Comparing analyzing and ranking inventions design your own invention план урока

Обновлено: 01.07.2024

В основе урока лежит тема, которая разрабатывается студентами и обобщается на последнем уроке данного цикла. Проектный метод предоставляет большие возможности для осуществления основного принципа обучения иностранным языкам личностную ориентацию учебного процесса с учетом интересов студентов.В результате проектной работы студенты должны задокументировать результаты своего труда - выполнить доклады в напечатанном виде, выполнить перевод этих докладов в напечатанном виде, сделать презентации.

ВложениеРазмер
metodichka_izobreteniya_i_izobretateli.docx 59.66 КБ

Предварительный просмотр:

Бюджетное профессиональное образовательное учреждение Чувашской Республики "Алатырский технологический колледж" Министерства образования и молодежной политики Чувашской Республики

Рассмотрен на заседании предметной УТВЕРЖДАЮ

(цикловой) комиссии общих
гуманитарных и социально-экономических Зам. директора по учебной работе дисциплин / Аладьева И.Н. /

Методическая разработка
открытого урока систематизации и обобщения знаний (на основе проектной методики).
It’s the Thing You Need!
“Inventions and Inventors”

21.02.05 Земельно-имущественные отношения

Разработал:
преподаватель английского языка
Михалькова Татьяна Леонидовна.

Технологическая карта занятия.

Система формируемых компетенций.

1.Организационный момент.
1.1.Приветствие.

Преподаватель проверяет готовность группы к уроку, заполняет журнал, беседует с дежурным на английском языке.

Готовятся к уроку, отвечают на вопросы учителя.

Закладывается установка на всё занятие.

речевая компетенция - совершенствование коммуникативных умений в четырех основных видах речевой деятельности (говорении, аудировании, чтении и письме;

языковая компетенция - овладение языковыми средствами в соответствии с отобранными темами и сферами общения;
социокультурная компетенция - увеличение объема знаний о социокультурной специфике страны/стран изучаемого языка, совершенствование умений строить свое речевое и неречевое поведение; компенсаторная компетенция - дальнейшее развитие умений

объясняться в условиях дефицита языковых средств;

учебно-познавательная компетенция - развитие общих и специальных учебных умений, позволяющих совершенствовать учебную деятельность по овладению иностранным языком, удовлетворять с его помощью познавательные интересы в других областях знания;

1.2.Вводная мотивация.
1.3.Организация целевого пространства.

Ставит перед учащимися цель, называет тему занятия, определяет задачи урока.Организует целевое пространство.

Слушают преподавателя, формируют цели,записывают дату и тему занятия в тетрадь.

Осуществляется логический переход от вводной части урока к контролю домашнего задания.

2.Разминка.
2.1. Фонетическая зарядка.
2.2. Речевая зарядка.

Читает пройденную лексику.

Хором повторяют за преподавателем.

Отвечают на вопросы.

Повторение пройденной лексики, тренировка правильного произношения.

3.Основная часть:
3.1. Работа с упражнениями из презентации и из рабочей тетради.

Преподаватель оценивает произносительные и речевые умения.

Читают, переводят, отвечают на вопросы. Выполняют упражнения из презентации и из рабочей тетради.

Воспитывает в учащихся интерес к самостоятельному изучению заданной темы.

3.Основная часть:
3.2.А удирование.
3.3. Чтение и перевод докладов. 3.4.
Проверка усвоенного материала из докладов.

Работает с компьютером.
Слушает доклады и переводы.
Работает с презентацией.

Слушают аудио-записи,
отвечают на вопросы учителя.
Читают и переводят доклады.
Выбирают перевод.

Детально воспринимают информацию на слух.
Тренировка навыков аудирования, чтения и перевода.

Разъясняет правила тестового контроля.

Выбирают правильные ответы.

Контроль, обобщение и систематизация знаний .

Выдаёт домашнее задание. Проект: Что бы вы хотели изобрести?

Внимательно слушают преподавателя. Задают вопросы.

Более глубокое закрепление пройденного материала

6.Итоги урока. Заполнение таблицы самооценки.
Выставление оценок.

Подводит итог пройденного материала, выставляет оценки в журнал, мотивируя их.

Заполняют таблицу самооценки.
Внимательно слушают преподавателя.

Контроль качества обучения.

План открытого урока:

Предмет: английский язык

Преподаватель: Михалькова Т.Л.

Цели занятия:
Методическая цель :
1) контроль ранее изученного материала, систематизация, закрепление и совершенствование знаний, умений и навыков;
2) активизация учебно-познавательной деятельности учащихся путём введения в учебный процесс элементов ТСО, разных видов наглядности.

Воспитательная цель:
Воспитание чувства коллективизма, ответственности за качество выполненной работы, настойчивости в преодолении трудностей.
Формирование потребности и способности к критическому мышлению, воспитание чувства сопричастности к мировой истории, воспитание уважения к чужому труду и творчеству, воспитание чувства гордости за достижения своих великих соотечественников;

Развивающая цель:
Развитие познавательного интереса, развития внимания, воображения, пространственного мышления, памяти, творческого мышления, развития речи. Развитие способности к распределению внимания, к непроизвольному запоминанию, к структурной антиципации, к анализу и синтезу, к сравнению и сопоставлению речевых единиц, к абстрагированию и обобщению при овладении грамматическими явлениями, к формулированию выводов из прочитанного и услышанного, к планированию своего высказывания, развитие способностей к репродуктивным и продуктивным речевым действиям;
Учебная цель:
Формирование лексических навыков чтения и говорения; развитие речевых умений.

Задачи :
1) чтение - обучить умению понимать общее и детальное содержание прочитанного, умению извлекать конкретную информацию из прочитанного;
2) аудирование - понять речь в фонозаписи, уметь извлекать конкретную информацию;
3) говорение - овладеть речевыми функциями, уметь вести диалогическое общение по заданной ситуации в рамках пройденного материала;
4) письмо - уметь заполнять лист самооценки;
5) обобщить сведения об изобретателях и их изобретениях;
6) закрепить и обобщить пройденную лексику по данной теме;
7) повысить общее языковое развитие;
8) применять полученные знания и умения в различных жизненных ситуациях.

Планируемый результат:
Повторить пройденную лексику, закрепить навыки детального восприятия информации на слух. Тренировка навыков аудирования, чтения, перевода и письма. Контроль, обобщение и систематизация знаний.

Тип урока: Урок систематизации и обобщения знаний (на основе проектной методики).

Метод: частично – поисковый, наглядно-иллюстративный, сравнительный, обобщающий.

Форма: групповая, микрогруппы.

Межпредметные связи: с физикой, химией, математикой, историей.

Оборудование: учебник, рабочая тетрадь, компьютер, мультимедиа проектор, мультимедийные презентации, раздаточный материал, компакт-диски:
Disc 3 Аудио-запись № 23, 24, 25, 26, 27, 28 Ex. 1.1) p.220
Disc 3 Аудио-запись № 29 Ex. 3.1) p.222
Disc 3 Аудио-запись № 31 Ex. 1.3) p.225

В основе урока лежит тема, которая разрабатывается студентами и обобщается на последнем уроке данного цикла. Проектный метод предоставляет большие возможности для осуществления основного принципа обучения иностранным языкам личностную ориентацию учебного процесса с учетом интересов студентов.

В результате проектной работы студенты должны задокументировать результаты своего труда - выполнить доклады в напечатанном виде, выполнить перевод этих докладов в напечатанном виде, сделать презентации.

1. Opганизационный момент:
1.1 Приветствие (Greeting). Преподаватель проверяет готовность группы к уроку, заполняет журнал, беседует с дежурным на английском языке.
Студенты готовятся к уроку, отвечают на вопросы учителя.

1.2. Вводная мотивация ( Introduction: Т states aims of the lesson).
1.3.Организация целевого пространства.
Преподаватель ставит перед учащимися цель, называет тему занятия, определяет задачи урока. Организует целевое пространство.
Студенты с лушают преподавателя, формируют цели, записывают дату и тему занятия в тетрадь.
Teacher’s Introductory Word. Aims.

T: Good morning, dear children! I’m glad to see you. I invite you to take part in the lesson devoted to inventions and inventors. You’ll learn a lot of useful information about achievements of scientists from different countries. Also you’ll have plenty of practice in translation. I hope that by the end of the lesson you’ll improve your translation skills.

2. Warm up. Разминка.
2.1. Фонетическая зарядка.
Преподаватель читает пройденную лексику.
Студенты хором повторяют за преподавателем.

a TV set to entertain

a car to move wherever you want by yourself

a computer to write programs, play games, find and use information

a video player to watch pre-recorded videos

a camera to take photographs

a vacuum cleaner to perform everyday cleaning tasks

a fridge to keep food fresh for a long time

a mobile telephone a system for sending or receiving speech over long distance

a plane a telephone

2.2. Речевая зарядка.
Преподаватель задаёт вопросы.
Студенты отвечают на вопросы.

T: It’s interesting for me what of the modern inventions do you have at home? (учащиеся отвечают, перечисляя бытовую технику, которая есть дома, используя лексику прошлых уроков.)

T: Now answer my questions, please.

T: What units and machines do you use in your household?
P1: I use many of them: a car, a computer, a refrigerator, a vacuum cleaner and so on.

T: What is the most useful thing for your mother?

P2: In my opinion, it is a cooker.

T: What unit or machine can’t you do without?

P3: It is my computer.

T: What thing can’t your father live without?

P4: Without TV, to my mind.

T: What thing do you use every day?

P5: I think, it is my mobile telephone.

T: What thing can you easily do without?

P6: It is a sewing machine. I hardly ever use it.

T: What is the most useless thing in your household?

P7: It is a video recorder. I am always lack of time to use it.

T: What thing do you use regularly?

P8: I can’t live without my mobile telephone.

T: What is your favourite unit?

P9: I think it is my walkman. I am fond of listening to music.

T: What about you?

P10: I like watching TV.

T: I see. Well, you use many units and machines. And do you know the names of people who invented them?

P11: I’d name such of them as Alexander Graham Bell, Karl Benz, Tomas Alva Edison, Frez and Yakovlev and so on.

3.Основная часть:
3.1. Работа с упражнениями из презентации и из рабочей тетради.
Преподаватель оценивает произносительные и речевые умения.
Студенты читают, переводят, отвечают на вопросы. Выполняют упражнения из презентации и из рабочей тетради.

By the end of the 20 th century lots of inventions have been made. Some of them become so commonplace that it is difficult to imagine them as inventions.

a) Have a look at the pictures and say what inventions have been made by the end of the 20 th century. Which of them have become commonplace?

(Презентация, слайд № 3)

b) Match the words and definitions:

1. a TV set g. to have fun and to entertain

2. a car j. to move wherever you want by yourself

3. a computer i. to write programs, play games, find and use information

4. a video player e. to watch pre-recorded videos

5. a camera a. to take photographs

6. a vacuum cleaner c. to perform everyday cleaning tasks

7. a fridge f. to keep food fresh for a long time

8. a mobile telephone h. a system for sending or receiving speech over long distance

9. a plane d. to move fast and quick around the world

10. a telephone b. to receive or make calls around the home

(Презентация, слайд № 4)

c) Which things are the most or least useful in the house from your point of view?

1. I think that ….. is the most important thing.

3. Some of the inventions, for example …. is less important.

4. We do not often …..

5. And I’m sure we can do without …..

(Презентация, слайд № 5)

3.2. Аудирование.
Объектами изучения в плане аудирования являются умение понимать речь в записи, речь учителя, умение понимать основную идею и детали сказанного, отвечать на вопросы.
Преподаватель р аботает с компьютером.
Студенты слушают аудио-записи, отвечают на вопросы учителя.
Disc 3 Аудио-запись № 23, 24, 25, 26, 27, 28 Ex. 1.1) p.220
Disc 3 Аудио-запись № 29 Ex. 3.1) p.222
Disc 3 Аудио-запись № 31 Ex. 1.3) p.225

3.3. Чтение и перевод докладов.
Преподаватель слушает доклады и переводы. Оценивает произносительные и речевые умения.
Студенты читают и переводят доклады.
Important inventions were made in different countries. What are some of these inventions? Who invented them and where?

T: Today we’ll speak about inventions and inventors. We have learned some facts about useful inventions which were made in the long history of mankind. Most of them have really brought us comfort and convenience. We cannot imagine our life without electric lamps, cars or telephones, television or computers. You have known about talented inventors, some of them are Russians and we can be proud of their achievements. Now, let’s practice in reading and translating.

(Презентация, слайды № 7-22)

3.4. Проверка усвоенного материала из докладов.
Преподаватель работает с презентацией.
Студенты читают предложения и выбирают перевод.
Can you translate the following sentences into Russian? You can compare your translation and agree on the best version.

(Презентация, слайд № 6).

T: Now, let’s practice in translating.

P1: Joseph Nicéphore Niépce from France pioneered photography in 1829.

P2: Жозеф Нисефор Ньепс из Франции изобрёл способ фотографирования в 1829.

P1: In 1876 Alexander Graham Bell, an American engineer, invented telephone.

P2: В 1876 году американский инженер Александр Бэл изобрел телефон.

P1: Karl Benz produced the world’s first petrol-driven car in Germany in 1878.

P2: В 1878 в Германии Карл Бенц произвёл первый в мире автомобиль, работающий на бензине.

P1: In 1895 the Lumiere brothers patented their cinematography and opened the world’s first cinema in Paris.

P2: В 1895 братья Люмьер запатентовали кинематограф и открыли первый в мире кинотеатр в Париже.

P1: Wilbur and Orville Wright built the first airplane in 1903 (USA).

P2: В 1903 в США братья Райты построили первый аэроплан.

P1: In 1908 James M. Spangler from the USA built the first vacuum cleaner.

P2: В 1908 Джемс Спенглер из США построил первый пылесос.

P1: In 1908 US automobile manufacturer Henry Ford created the world’s first car assembly line.

P2: В 1908 американский фабрикант Генри Форд создал первый в мире автомобильный сборочный конвейер.

P1: John Logie Baird from Scotland invented television in 1926.

P2: Джон Бард из Шотландии изобрёл телевидение в 1926.

P1: The first Russia’s automobile was designed by P.A.Frez and E.A.Yakovlev. By May 1896 the car had been built.

P2: Первый автомобиль в России был построен П.А.Фрезом и Е.А.Яковлевым. К маю 1896 года машина была построена.

P1: In 1945 the Nobel Prize was given to Alexander Fleming for penicillin that had been discovered in 1928.

P2:В 1945 году Нобелевскую премию вручили Александру Флемингу за пенициллин, который был открыт в 1928 году.

P1: In 1928 Richard Drew perfected the Scotch tape, which had been invented by Jim Kirst from the USA in 1923.

P2: В 1928 году Ричард Дрю улучшил шотландскую плёнку (скотч), которую изобрёл Джим Кист из США в 1923 году.

P1: The first ballpoint pen was produced in 1940 though it had been invented by L. Biro, a Hungarian artist and journalist, in 1905.

P2: Первая шариковая ручка была изготовлена в 1940 году, хотя она была изобретена Л.Биро, венгерским художником и журналистом, в 1940 году.

P1: Sergey Korolyev (Russia) designed the first artificial satellite in 1957.

P2: Сергей Королёв (Россия) разработал первый искусственный спутник в 1957.

P1: Akio Morita (Japan) developed the first personal stereo – Sony Walkman in 1957.

P2: Акио Морите (Япония) разработал первую персональную стереосистему Sony Walkman в 1957 году.

P1: In 1981 Bill Gates (USA) created Microsoft-DOS (Disk Operating System).

P2: В 1981 Билл Гейтса (США) создал Microsoft-DOS (Дисковую Операционную Систему).

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Зарегистрироваться 15–17 марта 2022 г.

Выберите документ из архива для просмотра:

Выбранный для просмотра документ ._План-конспект Изобретатели.doc

Выбранный для просмотра документ Inventions.ppt


Описание презентации по отдельным слайдам:



INVENTIONS New inventions appear every day to make our lives easier, longer.

INVENTIONS New inventions appear every day to make our lives easier, longer, warmer, faster, and so on. But only a few inventors design a new machine or product that becomes so well known and useful all over the world.

LISTENING LISTENING

TRANSLATE INTO ENGLISH: 1. изобретать 2. делать, производить 3. запустить 4.

TRANSLATE INTO ENGLISH: 1. изобретать 2. делать, производить 3. запустить 4. смесь 5. испытывать 6. делать открытие 7. развивать 8. творить, создавать 9. улучшать 10. прокладывать путь, быть пионером 11. патентовать 12. усовершенствовать 13. без провода To invent To produce To launch A mixture To test To discover To develop To create To improve To pioneer To patent To perfect Cordless

Thomas Alva Edison Alexander Graham Bell

Thomas Alva Edison Alexander Graham Bell

Thomas Alva Edison Alexander Graham Bell 1. Created 2. Invented 3. Made 4. K.

Thomas Alva Edison Alexander Graham Bell 1. Created 2. Invented 3. Made 4. Knew 5. Built 6. Had 7. Was 8. Began 9. Lived 10. Continued Was Helped Worked Studied Taught Started Came Became Could Died

Past Simple Tense Ved or V2 You were given that task. Вам дали то задание. He.

Past Simple Tense Ved or V2 You were given that task. Вам дали то задание. He was given that book. Ему дали ту книгу. Past Simple Passive was + V3 were + V3 Affirmative formNegative formInterrogative form I/you/he/she/it/we/they worked I/you/he/she/it/we/they wentI you DIDN'T he/she/it // we + WORK they I you DID he/she/it WORK? we they

Example: 1. Michael painted that fantastic picture. (Active) That picture was.

Example: 1. Michael painted that fantastic picture. (Active) That picture was painted by Michael. (Passive) 2. They don’t grow bananas in England. (Active) Bananas aren’t grown in England. (Passive) 3. Did Jack make this cake? (Active) Was this cake made by Jack? (Passive) We use the passive when: - we don’t know who does the action or - the action is more important than the person who does the action

Past Simple Passive Active: Sergei Korolyov designed the first artificial sa.

Past Simple Passive Active: Sergei Korolyov designed the first artificial satellite in 1957. Passive: Active: Did Sakharov make inventions in the middle of the 20 century? Passive: In 1950… In the middle of the 19th century… The fist artificial satellite was designed by Sergei Korolyov in 1957. Were inventions made by Sakharov In the middle of the 20 century?

1) Edison invented an electric light bulb. 2) A helicopter was invented by Si.

1) Edison invented an electric light bulb. 2) A helicopter was invented by Sikorsky. 3) Korolyov invented the first satellite. 4) A telephone was invented by A.Bell.

1.She sang a song. - 2.Columbus discovered America 200 years ago. - 3.Russ.

Hometask: The 1st group: to tell about two Russian inventors and inventions T.

Hometask: The 1st group: to tell about two Russian inventors and inventions The 2nd group: you are to make a project about your own invention

THANK YOU FOR THE LESSON AND GOOD LUCK .

THANK YOU FOR THE LESSON AND GOOD LUCK .

Выбранный для просмотра документ План-конспект Изобретатели.doc

План конспект окрытого урока

по английскому языку

Тема урока: “ Inventions and inventors ” (Изобретения и изобретатели)

Тип урока: изучение новых знаний

Цель урока : Введение новой лексики по теме “ Inventions and inventors ” , изучение нового грамматического материала по теме “ Passive voice ”.

Задачи урока:

создать условия для совершенствования навыков устной речи, навыков чтения с детальным пониманием содержания и с целью извлечения конкретной информации, аудитивных навыков;

развивать любознательность, познавательный интерес, креативность, способность к распределению внимания, к непроизвольному запоминанию, к абстрагированию и обобщению при овладении грамматическими явлениями, к планированию своего высказывания.

воспитывать чувство сопричастности к мировой истории, чувство уважения к чужому труду и творчеству, чувство гордости за достижения своих великих соотечественников.

Формы и методы: групповая, индивидуальная; словесные, наглядные, практические.

Материальное обеспечение урока: интерактивная доска, презентация, раздаточный материал.

Учитель: Шагидуллина А.А.

Ход занятия

Этапы урока и деятельность преподавателя

Организационный момент и приветствие:

Good afternoon , students ! I’m glad to see you. Hope you are Ok today. So, let’s begin. First of all, let me know who is on duty today?

Thank you. Now, look at the screen and guess what the theme is today.

That's right. Today we shall get the information and talk about inventors and their inventions. Listen to the text for details. Besides, we’ll revise and practice Simple Past Tense. And you’ll get to know about Active and Passive Voice.

Дежурный сдает рапорт .

Формулировка цели урока .

Nowadays we have a lot of modern inventions at home and at school. Can you name some of them?

(What do you use for watching films? What do you use for calling somebody? What do you use for taking photos? What is the most useful thing for you? etc. )

Ex.: TV-set, phone, camera, refrigerator, microwave oven, interactive board and so on

Аудирование и выполнение упражнения на понимание прослушанного.

Listen to the text of modern appliances and match their numbers with the name of appliances given below.

Соотносят изобретения с номером говорящего

Введение лексики по теме :

Well done! Now, I give you the sheets of paper with new words for you according to the theme. Your task is to match your English equivalents with those on the screen. Look through your words and be ready to answer. You can write the meaning on your sheets.

To invent, to produce, to launch, a mixture, to test, to discover, to develop, to create, to improve, to pioneer, to patent, to perfect, cordless.

Пытаются догадаться о значении английских слов и записывают их к себе на листок

Чтение с детальным пониманием содержания

Do you know anything about these famous people?

I think it will be interesting for you to get some information about these inventors.

I’ll give you 2 different texts about 2 famous inventors. I’d like you to read and guess who the texts are about. While reading you have one more task: put all the verbs in brackets into their Past form. (worksheet № 1 )

Now you can check yourselves.

Читают тексты, ставя глаголы в прошедшем времени, и догадываются о ком текст

Now, let’s revise Past Simple and turn to Passive Voice.

Now you can stand up and move a little.

There are stickers with words on the walls, you have to gather them and make up sentences.

1) Edison invented an electric light bulb.

2) A helicopter was invented by Sikorsky.

3) Korolyov invented the first satellite ( спутник ).

4) A telephone was invented by A.Bell.

Собирают стикеры со словами и составляют предложения

Change the sentences in passive voice:

Преобразоватьпредложения в пассивный залог

Подведение итогов, рефлексия

What did we do on the lesson?

Today we have learned some facts about famous inventors (we can call them Great Minds) and their inventions.

Learned new grammar rule about Passive Voice.

Was it interesting for you?

Объяснение задания на самоподготовку

At home you are to make a project about your own invention. That is you should imagine that you are The Great Minds and think over your own invention and present it to the class. Is it clear? So, which field of science would you choose for your project?

Your marks today are… Thank you for the lesson. I liked you very much. See you.

Worksheet № 1 A

Read the text. Put the verbs in brackets into their Past form. Guess, who is the text about?

He (live)9_________ until 1931. He (continue)10_____________ to invent all his life. He was a true genius.

Worksheet №2 B

Read the text. Put the verbs in brackets into their Past form. Guess, who is the text about?

He was born in Edinburgh, Scotland, in 1847. His father (be)1_________ a world-famous inventor of “Visible Speech”, which (help)2__________ deaf people to pronounce words they could not hear. Between 1868 and 1870 he (work)3____________ with his father and (study)4____________ speech and (teach)5_____________ deaf children in Edinburgh. In 1866 he (start)6___________ thinking about sending tones by telegraph, and it was then that there (come)7___________ to his mind the idea of the “harmonic telegraph”, which would send musical tones electrically from one place to another. He (become)8______________ interested in the mechanical production of a sound. In this way, sound (can)9__________ be carried across wires at the speed of light. In 1876 he was able to develop the telephone, which enables people to talk to each other over long distances. In 1915 the first transcontinental telephone was opened. He (die)10__________ on August 2, 1922.

комбинированный с использованием технологии развития критического мышления.

стимулирование обучения, самостоятельная частично – поисковая работа учащихся, наглядно – визуальный метод.

Изобретения, пассивный залог в прошедшем времени

  • формирование лексических навыков, развитие умений трансактивной речи на основе предложенного текста.
  • развитие языковых, познавательных способностей учащихся, развитие готовности к коммуникации на основе предложенного речевого материала.
  • расширение лингвистического и общего кругозора, развитие способности анализировать, выделять главное, совершенствование навыков поискового чтения.
  • создание условий для воспитания культуры общения.
  • практическое использование приобретённых знаний в кратком диалогическом единстве для обеспечения коммуникативных потребностей;
  • совершенствование рецептивных слухо-произносительных навыков на основе предложенных учебных текстов.

Доска, магнитная доска, магнитофон

ХОД УРОКА

I. Организационный момент. Создание атмосферы иноязычного общения.

Правило “трёх “да””

T. Good afternoon, boys and girls. Nice to see you here.

Ps. Glad to meet you too.

T. Take your seats. Is everything OK?

T. Are you ready to start our lesson? Ps. Yes

T. Do you think you’ll learn something new today? Ps. Yes, we’ll certainly do!

II. Стадия вызова. Актуализация и обобщение имеющихся у учеников знаний по теме.

T. You know, children. I’ve got something in this box.

It’s usually small.

Each student has it.

We write with it.

Ps.: It’s a pen. A biro.

Do you remember what children used to write with many years ago?

Ps.: with chalk on slates or with pens and ink

T. Let’s imagine we don’t have biros now.

Would it be easy to write?

Ps.: But we could type!

Well, but if we had no computers?

Ps.: So we should have biros.

Well there are some certain machines and things which help people at home or at work.

Корзинка идей.

а) Задание – написать три предмета, вещи, которые облегчают труд людей дома.
б) каждый ученик вспоминает и записывает в тетради свои варианты
в) обмен информацией в группе, ученики выясняют, в чём совпали их представления, а
в чём возникли разногласия
г) каждая группа называет свои варианты, не повторяя ранее сказанного.
д) все варианты записываются на доске, даже если они неверные

T.: Let’s look at the pictures on the blackboard. Do you know these things? Have we named all of them?

Ps.: сравнивают свой список с картинками на доске.

T.: (работа с учебником упражнение 1 стр. 76) What are the people doing?

Today these jobs are often done by machines.

Will you match the pictures to these modern machines?

What are these machines used for?

(Повторение грамматической темы “пассивный залог, настоящее время”)

Ps.: A sewing machine is used to sew cloth. etc.

III. Осмысление. Получение и осмысление новой информации, соотнесение полученной информации с уже имеющимися знаниями.

T. Here are some statements about the first washing machine. Think a little and write True or False

statement Before listening After listening
The first washing machine was invented in the 19 th century.
It had a big plastic box.
Cold water and soap were put into it.
The clothes were squeezed between two rollers.
The water was boiled in the machine.

Закрепление Обучение диалогической речи (работа в парах)

T.: Now we’re going to work in pairs. One of you is a reporter. You should ask your partner some questions about the first washing machine.

Ps.: When and where was it invented?

What happened when the handle was turned?

What was put into a big wooden box?

What was used to squeeze the clothes?

T.: We need a washing machine to wash our clothes.

But what do we need to clean the carpets?

Ps.: A vacuum cleaner.

T.: Here is the text about the first vacuum cleaner. Unfortunately, some words are missed. Please, read the text carefully so that you can complete the text.

The vacuum ………….. was ……………. in ………….. in 1901 by Cecil Booth. It had a big petrol …………. and was placed on a cart. The cart was pulled by a ……………… and it was taken to a …………………. The window was opened and the long ………….. was pushed through into the room. The …………….. was used to suck the ………….. and dirt out of the ………………… This is how ………….. were cleaned by a machine a …………… years ago.

После заполнения пропусков индивидуально, учащиеся сравнивают свои варианты с вариантами другого ученика и выбирают оптимальный. Далее прослушивается запись и вносятся необходимые корректировки.

Закрепление Рассказ по картинкам упражнение 2 стр.77 в учебнике.

T.: We can’t imagine our life without computers nowadays. They are everywhere so people should know “computer words”. Some of them have been borrowed in our language. Can you guess these words?

Лексическая работа Компьютерная программа к учебному пособию English Vocabulary in Use/ Cambridge University Press/ Unit 81

(каждый ученик работает индивидуально, фиксируя новые для него слова в одном столбце, и знакомые - в другом)

Read the following statements, think and say if the are right or not. (используется лексика из Unit 81 English Vocabulary in Use)

  1. Not many families have computers at home.
  2. Modern computers are very big.
  3. One person invented it.
  4. The first computer appeared in the 19 th century.
  5. The first computer was smaller that a match box.
  6. The first computer was built in the United Kingdom.
  7. The computer mouse was presented by D. Engelbart.
  8. The first personal computer was called the Umbrella.
  9. The small pictures on the screen of a computer are called icons.

Далее следует чтение с пометками на полях:

V – знал, + - узнал впервые, - - думал по другому, ? – требует дополнительной информации.

They are usually the same size as a small television.

Some are very small and they can fit inside a briefcase.

A lot of people worked to invent it.

And the first computer was invented in the 20 th century.

The first computer was very big.

In fact it filled a room.

T. Have you found answers to all the questions?

Ps. – No, we couldn’t find the necessary information to answer all the questions.

T. What questions can’t we give the true answers right now?

Ps. – We don’t know who presented the computer mouse, or what the name of the first computer was.

Написание синквейна. Групповая работа, каждая группа представляет свой синквейн.

Invention
important, new
help, work, create
how hard life would be without them life

III. Первичный контроль изученного материала. Взаимоконтроль.

T. Circle the best answer in each sentence.

1. The first ……… was invented in 1897.
A. dishwasher b. washing machine c. computer

2. The first vacuum cleaner was placed …….
A. on a cart b. on a carpet c. on a lorry

3. The first computer was invented in ……..
A. America b. Russia c. Egypt

IV. Рефлексия учебной деятельности.

T. Good work, children. I’m proud of you today. You did really very well. That’s my own opinion. So I want you to remember your work during the lesson and colour the petals of our

Учащиеся раскрашивают лепестки своего цветка (затем составляется букет и определяется основной цвет урока), рефлексия является делом сугубо индивидуальным, тем не менее, можно предложить учащимся ряд рефлексивных вопросов, которые допускаются на русском языке.

Например: я думаю, что всё, что изобретено человеком нужно ……………

Мне сложно представить свою жизнь без ………., потому что …………

V. Объяснение домашнего задания.

Here is the bell. Our lesson is over. Thank you for the lesson. Good bye.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Сопутствующая задача – развитие умения читать с детальным пониманием содержания и с целью извлечения конкретной информации, развитие умения работать в парах.

рецептивный: лексический – built-in-flash, film loading, film advance, to assemble, safe, luxury, westerner, radar, submarine, navy, sledge;

продуктивный: лексический - ballpoint pen, Microsoft, satellite, to clone, penicillin, Scotch tape, apparatus, improvement, digital (stereo sound system), commonplace, to patent, to perfect, car assembly line, laser, electric/solar cell, telegraph, telescope, canned/frozen food, steam engine, match, typewriter, diesel, manufacturer, to launch. to operate, to brighten, automatic, compact, essential.

T: Good morning, dear children! I’m glad to see you. I invite you to take part in the lesson devoted to inventions and inventors. You’ll learn a lot of useful information about achievements of scientists from different countries. Also you’ll have plenty of practice in translation. I hope that by the end of the lesson you’ll improve your translation skills.

T: It’s interesting for me what of the modern inventions do you have at home? (учащиеся отвечают, перечисляя бытовую технику, которая есть дома, используя лексику прошлых уроков.)

T: Now answer my questions, please.

1. What units and machines do you use in your household?

2. What do you use for watching films?

3. What do you use for calling somebody who is far from you?

4. What do you use for cleaning rooms?

5. What gadget do you use for taking photos?

6. What do you use for listening to music?

P1: I use many of them: a car, a computer, a refrigerator, a vacuum cleaner and so on.

T: I see. What is the most useful thing for your mother?

P2: In my opinion, it is a cooker.

T: What unit or machine can’t you do without?

P3: It is my computer.

T: What thing can’t your father live without?

P4: Without TV, to my mind.

T: What thing do you use every day?

P5: I think, it is my mobile telephone.

T: What thing can you easily do without?

P6: It is a sewing machine. I hardly ever use it.

T: What is the most useless thing in your household?

P7: It is a video recorder. I am always lack of time to use it.

T: What thing do you use regularly?

P8: I can’t live without my mobile telephone.

T: What is your favourite unit?

P9: I think it is my walkman. I am fond of listening to music.

T: What about you?

P10: I like watching TV.

T: I see. Well, you use many units and machines. And do you know the names of people who invented them?

P11: I’d name such of them as Alexander Graham Bell, Karl Benz, Tomas Alva Edison, Frez and Yakovlev and so on.

  1. By the end of the 20th century lots of inventions have been made. Some of them become so commonplace that it is difficult to imagine them as inventions.
  1. Have a look at the pictures and say what inventions have been made by the end of the 20th century. Whichofthemhavebecomecommonplace?

(Презентация, слайд № 3)

1. a TV set g. to have fun and to entertain

2. a car j. to move wherever you want by yourself

3. a computer i. to write programs, play games, find and use information

4. a video player e. to watch pre-recorded videos

5. a camera a. to take photographs

6. a vacuum cleaner c. to perform everyday cleaning tasks

7. a fridge f. to keep food fresh for a long time

8. a mobile telephone h. a system for sending or receiving speech over long distance

9. a plane d. to move fast and quick around the world

10. a telephone b. to receive or make calls around the home

(Презентация, слайд № 4)

  1. Which things are the most or least useful in the house from your point of view?

1. I think that …. is the most important thing.

3. Some of the inventions, for example …. is less important.

4. We do not often ….

5. And I’m sure we can do without ….

(Презентация, слайд № 5)

T: Today we’ll speak about inventions and inventors. We have learned some facts about useful inventions which were made in the long history of mankind. Most of them have really brought us comfort and convenience. We cannot imagine our life without electric lamps, cars or telephones, television or computers. You have known about talented inventors, some of them are Russians and we can be proud of their achievements. Now, let’s practice in reading and translating.

(Презентация, слайды № 7-22)

  1. Can you translate the following sentences into Russian? You can compare your translation and agree on the best version.(Презентация,слайд№ 6).

T: Now, let’s practice in translating.

P1: Joseph Nicéphore Niépce from France pioneered photography in 1829.

P2: Жозеф Нисефор Ньепс из Франции изобрёл способ фотографирования в 1829.

P1: In 1876 Alexander Graham Bell, an American engineer, invented telephone.

P2: В 1876 году американский инженер Александр Бэл изобрел телефон.

P1: Karl Benz produced the world’s first petrol-driven car in Germany in 1878.

P2: В 1878 в Германии Карл Бенц произвёл первый в мире автомобиль, работающий на бензине.

P1: In 1895 the Lumiere brothers patented their cinematography and opened the world’s first cinema in Paris.

P2: В 1895 братья Люмьер запатентовали кинематограф и открыли первый в мире кинотеатр в Париже.

P1: Wilbur and Orville Wright built the first airplane in 1903 (USA).

P2: В 1903 в США братья Райты построили первый аэроплан.

P1: In 1908 James M. Spangler from the USA built the first vacuum cleaner.

P2: В 1908 Джемс Спенглер из США построил первый пылесос.

P1: In 1908 US automobile manufacturer Henry Ford created the world’s first car assembly line.

P2: В 1908 американский фабрикант Генри Форд создал первый в мире автомобильный сборочный конвейер.

P1: John Logie Baird from Scotland invented television in 1926.

P2: Джон Бард из Шотландии изобрёл телевидение в 1926.

P1: The first Russia’s automobile was designed by P.A.Frez and E.A.Yakovlev. By May 1896 the car had been built.

P2: Первый автомобиль в России был построен П.А.Фрезом и Е.А.Яковлевым. К маю 1896 года машина была построена.

P1: In 1945 the Nobel Prize was given to Alexander Fleming for penicillin that had been discovered in 1928.

P2:В 1945 году Нобелевскую премию вручили Александру Флемингу за пенициллин, который был открыт в 1928 году.

P1: In 1928 Richard Drew perfected the Scotch tape, which had been invented by Jim Kirst from the USA in 1923.

P2: В 1928 году Ричард Дрю улучшил шотландскую плёнку (скотч), которую изобрёл Джим Кист из США в 1923 году.

P1: The first ballpoint pen was produced in 1940 though it had been invented by L. Biro, a Hungarian artist and journalist, in 1905.

P2: Первая шариковая ручка была изготовлена в 1940 году, хотя она была изобретена Л.Биро, венгерским художником и журналистом, в 1940 году.

P1: Sergey Korolyev (Russia) designed the first artificial satellite in 1957.

P2: Сергей Королёв (Россия) разработал первый искусственный спутник в 1957.

P1: Akio Morita (Japan) developed the first personal stereo – Sony Walkman in 1957.

P2: Акио Морите (Япония) разработал первую персональную стереосистему Sony Walkman в 1957 году.

P1: In 1981 Bill Gates (USA) created Microsoft-DOS (Disk Operating System).

P2: В 1981 Билл Гейтса (США) создал Microsoft-DOS (Дисковую Операционную Систему).

P1: Scottish scientist Ian Wilmat developed the idea of cloning in 1997.

P2: Шотландский ученый Ян Вилмат разработал идею клонирования в 1997.

  1. What inventions had been made by the end of the 19- 20th century?

(Презентация, слайд № 23-25)

1. …………….… had been invented by the end of the 19th century.

2. …………….…. had been pioneered by the end of the 19th century.

3. …………….…. had been patented by the end of the 20th century.

4. …………….…. had been produced by the end of the 19th century.

5. …………….…. had been designed by the end of the 20th century.

6. ………………… had been tested by the end of the 20th century.

T: People have invented a lot of useful things to make their life more comfortable. Almost every day a new technique or product appears in the world. But we always need something more useful, more effective and more comfortable. If you could invent anything you like, what would it be? What do you know about such inventions? Люди изобрели множество полезных вещей, чтобы сделать свою жизнь комфортнее. Что ты знаешь об этих изобретениях?

Читайте также: