Locations of items 5 класс план урока

Обновлено: 02.07.2024

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Зарегистрироваться 15–17 марта 2022 г.

Создать положительную мотивацию к изучению английского языка;

Тренировать в самостоятельном употреблении лексики по теме;

Воспитывать ответственное отношение к совместной работе.

Вид урока: комбинированный

Тип урока: систематизация и обобщение знаний и умений обучающихся

Методы и приемы: работа в парах, индивидуальная, групповая, коллективная

Организационный этап .

T: Good afternoon, boys and girls!

Pp: Good afternoon, Alfiya Akramovna!

T: I’m glad to see you!

Pp: We’re glad to see you too!

T: Thank you! I hope you all are good today. You may be seated. Let’s start our lesson.

2. Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся.

T: Look at the screen, please. What is the theme of our lesson? (Слайд 1)

Pp: “Where is the cat?”

T: Yes, that is! And what do you think we shall speak about? You may say it in Russia.

Pp: О предлогах места .

T: Yes, you are quite right! ( Слайд 2) Today we’ll continue speaking where the objects are, that is about the prepositions of place.

3. Актуализация знаний . Фонетическая зарядка .

T: Now, let’s revise them. Look at me and listen. Then, try to repeat.

Показываю на кулачках местоположения в ( in ), на ( on ), под ( under ), над ( above ), near (рядом).

Altogether now! ( Повторяем вместе )

Обобщение и систематизация знаний.

T: Now, let’s look at the screen and practice. Let’s say where the cat is. ( Слайд 3- 8 )

T: Look at the rhyme, let’s read and translate it. (Слайд 9) (На эл.доске написано стихотворение с изображением животных и предметов из рифмовки, читаем)

Where is the mouse?

It is in the house.

Where is the cat?

It is under the hat.

Where are the bears?

They are on the chairs.

Where are the foxes?

They are in the boxes.

Располагаю предметы по-другому.

T: Where’s the mouse now?

P1: It’s near the house.

T: Where are the foxes?

P2: They’re near the boxes.

T: Well, I think it’s high time to have a little rest.

Физминутка “ Where is the way …?”

Up and down , up and down

Where is the way to London town?

Where? Where? Up in the air,

Close your eyes and here we’re there.

Применение знаний и умений в новой ситуации.

T : Excellent ! Let ’ s do the following .

Контроль навыков аудирования
Учитель раздаёт карточки каждому ученику. Затем учитель рассказывает ученикам, где находятся предметы, например:
The cars are on the table.
The cat is under the chair.
The balls are in the box.
The school bag is near the door. …
и так далее .
Ученики слушают учителя и рисуют картинки в нужных местах. Учителю нужно делать паузы между предложениями, чтобы ученики успевали рисовать картинки.

hello_html_m5833d2e1.jpg

Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

Now, let’s play a little. I’ll give you out the sheets of paper with the picture of room on it.

Игра в парах

Учитель раздаёт карточки каждому ученику. Ученики, не показывая карточек друг другу, рисуют в них предметы там, где им нравится, например, на столе, под кроватью или в коробке. Когда предметы нарисованы, ученики в парах задают друг другу вопросы:
Are the cars on the table (under the bed, in the box, . )? И отвечают на них : No, they aren't. / Yes, they are. Если ученик не угадал, то задаёт вопрос Where are the (cars)? , чтобы узнать, где его сосед спрятал предметы.

hello_html_54c7aa09.jpg

Рефлексия ( подведение итогов занятия )

T: So, our lesson is getting over. Your hometask will be the following. I’ll give you out the sheets of paper with the task. You are to fill in the gaps with appropriate preposition. Is it clear?

Now, I’d like to know how you understood the lesson and whether you liked it.

Well, you have colorful smiles on your desks. So, if everything was clear for you and you liked the lesson raise the green smile . If you had some difficulties in any task but still you managed to do them and you liked the lesson, raise the yellow smiles . If you didn’t understand anything, raise your blue smile . ( Поднимают смайлы )

T: That’s good of you! I’m glad that you liked today’s lesson. Thank you for your participation! See you soon. Bye!

Примечание: Урок относится к типу language-led CLIL . Предполагается, что обучающиеся уже знакомы с данным способом организации учебного процесса и учителем английского языка уже был проведено несколько уроков с элементами музыкального образования. Класс 5э является предпрофильным, обучающиеся способны демонстрировать высокий уровень языкового навыка в рамках данной технологии. В планировании уроков и подборе аудиоматериала дает рекомендации предметник музыки на параллели 5 классов

УМК: Incredible English 5

  • Развитие умения самостоятельно организовывать свою деятельность, создание способов решения проблем творческого и поискового характера;
  • Развитие поискового навыка, умения выделять необходимую информацию, детали в тексте;
  • Развивать музыкальный слух и музыкальную память; умение слушать звук и оценивать услышанное
  • Прививать любовь и интерес к музыке как к предмету, уважение к друг другу

Перцептивные (словесный, наглядный, практический), репродуктивный с элементами проблемно-поискового, методы контроля (устный и письменный).

Компьютер, доска+проектор, колонки; раздаточные материалы, карточки с вокабуляром урока; музыкальные инструменты (опционально)

Материалы и оборудование: интерактивная доска, компьютер, проектор, учебник ( Spotlight , Английский в фокусе, учебник для 5-го класса общеобразовательных учреждений), раздаточный материал, аудиозапись, тетради.

I . Организационный момент

Подготовка учащихся к работе на уроке; обеспечение благоприятного микроклимата

Создание положительной мотивации на уроке, организация внимания учащихся.

Good morning, dear children. I’m glad to see you!

Доброжелательный настрой на урок.

Good morning , dear teacher . We’re glad to see you too!

Развитие универсальных учебных действий

Результат (предметный, метапредметный, личностный)

Личностные: принятие своей роли ученика, соблюдение определенных правил, правил поведения на организационном этапе.

Регулятивные: формируем волевую саморегуляцию, умение настроить себя на работу, переключиться на иностранную речь, умение контролировать свою готовность к уроку, согласованно со всеми произносить рифмовку.

Коммуникативные: умение слушать и вести диалог в соответствии с заданной речевой ситуацией.

подготовить учащихся к работе на уроке.

готовность учащихся к продуктивной деятельности.

II. Постановка учебной задачи

Путем взаимодействия учеников и учителя выйти на проблемный вопрос и формулирование темы и цели урока, создать мотивацию к обучению.

Организовывает работу учащихся, координирует деятельность учащихся по постановке проблемного вопроса. Задает наводящие вопросы .

So, children, I want you to guess a mystery words. Let’s try! ( прил . 2)

How do you think what’s the main aim of our lesson?

Работают коллективно для того, чтобы определить тему и цель урока. Отвечают на вопросы учителя.

Вспомнить и изучить школьные принадлежности.

Личностные: формируем интерес к иностранному языку.

Регулятивные: формируем умение ставить учебную цель, работать по предложенному плану.

Познавательные: построение логической цепи рассуждений, ориентироваться в системе своих знаний, умение формулировать тему урока.

Коммуникативные: умение планировать сотрудничество со сверстниками и педагогом.

учащиеся самостоятельно сформулируют тему и цель урока.

Предметный: повторение пройденной лексики.

III . Актуализация знаний

Актуализировать знания учеников, необходимые для открытия нового знания.

Создает условия для повторения необходимой лексики, посредством интерактивной доски и иллюстрированного материала.

Работа с раздаточным материалом:

Сейчас вы будете работать самостоятельно. Поставьте подписи к картинкам опираясь на интерактивную доску. (прил. 3 )

Работа с интерактивной доской:

Поставьте подписи к картинкам на интерактивной доске. (прил. 4 )

Активно работают с интерактивной доской и раздаточным материалом, подписывая необходимые предметы и разукрашивая их.

Ученики выполняют задание.

Ученики выходят по одному к доске и подставляют подписи. Проверяют правильность выполнения своих работ.

Регулятивные: умение сохранять учебную цель, осуществление контроля и оценка своих действий, а также действий одноклассников.

Познавательные: умение структурировать свои знания, умение ориентироваться в системе своих знаний.

Коммуникативные: формируем умение оформлять свои мысли в письменной форме, умение взаимодействовать с коллективом.

Предметный: повторение изученных слов.

Личностный: формирование потребности изучения ИЯ.

IV. Открытие нового знания

Освоение существительных – названий школьных принадлежностей.

Организует и координирует работу учащихся с учебником и звуковым носителем.

Listen and repeat.

В случае необходимости исправляет произношение.

What new words did you hear?

Выявляют пассивную лексику из услышанного и увиденного.

Учащиеся 2-3 раза слушают аудиозапись и повторяют слова и словосочетания с опорой на картинки и текст.

Crayons, glue, sharpener, paperclips

Личностные: формирование изучения ИЯ и овладение им как средством общения.

Предметный: изучение новой лексики.

Личностный: формирование потребности изучения ИЯ.

V . Первичное закрепление.

Применение полученных знаний на практике. Повторение изученных слов, развитие умения орфографически грамотного письма.

Сохранение и укрепление здоровья детей, формирование у них понятий ценности здоровья и здорового образа жизни.

Организует и координирует работу учащихся.

Put the objects in alphabetical order.

So, please check your answers in pairs using the dictionary and the ABC. ( прил . 5 )

Do the crossword. What ’ s the hidden word ?

Фронтальная проверка выполненного задания.

Let’s check your answers. You should spell all words one after another.

Выполняют задания по плану.

Учащиеся расставляют слова в алфавитном порядке (работают самостоятельно в тетрадях).

Учащиеся самостоятельно решают кроссворд, соотнося картинки с соответствующими клеточками для записи слов.

Учащиеся повторяют движения за лидером.

Познавательные: анализ, умение пользоваться справочным материалом (словарь, алфавит);

Регулятивные: планирование, коррекция;

Коммуникативные: умение работать в парах.

Познавательные: умение работать с таблицами (ячейки кроссворда);

Регулятивные: самоконтроль (применение знакомых слов в письме).

Предметный: развитие у учащихся умения орфографически грамотного письма

Личностный: понимание коммуникативных ситуаций использования данной лексики

Личностный: формировании ценности здорового и безопасного образа жизни

VI . Включение нового знания в систему повторения.

Освоение изученной лексики в речи; развитие умений речевого взаимодействия на базе изученного лексико-грамматического материала.

Расширение освоения в речи выражений классно-урочного обихода; развитие умений диалогической речи на основе речевого взаимодействия на уроке английского языка.

Организует и координирует работу учащихся.

Вводиться и отрабатывается структура I ’ ve got

Now let’s read it in pairs.

Учитель создает условия для работы со звуковым носителем. Организует контроль выполнения задания.

Listen and repeat .

Контролирует процесс повторения учащимися текста.

Act out similar dialogues.

Выполняют задания по плану.

2 сильных учащихся читают диалог в качестве образца.

Учащиеся читают диалог в парах, а затем инсценируют диалоги. (прил. 8 )

Слушают и повторяют за аудиозаписью с опорой на текст и картинки.

Воспроизводят диалог в парах, меняясь ролями.

Познавательные: умение строить речевое высказывание, умение действовать по образцу, анализ (анализировать и сравнивать с родным языком);

Регулятивные: самоконтроль, коррекция;

Коммуникативные: умение слушать собеседника и вести диалог, умение работать в паре.

Личностные: обеспечивает значимость решения учебных задач, увязывая их с реальными ситуациями; освоение соц. ролей и правил поведения;

Познавательные: умение строить речевое высказывание, умение действовать по образцу;

Коммуникативные:

умение слушать собеседника и вести диалог, умение работать в паре.

Предметный: Освоение изученной лексики в речи

Личностный: освоение учащимися социальных норм (представляют себя в роли учителя)

Обобщение и выводы по учебной теме; анализ достижений учащихся за урок.

Ребята, давайте вспомним какая цель стояла перед нами?

Мы достигли цели?

Какие новые слова вы узнали сегодня?

Оцените вашу работу на уроке.( прил. 9 )

Crayons, glue, sharpener, paperclips

Личностные: формируем интерес к родному и иностранному языку.

Регулятивные: формируем умение осуществлять познавательную и личностную рефлексию, действовать в соответствии с планом, саморегуляцию, самооценку.

Коммуникативные: умение четко и ясно выражать сои мысли.

Познавательные: умение ориентироваться в своей системе знаний

Предметный: проанализировать достижения учащихся за урок.

VIII . Инструктаж по выполнению домашнего задания.

Обеспечение понимания учащимися целей, содержания, способов выполнения домашнего задания.

Домашнее задание в рабочих тетрадях стр. 15 упр. 1,2

Осмысление домашнего задания.

Дети внимательно слушают, записывают задание в дневник, задают вопросы

Личностные: формирование понимания необходимости выполнения домашней работы.

Регулятивные: самоконтроль.

Список использованной литературы:

Нажмите, чтобы узнать подробности

1. Teacher asks learners to wish each to other good words.

For Example : I wish you today good marks, “good mood”, “many smiles”, “ productive work”, “good ideas” So we tuned in today to positive work.

Teacher asks : What did you do at the last lesson? OK.

Make up association to the word “Profession” The teacher writes the word on the board. And children name their association. ( Oral speech)

We will continue o to speak about different kind of profession outdoor, factory, service profession. ( Lesson objectives presentation.)

The teacher offers learners listen to 5 conversations about different profession.

Learners listen to 5 different people talking about their jobs twice and do the matching and multiple choice tasks to practice their listening.

Learners swap their papers with each other as they finish listening to do some peer checking. Teacher elicits the correct answers and monitors as students do peer checking. ( Peer assessment)

Stages of listening:

Teacher asks : “How do you understand these meanings?”

Learners give their answers.

Learners do tasks during the listening.

Gist questions.

What job do you belong to service

What job do you belong to factory

What job do you belong to service

First Listening.

Listen to 5 conversation and guess what is speaker's job? ( worksheet -1)

Second Listening.( worksheet-2)

Detailed questions

What is the A- speaker's job?

Where does the A-speaker's work?

What is the B-speaker's job?

Does speaker A -enjoy his job?

Then teacher gives correctly answers and learners check each to other .

Descriptors

- Matches speakers' conversations with their professions correctly .

- Finds the right answer from the proposed questions.

Vocabulary game “ Guess the profession”

Repeat and consolidate the occupation vocabulary . Let's play game!

The teacher separates the class into three teams. ( outdoor, factory, service jobs ) Then asks a learner to come to the front of the class and give a learner a profession card. (for Ex. Nurse, mechanic, teacher, bus driver )

The learners give, Yes or No answers.

Do you work in a factory? -Yes, I do/ No. I don’t

Do you work with children? -Yes, I do/ No, I don’t

Do you treat animals? - Yes, I do/ No , I don't

Have you got a tractor? -Yes, I have/ No, I haven’t

Can you dance? -Yes, I can/ No, I cannot

( learners can ask 10 questions)

The team which guesses the job keeps the card. The winner is the one, whose team has more cards.

Descriptor :

- answers the question correctly

-uses vocabulary of the lesson.

( Verbal praise) ( Clap each to other )

Group work. Writing

Teacher gives learners different cards with tasks A,B, levels

Learners take a cards with their tasks and work individual.

The teacher shows 4-5 slides of different job's activity. Learners answer what does farmer do? What does driver do? What does worker do? What does cook do? What does fisher do? Teacher shows examples of description.

Formative assessment (W)

Differentiation

Learners in group work with individual cards with tasks.

Descriptors

level learner – Describes picture, makes up sentences independently without a pattern.

level learner- makes up sentences with help of basic words using a table.

For B-learners

Learners with A levels listen and write: Farmers are hard working. They work outdoor.

Нажмите, чтобы узнать подробности

5C6 Organize and present information clearly to others.

5S7 Use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a limited range of general topic.

5R2 understand with little support specific information and detail in short, simple texts on a limited range of general and curricular topics

5W8 Spell most high-frequency words accurately for a limited range of general topics.

5UE14 Use prepositions to talk about time and location; use prepositions like to describe things and about to denote topic; use prepositions of direction to, into, out of, from, towards on a limited range of familiar general and curricular topics.

Lesson objectives

1) By the end of the lesson all students will be able to:

Identify and name parts of the house (flat) and objects in it

Use prepositions of place and construction “there is/are” to make up sentences with some visual support

2) By the end of the lesson most students will be able to:

Write correctly 6-8 words on the theme homes.

Describe their room using prepositions of place and construction “there is/are”

Recite the poem by heart with some visual support

3) By the end of the lesson, some students will be able to:

Recite the poem by heart without any support

Describe their rooms without any support

Assessment criteria

Name parts of the house (flat) and objects in it

Demonstrate the accurate spelling and guess

Demonstrate the accurate reading and memorization

Make up short sentences using the construction “there is/are” and prepositions of place

Level of thinking skills

Knowledge, Comprehension, Application, Synthesis

Values links

Respect each other opinion

Previous learning

New vocabulary according to the previous lesson, prepositions of place , construction “ there is/are”

Planned timings

Planned activities (replace the notes below with your planned activities)

1. Teacher welcomes students and asks them to begin the lesson with the drill “Simon says”. Active learning. Total Physical Response strategy (W)

The rule is to repeat the action after the teacher showing you after the words “Simon says”. If the teacher does not say “Simon says”, learners mustn’t repeat an action. The student who repeats the action without “Simon says” is out of the game.

During this drill, learners will revise the construction “there is/are”. For example, teacher says: Simon says there are chairs in the classroom (and show process of sitting); Simon says there is a bed in the bedroom ( and show the process of sleeping); The bird is in the sky

(show the process of flying), etc.

2. Speech warm-up. Critical thinking strategy “Recreate a poem” (Воспроизведи стихотворение) (W,I)

The task is to recreate a poem by heart using fewer and fewer words.

The teacher: I’d like you to begin your work by reading a short poem “Rooms”.

One student reads the poem. The other pupil translates it.

This is the kitchen,

Where mother cooks for me.

This is the living –room,

Where we watch TV.

This is the bathroom,

Where we wash every day.

This is the bedroom,

Where I sleep and play.

Then the teacher deletes 4 words and another student reads the poem with missing words :

This is the kitchen,

Where ____cooks for me.

This is the living –room,

Where ____ watch TV.

This is the bathroom,

______ we wash every day.

This is the bedroom,

______ I sleep and play.

Then the teacher deletes several words in each line:

______ ______ the kitchen,

Where ____ ______ for me.

______ ______ the living –room,

Where ______ ______ TV.

_____ ______ the bathroom,

______ we ______ every day.

______ ______ the bedroom,

______ I ______ and _____.

Then the teacher deletes almost all words in each line:

______ ______ ______ kitchen,

______ _____ ______ for me.

______ ______ ______ living –room,

______ ______ ______ TV.

______ ______ ______ bathroom,

______ ______ ______ every day.

______ ______ ______ bedroom,

______ _____ _____ and _____.

Finally, the teacher shows the last slide with a picture of those 4 rooms and pupils have to recreate a poem by heart only with visual support.

Self-assessment is provided through coloring the appropriate fellow( Blob evaluating tree).

Differentiation by task. (the complexity of the task)

Learning objective: 5R1 Understand the main points in a limited range of short simple texts on general and curricular topics.

Criteria-based assessment:

Assessment criteria

Demonstrate the accurate reading and memorization

a learner reads a poem and memorizes some words. Some learners recite the poem by heart.

3. Introducing the theme of the lesson.

“Unscramble letters” strategy. (W)

Teacher asks the learners if they can guess about the theme of the lesson. She gives them a clue, but the letters are jumbled.

Students’ suggested answer – My flat

The teacher: If you want to come into your flat you should remember the names of rooms. But they are also encoded.

Students’ suggested answers : living-room, dining-room, bedroom, flat, kitchen, bathroom, toilet

Learning objective: 5W8 Spell most high-frequency words accurately for a limited range of general topics.

Criteria-based assessment:

Assessment criteria

Demonstrate the accurate spelling and guess

a learner unscrambles 8 words and pronounces them correctly.

Formative assessment is provided through a teacher feedback: a teacher praises students and gives them stickers for correct answers .

4. Checking homework.

Critical thinking strategy “Sticks and Tails” ( I, P)

Students get schemes of words. They fill in the graphic schemes with the words they have learnt before. Each square is for one letter. Students must be attentive with such letters as t, h, f, etc., because they have “sticks” in written form, and, also, with letters p, j, g, etc., because they have “tails” in written form.

Time is limited (5 min)

Learning objective: 5W8 Spell most high-frequency words accurately for a limited range of general topics

Peer assessment is provided through exchanging works with each other. Then teacher hands out cards with answers and signal cards for the whole class checking.




more than 4 mistakes

Self-assessment is provided through coloring the appropriate fellow ( Blob evaluating tree).

Criteria-based assessment:

Assessment criteria

Demonstrate the accurate spelling

a learner spells 8 words. Some learners spell less words

5. Dividing learners into three groups by the themes “Rooms”, “Furniture” “Prepositions”

Learners read the words on their cards and find the members of their group

6. Task: Project work. Make up a poster (collage)




Each team chooses any 5 ice cream sticks with word combinations, makes up sentences with these phrases and the construction there is/are , and glues appropriate picture on the template of the room

Then each team chooses a volunteer who will describe their collage to another group ( a volunteer of the 1 st group describes their collage to the 2 nd group; a volunteer of the 2 st group describes their poster to the 3 nd group; a volunteer of the 3 st group describes their collage to the 1st group)

Leaning objectives: 5C6 Organize and present information clearly to others. 5S7 Use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a limited range of general topic. 5UE14 Use prepositions to talk about time and location; use prepositions like to describe things and about to denote topic; use prepositions of direction to, into, out of, from, towards on a limited range of familiar general and curricular topics.

Peer assessment is provided through gluing stickers on volunteer’s drawings by all members of other group.

Formative assessment is provided through a teacher feedback: a teacher praises all students and gives them sweets for their work .

Self-assessment is provided through coloring the appropriate fellow (Blob evaluating tree).

Differentiation by roles inside the group, by types of learners

Criteria-based assessment:

Assessment criteria

Demonstrate literacy and accuracy in making up of the description of the room

A leaner writes 5 sentences using prep.of place and the construction there is/are and describe the room . Some learners describe the room with peer support.

7) Differentiation by home task. Differentiation by resources.

Teacher asks students to draw a picture of their favorite room, label the objects in it and describe it using familiar prepositions of place and the construction “ there is/are”. Try to make up a description from 6 till 12 sentences.

High-achieving students make up a picture, label all furniture items and describe the room not less than 12 sentences without supporting resources.

Mid-achieving students make up a picture, label furniture items and describe the room not less than 6-8 sentences using dictionaries or any other supporting resources.

Low-achieving students make up a picture, label furniture items and try to describe the room with some support.

8) Reflection “ Which step have you reached today” (Ladder of success)

The poster of the Ladder is on the blackboard.

First of all, students assess themselves according to their Blob tree. Trough analyzing their self-assessment sheets , students glue stickers on the appropriate stair of the Ladder of Success .

“Fireworks strategy” for saying goodbye.

Students start clapping while standing up. They clap louder and louder moving hands above their heads like a firework.

Читайте также: