Хуршилов г1андалал план урока

Обновлено: 04.07.2024

Г1ирс: Яздархочун сурт.

1.Ц1ера болх таллар.

3.Керла дийцар довзийтар.

Хьехархочо д1адоьшу дийцаран 2- дакъа.

Чулацамах къамел дар.

-Локъмаш ян елирий к1антана?Лампина х1ун хилира? Х1ун бахьна дара милта ягарна?

-Муха хиира к1антана ц1ера г1уллакхаш дан дезаш хилар?

-Маца кхийтира Диканиг ша нийсачу новкъахь ца хиларна?

-Х1ун 1еми к1антана Лабзера?

-Аш дой ц1ахь г1уллакхаш?

6.Дийцар д1адоьшу бераша.

7Коьртачу маь1нех кхетор.

-Х1унда ца хиира Дикачунна г1аллакх дан?Цунна х1ун аьлла хеташ хилла?(боьршачу стеган г1уллакх дац)

-Нийса дуй иза? Стено гойту иза?(шо висча к1ентан шена дан х1ума ца хиларехь)

-Х1ун ойланаш хуьлу Дикачун ша д1авижча?

-Х1ун ду дийцаран коьрта маь1на?(Боьрша стаг т1ахаьлла…….)

8.Схьадийца кечам бар.

-Муьлха дийцар дийшира вай? Х1ун дара шуна хазделларг? Стенна дац шу реза?

Нажмите, чтобы узнать подробности

Гьаб тема бищиялъе г1илла буго, жакъасеб гьаб захIматаб, чIвай-хъвей цIикIкIараб, гIадамазул батIи-батIиял рикьалаби лъугьараб заманалда школазда цIалдохъабазулъ ватIан бокьи куцаялде кIвар буссинаби. Хасго гьанже, нилъер ВатIаналда сверун бугеб лъик1аб гуреб ах1вал-х1алалде балагьун.

Тема войны и защиты Родины в дагестанской литературе

Подготовила учительница родного языка и литературы Пахрудинова Айшат Назирбеговна

1. Авар адабияталда жаниб рагъулаб тема. ………………….……………7

2. Литературиял асаразул ц1алдохъабазе Ват1ан ц1униялъул темаялъул к1вар ва тема рагьизе дица х1алт1изабулеб методика……. ……………9

3. Класстун къват1ибе Ват1ан бокьиялъул темаялда хурхун, дица гьабулеб х1алт1и…………………………………………………………………………16

Ват1ан ц1унун хварав чи

хабалъги ч1аго вук1уна.

Гьаб тема бищиялъе г1илла буго, жакъасеб гьаб захIматаб, чIвай-хъвей цIикIкIараб, гIадамазул батIи-батIиял рикьалаби лъугьараб заманалда школазда цIалдохъабазулъ ватIан бокьи куцаялде кIвар буссинаби. Хасго гьанже, нилъер ВатIаналда сверун бугеб лъик1аб гуреб ах1вал-х1алалде балагьун.

Гьедин ц1алдохъаби куцазе лъик1ал ресал руго авар мац1алъул муг1алимзабазе. Авар адабияталъул дарс ккола тарбия кьеялъул кутакаб алат. Ц1алул т1ахьаздаса пайдаги босун , тарбия бугеллъун лъимал куцай учителасда цебеч1араб аслияб масъала буго.

Тарбия кьеялъе квербакъула фольклориял асаразги. Дагъистаналъул халкъиял кучIдузул бищунго камилаздасан цояб ккола "Надир-шагь щущахъ виххизави" абураб кечI. ВатIаналъе бищунго хIинкъи ккараб мехалда мугIрузул улкаялъул халкъал цолъула, ва вацлъиялда цоцазе кумекги гьабун, гIаммав тушманасде данде рахъуна. Тумазул халкъияб кечI "Парту ПатIима", лезгиязул "ГанчIил вас" гIадал асаралги цIакъго рокьула лъималазе. Кицабазги абиязги малъула нилъеда гIагараб ВатIан бокьизе, намус бацIцIадго хIалтIизе. Руго ВатIан бокьи загьир гьабулел кицаби:

1.Ват1ан ц1унизелъун рух1алдаги барахщуге.

2. Ват1ан хириясул хвел бук1унаро.

3. Гьеч1еб нилъ рижараб ракь г1адинаб бак1.

4.Ват1ан ц1унун, хварав чи хабалъги ч1аго вук1уна.

5. Ват1ан гьеч1ев чи- чед гьеч1еб таргьа.

Гьаб тема дица дирго проекталъулаб х1алт1иялъе т1аса бищиялъе г1илла буго нилъеца г1умру гьабулеб гьаб заманалда ц1алдохъабазе Ват1ан бокьиялъул, рух1ияб тарбия кьеялде бугеб х1ажалъи. Щайха гьединаб х1ажалъи бугеб? Биххана цебе гучаб бук1араб, цебесеб г1ел жиндаса ч1ух1улеб бук1араб пачалихъ – СССР. Рикь-рикьана бат1и-бат1иял миллатал. Ват1аналде бук1араб рокьи г1ун бач1унеб г1елалъул рек1елъа лъуг1ана. Ват1аналъул г1орхъаби данде къана. Гьеб къокълъана хъизаналда, росдада, къанаг1атазе районалда. Аслияб мурад буго цIалдохъабазе баян гьабизе халкъалъе гIоло рухI кьурал гIадамал хвел гьечIеллъун лъугьин, КIудияб ВатIанияб рагъда халкъалъ бихьизабураб бахIарчилъи, къвакIи, къохIехьей; гьеб кинабго бачIунеб гIелалда кIочене бегьунгутIи; Ват1аналде рокьи бижизаби; ВатIан бокьи загьир гьарулел кицаби ракIалде щвезари. Ват1аналдаса ч1ух1и лъималазул рек1елъ бижизабизе. Щив кколев патриот бич1ч1изабизе. Ват1аналде, жив вижарав тарихалде, миллаталде, мац1алде, г1адамазде рокьи ц1ик1к1арав чи ккола патриот.

Ват1ан бокьи ккола гьелъул адаб гьаби, г1агараб ракьалъул г1адатал, т1абиг1ат, мац1 бокьи. Ват1аналъул унго-унгояв патриотас жиндирго ват1аналъул гражданинасул, миллаталъухъ ва диналъухъ балагьич1ого, адаб гьабула, гьес гьелъул бергьензабазулъ мустах1икъаб бут1а лъола. Гьев х1адур вук1уна къо ккедал, вижараб ракьалъе г1оло рух1 кьезе.

5-11 классазде щвезег1ан К1удияб Ват1анияб рагъул темаялъул асарал г1езег1анго руго учебниказда:

Кицаби, абиял - 1 сагIат

2.Б. Митаров «Бице Гьудулзабазда - 1 сагIат

Жидецаго цIализе рихьизарун руго:

Цо-цо сагIат босула гьал темабазе класстун къватIибехунисеб цIалиялъул сагIтаздаса.

Гьел асаразулъ бихьизабун буго Ват1анияб рагъда г1адамазул таваккаллъи, къвак1и, бах1арчилъи ва тушманасде бугеб ццин. Гьездаса рец1ел босизе бугеб г1ишкъу. Бергьенлъиялъул ицц – халкъалъул гъункараб цолъи. Ват1аналде бугеб гъваридаб рокьи.

Ват1аналде къо ккараб мехалъ, нахъе къан ч1арав чиясул г1умру ва гьелъул кколеб инжитаб ахир. Жиндирго халкъалъул тарихги, маданиятги, г1адатги, мац1ги лъаларев гьебги бокьуларев чи патриот кколаро.

1. Авар адабияталъул жаниб рагъулаб тема.

КIудияб ВатIанияб рагъул тIоцересел къояздасанго байбихьун Дагъистаналъул гIемер миллатазулаб, гьелдаго гьоркьоб аваразул литератураги, лъугьана заманаялъулал тIалабазе жаваб кьолеблъун, гIадамазул ракIазулъ гIагараб ракьалде рокьиги рокьукъав тушманасде гIорхъи гьечIеб ццинги бижизабулеблъун. ЦIадаса ХIамзатил бетIерлъиялда гъоркь аваразул поэтаз ва хъвадарухъабаз тIолабго къуват буссинабун букIана улкаялъул къадруги цIунун, цIоб гьечIел фашистазда тIад бергьенлъи босиялде. Живго ХIамзатида дол соназда халкъалда гьоркьоб гьабураб литературиябгун бичIчIи кьеялъул хIалтIи патриотияб гьунарлъун бу­кIана.

1942 соналъ республикаялъул тахшагьаралда букIараб Гитлерил хъамалчагIазда данде чIараб тарихияб кIваралъул митингалда тIолабго Дагъистаналъул халкъалде гьелъул гIахьалчагIаз гьабураб ахIиялда гъоркь рукIана киналго миллатазул машгьурал гIадамазул цIарал ва бищун цебе ЦIадаса ХIамзатил цIарги.

Ц1адаса Х1амзатица хит1аб гьабуна Кавказалъул киналго халкъазде:

Рахъа дида хадур, харабазул т1ел,

Хиянатаб квералъ каву рагьанин

Хехаб ярагъ бухье,бихьинал – ц1уял

Ц1огьахъе гьужумал жанир реханин.

К1удияб Ват1анияб рагъул соназда халкъалъул пикру бихьизабулеб гучаб алатлъун лъугьана нилъер адабият. Аслияб тема бук1ана тушманасдехун бугеб гьалагаб ццин, ват1аналде бугеб рокьи ва бах1арчилъи бихьизаби.
Гьединал рагIабаз рагъул майданалда ругел гIолохъабазеги, тылалда сордо-къо батIа бахъичIого хIалтIулел гIадамазеги гьабулеб букIараб асаралъул бицинчIониги, щивасда лъала.

Ват1аналде т1аде къо ккедал , гьеб ц1унизе ана аза- азар Дагъистаниял г1адин , аваразул адабияталъул хъвадарухъабиги Ражаб Динмух1амаев , Мухтар Абакаров , Г1абдулмажид Хачалов и гь. ц. Яргъица гуребги жеги каламалъги рагъ гьабуна гьез тушбабазде данде.

Рагъул тIоцересел къояздаго гIарзаги кьун кьалул фронталде аразда гъорлъ вукIана гьанжего гьанже анцIила микьго сон тIубарав ГIабдулмажид Хачаловги. Эбелаб ВатIан цIунулаго тушманасул квердасан камурал советиял солдатазул гьунар хвел гьечIеб букIиналда ракIчIун хъварал руго поэтасул гьал мухъал:
Амма рагъда хварал хириял васал
Халкъалъ чIагоязулъ рикIкIине руго,
РикIкIад хутIарал, хобал лъаларел
Нужей памятникал рорхизе руго.

Литературиял асаразул ц1алдохъабазе Ват1ан ц1униялъул темаялъул к1вар ва тема рагьизе дица х1алт1изабулеб методика

Щуабилеб классалде рахъарал цIалдохъабазда Ват1аналъул темаялда кицаби, абиял дандчIвала цIалул сон байбихьарабго. Гьел кицабазул магIна рагьизе цIалдохъабиги тIамун,Ват1аналъул адаб гьабизе кколеблъи бичIчIизабила.

1.Ват1ан ц1унизелъун рух1алдаги барахщуге.

2. Ват1ан хириясул хвел бук1унаро.

3. Гьеч1еб нилъ рижараб ракь г1адинаб бак1.

4.Ват1ан ц1унун, хварав чи хабалъги ч1аго вук1уна.

5. Ват1ан гьеч1ев чи- чед гьеч1еб таргьа.

Гьадинал кицабиги росун, гьезул магIна рагьизе тIамила цIалдохъаби. Ват1алъул бицине тIамила, кинай гьеб бугеб, щай дуе гьеб бокьулеб? абурал ва гьел гурел цогидал суалазеги жаваб тIалаб гьабила. Кицаби тетрадазда хъвазе тIамила, махщел бугез сурат бахъун босизе тIадкъала, ункъо-щуго предложениялдасан сочинение яги гьитIинабго кечI хъвазе кьела рокъобе.

К1удияб Ват1анияб рагъул асарал малъулеб мехалъ, х1аракат бахъула, к1вар кьун, гьеб бич1ч1улеб къаг1идаялъ малъизе. Гьединал дарсазул аслияб мурадлъун бук1уна:

Халкъалъе г1оло рух1 кьурал г1адамалхвел гьеч1еллъун лъуг1ин;

К1удияб Ват1анияб рагъда халкъалъ бихьизабураб бах1арчилъи, къвак1и, къох1ехьей, гьеб кидаго к1очене бегьунгут1и; Ват1аналде рокьи бижизаби;

Ват1ан бокьи загьир гьабулел кицаби рак1алде щвезари;

Цересел классазда малъарал рагъул асарал рак1алде щвезари.

Дарсида х1алт1изарулел алатал: хъвадарухъанасул сурат, т1ахьал, рагъул суратал, шапакъатал. Ват1анияб рагъул суратазул слайдал рихьизарула. Рес бугони бихьизабула рагъул хроникаялъул видеофильм, ялъуни документалияб фильмалъул цо гьит1инаб бут1а.

Дарсил эпиграф: (слайд).

Щивго к1очон тун гьеч1о,

Щибниги к1очон теч1о,

Рагъ кин байбихьарабали бицина. Рагъул т1оцересел къоязго Ват1ан ц1унизе, гьелъие г1оло рух1 кьезе х1адурал рук1ана Совет Х1укуматалъул т1олабго халкъ. Г1уц1ун рук1ана рагъде бокьун унезул штатал. Гьезда гъорлъ рук1ана Дагъистаналъул киналго миллатазул бищунго лъик1ал васалги ясалги. Щивасул аслияб мурад бук1ана кинабго къуват Гитлерилаб фашизмалда т1ад бергьенлъи босиялде буссинаби. Рагъде инч1ого хут1араз жидерго къуватги бажариги буссинабуна тушманасде данде халкъ бахъинабиялде.

Гьел кьварарал соназ рагъде эмен, вас, вац, рос рогъде инч1еб хъизан бук1инч1о.

Ц1алдохъабазда рихьизарула дагъистаналъул бах1арзазул суратал. Бицуна М.Х1ажиевасул, М-З. Г1абдулманаповасул.

Рагъана гулбуца, рагъана хучдуз,

Рагъана хадур гьал цабзаца, квераз.

Рагъана бадиса канлъи инег1ан,

Рагъана каранлъ рак1 бугог1ан мехалъ.

Тату хварал, анц1-анц1 ругънал щварал гьел кверде росана немцаз. Гьез анкьавго г1урус вас г1азаб кьун ч1вана, нахъе хут1ана цох1о маг1арулав Мух1амадзагьид Г1абдулманапов. Фашистазул хьул бук1ана гьес г1урусазулгун вацлъиялдаса инкар гьабилин, гьев жиндедехунго вуссинин. Амма гьес жаваб кьуна жив советияв чи вугин, ч1варал г1олохъабиги жиндир вацал ругин. Фашистаз ч1вана Мух1амадзагьидги, гьесул карандаса гьан къот1ун гьез бик1ана ц1ваялъул сурат. Советияб улкаялъ жиндирго рит1ухъал рагъухъабазе кьуна бищун т1адег1анаб х1урматияб ц1ар – Совет Союзалъул Бах1арзазул ц1ар. Абадиялъго к1очонареллъун лъугьана К1к1арат1а росулъа маг1арулав Г1абдулманапов (бихьизабила сценка).

Ват1ан ц1униялъул бугеб кIвар сочинение-рассуждениялда жаниб рагьизе лъимал ругьун гьарула. Сочинение-рассуждение классалда байбихьила хъвазе, рокъобе кьела лъугIизабизе.

Сочинение хъвалеб мехалъ кIвар кьезе ккола:

- кинаб суал борхулеб бугеб авторас асаралъулъ;

- кинаб пикру бугеб авторасул гьеб суалалдехун;

- мун рази вугищ авторасул пикруялда? Щай?

- дурго гIумруялъул хIалбихьиялдаса яги литератураялдаса мисал баче хабаралдаса борхулеб суалалда дандекколеб;

- дурго пикру баян гьабе.

Нижер Лологъонилъ росулъа К1удияб Ват1анияб рагъде аразул ц1арал рехсела, ц1алдохъабазул г1агарал ругищали балагьила,гьезул г1умруялъул ц1ех-рехал гьарила.

Расулил гьал кочIол мухъазулъ рагIи гуллида бащалъулеб буго.

ЛъугIана вахIщияб рагъ. Эркен гьабуна нилъер ВатIан тушманасдаса. Рагъул соназ чIунтун рукIарал росаби ва шагьарал дагь-дагьккун рукIалиде рачIана. Халкъалъ цIияб гIумру гIуцIана. Амма рагъда хутIарал нилъер бахIарзал кIочон теч1о ва тезеги гьечIо. Гьел рехсана, рехсола ва рехсезеги руго жидерго кучIдузулъ, харбазулъ, къисабазулъ гьанжесел поэтазгун хъвадарухъабазги.




Хачаловас г1емераб х1алт1и гьабуна рагъда ч1варал бах1арзал к1очонгут1иялъе. Гьесие бокьулаан бах1арзазул х1акъалъул бицикне. Рагъул тIоцересел къояздаго гIарзаги кьун кьалул фронталде аразда гъорлъ вукIана гьанжего гьанже анцIила микьго сон тIубарав ГIабдулмажид Хачаловги. Эбелаб ВатIан цIунулаго тушманасул квердасан камурал советиял солдатазул гьунар хвел гьечIеб букIиналда ракIчIун хъварал руго поэтасул гьал мухъал:

Амма рагъда хварал хириял васал
Халкъалъ чIагоязулъ рикIкIине руго,
РикIкIад хутIарал, хобал лъаларел
Нужей памятникал рорхизе руго.

Дарсида ц1алила рагъул ветеранасул рак1алдащвей.


Класстун къват1ибе Ват1ан бокьиялъул темаялда хурхун, дица гьабулеб х1алт1и.

Нилъер, учительзабазул, аслияб масъала буго, Ват1ан бокьиялъул темаялда асар малъулаго, жакъа къоялъ бугеб ахIвал-хIал рагьун цебелъезе, текстал цIалун, гьезул анализал гьарун, гьел битIараб нухде ккезе гьаризе.

Текстазда тIасан сочинение-рассуждение хъвала. КIвар кьола эбелалъул сипаталъе, лъималазул лъикIал ва квешал рахъазе. Квешаб рахъ бугони, лъикIалъул мисалгун дандеккола. Лъималазул квешаб рахъ бугони, квешалдеги кIвар кьола. Гьедин букIине бегьуларо абураб пикруялде рачIуна.

Эбелаб ракьалда т1аде къо ккедал,

Рачел къана нилъер къвак1арал васаз.

Рокьукъав тушманас х1акъир гьавизе

Гьукъана къвак1арал нилъер солдатаз.

Херал умумуца маг1у бац1ц1ана,

Михъида х1ур хъвач1ел васал лъукъидал.

Чохьол эбелалъги ч1ег1ер бан буго,

Дунялгун бащадал васал рукъидал.

Хадусеб г1елалъе эркенлъиялъе

Рух1 бичун рагъана нилъер г1олилал

Гьанжесеб г1елалъе бет1ер къулизе

Хут1ун гьеч1о гьезул дагьал гурони.

Алибегова Мадина 11 класс

Умумуз жегиги бицунеб буго

Дол рагъул соназул сог1лъи ва кьог1лъи

Жакъаги нилъеда раг1улеб буго

Доб рагъда камурал васазул хабар.

Рагъул кьог1лъи лъач1еб хъизан хут1ич1о

Маг1арул росабалъ ва шагьаразда

Гьелъул балагь хъвач1еб бак1го хут1ич1о

Гьанжесеб г1елалда бич1ч1улеб гьеч1о

Гьаб эркенлъи нилъей кин щварабали.

Къого сон т1убач1ел г1олохъабаца

Сундуй г1оло г1одоб би т1урабали

Дагъистан! Дагъистан! Г1агараб Ват1ан!

Чан жоха дуцаги х1ехьезе ккараб?

Дуца гуребниги дур васацаги

Васал г1езарурал дур улбуцаги.

Саг1идов Х1ажи- 11 класс

Рак1алда гьеч1ого рек1к1ав тушманас

Нилъер Ват1аналде чабхъен гьабуна.

Чабхъен нахъе ч1вазе данде рахъана

Нилъер Ват1аналъул лебалал вассал

Бах1аралгин хераз бат1алъи гьеч1о

Борчун буго ярагъ,къан буго рачел.

Тушмангун рагъизе гьевгун къеркьезе

Къуркьи гьеч1ел васаз гьабуна ният

Х1алихьатав тушман теларин абун,

Таваккал т1амуна т1олабго халкъалъ.

Хиянатчиясе тамих1 гьабизе

Т1олго халкъ бахъана гьанже къват1ибе.

Жидерго рух1алда барахщич1ого

Рагъана т1олалго, щвана бергьенлъи

Цоял лъукъун тана ,цоял ч1ван лъуна

Цоязул хабарго т1аг1ана гьениб.

Т1убан бергьенлъигун т1ад руссаразул

Бищун дагьаб къадар бук1ана гьезул.

Киг1ан къо бихьунги ,къварилъи щунги,

Босана бергьенлъи нилъер Ват1аналъ.

Шихабудинова Загьра-11 класс

Куч1дул ургъулаго, к1вар кьола Ват1аналъул сипаталъе, лъималазул лъикIал ва квешал рахъазе. Квешаб рахъ бугони, лъикIалъул мисалгун дандеккола. Лъималазул квешаб рахъ бугони, квешалдеги кIвар кьола. Гьедин букIине бегьуларо абураб пикруялде рачIуна.

Стендалда лъела рагъда хварал хъвадарухъабазул суратал, ц1алдохъабаз ургъарал куч1дул.

Ц1алдохъабаз хъварал сочинениязул, куч1дузул папка г1уц1ила.

Рагъул суратазул конкурс г1уц1и.

Компьютер, слайдал, интерактивияб доска, видеофильмал, тестал хIалтIизарун, ракIалда чIоледухъ кьола Ват1ан бокьиялъул темаялда ругелги гьечIелги дарсал.

Цо жо ракIалда чIезабе, нужго хвезегIан, цIуне улбул, кумек гьабе улбузе, хъулухъ гьабе, рокьа, кIодо гьаре гьел, Ват1аналде рокьи эбелалдаса байбихьула.


Адабияталъул дарсазда намус-яхIалъул, адаб-хъатиралъул ва берцинаб-лъикIалъул рахъалъан бичIчIи щола цIалдохъабазе. Хъвадарухъабазул асаразулъ ругел героязул лъикIаб, ритIухъаб, бахIарчияб гIамал-хасияталдаса мисал босизе ва гьединаллъун жалгоги рукIине жигар бахъула гьез.

Ц1алдохъабазул рек1елъ щулалъула Ват1аналде рокьи, къо ккараб мехалъ гьелъие рух1 кьезе кколеблъи. Гьеб гуребги, Ват1аналъул т1алабал т1уралеллъун рук1ине ккей,х1ажаталлъун рук1ин.

Казиев Х1.Гъ., Х1айбулаев С.М. Дагъистаналъул литература (педучилищазе учебник) Махачкала 1970 г.

Андалал (Г1андалал.Ныне Гунибский район)

Андалал, как самоуправляемая гражданская община,
по своей сути основывался на союзе вольных
граждан, объединенных в джамааты (общества),
напоминавшие демократические древнегреческие
полисы. Джамаат состоял из тухумов (родов),
совместно проживавших на территории одного
населенного пункта, обладавших частной земельной
собственностью всех ее полноправных членов -
граждан ("узденей"). Вместе с этим все граждане
обладали правом пользования общинной
собственностью - пастбищами, лугами, лесом и
т.д. Каждый джамаат обладал собственными
законами.

Кодекс (свод законов) Андалальского вольного
обще­ства, состоящий из 69 пунктов, в
предисловии к нему объявлялся все­общим для
союза, но один из пунктов гласил: "Каждое
селение будет руководствоваться своими адатами".
Адаты (законы) охватывали практичес­ки все
стороны социально-политической организации общин
и их со­юзов, за исключением тex положений,
которые регулировались шариатом, и в случае
спорности вопроса, он однозначно решался по
шариату. Каждый член общины обладал четко
вы­раженными правами и обязанностями, наиболее
важная из которых - соблюдение всех норм шариата
и адата. Даже российское управление, после
окончания Кавказской войны, было вынуждено
основывать свою деятельность с соблюдением норм
шариата и адата.

Однако, правами граждан обладали не все,
проживающие в общи­не, например не обладали ими
наемные работники, беглецы, гостившие. Джамаат
придавал большое значение сохранению своих прав
вольного общества, в том числе и территориальной
целостности. Защита территории в случае военного
нападения, защита прав любого гражданина
Андалала, вне территории, возвращение угнанных
общественных стад или собственности андалальца,
являлась прямой обязанностью всех ее членов: "С
того, кто не примет участия в тревоге,
взыскивается штраф в размере быка",- гласил один
из первых пунктов Свода законов Андалальского
общества. Все вопросы, будь то семейно-брачные,
кровные, отходили на второй план перед
интересами джамаата, если касались нескольких
важных пунктов: защита территории, обеспечение
полити­ческой свободы общества, равноправия всех
джамаатов и граждан. Один из законов гласит:
'Если кто из наших больших селений учинит
насилие над нашим малым селением, то все
остальные селения нашего общества придут на
помощь малому селению'.

В состав Андалала входили джамааты селений:
Согратль, Шангода, Обох, Мегеб, Ругуджа, Чох,
Кудали, Кегер, Cилта, Салта, Шулани, Унтиб,
Хиндах, Хоточ и нескольких непостоянных селений.


Управление в нем было таким же, как и в сельских
общинах, но здесь более видную роль играл Кади
(президент) - должность выборная. В Андалальском
"вольном обществе" кадия ( президента ) избирали
общим собранием представителей сел Андалала в
урочище "Руккладух" (близ Чоха).

Кстати Кади избирался только из Согратля, а два
его помощника - один из Ругуджа, один - из Чоха.


Несколько раз он избирался из большого
согратлинского тухума Къелдер ( Дигьай - Сатмар
и т.д.). Эта тенденция наметилась после победы
над Надир-Шахом в 1742 году под руководством
согратлинского кадия - Пир-Магомеда.

Как самостоятельное политическое образование,
Андалальский союз придавал огромное значение
сохранению своего суверенитета. Свой свод
законов он начинал с постановления, касавшегося
военной охраны территории общества: "Если одно
из андалальских селений не примет участия в
тревоге, то с жителей его взыскивается штраф 100
баранов", - никто не имел права уклоняться от
воинской обязанности.

Для обсуждения вопросов, касавшихся всех
джамаатов, ежегодно на одном из традиционных
мест, обычно в урочище "Руккладух" (близ Чоха),
созывался общесоюзный съезд Андалала. На съезд
прибывали полномочные представители власти
сельских обществ, входящих в союз: члены Совета
старейшин, дибиры, так же главы наиболее
почетных и авторитетных тухумов. Голосование,
как и на сельском сходе, проводилось
расхождением присутствующих в противоположные
стороны. И, если исход голосов на сельском сходе
зависел от позиции влиятельных членов джамаата,
то на общесоюзном сходе главенствующую роль
играли крупные и сильные общества - Согратля,
Чоха, Ругуджи.

Основными видами деятельности населения Андалала
были овцеводство, торговля, ремесленное
производство. Хотя в джамаате главное богатство
представляла земля, ее экономическую мощь
создавали торговля и развитое овцеводство,
которые в силу различных исторических условий, с
конца XVIII в. начинают приобретать в
экономической и политической жизни общины
ведущее значение.

Джамаат, как общественный организм, представлял
собой коллективный союз общинников, спаянный
социо - нормативными установками, выработанных
веками и упроченный отношениями единого
хозяйственного механизма. В частности -
развитого овцеводства, которое базировалось на
отгонной системе. Ее суть заключалась в перегоне
овец весной в горы, на альпийские пастбища, а
осенью на зимние пастбища - шамхальские земли.
Эта система была сопряжена с определенными
трудностями: надо было арендовать зимние
пастбища, нанимать большое количество работников
и т.д. Все это требовало средств и коллективного
труда. С этой целью и происходило объединение.

После вхождения Дагестана в состав Российской
империи, нарушились торговые пути, проходившие
через Андалал, а новое административное деление
предполагало удобство управления и контроля за
горными территориями со стороны имперских
властей, в связи с чем управление было
перенесено в крепость Гуниб, расположенной на
горе Гуниб, с которой обозревается весь Андалал,
и который сам по себе является природной
крепостью. В связи со строительсвом Гунибской
крепости, маленькое ранее селение Гуниб, начало
затем быстро развиваться и превратилось в
административный центр Гунибского округа
Дагестанской области.

Оценить 237 0

Билгалбаьхна кхиамаш:

дешархошна хаьар ду байтийн чулацаман мах хадо; хезаш еша « белхан план х1отто,ешаран 1алашонаш йовза; Берашна 1емар ду диканиг довза, вочух ларвала.Бераша ойлайир ю шайн г1алех а , махках а долу дозаллех.

Билгалбаьхна кхиамаш:

Бераша шайн белхан план х1отто хаьар ду; берашна 1емар ду шайна хетарг ала, вовшех дагабовла; берашна хаьар ду кхеташ ч1ога , хезаш еша, берашна хуур ду къастош еша, хьехархочун т1едилларца оьшу к1айдарг каро и д1аеша.

Урок д1аяхьар.

1.Ц1ера болх таллар

Аг1о 92-93 еша

2.1алашо йовзийтар.

-Муьлха произведени йоьшур ю вай Тахана?Х1ун болх бийр бу вай иза толлуш?

3.Мотт шарбарехь болх бар.

-Д1адеша чехкаалар меллаша, т1аь-т1аьха чехкадовлуш.Д1агахь ала.

Букъ к1айн къиг, мукъ буткъа урс

4.Керла тема хьехар.

аь)Чулацамах лаьцн къамел дар.

-Стенах лаьцна ю байт?

-Стенца дусту яздархочо г1алийн хазалла?

-Хьа дуьллу г1алийн чу дог? Муха кхета шу цу дешнех?

-Шу хилли вайн г1али чохь?

-Х1уда мегар ду вайн г1алех вай дозалла дан?

-Дийца шайн вайн г1алийна уггаре хазахетарг?

5.Сада1аран миноташ.

Мохо мархаш лоьхку, лоьхку,

Мархаш йоьлху, йоьлху.

Т1адамаш лаьтта 1ена, 1ена, -

Мала хи, к1а, мала.

К1ено охьатаь1ий:

Молу, молу, молу.

Мела дог1а, цасоцуш,

Дог1у, дог1у, дог1у.

6)Керла тема кхин д1а ахьехар.

--Стенах лаьцна ю стихотворени?

-Д1абеша байтан т1аьххьара барх1 мог1а.

- Дийца, царах муха кхета шу.

Х1ун дан ницкъ кхечи шун?Х1ун диси ца далуш?

-Муьлха байт д1айиши вай?

-Стенах лаьцна яра иза?

-Мила ву цуьнан автор?

9.Ц1ахь бен болх .

Аг1о 93-94 дагахь 1амо.

У вас недостаточно прав для добавления комментариев
Чтобы оставлять комментарии, вам необходимо авторизоваться.
Если у вас еще нет учетной записи на нашем сайте, предлагаем зарегистрироваться.
Это займет не более 5 минут.

Для скачивания материалов с сайта необходимо авторизоваться на сайте (войти под своим логином и паролем)

Если Вы не регистрировались ранее, Вы можете зарегистрироваться.
После авторизации/регистрации на сайте Вы сможете скачивать необходимый в работе материал.

Заказать рецензию на методическую разработку
можно здесь

Интересный конспект, но перед тем, как начать выполнять работу, детям нужно предложить размять пальч. Подробнее.

Уважаемая Любовь Ивановна! Замечательно, что Вы делитесь своими наработками, но смею заметить, что п. Подробнее.

Актуальность воспитания гражданственнос ти и патриотизма обусловлено процессами в обществе. Патриоти. Подробнее.

В статье говорят о соблюдении требований к охране слабого зрения. Правила бережного отношения к глаз. Подробнее.

До школы ребенок усваивает огромное количество информации. В это время активно развивается речь, что. Подробнее.

Пройдите курс дополнительного образования по теме: Оказание первой помощи в образовательных учреждениях

Оказание первой помощи в образовательных учреждениях Пройти обучение

Благодарность руководству образовательного учреждения за поддержку и развитие профессионального потенциала педагогического работника

Диплом за отличное владение и эффективное применение современных педагогических методик в условиях реализации ФГОС

  • Свидетельство о регистрации средства массовой информации ЭЛ № ФС 77 — 58841 от 28 июля 2014 года выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационный технологий и массовых коммуникации (Роскомнадзор).
  • Лицензия на осуществление образовательной деятельности № 4276 от 19.11.2020 года. Серия 78 ЛО № 0000171 Выдана Комитетом по образованию Правительства Санкт-Петербурга
  • В соответствии с Федеральной целевой программой развития системы образования на 2011–2015 гг. и проектом концепции федеральной целевой программы развития образования на 2016–2020 гг.

Читайте также: