Конспект уроков по эрзянскому языку

Обновлено: 05.07.2024

1.Познакомить с названиями диких животных по-эрзянски. Закрепить слов и грамматические конструкции, изученных ранее.

Оборудование урока: компьютер, презентация, раздаточный материал, смайлики, учебники по эрзянскому языку для 2 класса.

2. Языковая гимнастика.

1) Ответы детей на вопросы учителя

- Тон кие? Тейтерне или церыне?

- Кодамоклассо тон тонавтнят?

3 Основная часть.

Дом со всех сторон открыт,

Он резною крышей крыт.

Заходи в зеленый дом –

Чудеса увидишь в нем? (Лес) (Слайд 1.)

- Те кодамоиеньшкась? ( Теле)

- Мезенейтяноартовксосонть? (Вирь) (Лес).

Это лес. Лес большой, густой. В лесу много деревьев, кустарников. Летом там растут грибы, ягоды. В лесу есть свои жители. Здесь живут лесные жители (Слайд 1).

Почему их называют дикими?

- они живут в лесу

- сами добывают пищу

- строят себе жилища

- ухаживают за своими детенышами

Работа по теме урока.

Рассматривание диких животных. (Слайд 3).

(Сказать на эрзянском языке)

Знакомство с новыми словами(Слайд 4).

- А сейчас познакомимся с названиями некоторых диких животных, которые обитают в лесах нашего края.

- Откройте тетради, запишите сегодняшнее число, классная работа.

- Чтение и письмо слов на эрзянском языке в тетради.

- Итак, ребята, мы уже познакомились с вами с 2 словами: идем, ракша. Произнесем их все хором.

4. Закрепление пройденного материала.

Работа с текстом учебника:

чтение, перевод на русский язык.(страница 37).

- Панжинккниганть, страницаськолмодысисемь, васенцеупражнениясь.

(Прочитаем текст и переведем на русский язык).

Ответы на вопросы.

- Хорошо, ребята. А теперь отдохнем.

Работа в тетрадях.

(выполните следующее задание: запишите слова (на карточке) во множественном числе).

Проверка выполненного задания.

Упражнение 3. (Загадки)

- А сейчас прослушайте песню на эрзянском языке в исполнении мордовского певца БакичаВидяя. Скажите, о каком животном поется в этой песне?

6. Повторение пройденного материала.

1. (Евтынк идем ракшанть). (Слайд 5).

2. Огадай название животного по заданным буквам. (Слайд 6).

-- р – ур -- умо - - -- нумоло

--ерьг-- -- -- верьгиз -- ее - - -- сеель-

о - - о -- овт- - ив - - ь -- ривезь

1. Дикие животные. (Слайд 8).

2. Какой зверь спрятался в слове - чурька? (Слайд 9).

3. Как еж превратился в нож? сеель – пеель. (Слайд 10).

- Ребята, скажите, что нового вы узнали на этом уроке? Что вам особенно понравилось?

- Дети, дайте оценку своей работе. Вы должны выбрать смайлик. Если у вас все получалось и вы запомнили новые слова, то берете желтый смайлик. Если у вас были небольшие затруднения, то берете красный. Если было счень трудно, то берете синий смайлик.

- Ней, эйкакшт, стядо. Урокосьпрядовсь

10. Вастомазонок, эйкакшт! (Слайд 11).

Полезно? Поделись с другими:

Если Вы являетесь автором этой работы и хотите отредактировать, либо удалить ее с сайта - свяжитесь, пожалуйста, с нами.

Посмотрите также:

Учебно-методические пособия и материалы для учителей, 2015-2022
Все материалы взяты из открытых источников сети Интернет. Все права принадлежат авторам материалов.
По вопросам работы сайта обращайтесь на почту [email protected]

Нажмите, чтобы узнать подробности

Ушодсынек уроконть паро ёжосо. Монень мельспаро таго вастовомс тынк марто. Тынь мельстуиця ды превей эйкакшт. течи чись паро, менельсэнть мизолды чись. Веве аштетядо каштмолезь. Минек седейсэ шожда ды мельспаро. Весе кунсолотадо ды чарькодьсынк тонавтыцянть валонзо. Те урокстонть весень кармить улеме. монь койсэ, оценкаст. Темась шождыне, тынь чарькодьсынк

Вейке составонь валрисьметне (кемекстамо)

Ютавтызе: тиринь келень ды литературань

тонавтыцясь Косолапова В.П.

Целесь: 1) кемекстамс ды домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист вейке

2) маштомс явомо вейкест-вейкест эйстэ ды мукшномо текстстэ;

3) тонавтомс эрзянь келенть мазычинзэ нееме ды сонзэ вельде вечкеме

ды ванстомо тиринь ёнксонть, пертьпельксэнть.

Кедьёнкстнэ: Ф.В.Сычковонь артовксонзо, текстовой заданият, книгань выставка, словарть, мультимедиянь проектор, сёрмадовкст.

Монь мастором, чачома велем,

Тон од эрямос вийть таштат,

Сюконян модас тонь икеле,-

Седеень куншкасо аштят.

Выставкась лемдязь:

Сырнень полкась те, конань лангс путыть пек мельстуиця книгат.

- Шумбрачи! Озадо! Эйкакшт, течи миненек састь инжеть, а минь тесэ азортано ды арсетяно невтемс, кода минь важодтяно тиринь келень уроктнесэ.

Ушодсынек уроконть паро ёжосо. Моненень мельспаро таго вастовомс тынк марто. Тынь мельстуиця ды превей эйкакшт. Течи чись паро, менельсэнть мизолды чись. Весе аштетядо каштмолезь. Минек седейсэ шожда ды мельспаро. Весе кунсолотадо ды чарькодьсынк тонавтыцянть валонзо. Те урокстонть весень кармить улеме, монь койсэ, оценкаст. Темась шождыне, тынь чарькодьсынк, икельце уроктнестэ минь кортнинек вейке составонь валрисьметнеде, а те урокстонть поладсынек ютазденть кортамонть, секскак минек икеле аштить истят вешемат:

-келейгавтомс, кемекстамс ды домкалгавтомс вейке составонь валрисьметнеде содамочинть;

- маштомс сынст явомо вейкест-вейкест эйстэ, муеме текстстэ.

Поладсынек кортамонок тиринь енксстонть, пертьпельксстэнть, вечкевикс веледенть. А эпиграфокс сайсынек валтнэнь

Монь мастором, чачома велем,

Тон од эрямос вийть таштат,

Сюконян модас тонь икеле,-

Седеень куншкасо аштят.

Неть валтнэнь сермадынзе минек буень поэтэсь А.Арапов. Кода маринек- неинек, сонзэ стихензэ, теке валскень зоря ланга панжовозь цецят,- кецневтить, абунгавтыть, тонавтыть мазычинть нееме ды редямо, вечкевикс масторонть вечкеме ды ванстомо. Сынст экшсэ кекшезь покш смусть.

1-це тонавтниця: Шумбрачи, чачома енксонь мода!

Шумбрачи, эрзя-мокшонь народ!

2-це тонавтниця: Эсь Мордовиям вечкса мон,

Кода весе эсь Отчизнанть,

Кода тунда зорянь стямонть,

Кода минек сюпав кизэнть.

- Панжсынек тетрадтнень, сермадсынек течинь числанть, классо важодема.

Вейке составонь валрисьметне ( кемекстамо), сермадсынек уроконь эпиграфонть ды алтасынек течинь уроконть тиринь ёнксонтень, вечкевикс масторонтень.

1) - Ледстясынек, кодат вейке составонь валрисьметь содатадо?

- Паро. Велявтано мекев эпиграфонтень. Ловносы тенек еще весть …

- Кода арсетядо, мезе арси евтамо неть валтнэсэ поэтэсь?

- Виде. Поэтэсь пачти миненек, што тиринь мастордо питней мезеяк арась

- Ютавттано истямо важодема – эпиграфстонть кикстамс прявт пелькстнэнь, евтамс мейсэ сынь евтазь ды кодат неть валрисьметне составонь коряс.

- Эйкакшт,те эпиграфось карми ютамо минек марто уроконь перть.

- Важодтяно седе тов.

2) Ютавттано текст марто важодема. Ловномс ды муемс вейке составонь валрисьметнень, сермадомс тетрадьс. Теемс синтаксисэнь ендо ваннома. Ёвтамс, кодат сынь составонь коряс.

Кинь ули мелезэ важодемс доска икеле? Таня важоди 1-це абзацонть марто, остаткатне 2-центь марто.

Тиринь енкс … Тиринь веле … Тиринь кудо … Тестэ ушодови монь вечкемась минек велентень, эрзянь масторонтень.

Вечкса эсенек кудонть. Мон свал эрян тесэ тетянь-авань марто. Вечкса тиринь веленть мазычинзэ. Свал, зярдо мон ковгак сырган – лия велев, ошов,- сон, маряви, эйсэнь ильти, максы паро ежо. Сонзэ жойниця лейтне, пиже сэрей чувтотне ды покш певтеме паксятне пек монень вечкевить.

- Вансынек, истя ли топавтозь тевесь? кортак, Таня

Тиринь литературань уроктнесэ минь минь тынк марто терявтнинек сермадомо стихотвореният, конат алтазь тиринь масторонтень, вечкевикс велентень. Тенень алтави цела выставка.

3) Кунсолосынек минек классонь тонавтницятнень, кода сынь евтнить минек вечкевикс веледенть. Тень кис соватано поэзиянь нупальс.

- Кинь ули мелезэ ловномс эсензэ стих

а) Кунсолосынек Наташань

б) Катя Кузьмина

в) Панькин Андреень

- Кодамо валсо евтни поэтэсь эсь вечкемадонзо Дубенкань краентень?

- Кодат мельть-арсемат ютасть пряванк стихотворениятнень кунсоломсто? Мезе сынст вейкетьсти содержаниянь коряс?

- Видеяк. Эрьвась вечксы эсензэ енксонть, те тарканть, козонь сон чачсь, косо кассь, стясь пильге лангс ды тусь эрямонь кияванть.

4) Валкс марто важодема.

- Эйкакшт, тиринь енкс, тиринь кель, тиринь ава. Кодамо тиринь валонть смустезэ? Кие содасы?

- Мусынек те валонть эрзянь-рузонь валксстонть ды ловносынек смустензэ.

5) Эйкакшт, ютазь уроксто тыненк ульнесь максозь истямо важодема - муемс тиринь енкссто валмеревкст.Кинь ули мелезэ евтамс?

6) Рузонь кельсэяк пек ламо валмеревкст тиринь енкссто. Кие ледсти?

1. Береги родную землю, как мать любимую.

2. Каждому мила своя сторона.

3. Лучше нет родного края.

4. На родной стороне и ворона родная.

5. Родину, как и родителей на чужбине не найдешь.

7) А вана неть максозь валмеревкстнэнь терявтынк ютавтомс эрзянь кельс.

1. В родном краю - жизнь как в раю. (Чачома крайсэ – эрямось кода райсэ).

2. Где бы человеку ни жить, родное село не забудется. (Косо бу ломанесь аволь эря, тиринь велесь а стувтови).

3. Человек без Родины, что птица без гнезда. (Ломанесь Родинавтомо, кода нармунь пизэвтеме).

Нолдави музыка

- Эйкакшт, мон истя жо анокстынь валмеревкст тиринь енкссто. Вансынек вейсэ ды невтьсынек, кода тынь сынст чарькодьсынк. Ловнотано вейсэ ды невттяно.

1. Тиринь велев – кись свал келей.

2. Косо бу ломанесь аволь важодть, тиринь велесь а стувтови.

3. Тиринь масторось – тиринь ава.

4. Весе китне тиринь масторов молить.

5. Ванстык тиринь масторот, кода тиринь авать.

-8)Паро. Важодтяно седее тов.Тейтяно тиринь валонтень фонетикань ёндо разбор.

- Эйкакшт, илинк стувтне те валонть, тиринь енксось сехте паро, сехте мазый, сехте вечкевикс.

9) Важодтяно седе тов.

- Муинк кекшезь сермадовксонть. Истят важодемат ютавтнинек минь тынк марто а весть.

Икеленк кавто таблицат. Сермадынк витьстэнть букватнень истя, кода аштить цифратне кершсэнть. Бути тейсынк видестэ, лиси валрисьме.

Пек мазый Дубенкань енксось.

Важодеде парацек. Вейке-вейкенень лездазь

-Кие муизе кекшезь сермадовксонть? Сермадсынек доскас.

- Кодамо те валрисьмесь составонь коряс?

10) Самостоятельной важодема. (Нолдави музыка)

- Эйкакшт, штобу кепедемс, домкалгавтомс уроконь коряс содамочитнень, тейтяно тест марто важодема. Сон ютавтови истямо лувсо: максовить заданият, теске жо максовить ответнэяк. Но анок ответнэстэ муеви эрявиксэсь. Ало улить критерият: зяро баллсо путови кодамо оценка.

Ответнэ мейле появить экран лангс.

2. Зярдо конян сельмем,

Сеске сти икелем

Монь чачома велем,-

3. А маряви вармаськак, кона пуви якшамо мастор ёндо ды канды потмура пельть.

4. Розень пакся. Крайстэ краев налкси лангсонзо чипаесь.

5. Вечктян, мастором, ваньксстэ, псистэ,

Вечктян тень кис, мекс мон тесэ чачинь.

6. Каст ды кемекставт, монь чачома модам, вечкевикс велем!

7. Чачома мастордот мазый тарка а муят

8. Карман мелявтомо тиринь ёнксонть кис: сонзэ лейтне, виртне, паксятне улест мазыйть ды ванькст.

9. Тиринь мастордо вадря мезеяк арась.

- Полавтынк важодеманк вейкенк-вейкенк март оды ваннынк. Путодо питне. Оценкатнень мейле путсынек журналс.

11) Эйкакшт, сась оште вейке шифровка!

Вансынек. Кие эйстэнк весемеде ёжов? Кие весемеде курок ловносы?

Вечкема ёнксом, эряк кувать!

- Кодамо те валрисьмесь составонь коряс?

12) Кавто составонь валрисьметнестэ теемс вейке составонь содавикс лицянь невтиця валрисьметь. Важодтяно доска икеле.

1. Кода кенярды седеесь, мекс истямо мазый таркасо мон чачинь!

2. Те велесэнть мон васенцеде чалгинь пильге лангс, авань кедьс кундазь теинь васенце эскелькс, туинь чийнеме.

3. Зярдо прядса школам, паряк, туян мон ковгак тонавтнеме, ансяк ялатеке велявтан эсень велев ды арсян, зярдояк мартонзо а яван.

- Вана тынк икеле тиринь енксонтень алтазь артовксонзо. Мезе нейтядо неть артовкстнэстэ?

Кона тусь мелезэнк? Кинь мелезэ ули кортамс?

14) Заданиясь: максозь валтнэстэ теемс валрисьметьКикстамс прявт пелькстнэнь.

Ёнкс, тиринь… Ули, тарказо, эрьва, истямо, ломаненть: ош, веле, эли…

Ламо, таркат, мазый, масторсо, минек, ардыть, ёндо, ков, оймсеме, эрьва. Маряви, ансяк, монень, ёнкс, тиринь, мазый, веледень, арась, косояк. «Курорт, эряви, а, кодамояк, велев, сат, тынк, недляшкас- витеви, потмаксос, седееть.

10) Пештямс таблицанть:

Уроконь коряс обобщениясь:

Оште весть ледстясынек мезде минь кортынек те урокстонть. Мон уставаса меревксэнть, тынь прядсынк:

Содавикс лицянь валрисьметне – те вейке составонь валрисьметь, конатнесэ …

Лемдиця валрисьметне – те истят вейке составонь валрисьметь, конатнесэ …

Лицянь а невтиця валрисьметнесэ сказуемоесь …

Весе лицянь невтиця валрисьметнесэ прявт пельксэсь невтезь …

Асодавикс лицянь валрисьметнесэ прявт пельксэсь ёвтазь …

Нолдави музыка

Вечктян мон тонь.

Вечксынь налксиця зорят,

Тонь валдо чить,

Тонь ломанеть – азорот!

- Уроконь перть важодиде весе парсте. Монень мельспаро. Тестэнь кисэ тынсь путыде эстенк питне, секс весень улить оценканк.

Вечкевикс инжеть, эйкакшт, арсян тенк седейшкавань поздоровт, шумбрачи, уцяска.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Тема: Якшамо теле. Холодная зима. (3 класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок,

Ручкась ды тетрадесь тесэ,

Кортатано эрзянь кельсэ!

II Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

Кандовить ли неть валрисьметне неень иень шкантень?

Вальмалганть чуди чудикерькс.

Тельня ушосонть якшамо.

Лугась кармась пижелгадомо.

Пек паро ушосонть!

Эйкакштне налксить ловонь покольнесэ, кирякстнинь саласкесэ.

Келень ёрокчинь кастома

Теле, телине

Теле, теле, телине,

Мазый чама авине…

Ашо паля лангсонзо,

Ашо паця прясонзо.

Раужо моданть сон.

Неить тантей он.

Маризь Кемаль.

III . Ютазь материалонь кемекстамо

Од иесь вирьсэ

Сась теле. Моданть вельтизе ашо лов. Вирьсэ __________________куз. Идем

ракшатне: _______________, ур, __________________, верьгиз мазылгавтызь

кузонть, ды учить Од иенть. Сась Якшаматя ды Ловняське. Верьгизэсь _________ моро. Урось кишти чувто лангсо. Ривезесь ___________ __ евкс. (поёт)

Нумолось _______________ лов лангс шумбрачинь поздоровт.

________­­­­­­­­­­­­­­­_________весенень максы казнеть.

Помнясынек телень ковтнень.

Ацамков – декабрь ( ацамс )

Якшамков – январь ( якшамо )

Даволков – февраль ( давол )

IV . Од материалонть ванномась.

Кортнема (беседа)

Арсян, тынь весе вечксынк теленть. Кадык якшамо, но сон максы ламо кеняркс. Вечктядо якамо сокссо, ардтнеме нурдынесэ, кирякстнеме эй лангсо.

Од валонь ваннома (новая лексика)

- Кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек тетрадьс.

лов покольнеть — снежки

Келень разминка (речевая разминка)

Ловнотано ловомкат, ваннодо слайдонть лангс.

Ялган марто кстыйс якинек,

Ламо кстыйнеть кочксинек.

Паргиненек пряс пештинек

Ды ярсынек, ды оймсинек.

Кудов кстыйнетнень кандынь,

Ловносынек 1-це упражнениянть. Кодамо налксемасо налксить тельня эйкакштне. (Прочитаем текст, скажем, в какие игры зимой играют дети?

Эйкакштнэ ардыть сокссо. Тейтернетне ардыть нурдынесэ. Церынетне налксить лов покольнесэ. Сынь тейсть ловонь кородовкс ды ёртнить лангозонзо лов покольнеть.

Пек паро эй ланга кирякстнемс конькасо!

Сёрмадсынек:

ёртнить лов покольнеть

V . Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сортовтсынек.

Составь предложения, используя данные слова .

Рассмотри картину Ф.В. Сычкова.

Мезе тынь содатадо Ф. В. Сычковдо?

Кодат сонзэ артовкст тынь содатадо?

Мезе теить од ломантне?

Мейсэ сынь ардыть?

Вешнема (муик виде ютавксонть налткесэ)

ардыть сокссо на картине дети

ардыть нурдынесэ катаются на лыжах

артовкссонть эйкакшт им радостно

сынст паро мелест катаются на санках

Диалогонь ловнома

Шумбрачи, Оля! Ков молят?

Молян эй лангов конькасо кирякстнеме. Адя мартон.

Адя. Мон лездан тонеть. Те овсе аволь стака. Тон ку­ рок тонадат конькасо кирякстнеме.

Исследования.

Рассмотри рисунки. Скажи, какое предложение ка­кому рисунку соответствует.

Эйкакштнэ теить эй. Эй лангсо сынь кармить кирякстнеме конькасо. Коля уски Настянь нурдынесэ. Эйкакштнэ налксить лов покольнесэ. Эйкакштнэ ардыть нурдынесэ пандо прясто.

Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек течинь уроксто?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь санек превс?

  • подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • по всем предметам 1-11 классов


Курс повышения квалификации

Охрана труда

  • Сейчас обучается 132 человека из 45 регионов


Курс профессиональной переподготовки

Охрана труда


Курс профессиональной переподготовки

Библиотечно-библиографические и информационные знания в педагогическом процессе

  • ЗП до 91 000 руб.
  • Гибкий график
  • Удаленная работа

Дистанционные курсы для педагогов

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

5 609 895 материалов в базе

Самые массовые международные дистанционные

Школьные Инфоконкурсы 2022

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Другие материалы

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

  • 19.02.2018 448
  • DOCX 49 кбайт
  • 2 скачивания
  • Оцените материал:

Настоящий материал опубликован пользователем Ледяйкина Людмила Анатольевна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

Автор материала

40%

  • Подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • Для учеников 1-11 классов

Московский институт профессиональной
переподготовки и повышения
квалификации педагогов

Дистанционные курсы
для педагогов

663 курса от 690 рублей

Выбрать курс со скидкой

Выдаём документы
установленного образца!

Учителя о ЕГЭ: секреты успешной подготовки

Время чтения: 11 минут

Онлайн-тренинг: нейрогимнастика для успешной учёбы и комфортной жизни

Время чтения: 2 минуты

Рособрнадзор предложил дать возможность детям из ДНР и ЛНР поступать в вузы без сдачи ЕГЭ

Время чтения: 1 минута

В Белгородской области отменяют занятия в школах и детсадах на границе с Украиной

Время чтения: 0 минут

Отчисленные за рубежом студенты смогут бесплатно учиться в России

Время чтения: 1 минута

Время чтения: 2 минуты

Минтруд предложил упростить направление маткапитала на образование

Время чтения: 1 минута

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.


Цели и задачи: 1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения); 2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках; 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации; 4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку

Содержимое разработки

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс тонавтницятнень содамочист эрзянь келень лексиканть коряс; ванномс и неемс, мейсэ лексикань коряс материалось а вейке рузонь келенть коряс;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок,

Ручкась ды тетрадесь тесэ,

Кортатано эрзянь кельсэ!

2.Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

Кандовить ли неть валрисьметне неень иень шкантень?

Монень вечкеви тундось.

Тракторось види сюро.

Кудонть икеле кальтне пижелгадсть.

3. Од материалонть ванномась.

Тонавтыцянь вал.

Кортнема (беседа)

Ялгат, варштадо вальмава ды ёвтынк, кодамо иень шкась ушосо?

-Виде, ушосонть тундо.

-А тынь вечксынк тундонть?

-Лецтясынек тундонь ковтнень. Зяро сынст эйстэ?

- А мезень кис тынь вечксынк тундонть?

- Монгак тундонть вечкса покшчитнеь кис, сынь кандыть ламо кеняркст.

Вансынек, кодат сынь эрсить. Несынек сынст мазычист.

Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек эрзянь келентень ды тиринь масторонок туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть..

Желаю всем удачи на уроке!

5.Од валонь ваннома (новая лексика)

Ушодови-начинается

Вечкевикс-любимый

А стувтса- не забуду

Кепедевсть-поднялись

Питней-дорогой

Кецявтомс-порадоваться

Содамоёвкс-загадка

Валмеревкс-пословица

Валрисьме-предложение

Валсюлмавкс-словосочетание

6.Од материалонь кемекстамо. (Проверочная работа на отдельных листочках)

Какие подарки готовите?

Выделенные словосочетания запишите в тетрадь, определите в них главное и зависимое слово.

(чтение учащимися стихов о маме)

1-це упражнениясь (учебникенть марто важодемась) Переведите текст. К выделенным словам подберите синонимы.

2-це упражнениясь.

Сёрмадынк валрисьметнень. Скобкасо максозь валтнэнь аравтынк ламонь числасо.

Запишите предложения. Данные в скобках слова поставьте во множественном числе.

Зярдо ёвтасынек Мордовия валонть, сельменек икелев стить пиже (вирь), келей (пакся ды лей), сэрей (пандо). Кудотнева ды ульцятнева валдо (тол)

3-це упражнениясь. Сёрмадомсто ламонь числань валтнэнь путынк вейкень числасо.

Алт--…; налксемат--…; покшчить--…;

Учебникенть марто важодемась.

Упражнениясь 2-це. Как вы празднуете светлый праздник Пасхи?

Весть Инечистэ Охань лугас

Промсть пек наряжазь од тейтерть.

Алт кевересть вейте-вейте:

Пижеть, сэнть, ожот ды алойть.

Ламо цветэнь толнэкс палозь,

Лоткамозост яла липнесть,

Пандо чиренть алов ливтнесть.

Ответьте на вопросы:

Кодамо покшчистэ артыть алт?

Кода тынк семиясо юты Инечись?

7. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – веревпандт;

Вете, кото- трокс, кувалт;

Сисем, кавксо-мекев, васов;

Вейксз, кемень-скок менелев.

Упражнениясь 5-це.

Прочитайте текст. Скажите, кто этот смелый летчик.

Россиянь летчик пленстэ оргодсь ялганзо марто самолётсо. Пленнойтне важодсть аэродромсо. Фашисттнэ тусть ярсамо. Лётчикесь ды лия пленнойтне чийсть самолётонтень. Мотортнэ урнозевсть. Курок кепедевсть коштс. Немецтне леднесть мельгаст. Вана эсенек модась! Кие те ёроков лётчикесь?

Упражнениясь 6-це.

Тесэ максозь содамоёвкст эли валмеревкст?

Героесь а пижни геройксчиде.

Пелицясь зярдояк геройкс а ули.

Упражнениясь 7-це.

Ловнынк содамоёвксонть.

Сермадынк ответэнть.

Эждятанзат, бути кельмат,

несак – конявить сельметь.

8.Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек течинь уроксто? ( Очем говорили на уроке?)

Мезе тусь мелезэнк? (Что вам понравилось на уроке ?)

Кодат од валт минь саинек превс? (Какие новые слова выучили?)

9.Кудонь тев.

Упражнениясь 2-це. Выучить стихотворение. Напишите слова, которые вы хотели бы посвятить своей маме.

Авам мазый, мелявтыця,…

Путынк превс од валтнэнь.

(Выучить новые слова)


-75%

Читайте также: