Эдэпле булу жинелме сочинение

Обновлено: 04.07.2024

Тедбирининъ макъсады: ана тилининъ гузеллиги ве назиклиги, къувети, зенгинлиги акъкъында балаларнынъ бильгилерини кенишлетмек; къырымтатар тилинде пек чокъ аджайип шиирлер, гузель йырлар, тапмаджалар, аталар сезлери олгъаны акъкъында бильгилерини пекитмек; тувгъан тильге урьмет ве севги дуйгъуларыны ашламакъ.

Оджа: Мераба, мухтерем мусафирлер, севимли балалар! Бугунь биз тиль байрамында тувгъан къырымтатар тилимизнинъ аджайип

дерьясына киреджекмиз. Бизим къадимий тилимиз не къадар гузель, муляйим, зенгин, татлы олгъаныны ис этеджекмиз. Къырым – бизим Ватанымыз!

Эвель-эзельден Къырым – дюньянынъ энъ дюльбер ве арз этильген кошелерден бири сайыла эди. Онынъ челлерини, дагъларыны, орманларыны, денъизни, кой ве шеэрлерини биз джандан севемиз! Къырымда чокъ миллет векиллери яшайлар. Бу руслар, украинлер, къырымтатарлар, греклер, тюрклер, болгарлар, караимлер ве дигерлери.

Эр бир миллетнинъ озь тили бар. Биз – къырымтатармыз ве бизим тувгъан тилимиз – къырымтатар тили!

Эр бир халкънынъ озь тили бар,

Балдан татлы о тиль онъа

О бир вакъыт унутылмай.

Меним тувгъан халкъымнынъ да,

Озь тили бар йырлашкъан.

Бинъ бир йылдыз арасында

Бу тиль манъа толгъун ай.

Бу тиль бешигимде

Яшлыгъымдан етеклей о

Тутып меним къолумдан.

Бир эджасын джоймам онынъ,

Бир арифни унутмам,

Тувгъан халкъым, оннен бахтлы

Урь аятнынъ къойнунда!

Оджа: Мына, балалар, бакъынъыз: бу терек бизим миллетимизнинъ

Темсили. Терекнинъ тамыры – тильдир. Эгер терекнинъ тамырыны кессенъ, бутюн терек къурып къалыр.

Демек, тилимизни екъ этсек, миллетимиз де гъайып олур.

Афсуски, шимди чокъ балалар русча лаф этелер, озь тилини,

Урф-адетлерини унуталар. Онынъ ичюн бизим тилимиз, башкъа тиллерге бакъкъанда, бельки, къуветсиз корюне. Онъа ярдым этейикми?

Келинъиз берабер оны осьтюрейик, къуветлештирейик! Бакъынъыз терекке, оны осьтюрмек ичюн бизлер озь тилимизде масалларны ве эфсанелерни, лятифелерни ве шиирлерни, тапмаджаларны ве аталар сезлерни, йырларны ве оюнларны хатырламакъ керекмиз.

Тувгъан тилимизге ана тилимиз деймиз. Не ичюн, аджеба?

Анайым бу тильде айнени айткъан,

Рухумда тесири, тамгъасы къалгъан.

Я насыл севмейим мен сени тилим,

Бу тильде къонушатувгъаным, илим.

Анайымнынъ тили, эй, ана тилим!

Анамнынъ сютюнен кирдинъ къаныма,

Айнени айткъансынъ манъа муляйим,

Къундакъта яткъанда, турып янымда.

4 сыныф талебеси Мемедляева Гулизар “Айнени” йырыны иджра эте.

Оджа: Эльбет, эр бир инсан ана тилинде биринджи сезлерини бешигинде

Озь анасындан эшите. Онынъ ичюн де бизим халкъымыз озь тилине “ана тили” деген.

Эвель-эзельден Къырым табиаты бизим халкъ чалгъыджыларымызны ава яратмагъа рухландыра эди. Бу авалар шимди де бир кимсени первасыз къалдырмайлар. Миллий оюнымызны сизге такъдим этемиз.

Энди исе тапмаджаларгъа кечемиз. Тапмаджаларнынъ джевабыны тапынъыз.

Дюньяны къаплады. (Къар)

Акъшам олса корюнир,

Саба олса джоюлыр. (Ай)

Эки агъа-къардаш ян-янаша отура,

Бири-бирини корьмей. (Козьлер)

Сеси зурна. (Хораз)

Топ киби томалакъ,

Къапалы бир къутудыр.

Ичи онынъ къырмызы,

Эм бал киби татлыдыр. (Къарпыз)

6. Акътыр озю – къар дегиль,

Пек татлыдыр – бал дегиль. (Шекер)

7. Бир копегим бар,

Къапыдан да йибермей. (Килит)

8. Къаранлыкъ кумес ичинде

Отуз эки тавукъ бар. (Тишлер)

9. Чапа арткъа эм огге,

Тишлеп, боле экиге. (Пычкъы)

10. Бардыр эки бойнузы,

Сюрю огюнде юре,

Таштан ташкъа секире. (Эчки)

(Терекке чечек япыштырмакъ)

Оджа: “Балдан татлы” тиль – бу бизим къырымтатар тилимиздир. Бу тиль бизге баба-деделеримизден къалгъан.

Бу зенгин тиль – халкъымызнынъ

Къальп севинчи, фигъаны.

Тюркий тиллер гульзарынынъ

Энъ чечекли фиданы.

Бу тиль, достум, меним, сенинъ,

Оджа: Бизим тилимиз ойле гузель ки, эр бир шиирни музыкагъа къоймакъ, нагъменен айтмагъа мумкюн.

7-Б сыныф талебеси Сейтмеметова Сайме “Баарь кельсе” йырыны йырлай.

(Терекке чечек япыштырмакъ)

Аталар сезлернинъ къысымларыны топлап, тертипке кетирмек ве маналарыны анълатмакъ.

Урбанынъ янъысы яхшы, достнынъ – эскиси. Тиль – акъыл теразесидир. Иштен къоркъма, иш сенден къоркъсын.

Тилини унуткъан, илини унутыр.

(Терекке чечек япыштырмакъ)

Ресимде насыл айванлар? Оларны къайда расткетирмек мумкюн? Масал уйдурмакъ.

1 сыра аюв акъкъында, 2 сыра тильки акъкъында.

(Терекке чечек япыштырмакъ)

Бу эки ресим халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ насыл жанрына аит? Эфсанени айтып бермек. “Аюв дагъ” ве “Багъчасарай

Насыл пейда олды”. (Терекке чечек япыштырмакъ).

Дюльбер ана тилимиз!

Сени джандан севемиз!

Ана тилим – къанат тилим!

Яхшы билем, сеннен кулем,

Сеннен учам! Артып бильгим,

Санъа – севгим ве урьметим,

Сезлеринънен еллар ачам!

Эльвира: Ана тилим – бу муаббетлик, севги йыры,

Усеин: Ана тилим – бу той, джыйын, достлукъ, эйилик.

Майре: Ана тилим – йырджыларнынъ ольмез йыры.

Асан: Ана тилим – бу халкъымчюн эбедийлик.

Сейдамет: Бир эджасын джоймам онынъ,

Гулизар: Бир арифин унутмам.

Сайме: Тувгъан халкъым онен бахтлы

Урь аятнынъ къойнунда!

Оджа: Балалар, бакъынъыз насыл бизде дюльбер, чечекли терек олды. Биз оны, демек, тилимизни, миллетимизни де озь къолларымызнен къуветлештирдик! Бизим тилимиз энди осьти, кучлю олды ве сизге “Чокъ сагъ олунъыз!” айта.

Тувгъан тилимиз къувана. Келинъиз, биз де онынен берабер къуванайыкъ, хайтарма ойнайыкъ!

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Тэкэнш урта мэктэбе. Иванова Золхия.

Кеше холкын кузэт. узеннекен тозэт!

(Татар халык мэкале)

Максат: 1.Укучыларда эдэплелек тэрбиялэу, узара аралашу кагыйдэлэрен ойрэну.

2. Укучыларнын группада эшлэу, уз фикерлэрен эйту кунекмэлэрен устеру.

3. Халык педагогикасы алымнары, мили мирасыбыз булган мэкалльлэр белэн танышу.

Жи hазланыш: проектор, экран, компьютер, слайдлар, кэгазь битлэре, кэгазьдэн футбол тубы.

1. Укытучы: Буген без сезнен белэн нэрсэ турында сойлщшэчэкбез? Теманы, эпиграфны укыгыз эле. Укучылар теманы формалаштыралар. (1-слайд).

Укучылар, нэрсэ сон ул эдэплелек? (Укучылар фикерлэрен эйтэлэр).

Бу куренешлэрне анализлау. Ни очен узенне эдэпле тотарга кирэк? (Укучылар фикерлэрен эйтэлэр).

3. Укытучы: Халкыбыз элек-электэн тэрбияле, эдэпле кешелэрне олылагаан, хормэт иткэн. Бу турыда халкыбызнын куп кенэ эйтем, мэкальлэре дэ бар.

Эдэплелек турында мэкллэрне дэвам иту. 2-слайд. (Группаларда эш. Финк райт раунд робин . Узара фикер алышу.)

Киемеңә карап каршы алырлар, акылыңа карап.

Үзе әдәпсез, күлмәге-.

Ат үләр - ияре калыр, кеше үләр - .

Май чулмәге тышыннан .

Мал белэн бай булма, .

4. Тик-тэк-тоу. Эдэплелек ул -. . (Группаларда эш . Хэр укучы бирелгэн сорауга бер суз белэн очэр кэгазьгэ жавап яза. Аннары ул кэгазьлэрне тэртип белэн урнаштыралар. Аннары шул сузлэр белэн жомлэлэр тозилэр. Соныннан группаларда узара фикер алышалар. 3-слайд.)

5. Йомгаклау . Буген класс сэгатендэ нэрсэ белдегез? Эдэплелек нэрсэ ул хэм нигэ эдэпле булырга кирэк?

6. Уен. Музыкаль футбол . 4- слайдта девиз, ике команда ярыша.

  • подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • по всем предметам 1-11 классов

Курс повышения квалификации

Дистанционное обучение как современный формат преподавания

  • Сейчас обучается 932 человека из 80 регионов


Курс повышения квалификации

Деятельность классного руководителя по реализации программы воспитания в образовательной организации


Курс повышения квалификации

Организация образовательного процесса: воспитательная работа, дополнительное образование, внеурочная деятельность

  • ЗП до 91 000 руб.
  • Гибкий график
  • Удаленная работа

Дистанционные курсы для педагогов

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

5 603 371 материал в базе

Самые массовые международные дистанционные

Школьные Инфоконкурсы 2022

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Другие материалы

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

  • 19.01.2018 2001
  • DOCX 33.5 кбайт
  • 6 скачиваний
  • Оцените материал:

Настоящий материал опубликован пользователем Иванова Зульхия Галаутдиновна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

Автор материала

40%

  • Подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • Для учеников 1-11 классов

Московский институт профессиональной
переподготовки и повышения
квалификации педагогов

Дистанционные курсы
для педагогов

663 курса от 690 рублей

Выбрать курс со скидкой

Выдаём документы
установленного образца!

Учителя о ЕГЭ: секреты успешной подготовки

Время чтения: 11 минут

Инфоурок стал резидентом Сколково

Время чтения: 2 минуты

В Белгородской области отменяют занятия в школах и детсадах на границе с Украиной

Время чтения: 0 минут

Минпросвещения России подготовит учителей для обучения детей из Донбасса

Время чтения: 1 минута

Студенты российских вузов смогут получить 1 млн рублей на создание стартапов

Время чтения: 3 минуты

Минобрнауки и Минпросвещения запустили горячие линии по оказанию психологической помощи

Время чтения: 1 минута

В ростовских школах рассматривают гибридный формат обучения с учетом эвакуированных

Время чтения: 1 минута

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Угезне мёгезеннэн элэктеру (алу) .
Взять быка за рога.

Угез улсэ – ит, арба ватылса – утын.
Бык умрет – мясо, телега сломается – дрова
(о беспечности).

Фанилар безне болай да таныйлар
Миряне нас и так узнают

Ферман маллы булса, эшен жайлы булыр.
Чем богаче скотом скотный двор, тем успешнее идут дела.

Хаерчегэ жил дэ каршы
Нищему всегда ветер встречный..

Хайван иснэшэп, адэм сёйлэшеп таныша
Люди знакомятся разговаривая,
животные (скотина) – обнюхиваясь

Чабышкы янында чабышкыга камчы кирэкми.
Скакуну, рядом с другими скакунами, плетка не нужна.

Чабата ясаунын да рэте бар
И у плетения лаптей есть свой порядок

Шайтан яшеннэн курыккандай курку
Бояться как черт молнии

Шайтан елап ышандырыр.
Черт слезами уломает.

Ындырында ни булса, келэтендэ шул булыр.
Что на гумне, то и в клети.

Ыру туган талашыр, дошман килсэ - ярашыр.
Бывает и соплеменники ссорятся, но когда угрожает враг – мирятся.

Эдэпле бала гарьле булла.
Воспитанный ребенок бывает совестливый.

Эжел аяг астында
Смерть – под ногами

Портал Проза.ру предоставляет авторам возможность свободной публикации своих литературных произведений в сети Интернет на основании пользовательского договора. Все авторские права на произведения принадлежат авторам и охраняются законом. Перепечатка произведений возможна только с согласия его автора, к которому вы можете обратиться на его авторской странице. Ответственность за тексты произведений авторы несут самостоятельно на основании правил публикации и законодательства Российской Федерации. Данные пользователей обрабатываются на основании Политики обработки персональных данных. Вы также можете посмотреть более подробную информацию о портале и связаться с администрацией.

© Все права принадлежат авторам, 2000-2022. Портал работает под эгидой Российского союза писателей. 18+

Шайхутдинова Лилия Магфуровна

Әни – һәр кеше өчен иң якын, иң кадерле кеше. Ул безгә әлеге дөньяда яшәү хокукын, тормыш биргән. Бала иң беренче сүзендә “әни” дип, юкка әйтмидер. Һәр әни үзенең баласы турында кайгыртып калмыйча, анда кешелеклелек, әдәплелек сыйфатларын да тәрбияли. Әни безне мөстә – кыйль фикер йөртергә, үзебезнең хаталарны танырга ярдәм итә. Тормышның булачак һәм үткән көннең кадерен белергә өйрәтә. Нәкъ әни безгә кешенең кадерен белергә, туганнарың турында кайгыртырга, өлкәннәрне хөрмәт итергә өйрәтте. Бары әни генә синең уңышларыңа һәм ирешкән дәрәҗәләреңә чын күңелдән куана.

Әни – безнең киңәшче.Ул безгә дөресен әйтүче, хаталарыбызны төзәтеп, туры юлга бастыручы. Хәтта өлкән кешеләр дә еш кына әниләренә мөрәҗәгать итәләр. Һәр кеше үз әнисен үзенчә ярата: кемдер аңа матур сүзләр белән эндәшсә, кемдер өй эшләрен эшләргә ярдәм итә, әнисе турында кайгырта. Начар әниләр булмый. Әни кеше беркайчан да үз баласын алдамый. Җир йөзендә һәр әни баласы өчен хәтта сәламәтлеген дә кызганмый. Әни безнең яратуны таләп итмичә, чын күңеленнән, ихластан ярата.

Әлбәттә, мин үземнең әниемне яратам һәм хөрмәт итәм. Ул минем бик яхшы, юмарт һәм гадел. Үзеңең серләреңне сөйләп була торган, гел киңәшләр сорап була торган кешең булуы – зур бәхет. Әнием кояш кебек, гел балкып, һәрберебезнең күңелен күрүче нур кебек. Аннан башка дөньяны күз алдына китерергә дә куркам. Әнием мине бик күп нәрсәләргә өйрәтте. Мин аңа бик рәхмәтле.

Һәрберебез дә әниләрнең эшләгән яхшылыклары өчен рәхмәтле булырга тиеш. Беркайчан да үз әниеңне онытма, чөнки аны дуслар да, акча да алыштырга алмый.

Әниегезнең кадерен белегез һәм яратыгыз!

“САМЫЙ ДОРОГОЙ ЧЕЛОВЕК”

Мама – это самый родной, близкий и дорогой человек для каждого из нас. Она дала нам самое ценное, что мы имеем – нашу жизнь. Не зря первое слово, которое произносит ребёнок - “мама”. Каждая мама не только заботится о своём ребёнке, но и старается привить ему самые лучшие человеческие качества. Мама учит нас самостоятельно принимать решения, признавать свои ошибки. Она учит нас ценить жизнь и каждое прожитое мгновенье. Именно она научила нас ценить людей, заботиться о близких и уважать старших. Только мама всегда будет искренне радоваться нашим успехам и достижениям.

Конечно же, я очень люблю и уважаю свою маму. Она у меня очень добрая и справедливая. Какое же это счастье осознавать, что есть человек, которому в любой момент можно рассказать что-либо или поделиться каким-то секретом и быть уверенным в том, что всё это останется между вами. Моя мама, как солнце, светит каждому в нашем доме. Я даже боюсь представить, что бы я без неё делала. Мама научила меня многому, я безумно благодарна ей за это.

Каждый из нас благодарен своей маме за всё, что она делает для нас. Не нужно никогда забывать о своих матерях, ведь никакие друзья, деньги не смогут заменить нам нашу родную маму.

Читайте также: