Удмурт кыл сярысь сочинение

Обновлено: 02.07.2024

Регулятивной: асьсэлэн но эшъёссылэн ужзылы дунъет сётыны быгатонзэс азинтон .

Коммуникативной: асьсэлэсь малпанзэс вераны быгатонзэс азинтон; ог-огзэс гажаса, туркымен ужаны быгатонзэс азинтон.

Познавательной: валатскыны быгатонзэс азинтон.

Предметной: толлэн толэзьёсыныз тодматскон но соос сярысь вераны быгатон; соосты вераськонэ кутон.

Уроклэн типез: выль темаен тодматскон.

Ужан кабъёс: фронтальной уж, туркымен ужан, кузэн ужан, нимаз ужан.

1.Дасяськон. Мылкыдатон.

2. Кылэз волятон. Вераськонэз радъян.

1)- Кыче туннэ нунал? Какой сегодня день?

- Кыче туннэ куазь? Какая сегодня погода?

Туннэ куазь……….( кезьыт, шундыё, пилемо, лымыё)

2)- Кылмес волятом. Куазьмы сярысь чистоговорка вералом.

Туж кезьыт толалтэ.

Салазки мон кути.

Чик овол кышкыт кезьыт.

3) - Тодамы ваёмы арлэсь вакытъёссэ. Визьпог тиледлы мадиськонъёс ваем .( Вспомним времена года. Визьпог приготовил для вас загадки.)

- Кылзэ сак но тодэ, кыче арлэн вакытъёсыз сярысь вераське мадиськонын.

( Послушайте внимательно и скажите о каком времени года говорится.)

- вераломы ваньзэ арлэсь вакытъёссэ. ( Назовём все времена года.)

4) - султэ, кин вордскиз толалтэ.

- Кидэз жутэ, кин вордскиз гужем.

- Кидэс чабе, кин вордскиз тулыс.

- Нош али султозы, кин вордскиз сизьыл.

5) – Нош табере кузэн ужаломы. Найдите пару и соедините.

Толалтэ мон картошка окто.

Тулыс мон гурезьын нискылало.

Гужем мон кечсин сяська бичало.

Сизьыл мон узы – боры сиё.

- Оцените вашу работу.

(Ми туж умой ужам. Ми шоро – куспо ужам – коня ке янгышъёсмы вал. Милям озгес пормы туннэ. )

Тёпимы туж вазь султэм.

Урам кузя вамыштэм.

Паллянэ, бурлань учкем,

киоссэ паськыт карем,

азьтэмзэ мышлань куштэм.

Юмшаса со туж жадем,

3. Темаен но целен тодматон.

Куарусён, коньывуон, толсур , шуркынмон.

- Вералэ сизьыл толэзьёсты.

- Нош кин тодэ тол толэзьёсты? Кто знает зимние месяцы?

- А хотите узнать?

- О чём будем говорить сегодня? Как будет звучать тема нашего урока? ( Тол толэзьёс. Зимние месяцы.)

- Мар тодыны кулэ урокын? Что мы должны узнать?

- Будем работать по этому плану:

1)тол толэзьёслэн нимъёссы.

2) малы озьы нимазы.

3) толэзьёсты тодман.

- Скажите, как будем работать.

Нош йырмы - малпаськыны.

Удмурт кылэз дышетом,

Тросгес ми тодом.

Вай кидэ мыным, эше,

Ог – огмылы юрттоме.

4. Выль тема.

1) Тол толэзьёсын тодматскон ( на слайде)

Декабрь январь февраль

Толсур толшор тулыспал

- как называется декабрь?

Тол – зима сур – квас ( сур позьтыны кутско вал та толэзе)

Тол – зима шор – середина

Тулыс – весна пал ( смотрит в сторону весны)

2) Толэзьёсты тодман.

– У вас у каждого на листочках число и месяц. Прочитайте, переведите, найдите в классе , где написан на листочке этот месяц на удмуртском языке и подойдите туда.

Прочитайте число, переведите на удмуртский. Если правильно, остальные хлопните в ладоши.

15, 9, 12, 25 декабря 24, 8,17, 19 января 13, 10, 21, 27 февраля

- чему вы научились, выполняя это задание? ( узнавать месяцы на удмуртском.)

3) Туркымен уж. Работа в группах.

- Работая в группах, что мы должны помнить?

1группа: Прочитайте, переведите и расскажите на русском языке. Оцените работу в группе.

Толсур, толшор, тулыспал – со тол толэзьёс. Толсуре Выль ар вуэ. Толшор - толлэн шорыз ( середина) луэ. Тулыспалэ асьме доры тулыс йыгаське ( стучится) ини.

3 группа: Прочитайте и отгадайте, о каком месяце говорится в этой загадке. Составьте из данных слов предложения об этом месяце. Оцените работу в группе.

Армылэн со покчиез,

Дас кыкети нылпиез,

Кузьмалоз со Выль арез. (толсур)

Даны слова: Выль ар, вае, толсур. Кыз котырти ( вокруг ёлки), пиналъёс , экто, кырзало. Кузьым,Тол Бабай, вае.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам


Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение

Кучуковская средняя общеобразовательная школа

Агрызского муниципального района Республики Татарстан

удмурт кыллы сизем ужрад

Михайлова Екатерина Ивановна

Малкова Лариса Александровна

нырысети квалификационной категориен

покчи классъёсын дышетисьёс

Михайлова Елена Дмитриевна нылпи

садысь визьнодась

Удмурт кыллы сизем ужрад

- Зечбуресь, гажано гурт калык!

- Туннэ асьмеос люкаськимы удмурт кыллы сизем ужрадэ.

Чебер асьме вордскем кылмы,

Сяськаяськись возьвыл выллем

Со огазе каре ваньмес

Вань гуртъёсмес но каръёсмес

Урам кузя удмурт кылмы

Шулдыр кырзанъёсын волске

Сюлмез, лулэз со небзытэ.

Улон радэз чеберъятэ

Улоз чебер анай кылмы

Пырак ноку уз быры со

Котьку улоз калык бордын

Луоз со асьмелы мусо

Кыче умой – тон вань:

Кыче умой – тон вань.

Анай шомо, анай тусо,

Люза Бадретдиновалэн та кылъёсыз огшоры гинэ гожтэмын кадь, озьы ке но отё удмурт кылмес гажаны но яратыны.

Арлы быдэ 21 – туласпалэ быдэс дунне пусъе Анай кыллэсь калыккуспо нуналзэ. Сое пусъён понна сям кылдиз 2003 – ти арын кылъёсты утён но азинтон понна, портэм калыкъёслэн сям-йылолъёсынызы тодматон вылысь.

Соин ик, школаямы но портэм ужрадъёс ортчытъяськом: удмурт шудонъёсын тодматскиськом, калык выжыкылъёсъя суредъёс лэсьтиськом, вакчиесь сценкаос возьматъяны дышетскиськом, викторинаос но мадиськонъёс пыр йырвизьмес сынаськом но мукет. Соос нылпиослэсь анай кылъёсын тунсыкъяськонзэс, соосты дышетыны мылкыдзэс будэтон, озьы ик творчество удысын быгатонлыкъёссэс шараян вылысь радъясько.

Кутскиськом ужрадмылэсь нырысети люкетсэ.

I люкет

1 нуись: Анай кылмы будэ, юнма, сяськаяське. Асьме писательёс но тодосчиос сое узырмытын сюлмасько.

Туж шулдыр вордиськем гурт палмы,

Мар меда вань солэсь чеберез!

Вож тэльмы, бусымы, возь вылмы

Вырзытэ, шумпоттэ мылкыдэз.

Гурт пумын туж ческыт ошмесмы

Уй – нунал дугдытэк жильыртэ.

Со вадьсы мыкырскем вож бадьпу

Тау карон кылъёссэ шыпыртэ.

Мар дунне вылын

Котькытчы но мын,

Мар дунне вылын

Удмурт кыл – мар со сыче?

Вылтусыз солэн кыче?

Тусбуез кинлы кельше?

Мар солэн вань дуноез?

Удмурт кыл – удмурт калык,

Бадзым, зырдыт солэн сюлмыз.

Туж-туж бадзым солэн дуныз

Удмурт кыл –зарни дунлык.

Вордскем кылме яратско,

Сое гажан курисько.

Узыр солэн кыллюкамез,

Трос кулэез но даноез.

Куд-огез нош поламы,

Чик уг гажалля кылмес.

Кылэз утён ужпумлы

Трос висъяно саклыкмес.

Ойдолэ, кылмес утём,

Котькытын сое мадём.

Котькытчы но волмытом.

Удмурт кылэн данъяськом!

Шор ёзо школаысь нылпиос но кылбур верало

Котькыче кылык гажаны кулэ аслэсьтыз анай кылзэ. Озьы ик, удмурт кылэз гажан но яратон мылкыд но котькинлэн аслаз семьяысьтыз потэ. Соин ик, ми дэмламы нылпиослы асьсэлэн семьязы сярысь сочинение гожтыны. Куд – огзэ али дэмласьком кылзыны.

Борсязы забор кузя

Педора песяй бызе:

«Ой, быри, быри, быри!

Тусь вазе со пумитэ:

Нукыртиз кукро тучко:

Чай юон чашаосыз

Серекто талы аслыз:

«Ми ноку но табере

Ури – бери бызизы,

«Эй ти, шузи тэркыос,

Ти, пуась коньыпиос!

Шат умой кенер сьорын

Канавае усёды ти,

Нюр пыдсы но выёды ти,

Сылэ, дугдэ, ожыт вите,

Нош тэркыос поръяло,

«Берен дорад мынытозь,

Возтизы курег ортче,

Пегзисьёсыз со адзе:

Ваньзы чош одиг ымти:

«Милемыз пересь быдтиз,

Оз яраты милемыз,

Пыр сорылиз милемыз,

Курмытиз но чынатиз,

Ваньзы чош нюлэскы пегзизы,

Муч, лиял вылъёсти кошкизы.

Нош пересь кылиз огназ,

Бордэ, бордэ со ас понназ…

Пуксьы вылэм жок сьоры –

Жокез пегзем луд шоры.

Посьты вылэм кой шыд лым –

Кытын горшок – утча, мын!

Тусьтыос, стаканъёс кошкизы,

Тараканъёс гинэ кылизы.

2 нуись: Куддыръя асьмеос вордскем кылмес вунэтыны кутскиськом, унозэ кылъёсты тодамы вайыны ум сюлмаськиське, соин но, вылды, Лашман Петыр сямен суро-пожо вераськиськомы. Али со сярысь вералоз Малкова Жустина.

Лашман гуртысь Петрован

Кык ар улэм Иж палан.

Куинетияз со бертэм.

Вазиськем эшез Иван.

Нош Петыр: «Нэ понимаю,

Паймо солы гуртъёсыз,

Чош дышетскем эшъёсыз.

Вань родняез чабкиськиз,

Агаез но тышкаськиз.

Анаез нош кайгыре:

Нош Петыр: «Нэ понимаю,

Серекъяз сое нылок:

«Зуч кыллы тон дыг но мог,

Шат уг лу удмурт сямен

Нош Петыр: «Луэ ук, знаю!

Ой, Петыр, Лашман Петыр,

Вераськод-а тон ымтыр:

Удмуртэн – удмурт сямен,

Зученыз нош – зуч сямен.

1 нуись: Ой, эшъёсы, эшъёсы но,

Кыче дыръёсмы но вал.

Айы зазеглэсь курдаса,

Бордон дыръёсмы но вал.

Та кылъёс тодэ лыкто Михайлова Полиналэсь кылбурзэ кылзыса. Кылзэлэ ти но. Али Полина вералоз, кызьы айы зазеген нюръяськыны дасяськоно.

Уно пол вераллязы:

- Ваньзэ ке сиид тае,

Жук сии чукна ик вазь,

Кобыен юи сюкась.

Ох, кужмо луо жоген,

Зазегез потэ жугем!

Чепыльтиз монэ бурдо,

Ньыль – вить пол тэтчиз шорам.

Табере боды урдо,

Уз ни уйиськы сьорам.

Куртчисько на воен нянь,

Ньылисько на дас пельнянь,

Сэрытак зузи на йол –

Нокинлэсь кышкан овол.

Потисько коркид азе,

Пумитам … айы зазег!

Пегзисько мырдэм, мырдэм,

Шоканэ но секытгем…

Малы ке но, малы ке

Ляб, лэся, тазалыке.

2 нуись: Удмурт фольклорысь пичи жанръёс полын нимысьтыз инты басьто мадиськонъёс. Та кылан-буранъёс яркыт возьматизы калыклэсь инкуазез тодыны, улонысь портэм явлениосты валаны тыршемзэ. Мадиськонъёсын умой шодиськиз калыклэн визьмыз, малпаськонэз, чуказе улон сярысь сюлмаськемез.

2 нуись: Берло дыре мадиськонъёс быдэсак выжо нылпи фольклоре. Соос нылпиосты дышето эскериськыны, чакласькыны, малпаськыны, йырвизьзэс юнмато.

Лопшо Педунь: Зечбуресь мусо куноос, чебересь сяськаос. Гажано эшъёс!

Мон туж шумпотыса лыкти ти доры.

Мон пересь пыдйылчи,

Пыдъёсы но сэзесь,

Пельёсы но сакесь.

Мон шулдыр улисько.

1 нуись: Нош мар ваид тон, Педунь агай, песьтэрад?

Лопшо Педунь: Учком али, мар меда вань песьтэрам?

Кут гозыен шудон

Лопшо Педунь: Нылпиос, нош та малы меда татын кылле?(сын)

2 нуись: Тодиськом, пиналъёслэсь йырвизьзэс сынаны.

Лопшо Педунь: Мон пересь ини. Синмы но алама адзе. Юрттэлэ ай мыным мадиськонъёсты лыдзыны.

(Лопшо Педунь вишкаос сётъя тодисьёслы)

Шарк! но вазьытэк,

Югытсэ пазьгиз. (шунды)

Бурдыз ке но овол, лоба,

Пыдыз ке но овол, бызе. (пилем)

Ву вылын чилялоз. (толэзь)

Бусыысь пыдтэм маке

Куаш! Пыриз бадзым сике.

Суйёстэк но киостэк

Зок кызэз зукыр выртэ. (тол)

Лыз ужпи гырдалтоз,

Музъемез зуркатоз. (гудыри)

Китэк но пыдтэк суреданы быгатэ. (кезьыт)

Кык рад бирдыез. (парсь)

Гужем нуллэ дукес,

Толзэ ветлэ шукрес:

Юг-юг дэрем полэс. (лудкеч)

Корка сигын – лыз бугор. (дыдык)

Лапег Петька вень вуза. (чушъял)

Синъёсыз учко задор.

Пыдъёсыз – небыт пильыс,

Туж кузесь мыйыкъёсыз. (писэй)

Со йырзэ оше. (шундыберган)

Шыгырес, быгылес,
Дэреме — Ӵуж дукес.
Шыр быжы —
Музъемын,
Йырсие —
Вожмамын.
Мон сярысь калыкын
Гожтэмын
Выжыкыл:
Туж бадӟым будӥськем,
Нокинлы вормонтэм.
Шыр ӧй ке
Юрттысал,
Песяй
Мар карысал? (Сяртчы).

Кенер возын будэ,

Туж куртчылиське. (пушнер)

Лыс улын пал кук,

Мыкырскы но кут.(губи)

Салкым ыртэ. (ошмес)

2 нуись: Педунь агай, тонэ алдаськись шуыса кылэммы вань. Зэм ик – а со? Алда ай милемыз но.

Лопшо Педунь : Алдасал но, уг ваньмиськы: Комак вукоез кырем, отчы чорыг кутыны дыртисько.

1 нуись: Ой, ми но чорыганы яратиськом. Ойдолэ асьмеос но со сьоры.

Лопшо Педунь : Алдай – быгати,

чорыг быждэ куртчыти.

2 нуись: Ну, Педунь агай… Кескич ик вылэмед.

Удмурт калыклэн фольклораз пумиськыло на: легендаос, преданиос, мифъёс, выжыкылъёс но огшоры серемес веросъёс.

Шудись муртъес:

Пуныос Чапи но Шапи

Ожыт дышетскисьесын ужаку пуктыны ярамон пьеса

Кочыш сярысь выжыкыл?

Я, эн шуд пыдыныд,

А то номыр но уд кыл! (вазиське учкисьёслы)

Кемалась вал ни со. Ми сюан ортчытыны малпам. Чапи тачак лы дасяз, уно пыжиським, оломар но позьтим. Чумер шыдзэ мыным но оскалтыны сетиз.

(Озьы малпаськыса пуконъяз вазе солы Чапи)

Чапи:- Шапи, кылиськода монэ! Ме верья на ческыт-а позем шыдэ?

( Пуны верья но ческытсэ но кошсэ но уг вала)

Шапи: -Нокыче шомыз овол. Йолвылыз уг тырмы лэся.

Чапи:- Ма иське мын магазинэ, басьты йолвыл.

Шапи:-Уг мон уг мыны кате овол, тини кочыш мед ветлоз, шырамез уг поты солэн.

Чапи котыр утчаське но кочышез адзе)

Чапи:- кочыш, кырыж быж, ветлод-а йолвыллы?

Кочыш:- Од ке иса ветло. (Ачиз кылзэ нюлэ, ог пала учкыса вера) – ветло, ветло, возьмато мон тыныд кырыж быж, йолвылдэ пельестэ кадь уд адзы.

( Нургетись лоптэм, бызьыса кошке. Кырза.)

Кочыш : Мяу! Мяу! Мяу!

Ческыт йолвыл сиысал!

Мон- писэй, пурысь тыбыр,

Ческыт йолвыл сетод-а? (вазиське вузкарисьлы)

Вузкарись: сето, сето! (мертаса сетэ) зечъяськыны оз дышетэ- а ,мар-а?

Кочыш:-Ой, апоке, воксе вунэти.Я вождэс эн поттэ. Тау йолвылдылы, зеч луэ.

Сюрес кузя бертисько

Йолвылме мон сиисько!

Пуксё мырк вылэ

Ойдо, нош ожыт нюлышто на (нош ик сие)

(Горшоксэ учке) пыдэсаз сяна овол ини, быдтоно, укыр ожыт ваем шуозы.

(Пуныос азяз бызьыса пото.)

-Вае, ни вае! Ав-ав ваид-а?

- Ой, берло верало,

(Бызьыса кошке,сенике тубе)

Чапи:- Вера кочыш, малы йолвыл од вайы?

Кочыш:- Вуззкарись йолвылзэ оз сёты.

Шапи:- Малы бен тынад мыйыкед йолвылэсь?

Чапи:- Шапи, ойдо пыром, шыдмес сием, нош со котсэ шыраса мед тыроз!

Чошен: Шыдмес сиим, йолвылтэк сиим, нош кочышен ум ни эшъяськиське.

Шапи: - Ой, пиналъёс, выжыкылме люкетизы, вералом-а выльысь?

Чапи:-Ма сярысь верамзэ вунэтиз ни пересь кочышмы (Вазиське учкисьеслы)

Берга гид котыр,

Нош йырыз- мушко
Киыз- сьод тушко…

2 нуись: Со дырысен писэен пуныос эшъяськемысь дугдиллям.

II ЛЮКЕТ

1 нуись: Нош табере праздникмес азьланьтыны кыл сётиськом нылпи садэ ветлись пиналъёслы но визьнодасьёслы.

УДМУРТ ЭКТОН

2 нуись: Удмурт калык котьку но кырзаны яратэ вылэм: шумпотыкуз но, куректыкуз но, ужакуз но, шутэтскыкуз но.

Лымы тодьы, лымы тодьы,

Лымылэсь но тодьы кышэтэ.

Мертчан чужо,мертчан чужо,

Мертчанлэсь но чужо йырсие.

Дыдык чагыр,ыдык чагыр,

Дыдыклэсь но чагыр синъёсы.

Яблок гордо, яблок гордо,

Яблоклэсь но гордо бамъёсы.

Ожо вожо, ожо вожо,

Ожолэсь но вожо дэреме.

Вуюись ворпо, вуюись ворпо,

Вуюисьлэсь ворпо айшетэ.

Кочо кучо, кочо кучо,

Кочолэсь но кучо чулкае.

1 нуись: Сётэ, сётэ сюрестэс,

Мед луоз паськыт!

Чабе, чабе киостэс.

ЗАДОР УДМУРТ ЭКТОН _(нылъёс но пиос)

2 нуись: Нырысети классын дышетскись пиос али ти азьын кылбур вералозы.

Вал вылэ мон пуксьысал,

Вал вылын ворттылысал.

Усёд, шуо, кышкато,

Музъмез, пе, зуркатод.

Кунянъёс кошко лудэ

Боксыса чуклы быдэ.

Малы сокем боксыло?

Шат соос но мозмыло?

Ма кызьы-о мозмозы

Сокем трос кузя?

Со овол ук бордонзы,

Со – кунян кырзан!

Жужыт лабрес кызьпу вылын

Тодьы гортэм уко.

Зольгыриос укно сьорын

Вить-куать артэ пуко.

Пичи пурысь бугор выллем

Кочыш – майбыр коркан кылле,

Кезьыт уг чепылля.

1 нуись : Тон пичи на, мон пичи на,

Мар сярысь вераськомы.

шуыса кырзалозы кыкети классын дышетскисьёсмы Костяен Софи. Пумиталэ!

Тон пичи на, мон пичи на,

Мар сярысь вераськомы.

Тон чебер но, мон чебер но,

Маин бен ушъяськомы.

Кöня ке тон тыршӥсьгес ке,

Мон öвöл-а азьтэмгес.

Школае мон интые но,

Ветлысал ке песяе.

Уй, нунал шутэтскысал но,

Кыл сярысь, тыныд нырысь ик

Оломар но верасал.

2 нуись: Сьор гуртэ соос мыно

Сьор гуртэ шудон полы.

Нош кудаз-о мыноно

Уг на тодо пиосмы.

1 нуись: Туннэ шулдыр кырзаны ми

Эше, кут ай аргандэ тон.

Пумиталэ! Такмакъесын паймытозы Вадим но Соня.

Мугоры но ай пичи,

Куарае но туж ичи.

Золгес шуд тон, арганчи,

Шулдырто али ачим.

Ой, ля, ой, ля, ой, ля, ля.

Золгес шуд тон, арганчи,

Шулдырто али ачим.

Кырӟаны но яратско,

Эктыса но паймыто.

Та лыктэм куноослэсь

Мылкыдзэс инмозь ӝуто.

Ой, ля, ой, ля, ой, ля, ля.

Та лыктэм куноослэсь

Мылкыдзэс инмозь ӝуто.

Укно улам арганчи,

Ой, макем со маскарчи.

Шудӥсько, - шуэ ачим,

Арганэз нош йырчукин.

Ой, ля, ой, ля, ой, ля, ля.

Шудӥсько, - шуэ ачим,

Арганэз нош йырчукин.

Тырмоз ини, тырмоз ини,

Кырӟаса жадим ини.

Мыдлань шудӥсь арганчимы

Ӵыжектӥз, лэся, ини.

Ой, ля, ой, ля, ой, ля, ля.

Мыдлань шудӥсь арганчимы

Ӵыжектӥз, лэся, ини.

2 нуись: Кырзалэ, кидэс но чабе,

Ваньды котыр султыса.

Арганчи, туннэ тон чида,

Шуд ай, пыддэ лёгаса!

УДМУРТ ЭКТОН (пиос)_

1 нуись: Песяе тон мынам, песяе,

Зарние тон мынам, шундые!

Анае кадь мусо потиськод,

Малызэ нош ачид тодиськод.

2 нуись: Ужаны ке потиськом ми,

Уж дурын орзи кадесь.

Ужаны но эктыны но

Пыдъёсмы милям сэзесь.

ВЫЛЬ УДМУРТ ЭКТОН (нылъёс но пиос)

1 нуись: Котькыче выжыкылын вань улонысь учыръёс.

Асьмеос сое али адзомы Анатолий Уваровлэн

АНАТОЛИЙ УВАРОВЛЭН выжыкылэзъя сценка

1 нуись: Нош али шулдыр мылкызэ кузьмалоз Юлианна.

2 нуись: Вань асьме шаерын туж тодмо,

Туж дано чебересь сяськаос.

Паськытэсь лудъёсмес шулдырто,

Жингырес кырзанъёс волмыло.

1 нуись: Удмурт кырзан, шулдыр кырзан-

Анай куара кадь буйгатэ.

Удмурт кырзан, шулдыр кырзан-

Котькуд сюлмын со жингыртэ.

2 нуись: Котькуд калыклэн вань аслаз портэм шудонъёсыз. Соос кылдизы вашкала дырысен. Тросэз шудонъёс герзаськемын арлэн портэм вакытъёсаз ортчись обрядъёсын но калыклэн ужан сямъёсыныз. Шудон – со пайдаё дыр ортчытон, кытын пиналъёс возьмато сэзь но чупрес, визьмо но сазьлыко луэмзэс, ортчо соос кыче ке но правилоосъя, куспазы вераськыса. Нош асьмеос али ваньмы чош шудом.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Удмурт кылъя но литературая урокъёсамы выль амалъёсты кутон

Ма кароно, кыӵе амалъёс кутоно, пиналъёс та предметэз мед яратозы шуыса? Нырысь ик, дышетӥсь ачиз мед яратоз но гажалоз ас кылзэ но предметсэ. Урок – со дышетӥсьлэн быгатонлыкъёсызлэн, тодон-валанэзлэн синучконэз. Али пӧртэм амалъёс, инновационной технологиос вань.

Урокъёсамы кутӥськом критической мышлениея технологиез: кластер,синквейн, фишбоун амалъёсты, кудъёсыз пиналэз малпаськыто. Тужгес секытэз, но тунсыкоез амал – технология творческих мастерских, кудӥз кулэ каре йырвизьмын рос-прос бугыръяськемез. Урокъёс тунсыкоесь луо соку, куке кутэмын луэ компьютер. Быдӟым классысь пиналъёс асьсэос но мультимедийной презентациос дасяло. Урокъёсмес, вераськон кылмес куддыръя узырмытӥськомы ӟуч, бигер, англи кылъёс пыртылыса, куара, конструкция ласянь ӵошатыса. Малы таӵе уж кулэ? Дышетскисьёс сочинение гожтыкузы, нырысь ӟуч сямен малпасько, собере — удмурт сямен. Нош предложенизы но куд-ог кылъёссы кылё ӟуч манеръя. Соин урокъёсамы трос кутӥськомы берыктон ужез но: ӟуч кылысь удмурт кылэ яке удмуртысь ӟуче. Чебер литературной кылэз дышетон кунгож кылэз дышетонлэсь но секыт йӧтэ.

Пиналъёслэсь кылтӥрлыксэс узырмыто фольклорысь пичи жанръёс: визькылъёс, лэчыт кылъёс, мадиськонъёс, калык чакланъёс но мукет. Таос урокъёсамы пӧртэм темаос ортчытыку, воспитательной ужпумъёсты быдэстыны юртто.

Таяз дышетскон арын выль технологиос пӧлы ватсаськиз на Сингапур проект. Урокъёсамы куд-ог приёмъёссэ пыртон пиналъёслэсь дышетскон мылкыдзэс эшшо но ӝутэ кадь потӥз. Шумпотыса витё вуоно уроксэс, мар выльзэ ужалозы меда шуыса.

Анай кылэз дышетыны пӧртэм луонлыкъёс кылдытэмын кадь, но уг тырмо учебникъёс, методической литература. Озьы ке но, пиналъёс тыршо анай кылын тодон — валан басьтыны, пырисько олимпиадаосы, вань вормонъёссы.

На сцене декорация, примерно приближённая к старинной удмуртской избе: скамейка, деревянный стол с резными ножками. На столе скатерть вышитая вручную. В уголочке иконка, вокруг обвешенная белым полотенцем или специально вышитым (обросазь кышетом).

В уголочке прялка с шерстью. За прялкой сидит бабушка и прядёт. В уголочке возле печки дедушка лапоть плетёт. Рядом отец валенки штопает. Девушки кто на спицах вяжет, кто крючком кружева плетёт, кто вышивает. Кто-то тусь (корыто) делает, сеть (калтон) плетёт. Кто-то маленького ребёночка баюкает. Мероприятие сопровождается мультимедийной презентацией.

Ведущий:

- Шулдыр жытэн, эшъёсы. Туннэ асьмеос тодматиськом удмуртъёслэн эшшо одиг йылолэнызы-жыт пуконэн. Туала вакытэ нокинлэн но йыраз уз шуккы малпаськыны, ма меда солы кароно шуыса кузесь тол жытъёсы. Телевизор, книгаос, компьютер, портэм клубъёс, городын кафеос, ресторанъёс вань. Ма вераса но уд быдты. Нош вашкала вакытэ со номыр но ой вал, соин ик удмуртъёс кузесь тол уйёсты ог-огзы дорын черодэн пукыса ортчытъяло вылэм. Нош кызьы но ма меда ужало вылэм соос, туннэ асьмеос тодыны но, мукетъёсызлы возьматыны но тыршом.

(Добрый вечер, друзья. Сегодня мы с вами познакомимся со старинным обычаем удмуртов – вечерними посиделками. В наше время никому даже в голову не придёт задуматься о том, как же скоротать ему длинный зимний вечер. Есть телевизор, книги, компьютеры, магнитофоны, видеоприставки для просмотра фильмов, разные клубы, в городах можно сходить в театры, кино, концерты, кафе, рестораны, дискотеки. Да бесконечное множество развлечений. А в старину ничего этого не было. И чтобы не было скучно, удмурты вечерами по очереди собирались друг у друга. А вот чем и как они занимались, сегодня мы постараемся узнать и показать).

Осэ йыгаськем кылиське.

(Слышится стук в дверь, заходят в дом все, кто пожелал прийти на вечерние посиделки).

Односельчане:

- Буро жытэн, корка кузёос. (- Добрый вечер, дорогие хозяева!)
- Умесь! (- Здравствуйте!)
- Чырткемесь!
- Зечбуресь!
- Шудбур та коркан улисьёслы. (- Счастья жителям этого дома).

Хозяева:

- Пыре, пыре, матэ кариське. (- Заходите, проходите).
- Эн возьдаське, дорады кадь луэ. (- Не стесняйтесь, будьте как дома).

Корка пукыны лыктэмъёс пуксё, интыясько. (Пришедшие рассаживаются, смотрят кто чем занимается).

- Эшъёс, туннэ мон городысь берти, кутъёсме вузаны ветли, базарын пукыкум выль кыл кылыса берти, тодам ваё али ик (йырберзэ кормаса), а польклор.
- Фольклор, шу.
- Озьы, озьы.

Ведущий:

- Фольклор кылэз шуак уд вера, малы ке шуоно со удмурт но, зуч кыл но овол. Со англи кыл. Калык полын ымысь ыме, пельысь пеле верамез чеберлыко калык кылос (устной калык творчество) шуо. Мукет сямен – удмурт фольклор но шуыны луоз. Фольклор берыктиське “калык визь” шуыса. Татчы пыро портэм произведениос: кырзанъёс, выжыкылъёс, мадиськонъёс, жог веранъёс, легендаос, пословицаос но мукет.

Устной творчествоя тодиськом калыклэсь вашкала дыръя улэмзэ, солэсь историзэ но туннэ нуналъёссэ. Со улонысь люкыны быгатылиз чеберзэ но уродзэ, умойзэ но укылтэмзэ.

(Слово фольклор сразу и не скажешь, птому что это слово не удмуртское, и не русское, а английское. Раньше не умели писать ичитать, поэтому никто ничего не записывал, а всё передавали из уст в уста. Передаваемое народом из уст в уста называется устным народным творчеством. По другому-удмуртский фольклор. Фольклор буквально переводится с английского языка как “народная мудрость”. Сюда входят разные произведения: песни, сказки, загадки, скороговорки, легенды, пословицы и другое.

Из устного народного творчества мы узнаём прошлую жизнь народа, его историю и настоящее. Фольклор умел делить красивое и некрасивое, чистое и грязное , доброе и злое в жизни).

1 гость:

- Удмурт фольклорын тужгес но бадзым инты басьто выжыкылъёс. (В удмуртском фольклоре большое место занимают сказки).

2 гость:

- Нош ма со сыче выжыкыл? (Что такое выжыкыл?)
- Это сказка. Сказка –это такое устное сказание, где есть что-то удивительное, волшебное.
- Сказки (выжыкылъёс) бывают разные: о животных, волшебные, социально-бытовые.

Ведущий:

Туннэ тодматскомы “Ачиз ветлись кут” удмурт выжыкыллэн люкетэныз. Нош ти вераны кулэ, кыче та выжыкыл. (Нылпиос возьмато “Ачиз ветлись кут” удмурт калык выжыкылъя инсценировкаез).

Сегодня мы познакомимся с фрагментом из сказки “Лапти-самоходы”. А вы потом скажете, к какой сказке она относится. (Дети показывают фрагмент сказки “Лапти-самоходы”).

Ведущий:

- Малы дышетеэ та выжыкыл? (Чему учит эта сказка?)
- Кыче та выжыкыл? (Какая эта сказка?)

В волшебных сказках народ воплощал свои мечты о том, как бы облегчить свою жизнь, улучшить его. В этом ему помогали различные вещи, наделённые волшебной силой.

А тех, кто хочет жить за счёт других, на готовеньком, высмеивает.

Ведущий:

- Выжыкылъёс сяна фольклоре пыро на исаськонъёс. Азьло вакытэ пинал муртэ буйгатыны конфетъёс ойвал, сои ник небыт исаськон пиналлэсь мылкыдзэ юн, сэзь карыны юрттэ вал.

(Кроме сказок в фольклор входят и дразнилки. Раньше, когда не было конфет и сладостей, трудно было успокоить плачущего ребёнка. Поэтому придумывали дразнилки добрые, которые помогали тем, кого дразнят, становиться крепче духом и волей).

1 пинал:

- Петыр – котыр корка котыр,
Синьыс чырты, мушко йыр.

2 пинал:

- Олён – палён бутылка,
Чуштыр – паштыр попадья.

3 пинал:

- Таня-баня растабаня,
Табаньдэ мыным но вай.

4 пинал:

- Онди-ванди, курка ванди,
Одиг шапык силь сии,
Сизьым тусьты вир потти.

Ведущий:

- Удмуртъёс туж тунсыко керетыны выро на. (А ещё удмурты очень интересно ругаются. Давайте послушаем некоторые!)

1 пинал: - Чужон кук! (Метёлкина ножка).
2 пинал: - Долкам чабак. (Удивлённая лягушка).
3 пинал: - Нюлымтэ кунян. (Невылизанный телёнок).
4 пинал: - Урмем кион. (Бешеный волк).
5 пинал: - Мунчо кузе. (Хозяин бани).
6 пинал: - Миндэр кук. (Подушкина ножка).
7 пинал: - Зызы курег. (Худая курица).

Ведущий:

- Фольклоре пыро на кырзанъёс но шудонъёс. Асьмеос трос гинэ соосты тодиськом. Ойдолэ-ай, “Зазег уя” шудонмес шудыса возьматом. (К фольклору относятся ещё песни и игры. Давайте-ка мы с вами поиграем в игру “Гусь плывёт да…”).

(Нылпиос “Зазег уя” шудонэз – кырзанэз возьмато. Дети показывают игру “Гусь плывёт да”).

- Ойдолэ, “сукыр такаен” шудом на! (Давайте в “слепого барана” ещё поиграем!)
- Ойдолэ!
- Мон лыдзись луо!

- Ала-така, была-така,
Кырыж ката, гын така.
Чили, Мали, чимали,
Кин оз сюры со потоз.

Корка шорын “сукыр така” сылэ, синмыз кышетэн думемын. Сое куинь пол бергато, нош шудисьёс портэм пала пазьгисько. “Сукыр така” шудисьёсты кутыны турттэ. Кинэ шедьтэ, со “сукыр така” луэ.(Посреди дома стоит “слепой баран”, глаза завязаны платком. Его три раза прокручивают, а игроки разбегаются по сторонам. “Слепой баран” пытается поймать их. Кого находит, тот становится “слепым бараном”.

- Но табере “сисьмем картошкаен” шудом! (А теперь поиграем в “гнилую картошку”).

Ваче ки кутскыса, пиналъёс круге султо но берганы кутско: нырысь лябгес, собере золгес но золгес. Пограмез шудонысь потэ. (Дети берутся за руки и начинают кружиться., вначале медленно, затем быстрее и быстрее. Кто валится, выбывает из игры).

- Ойдолэ, табере, “витен шудонэз” шудом!
- Ойдолэ!

Пиналъёс вить парен султо круге. Арганчи шудэмъя ваче бызьылыса ветло. Арган куара чузъяськемысь шуак дугдэ, кыкез пинал круг шоры кыле, пиналъёс соосты серекъяло: “Шунянь!” но эктыны куро.

(Дети в пять пар встают в круг. Под звуки гармошки бегают парами. Внезапно гармошка перестаёт играть, одна пара остаётся в середине круга, дети их дразнят: “Растяпа!” и просят потанцевать).

Ведущий:

- Тини озьы олома сярысь но вераськыса, выжыкылъёс вераса, шудыса, кырзаса, портэм киужъёсын вырыса ортчытъяло вылэм кузесь тол уйёссэс вашкала удмуртъёсмы. Нош али кырзалом на нунымылы изён гур “Чагыр-чагыр дыдыке” но “Лымы тодьы” удмурт калыклэсь самой яратоно кырзанзэ но туннэ понна гуртъёсамы бертом ини. Чуказе нош пумиськом Жакы апайёс дорын.

(Так вот и коротали далёкие предки удмуртов длинные зимние вечера: вели беседы на разные темы, играли в свои игры, пели, танцевали и конечноже, занимались рукоделием, ткали, пряли, валяли валенки, делали деревянную посуду, плели корзины, лапти, туески из прутьев и бересты…А сейчас споём на прощание колыбельную для вашего ребёнка и самую любимую песню удмуртов “Лымы тодьы” и сегодня пойдём уже по –домам. А завтра вечером мы соберёмся у Жакы апай).

Читайте также: