Сочинение на калмыцком языке про осень

Обновлено: 05.07.2024

Кич?лин т?р: Намр. Дассан давтлhн.

Кич?лин к?цл: дассан давтх. Зер-земш болн темсиг йилh? чадлhн, альд урhхинь келх

Кич?лин д??цлм?д: зургуд, наадhас

КИЧ?ЛИН ЙОВУД:

ОРГМОМЕНТ

(Слайд 1)

Цугтан ут наста, бат кишгт? болтн,

Ма?на тиньгр, ханядн-тома уга,

а) Таньлдлhн.

— Чамла таньлд? болхий?

— Би зурhатав (долатав).

— Би герт?сн (школасн) йов? йовнав.

— Чи альк школд сурнач?

— Би ХКУГимназьд сурнав.

— Чи кед?дгч класст сурнач?

— Би 1-гч “Б” класст сурнав.

(Самбрт 4 к?н хошадар hарад, нег-негнл? таньлдна)

(Слайд 3)

2) к??ндвр “багш – сурhульч”

б) Мана гимназь.

— Мана гимназь ямаран?

— Школд орхм. Негдгч давхрт ямаран хорас б??н??

— Негдгч давхрт хувц т??лдг хора, хот уудг хора, цогц батллhна хора, мана классин хора б??н?.

— Ода класст орхм. Мана классин тускар келхм. Слайд 3

в) Мана классин хора. З??г тогталл?н.

(Слайд 4)

(у доски по два предложения)

(Самбрт сур?уль не??д?р hарад, классин тускар келн? )

(Арлтанова Баирта, Кевелдженова Иляна)

ФИЗМИНУТК

(Слайд 5)

Салькн дор, дор, дор,

Модна ацмуд деер, деер.

(Слайд 6)

улан, шар хамтхасд унна.

— Ода хоорндан к??ндтн.

— Самбртал 2 к?н hарад, намрин тускар к??ндтн.

ФИЗМИНУТК – К?г?мин завср

(Слайд 7)

(“Хур” гидг ду дуул?ана)

III. НААДН “АЛЬД ЮН УРhНА?”

— К??кд, та наадхд дуртавт?

— Ода мадн бас нег наадн наадхм. “Альд юн урhна?” гидг наадн.

-Альмн (Бурш) альд урhна?

(Слайд 8)

— Альмн садт (hарудт) урhна.

(Слайд 9)

1-гч бичг:

Би 1-гч класст сурнав.

Нанд бич.

V. ОРЧУЛЛhН. СХЕМАР З??Г ТОГТАЛhН.

2- гч бичг.

(по одному предложению говорят)

НАМР. (Слайд 11)

(Самбрт 4 к?н не??д?р hарад, 2 з??г?р келн? )

(Слайд 12)

(Слайд 13)

специалист в области арт-терапии

Муниципальное казенное дошкольное образовательное учреждение

С элементами здоровьесберегающих технологий

hello html 7df247f3

Подготовила: учитель калмыцкого языка Болдырева А.Г.

Дассан давтх, әәһин көдлмш цааранднь давулх

Нүднә болн кииһин эв-арһ батлх

Йиртмжд дурта болх, хадһлдг сурһмж өгх, ни – негн нааддг дасгх

Давтх үгмүд: намр, хур, салькн, нарн, төгрг, улан,шар, ноһан, хамтхасн

Дөнцл: хамтхасд, компьютер, проектор, экран, зембл, альмн, зургуд

Багш: Мендвт, бичкдүд! Эндр мана кичәлд дала гиичнр ирсн бәәнә, гиичнрлә мендлхмн.

Бичкдүд: Мендвт, гиичнр!

hello html m3884feff

Багш: Ода болхла, түрүләд күүкд суутн, дарунь көвүд суутн. Нурһан һоодан бәртн. Һаран өвдг деерән тәвтн.

2. Əәһин көдлмш: (экранд паровозин зург )

hello html 59fee3b4

Багш: Ода күүкд босад үзүлхмн. Бидн өрүнд яһж сернәвидн.

3. Нүднә болн кииһин гимнастик.

Сән хонвч, мини нүдн! (нүдән секнә)

Сән хонвч, мини чикн! (чикән илнә)

Сән хонвч, мини хамр! (кииһән авна)

hello html 7df247f3

Багш: Намрт юн баһар халулна?

Бичкдүд: Нарн баһар халулна.

Багш: Нарн ямаран өнгтә?

Багш: Намрт юн орна?

Багш: Яһж хур дуслна үзлтн?

Бичкдүд: Альхн деер кап-кап дуслна.

Багш: Дәкәд юн үләнә?

Бичкдүд: Салькн үләнә.

5. Намр. Мендвт, бичкдүд! Намаг тадн таньжант, би кемб?

(Бичкдүд нерән келж өгнә)

hello html m2c0580a9

Амрлһн: Салькн, салькн үләнә.

Намр: Серүн салькн үләһәд, мини хамтхасд нисч одва. Нанд нөкд болтн.

(Бичкдүд хамтхасд цуглулна)

Багш: Бичкдүд, эн хамтхасд ямаран өнгтә?

Бичкдүд: Улан, шар, ноһан.

Багш: Намр, мана бичкдүд шүлг танд белглжәнә.

(Бичкдүд шүлг келж өгнә).

8. Шүлг: Альмн, кедмн садт урһна.

Улан, шар өнгтә болна.

Хаяр, адамч һарудт урһна.

Ноһан, шар йир шимтә.

Намр. Нанд тана шүлг йир таасгдв. Ода би таднд белг авч ирв.

( Намр бичкдүдт альм белглнә)

Ода мини йовх цаг ирв. Сән бәәтн, бичкдүд!

Бичкдүд: Байрта йовтн!

Багш. Кен гиичд ирв? Ю таднд белглв?

Багш: Ода ямаран жилин цаг?

Багш: Сән бәәтн. Мана кичәл төгсв. Байрта харһий!

hello html m5de3c420

Номер материала: ДВ-059130

Не нашли то что искали?

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

Итальянский учитель дал детям задание на лето и прославился

Время чтения: 4 минуты

Раннее начало пар негативно сказывается на успеваемости студентов

Время чтения: 2 минуты

Время чтения: 1 минута

Рособрнадзор: почти половина учителей не дотягивает до базового уровня подготовки

Время чтения: 2 минуты

Специалисты МГППУ запустили проект модернизации методической подготовки педагогов

Время чтения: 3 минуты

Данные цифрового портфолио ученика будут раскрываться лишь с его согласия

Время чтения: 1 минута

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Сочинение на тему Осень

Осень. Прекрасное время, которое так любят описывать поэты. Окрашенные в яркие цвета деревья, легкий ветерок, качающий ветви, словно убаюкивая их

sochinenie na temu osen 01

sochinenie na temu osen 01

Наступила осень. Солнце греет ещё почти по-летнему, стремясь отдать последнее нерастраченное тепло. На голубом и чистом небе ещё почти нет туч. Только ветер стал более холодным и резким, напоминая о том, что на дворе уже сентябрь месяц. Среди яркой зелени заметны первые предвестники осени: жёлтые и красные листья. Скоро они опадут с деревьев и покроют собой все дороги и дорожки.

Осень — время прощания с теплом и прихода холодов. Дни становятся короче, ночи — длиннее, и это все заметнее с каждым новым днём. Солнце появляется на горизонте всё позже, а заходит раньше, и день за днём греет всё слабее. Температура на термометре за окном медленно опускается вниз, вечерами становится заметно холоднее.

Вот наступила золотая осень. Самая красивая и живописная пора года. Осень любит желтые, красные, оранжевые краски, а как любит она осыпать все золотом. Вот приходишь в березовую рощу, и не можешь отвести глаз, все в золоте. На березках вместо листочков висят золотые монетки, и, кажется, что от одного дуновения ветерка они начнут тут же звенеть.

Закончилось весёлое лето. Полноправным хозяином в природе стал сентябрь. Утром и ночью становится необычно холодно. Только днем всё ещё пригревает солнышко, пытается напомнить нам о лете. После изнурительного длительного труда отдыхают поля. Золотистый сады уже подарили хозяевам свой урожай. Всюду чувствуется прохладное дуновение осени. На сером небе всё чаще стали появляться низкие тучи. Идёт мелкий дождь.

Осень, скоро осень… Дивная и прекрасная пора. Солнышко уже не жарит немилосердно с утра до вечера, как летом и еще не прячется за плотными серыми тучами, как это будет зимой. Оно щедро и нежно греет, лаская каждую клеточку, оно как бы звенит в небе миллионом звоночков и рассыпает свою нежность и тепло. Идите, люди и зверьки, травинки и цветочки, птички и деревца, ловите его прелестные лучи, купайтесь в них, радуйтесь, улыбайтесь.

1 вариант. Настала осень. На деревьях пожелтели листочки. Скоро они начнут падать на землю.
Вчера мы гуляли с мамой по осеннему парку. Там солнечно и тихо. Птицы уже не поют. Они готовятся улетать в теплые края.

2 вариант. В первый день осени мы пошли в школу. Стоят погожие дни. Каждый день я возвращаюсь из школы и радуюсь осеннему солнышку.
Скоро пойдут осенние дожди. Станет холодно. Сейчас на деревьях листва золотистая. Но скоро она пожухнет и опадет.

Я живу в Одессе. Это очень уютный и милый город. Вот и до нас добралась осень. Деревья постепенно стали одеваться в желтые, оранжевые и красные одежды.

Осень у нас очень теплая, но в этом году еще теплее, чем прежде. В море еще можно купаться. Солнышко светит не так интенсивно, но еще довольно часто. Всегда удивлялась, что у нас осенью можно иногда и не одевать куртки и пальто, в то время как во всех других городах, находящихся севернее, все укутываются, чувствуя приближение зимы. Очень хорошо сейчас гулять среди деревьев, когда все вокруг так красочно и ярко. Люблю свой город, он для меня как целый мир, в котором можно наслаждаться жизнью. Осень придает Одессе> еще большее изящество и красоту. Можно сказать, что осень идет моему городу.

Не нашли что искали? вот еще

Важно знать: Сочинения представлены в ознакомительных целяx. Используйте данный материал в качестве идеи для написании уникальной работы. Всё получится! Успехов и хороших оценок!

Нажмите, чтобы узнать подробности

Кич?лин т?р: Намр. Дассан давтлhн.

Кич?лин к?цл: дассан давтх. Зер-земш болн темсиг йилh? чадлhн, альд урhхинь келх

Кич?лин д??цлм?д: зургуд, наадhас

КИЧ?ЛИН ЙОВУД:

ОРГМОМЕНТ

(Слайд 1)

  • Менд?т, к??кд!
  • Та яh? б??н?т?
  • Гем уга, йир с?н.
  • Тана эк-эцк, аав-ээ? с?н б??н??
  • Э, с?н б??н?.
  • Эндр мана ил кич?лд дала гиичнр ирсн б??н?.
  • Ирсн гиичнрт й?р?л?н нер?д?д кен кел? ?гх?
  • Ирсн гиичнр!

Цугтан ут наста, бат кишгт? болтн,

“Йов” – ги? зарh уга.

Ма?на тиньгр, ханядн-тома уга,

Олна ?ирhлд багтхиг й?р. н?в!

  • Тер кич?лд мадн намрин тускар к??ндл?видн.
  • Эндр мадн бас намрин тускар келхм. Дассн ?гм?д?н давтхм, шин з??г тогтахм. Сурврмудыг с??н?р со?сад, ухандан тодл? авад, х?р?hинь тодрхаhар ?гтн.
  • Ода к??кд, “Автобус” гидг наадн наадхм. Школд мадн 1 гидг тойгта автобусар йовхм. Автобусар йовад нег-негнл?рн таньлдхм. (Слайд 2)
  1. К??НДВР

1) к??ндвр “сурhульч - сурhульч”

а) Таньлдлhн.

- Чамла таньлд? болхий?

- Чини нерн кемби?

- Би зурhатав (долатав).

- Чи альдас йовнач?

- Би герт?сн (школасн) йов? йовнав.

- Чи альк школд сурнач?

- Би ХКУГимназьд сурнав.

- Чи кед?дгч класст сурнач?

- Би 1-гч “Б” класст сурнав.

(Самбрт 4 к?н хошадар hарад, нег-негнл? таньлдна)

- Ода школур ??рд? йовхм.

(Слайд 3)

2) к??ндвр “багш – сурhульч”

б) Мана гимназь.

- Эн мана гимназь.

- Мана гимназь ямаран?

- Мана гимназь ик, сарул, с??хн, хойр давхр, ?ндр терзт?.

- Школд орхм. Негдгч давхрт ямаран хорас б??н??

- Негдгч давхрт хувц т??лдг хора, хот уудг хора, цогц батллhна хора, мана классин хора б??н?.

- Ода класст орхм. Мана классин тускар келхм. Слайд 3

в) Мана классин хора. З??г тогталл?н.

(Слайд 4)

- Схем х?л. д, кен мана классин тускар кел? ?гх?

(у доски по два предложения)

(Самбрт сур?уль не??д?р hарад, классин тускар келн? )

(Арлтанова Баирта, Кевелдженова Иляна)

-К??кд, та ?вр керс?, билгт? б. ит.

ФИЗМИНУТК

(Слайд 5)

  • Ода босад, невчк амрхм.
  • Салькн, салькн ?л?н?,

Модна ацмуд н??хлн?.

Салькн дор, дор, дор,

Модна ацмуд деер, деер.

(Слайд 6)

улан, шар хамтхасд унна.

  • Намрт.
  • Чик.
  • Ода ямаран ?илин цаг?
  • Ода намр.
  • К??кд, ямаран намр ирв?
  • Киитн, хурта, салькта намр ирв.
  • Намрт юн болна?
  • Намрт киитн салькн ?л?н?.
  • Намрт нарн яh? халулна?
  • Намрт нарн баhар халулна.
  • Намрт юн орна?
  • Намрт хур орна, бальчг болна.
  • Намрт с?, ?др яhна?
  • Намрт с? утдна, ?др ахрдна.
  • Сер?н орхла, шовуд яhна?
  • Сер?н орхла, шовуд дулан hазрур нисн?.
  • Намрт модна хамтхасд яhна?
  • Намрт модна хамтхасд шарлад, улаhад hазрт унна.
  • Намрт ямаран темсн болвсрна?
  • Намрт хаяр, адамч, хавстн, м??грсн, с?рмсг, хавг, шар луув?, улан луув?, боднцг болвсрна.
  • Намрт ямаран зер-земш болвсрна?
  • Намрт альмн, кедмн, ?ст? ?зм болвсрна.
  • Чи намрт дуртавч?
  • Э, би намрт дуртав.
  • Ю?гад?
  • Ю?гад гихл?, намрт.

2) к??ндвр “сурhульч - сурhульч”

- Ода хоорндан к??ндтн.

- Самбртал 2 к?н hарад, намрин тускар к??ндтн.

- Н?, йир с??н?р кел? ?гвт. Нанд йир таасгдв.

ФИЗМИНУТК – К?г?мин завср

  • К??кд, намрт юн орна, цандг, бальчг болна?
  • Хур орна.
  • Чик, к??кд. Хурин тускар ду меддвт?
  • Медн?видн.
  • Н?, дуу?ан дуулый!

(Слайд 7)

(“Хур” гидг ду дуул?ана)

III. НААДН “АЛЬД ЮН УРhНА?”

- К??кд, та наадхд дуртавт?

- Ода мадн бас нег наадн наадхм. “Альд юн урhна?” гидг наадн.

- Самбрт зер-земшин болн т?р?-темсин зургуд ?лг?т?. Тадн самбр тал ?арад, зург авад, келтн: альд эн урhна садт аль hарудт.

-Эн альмн. Эн бурш.

-Альмн (Бурш) альд урhна?

(Слайд 8)

- Альмн садт (hарудт) урhна.

(К??кд не??д?р самбртал hарад, ?лг?сн зургт (зурсн “Илвт? модн” болн “hаруд”) зер-земш болн т?р?-темсиг ?лг?н?).

  • К??кд, та йир с??н?р зер-земшин болн т?р?-темсин нерд мед??н?т.
  1. ЗУРГАР К?ДЛhН. З??Г ТОГТАЛhН.

(Слайд 9)

  • Х?л?тн, мана класст Байр ор? ирв. Байр эвр?н тускар эн аальта зургар дам?? кел??н?.
  • С??н?р х?л. д, Байрин тускар келвр тогтатн.
  • Байр 7 наста.
  • Байр 1-гч класст сурна.
  • Байр Элстд б??н?.
  • Байр олн давхр герт б??н?.
  • Герин ??р модд урhна.
  • Байрт ээ? Занда б??н?.
  • Ээ? ц? ча?hд, боорцг кехд дурта.
  • Байр намрт дурта.
  • Кен мадндан Байрин тускар келвр кел? ?гх? (Сандеев Баир)
  • К??кд, хан?анав. Та ?вр ухата б. т. Байрин тускар с??н?р мед? авут.

IV. СО?ГСЛ?Н - АУДИРОВАНИЕ.

  • К??кд, нанд дала аальта бичг?д ир?. Негдгч бичг иим. Хальмгаhар бич?т?. Би хальмг кел?н медхшв. Тадн нанд н?кд болтн. Буйн болтха, орс келнд эн бичг орчултн.
  • (Слайд 10)

1-гч бичг:

-Би 1-гч класст сурнав.

-Нанд бич.

- К??кд, тадн ?вр ухата.

V. ОРЧУЛЛhН. СХЕМАР З??Г ТОГТАЛhН.

2- гч бичг.

- К??кд, нанд бас нег бичг б??н?. Эн бичг Хальмг гимназин 2-гч классин сур?ульчнр бич?. Эн бичг хальмг кел?р бич?т?, зуг ю мед?л??х мед? авч чад?ахшв. Та ?вр ухата к??кд. Нанд н?кд болтн, бичсн юмиг кел? ?гтн.

+

2 Смотреть ответы Добавь ответ +10 баллов


Ответы 2

+

пример выполненной работы

1. Рассмотрели гербарный материал, выбрали те растения, которые встречаются в нашей местности.

В качестве лекарственного сырья, в народной медицине это растение употребляется от очень многих болезней. Биологически активные вещества оказывают комплексное воздействие на воспалительные процессы. Мать-и-мачеха — традиционное средство от кашля.

Препараты из листьев подорожника большого обладают многосторонним целебным действием. В медицине листья применяют как ранозаживляющее, противовоспалительное, кровоостанавливающее, отхаркивающее, снотворное, обезболивающее, бактерицидное и противоаллергическое средство.

Из зерна изготавливают ржаной квас, производят муку, идущую преимущественно на хлеб, получают крахмал, а также используют его как сырьё для производства спирта. Рожь является одним из самых распространённых (после горчицы) и наиболее ценных сидератов (подавляет сорняки и болезни растений). Рожь оказывает сильное структурирующее (разрыхляющее) действие, частично вытесняет различных вредителей (в особенности нематод).

2.Какие признаки используют для разделения классов покрытосеменных на семейства? Какие семейства растений нашей местности наиболее часто встречаются?

Ульяновск находится на границе между лесами севера и степями юга, чем обусловлена уникальность его растительного мира. Здесь можно встретить можжевельник казацкий и можжевельник обыкновенный, реликтовые растения (благодаря отсутствию оледенения в ледниковый период пережившие неблагоприятную эпоху): ветреницы алтайская и лютиковая. Встречается много видов синантропных растений, т. е. растений, распространению которых невольно способствовал человек. Страны их происхождения закреплены в названиях — клен канадский, элодея канадская и т. д. Таким образом, растительный мир Ульяновска отличается от соседних регионов большим видовым разнообразием. Леса подразделяются на хвойные и лиственные, основными породами деревьев являются сосна, дуб, липа, береза, осина, ель. Кустарниковый ярус, или подлесок, в ульяновских лесах состоит из орешника и бересклета, травяной ярус образован осокой и папоротником. Больше сосновых распространены широколиственные леса. Территория степей сейчас небольшая, т. к. основная их часть занята сельхозугодьями, соответственно и степная растительность в значительной степени утрачена. Растительный покров в степях состоит из дерновинных трав, названных так потому, что они образуют плотный слой дерна, состоящий из корней, живых побегов и отмерших стеблей. К дерновинным относятся различные виды ковылем, овсяница, тонконог. В кустарниковых степях растут спирея, ракитник, степная вишня и миндаль низкий. В песчаных степях прижились гвоздика песчаная, тимьян, тонконог.

3. Верно утверждение, что некоторые представители злаков считаются главными пищевыми растениями. Их роль:

Все злаки являются богатейшим источником энергии для организма. Кукуруза Богатый углеводный комплекс и целый ряд витаминов: B1, B2, B6, PP. Рожь содержит много белка, витаминов группы B и минеральных солей. Пшеница обеспечивает организм энергией и укрепляет его защитные силы. Благодаря витаминам A, D, E, C, B и ненасыщенным жирным кислотам. Рис источник углевода, калия, витаминов группы B и аминокислот, играющих важнейшую роль в развитии организма. Овес богат калием, магнием, фтором, цинком, йодом. В его зернах содержится до 18% белков. Гречка содержит много углеводов, растительного белка, клетчатки, витаминов B1, B2, B6, PP, минеральных веществ.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок калмыцкого языка в 5 классе по теме " Зима" , учителем проводится работа по отработке лексико-грамматических навыков,используются современные технологии и различные виды и формы работы.

Хальмг Таңһчин сурһуль- эрдмин, сойлын болн номин Министерств

Яшкульск района сурһуль эрдмин заллт


Кичәл белдснь: МБОУ «Гашуна дундын

хальмг келнә багш

Надбитова Нина Анджаевна

Кичәлин күцл: Үвлин тускар темдгдүд шинҗләд, шин үгмүдлә таньлдҗ, шүлг чееҗәр дасч авх, күүндвр кехм.

Кичәлин үзмр дөңцл: магнитофон, компьютерн презентац, таблица-матрица, карточкс.

Кичәлин йовуд:

I. Огрмомент.

1. Кичәлд белдллһн: - Мендвт, күүкд – көвүд, арһул суутн.

- Ямаран бәәнәт? – Гем уга.

- Тана ээҗнр-аавнр, эк-эцкнр ямаран бәәнә? – Гем уга.

Нааран оньган өгтн, кичәлән эклхмн.Эндр бидн кичәлдән олн-зүсн көдлмш кеҗ, шин үгмүдлә таньлдж, үвлин тускар шүлг дасч, темдгдүд шинжләд, күүндвр кехм. Кех көдлмш дала, келлһән ясулчкий.

Соңгсан бичә март.

1. Күүндвр. - Һаза ямаран җилин цаг? – Ода үвл.

- Эндр ямаран теңгрин бәәдл? - Эндр нарта өдр.

2.Орс келнәс үг орчлхмн- зима , зимой, зимовать, в зимнюю, зимовка, метель, катаются, птицы, санки, коньки , прорубь и т.д.

II. Герин көдлмш.

Гертəн тадн үвлин тускар үлгүрмүд, тəəлвртə туульс күцəх зөвтə билəт. Күн болһн эврəннь герин даалһвран умшч өгтн.

Карточкар көдллһн:

Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Хальмг улс ямаран хөд өскнә?

2. Хөөнә нооснас ю кенә?


Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Гөрәсн ямаран мал?

2. Оонын өврәр ю кедг бәәҗ?


Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Хальмг цә чанхин төлә юн кергтә болна?

2. Кедү дәкҗ цәәг самрдмн?


Сурврмудт хәрү өгтн:

1. Хальмг Таңһчд ямаран газетмуд, журналмуд барас һардмн?

2. Тана өрк-бүлд ямаран газетмуд, журналмуд бичүлж авна?




Сурврмудт хәрү өгтн:

Хальмг улс зулын өмн ямаран белдвр кенә?


Сурврмудт хәрү өгтн:

1.Овата селән юуһарн байн?

2. Овата селәнә әмтн ю өскнә?



1. Үвлин тускар күүндвр. Схем олзлад, үвлин тускар зəңгс тогтахм, амн үгәр келхмн.

1) Үвл ямаран цаг?

2) Үвлин йиртмҗ ямаран болна?

3) Үвлд ямаран нәр болна?

4)Аңгуд, шовуд үвлд яһна?

5) Үвлин сармуд заатн. Хальмг литәр үвл кезә эклнә?

6)Тана дурта цаг ямаран?

Багш:-- - Күүкд кен үвлин тускар шүлгүд меднә?

2. Кроссворд: Тәәлвртә туульс:

1.Шөрк деер җора ( хү салькн)

2. Һалд шатдго, уснд чивдго(Мөсн)

3.Буур темән,Бум һазр эргҗ (Үүлн)

4. Деевр ишкәДелкә бүтәҗ(Цасн)

4. Фонозарядк:


Шин төр. – Күүкд ,эндр бидн кичәлдән Санжин Николаин шүлг умшад, чеежәр дасхм.


Үвл гисн-цасн

Үвл гисн-цан.

Цәәһәд гилвксн һол,

Цоорг бас-үвл!

Йиртмж шинрүләд сергәхәр

Санжин Николай Үвл орж ирнә.

Изң-азң теңгрин бәәдл

Үвләр йирин заңгта.

Үгллин көдлмш:

Гилвксн-блестящий

Солңтрад-искрится

Күүндвр:(компьютерн презентац олзлх) .Сурһульчнрар шүлг умшулад, амн үгәр зургуд зурулхмн.

Ямаран зургуд тадн зурх биләт?

1 – гч сурһульч- Цасн орна

2 - гч сурһульч- Күүкд цанар эргәс дошлдна

3-гч сурһульч- Күүкд һол деер дошлуһар дошад наадцхана.

4- гч сурһульч-Үвлин йиртмҗ йир сәәхн.

5-гч сурһульч-Шуурһн шуурна.

Багш:-- Ода болхла, күүкд, текстәр көдлхмн. Келвр хальмг келнд

орчултн. (Багш умшч өгх)

Наступила радостная, шумная зима. Идёт белый, пушистый, блестящий снег. Снег искрится на солнце. Дети катаются с горки. Они радуются зиме.

Шуугата, байрта үвл ирв. Архайг, гилвксн цасн цәәһәд орна.

Нарнд цасн солңтрад бәәнә. Бичкдүд эргәс дошлдна. Эдн үвлд байрлна.

Нүднә үзүлһнә гимнастик

5. Келлh өргҗүллhнә көдлмш

V. Кичәлин ашлвр:

1. Эндр кичәлдән юуна тускар келләвидн?

2.Хальмг теегт ямаран үвл болна?

3. Мана хальмг теегт ямаран шовуд бәәнә?

4.Хальмг теегт үвлздг шовудын нерд келтн.

5.Дулан hазрур нүүдг шовудын нерд келтн.

VI. Герин даалһвр: Шин үгмүдин чинринь медҗ дасх, Санжин Николаин шүлг чеежәр дасх.

Багш:-- Тана ширә деер сигнальн карточкс бәәнә, хәләһәд һартан карточк

1. ноһан- кичәл таасгдв

2. улан – кичәл таасгдсн уга

3. шар – медҗәхшв

Күндтә, сурһульчнр! Хальмг келән сәәнәр дастн! Сән менд, байрта

Читайте также: