet, it’s very difficult nowadays for any nation to stick to old traditions and not let other cultures inside their countries. And many people can’t do without certain things they have adopted from other cultures. Now it’s not only the Chinese who enjoy special tea ceremonies or the French who laugh when watching French comedies. And the Russian ballet belongs not only to Russians but to art lovers all over the world. So, the world is becoming increasingly global. In many ways it’s great benefit. But at the same time, many people are concerned with the world’s growing interdependence. Today’s teenagers are the first people to live in the global world. They are the future.

And our next mini- project will give us the information about anti- globalization movements. They try to protect the world from Globalization to combat it.

The groups and individuals that represent what is known as the anti-globalisation movement began in the late twentieth-cetury. Their purpose was to combat the globalisation of corporate economic activity and to prevent the free trade among nations that might result from such activity.

Members of the anti-globalisation movement have generally seeked to protect the world's emulation and ecosystem from what they believe to be the damaging effects of globalisation. Support for human rights is another cornerstone of the anti-globalisation movement's platform hey advocate for labor rights, environmentalism feminism, freedom of migration, preservation of tne cultures of indigenous peoples, biodiversity cultural diversity, food safety, and ending or reforming capitalism. The movement itself includes diverse and sometimes opposing philosophie of the globalisation process, and incorporates alternative visions, strategies and tactics.

Generally speaking, protesters believe that the global financial institutions and agreements they make undermine local decision-making methods. Many governments and free trade institutions are seen as acting for the good only of multinational corporations (e.g. Microsoft, Monsanto, etc). These corporations are seen as having privileges that most human beings do not even have, such as moving freely across borders, extracting desired natural resources, and utilising diversity of human resources. They are then able to move on after sometimes doing permanent damage to the environment, the culture or the economy, in manner impossible for that nation's citizens to actually do themselves. Activists also claim that corporations impose kind of "global monoculture". .

Activists of the movement argue that, if borders are opened to multinational corporations, they should be similarly opened to allow free and legal circulation and choice of residence for migrants and refugees. These activists tend to target organisations such as the International Organization for Migration and the Schengen Information System. In 2003, rnany of those involved in the movement showed wide opposition to the war in Iraq. Many participants were among those 11 million or more protesters that on the weekend of the 15th of February participated in global protests against the Iraq war and were dubbed the "world's second superpower" by an editorial in the New York Times. The economic and military issues are closely linked in the eyes of many within the movement.

Despite the lack of formal co-ordinating bodies, the movement manages to successfully organize large protests on global basis, using information technology to spread information.

One argument often made by the opponents of the anti-globalisation movement is that, although it protests about things that are widely recognised as serious problems, such as human rights violations, genocide and global warming, it rarely proposes detailed solutions. Some have also criticised the movement for engaging in violent or destructive protest. In general, movement leaders tend to encourage peaceful protest as the more productive way of getting attention and respect for their goals, although occasionally process do turn violent.

Teacher: And now we should express our opinion whether we realize our responsibility towards this phenomenon. Here is a shot survey. Fulfill the tasks, please. Take you places at the computers.

Во-вторых, совершенно несоответствующей политическим реалиям представляется в настоящее время процедура принятия решений в Совете Безопасности. Главным ее недостатком, как отмечалось ранее, является система возможности применения права вето по каким-либо наиболее острым вопросам пятью странами, в последние годы незаслуженно и эгоистично пользующимися этим приоритетом. Соответственно, есть предложения упразднить систему вето в целом, либо оставить эту привилегию только за США, либо в принципе изменить структуру Совета Безопасности и порядок принятия решений.

Некоторые предлагают до максимально возможного расширить состав СБ, чтобы страны, чьи интересы непосредственно затрагиваются, могли тоже принимать участие в обсуждении проблем, а не покорно выполнять предписания, фактически навязываемые наиболее сильными державами. Пока они не могут не выполнять этих предписаний, поскольку им все же необходима определенная помощь со стороны мирового сообщества.

Наряду с вопросами о реформе Совета Безопасности часто обсуждаются необходимые реформы Секретариата ООН, разросшегося в плохо управляемый бюрократический аппарат, которые периодически проводятся по инициативе Генерального Секретаря с 1953г., но заключаются просто в ликвидации отдельных отделений (как Центр Транснациональных Корпораций) и смещении определенных людей с различных должностей или ликвидации этих должностей[28]. Вероятно, это не лучший выход из сложившейся проблемы, поскольку многочисленные организации, созданные по инициативе государств-членов ООН, часто способствуют более тесному взаимодействию центральных органов ООН с филиалами, получению более достоверной информации, своевременным поставкам продовольствия и наиболее адекватному реагированию на возможную конфликтную ситуацию локального порядка. При этом вполне рациональным предложением было бы прекратить действие организаций, исчерпавших свои функции, ликвидации отделений, дублирующих другие отделы, а также пропорциональное сокращение штата сотрудников, не выполняющих каких-либо ключевых задач.

Но это не единственный глобальный вывод, который необходимо сделать, проанализировав события недавних лет. Если права человека действительно признаются приоритетными в международных отношениях, то значит необходимо пересмотреть понимание проблемы гуманитарной интервенции на уровне Устава ООН. Тогда она перестанет быть интервенцией и станет расширенным вариантом миссий ООН по защите населения. Стоит перестать рассматривать суверенитет, а вместе с ним и национальный интерес как самый нерушимый принцип международного поведения государств, а поставить во главу угла принципы, которые помогут преодолеть все препятствия к более широкому сотрудничеству, в виде враждующих национальных интересов, культур и религий. Только стирание этих понятий способно привести мировое сообщество к нормативной, или даже правовой системе международных отношений, а значит улучшить жизнь каждого отдельного человека.

1. Кофи А.Аннан. Предотвращение вооруженных конфликтов: Доклад Генерального секретаря, ООН, Нью-Йорк, 2002

2. Давыдов Ю.П. Норма против силы. Проблема мирорегулирования. М.Наука,2002

3. Иванов И.С. Верховенство права в международных отношениях //Международная жизнь, №12, 2000

4. Г.Киссинджер. Нужна ли Америке внешняя политика? К дипломатии для XXI века. М,Ладомир,,2002

5. Ханс Корелл. Примат международного права и мандат организации Объединенных Наций //Международная жизнь, №12, 2000

6. Протопопов А.С. История международных отношений и внешней политики России. М, Аспект пресс, 2001

7. Сагомонян А.А. Лекции по истории международных отношений (конспект):2002

8. Сорос Дж. Кризис мирового капитализма. Открытое общество в опасности. М, 1999, гл.11 Перспективы открытого общества

9. Устав Организации Объединенных Наций

11. Цыганков П.А. Теория международных отношений. М.Гардарики,2002. стр.110

12. The Economist. 20 Feb. 2003

13. George Monbiot. Who Guards the Guards? Guardian. Dec.10, 2002

14. H.J.Morgenthau. Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace. NY, Alfred A. Knopf, 1965

15. James Paul. UN Reform: An Analysis. Global Policy Forum

16. S/RES/1483 (2003): Резолюция 1483 (2003), принятая Советом Безопасности на его 4761-м заседании 22 мая 2003 года

[1] Цыганков П.А. Теория международных отношений. М.Гардарики,2002. стр.110

[2] Сагомонян А.А. Лекции по истории международных отношений (конспект):2002

[3] Цыганков П.А. Теория международных отношений. М.Гардарики,2002 стр.515-530

[4] Давыдов Ю.П. Норма против силы. Проблема мирорегулирования. М.Наука,2002 стр.169

[5] H.J.Morgenthau. Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace. NY, Alfred A. Knopf, 1965, p.303

[6] Давыдов Ю.П. Норма против силы. Проблема мирорегулирования. М.Наука,2002 стр.104

[7] Устав Организации Объединенных Наций гл.1 ст.1 п.1

[8] Там же. Гл.1 ст.1 п.2

[10] Протопопов А.С. История международных отношений и внешней политики России. М, Аспект пресс, 2001, стр.274

[11] Там же. Стр.275

[12] the Economist. 20 Feb. 2003

[13] Давыдов Ю.П. Норма против силы. Проблема мирорегулирования. М.Наука,2002 стр.106

[14] H.J.Morgentau. Politics among Nations. P.304

[15] Давыдов Ю.П. Норма против силы. Проблема мирорегулирования. М.Наука,2002 стр.211

[16] Г.Киссинджер. Нужна ли Америке внешняя политика? К дипломатии для XXI века. М,Ладомир,,2002, стр.291

[17] Там же стр.293

[18] Г.Киссинджер. Нужна ли Америке внешняя политика? К дипломатии для XXI века. М,Ладомир,,2002 Стр.211

[19] Там же стр.207

[21] Г.Киссинджер. Нужна ли Америке внешняя политика? К дипломатии для XXI века. М,Ладомир,,2002 Стр.210

[22] S/RES/1483 (2003): Резолюция 1483, принятая Советом Безопасности на его 4761-м заседании 22 мая 2003 г.

[23] Кофи А.Аннан. Предотвращение вооруженных конфликтов: Доклад Генерального секретаря, ООН, Нью-Йорк, 2002 стр.46

[24] Сорос Дж. Кризис мирового капитализма. Открытое общество в опасности. М, 1999, гл.11 Перспективы открытого общества

[26] Давыдов Ю.П. Норма против силы. Проблема мирорегулирования. М.Наука,2002 стр.181

[27] George Monbiot. Who Guards the Guards? Guardian. Dec.10, 2002

[28] James Paul. UN Reform: An Analysis. Global Policy Forum

[29] Сорос Дж. Кризис мирового капитализма. Открытое общество в опасности. М, 1999, гл.11 Перспективы открытого общества

[31] Ханс Корелл. Примат международного права и мандат организации Объединенных Наций //Международная жизнь, №12, 2000. М стр.73

[32] Иванов И.С. Верховенство права в международных отношениях //Международная жизнь, №12, 2000 стр.63

Раздел: Политология
Количество знаков с пробелами: 64465
Количество таблиц: 0
Количество изображений: 0


История современной политической науки - это, во многом, история непрекращающейся борьбы между двумя парадигмами, двумя системами взглядов на основы международного порядка и средства стабилизации международных отношений. Представители одной из них, - традиции которой восходят к философии стоиков и библейским постулатам о единстве человеческого рода, взглядам средневекового теолога Ф. де Витория и выдающегося мыслителя XVIII в. И. Канта - полагают, что стабильный международный порядок может быть построен и сохранен лишь с учетом универсальных моральных принципов и базирующихся на них правовых норм. В политической практике ука-занная парадигма - парадигма политического идеализма - впервые находит свое наиболее полное воплощение в разработанной под руководством американского президента Вудро Вильсона программе постоянно действующей универсальной межправительственной организации - Лиги Наций, которая должна была стать гарантом и инструментом нового международного порядка после первой мировой войны.

Основные идеи другой парадигмы - парадигмы политического реализма - можно найти уже в “Истории Пелопонесской войны” древнегреческого историка Фукидида, взглядах итальянского политического мыслителя Н. Макиавелли, английского философа Т. Гоббса с его теорией естественного состояния, его соотечественника Д. Юма, отстаивавшего теорию политического равновесия, немецкого генерала К. фон Клаузевица и др. Американский теолог Р. Нибур уже в 1932 г. в своей книге “Моральный человек и аморальное общество” выступает с резкой критикой пацифизма идеалистов и их близорукости перед лицом поднимающей голову фашистской опасности. Относительно само-стоятельной ветвью данного направления политической мысли в начале второй мировой войны становится геополитика (Н. Маккиндер, Н. Спайкмен, А. Мэхэн и др.) Однако подлинным отцом-осноаателем теории политического реализма по праву считается профессор Чикагского университета Ганс Моргентау (1904-1979). Уже первое издание его книги “Politics among Nations. The struggle for Power and Peace”, которое увидело свет в 1948 году, сразу же вызвало широкий интерес в научной и политической среде не только в США но и в других странах Запада.

Получил образование в университетах Франкфурта и Мюнхена. Преподавал право в Мюнхенском университете. Впервые прошел дополнительные курсы в 1923 году во Франкфуртском университете, позднее был переведен в университет Мюнхена. С 1932 по 1935 изучал публичное право в Женевском университете, а с 1935 по 1936 учился в Мадриде.

В 1937, спасаясь от нацистов, эмигрировал в США. Опыт жизни в нацистской Германии повлиял на его дальнейшие работы в области теории международных отношений, в которых он страстно отстаивал позицию научного подхода к политике, вразрез с нацистской политической теорией, пропитанной национализмом и ксенофобией. После переезда в США преподавал в Бруклинском университете (1937—1939), университете Канзас-сити (1939—1943), университете Чикаго (1943—1971), а также в Новой Школе Социальных Исследований — с 1975 года и до самой смерти. В 1944 — 1961 годах возглавлял Центр по изучению американской внешней и военной политики в Чикаго; неоднократно выступал в качестве внешне-политического советника правительства США.

Книга "Politics Among Nations. The Struggle for Power and Peace" ("Политические отношения между нациями. Борьба за власть и мир") впервые была опубликована в 1948 г. и по праву стала классической в теории международных отношений. В этой книге нашли отражение существенные изменения, происходившие на международной арене в 40-50-х гг. ХХ в. Крах Лиги Наций и развязывание Второй мировой, а затем "холодной войны" вызвали кризис идеалистического подхода к международным отношениям: стала очевидной иллюзорность попыток построить международный порядок, основанный лишь на универсальных ценностях и общих интересах государств.

В своей знаменитой работе Ганс Моргентау формулирует основные принципы политического реализма. Первоначально автор обосновывает мысль о том, что в основе международной политики (international politics) лежат законы политического поведения, корни которых следует искать в природе человека.

История политических идей, по мнению Моргентау, - это борьба двух точек зрения на природу человека, общества и политики. Представители одной верят в возможность рационального и одновременно основанного на моральных принципах политического порядка. Они верят в изначальную добродетель человеческой природы и возможность усовершенствования общества путем образования и реформ. Сторонники другой точки зрения - концепции политического реализма - считают, что мир несовершенен. Чтобы создать рационально обоснованный политический порядок, необходимо учитывать несовершенную природу человека. Для современного мира характерны конфликты интересов. Значит, принцип существования всех плюралистических обществ основан на балансе интересов, на системе сдержек и противовесов.

Первый принцип политического реализма связан с вероятностным характером политической деятельности в сфере международных отношений. Под политическим реализмом Г. Моргентау понимал такую политическую доктрину, которая основана на учете противоречивых сторон человеческой природы и признании ограниченных возможностей для построения справедливого и нравственного политического порядка. Политический реализм также основан на положении, что всякие действия по усовершенствованию общества - это разновидность рисковой деятельности.

Вторым принципом политического реализма является принцип национальных интересов, понимаемых в терминах власти и могущества. Концепция национального интереса позволяет рассматривать международную политику как сферу, относительно независимую от таких областей, как экономика, религия, этнические отношения. Моргентау отмечает, что без подобного теоретического допущения невозможно создать теорию политики. Далее он продолжает, что именно понятие интереса, трактуемого в терминах власти и могущества, дает возможность теоретического понимания международных отношений и международной политики.

Третий принцип политического реализма состоит в том, что политический реализм избавляет теорию международных отношений от двух заблуждений - исследования мотивов и намерений, лежащих в основе политических действий, а также изучения идеологических предпочтений субъектов международных отношений. Точка зрения, согласно которой ключом к пониманию внешней политики являются исключительно мотивы государственного деятеля, ошибочна. Внешнюю политику нельзя рассматривать через психологические феномены.

Четвертый принцип политического реализма связан с динамическим пониманием национальных интересов. Моргентау писал: "Политический реализм полагает концепцию интереса, понимаемого в терминах власти, не как раз и навсегда установленную и неизменную, а как зависимую от ситуации" [1, 8]. Интересы меняются в зависимости от исторических условий. Здесь Моргентау ссылается на М. Вебера, который писал, что интересы (материальные и идеальные), а не идеи определяют тип социального действия. Различные виды интересов, определяющих политические действия, формируются в конкретный исторический период и в конкретном политическом и культурном контексте.

Интересы - это долгосрочные стандарты, по которым можно судить, оценивать политические решения и действия. Современные связи между интересами и национальным государством - это продукт истории и, следовательно, могут изменять свою конфигурацию. Здесь Моргентау задается вопросом: как может быть трансформирован современный мир? Связь между национальными интересами и их продуктом - государством - со временем может исчезнуть. Политический реализм не отрицает, что современное деление мира на национальные государства может быть заменено союзами государств или иными образованиями.

Пятый принцип указывает на то, что политический реализм отрицает тождество морали конкретной нации и универсальных моральных законов. Проводя различие между истиной и мнением, он разделяет также истину и идолопоклонство. Все нации испытывают соблазн — и лишь немногие могут противиться ему в течение долгого времени — представить собственные цели и действия как проявление универсальных моральных принципов. Одно дело знать, что нации являются субъектом морального закона, другое — утверждать, что хорошо и что плохо в отношениях между нациями. Существует несоответствие между верой в то, что все подчиняется воле Бога, и убежденностью в том, что Бог всегда на чьей-либо стороне. Отождествление политических действий конкретного государства с волей Провидения не может быть оправдано с моральной точки зрения, ибо это, по сути, проявление такого греха, как гордыня, против которого греческие трагики и библейские пророки предупреждали и правителей, и управляемых. Такое отождествление опасно и с политической точки зрения, ибо оно может вызвать искаженный взгляд на международную политику и в конечном счете привести к тому, что государства будут стремиться уничтожить друг друга якобы во имя моральных идеалов либо самого Господа.

· Политика, как и общество в целом, управляется объективными законами, укорененными в неизменной и далеко не совершенной природе человека, попытки изменения которых всегда обречены на неудачу; можно создать теорию, более или менее отражающую эти законы.

· Основной признак политического реализма — концепция интереса, определяемого в терминах власти/силы, которая рационально упорядочивает предмет политики, тем самым делая возможным ее теоретическое понимание.

· Интерес, определяемый как власть/сила, — объективная, универсально обоснованная категория, но не потому, что она якобы установлена раз и навсегда; содержание и способ властвования обусловлены политическим и культурным контекстом.

· Политическая сфера является автономной; для политика определение интереса в качестве власти/силы — то же самое, что для экономиста определение интереса в качестве богатства.

Под властью Моргентау понимает различные формы контроля субъекта власти над действиями и идеями объектов власти". "Политическая власть - это взаимные отношения контроля и подчинения между теми, кто обладает общественным авторитетом, и остальной частью общества". Однако политическая власть отлична от силы в смысле прямого применения физического принуждения (physical violence). Угроза применения силы в форме действия органов внутренних сил, заключения под стражу, применения смертной казни либо начала войны - все это неотъемлемые черты внутренней политики любого государства (politics).

Моргентау делает существенное замечание: он проводит различие между политической и военной властью. Когда угроза насилия превращается в актуальность, это означает постепенный переход от политической власти к власти военной. В международных отношениях вооруженные силы и угроза их использования являются важнейшим материальным ресурсом, определяющим силу нации.

Рассматривая разграничение между политической и военной властью, Моргентау пишет: "Основная цель военных приготовлений - предостеречь другие нации от использования вооруженных сил. Политическая цель войны не простой захват территорий либо разгром вражеской армии, а влияние на сознание противника, подчинение умов и сердец побежденных воле победителя" .

Г. Моргентау различает также экономическую политику саму по себе и экономическую политику как инструмент международной политики, когда экономические цели подчинены задачам контроля либо доминирования над другими нациями. Он считает, что подобное разграничение имеет как теоретическое, так и практическое значение.

Таким образом, когда цели различных видов публичной политики (public policy) направлены на укрепление позиций государства на международной арене, на его доминирование над другими странами, можно говорить об их подчиненности внешней политике страны (the political policy). К вышеприведенному определению политической власти у Моргентау следует также добавить, что политическая власть - это психологическое отношение между теми, кто ею обладает, и теми, кто ей подчиняется. Власть - это контроль над деятельностью посредством господства над умами, над сознанием (mind).

Борьба за власть на международной арене является исторически преходящей и связана с существованием автократических правительств. Следовательно, борьба за власть может исчезнуть с исчезновением автократических правительств. Моргентау пишет, что основное убеждение XIX в. о природе международных отношений состоит в следующем: государства имеют выбор между международной политикой, основанной на силе, и другими видами международных отношений, не зависящих от воли к власти. Говоря о международных отношениях, основанных на борьбе за власть, Моргентау выделяет три их разновидности.

"Существуют три базовые модели (basic patterns) политики любого государства, как внутренней, так и внешней.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Развернутый урок английского языка.

Учитель высшей категории Макоева З. Ш.

Авторы: К Кауфман. М Кауфман.

Тип урока: Урок обобщения, систематизации и закрепления знаний.

Характерные черты урока: - речевая направленность,

- ситуативность,

- функциональность

- индивидуализация процесса обучения.

Цель: Более глубокое усвоение знаний, высокий уровень обобщения, систематизации.

Учебно-методические задачи:

образовательные: выявить качество и уровень овладения знаниями и умениями, полученными на предыдущих уроках по теме : обобщить материал как систему знаний.

воспитательные: воспитывать общую культуру, эстетическое восприятие окружающего; создать условия для реальной самооценки учащихся, реализации его как личности.

развивающие: развивать пространственное мышление, умение классифицировать, выявлять связи, формулировать выводы; развивать коммуникативные навыки при работе в группах, развивать познавательный интерес; развивать умение объяснять особенности:, закономерности:, анализировать:, сопоставлять:, сравнивать: и т.д.

Оборудование:

компьютеры для каждого учащегося

Содержательная часть урока

Речевая зарядка:

Teacher: Today we are going to discuss this phenomenon, phenomenon of Globalization.

Globalization is the process of interaction and integration among the people, companies, governments of different nations, a process driven by international trade and investment and aided by information technology.

Globalization has several aspects which affect the world in different ways.

Nowadays Globalization is an extremely popular topic, whatever country you are in.

It’s is recognized that it has both positive and negative impact on development of the world.

But how it reveals itself in different parts of our life?

The political decisions of one country can affect the situation in a region, a continent or even the world

A lot of students from Russia study in other countries

There are many international cultural organizations all over the world

There are a lot of organizations which regulate relationships between countries

Companies can have business partners in different parts of the world

There are a lot of political problems that concern not one but several countries

There are a lot of goods with foreign names that have been produced within Russia

Students from different countries can work together on some international projects.

So you see, that it’s evident that globalization influences the main spheres of our life the economy, politics or culture and education. And we can’t ignore that fact.

Teacher: You prepared mini- projects. You were split into the groups according to the sphere you were going to research. We shall start with the answer to the question. What is globalization? What did we learn about it?

The first project is “Globalization”

We prepared a project about globalization.

Globalisation refers to the idea that the world is developing а single economy and culture as .а result of improved technology and communications and the influence of very large multinational companies. The world is seen as а global village in which аll countries depend оп each other and seem to bе closer together.

There are many arguments surrounding the phenomenon of globalisation and they're all quite controversial. Opponents of globalisation or anti-globalists say that it exploits workers and degrades the environment. They say that, as multinational corporations bесоmе more powerful, they bесоmе less accountable for their actions. And there's increasing concern that multinational (mainly American) companies are crushing the cultures of smaller nations.

But supporters of globalisation, or globalists, argue that world trade makes everyone richer. They say that, as more countries make trade deals with one another, international understanding increases, therefore lessening conflict and improving human rights.

1) Globalization is difficult to define.

2) Globalisation scholars regularly dispute what is actually globalization.

3) According to the world Health Organisation the definitions of “Globalisation” or increased interconnectedness and interdependence of people and countries is understood to includes two elements: the opening of boarders to increasingly fast flow of goods, services, finance, people and ideas across international borders and the charges in institutional and policy regimes at the international and national levels.

Teacher: You may ask questions to the girls.( Pupils ask some questions)

The second project is “Globalization in Economy”

Globalization influences the economic process.

Economic globalization is a world trend and it inevitable influences economies of all countries. Russia has to integrate into the world economy, too.

In general, the business cycle looks like the following.

Setting up a business is quite a complicated process. It consists of several stages.

At first, buying materials and employing people. After that producing goods. The main seen is selling the goods to a customer. If you have enough money then you buy materials and employ people to continue your business. If there is no enough money you borrow money from an investor. Then comes buy materials and employ people.

Gradually, the company starts to see the whole world as its customers and suppliers, and doesn’t care about boundaries and nationalities.

Other things are very important for the company now. The first: it’s product should be recognizable worldwide as a product of this company it should be the same all over the world wherever it is produced.

The second: the product should be of the same quality. This is how company gets global.

There are a lot of examples of global companies now. Everyone has heard about Mc Donald’s, Coca-Cola, Ford, Samsung. The number of global companies is growing rapidly. You can come across Proctor and Gamble in any region of the world. Actually they are no longer national companies. They work in the global economy.

Business need to grow to be successful. However, this doesn’t mean that small companies will die out, they have their own niche in the market and have every chance to succeed as well.

Everything has advantages and disadvantages. We interrogate 10 respondents, who elder than 18 years. Results of poll you can see on the slide.

(The presentation to the lesson contains all the given information in pictures ,opinion polls…)

Teachtr: Any questions?

The third project is “Globalization in politics”

Is there а safe seat in the boat if it goes down?

The countries of the global village have common problems and tend to unite to solve them. Balance and stability in the world requires participation of а ll nations, whether they are rich or р oor. Political leaders hold meetings and summits to work out а general poli су to deal with terrorism social and environmental problems.

Under globalization, politics can take place above the state through political integration schemes such as the European Union and through intergovernmental organizations such as the International Monetary Fund, the World Bank and the World Trade Organization. Political activity can also transcend national borders through global movements and NGOs.

There is no doubt that the main goal of а n у nation is stability, safety and welfare of its citizens. It may seem that if the government makes good laws and cares for their people, the nation can enjoy a life which is free of problems and risks.

But we also с an see the effects of globalization in the social arena as well. While 15 percent of the population of the Earth enjoys living in the richest countries, 15 billi о n people live in absolute poverty. This causes instability and unbalance in the world. Flows of illegal emigrants from poor countries move to more developed countries, bringing unemployment, criminal and religious problems with them. ( слайд 2 пункт 1)

It is evident that in the age of high technology and global integration the boundaries can't properly divide or protect countries а n у longer( слайд 2 пункт 2)

Thus, Political instability in о n е country, а local military operation or an unpopular political decision с an cause а chain reaction and affect many countries. ( слайд 2 пункт 3)

Russia should not ignore the political and social problems of other countries as these problems can affect it, too.

Teacher: Your project contains a lot of important information. May be students are interested in some details?

Then we may come to the next project.

The fourth project is “Globalization in culture”

One of the aspects of globalization is its influence one cultural life, educational system. The process of integration and intense communication among nations leads to so-cold cultural diffusion. People in different corners of the world start to share the same interests and preferences; their lifestyles and pastimes are becoming more and alike. Indeed, if you travel to a remote African country, you can see that local families often prefer watching psychological thrillers with Michael Douglas on video (with Coca - Cola and chips) to their traditional pastimes.

The influence of the film industry and television on the formation of a global culture is very strong. According to statistical surveys undertaken by UNESCO, the leading countries in this field are the USA, Japan, South Korea, Hong Kong and India. And it's evident that America dominates greatly both in producing feature films and promoting them all over the world.

The same can be said about music, particularly pop music. In any capital city of the world or any remote village, you can hear the same songs broadcasted on all radio stations. Young people of all countries share tastes in music and there is already the World Celebrity.

The entertainment industry is not the only contributor to qlobalization. Other factors also influence people’s customs, morals, family values, and education. Nowadays a lot of students get an education outside their own country. Consequently, the educational standards are getting more and more universal. Governments realist how important it is to raise the educational standards within their countries to give their young people a fair chance to compete with their contemporaries from more developed countries.

Due to great number of tourists and people working in foreign countries, and because of the influence of television and the Internet, it’s very difficult nowadays for any nation to stick to old traditions and not let other cultures inside their countries. And many people can’t do without certain things they have adopted from other cultures. Now it’s not only the Chinese who enjoy special tea ceremonies or the French who laugh when watching French comedies. And the Russian ballet belongs not only to Russians but to art lovers all over the world. So, the world is becoming increasingly global. In many ways it’s great benefit. But at the same time, many people are concerned with the world’s growing interdependence. Today’s teenagers are the first people to live in the global world. They are the future.

And our next mini- project will give us the information about anti- globalization movements. They try to protect the world from Globalization to combat it.

The groups and individuals that represent what is known as the anti-globalisation movement began in the late twentieth-cetury. Their purpose was to combat the globalisation of corporate economic activity and to prevent the free trade among nations that might result from such activity.

Members of the anti-globalisation movement have generally seeked to protect the world's emulation and ecosystem from what they believe to be the damaging effects of globalisation. Support for human rights is another cornerstone of the anti-globalisation movement's platform hey advocate for labor rights, environmentalism feminism, freedom of migration, preservation of tne cultures of indigenous peoples, biodiversity cultural diversity, food safety, and ending or reforming capitalism. The movement itself includes diverse and sometimes opposing philosophie of the globalisation process, and incorporates alternative visions, strategies and tactics.

Generally speaking, protesters believe that the global financial institutions and agreements they make undermine local decision-making methods. Many governments and free trade institutions are seen as acting for the good only of multinational corporations (e.g. Microsoft, Monsanto, etc). These corporations are seen as having privileges that most human beings do not even have, such as moving freely across borders, extracting desired natural resources, and utilising diversity of human resources. They are then able to move on after sometimes doing permanent damage to the environment, the culture or the economy, in manner impossible for that nation's citizens to actually do themselves. Activists also claim that corporations impose kind of "global monoculture". .

Activists of the movement argue that, if borders are opened to multinational corporations, they should be similarly opened to allow free and legal circulation and choice of residence for migrants and refugees. These activists tend to target organisations such as the International Organization for Migration and the Schengen Information System. In 2003, rnany of those involved in the movement showed wide opposition to the war in Iraq. Many participants were among those 11 million or more protesters that on the weekend of the 15th of February participated in global protests against the Iraq war and were dubbed the "world's second superpower" by an editorial in the New York Times. The economic and military issues are closely linked in the eyes of many within the movement.

Despite the lack of formal co-ordinating bodies, the movement manages to successfully organize large protests on global basis, using information technology to spread information.

One argument often made by the opponents of the anti-globalisation movement is that, although it protests about things that are widely recognised as serious problems, such as human rights violations, genocide and global warming, it rarely proposes detailed solutions. Some have also criticised the movement for engaging in violent or destructive protest. In general, movement leaders tend to encourage peaceful protest as the more productive way of getting attention and respect for their goals, although occasionally process do turn violent.

Teacher: And now we should express our opinion whether we realize our responsibility towards this phenomenon. Here is a shot survey. Fulfill the tasks, please. Take you places at the computers.

Читайте также: