Ielts сочинение по графику

Обновлено: 18.05.2024

Одним из письменных заданий международного экзамена IELTS (Academiс) является описание графиков, таблиц, диаграмм, схем, карт. Описание графиков IELTS требует знания шаблона, согласно которому вы будете следовать, подставляя данные из заданной диаграммы или таблицы.

Однако без специфической лексики будет сложно заполнять какой бы то ни было образец-шаблон. Поэтому запаситесь терпением и, главное, желанием запомнить базовую лексику, полезные фразы и обороты, которыми необходимо будет оперировать при описании графиков IELTS. Итак, рассмотрим разные варианты графиков, которые встречаются на экзамене IELTS и ряд подготовительных упражнений, выполнив которые вы сможете сформировать навыки описания графиков IELTS.

Task 1. Learn useful vocabulary 1.

a paired bar chart — парная гистограмма, столбиковая диаграмма
a pie chart — круговая диаграмма
a stacked bar chart — составная столбиковая диаграмма
a diagram — диаграмма, график
a flow chart — блок-схема
a bar graph — столбиковая диаграмма
a bubble diagram — диаграмма состояний

Capture-1
Capture-2

Task 2. Name the kinds of charts you can see.

Capture-3

1. 2. 3. 4.
a multiple line graph pie charts a bar chart a multiple line graph

Task 3.

Capture-4

Capture-5

* datum — singular form of DATA

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.
d a e f c b iv ii vi i vii v iii ix viii

Task 4. Learn useful vocabulary 2.

to level off = level out — выравнивать, делать ровным; выравниваться
to fluctuate (fluctuation — n) — колебаться (колебание)
to dip — падать, снижатьтся
to plunge — резко снижаться
to soar — стремительно расти
to surge — резко увеличиться
to plummet — резко уменьшаться

Task 5.

Capture-6-

Task 6.

Capture-7

2. a fall
3. a levelling-off
4. a decline
5. a soar
6. a plummet
7. an increase
8. a drop
9. a fluctuation
10. a plunge
11 a decrease
12. a dip
13. a recovery
14. a jump
15. a surge
16. growth

Task 7. Learn useful vocabulary 3.

gradual- постепенный
steep — крутой
moderate — умеренный

Capture-8

Task 8.

Capture-9

Capture-10

2. There was a sharp increase in income.
3. There was a slight decline in income.
4. There was a sharp fall in income.

Task 9. Learn useful vocabulary 4.

marginally — немного, едва
negligibly — весьма незначительно
remarkably — значительно
steadily — непрерывно
strikingly — поразительно

Task 10.

Capture-11

1. slightly, marginally, negligibly
2. significantly, considerably
3. sharply, rapidly
4. gradually
5. remarkably, strikingly
6. steadily

Task 11.

Capture-13

Capture-14

1. were
2. increased slightly
3. rising sharply
4. declined
5. a low point
6. sudden
7. doubled
8. from
9. recovered
10. remained
11. to

Task 12.

Capture-15

Task 13.

Capture-16

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12.
at at until to by from to at between to at at

Task 14.

Capture-17

Capture-18

2. There was a steady fall to 80 000 pounds, after which income recovered to 90 000 pounds in 2004.
3. Earnings dropped sharply to just over 60 000 pounds. At this point, there was a slight dip.
4. There was a slight rise to just under 60 000 pounds. Subsequently, the fiigure went down considerably.
5. Income fell significantly to 40 000 pounds. Next, the number levelled off.

Task 15.

The graph below shows relative price changes for fresh fruits and vegetables, sugars and sweets, and carbonated drinks between 1978 and 2009. Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Data are from the Bureau of Labor Statistics and represent the U.S. city averages for all urban consumers in January of each year.

Capture-19

Periodic — периодический, циклический
Temporarily — временно

Read the following model answer. Complete the answer by filling the gaps with a word from the box below.

periodic temporarily and steadily from
period remained steady by trend

Model answer

The graph shows changes in the price of fresh fruits and vegetables, sugar and sweets, and carbonated drinks over a thirty-year …..period.…. in the US between 1979 …..and….. 2009. The graph also shows the general ….trend…… in the consumer price index during this time.
While the consumer price index showed a slow and …..steady….. increase from 1979 to 2009, the same cannot be said for the price of carbonated, or soft drinks. After rising briefly between 1979 and 1981, they ….remained…… fairly constant until 1999, when the price did begin to increase slowly.
In contrast, there was a marked difference in the price of fresh fruits and vegetables, which, despite…..periodic….. fluctuations, rose ….steadily.….. throughout this period. In fact, fresh food prices only levelled out….temporarily…… between 1990 and 1992 and again …..from.…. 2000 to 2001. However, …..by….. 2008 the price had increased by more than 300%.

Hometask:

1. Learn new words
2. Describe the graph below

Capture-20

Over the past fifty years, there has been significant variation in the percentage of young people in the UK who choose to eat a vegetarian diet.

In 1960, only a small percentage of adolescents (about 1 percent) were vegetarian. There was then a steep increase until 1978, when over 15 per cent were following a vegetarian diet. Thereafter, the percentage fell steadily until 1990 and then fluctuated for a decade. It reached a low point of just 4 per cent in 1996. It has risen gradually since 2000 and is expected to continue to do so over the next few years. After reaching a high point in around 2015, it is projected to decline again and possibly level off by the decade’s end.

Overall, the graph shows two main periods of interest in vegetarianism among young people in the UK : one peaking around 1978 and the second projected to peak approximately forty years later, in 2015.

Материал, представленный в этой статье в виде занятия, нацеленного на формирование навыков описания графиков IELTS, скомбинирован из разных учебников (Collins, IELTS Advantage Writing Skills, PTE Academic Practice Tests) и образовательных сайтов по подготовке к IELTS преподавателем онлайн-школы English Voyage Марией.

Обращайте внимание на структуру ответа в целом и как строятся параграфы; на главные идеи и то, как они подкрепляются примерами.


Обращайте внимание на структуру ответа в целом и как строятся параграфы; на главные идеи и то, как они подкрепляются примерами.

Итак, давайте разберём один пример ответа описания графика в IELTS Writing Task 1.

Поскольку лучше изучать официальные материалы от создателей IELTS, будем разбирать именно эти примеры письменных работ.

  • График 1. Bar chart (Столбчатый график)


The chart below shows the total number of minutes (in billions) of telephone calls in the UK, divided into three categories, from 1995-2002.
Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.
Write at least 150 words.

The chart shows the time spent by UK residents on different types of telephone calls between 1995 and 2002.
Local fixed line calls were the highest throughout the period, rising from 72 billion minutes in 1995 to just under 90 billion in 1988. After peaking at 90 billion the following year, these calls had fallen back to the 1995 figure by 2002.
National and international fixed line calls grew steadily from 38 billion to 61 billion at the end of the period in question, though the growth slowed over the last two years.
There was a dramatic increase in mobile calls from 2 billion to 46 billion minutes. This rise was particularly noticeable between 1999 and 2002, during which time the use of mobile phones tripled.
To sum up, although local fixed line calls were still the most popular in 2002, the gap between the three categories had narrowed considerably over the second half of the period in question

Ниже разбор этого графика с комментариями:

The chart shows the time spent by UK residents on different types of telephone calls between 1995 and 2002. (Прекрасный перефраз задания с использованием синонимов, 1 предложение)

Local fixed line calls were the highest throughout the period (пишем про самые популярные), rising from 72 billion minutes in 1995 to just under 90 billion in 1988 (Чёткие цифры из графика и год, когда это было). After peaking at 90 billion the following year, these calls had fallen back to the 1995 figure by 2002 (Это же past perfect. Отлично! Почему? Потому что у нас всё в прошедшем времени и есть предлог by 2002).

National and international fixed line calls grew steadily (Написан какой был тренд и как это было steadily) - from 38 billion to 61 billion (цифры) at the end of the period in question (Отличное выражение - когда это было), though the growth slowed over the last two years (Сравнение и опять когда, сформулированное уже другими словами - yes!).

There was a dramatic increase in mobile calls from 2 billion to 46 billion minutes (Оцентие эту структуру - There was a . ). This rise was particularly noticeable between 1999 and 2002, during which time the use of mobile phones tripled (Шикарное слово tripled - увеличилось в трое).

To sum up, although (Сравнение) local fixed line calls were still the most popular in 2002, the gap between the three categories had narrowed (Ура! Past Perfect) considerably over the second half of the period in question. (Обязательно пишем overall statement или overview, куда включаем общие тренды или что было в начале и что стало в конце)

В этом прекрасном и идеально правильном ответе - 159 слов, что соответствует заданию (написать минимум 150 слов).


- Структуру. Описание графика имеет чёткую структуру, которую от вас ожидает экзаменатор. Что попало и как попало написать конечно можно, но достойный балл за это вряд-ли поставят. Так что вникайте в структуру и формат.

Итак, давайте разберём один пример ответа описания графика в IELTS Writing Task 1.

Поскольку лучше изучать официальные материалы от создателей IELTS , будем разбирать именно эти примеры письменных работ.

График 1. Bar chart (Столбчатый график)

The chart below shows the total number of minutes (in billions) of telephone calls in the UK, divided into three categories, from 1995-2002.
Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.
Write at least 150 words.

The chart shows the time spent by UK residents on different types of telephone calls between 1995 and 2002.

Local fixed line calls were the highest throughout the period, rising from 72 billion minutes in 1995 to just under 90 billion in 1988. After peaking at 90 billion the following year, these calls had fallen back to the 1995 figure by 2002.
National and international fixed line calls grew steadily from 38 billion to 61 billion at the end of the period in question, though the growth slowed over the last two years.

There was a dramatic increase in mobile calls from 2 billion to 46 billion minutes. This rise was particularly noticeable between 1999 and 2002, during which time the use of mobile phones tripled.

To sum up, although local fixed line calls were still the most popular in 2002, the gap between the three categories had narrowed considerably over the second half of the period in question

Ниже разбор этого графика с комментариями:

The chart shows the time spent by UK residents on different types of telephone calls between 1995 and 2002. (Прекрасный перефраз задания с использованием синонимов, 1 предложение)

Local fixed line calls were the highest throughout the period (пишем про самые популярные) , rising from 72 billion minutes in 1995 to just under 90 billion in 1988 (Чёткие цифры из графика и год, когда это было) . After peaking at 90 billion the following year, these calls had fallen back to the 1995 figure by 2002 (Это же past perfect. Отлично! Почему? Потому что у нас всё в прошедшем времени и есть предлог by 2002) .

National and international fixed line calls grew steadily (Написан какой был тренд и как это было steadily) - from 38 billion to 61 billion (цифры) at the end of the period in question (Отличное выражение - когда это было) , though the growth slowed over the last two years (Сравнение и опять когда, сформулированное уже другими словами - yes!) .

There was a dramatic increase in mobile calls from 2 billion to 46 billion minutes (Оцентие эту структуру - There was a . ) . This rise was particularly noticeable between 1999 and 2002, during which time the use of mobile phones tripled (Шикарное слово tripled - увеличилось в трое) .

To sum up, although (Сравнение) local fixed line calls were still the most popular in 2002, the gap between the three categories had narrowed (Ура! Past Perfect) considerably over the second half of the period in question. (Обязательно пишем overall statement или overview, куда включаем общие тренды или что было в начале и что стало в конце)

В этом прекрасном и идеально правильном ответе - 159 слов, что соответствует заданию (написать минимум 150 слов).

- Структуру. Описание графика имеет чёткую структуру, которую от вас ожидает экзаменатор. Что попало и как попало написать конечно можно, но достойный балл за это вряд-ли поставят. Так что вникайте в структуру и формат.

- Связность + слова или выражения для связывания идей и контраста.

- Слова и выражения, а также синонимы

Проверка вашей работы IELTS Writing

  • Письменная работа IELTS, академический или общий модуль - часть 1 (график/письмо) или часть 2 (эссе)
  • Детальный разбор вашего эссе: что хорошо и что необходимо улучшить
  • Чёткие комментарии по 4 критериям оценки письменной части IELTS: Task Achievement/Response Coherence/Cohesion Lexical Resource Grammatical Range/Accuracy
  • Исправление грамматических, лексических и других ошибок.
  • Ориентировочный балл за ваш ответ + рекомендации, чтобы его повысить.

Получив исправления ваших письменных заданий опытным преподавателем IELTS, вы получите столь необходимую обратную связь, увидите, как вы можете улучшить свой балл части IELTS Writing.

Курс по IELTS Writing Academic

Как научиться писать любое эссе и график в IELTS
14 уроков / 7+ часов

Structure

В данном видео уроке Вы познакомитесь со всеми видами графиков, таблиц и т.д., которые вы можете встретить в задании 1 IELTS Writing ( IELTS Writing Task 1).

The graph below shows the number of books read by men and women at Burnaby Public Library from 2011 to 2014.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Image alt

Image alt

The table shows data about underground railway systems in six major cities with date opened, kilometres of route and passenger numbers per year in millions.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

The three pie charts below show the changes in annual spending by local authorities in Someland in 1980, 1990 and 2000.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Image alt

Image alt

The graph below shows female unemployment rates in each country of the United Kingdom in 2013 and 2014.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Image alt

The map below is of the town of Canterbury. A new school (S) is planned for the area. The map shows two possible sites for the school.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

You are given a video lesson with step to step processes and instructions, including structures, grammar vocabulary and helpful tips.

Then you are presented practical tasks as your assignment. That is the most important part of the course, You are completing the task Following the instructions in the videos to write your high scoring report or essay.

Читайте также: