Сенмейген юлдузлар сочинение на кумыкском языке

Обновлено: 02.07.2024

Гюз гелди.Бав-бахчаларда,айлана якъдагъы агъачлыкълардагъы орман тереклер япырагъы тёгюлюп аякъ тюбюнгде лансыллай ва сигьрулу гьислени уята.
Дачаларда,бав-бахчаларда, къыр орманларда ер-ерде тереклени бутакъларында бишген оьгюзьемиш, ябушгъан,итбурун гюнню шавлаларына бёленип найнай эте,сукъландыра.
Дув авлакъларда къыр жанланы, къушланы тавушлары къулакъгъа аз чалынагъан болгъан.Олар да адамлар йимик гелегын къышны алдында тас этивлерсиз чыкъмакъ учун гьазирлик гёрюв булан машгьул бола.
Амма айлана якънычувлукъ къуршагьан деп бавчулагьа, дачачылагьа бугюнлерде парахат турмагьа тюшмей.Чакъны онгайлы шартларындан пайдаланып, гьар сагьатны асувлу кюйде къоллама къаст этигиз.
Неге тюгюл де, гелеген йылнытюшюмюне кюрчю бугюнлерден тутуп салына.

Дано:A-чёрная окраска щетины
a-рыжая окраска щетины
B-длинная щетина
b-короткая щетина
Найти:F¹-?
Решение:P ж.AABB X м.aaBb
G ж.AB м.aB ab
F¹ AaBB-ч.д
AaBb-ч.д

Из внешнего уха, который состоит из раковины и ушного прохода, в конце идёт барабанная перепонка. Далее идёт среднее ухо, проход, соединяющий ухо с глоткой, чтобы можно было контролировать давление, и из-за этого перепонка не искажала звук. Потом идёт внутреннее ухо, состоящее из косточек "молоток, наковальня, стремечко" и конченый путь - улитка. А улитка, в свою очередь сострит из "волосков", которые преобразовывают звук в нервный импульс.

Наблюдения за растениями
Растения считаются вступившими в ту или иную фазу развития, если признаки этой фазы будут обнаружены хотя бы на отдельных ветках. Отмечать начало каждой фазы следует, когда в нее вступит 10% растений того или иного вида (если наблюдается большая группа) или хотя бы 2-3 особи. Если наблюдения ведутся за одним растением, начало фазы отмечают, когда распустится до 10% цветков или листьев. При наблюдении за травянистыми растениями начало фазы отмечают днем, когда в нее вступило 10% растений данного вида на площадке или маршруте, выбранных для наблюдения (на площадке подсчитываются все экземпляры, на маршруте - не менее 100). Массовое наступление фазы отмечают в тот день, когда в нее вступит не менее 50% растений (или на одиночном дереве распустится 50% цветков или листьев).Весенние наблюдения за деревьями и кустарниками следует начинать с того дня, когда температура воздуха в дневные часы в тени приближается к +5 °С. В такие дни можно наблюдать начало сокодвижения у отдельных видов деревьев. Для этого с южной стороны нескольких типичных экземпляров наблюдаемого вида (клена, березы) на высоте груди надо сделать иглой или шилом прокол с проникновением в древесину. Глубокие порезы стволов недопустимы, поскольку возникшее при этом обильное сокотечение ослабляет деревья.Начало сокодвижения отмечают по появлению из ранки сока. Признаком набухания почек является появление на почечных чешуйках в результате их роста более светлых полосок, уголков, пятнышек. У растений с опушенными чешуйками (яблоня, виноград) набухание почек отмечается по появлению опушения другого тона. У пород, не имеющих почечных чешуй (крушина, калина), за набухание почек принимают их рыхление. У хвойных пород: если почки покрыты смолой (пихта сибирская, сосны - обыкновенная и крымская), то разрушение смоляного покрова в верхней части почки, обнажение почечных чешуй и их посветление и будет являться сигналом их вегетации; у видов со слабо осмоленными почками или вообще неосмоленными (лиственницы) начало вегетации отмечают по посветлению верхушек почек, расхождению наружных чешуй и появлению между ними более светлых полосок или каемок (сосны - кедровая, сибирская и европейская) либо по разрыхлению чешуй и отгибанию их концов (ели - обыкновенная, сибирская, восточная и саянская). У хвойных пород с голыми почками (можжевельники, туи, кипарисы) эта фаза отмечается по расхождению кончиков чешуевидных или игольчатых листьев. Распусканием почек считают появление кончиков листьев между чешуйками. У цветочных почек между разошедшимися чешуйками обычно проглядывают верхушки бутонов. Фаза развертывания первых листьев наступает, когда листовые почки уже раскрылись, листочки стали разворачиваться, но листовые пластинки еще не разгладились. Лиственные леса в этот период кажутся подернутыми зеленой дымкой. У хвойных пород под фазой зеленения подразумевают момент, когда хвоинки начинают отделяться друг от друга своими верхними кончиками. Цветение - один из

Чем объяснить случаи, когда при переводе с иностранного языка на родной все слова понятны, а общий смысл высказывания нет?

Правильно ли суждение что все паукообразные - хищники или паразиты? ответ приведите примерами. Каково значение ракообразных и па

Опишите особенности жизнедеятельности кишечнополостных : питания, пищеварения, размножения ( на примере гидры)

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Описание презентации по отдельным слайдам:

Анвар Гьажиев 191 (1914 -1992)

Анвар Гьажиев 191 (1914 -1992)


Ойгъа батып, айланаман кургандан, Ойлардан кёп мунда мендей гелгенлер. Магьид.

Ойгъа батып, айланаман кургандан, Ойлардан кёп мунда мендей гелгенлер. Магьидей акъ мармарланы моютуп, Суратлардан къарай бизге оьлгенлер. Къарай олар, къарчыгъалар къанатсыз, Къара ерни нюрсюз ювукъ гёзлери, Гёз ярыгъын къойгъан олар савлагъа, Гёзден салмай сакъласын деп оьзлени. Олар булан болмагъанман ёлларда, Ёкъ ,болгъанман юрюгенмен гьал болуп. Солакъ булан Терик тонгмай акъсын деп, Олар эди Донну бувгъан сал болуп.

А.Гьажиевни яратывчулугъунда уллу Ватан давну темасы. Поэма давда къалгъан ж.

А.Гьажиевни яратывчулугъунда уллу Ватан давну темасы. Поэма давда къалгъан жагьиллени эсделигине багъышлангъан. Поэмада бизин халкъны оьзлени Ватанын ва топурагъын душманлардан къоркъуп сакъламакъ учун жанын къурбан этмеге гьазирлигин гёрсетген. Жагьил уланланы оьзлени борчун намуслу кюйде кютегенин суратлагъан.

Шиъру асарны чебер – маъна якъдан чечив Асарда чечилеген масъаланы англавуну.

Шиъру асарны чебер – маъна якъдан чечив Асарда чечилеген масъаланы англавуну теренлиги Асарны къапиясыны , рифмасын , чеберлик аламатларын ачыкъ этив Игитни келпетин суратлаву , авторну янгыз оьзюне хас къайдаларын гёрсетивю Охувчуну жавабын тизген къайдасы

Шиъруну чеберлик аламтлары: Тенглешдирив - Эпитет (ошатыв) – Метафора – Олице.

Шиъруну чеберлик аламтлары: Тенглешдирив - Эпитет (ошатыв) – Метафора – Олицетворение (жанландырыв) – Гипербола (къопдурув) -

Шиъруну лексика аламатлары: Бирикген сёз тагъымлар – Айтывлар – Эсгиленген сё.

Шиъруну лексика аламатлары: Бирикген сёз тагъымлар – Айтывлар – Эсгиленген сёзлер – Аваздашлар – Маънадашлар – Къаршыдашлар -

Шиъруну синтаксис аламатлары: Риторика сорав – Риторика чакъырыв - Чакъырыв с.

Шиъруну синтаксис аламатлары: Риторика сорав – Риторика чакъырыв - Чакъырыв сёзлер –

Шиъруну фонетика аламатлары: Ассонанс – Аллитерация –

Шиъруну фонетика аламатлары: Ассонанс – Аллитерация –

Анвар Гьажиевни гьар сатыры бизин юреклеге балгьам болуп ягъыла. О - пагьмун.

Анвар Гьажиевни гьар сатыры бизин юреклеге балгьам болуп ягъыла. О - пагьмуну оьр даражасы.

  • подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • по всем предметам 1-11 классов


Курс повышения квалификации

Охрана труда

  • Сейчас обучается 123 человека из 45 регионов


Курс профессиональной переподготовки

Охрана труда


Курс профессиональной переподготовки

Библиотечно-библиографические и информационные знания в педагогическом процессе

  • ЗП до 91 000 руб.
  • Гибкий график
  • Удаленная работа

Дистанционные курсы для педагогов

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

5 602 961 материал в базе

Самые массовые международные дистанционные

Школьные Инфоконкурсы 2022

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Другие материалы

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

  • 24.12.2017 1269
  • PPTX 17.7 мбайт
  • 5 скачиваний
  • Оцените материал:

Настоящий материал опубликован пользователем Гаджиева Иманият Сайпутдиновна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

Автор материала

40%

  • Подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • Для учеников 1-11 классов

Московский институт профессиональной
переподготовки и повышения
квалификации педагогов

Дистанционные курсы
для педагогов

663 курса от 690 рублей

Выбрать курс со скидкой

Выдаём документы
установленного образца!

Учителя о ЕГЭ: секреты успешной подготовки

Время чтения: 11 минут

РДШ организовало сбор гуманитарной помощи для детей из ДНР

Время чтения: 1 минута

В Белгородской области отменяют занятия в школах и детсадах на границе с Украиной

Время чтения: 0 минут

Инфоурок стал резидентом Сколково

Время чтения: 2 минуты

Школьник из Сочи выиграл международный турнир по шахматам в Сербии

Время чтения: 1 минута

Минпросвещения России подготовит учителей для обучения детей из Донбасса

Время чтения: 1 минута

В приграничных пунктах Брянской области на день приостановили занятия в школах

Время чтения: 0 минут

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Анвар ГЬАЖИЕВНИ 100 йыллыгъына

Адабият композициядан сонг А. Гьажиевге багъышлангъан видеоберилиш де гёрсетилди. Конференцияны артында муаллимлер де, студентлер де къошулуп, А. Гьажиевни бир-эки йырын да йырладылар. Анвар Гьажиевни Кёстекге багъыш­лангъан муаллим Зара Шихсолтановна Гьамзаева йырлагъан йырын жыйылгъанлар бек ушатдылар.

Дагъыстанны халкъ шаири Анвар Гьажиев Кёстекде тувгъан. Ол оьзю тувгъан, оьсген Къумукътюзню авур алтын къулакълы тепси булан тенглешдире.

Къумукъ тюз –

Бир уллу тепси,

Уьстюнде – эт, экмек, айран,

Айланасы къонакълы.

Тувуп оьсген ери гьар кимге де аявлу. Ондан ари чыкъгъан сайын, йыллар гете туруп, ата юртунгну бек сагъынасан. Ону гьар адамы, гьар сокъмагъы, гиччи, уллу татавуллары, бузав, къаз бакъгъан авлакълары юрекге нече де бек аявлу бола. Шолай, бир тамаша ата юртгъа иссиликни, сагъынч­лыкъны, юрек толгъан сюювню Анварны Кёстекге багъышлангъан гьар шиърусунда гьис этесен.


А Гьажиевни музейи

Ананг оьлгюр, айланмалы Анадол,

Акъдынг буса, агъымынгдан къайтсана.

Мен сенден бир батыр сорай гелгенмен,

Шону гьакъында билегенинг айтсана?!

Чанг къонмады – къан къонду,

Тюсю батды къарагъа.

Къолъявлукъ байлав болду

Къолгъа тийген ярагъа.

Давдан сонггъу шиъруларында ол халкъны ишдеги уьстюнлюклерин, адамланы арасындагъы татывлукъну ачыкъ эте.

Ортакъ мал, ортакъ байлыкъ,

Орабыз арпа, будай.

Оькюре эркин авлакъ,

Гёрсенг, юрегинг къувнай.

Анвар Гьажиевни яшлагъа багъышлангъан шиърулары тюрлю-тюрлю темалагъа язылгъан. Бёшюк йырдан башлап, ватангъа, школа яшавгъа, табиатгъа, къушлагъа ва къыр жанлагъа багъышлангъан.

Юхла, яшым, гёзюнгню юм,

Уян татли тюш булан.

Мени яшым уллу болса,

Оьрлюк табар иш булан.

Я агроном болар юртда,

Яда ёл салар кёкден.

Анасыны азиз яшы

Атасын этер оьктем.

Бир болгъан, бир болмагъан,

Бир заман бир къарт болгъан,

Къарт десе де, нарт болгъан,

Къартны неси де болгъан,

Къызыл песи де болгъан,

Бир бабиши де болгъан.

Бабиши бакъ-бакъ болгъан,

Къуйругъу къат-къат болгъан.

Авузгъа бош зат болгъан.

Бу ёммакъны бек уллу тарбиялав маънасы бар. Мунда ичинде сырын сакълап болмайгъанлар иришгъат этиле. Авузгъа бек болмакъны, уьйдегин къыргъа чыгъарма ярамайгъанны, къурдашынгны сырын гишиге айтма ярамай деген маслагьатлар бериле. О гьакъыл, озокъда, ёммакъны ичинде яшынгъан. Ойлашып охуйгъан яш бабишге шо къыйын неге гелгенге оьзю тюшюне.

Анвар Гьажиевни кёп шиърулары йырлар болуп йырлана. Ону йырлары охувчуланы юреклерине сингенлигини кёп себеплери бар. Йырланы музыкагъа арив къыйышагъанлыгъы, музыка шаирни йырларына аривлюк берегенлиги сатырларын йырлата.

Аман досум, аман сагъа недейим,

Инанмайсан сенде десе юрегим.

Инанмай деп сенде десе юрегим,

Сенден алып, ону кимге берейим?

А. Гьажиевни гьар йыры къумукъ халкъ йырлагъа, сарынлагъа эпсиз парх бере. Бир-бирде ону сёзлерин халкъ йырлардан айырып да болмай къаласан.

Алма бавда алмасан,

Баъли бавда баълисен.

Бал къошгъанмы, билмеймен,

Не ажайып татлисен.

Не гереклер этсем де,

Алдынгъыдай гёз де ёкъ,

Жаныма сингер йимик,

Жангъа йылы сёз де ёкъ.

А. Гьажиев тизив таржумачы да болгъанны унутма ярамай. Ол белгили рус шаирлер: Пушкинни, Лермонтовну, Крыловну, Михалковну,Маршакны, тыш уьлкелени шаирлерини яратывчулугъундан Шекспирни, Шериданны, Шевченкону, уьзбек Гьамит Алимжанны, татар А. То­къайны, осетин Коста Хетагуровну дагъыс­тан адабиятда Омарла Батырайны, Сулейман Стальскийни, Тагьир Хрюкскийни, Гьамзат Цадасаны ва Расул Гьамзатовну асарларын къумукъ тилге бек усталыкъ булан гёчюрген.

А. Гьажиевни сатырлары енгил, къысгъа, англама тынч, гёнгюнден уьйренме тынч, биревню де ялкъдырмай, ол биревге де дарс бермей, ябушувгъа чакъырмай, бырынгъы кёпню гёрген тамаза йимик, йырларын гёнгюрев эте. О гёнгюревню сесин биз гючлендирме сюебиз, тавушуна тавуш къошма сюебиз, гьар сатырына ойлашып тынгламагъа сюебиз.

А. Гьажиевни гьар сатыры бизин юрек­леге балгьам болуп ягъыла, о – пагьмуну оьр даражасы.

Мен Анвар Гьажиевни къызы Патиматны яхшы таныйман. Ону булан кёп ёлукъгъанбыз, кёп лакъыр этгенбиз. Патимат оьмюрюн китаплар булан байлады. Ол хыйлы йыллар библиотекада ишлеп турду. Шолай яхшы адамланы яхшы авлетлери бола, авлетлерини авлетлери яхшы ва пагьмулу болуп чыгъа. Патиматны уланы Руслан да шолай пагьмулу улан. Ол яхшы художник.

Биз, яшлар, уьйлюкде, гьар ким оьзю­бюз не этме герекни яхшы биле эдик. Эртен тез атамны кабинетин жувуп, чангын сыйпап чыгъа эдик. Анабыз сав гюн ашгъа белсенип тура эди, неге тюгюл бизин уьйден къонакъ кемимей эди. Язывчулар, шаирлер кёп жыйыла эди.

Макъаланы битдире туруп, бизин къумукъ халкъыбыз Анвар Гьажиевни шиъруларын бек ушата ва йырларына бир де ялкъмай тынглай десем, бир де янгылыш болмасман деп эсиме геле. Ону йимик, гертиден де, халкъ шаирлер унутулмай ва унутулмажакъ. Неге тюгюл, ону пагьмулу йырлары, оланы ким язгъанны билмейли, парахат турма къоймай. Бизин шолай пагьмулу шаирибиз болгъангъа даим юрегибиз оьктем.

Презентация на тему Сенмейген юлдузлароткрытый урок 9 кл презентация, предмет презентации: Разное. Этот материал в формате pptx (PowerPoint) содержит 25 слайдов, для просмотра воспользуйтесь проигрывателем. Презентацию на заданную тему можно скачать внизу страницы, поделившись ссылкой в социальных сетях! Презентации взяты из открытого доступа или загружены их авторами, администрация сайта не отвечает за достоверность информации в них, все права принадлежат авторам презентаций и могут быть удалены по их требованию.

Слайды и текст этой презентации

Ачыкъ дарс Гьазирлеген: Арслангереева Дженнет Муратовна. 2019 йыл.

Гьазирлеген:
Арслангереева Дженнет Муратовна. 2019 йыл.

Абдулла Абакаров, Дагъыстанны ат къазангъан муаллими.Миллетим ,диним буланЯшав ёлун оьтгенменАявлу ана тилим,Сени булан оьктеммен!

Абдулла Абакаров, Дагъыстанны ат къазангъан муаллими.

Миллетим ,диним булан
Яшав ёлун оьтгенмен
Аявлу ана тилим,
Сени булан оьктеммен!

Ноутбук булан иш. Тестлер.

2.Шу тюпдеги гесек Аткъайны къайсы асарындан алынгъан?

Тестни тюз жаваплары.

2.Шу тюпдеги гесек Аткъайны къайсы асарындан алынгъан?

Тил сала ол аргъангъа
Жан сала гитарагъа
Яйсан янгур явгъандай
Йыр ява юрт арагъа.

а) Кюлкю,той,йыбав.
б) Бош турмакъ.
в)Яс,пашман турмакъ.

Шаирни таны.Къумукъ халкъны оьктемлиги ……… 1914 йылда Кёстек юртда тувгъан. Ол сабанчы яшёрюмлени мактабын охуп битдирген. Башлап

Анвар Гьажиев-халкъ шаири. (1914-1991)

Чечеген ёмакъ. Къарангыда ярыкъ бере.Бизге гиччинев болуп герюне,ювукъ барса оьтесиз уллу.Яхшы къарасанг , оланы тюрлю-тюрлю формалары бар

Къарангыда ярыкъ бере.
Бизге гиччинев болуп герюне,ювукъ барса оьтесиз уллу.
Яхшы къарасанг , оланы тюрлю-тюрлю формалары бар ва къызыл,акъ, ачыкъ гек болуп бола.


Сезлюк иш (авуздан)Юлдуз –звезда.Юлдуз деген сезню нече маънасы бар:1.Юлдуз-кекдеги юлдузлар.2.Юлдуз-тиштайпаны аты.3.Юлдуз-уьстюнлюкню алгъан асгерлик къуллукъдагъы адамгъа бериле.(погонларына салына)

Сезлюк иш (авуздан)

Юлдуз –звезда.
Юлдуз деген сезню нече маънасы бар:
1.Юлдуз-кекдеги юлдузлар.
2.Юлдуз-тиштайпаны аты.
3.Юлдуз-уьстюнлюкню алгъан асгерлик къуллукъдагъы адамгъа бериле.(погонларына салына)

Янгы темагъа гиришив.Бу гьалиги яшавда нече тюрлю иш бола : бирев –биревню яман ишден,оьлюмден къутгъарып бола,оланы атын

Янгы темагъа гиришив.

Яшавда герти бар затланы,болгъан ишлени герсетеген фильм.

Яшавда герти бар затланы,болгъан ишлени герсетеген фильм.

Дарсны натижаларын чыгъарыв.(группалар булан иш)1-нчи гр.Шаир оьзюн къуршайгъан гючлю гьислени къайсы чебер келпетлевлени кёмеги булан англата?2-нчи гр.Ол

Дарсны натижаларын чыгъарыв.(группалар булан иш)

1-нчи гр.Шаир оьзюн къуршайгъан гючлю гьислени къайсы чебер келпетлевлени кёмеги булан англата?
2-нчи гр.Ол тёбеден айланагъанда ону не йимик ойлар къуршай?
3-нчю гр.Мамай тёбеде гёмюлгенлени арасында шаир кимни таба ва ону гьакъында не йимик ойлар ону талчыкъдыра?

Синквейн 1. Ключевое слово. (Сталинград) 2. Эки сыпатлыкъ. (два прилагательных) 3. Уьч ишлик. (три

Синквейн 1. Ключевое слово. (Сталинград) 2. Эки сыпатлыкъ. (два прилагательных) 3. Уьч ишлик. (три глагола) 4. Къысгъа жумла. (предложение) 5. Маъна сёз. (ассоциация)

Рефлексия. Синквейн къур.1.Сталинград .2.Оьктем,къажымайгъан.3.Токътамады,утдурмады,уьстюнлюк алды.4.Кёп халкъ къырылды давда.5.Игит- шагьар.

Рефлексия. Синквейн къур.

1.Сталинград .
2.Оьктем,къажымайгъан.
3.Токътамады,утдурмады,уьстюнлюк алды.
4.Кёп халкъ къырылды давда.
5.Игит- шагьар.

Къыйматлав.1. –Яшлар,шу дарсны ушатдыгъызмы?2. Не ерин айрокъда ушатдыгъыз?3.Не ерлери сизге англама къыйын болду?

1. –Яшлар,шу дарсны ушатдыгъызмы?
2. Не ерин айрокъда ушатдыгъыз?
3.Не ерлери сизге англама къыйын болду?

Умалатов Садурдин Умалатович Къазиюртда 1912 йылда тувгъан. 1941 йылда дав майдангъа чакъырылгъан. Ол къоччакъ кюйде душманлар булан Сталинградны тюбюнде ябушгъан.Октябрь айда 1942 йылда ,янгы немислер чапгъын этгенде бизин игит улан-Садурдин Умалатович белгисиз ёкъ болуп къала.Оьзю гетседе аты къалгъан.

Читайте также: