You learn as much by writing as by reading сочинение

Обновлено: 27.02.2024

1. What does an opinion essay consist of and what style is normally used? Read the theory to find out. — Из чего состоит эссе с выражением мнения и какой стиль обычно используется при его написании? Прочитайте теорию, чтобы выяснить это.

When writing an opinion essay, we present our personal opinion on a particular topic supported by reasons and/or examples. This type of essay is written in a formal style. We use formal linkers, impersonal tone and passive structures. We should avoid colloquial expressions, short forms and personal examples.

An opinion essay consists of:

  • an introduction in which we introduce the topic and clearly state our opinion;
  • a main body consisting of three paragraphs. In the first two paragraphs we present our viewpoints supported by reasons and examples. In the third paragraph we present the opposing viewpoint. We connect our points with appropriate linking words. We start each main body paragraph with a topic sentence;
  • a conclusion in which we restate our opinion in different words.

Когда мы пишем эссе, мы представляем наше собственное мнение по конкретной теме, подкрепленное аргументами и/или примерами. Этот вид эссе пишется в формальном стиле. Мы используем формальные линкеры, безличный тон и пассивные структуры. Нам следует избегать разговорных выражений, кратких форм и личных примеров.

Эссе с изложением мнения состоит из:

  • введения, в котором мы представляем тему и четко излагаем свое мнение;
  • основного блока, состоящего из трех параграфов. В первых двух параграфах мы излагаем наши точки зрения, подкрепляемые аргументами и примерами. В третьем параграфе мы излагаем противоположную точку зрения. Мы соединяем нашу позицию соответствующими связующими словами. Каждый параграф основной части начинается с ключевого тематического предложения;
  • заключении, в котором мы вновь излагаем свое мнение в различных словах.

An opinion essay presents our personal opinion with reasons and examples to support it. We also present the opposing viewpoint. An opinion essay should be written in a formal style. We should write an introduction stating our position; three paragraphs of the main body with our opinion supported by reasons and examples and an opposite opinion; a conclusion restating our opinion in different words.

В эссе с изложением мнения показывается наше собственное мнение с обоснованием и примерами в его поддержку. Мы также излагаем противоположную точку зрения. Сочинение должно быть составлено в формальном стиле. Мы должны написать введение с изложением нашей позиции; три пункта основной части с нашим мнением, подкрепленным соображениями и примерами, и противоположным мнением; заключение, в котором мы повторяем наше мнение другими словами.

2A. Read the rubric. What do you have to write? Who will read it? — Прочитайте рубрику. Что вам нужно написать? Кто будет это читать?

An international student magazine is asking for essays on the following topic: Teenagers today are hooked on technology. Is this a positive or a negative thing? — Международный студенческий журнал просит написать эссе по следующей теме: Современные подростки подсели на технологии. Хорошо это или плохо?

Write your essay, giving your opinion. — Напишите собственное эссе, выражающее ваше мнение.

We need to write an opinion essay about whether it is good or bad for teenagers to use technology. Students all over the world will read the essay. — Нам нужно написать эссе с изложением мнения о том, хорошо или плохо для подростков использовать технологии. Учащиеся по всему миру будут читать это эссе.

2B. Which of the following viewpoints support a positive opinion and which support a negative opinion? — Какие из следующих точек зрения поддерживают положительное мнение, а какие поддерживают отрицательное мнение?

  • Teens can get distracted by gadgets. — Negative opinion — Подростки могут отвлекаться на гаджеты.
  • Gadgets make life more enjoyable for teens. — Positive opinion — Гаджеты делают жизнь подростков более приятной.
  • Teens can waste a lot of time using technology. — Negative opinion — Подростки тратят много времени, используя технологии.
  • Technology has taught young people new skills. — Positive opinion — Технологии учат молодых людей новым навыкам.

3. Read the essay. What is the writer’s opinion and in which paragraph(s) is it stated? — Прочитайте эссе. Каково мнение автора и в каком параграфе оно выражено?

If you are a typical teenager today, you use your MP3 player on the way to school, you text your friends all day and then surf the Net, send emails, instant messages or play on your games console in the evenings. In my opinion , teenagers are completely hooked on technology and I believe this has a positive effect on their lives.

To start with , using the gadgets and devices that are available because of new technology makes life more enjoyable. For example , MP3 players make travelling more entertaining. In addition , media devices such as mobile phones and laptops allow access to information and entertainment and make communication easier and faster.

Secondly , technology is a valuable resource that has allowed teens to learn new skills. For instance, many teenagers today are able to multi-task and do research using the Internet. Furthermore, they have learnt keyboard and computer skills that will help them at school and later in their working lives.

On the other hand , there are those who believe that technology has had a negative effect on today’s teenagers. They say that teens become distracted and waste their time with their gadgets instead of concentrating on more important things such as schoolwork. As a result , teens become antisocial as they prefer to communicate digitally instead of face-to-face.

In conclusion , teenagers’ use of gadgets and devices enriches their daily experiences in many ways. As technology advances, I think teenagers will be better prepared for the future.

Для начала, использование гаджетов и устройств, которые доступны благодаря новым технологиям, делает жизнь более приятной. Например, МР3-плееры делают дорогу более веселой. Кроме того, такие медиа устройства, как мобильные телефоны и портативные компьютеры, обеспечивают доступ к информации и развлечениям, а также делают общение более простым и быстрым.

Во-вторых, технология является ценным ресурсом, который позволяет подросткам приобретать новые навыки. Например, многие подростки сегодня способны выполнять различные задачи и проводить исследования с использованием Интернета. Кроме того, они владеют навыками работы с клавиатурой и компьютером, которые помогут им в школе, а затем и в трудовой деятельности.

С другой стороны, есть те, кто считает, что технологии оказывают негативное влияние на сегодняшних подростков. Они говорят, что подростки отвлекаются и тратят свое время на свои гаджеты вместо того, чтобы сосредоточиться на более важных вещах, таких как учеба. В результате подростки становятся антисоциальными, поскольку предпочитают общаться в цифровом формате, а не лицом к лицу.

В заключение следует отметить, что использование подростками гаджетов и устройств во многих отношениях обогащает их повседневный опыт. По мере развития технологий, думаю, подростки будут лучше подготовлены к будущему.

The writer believes that teenagers’ hooking by technologies has a positive effect. The writer states this opinion in the first and fifth paragraphs. — Автор считает, что использование технологий подростками оказывает положительное воздействие. Это мнение излагается в первом и пятом абзацах.

4A. Look at the highlighted linking words/phrases in the essay in Ex. 3. Which: introduce an opinion? list points? add more points? introduce a contrasting viewpoint? introduce examples? introduce a consequence? summarise? — Посмотрите на выделенные слова-связки в эссе в упражнении 3. Какие из них: представляют мнение? перечисляют варианты? добавляют новые варианты? представляют противоположную точку зрения? представляют примеры? представляют последствие? обобщают?

  • In my opinion — introduce an opinion — по моему мнению
  • To start with — list points — для начала
  • For example — introduce examples — например
  • In addition — add more points — в дополнение
  • such as — introduce examples — такие как
  • Secondly — list points — во-вторых
  • On the other hand — introduce a contrasting viewpoint — с другой стороны
  • As a result — introduce a consequence — в результате
  • In conclusion — summarise — в заключение
  • I think — express opinion — я думаю

4B. Replace each highlighted item with an appropriate alternative from the list below. — Замените выделенные фразы подходящей альтернативой из списка ниже.

The role of reading in our life is hard to overestimate. It becomes clear if you think about this problem carefully. Below are just a few examples showing that without reading our life would be simply impossible.

First of all, reading is one of the main ways of getting new information. If you want to learn something about physics, chemistry, biology or any other school subject, you open a textbook or a reference book and read it. If you feel like knowing the latest news, you get a newspaper or a magazine and read it too. In case you need to know what the weather is going to be like in the nearest future, you find a special site on the Internet and read a weather forecast. By the way, reading various Internet materials is no less important nowadays than reading paper books.

While reading the sources mentioned above gives you information about the real world, reading fiction gives you information about the imaginary one.

You read fiction in order to get pleasure rather than information. When reading a novel, a story or a poem you enjoy the author's way of writing, his or her rich vocabulary and style. You reconstruct images and wonder at plot twists.

Let us move further. Have you ever noticed that those people who read a lot make fewer spelling mistakes when they write? Well, that is actually a scientific fact. When you read good literature, your brain memorizes how different words should be written correctly. Active readers often do not remember language rules as such, but still their spelling is close to perfect. What is more, your oral speech gets considerably better too because you learn new words and beautiful sentence structures.

One more reason to read much is that reading is an awesome helper in learning foreign languages. Yes, if you want to sound natural, you should see how native speakers use their language. One of the best ways to do so is to read and see language in action. If you come across a word or a grammar construction which you do not know, you can put that new information down in your notebook, reread the unclear fragment and analyze it on your own or with your teacher.

Finally, reading gives you unlimited opportunities to boost your mind. When you read, your memory improves, your attention becomes better and your imagination starts to develop very fast.

To sum up, reading is an essential part of our life. It is a way to obtain information, get a lot of pleasure, improve your literacy, widen your horizons and boost your personality in general.

Внимание!
Если Вы заметили ошибку или опечатку, выделите текст и нажмите Ctrl+Enter.
Тем самым окажете неоценимую пользу проекту и другим читателям.


Задания Д40 C2 № 2494

Выберите только ОДНО из двух предложенных высказываний и выразите своё мнение по предложенной проблеме согласно данному плану.

Comment on one of the following statements.

1. Reading fiction is becoming less and less important for teenagers.

2. It’s reported that billions of dollars are spent on space exploration projects every year. Some people believe that this money should be used to solve problems on Earth.

What is your opinion? Do you agree with this statement? Write 200–250 words. Use the following plan:

− make an introduction (state the problem)

− express your personal opinion and give 2–3 reasons for your opinion

− express an opposing opinion and give 1–2 reasons for this opposing opinion

− explain why you don’t agree with the opposing opinion

− make a conclusion restating your position

Чтобы успешно написать высказывание с элементами рассуждения следует:

- строить высказывания в соответствии с предложенным планом;

- начинать введение с общего представления темы и предложения, отображающего ее проблемный характер;

- во введении необходимо перефразировать тему/проблему, используя синонимичные выражения;

- в основной части сначала высказать свое мнение и аргументировать его, затем представить точки зрения других людей и дать аргументацию, почему с ними не согласны;

- приводя контраргументы, отстаивая свою точку зрения, желательно использовать перифраз, синонимию;

- в заключительном абзаце еще раз указать на проблемный характер темы, показать, что вы способны видеть и другие точки зрения, тем не менее ваша кажется вам более убедительной;

- делить текст на абзацы, которые отражают содержательную и логическую структуру текста;

- сделать введение и заключение приблизительно одинаковыми по объему;

- разбить основную часть как минимум на два абзаца, приблизительно одинаковых по размеру;

-следить за тем, чтобы общий объем основной части был не меньше общего объема введения и заключения;

- особое внимание уделять средствам логической связи текста, как внутри предложения, так и между предложениями.

После выполнения задания уделите внимание проверке и подсчету количества слов (должно быть 200—250 слов).

Looking at our parents' and our grandparents' generations we can notice that our generation and the following ones are becoming less and less educated. Especially because of not sufficient reading.

I think that reading is very important and young people are losing a very entertaining part of their free time. None of the computer games and social webs can replace the joy of a quiet evening with an interesting fiction book in hands.

Against my personal opinion some people can say that reading is not popular nowadays because it’s old fashioned and soon will be forgotten forever. Also this group of people can say that fiction is a waste of time, because only non-fiction and scientific books can bring use.

But I’m sure that being a well educated person without reading literature is impossible, because books not only contain an interesting story, but much cultural information, moral and so on. Also many teachers notice, that children who doesn’t read make many mistakes in writing tasks and doesn’t use correctly words during the oral presentations.

In conclusion I have to say that from my point of view reading should be an irreplaceable part of life if you want to be a well educated person and to know your language and the culture of your country.


  • проект правильно разделен на абзацы (пунктов 5-абзацев 5)
  • написано логично и присутствуют средства логической связи

Вступление (параграф №1)

“Правильное” вступление состоит из 2-3 предложений и знакомит нас с проблемой, указанной в самом задании. Например, в примере нашего задания написано “what book genres are popular among teenagers”. Значит, нам нужно или вставить эту фразу в наш проект, или заменить там что-то на синонимы. Так же нужно упомянуть, что вы делаете проект, нашли материалы к нему и сейчас про это будете рассказывать. Вот, какое вступление получилось у меня:

“It is hard to deny the importance of reading in a teenager’s life. I have decided to do a project on what book genres are popular among teenagers and found the results of an opinion poll to illustrate some of my ideas . Below I will give my comments on the results of the poll.”

Жирным выделены фразы, которые можно таскать из сочинения в сочинение.

Еще клише для этого абзаца:

  • It is well known that (topic)
  • Nowadays more and more people (action connected with the topic)
  • Over the last few decades there has been a significant increase in the number of people who (do something connected with the topic).
  • (Topic) plays an important role in our life
  • Undoubtedly, all people (action connected with the topic)
  • Nowadays it is impossible to imagine … without …

Основные фичи графика (параграф №2)

В плане сочинения во втором абзаце ученику предлагается высказать указать 2-3 главных факта из таблицы/графика или что там нам нужно проанализировать. На самом деле, этот абзац написать совсем не сложно – выбираете что угодно, что вам нравится в таблице и записываете английскими словами. Ничего сравнивать здесь не надо.

In the opinion poll, one can see that 55.4% of readers prefer adventure stories to all other genres, while romance is the least popular kind of literature among youngsters nowadays.

  • the main features of this table/graph/pie chart …
  • one can see from the poll that …
  • the most popular … the least popular …
  • if we look at the graph/table/pie chart, we can see …
  • looking at the main features …
  • what stands out from the table/graph/ pie chart …
  • another striking feature is …

Сравнения (параграф №3)

В 3 абзаце нужно проанализировать данные из графика и представить 1-2 сравнения . Можно и 1, можно и 2 – все зависит от ваших идей и количества написанных слов. НЕТ СВЯЗИ между тем, сколько вы фактов выделяли во 2-м абзаце и количеством сравнений в 3-м. Можно делать по-разному, главное – вписаться в план и лимит слов.

Сравниваем ЛЮБЫЕ черты, которые вам понравились в графике.

Looking at the figures in the table, we can see that sports stories are almost as popular as adventure and detective/war/spy stories. Another interesting feature of the poll is that adventure and detective/war/spy stories are twice as popular as animal stories.

Тут, как и во втором параграфе, нет единственно правильного ответа. Пишите про то, что вам кажется логичным.

Сюда отлично впишутся разные сравнительные структуры:

  • in comparison/ in contrast, …
  • on the other hand …/ However, … / Likewise, …
  • not as … as
  • while/ whereas / although / but

Проблема + решение (параграф №4)

Эта часть письменного задания будет самой объемной, потому что нужно указать проблему , связанную с темой проекта, и предложить её решение . Это может быть ЛЮБАЯ проблема по теме задания. В нашем примере она не обязательна связана именно с подростками, главное – она должна быть про чтение.

Нужно указать и ПРОБЛЕМУ, И РЕШЕНИЕ.

Although we see that teenagers are still reading books, there is a problem connected with this topic . With the development of TV teenagers and people of other age groups would rather watch a show than read a book. I believe that the best solution to this problem would be advertising the importance of reading on the 1st channel. This could be done on the show “Pust’ Govoryat” with Andrey Malakhov. Such policy would help people understand the necessity of reading books and they would spend more time reading books rather than watching unwise people showing little intelligence on TV.

Клише для абзаца:

  • the main problem with … is …
  • the main problem faced by … is …
  • the foremost problem here is …
  • general solutions centre around …
  • one effective solution to deal with … is …
  • a solution that can prove successful is …

Заключение + мнение (параграф №5)

В конце выстраданного письменного задания нужно написать свое мнение по теме проекта .

I would like to conclude by saying that, in my opinion , reading is of primary importance for every person as it aids in sleep readiness, prevents cognitive decline when you age, lowers blood pressure and heart rate .

Выражения для подведения итогов :

  • To conclude/ sum up/ summarise
  • All in all…
  • All things considered…
  • Taking all this into account/ consideration…
  • In short/ conclusion …

Клише для выражения своего мнения :

  • I believe that …
  • I am convinced that …
  • I strongly believe that …
  • Personally, I think that …
  • In my opnion, …
  • In my view, …
  1. Отводите 60 минут на это задание.
  2. Просмотрите оба проекта и решите, какой из них понятнее и легче описать.
  3. Читайте тему проекта и набрасываете в двух словах, что вы скажете на каждый пункт плана. После того, как набросали, проверяете всё и убеждаетесь, что все написанное СООТВЕТСТВУЕТ ТЕМЕ ПРОЕКТА.
  4. Напишите проект на черновик. Если у вас осталось мало времени – пишите сразу на чистовик.
  5. Проверьте ошибки. Здесь советую вспомнить свои типичные “ляпы” и проверить работу на них.
  6. Перепишите на чистовик. Проверьте ошибки, проверьте, что написали номер задания (40.1 или 40.2) в начале.


It is hard to deny the importance of reading in a teenager’s life. I have decided to do a project on what book genres are popular among teenagers and found the results of an opinion poll to illustrate some of my ideas . Below I will give my comments on the results of the poll.

In the opinion poll, one can see that 55.4% of readers prefer adventure stories to all other genres, while romance is the least popular kind of literature among youngsters nowadays.

Looking at the figures in the table, we can see that sports stories are almost as popular as adventure and detective/war/spy stories. Another interesting feature of the poll is that adventure and detective/war/spy stories are twice as popular as animal stories.

Although we see that teenagers are still reading books, there is a problem connected with this topic . With the development of TV teenagers and people of other age groups would rather watch a show than read a book. I believe that the best solution to this problem would be advertising the importance of reading on the 1st channel. This could be done on the show “Pust’ Govoryat” with Andrey Malakhov. Such policy would help people understand the necessity of reading books and they would spend more time reading books rather than watching unwise people showing little intelligence on TV.

I would like to conclude by saying that, in my opinion , reading is of primary importance for every person as it aids in sleep readiness, prevents cognitive decline when you age, lowers blood pressure and heart rate.

По теме: методические разработки, презентации и конспекты


Рабочие программы по англ.языку 6 ,9 класс NEW MILLENIUM

Пояснительные записки и поурочное планирование.


Как помочь детям выполнить домашнее задание по англ.языку(по пунктам)


Способствует повышению интереса к изучению иностранного языка с использованием ИКТ- презентации к данному мероприятию.


Способствует повышению интереса к изучению иностранного языка с использованием ИКТ- презентации к данному мероприятию.


Задания для региональной олимпиады по англ. языку 2013

Задания для региональной олимпиады по англ. языку 2013.


Задание к уроку по англ языку в 8 классе по теме "Страдательный залог" 2 варианта

Задание к уроку по англ языку в 8 классе по теме "Страдательный залог" 2 варианта.

Читайте также: