Writing resume план урока

Обновлено: 05.07.2024

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Зарегистрироваться 15–17 марта 2022 г.

КОНСПЕКТ УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА.

Специальность: Операционная деятельность в логистике. Группа №301.

Тема: « Resume writing ”

ЦЕЛЬ УРОКА: основываясь на стандартных правилах заполнения резюме, научиться свободно составлять резюме европейского уровня;

· изучить структуру и особенности составления резюме европейского типа;

· выработать практические навыки заполнения резюме.

· формирование практических умений изучающего чтения с использованием различных приёмов смысловой переработки текста в зависимости от коммуникативной задачи (языковой догадки, дословного перевода, использования словаря);

· формирование умения оценивать полученную информацию и выражать собственное мнение;

· формирование стандартизирующих при написании резюме;

· формировать общие и профессиональные компетенции;

· навыков коммуникативного общения;

Планируемые результаты обучения:

Личностные:

· формирование познавательных мотивов студентов;

· развитие навыков анализа и синтеза;

Метапредметные:

· расширение спектра учебных ситуаций и задач с ориентацией на реальную практическую деятельность;

Предметные:

· умение оперировать профессиональной лексикой в соответствии с коммуникативной задачей;

· умение действовать по образцу и аналогии при написании резюме;

ФОРМА УРОКА: традиционная;

ТИП УРОКА: урок изучения и первичного закрепления новых знаний.

· англо-русские и русско-английские словари (В. К. Мюллер, 13-е издание, М., 2006)

· ТСО: ПК, мультимедийный проектор, экран;

1. Организационный этап .- 3 мин ;

2. Речевая разминка.- 2мин ;

3. Этап ознакомления . Rules of resume writing - 18 мин ;

ü Упражнение, направленное на формирование навыка определения понятий.-2мин

ü Упражнение, направленное на расширение активного словаря и совершенствование произносительных навыков.-2 мин;

ü Упражнение, направленное на совершенствование умения использования норм лексической сочетаемости в коммуникативном контексте.- 4мин;

ü Упражнение, направленное на активизацию лексики по теме: “ Resume writing ” в чтении и переводе и совершенствование грамматического навыка (употребление побудительных предложений).- 8 мин;

4. Этап ознакомления . Resume structure . – 12 мин ;

5. Этап тренировки . Resume Practice. - 6 мин ;

6. Домашнее задание . - 2 мин ;

7. Оценивание обучающихся. – 1 мин ;

8. Подведение итогов. Рефлексия .- 1 мин ;

David McCullough.

ХОД УРОКА .

I. Организационный этап.

-Hello, my dear students! (Hello!)

-How are you? (Fine, thank you. And you?)

-I’m OK. Thank you.

Упражнение, направленное на определение цели урока.

-At first, look at the quotation by David McCullough [ m ə ˈ k ʌ l ə ] . ( слайд 1)

He is an American author, narrator, and historian. How can we translate these words?

-Настоящий успех - найти в работе, которую Вы любите дело всей своей жизни. Дэвид Маккалоу

-Yes? It is. It is very important to find your own lifework.

-And now look at the pictures and try to guess what we are going to speak today about? ( слайд 2).

(We are going to speak about a resume that is very important for applicants to find a good job,) ( слайд 3)

(Time: 3 min)

II. Речевая разминка.

Упражнение, направленное на положительную мотивацию и снятие напряжения.

( фронтальный опрос учащихся )

-Why will you write a resume?

(I want to find a well-paid( good, prestigious job.)

-Have you ever written a resume?

- Where and When?

-Can you write a resume? (Yes, we can in Russian).

-Is a resume necessary for your future career?

-Ok. Today we’ll learn resume writing in English.

( Time : 2 min )

III. Этап ознакомления.

Упражнение, направленное на определение учебных действий для достижения цели урока.

-What should we do to master resume writing? Any ideas? ( слайд 4)

(We should learn the rules of resume writing and investigate different kinds of resume.)

-Yes, you are right. I can offer you the following plan of our lesson ( слайд 5) :

1. Rules of resume writing;

2. Resume structure;

3. Resume practice.

-Do you agree with it? (Yes, we do.)

- Let’s begin with the rules of resume writing( слайд 6) .

( Time : 2 min )

Упражнение , направленное на формирование навыка определения понятий

-Answer the question: “What’s a resume?” Match the word with its definition. ( слайды 7 ,8 )


a) the employee’s tool to be interviewed for the position he or she is seeking.

A resume is b) the employer’s tool for choosing among candidates.

c) the employee’s tool to say any important information he or she didn’t discuss during the interview.

(The right answers: a), b))

-What conclusion can we make? (So, we can make the conclusion that a resume is a very important tool for both the employees and employers.)

( Time : 2 min )

Упражнение , направленное на расширение активного словаря и совершенствование произносительных навыков.

-Find the English equivalents for the word “a resume” ( слайд 9) :

a business letter, a job application form, a questionary, a personality profile, a curriculum vitae (CV), a cover letter

-Read and translate all the words and word combinations.

( Time : 2 min )

Упражнение , направленное на совершенствование умения использования норм лексической сочетаемости в коммуникативном контексте.

-Complete the text using the words from the box. Read and translate the sentences into Russian. ( слайды 10,11 )


capabilities correspondence strengths resume achievements

Resume writing.

1) When you want to find a job you need a . . (resume)

2) A resume is a kind of business … (correspondence) that helps employers to choose among candidates.

3) A resume should tell about your successes, . (achievements) and … (strengths ) .

4) It should quickly cover your past tasks that you have done and future … (capabilities) because employers spend only 15 to 20 seconds on each resume.

( Time : 4 min )

Упражнение, направленное на активизацию лексики по теме: “ Resume writing ” в чтении и переводе и совершенствование грамматического навыка (употребление побудительных предложений).

-Read and translate the rules of resume writing.( слайды 12-14)

Never write!

1) Don’t use cheap paper. Don’t use bright colours, if you want to look conservative and business-like.

2) Don’t write a resume longer than 2 pages. Never write it on two sides of the same paper.

3) Don’t forget to put your name on the second page, if you have two-page resume.

4) Don’t handwrite your resume. The best way of typing a resume is using a computer and a printer.

5) Don’t include personal information such as: weight, nationality, race, desired salary, the reasons why you left the previous job ( sometimes personal interests and hobbies).

6) Don’t use “I”-statements because it’s a formal document but not a story.

7) Don’t forget to give your work experience and education in reverse chronological order.

8) Don’t avoid to use active verbs such as “managed”, “provided”, “directed”, “coordinated”, “accomplished”, “maintained”, “encouraged”, “ increased”, “conducted”, “participated”.

( Time : 7 min )

(Комментарии учителя)

- Remember . Employers prefer neatly organized one-page resume. It should quickly tell about your past performance and future capabilities.

Otherwise, … you can watch the following tragic or comic situations. Wow. ( слайд 15)

IV. Этап ознакомления .

( Комментарии учителя )

- Look at resume structure. ( слайд 16) A resume consists of six parts. Let’s consider every part in details. Sometimes I will speak Russian to explain important things to you.

-Well, let’s learn the strategies how to write a resume.

The first part of the resume is Contact Information( слайд 17). The contact information tells about who you are, where you live, what your phone number and e-mail address are, and how your employer can reach you. Then you should write date of your birth. Probably, it’s the most important information in your document.

(Один из учеников переводит объяснение учителя.)

-Look at the sample and translate it into Russian. Pay attention to punctuation marks.

Contact information

35 Green Street,

New York, WA 87954

Phone (503) 456-6781

Fax (503) 456-6782

Date of Birth

You should miss one line before the second part.

The second part is Objective. ( слайд 18) The objective is a statement describing what type of work you hope to get.

-Look at the sample and translate it into Russian.

Employment as a manager in important clothing retailer

-The third part is Work Experience. ( слайд 19) It is your professional summary in reverse chronological order. Besides, you should list your most marketable skills and abilities which relate to the job you are seeking. If you are a recent graduate and have no work experience, you should miss this part.

-Look at the next sample and translate it into Russian.

Work Experience

Manager staff of 10

Provide helpful service to customers concerning shoe choices

1995-1998 Smith Office Supplies & Yakima, WA

Managed warehouse operations

Interviewed new applicants for open positions

-The fourth part is Education. ( слайд 20) You should give your education in reverse chronological order. If you are an applicant with more than two years of experience , write only degree, school, location and date. If you are a recent graduate, you should list all your educational strengths:

e.g. honours, courses, studies, educational programmes you took part in. Sometimes Education and Work Experience can be exchanged. Your employer is interested in the information which shows your level of suitability for the position.

-Let’s consider the following example. Read and translate it.

1991-1995 Seattle University, WA

Bachelor of Business Administration

-The fifth part of resume is Additional Skills and Interests. ( слайд 21) You can list them if they have some value for the position you are applying for.

-Look at the example.

Additional Skills

Computer literacy, good knowledge of French, driving license

-And the last part is References. ( слайд 22) Former employers and teachers are the best to give you references but don’t forget to ask their permission before you include them into your resume.

Each reference should include name, position or title, business address and a telephone number.

Besides, you may just write: “Will be furnished on request” or”Available upon request”.

-Look at the sample and translate.

-Have you got any questions concerning resume structure?

(Time: 12 min)

V. Этап тренировки .

-Well, it’s time for Resume Practice. (слайды 23,24)

Упражнение, направленное на отработку алгоритма написания письма.

-What are the functions of these resume parts? Choose the right heading from the box. Put the parts of the resume in the right order. ( слайды 2 5,26 )


Contact information Objective Work Experience Education Skills Reference

a) September 2009 to present: Sales Assistant, S & S Clothes Store, 19 Lefferts Boulevard, New York 11202.

b) Will be furnished on request

c) Jeffrey Stevens

25 Queens Boulevard,

d) The Bowker Business School, 500 Fifth Avenue, New York, New York 10011, June 2011 Certificate on travel and Tourism Courses included: The World of Travel; Time Management; Travel Sales and Services

e) Effective in communication and time management, good typing skills, good knowledge of Spanish and French, computer literacy, driving license

f) an entry-level position in the travel industry

( Time : 5 min )

VI . Домашнее задание.

Упражнение, направленное на формирование практических навыков написания резюме.

-Read the text and make up the resume of Julia Nikolayeva. ( слайды 27,28)

- Make up your own resume

VII . Подведение итогов. Рефлексия. На этапе рефлексии обучающиеся делятся впечатлениями о ходе урока, о своем вкладе в общий результат, о преимуществах или недостатках такой формы изучения нового материала.

-Are you glad of your work? What have you learnt today? I hope that in the nearest future when you are graduates, you’ll be able to say the following: “ I have a good resume”. ( слайд 28)

- I’m pleased with your work too. Thank you. Good bye! (слайд 29)

( Time : 2 min )

Использованная литература :

2. Андрушко С.Я. Искусство составления деловых писем на английском языке.- М., 2006.

3. Бонк Н.А. Английский язык для международного сотрудничества.- М., 2007.

4. Богацкий И.С., Дюканова Н.М. Бизнес-курс английского языка.- К., 2007.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок "Написание резюме" по учебнику М.З. Биболетовой для учащихся 9 класса. Цель урока: формирование практических навыков владения письменной речью: написание резюме. Урок составлен по требованиям ФГОС.

Предмет: Английский язык.

Класс: УМК Биболетова М. З.,9 класс

Учитель: Фокина Ольга Васильевна

Тема урока: “How to write CV”.

ЦЕЛЬ: формирование практических навыков владения письменной речью: написание резюме.

ознакомление учащихся с алгоритмом написания резюме;

формирование практических умений изучающего чтения с использованием различных приёмов смысловой переработки текста в зависимости от коммуникативной задачи (языковой догадки, дословного перевода, использования словаря);

формирование умения оценивать полученную информацию и выражать собственное мнение;

формирование умения действовать по образцу и аналогии при написании резюме;

коммуникативных способностей учащихся в совместной деятельности.

привычки работать самостоятельно;

стремления к приобретению новых знаний;

использование материала урока для выработки учеником собственного взгляда на мир и отношения к нему, для формирования научного мировоззрения.

Формировать УУД:

- Личностные: личностная саморефлексия, способность к саморазвитию, мотивация к познанию, учёбе.

- Регулятивные: уметь ставить цель к уроку, уметь определять учебные действия для достижения цели урока. , осуществляет итоговый и пошаговый контроль результатов, адекватно воспринимает критику ошибок и учитывает её в работе над ошибками, оценивать результаты собственной деятельности.

- Коммуникативные: развитие умений рассказывать в официальном письме о своем образовании, опыте работы, личных качествах;

Планируемые результаты:

Ученик научится:

- использовать языковые средства официального стиля общения;

- научится правильно оформлять резюме;

Ученик получит возможность научиться:

составлять резюме с просьбой о приеме на работу.

Личностные: умение вести диалог на основе взаимного уважения и принятия другой стороны;умение осмыслить ошибки и устранить ошибки, объяснять самостоятельно - изученные грамматические правила и подбирать конкретные примеры.

Метапредметные:

-Коммуникативные УУД: умение читать и понимать структуру письма / резюме; читать с пониманием основной идеи и с извлечением специальной информации; логично строить развернутое высказывание; перифразировать, подбирать синонимы, дефиниции, заменять слова; умение соблюдать формат письменного высказывания; умение осознанно строить речевое высказывание в письменной форме в соответствии со стилем общения и нормами языка; умение слушать собеседника и проявлять уважительное отношение к нему, работать в сотрудничестве.

-Познавательные УУД умение строить логическое рассуждение (учебно-познавательная компетенция); умение работать с печатным текстом; умение выделять необходимую информацию; использовать приобретенные знания в практической деятельности;

Этап учебного занятия

Деятельность учителя

Деятельность ученика

Организационный этап (5 мин.)

1) Организационный этап.

Good morning, boys and girls. It’s a nice day today, isn’t it? How are you? I hope everything is ok. I am fine, too.

Учащиеся приветствуют учителя: Good morning. We’re fine, thank you. And you?

2)Мотивация учебной деятельности учащихся.

Let’s begin our lesson with a very positive song “by Yulia Samoilova, a Russian singer. It’s pity, but she can not present our country in Eurovision.

Did you like the song? What is it about?

Учащиеся отвечают на вопрос учителя: Yes, we did! This song describes life in a very positive manner. Everybody can enjoy life and dream.

3) Актуализация знаний.

I want to be

Some people often say to me:

“Have you decided what you want to be?”

I usually answer, “I don’t know,”

But it is really so.

I want to win an Olympic race,

I want to see the Earth from space,

I want to travel to Katmandu

I want to be rich and famous, too.

I want to be on Hollywood’s screen,

I want to invent a new machine,

I want to be very clever and wise,

I want to win the Nobel prize,

But most of all, I want to be

Healthy and strong, and nice.

2.But first I want you answer my question

- What kind of job do you prefer?

- What kind of job do you hate and why?

3. Now work in pairs. Who would you contact or call in the situations given below? Match the situations in the left column with the name of the job or professions in the right

1.Учащиеся читают стихотворение. Один из них читает вслух. Переводят.

2.Учащиеся рассказывают о себе, какую профессию они хотели бы выбрать и почему. И какая работа им не нравится и почему.

3.Выполняют работу в парах на листах.

I want to be

4) Постановка цели и задач урока.

1.There are a lot of different jobs and we have to choose one the best.

Imagine, we finished the school, but what then…

Put in chronological order your future plan.

look for a job, finish the school, get a professional education, write Curriculum Vitae (CV)

So, the theme of our lesson is how to write CV

2. Who can say me, what does it words mean?

на доске A resume is a document which includes education, experience, skills, and accomplishments that is used to apply for jobs.

(на доске слова: accomplishment -

to apply -обращаться

to employ-давать работу

3.Упражнение, направленное на определение учебных действий для достижения цели урока.

-What should we do to master resume writing? Any ideas?

-Yes, you are right. I can offer you the following plan of our lesson: на доске

1. Rules of resume writing;

2. Resume structure;

3. Resume practice.

Ставят в хронологической последовательности план на будущее:

1. finish the school (закончить школу)

2. get a professional education(получить профессиональное образование)

3. look for a job (искать работу)

4. write Curriculum Vitae (CV) (написать резюме)

-We should learn the rules of resume writing and investigate different kinds of resume

Today we have a guest.

Psychologist Valeria, she is a specialist from employment service will tell you how to write a good CV

T: The standard form of resume in Europe consist of 6 parts. Look at the table

Personal information (details) : The employer wants to know who are you and how to contact you. Put only essential information.

Education: write from you are in and give the necessary information about you name and address of your school/ leceum /gumnasium.

Work experience: If you have had any summer or Saturday jobs, describe them.

Position of responsibility: If you don’t have work experience, this section can show employers you potential. Write what conference you’ve been to, what project you’ve done and what competitions you’ve taken part in.

Skills: Indicate what you are good at ( for example, language, computers, maths, ect).

Interests: You should stress about your interests. Don’t just list your interests; add a few details.

Valeria :If your employer likes your CV you will get an interview. An interview is a final step when your employer meets you in person asks you questions and sometimes tests your abilities. But there are situations when you don’t even realize you are being tested.

Т: -Thank you Valeria.

Т: Now let us read the VC.

Валерия знакомит с правилами написания резюме, затем учащиеся читают пример резюме

Нажмите, чтобы узнать подробности

карточка социального обеспечения Social Security number and a card;гражданство citizenship; свидетельство о рождении birth certificate; тип визы kind of visa; присматривать за детьми working as babysitters; частный учитель иностранного языка foreign language tutor; расширить опыт и знание gain more experience and knowledge

разрешение на работу work permit; директор школы principal; экзамен по вождению автомобиля driving test; плохо владеющий английским языком limited-English-proficient; водительские права driver's license.; копия свидетельства о среднем образовании a copy of your foreign high-school diploma; официальная выписка из диплома an official transcript of your record; лицензия a state license; комитет по лицензиям the state licensing board; подготов­ка и обучение в армии training and experience you received in the military, служить в армии serve in the military; особые навыки special training

Личный листок A personal data sheet; заполнение печатными буквами Practice printing; заявление-анкета о приеме на работу A completed job application; образование и трудовой стаж education and work experience; работать аккуратно to work neatly; грамотно писать spell correctly; предоставлять точные и подробные данные provide accurate and complete data; резюме resume; обобщение сведений summary of your personal, educational and experience qualifications; реклама sales presentation; рабочий опыт work experience; слу­жебные обязанности duties.

ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ.

Тема занятия

Составление резюме.

Цели занятия

Совершенствование навыков чтения вслух и про себя.

Развитие умения извлекать из текста нужную информацию.

Пополнение лексического запаса.

Совершенствование навыков письма

ЗАДАНИЯ К ПРАКТИЧЕСКИМ ЗАНЯТИЯМ, КОТОРЫЕ НУЖНО ВЫПОЛНИТЬ СТУДЕНТАМ

I.Выполнение задания на повторение темы предыдущего урока.

Проверка знаний слов.

карточка социального обеспечения Social Security number and a card;гражданство citizenship; свидетельство о рождении birth certificate; тип визы kind of visa; присматривать за детьми working as babysitters; частный учитель иностранного языка foreign language tutor; расширить опыт и знание gain more experience and knowledge

разрешение на работу work permit; директор школы principal; экзамен по вождению автомобиля driving test; плохо владеющий английским языком limited-English-proficient; водительские права driver's license.; копия свидетельства о среднем образовании a copy of your foreign high-school diploma; официальная выписка из диплома an official transcript of your record; лицензия a state license; комитет по лицензиям the state licensing board; подготов­ка и обучение в армии training and experience you received in the military, служить в армии serve in the military; особые навыки special training

Личный листок A personal data sheet; заполнение печатными буквами Practice printing; заявление-анкета о приеме на работу A completed job application; образование и трудовой стаж education and work experience; работать аккуратно to work neatly; грамотно писать spell correctly; предоставлять точные и подробные данные provide accurate and complete data; резюме resume; обобщение сведений summary of your personal, educational and experience qualifications; реклама sales presentation; рабочий опыт work experience; слу­жебные обязанности duties.

Чтение и перевод текста 3.

1. A personal data sheet is a form that has information about you that an employer might want to see.

2. Practice printing your answers on a blank paper before you write on the form.

3. Use a dictionary to make sure that you spell correctly.

4. A completed job application provides the employer the answers to questions about your education and work experience.

5. The answers to unstated but important questions tell him about your ability to work neatly, spell correctly and provide accurate and complete data.

6. A resume is an individualized, written summary of your personal, educational and experience qualifications.

7. If you are looking for a professional, technical, administrative, or managerial job, you will need a resume.

8. A resume is like a written sales presentation.

9. An effective resume creates a favourable impression of you while presenting your abilities and experience.

10. Make a complete and accurate record of every job you have had.

11. For each job include the dates and places you worked, your duties, and the name of your supervisor.

12. You should list your most recent job first and your first job last.

13. Try to give US equivalent for foreign terms, including job titles, university degrees, and (translations of) publications and companies.

14. Also, give specific information about foreign work experience, including cities and countries and a description of your resume.

II. Выполнение упражнений по теме урока.

1.What was the theme of the last lesson? What documents do you need when you try to get a job? (Social Security Number, Social Security Card, Visa number, work permit, driving test, copy of your high school diploma (or an official transcript of your record) , training certificates, resume) Do you have your own resume? Can you write a resume in English?

The theme of our lesson is a resume. We’ll study how to create a resume in English, everybody will create your own one.

Information

The difference between CV and Resume is very clear; CV covers all the aspects of a person’s career while Resume is straight forward to the particular job. CV is more detailed as compared to a Resume. There is no contradiction as well as confusion between these two terms. In most of the countries, while the course of employment, CV or a resume is demanded from the candidates. The contents of the two, documents differ in many respects, which is discussed in this article.

Resume – это небольшие сведения о вашем образовании, опыте работы и профессиональных навыках, а также умениях.

CV (Curriculum Vitae) – более полная справка, включающая подробную информацию о вашем образовании, опыте работы и профессиональных навыках, а также умениях, содержащая сведения о наградах и достижениях.

Look at the resume and answer the questions.

How many parts does it consist of? What are they?

PERSONAL INFORMATION

Name: Viktoria Savina

Address: 33716, Saint-Petersburg, Russia

Bogatyrskiy avenue 53/3, app. 160

Date of birth: 16 August 1994

Marital status: Single

Nationality: Russian

To provide advanced administrative services for your company, to carry out office management and information management tasks as an Executive Secretary

2012 — present time Teacher of History and Social Studies,

Historical Department, 2nd year study,

Moscow State University, Russia

2002 — 2012 Secondary school № 1,Saint-Petersburg, Russia

WORK EXPERIENCE

May 2013 – September 2013 Receptionist

(LLC) “Tradecontact”, Moscow, Russia

Responsibilities: answer calls; negotiations arrangement; office work; business documentary; advertising.

Computer skills: Microsoft Office (Word, Excel), 1C, Outlook Express

English — working knowledge

French — basic knowledge

Driving Licence: Category B

Sport, Science, New Technologies

Letter of Reference is available upon request from:

Irina A.Morozova, Executive Director (LLC) “Tradecontact”,

Let’s create your own resume.

Begin with you personal information.

Personal information

Name: Viktoria Savina

Address: 33716, Saint-Petersburg, Russia

Bogatyrskiy avenue 53/3, app. 160

Date of birth: 16 August 1994

Marital status: Single

Nationality: Russian

Here you need to specify the position that you are applying for, or the area in which you plan to develop

Objective: Sales Manager (менеджер по продажам)

Objective: Executive Secretary (исполнительный секретарь)

Objective:To obtain a position as … (получить должность в качестве…)

To apply skills as … (применить навыки в качестве…)

Objective: To Apply my skills as a regional sales manager with a company focused on quality, dedication and ingenuity (применить свои навыки в качестве торгового представителя в компании, концентрируясь на качестве, лояльности и изобретательности)

Objective: To provide advanced administrative services for your company, carry out office management and information management tasks (применить свои навыки в качестве торгового представителя в компании, концентрируясь на качестве, лояльности и изобретательности)

Objective: To contribute outstanding skills to achieving your company’s goals as a sales manager (внести вклад в развитие Вашей компании, используя свои выдающиеся способности менеджера по продажам).

Speak about your work experience .

Give your work experience in reverse chronological order. Specify Dates, Position, Title of company, City, Major Duties or Responsibilities, Special Projects, and Accomplishments. Don't forget to translate companies and positions correctly into English. Please note that if the employer needs a salesperson, then specify the work experience that is at least indirectly related to sales.

Work Experience

May 2011 – September 2011 Receptionist

(LLC) “Tradecontact”, Tver, Russia

Responsibilities: answer calls; negotiations arrangement; office work; business documentary; advertising.

Work Experience

20013 – present Sales Manager

ABC Company, Moscow

Responsibilities: Recommended computerized bookkeeping and supervised all data entry, improved sales projections, advertising and budget planning.

Accomplishments: Organized special holiday sales promotion, which increased sales by 15%.

Speak about your education .

This part of the student's resume is one of the most important. It is better to arrange the information in this order: Dates (period of study), Major (specialty), Department (faculty), Degree (title/academic degree), Title of educational institution (name of educational institution), City, Country. Here you can mention additional education (trainings, courses). Specify the course name, organization name, city and country in English. Years of study at the University or courses (or year of graduation) can be specified at the beginning or at the end.

2010 – present Agronomy, Agrarian faculty, 4th year study,
The Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow, Russia

March – June 2010 Senior Management, Management courses at
Moscow International Higher Business School, Moscow, Russia

Moscow State University

Candidate for Bachelor of Science Degree in International Relations, June 2013

Также этот раздел может включать и сведения о вашей школе:

2013 — present time

Law Department, 2nd year study, Baikal Institute of economics and law,
Irkutsk, Russia

Secondary school № 1, Ivolginsk Russia

Additional Education

Course of French

Moscow school of foreign languages, Moscow, Russia

Specify your Honours // Achievements

Students do not have to fill out this resume block. However, if you are a successful student, it is worth mentioning. Achievements and awards are a great way to demonstrate important qualities. Indicate the following details in English: Title of the award, awarding organization ,date.

2010 Moscow Business College – graduated with honours.
2012 Recipient of the President’s Scholarship, Moscow State University

Specify your Publications

This block is also optional for students to fill in. Here you can show publications in newspapers or magazines, if there are any. The following items are important: Title (subject of publication) and Type (Note, Article, etc.), Publisher (in which magazine or newspaper it was published), Date

Write about your skills.

This block is also called Special (professional) or Additional Skills. This is an important point in the student's resume in English.

fluency in foreign languages (уровень владения иностранными языками),

knowledge of a particular computer applications (уровень владения ПК, знание программ),

driving license (наличие водительских прав).

Experience of computing:

Internet, Power Point, Internet, Outlook Express

Russian — native
English — expert

Computer skills: MS Office (Word, Excel), Internet, Outlook Express, 1C, Photoshop

Languages: Russian — native

English — working knowledge

French — basic knowledge

Driving Licence: Category B

In addition to knowledge of English and other languages, the student can specify other useful skills that they possess, depending on the desired position: knowledge of programming languages; budgeting skills; business communication and business correspondence skills; office equipment skills, etc.

Write about your interests / activities .

Interests / Activities:

Member of Moscow High School Tennis Team

Learning languages: Esperanto, Japanese

Interests / Activities: Chess, volleyball, traveling, reading

If you can provide recommendations from your place of study, please indicate this in your resume. Recommendations to students can be given by the Dean or head of the Department.

There is a way to fill in this block:

1) full name, position of the person who can give you good recommendations, name of the organization, its location, address, contact phone number, email address:

Letter of Reference is available upon request from:

Irina A.Smirnova, Chief of Sales Department, (LLC) “Vesta”, Chkalov st., 7/2b,

You can specify that written recommendations are available and will be provided upon request:

References Available upon request

In order to attract attention to the resume, students need not only to fill it out correctly and informatively, but also try to follow the following recommendations:

The volume of your resume should not exceed 1 page.

You can put your photo in the upper corner of your resume.

For students with little work experience, it is better to place information about education immediately after the Objective section, and then disclose their work experience.

Resume in English should be easy to read, clearly structured. Highlight the names of sections, companies, and positions in bold.

Do not underline words or use italics.

Use standard fonts (Times Roman, Arial, Tahoma, Garamond).

Include in your resume only the information that is relevant to the position in question.

And, of course, the English language in which your resume is written must be impeccable. безупречен

And the main thing: to make a student's resume interesting to a potential employer, take it seriously. Don't forget that a well — written resume in English is your first impression. Make it as strong as possible!

1.Translate other rules of writing CV

Never write!

Don’t use cheap paper. Don’t use bright colours, if you want to look conservative and business-like.

Don’t write a resume longer than 2 pages. Never write it on two sides of the same paper.

Don’t forget to put your name on the second page, if you have two-page resume.

Don’t handwrite your resume. The best way of typing a resume is using a computer and a printer.

Don’t include personal information such as: weight, nationality, race, desired salary, the reasons why you left the previous job ( sometimes personal interests and hobbies).

Don’t use “I”-statements because it’s a formal document but not a story.

Don’t forget to give your work experience and education in reverse chronological order.

Don’t avoid to use active verbs such as “managed”, “provided”, “directed”, “coordinated”, “accomplished”, “maintained”, “encouraged”, “increased”, “conducted”, “participated”.

Внимание Скидка 50% на курсы! Спешите подать
заявку

Профессиональной переподготовки 30 курсов от 6900 руб.

Курсы для всех от 3000 руб. от 1500 руб.

Повышение квалификации 36 курсов от 1500 руб.

Лицензия №037267 от 17.03.2016 г.
выдана департаментом образования г. Москвы


Паревская Ирина Сергеевна

преподаватель английского языка

Государственное бюджетное образовательное учреждение

среднего профессионального образования Ростовской области

(ГБОУ СПО РО РТТС)

Урок английского языка

для I курса специальностей СПО и профессий НПО

Первый шаг в любой трудовой деятельности-устройство на работу, обязательным элементом которого является предоставление резюме, являющегося одним из самых эффективных средств рекламы на рынке труда.

Тип урока: урок изучения и первичного закрепления новых знаний.

Форма урока: групповая работа.

Методы: деятельностный, по источнику информации сочетание словесного, наглядного и практического.

Цель урока: основываясь на правилах заполнения резюме, научиться свободно составлять резюме европейского уровня.

Образовательные задачи урока:

- изучить структуру и особенности составления резюме европейского типа;

- выработать практические навыки заполнения резюме.

Дидактические задачи урока:

- формирование коммуникативной компетенции (развитие наблюдательности, памяти, умения сопоставлять, сравнивать в данной области знаний);

- формирование компетенции личностного самосовершенствования (расширение современного активного общего и специального словарного запаса, а также кругозора);

- совершенствование информационной компетенции (повышение познавательной активности и мотивации для изучения английского языка).

- развитие лингвистической компетенции в области делопроизводства (расширить спектр учебных ситуаций и задач с ориентацией на реальную практическую деятельность);

Воспитательные задачи урока - воспитывать у обучающихся:

- чувство толерантности, умение уважать мнение других;

- интерес к изучению английского языка.

Целесообразность использования медиапродукта:

- повышение мотивации к процессу обучения.

1. Организационный этап (производится на перемене).

2. Вводное слово преподавателя. Подготовка обучающихся к работе на основном этапе.

3. Основная часть. Изучение нового материала.

4. Этап первичной проверки понимания изученного:

- работа в группах по составлению резюме;

- выступление представителей групп.

5. Этап контроля усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

6. Подведение итогов урока. Выставление оценок.

7.Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

Эпиграф : « Real success is finding your life work in the work that you love.

1. Организационный этап (производится на перемене). На данном этапепреподаватель делит обучающихся по группам и назначает в каждой из них обучающегося, координирующего подготовку всех членов группы, роли внутри группы обучающиеся разделяют самостоятельно.

Педагог знакомит ребят с правилами работы в группах:

- слушаем и слышим друг друга;

- не мешаем друг другу;

- даем возможность высказаться каждому;

- обсуждаем все без исключения позиции.

Обучающиеся получают раздаточный материал.

2. Вводное слово преподавателя. Подготовка обучающихся к работе на основном этапе.

Teacher : Good morning children. I am very glad to see you.Today we have an unusual lesson, because you have to say me the topic and the aim of the lesson after watching the video .

Коля , translate please my last phrase.

Student : Наша задача определить тему и цель урока после просмотра видеоролика.

Teacher : Thank you. Look at the blackboard please . Listen attentively.

Teacher : Whatis thetopic of our lesson? Whatis theaim of the lesson? ( Какова тема и главная цель нашего сегодняшнего урока ?)

Teacher : Youareright. What is a resume? Why you need a resume?

Student 1: A resume is a document that includes relevant information on your job experience and education.

Student 2: A resume is a summary of your experiences and skills relevant to the field of work you are entering.

Student3: You need a resume if you are looking for a job.

Далее обучающиеся читают список вопросов, на которые им нужно ответить, чтобы понять, как правильно составить резюме:

- какой внешний вид должно иметь резюме?

- какой печатный шрифт оптимален?

- каков оптимален объем резюме (количество печатных листов)?

- какие 3 главные категории обязательно содержит любое резюме?

- в каком порядке следует описывать опыт работы?

- какие глаголы следует использовать при составлении резюме?

3. Основная часть. Изучение нового материала.

Teacher : Look at the blackboard, listen attentively and try answering the questions.

Teacher : Let us consider a resume based on European standards .

Вася , go to the blackboard please.

4. Этап первичной проверки понимания изученного.

Педагог помогает обучающимся в случае возникновения затруднений.

5. Этап контроля усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

Teacher: What was the aim of our lesson? Have we reached the aim of our lesson?

Teacher : You have worked very hard. You get excellent and good marks.

Педагог кратко комментирует работу каждого обучающегося и озвучивает оценки.

7. Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

Your homework is making your resume.

8. Рефлексия. На этапе рефлексии обучающиеся делятся впечатлениями о ходе урока, о своем вкладе в общий результат, о преимуществах или недостатках такой формы изучения нового материала.

1. Андрушко С.Я. Искусство составления деловых писем на английском языке.- М., 2006.

2. Бонк Н.А. Английский язык для международного сотрудничества.- М., 2007.

3. Богацкий И.С., Дюканова Н.М. Бизнес-курс английского языка.- К., 2007.

Читайте также: