Гупсыси псалъэ зыплъыхьи т1ыс сочинение

Обновлено: 04.07.2024

Нажмите, чтобы узнать подробности

Эта презентация может быть использовна во сех классах, где по программе проходят устное народное творчество по кабардинскому литературному чтению.

ДАДЭ И БЗЭ, НАНЭ И ПСЭ… ЗЫГЪЭХЬЭЗЫРАР СТАРЭ ШЭРЭДЖ КЪУАЖЭМ И КУРЫТ ЕДЖАП1Э №1 АДЫГЭБЗЭМРЭ ЛИТЕРАТУРЭМК1Э ЩЕЗЫГЪАДЖЭ Нэгъуд А. А.

ДАДЭ И БЗЭ, НАНЭ И ПСЭ…

ЗЫГЪЭХЬЭЗЫРАР СТАРЭ ШЭРЭДЖ КЪУАЖЭМ И КУРЫТ ЕДЖАП1Э №1 АДЫГЭБЗЭМРЭ ЛИТЕРАТУРЭМК1Э ЩЕЗЫГЪАДЖЭ Нэгъуд А. А.

КЪУАЖЭХЬЫР КЪЭЩ1ЭН Зэзым нэхърэ нэхъ дыджщ, фом нэхърэ нэхъ I эф I щ, джатэм нэхърэ нэхъ жанщ.

КЪУАЖЭХЬЫР КЪЭЩ1ЭН

Зэзым нэхърэ нэхъ дыджщ, фом нэхърэ нэхъ I эф I щ, джатэм нэхърэ нэхъ жанщ.


ЭЗОП


"Гупсыси псалъэ, зыплъыхьи т1ыс"

Зи к1эр зылъэфу, зи фэр зи бий. Банэ топу зи пэр т1ей.

Зи к1эр зылъэфу, зи фэр зи бий.

Банэ топу зи пэр т1ей.

Жьыми щ1эми яф1э1эф1щ, Къыхуагъуэтри нэхъ бзэ 1эф1щ. Дыщэ к1анэу драдзей, Т1эк1у ешамэ ягъэжей.

Жьыми щ1эми яф1э1эф1щ,

Къыхуагъуэтри нэхъ бзэ 1эф1щ.

Дыщэ к1анэу драдзей,

Т1эк1у ешамэ ягъэжей.

Зи губгъуэр хужь, зи жылэр ф1ыц1э. Зэшищ зы пы1э ящхьэрыгъщ

Зи губгъуэр хужь, зи жылэр ф1ыц1э.

Зэшищ зы пы1э ящхьэрыгъщ

Зи пкъыр щ1ым щ1элъ, зи щхьэцыр дунейм телъ. Зи къуэпсыр дуней псом лъэ1эс.

Зи пкъыр щ1ым щ1элъ,

зи щхьэцыр дунейм телъ.

Зи къуэпсыр дуней псом лъэ1эс.

1уащхьэмахуэ уэшх щешхащ. Ар ди жагъуэ 1ейуэ хъуащ. Жьышхуэ ину къыкъуэуащ. Дыгъэр щэхуу къыкъуэплъащ. Псори хуиту бэуэжащ.

1уащхьэмахуэ уэшх щешхащ.

Ар ди жагъуэ 1ейуэ хъуащ.

Жьышхуэ ину къыкъуэуащ.

Дыгъэр щэхуу къыкъуэплъащ.

Псори хуиту бэуэжащ.

 Сэ си нанэр си адэм янэщ, И псэр адыгэпсэщ, Сэ си дадэр си адэм ядэщ, И бзэр адыгэбзэщ. Адыгэпсэ — нанэ и псэ, Сыту упсэ дахэ! Адыгэбзэ – дадэ и бзэ, Сыту убзэ дахэ! Фщ l эрэ фэ а бзэм и л l ыгъэр? Ар йопсалъэ дыгъэм. Сыту ф l ыщэт, уэ, ди дыгъэр, Узэрыадыгэр!

Сэ си нанэр си адэм янэщ, И псэр адыгэпсэщ, Сэ си дадэр си адэм ядэщ, И бзэр адыгэбзэщ.

Адыгэпсэ — нанэ и псэ, Сыту упсэ дахэ! Адыгэбзэ – дадэ и бзэ, Сыту убзэ дахэ!

Фщ l эрэ фэ а бзэм и л l ыгъэр? Ар йопсалъэ дыгъэм. Сыту ф l ыщэт, уэ, ди дыгъэр, Узэрыадыгэр!

НАЛО ЗАУР - ТХАК1УЭ, УСАК1УЭ, ЕДЖАГЪЭШХУЭ

НАЛО ЗАУР - ТХАК1УЭ,

УСАК1УЭ, ЕДЖАГЪЭШХУЭ

БЫРСЕЙ 1УМАР

СИГУ ИРИХЬАЩ… Щ1ЭУЭ КЪЭСЩ1АЩ… СИГУ ИЗУБЫДАЩ… ИДЖЫ СЭ СОЩ1Э… СФ1ЭГЪЭЩ1ЭГЪУЭНАЩ…

 Фи гъащ1эр к1ыхьу, Фи нэмысыр лъагэу, Фи насыпыр куууэ, Фи акъылыр хурикъуу, Гухэхъуэр фи куэду, Пшэрыхьыр вгъэвэфу. Тхьэм куэдрэ фигъэпсэу!

Фи гъащ1эр к1ыхьу,

Фи нэмысыр лъагэу,

Фи насыпыр куууэ,

Фи акъылыр хурикъуу,

Гухэхъуэр фи куэду,

Пшэрыхьыр вгъэвэфу.

Тхьэм куэдрэ фигъэпсэу!



-75%


Мне не стыдно, потому что со мной рядом святые и иконописцы, поэты и художники, философы и композиторы, не будь их, я бы изменила фамилию.

Но я не могу без них.

Они – мое единственное начало.

Оправдание всего произошедшего.

Россия – это они.

А еще души, невидящими глазами смотрящие на летящий снег.

Даже когда не могу простить прошлое и не могу придумать объяснение, почему я должна была родиться в Геленджике, который веками населяло племя натухайцев, исчезнувшее благодаря России, я пытаюсь, пытаюсь, пытаюсь восстановить ткань судьбы.

Ты только там, куда ты идешь.

Там, где ты есть, тебя уже нет.

Я гналась за собой чистой.

С одной стороны от меня стоял призрак с рожей свиньи. Моей рожей.

С другой - рога козы, новоявленной художницы, возомнившей себя гением.

Мне нужно было взять обратно свою жизнь.

Но все время убегала от меня.

Он выковал из меня клинок. Я же пыталась снова нацепить на себя куриные перья.

Мне часто становится просто невыносимо.

Я захожу в старый-старый дом с охапкой сухих веток.

У меня от жары кружиться голова.

Я бросаю на старую каменную лежанку бумажки со стихами, которые, как птицы, часто врываются в утро и сидят там, пока я их не вытащу на свет.

Эти бумажки мучают меня, поэтому я хочу растопить ими очаг.

Меня мучают буквы, люди вокруг, слова, собственная слабость, невозможность не реагировать на мир, раздражение к тем, кто меня раздражает, зависть к тем, кто свободен.

Я хочу собрать все внутри, как хворост, как засушенных птенцов, и поджечь, чтобы стать тихой.

Я не могу изолировать себя от жизни, она мне нужна, просто хочу сжечь все, что было мной.

Двадцать, тридцать лет, которые сделали из меня соломенное чучело.

А потом разгребаю угли и подвешиваю над ними котелок с водой.

На своем собственном пепелище вскипячу воду и заварю чай.

Потом нарву ягод ежевики, приглашу на чаепитие кота, собаку, пару белок и синепузую сойку.

Сойка отчаливает, оставив на столе следы своего пребывания. Кот и собака тихо посапывают в углу.

В этой избушке посереди макушек деревьев я остаюсь.

Сушить грибы, носить ветки для огня и знать, что каждый день - последний.

Любовь меняется, потому что меняются люди. Они переросли любовь, которую создали. Но есть другая, которая объединяет в себе все виды: божественную, детскую, старческую, братскую, небесную, по-ту-реальную, к мертвым, живым, животным.

Она делает человека менее счастливым, но более другим.

Она рождает человека в человеке.

На Руси купцом считали человека, который трижды разорился и трижды встал на ноги.

Первый раз меня скинули с небес, в которые я проскреблась, и те небеса назывались Harvard University. Так я не стала искусствоведом. Второй раз меня скинули с успешной карьеры в одной из крупнейших корпораций. Так я не стала управленцем. Третий раз - с небес бизнеса, у основания которого я стояла, и который ломал всех на своем пути. Так я не стала богатым человеком. Во всех этих падениях была виновата любовь, скорее так – любовь всегда срабатывала как стоп-кран, и падения заканчивались в моем родном городе на берегу Черного моря, где я еще долго не могла понять, что же со мной произошло.

Я поднималась. И только потом понимала, что самое сложное это не пережить крушение, а успеть вовремя переключиться в невесомость. Ведь именно в ней, когда ты видишь мир далеко-далеко внизу, приходит, втекает главное: изменение.

Принять в себя пространство боли.

Они создали идеальную систему, которая не могла быть рождена ни в одной современной религии.

Уважения к женщине, к старикам, уважения к ребенку, уважения к гостю, уважения к самому себе.

Это было какое-то понимание, пришедшее из далекого прошлого, которое была для нас всех - будущим.

Кавказ был изолирован от мира, и именно благодаря этой изоляции они сохранили все это.

Этическое, социальное сознание было следующим витком человечества, и носителями его были те, кого Россия считала разбойниками.

В истории нет ошибок, надо просто очень сильно захотеть вспомнить, и это будет дорога в будущее.

Держите меня те, кто меня любит и слышит. На земле и на небе. Кто знает лучшее во мне.

Прометей был прикован к кавказской скале. Одни считают, что это гора Фетш в Адыгее, другие – что это Орлиные скалы в Сочи. Есть версии даже о мысе Утриш и о горе Эльбрус. Какой бы ни была скала, но Он был, о нем есть сказания повсеместно на Кавказе.

Енох написал, что боги научили всему людей, а потом смешались с ними и породили великанов, за что и были наказаны. Книгу Еноха, один из самых уважаемых апокрифов, не включили в Библию, потому что никто ничего не мог в ней понять.

Италия была образована после извержения вулкана, произошедшего 20 000 лет назад. Мягкий вулканический камень, туф, остывшую лаву, этруски использовали для строительства своих гробниц и храмов. Они приплыли с востока и выбрали Италию новой родиной. Их искусство совершенно.

История человечества такая маленькая.

Какой огонь принес Прометей людям?

Скрипят цикады, а дождь все не идет.


Вы не можете комментировать, т.к. не авторизованы.


Комментарий удален

'); return HTML.join(''); > if ( (Screened && !Screenable && !ScreenedAndVisible) || !Readable ) < HTML.push('

Мдааа, очень глубокомысленно! Предки наши академий не кончали, но в их высказываниях столько житейской мудрости было, что только слушаешь и поражаешься. Жаль, что мы многое потеряли и не помним. Если кто-то знает пословицы, притчи, пожалуйста, выкладывайте на сайт! Нам, современникам этой древней мудрости тоже не помешало бы, это только на первый взгляд кажется, что все устарело и неинтересно, а если вдуматься то они очень даже применимы и для нашего времени, ведь в сущности человеческие отношения не изменились.

1- Унэм зыщыгъаси , Хасэм к1уэ .
2- Ныбжьэгъу нэпц1 нэхърэ , жэгъуэгъу нэрылъагъу .
3 -Инщ жып1эу ущымышынэ , ц1ык1ущ жып1эу утемыгушхуэ .
4-1эхъуамбэр пыбупщ1амэ , 1эбжьанэм щхьэк1э ущ1эгъыжын щы1экъым .
5-Псы ик1ып1эм унэмысу , уи к1эр думыхьей .

Къэзэнокъуэ Жэбагъы жи1ащ.
1.Губжь къыспкъырошасэ жып1эу уемыжьэ.
2.Дахэм къимыхь 1ейм къихьыркъым.
3.Нэмысыр лъэ1ук1э къахьыркъым.
4.Ул1мэ, жып1ар, ул1энуми, гъэпэж.
5.Гупсыси псалъэ, зыплъыхьи т1ыс.
6.Япэ умыуэ, къоуэм ущымысхь.
7.Чэнджащэр щыуэркъым.

8.Зэманым дек1ур л1ыф1щ.
9.Делэм сэ сыф1ок1, губзыгъэр сэ къысф1ок1.
10.Акъылым и лъапсэр чэнджэщщ.
11.Уи псалъэр гъэк1эщ1и, гупсысэр гъэк1ыхь.
12.Уи псалъэ гъэ1эсэ, уипсэ гъэкъабзэ.
13.Акъыл зи1эм ц1ыху 1уэхум гу лъитэнщ.
14.Уи жьэр инрэ уи щхьэр ц1ык1умэ уунэхъуащ.
15.Къуажэ ив нэхърэ къуажэ и ц1ыху.

1-Делэм губзыгъэу зыкъелъытэж , губзыгъэм уделэщ жеп1эми едэ .
2-Дыгъужьыр мэлыхъуэ ящ1рэ ?
3-Мэкъур пыбупщ1ыну тыншщ , шэмэджыр хамэм и1ыгъмэ .
4-Шыр лъакъуипл1 пэтрэ, мэлъэпэрапэ .
5-Хьэ къодзэкъам иц уи хущхъуэщ .

Нажмите, чтобы узнать подробности

Къэгъэсэбэпыпхъэхэр: тхылъ, тетрад, интерактивнэ доска, диск, магнитофон, проектор.

Урокым и планыр:

I. Урокым еджак1уэхэр зэрыхуэхьэзырыр къэхутэн, урокым и темэмрэ мурадхэмрэ щыгъуазэ щ1ын.

II. Урок блэк1ам яджар къэпщытэжын:

(щхьэ белджылы зи1э псалъэуха, щхьэ мыбелджылы зи1э псалъэуха, щхьэ зимы1э псалъэуха)

1. Адыгэ хабзэм теухуа уэрэд къоуэ (Мэремыкъуэ Хъусен "Адыгэ нэмыс")

- Сытым дригъэгупсысрэ мы уэрэдым, сытым теухуа? (хабзэм, нэмысым)

-Хабзэ 3 псалъэм сыт къик1ыр? (хьэл-щэн дахэ, нэмыс, гулъытэ. )

-Хабзэм нэхъыбэу ухуэзыгъасэ, ухуэзущий псалъэхэр, жы1эгъуэхэр щы1э? (псалъэжьхэр)

Еджак1уэ хэха зыщыпл1ым карточкэ ядот (индивидуальнэ лэжьыгъэ)

1. Дэгъэхуа хьэрфхэр дэгъэувэжын:

къ. багъэ, гъэкъ. бзэн, къ. бзэ, къ. бзэлъабзэ, щ1. лэщ1э, къу. жэку, . лэрыбгъу.

2. Зэпэщ1эзых ы здэщытыпхъэм дэгъэувэжын:

чырбыш. у, къ. умыщтэ, тхылъ. у, къуаргъ. у, приёмник. у, къэт. 1амэ, жэщ. у.

3. Псалъэухар и пкъыгъуэк1э зэпкърыхын. характеристикэ етын:

Нобэ къызата унэ лэжьыгъэр сщ1ыжащ 4 . (________________________________________________________________)

4. Псалъэр зэрызэхэт 1ыхьэк1э зэпкърыхын:

2. Псалъэжь ящ1эхэр кърабжэк1:

Гупсыси псалъэ, зыплъыхьи т1ыс. (щхьэ мыбелджылы)

Iуэху мыублэ блэ хэсщ.

Хабзэмыщ1э 2 щ1ык1ейщ. (щхьэ мыбелджылы)

Адыгэ хабзэр адэ щ1эинщ.

Зи нэхъыжь еда1уэ и 1уэху мэк1уатэ.

Уи псалъэ гъэ1эси уи нэмыс гъэбыдэ. (щхьэ мыбелджылы)

Нэхъыжь к1элъыджэркъым - к1элъок1уэ. (щхьэ мыбелджылы)

Япэ джэлам ущ1эмынак1э. (щхьэ мыбелджылы)

Бгъуэ егъапщи зэ пыупщ1. (щхьэ мыбелджылы)

- Мы псалъэжьхэр сыт хуэдэ псалъэухауэ зэхэт? (пкъыгъуэ нэхъыщхьит1ри зи1э, зы пкъыгъуэ нэхъыщхьэ зи1э: щхьэ мыбелджылы зи1э)

- Урысыбзэк1э фыщыгъуазэу п1эрэ а псалъэуха л1эужьыгъуэхэм? (определённо-личные, неопределённо-личные, обобщённо-личные, безличные - односоставные; двусоставные)

3.Зы пкъыгъуэ нэхъыщхьэхэм щыщу сыт хуэдэхэм щыгъуазэ фыхуэхъуа иджыри?

- Щхьэ белджылы зи1э, щхьэ мыбелджылы зи1э, щхьэ зимы1э.

- Мы псалъэухахэр зыхуэдэр зэхэвгъэк1:

Къуэк1ып1эмк1э пшэк1эху къищ1ащ. (щхьэ зимы1э)

Тхъумэнщ демышу мамырыгъэр! (щхьэ белджылы)

Къопсэпсауэ. (щхьэ зимы1э)

Мащ1э-мащ1эурэ нэхутхьэху мэхъу. (щхьэ зимы1э)

-Сыт щхьэ зимы1э псалъэухак1э зэджэр?

- Мащ1э - мащ1эурэ 3 - наречиещ, п.ф - мащ1э, дауэ?, плъыфэц1эм къытек1ащ, къытезыгъэзэжщ, обст., зэпха псалъэр - нэхутхьэху мэхъу.

III. Темэщ1эр етын. Ц1эи1уэ псалъэуха.

1. Зы усэ едзыгъуэ гук1э къыжа1э, абы и япэ псалъэухам гулъытэ худогъэщ1.

. Щыхьэрщ. И лъабжьэр тенджызу,

Гызыжу кхъухьхэр къепщыл1эу,

Хьэпшыпхэр пл1эк1э кърахыу,

Ферс ф1ейк1э напэр щалъэщ1у.

- Сыт хуэдэ усэм щыщ 1ыхьэ мыр? Хэт ар зыусар? (Щоджэнц1ык1у Алий)

-Мыдэ мыр! Джэдыц! Уафэм къолъэлъэх!

-Л1о, джэдыц уи щыпэлъагъу?

-Мыр Джалил и мыцу узи1э! ("Бабыщыкъуэ адакъэпщ" К1ыщокъуэ Алим)

. Модэ, модэ, мо кхъухьлъатэр.

Ар лъагащэу зэрылъатэ.

- Мыри хэт и усэ сатыр? (Щоджэнц1ык1у Алий)

- Щоджэнц1ык1у Алий илъэс дапщэ ирикъуа мы гъэ еджэгъуэ дызэрытым? (октябрым илъэси 115 ирикъуащ).

2. -Девгъэплъыт мы усэхэм хэт япэ псалъэухахэм. Сыт хуэдэ псалъэуха ахэр?

Щыхьэрщ. (зы пкъыгъуэ нэхъыщхьэ зи1э псалъэуха къызэрык1уэ)

Модэ, модэ, мо кхъухьлъатэр. (зы пкъыгъуэ нэхъыщхьэ зи1э, ц1эи1уэ)

Мыдэ мыр! Джэдыц! (зы пкъыгъуэ нэхъыщхьэ зи1э, ц1эи1уэ)-назывное

3. Ц1эи1уэ псалъэухак1э зэджэр яжыдо1э, ар мыдрей псалъэухахэм къазэрыщхьэщык1ым гу лъыдогъатэ.Тхылъым и н. 52-54-м ит хабзэхэмрэ лэжьыгъэхэмрэ долэжь.

-Хабзэхэм зы еджак1уэ къоджэ.

- Лэжьыгъэ 77-р догъэзащ1э.(къратхык1, ц1эи1уэ псалъэухахэр къагъуэт, пкъыгъуэ нэхъыщхьэхэр щ1атхъэ)

IV. Урокым щалэжьар къызэщ1экъуэжын.

- Слайд, сурэт зыбжанэк1э псалъэжь зыт1ущ къыдогъэщ1эж.

- Ахэр зыхуэдэ псалъэухахэр къыжа1эж, нобэ щ1эуэ къащ1ари зыхуэдэр жа1э.

- Синквейн зыбжанэ къыжа1э:

( Кейс-студи - технологиещ1эм щыщщ)

2. плъыфэц1эу т1у

4. псалъипл1 хъууэ жы1эгъуэ

5. мыхьэнэк1э и гъунэгъу

Псалъэуха, псалъэжь, хабзэ

2. ц1эи1уэ, убгъуа

3. жы1эн, тхын, къэгъуэтын

4. Сэ ц1эи1уэ псалъэухар къызогъуэтыф.

5. мыхьэнэ пыухык1а зи1э

2. 1ущ, гъэщ1эгъуэн

3. жы1эн, щ1эн, едэ1уэн

4. Адыгэм псалъэжь куэд ди1эщ.

5. 1ущыгъэ къыббгъэдэзылъхьэ псалъэ шэрыуэщ

3. щ1эн, зыхэлъхьэн, зехьэн

4. Хабзэ дахэр бгъэк1уэд хъунукъым.

V. Унэ лэжьыгъэ ятын, оценкэ гъэувын: н. 52-53 п. 23 правилэ, лэжь. 78 (Б/з. - рассказ к1эщ1 зэхэлъхьэн, ц1эи1уэ псалъэухахэр хэту)

Читайте также: