План урока present perfect past simple

Обновлено: 05.07.2024

Good morning now. Good morning now. Today we will speak about Present Perfect and Past Simple. Let’s begin our lesson. Let’s revise the poem:

Wake, body, wake, mind!
Work, play, seek, find,
Eat breakfast, dinner too,
Wash, brush, sing, dance, and do!

Who is on duty today?

2. Разговор с дежурным.

Дежурный идет к доске, и ученики задают ему вопросы о погоде, по пройденному материалу и по изучаемой теме.

3. Тренировка навыков орфографии.

Find and correct mistakes.

  • get – got – get (got – got)
  • cut – cat – cut (cut – cut)
  • drink – drunk – drank (drank – drunk)
  • say – sad – said (said – said)
  • feed – fed – feed (fed – fed)
  • catch – caught - cought (caught – caught)
  • see – saw – seеn (saw – seen)
  • run – run – ran (ran – run)
  • go – went – gone(went – gone)
  • have – hed – had (had – had)

4. Тренировка навыков чтения.

The fox slept in the ---.
The --- slept in the mitten.
The frog slept on the ---.
The --- slept on the mat.
(box, kitten, log, cat)

I’ve broken my ---.
I can’t drink tea.
I’ve broken my TV set —
I can’t --- TV.
(cup, watch)

He’s done his homework,
He’s read about New ---,
He’s cleaned his ---,
He’s --- his cat.
(York, flat, fed)

Bob --- with Kate,
He dropped his ---,
He returned --- late,
The party was ---.
(danced, dropped, home, great)

5. Контроль домашнего задания.

Ex.13, p.120 (textbook), ex.26, p.54 (workbook).

6. Речевая разминка.

— Is it big (small)?

— Is it red (blue, grey, brown, black …)?

— Does it live in the river (ocean, forest, farm, cage, hive…)?

— Can it run (swim, bark, fly, jump, sting …)?

— Is it a dog (a parrot, a crocodile, a fish…)?

Yes, it is a goldfish. Let’s learn a poem about it.

A gold fish
Gold fish, gold fish,
Fulfil my wish:
Do my homework every day,
Dance with me and sing and play.

7. Активизация настоящего совершенного времени в устной речи учащихся.

P1: Clap your hands.

P2: Хлопает в ладоши и называет, что он сделал. I have clapped my hands.

P3: Wash your face.

P2: I have washed my face.

P4: Clean the blackboard.

P2: I’ve cleaned the blackboard.

T: What did Ann do some minutes ago?

P5: Ann clapped her hands.

P6: Ann washed her hands.

P7: Ann cleaned the blackboard.

8. Физкультминутка.

— Can you hop like a rabbit? —Yes, we can. (Дети прыгают как зайчата)

— Can you fly like a butterfly? — Yes, we can. (Дети машут руками как бабочки)

— Can you swim like a duck? — Yes, we can. (Дети изображают плавание)

— Can you run like a dog? — Yes, we can. (Дети бегут как собачки)

9. Работа с рабочей тетрадью.

  1. Open your WORKBOOK at page 54 and let’s do the exercise 27. Write down.
    • 3 things you have done today:
    • 3 things you did yesterday:
    • 3 things you haven’t done today:
    • 3 things you didn’t do yesterday:
  2. Задание для сильных учеников. Устно. Let’s translate from Russian into English. Exercise 28.
    • “Она уже выпила свой сок?” – “Нет”. (Has she drunk her juice? – No, she hasn’t)
    • “Ты нашел тетрадь по математике вчера?” – “Да” (Did you find your copybook on Math yesterday? - Yes, he did.)
    • “Боб уже вымыл голову?” – “ Да ”. (Has Bob already washed his head? – Yes, he has.)
    • “Вы уже слышали эту музыку?” – “ Да”. (Have you already heard this music? – Yes, I have.)
    • “Ты когда-нибудь был в Шотландии?” – “ Нет еще.” (Have you ever been to Scotland? - No, I haven’t yet )

9. Работа с электронным учебником.

  • Worked, hе, last, garden, in, the, summer
  • Years, than, for, seen, I, three, more, Jill, haven’t
  • Saturday, worn, dress, I, since, this, haven’t
  • Of, the, ever, have, Harold, daughters, seen, you?
  • Yesterday, so, was, road, the, slippery
  • trip, from, Browns, haven’t, yet, their, returned, the

10. Домашнее задание.

Ex. 29 and ex.30, p.55 (workbook).

11. Итоги урока.

The lesson is over. Thank you for your work and remember: You are brilliant, talented students today. Your marks are.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Сапунова Юлия Владимировна,

учитель английского языка

Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение

"Средняя общеобразовательная школа №10"

г. Гая Оренбургской области

Название предмета: английский язык

Уровень обучения: базовый

Тема урока: Модуль 7. Грамматика. Настоящее совершенное и прошедшее простое времена в противопоставлении.

Общее количество часов, отведенное на изучение темы:10

Место урока в системе уроков по теме: 4

Цель урока: Создание условий для формирования языковой и речевой компетенции.

Задачи урока:

развивающие:

-способствовать развитию личностных, познавательных, коммуникативных и регулятивных универсальных учебных действий.
образовательные:

- систематизировать информацию о настоящем совершенном и прошедшем простом временах;

- воспитывать уважительное отношение к чужому мнению;

- формировать навыки сотрудничества с учителем и сверстниками, умение давать оценку собственной работе, развивать навыки работы в коллективе.

Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний

Планируемые результаты:

Формирование мотивации к изучению иностранного языка и целенаправленной деятельности.

Уметь употреблять настоящее совершенное и прошедшее простое времена.

Уметь употреблять фразовые глаголы в соответствии с ситуацией.

Метапредметные

Познавательные

Совершенствование умений анализировать и синтезировать новые знания, устанавливать причинно-следственные связи, доказывать свои суждения.

Регулятивные УУД

Формирование умения оценивать учебные действия в соответствии с поставленной задачей.

Коммуникативные УУД

Формирование умения вступать в учебный диалог с одноклассниками.

Формирование умения строить речевое высказывание в соответствии с поставленными задачами.

Формирование умения работать в парах.

Техническое обеспечение урока:

Дополнительное методическое и дидактическое обеспечение урока: Ваулина Ю.Е. Ваулина Ю.Е. Английский в фокусе. [Текст] / Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Дж. и др.: Книга для учителя к учебнику для 7 класса общеобразовательных учреждений – М.: Express publishing: Просвещение, 2010.

Нажмите, чтобы узнать подробности

План-конспект урока по английскому языку в 11 классе

(повторение)

Кочкина Ольга Сергеевна

тема: Present Perfect Vs. Past Simple

образовательная: закрепление грамматических навыков и умений: сравнение настоящего совершенного с прошедшим простым времен в речи.

Развивающая: развивать логическое мышление, умения и навыки речи.

Воспитательная: уважительное отношение к одноклассникам (умение слушать друг друга), развитию терпения.

Научить употреблять Present Perfect для выражения действий, совершившихся в прошлом, но имеющих непосредственную связь с настоящим.

Научить употреблять Past Simple для выражения действия, совершившегося в прошлом.

Научить задавать вопросы. Научить переводить с русского на английский язык, используя Present Perfect и Past Simple.

Развивать мыслительные и речевые способности, используя речевые образцы, способность отличать Рresent Perfect от Past Simple.

Воспитывать терпимость к чужим мнениям, ошибкам и чувство взаимопомощи.

I. Организационный момент.

II. Формирование грамматических знаний употребления Present Perfect Tense.

Выполнение грамматических заданий.

Закрепление полученных навыков.

III. Заключительный этап урока.

Подведение итогов, выставление оценок.

IV. Результаты работы.

Оборудование урока: доска, таблица неправильных глаголов.

I. Организационный момент.

T. Good morning, dear pupils. How are you today?

S. Students’ answers.

T. We have got quite a lot of plans for today. Today we will speak about Present Perfect and Past Simple. Let’s begin our lesson.

Let’s begin with the warm-up and read the tongue-twisters:

Can you can a can as a canner can can a can?

The thirty-three thieves thought that they thrilled the throne throughout Thursday.

I wish to wish the wish you wish to wish, but if you wish the wish the witch wishes, I won't wish the wish you wish to wish.

T. Thank you, do not forget to practice them regularly. And now let’s repeat the 3 forms of verbs.


Учебно-воспитательные цели:

Образовательные: научить употреблять Present Perfect для выражения действия, совершившегося в прошлом, но имеющего непосредственную связь с настоящим моментом; научить употреблять Past Simple для выражения действия, совершившегося в прошлом; учить задавать вопросы; учить переводить с русского на английский язык, используя Present Perfect и Past Simple;

Развивающие: развивать общемыслительные и речевые способности, используя речевые образцы, способность отличать Рresent Perfect от Past Indefinite;

Воспитательные: воспитывать терпимость к чужим мнениям, ошибкам и чувство взаимопомощи.

 развивать умение говорить;

 совершенствовать НН поискового чтения;

 совершенствовать НН аудирования;

совершенствовать НН письма.

( слайд 1)

-Good morning, boys and girls! Nice to see you. How are you today?

- Who is absent today?

- What day is it today?

-What weather is it today?

- Let’s start our lesson! Today we are going to remember two times in English – Past Simple and Present Perfect.

- Let’s do some exercise which helps you to train your pronunciation.

Repeat after the speaker ( звучит аудиозапись):

[ai]: why, buy, night, write;

[j]: jam, jump, jacket, jeans;

[θ]: think, thank, three, anything;

[ju:]: pupil, beautiful, music, suit;

[au]: house, brown, how, trousers. U6_Ex.17

- Today we will speak about the Internet. ( слайд 2)

Tell me in what is the Internet?(слайд 3)

-Do you know what the Internet was originally designed for?(слайд 4)

- What is the most popular Internet service? (слайд 5)

- Have you ever used the Internet?(слайд 6)

-How did you use the Internet yesterday evening?( слайд 7)

- Have you ever searched a necessary information with the help of the Internet?(слайд 8)

    • The Internet is a global computer network which embraces millions of people all over the world.
    • I know. It emerged in the United States in 1969 as a military experiment. It was designed to survive the nuclear war. The information transmitted via the Internet takes the shortest path available from one computer to another.
    • The most popular Internet service is e – mail.
    • Of course, we use the Internet every day.
    • I sent a letter by е – mail, I was watching a film online and playing a computer game.
    • Yes, I have searched a necessary information connected with one subject at school with the help of the Internet.

    - Now let’s remember two important times in English.

    Past Simple. We use PS to describe the action which took place in the past.

    E. I watched the film yesterday.

    There are special words which help us to recognize this time:

    Last ( month, year, Sunday)

    E. I met my friend yesterday.

    She was a student two years ago.

    We had a good time last Sunday.

    They went to Italy in 1999.

    You were the best professional last month.

    There is some scheme of forming this time:

    I, you, he, she, it, we, they + V ed

    E. She worked last Friday.

    There is a group of words which has special forms. We have to look it in the dictionary and remember them.

    He found his pen yesterday.

    Слайд 14

    We use PP to describe the action which is finished and its result is important right now.

    E. He has come.
    I have done it.

    There are special words which help us to recognize this time:

    Today, this morning ( week, month, year)

    E. I have already read the book

    Have you ever seen the film?

    He has just written a story.

    There is some scheme of forming this time:

    I, you, we, they + have+V3

    She, he, it+ has+V3
    E. She has never taken the book.

    Have you ever been to London?

    Special forms of some words we also can find in the dictionary.

    E. go – went – gone

    Sue has already gone home.

    Now I will give you a list. You will have to read and translate the sentences. Comment the use of the Present Perfect Tense.

    1. I know the news. She has just told it to me.

    2. She has already gone out.

    3. She has not come yet.

    4. I have always loved animals.

    5. I have not seen him since 11 this morning.

    6. I have known him since he was born.

    7. Where has she been for an hour?

    8. I have been ill for two weeks.

    Now let’s check our skills in auding. You will hear a dialogue closely connected with our theme . You will have to write in the list the missing words.

    -Honey! We have to talk.

    -What’s happened? Why are you crying?

    -I’ve broken your car.

    -You’ve broken what? My car?

    -Yes, I’m so sorry. I don’t know how this happened.

    -I do. You have always been such a bad driver. You have never learnt how to park the car. And now my car is broken. Thank you, thank you very much.

    -I told you I’m sorry. What else do I need to say?

    -I see it’s not all. Any other problems, darling?

    -I’ve lost my credit card, another ten thousand dollars I’ve saved for the holiday have disappeared .

    -Why haven’t you called the bank and got the card block?

    -I have. But it…it’s been too late.

    -Ok. I don’t know what to say. I’m leaving now. We’ll talk when I come back.

    -Where are you going?

    -It’s not of your business. I’ll be late tonight. Buy.

    Карточка для ученика:

    -Honey! We have to talk.

    -What’s_____________? Why are you crying?

    -I_________________ your car.

    -You________________ what? My car?

    -Yes, I’m so sorry. I don’t know how this happened.

    -I do. You have always _____________such a bad driver. You have never __________how to park the car. And now my car is broken. Thank you, thank you very much.

    -I told you I’m sorry. What else do I need to say?

    -I see it’s not all. Any other problems, darling?

    -I’ve ___________ my credit card, another ten thousand dollars I’ve saved for the holiday __________ disappeared .

    -Why haven’t you ___________the bank and got the card block?

    -I have. But it…it’s been too late.

    -Ok. I don’t know what to say. I’m leaving now. We’ll talk when I______________.

    -Where are you going?

    -It’s not of your business. I’ll be late tonight. Buy.

    Put the most suitable tense – the Past Indefinite or the Present Perfect. Write sentences in your work – books and I will take them to check.

    1. I just (tell) you the answer.

    2. I (tell) you the answer yesterday.

    3. John and Richard just (go) away.

    4. She (leave)school last year.

    5. I’m sorry. I (not finish) yet.

    6. Jenny ( win) this prize in 1991.

    - I often do my homework at 7 p.m. I seldom go for a walk in the evening. I usually read books in the afternoon. I clean my teeth every day. She sometimes watches TV with her mother. He always swims on Fridays.
    -I am listening to music now. - It is raining at the moment. -Look! He is running.


    -swim -am swimming -is swimming -swims -are swimming -is swimming -swim -swims -are swimming -is swimming
    Записывают ответы в карточку, затем читают и переводят.

    Читайте также: