Конспект йымшакъ созукъ сеслер

Обновлено: 05.07.2024

Оценить 179 0

Дата:21.10.2019г Урок №8 Класс:1

Предмет: крымскотатарский язык Учитель:Аппазова Э.Н.

Тема: Написание буквы Ы . Рассказ по картине

Дерс макъсады: талебелрге Ы арифи акъкъында малюматны менимсемек;

умумий малюмат ве къаиделернидогъру ишлетмеге огретмек;

балаларнынъ нутукъларыны инкишаф эттирмек; ана тильге севги ашламакъ.

Дерснинъ чешити: янъы дерс

Дерс донатмасы: Ы арифи,кипап,дефтерлер,карточкалар.

Дерс кетишаты:

I . Тешкилий къысым. (талебелер дерске азырлангъаныны тешкерюв).

-Шимди насыл дерс оладжакъ?

-Бугунь айнынъ къачынджы куню?

-Шимди насыл йыл мевсими ?

-Бугунь ава насыл?

-Эвге насыл вазифе берильди?

II . Кечкен дерснинъ мевзусыны текрарлав.

-Ресимлерге эсасланып талебелер лугъат сёзлерни язалар.

- къырымтатар тилинде элифбеге бир назар, тешкерюв. Арифлерни текрарлав.

III . Янъы мевзуны анълатув

Ы сеси созукъ я да тутукъ сес? – Созукъ сес

Ы созукъ сеси къалын я да индже? – Къалын созукъ сес.

Ы сесине насыл сёзлер сиз билесинъиз? –

Ы арфи ялынъыз эджа башында языла.

Сесни арифнен айырмакъ керек. Биз сеслерни теляффуз этемиз ве эшитемиз, арифлерни исе язамыз, коремиз ве окъуймыз.

Догъру окъунъыз. Къайд этильген арифлер къач сес бильдире?

Дефтеринъизге язып алынъыз.

Схемаларгъа бакъып, э арифлери насыл сеслерни бильдиргенине дикъкъат этинъиз.

Оларны догъру теляффуз этинъиз.

Раатлыкъ дакъкъасы:

Деве къушны къувалама.

Чыкъ да къуртул.

Аталар сёзлерини окъунъыз. Маналарыны анълатынъыз.

Догъругъа ёл эр ерде ачыкъ.

Йигит — юртнынъ тереги.

Яхшы киши яман сёз айтмаз.

Бильгенинъни сёйле, бильмегенинъни динъле.

Адамнынъ сёзюне дегиль, ишине бакъ.

Аз сёйле де, чокъ динъле.

Ы арифи олгъан сёзлерни эджаларгъа болип, дефтеринъизге язынъыз. Бу арифлер къач сес бильдергенини айтынъыз.

А и т п к -китап

Т а б и т а - табиат

Ф э б и л е – элифбе

-Дерсликтеки мешгъулиетлернен чалышмакъ.

IV . Пекитюв

Къырымтатар элифбесинде созукъ сеслерни ифаделеген къач дане созукъ сес бар? Бу сеслер насыл айтыла?

Тутукъ сеслерини ифаделеген къач дане ариф бар?

Тутукъ сеслерни айткъанда агъызымыздан чыкъкъан ава неге раст-келе?

Дудакълы созукъ сеслерини ифаделеген арифлерини айтынъыз. Не ичюн оларгъа дудакълы деймиз?

Эджа башында 2 сесини бильдирген арифлерини айтынъыз.

Къырымтатар тилинде ургъу эксерий алда къайсы эджагъа тюше?

Сёзлер сатырдан сатыргъа насыл авуштырыла?

Мустакъиль иш: (ТЕКРАРЛАВ МЕШГЪУЛИЕТЛЕР)

V . Эв вазифе.

У вас недостаточно прав для добавления комментариев
Чтобы оставлять комментарии, вам необходимо авторизоваться.
Если у вас еще нет учетной записи на нашем сайте, предлагаем зарегистрироваться.
Это займет не более 5 минут.

Для скачивания материалов с сайта необходимо авторизоваться на сайте (войти под своим логином и паролем)

Если Вы не регистрировались ранее, Вы можете зарегистрироваться.
После авторизации/регистрации на сайте Вы сможете скачивать необходимый в работе материал.

Заказать рецензию на методическую разработку
можно здесь

Пройдите курс дополнительного образования по теме: Оказание первой помощи в образовательных учреждениях

Оказание первой помощи в образовательных учреждениях Пройти обучение

Благодарность руководству образовательного учреждения за поддержку и развитие профессионального потенциала педагогического работника

Диплом за отличное владение и эффективное применение современных педагогических методик в условиях реализации ФГОС

  • Свидетельство о регистрации средства массовой информации ЭЛ № ФС 77 — 58841 от 28 июля 2014 года выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационный технологий и массовых коммуникации (Роскомнадзор).
  • Лицензия на осуществление образовательной деятельности № 4276 от 19.11.2020 года. Серия 78 ЛО № 0000171 Выдана Комитетом по образованию Правительства Санкт-Петербурга
  • В соответствии с Федеральной целевой программой развития системы образования на 2011–2015 гг. и проектом концепции федеральной целевой программы развития образования на 2016–2020 гг.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Дерс мевзусы: Къалан ве индже созукълар.
Дерс макъсады: талебелрге сеслер ве арифлер акъкъында малюматны менимсемек; умумий малюмат ве къаиделерни догъру ишлетмеге огретмек; балаларнынъ нутукъларыны инкишаф эттирмек; ана тильге севги ашламакъ.
Дерс донатмасы: кубиклер, слайдлар, дерслик,джедвель къаидеси.
Дерс кетишаты:
I. Тешкилий къысым. (талебелер дерске азырлангъаныны тешкерюв).

Сёз диктанты. (язылгъан сёзлерге ургъу къоюнъыз)

Къыш, къалтырамакъ, къартоп, окълав, увкъалай, къыяфет, Къырым. къарбаба.
II. Кечкен дерснинъ мевзусыны текрарлав.
Къыш акъкъында субет (слайдларда къыш ресимлери косьтериле)
Ресимлерге эсасланып талебелер сёзлерни язалар.
Къыш, мевсим, къар, сувукъ, къарбаба, къар топу.

Сезлернен джумлелер тизюв.


Рус ве къырымтатар тилинде элифбеге бир назар, тешкерюв.

Арифлерни текрарлав.
III. Янъы мевзуны анълатув
Сес сёзнинъ болюнмеген энъ уфакъ къысымыдыр. Биз сеслерни эшитемиз ве айтамыз. Сеснинъ сёз маналарыны айырмагъа хызмет эткен чешитине фонема дейлер.
Бар, бал, бат, бас, баш, бор, бир, бер, бур.
Сесни арифнен айырмакъ керек. Биз сеслерни теляффуз этемиз ве эшитемиз, арифлерни исе язамыз, коремиз ве окъуймыз.
Белли бир тертипте къабул этильген ве ерлешкен арифлер сырасына элифбе деймиз.
Шимди къырымтатар тилинде 35 ариф ве бельги ишарети (ъ,ь) бар = 37 ариф.
Къ, нъ, дж, гъ- арифлери эки бельгиден япыла.
Е, ё, ю, я – ётлашкъан сеслер.
Слайдлар

2 Теклиф Биз бугунь достумызны къыдырмагъа кетеджекмиз. Кетмек ичюн биз геми журналларыны толдурмакъ керекмиз. Журналларынъызны (дефтеринъизни) ачынъыз. Геми сеяаткъа чыкъкъан кунюни язынъыз. Кеттик!

3 Биринджи ада – ТАПМАДЖАЛАР Келинъиз харитагъа бакъайыкъ. Тапмаджаларгъа догъру джевап берсек, достумызны бу одада бельки тапармыз. Джевапларыны дефтеринъизге язынъыз. Созукъ ве тутукъ сеслерни бельгиле- нъиз. Бир ерде атеш яна, Бутюн ерни къыздыра. Эр кесни бакъа, Озю исе ач ята. Акъ кепек чевре-четке сепиле. Аягъы ёкъ – къача, Къанаты ёкъ – уча. Гедже бакъсам - кок толгъан, Саба бакъсам – ёкъ олгъан.

4 Экинджи ада - ДЖУМЛЕЧИК 1.Беден тербие дакъкъасы. Келинъиз гульдесте джыяйыкъ. Замбакъ, гуль, пападие, хашхаш, эрылгъан, акъбардакъ, ляле - олды балабан гульдесте. 2.Лугъат иши Замбакъ - лилия гуль - роза пападие - ромашка хашхаш – мак эрылгъан – сирень акъбардакъ – подснежник ляле - тюльпан 3. Вазифе. Лугъат ишинде расткельген сёзлернен джумлелер тизмек.

6 Дёртюнджи ада - Пекитюв Тест 1.Тек къалын созукъ сеслернен язылгъан сёзлерни къайд этинъиз: а) талебе; б) араба; в) пенджере; г) къалем. 2.Тек индже созукъ сеслернен язылгъан сёзлерни къайд этинъиз: а)ана; б) рале; в) терек; г) бина. 3. Ё арифнен язылгъан сёзлерни косьтеринъиз: а) ч..ль; б) с..з;; в) д..ст; г) к..рьмек. 4. Догъру джевапны бельгиленъиз. Сильмек сёзюнде: а) 7 ариф, 8 сес; б) 7 ариф, 7 сес; в) 7 ариф, 7 сес. 5. Дудакълы созукъларнен кельген сёзлерни бельгиленъиз: а) акозьлюк; б) кевгир; в) тильки; г) копюр. 6. Янълыш джевапларны бельгиленъиз: а) [о] – созукъ; б) [в] – тутукъ; в) [а] – тутукъ; г) [у] – созукъ.

7 Умумийлештирюв адасы 1. Субет. Бакъынъыз, балалар, мантарларнынъ устюнде къалын ве индже созукъ сеслер бельгиленген. Айдынъыз, оларны текрарлайыкъ: Къалын созукъ сеслер - [а], [о], [у], [ы]. Индже созукъ сеслер - [и], [е], [уً], [о], [э]. 2. Къаиделерни текрарлав ишни беджерюв.

8 Нетиджелев Субет Суаллер: 1. Сиз бугунь нелер акъкъында янъы бильгилер алдынъыз? 2. Дерснинъ макъсадларына насыл ириштик? 3. Дерсте нени бегендинъиз? Баалав

9 Сагълыкълашув Бельки бизим достумыз мына шу эвде отура. - Бакъынъыз, къапы ачылды. Ким эвден чыкъа? - Достумыз. Ана достумызны таптыкъ. Энди эвге къайтайыкъ

10 Эвге вазифе Къаиделерни эзберлев, 92 с. 199-иште кроссвордны толдурмакъ.

План-конспект урока по крымскотатарскому чтению на тему буква Ё, как показатель мягкости предыдущего согласного. к плану-конспекту прилагается презентация.

ВложениеРазмер
Ё арифи 21.14 КБ

Предварительный просмотр:

Балаларнынъ Ё арифинен таныштырмакъ ичюн шараит яратмакъ (бутюн эджаны бельгилемек, -бирлешюв – эки сес [ j’о ] ), нутукъ инкишафы , афыза инкишафы, мантыкъый фикир юрсетювнинъ инкишаф эттирюви.

Окъу меселенинъ чезюви

Планлаштырылгъан нетидже (предметлик)

Ё сесининъ хусусиетини бельгилейлер (бутюн эджа-бирлешювны ифаделей – эки сес ве эджа-бирлешювде огде кельген тутукънынъ йымшакълыгъыны косьтере); сёзлернинъ эджа-сес талилини япалар; янъы арифнен сёзлер окъуйлар, джумлелер ве къыскъа метинлер токътав ишаретлерине дикъкъат этип ифадели окъуйлар; метиннинъ серлевасыны бельгилейлер;ресимге бакъып икяе тизелер.

Табиатнынъ сакъланмасынен багълы месулиет дуйгъусынынъ саиби олалар.

Универсаль окъув арекетлер (метапредметные)

Регулятив: табиатны танымасынен багълы озь окъув фаалиетини идаре этелер.

Бильги арттырыджы: общеучебные – окъув меселелерни чезмек ичюн ишарет-тимсаль васталарыны къулланалар. мантыкъый – [ j’о ] сесини ве Ё арифини хасиетлерини тасвирлейлер.

Коммуникатив: бедий метинлерни ифадели окъуйлар.

Мевзунынъ эсас мундериджеси, анъламлар ве терминлер

Ё АРИФИ – эджада огде кельге тутукъларнынъ йымшакълыгъыны косьтериджи.

Ё арифнинъ хусусиети (бир эджа-бирлешюв – эки сес); йымшакъ тутукъ сестен сонъ кельген созукъ сесинен кельген сёзлернинъ талили

Таячыкълар . Предметли ресимлер. презентация

Шекиллер , усуллар, усулий услюплер

Контроль чешитлери ве шекиллери

I. Тешкилий къысым.

Талебелернинъ ве донатмаларнынъ дерске азырлыгъыны тешкерюви;дерске эмоциональ азырлыгъы.

Фронталь. Шифаий. Оджанынъ сёзю

Белли бир тертипте?

Дефтер, китап ве къалем?

Ачылыр бизге алем,

Эр шейни огренейик

Тез-тез ишке тюшейик.

Оджаны селямлайлар. Озь иш ерлерини донаталар, масада озь окъув алетлерини азырлайлар.

Проявляют эмоциональную отзывчивость на слова учителя. Оджанынъ сёзлерине эмоциональ сесленювини косьтерелер.

Фронталь. Оджанынъ козетюви.

– Дерске азырлыгъынъызны тешкерейик.

II. Нутукъ гимнастикасы

Коллектив. Шифаий. Фонетик гимнастика.

– арифлер джедвелиндеки созукъ сеслерни йырланъыз

Созукъ сеслерни йырлайлар

Артикуляцион мучелерини окъувгъа азырлайлар

Коллектив. Сеслерни догъру телляфуз этмеси

III. бильгилерни актуаллештирюв

Фронталь. Шифаий. Субет, оджанынъ анълатмасы.

– эджа-бирлешювинде насыл сеслер къаттылыкъны косьтерелер, насыл сеслер исе йымшакълыкъны косьтерелер?

Ё ве я арифлери башкъ а .

Олар эм тутукъларнынъ йымшакълыгъыны бильдирелер, эм де сёзлернинъ башында ве башкъа созукълардан сонъ эки сеснинъ бирлешювини бильдирелер [йэ], [йа]. Ёргъан чёль сёзлернинъ эджа-сес талилини япынъыз.

– Тутукъларнынъ къаттылыгъыны бойле къалын созукълар косьтере: а, о, у, ы.

– тутукъларнынъ йымшакълыгъыны индже созукъ сеслер бильдире: и, е, я.

Оджанынъ анълатмасыны динълейлер.сёзлернинъ схема-моделлернен чалышалар, сёзлерни тасвирлейлер.

Бутюн огренильген созукъ сеслерни хатырлайлар. Сёзлернинъ эджа-сес талилини япалар. Сёзлернинъ сес теркибини ве арифлернинъ теркибини тенъештирелер. Сёзлердеки арифлер ве сеслер микъдарынынъ араларында фаркъыны анълаталар.

Фронталь.Шифаий джеваплар, сзлернинъ эджа-сес талили.

IV. Окъув меселенинъ къоюлувы.

Фронталь. шифаий. Субет,оджанынъ сёзю.

– бугуньки дерсте даа бир меракълы арифнен танышаджакъмыз.

Окъутув меселени къабул этелер.

Фронталь. Оджанынъ козетюви.

V. Усвоение новых знаний и способов деятельности

Фронталь, шифаий, амелий.

– ресимде не косьтерильген?

– Дёгме сёзюнинъ эджа-сес талилини япынъыз.

Дёгме сёзюнинъ эджа-сес талилини япалар.

Фронталь. Шифаий джеваплар, сёзнинъ сес-эджа талили

1. Сёзнинъ сес-эджа талили (дерслик, 49)

Субет, сёзнинъ талили, оджанынъ анълатувы, къаидени окъув

– Ёргъан сёзюни эджалап теляффуз этинъиз.

Сёзде къач эджа бар? Биринджи ангиси? Экинджиси ? Бу насыл эджалар?

- [йо] бирлешювини тертип эткен сеслерни эки арифнен дегиль де, бир арифнен бельгилейлер.

-- Ё арифи сёзнинъ башында ве созукътан сонъ кельсе , окъугъанда садедже Ё арифини телляфуз этмек керек. Бойле биз бир кереден эки сесни телляфуз этеджекмиз [й] ве [о].

Ёргъан сёзюнинъ сес-эджа талилини япалар.

Биринджи эджа бирлешюв ве 3 сестен ибарет, экинджи эджа да 3 сестен ибарет. Къаидени окъуйлар.

[йо] бирлешювни Ё арифинен бельгилейлер. Сёзлерде сеслер ве арифлер арасында олгъан фаркъны анълаталар. Ё арифининъ хусусиетини айталар (бутюн эджа-бирлешювини бельгилегенини – 2 сес). Ё арифини сёзнинъ башында ве созукътан сонъ сёзлернинъ ортасында окъув вастасыны ифаде этелер: ё арифи сёзлернинъ башында, созукъ сестен сонъ ве сёзлернинъ сонъунъда айны бир окъула – садедже ё деп адландыралар.

2. Ё арифинен танышув

Фронталь. Шифаий, амелий. Субет, арифнинъ моделини тизмеси.

– Ё арифи неге ошай ?

Е ве Ё – тата-къардаш,

Ё-нынъ эки нокътасы бар,

Санки мердивенде мыхлар.

– Ё арифни таячыкълар ярдымынен япынъыз.

Ё арифини арифлер джедвелинде тапалар. Озь фикирлерини айталар.

Таячыкълар ярдымынен арифнинъ моделини япалар.

Ё арифини арифлер джедвелинде тапалар. Таячыкълар ярдымынен арифнинъ моделини япалар.

Фронталь. Шифаий джеваплар, моделлештирюв.

3. Эджаларны ве сёзлерни окъув (дерслик, 49 с.)

Фронталь. Шифаий. Сёзлерни окъув.

– Ё арифни сёзлерде ве эджаларда окъугъанда къач сес телляфуз этесиз?

Эджалар ве сёзлер окъуйлар.

– Эджаларда – [ӧ], сёзлерде – [j’о]

Ё арифи сёзлернинъ башында ве созукъ сеслерден сонъ кельген сёзлерни окъуйлар. Ё арифинен бельгиленген сеслерни айыралар.

Фронталь. Окъув, шифаий джеваплар

Эллер бельде, омузларда,

Сонъ котерем йылдызларгъа.

Сонъ хайтарма ойнайым

Оджанынъ ярдымынен арекетлерни япалар.

Ёрулув профилактикасыны ерине кетирелер

Коллектив. Арекетлернинъ догъру япылмасы

4. Метиннен чалышув
(дерслик, 48 с.)

Фронталь. Шифаий, амелий. Окъув, субет.

Шиирни окъуйлар, ресимге бакъып , серлева къоялар.

Шиирни окъуйлар, эсас гъаесини тапмагъа тырышалар

Фронталь. Шифаий джеваплар

5. нутукъ инкишафы. Ресимнен чалышув (дерслик, 48 с.)

Коллектив. Корьгезме, субет.

– берильген план боюнджа икяе тизинъиз.

Ресимге бакъып икяе тизелер.

Ресимден муим малюматны алып , багълы икяе тизелер.

Коллектив. Шифаий джеваплар, икяе этюв.

Чифтли. Такъым, шифаий, амелий. субет,

– Берильген сёзлерни окъунъыз, бир сёзни сечип, ракъиплеринъизге бу сёзни айтасыз, олар исе бу сёзнен джумле тизелер.

Окъуйлар, вазифени беджерелер.

Чифтте чалышмагъа огренелер, бир-бирлерини незарет этелер. Сёзлернинъ маналарыны анълаталар.

Чифтли, шифаий джеваплар, оюн.

Проэктор вастасынен экрангъа музыкалы раатлыкъ дакъкъасы чыкъарыла , балалар косьтерильген арекетлерни япалар.

Ёрулув профилактикасыны ерине кетелер. Сагълам олмагъа тырышалар.

Коллектив. Арекетлернинъ догъру япылувы.

Фронталь. Шифаий джеваплар.

– тапмаджаларны окъунъыз ве джевабыны тапып, сёзнинъ сес талилини япынъыз.

Тапмаджаларнынъ джевапларыны тапып , сес талилини япалар.

Ифадели окъуйлар ве окъугъанларынынъ манасыны анълайлар.

Фронталь, шифаий джеваплпр, окъув.

Фронталь, шахсий. Субет.

– дерсте не огрендинъиз?

– нени бегендинъиз? Не ичюн?

– къайда къыйынлыкълар раст кетирдинъиз? Не ичюн?

– насыл бильгилеринъиз сизге дерсте ярдым эттилер?

– Дикъкъатынъыз ичюн сагъ олунъыз!

Оджанынъ суаллерине джевап берелер.

Суаллерге джевап берип , дерсте озь фаалиетине къыймет кеселер.

Шахсий, фронталь, шифаий джеваплар.

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект урока по физической культуре для 4 класса. Конспект - урока: Использование современных танцевальных фитнес программ на уроке физической культуры

Цель: Повысить интерес к занятиям физическими упражнениями, через музыкально - двигательную деятельность учащихся, содействовать поддержанию и развитию их активности.Задачи:1.Формировать двигате.


План-конспект урока по чтению (1 класс) по теме: Конспект урока литературного чтения в 1 классе ."Школа 2100"

Возможно, урок в помощь начинающему педегогу коррекционной школы.


План-конспект урока по физкультуре (1 класс) на тему: Конспект образовательного урока по физической культуре. Технологическая карта урока

Предмет физическая культура Класс.


План-конспект уПлан-конспект урока Математики 4 класс Единицы массы. Тонна. Центнер.

План-конспект урока Математики 4 класс Единицы массы. Тонна. Центнер.Предметные задачи: 1. Организовать деятельность учащихся по планированию изучения темы: « Единицы массы. Тонна. Центнер».


План - конспект урока музыки по теме: Конспекты уроков музыки в начальной школе

Здесь вы найдете конспекты уроков музыки в начальной школе.


Конспект урока и презентация "Как учили школьников на Руси" план-конспект урока (окружающий мир, 3 класс) по теме

Урок-исследование предполагает постановку проблемы, составление плана и проведение исследования через наблюдение, работу с книгой, проведение "эксперимента", обращение к другим людям и использование м.

Читайте также: