Конспект урока модальные глаголы 11 класс

Обновлено: 06.07.2024

We’ll learn how to use modals for different purposes.

We’ll know the difference of purposes for using modals.

We’ll study the rules of using modals.

We’ll use modals in your own speech

ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:

can, could, may, might, must, have to, ought to, shall, should, will, would, need; an obligation- обязанность, a duty- долг, a necessity - необходимость, an absence - отсутствие, a permission разрешение, a prohibition - запрет, a possibility - возможность, an ability - способность, an inability - неспособность , an assumption - предположение, a deduction - вывод, criticism - критика, an offer - предложение, a suggestion - предложение, advice - совет

ОСНОВНАЯ ЛИТЕРАТУРА ПО ТЕМЕ УРОКА

ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ИЗУЧЕНИЯ

Can/ could, may/ might, must/ had to, ought to, shall/ should, will/ would have the common rules.

• don’t take –s, -ing, -ed affixes

• are followed by the bare infinitive

• come before the subject in questions and are followed by not in negations

• They don’t have tenses in general

Obligation/Duty/Necessity:

• Must (past: had to) - duty and strong obligation especially when the speakers themselves have decided it

• Have to (past: had to) - strong necessity or obligation when we are made to do something under some circumstances

• Should /ought to -duty or weak obligation

Absence of necessity

• Don’t have to/don’t need to/needn’t (past - didn’t have to) - something which isn’t necessary to do in the present or future

• Needn’t have done - something which wasn’t necessary to do in the past but it was done

Permission/prohibition

• Can/ may (more formal) - permission

• Can’t/ mustn’t - the action is forbidden

Possibility

• Can +bare infinitive - theoretical possibility not for specific situations

• Could/may/might + bare infinitive - possibility for specific situations

• Could/might/ would + perfect infinitive - possibility in the past but it didn’t happen

Ability/inability

• Can (past – could )- ability in the present and future

• Was able - ability on a specific occasion in the past

Logical assumption/deduction

• Must - almost certain that it is /was true

• May/might /could - possible that it is /was true

• Can’t and couldn’t - almost certain that it is / was impossible

Probability

• Will- 100% certain about the action in future

• Should / ought - 90% certain about the action

• Could /should to show critical attitude towards the action

Offer/Suggestion

• Can you/ Could you/Would you…?

• Should /ought to - general advice

• Shall - asking for advice

РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНЫХ ЗАДАНИЙ

ЗАДАНИЕ 6: Восстановление последовательности элементов горизонтальное / вертикальное

Make up the sentences from the parts:

1. your, use, may, phone, I.

2. in, could, injured, have, they, disaster, been, the.

3. mustn’t, until, the, you, he, lecturer, finishes, interrupt.

4. want, with, don’t, to, it, go, us, you, have, don’t, you, if.

1. May I use your phone?

2. They could have been injured in the disaster.

3. You mustn’t interrupt the lecturer until he finishes.

4. You don’t have to go with us if you don’t want it.

1.Задание проверяет знание порядка слов как в простом, так и в сложном предложении.

2.Внимательно читаете все слова в цепочке

3. Находите грамматическую основу как главного, так и придаточного предложения

4.Устанавливаете зависимость прочих членов предложения от каждой грамматической основы.

5. Если вы поняли, что имеете дело с придаточным предложением, то находите связку – наречие или союзное слово – и устанавливаете, какой тип придаточного предложения перед вами: относительное, причины, следствия или результата.

6. Соединяете все члены сложного предложения

7. Внимательно читаете полученное предложения ещё раз, помня о порядке слов и обращая особое внимание на употребление артиклей, местоимений разных групп, предлогов и союзов.

ЗАДАНИЕ 3 : Выбор элемента из выпадающего списка

Текст задания: Choose the right answer:

1.You should/need tidy up your room.

2.We can’t/needn’t drive on this side!

3.Can/Must I help you?

4. When I was five, I could/should draw well.

5.You mustn’t/needn’t put on the best clothes, it’s just a party.

6. You look bad, you had better/must go to the doctor.

1.Задание проверяет знание ЛЕ, изученных на уроке (в данном случае это модальные глаголы).

2.Внимательно читаете каждое предложение, обращая внимание на то, какой глагол требуется по речевой ситуации.

3. Вспоминаете ситуации и используемые в них глаголы, изученные на уроке

4. Выбираете глагол, подходящий по ситуации.

5.После выполнения задания внимательно читаете полученные предложения ещё раз.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Урок 52 ,11класс

Тема: Модальные глаголы

Цели: кратко повторить модальные глаголы, отработать их употребление в речи, прочитать текст Feng shui .

Good morning, students, I’m very glad to see you, sit down, please. Answer my questions: - Who is on duty today? - What date is it today? - What is the weather like today? Do you like it?

2.Фонзарядка

Look left, right
Look up, look down
Look around.
Look at your nose
Look at that rose
Close your eyes
Open, wink and smile.
Your eyes are happy again.

3.Проверка домашнего задания

4. Работа по учебнику

Повторение модальных глаголов

https://main-cdn.goods.ru/hlr-system/148398724/100025988305b0.jpg

Ex.1 Revising modal verbs . Read the text aloud to the class. Draw Ss’ attention to the verbs in bold. Elicit what kind of verbs they are (modal verbs).

Explain that these verbs are used to express possibility, intention, obligation and necessity.

Ss reread the text individually and complete the task. Check answers with the class.

probability: should (attract)

possibility: may

ability: can

necessity/obligation: must; have to

lack of necessity/obligation: don't need to

advice: should (paint)

prohibition : mustn't

Ex.2 Completing sentences using the correct modal verb

Draw Ss’ attention to the pairs of modals and explain that they can be used to complete the sentences.

Ss complete the task individually. Check Ss’ answers and clarify any points of difficulty.

3 don't have to/needn't

12 should/ought to

Ex.3 Rewriting sentences using modal verbs. Explain the task and read out the example. Ss complete the task individually. Ss compare answers with a partner.

2 You mustn't tell anyone.

3 You shouldn't go out on your own.

4 You mustn't turn right here.

5 Pete may/might not come to the party.

6 He may/might/could be going to Greece in August.

7 You shouldn't have gone out. The weather was awful.

8 Steve may/might not have been invited.

9 You should join a gym.

10 You mustn't/can't ride a motorbike without a crash helmet.

Ex.4 Describing situations using modal verbs. Explain the task and read out the example.

Ss complete the task individually. Ss compare answers with a partner.

Suggested Answer Key

2 I could run around for hours without getting tired.

3 I can't run without getting tired.

4 Everyone should watch less TV.

5 We needn't go to school on Saturday.

6 I may/might go to the cinema tomorrow.

Ex.5 Rewriting sentences using didn’t need to/have to. Read the theory box as a class. Explain the task and select a pair of Ss to read out the example. Ss complete the task individually and then compare answers with a partner.

2 Mike didn't need to/have to catch the bus this morning.

3 We needn't have bought more food.

4 They didn't need to/have to buy any tomatoes.

5 Angie needn't have cooked last night.

Рефлексия : So, students, do you think, you learned enough during the lesson. How do you evaluate your work? The marks for the lesson…..

Домашнее задание: упр. 6 стр 89, стр .38 р.т.

And now our lesson is over. You may be free. Good bye.

Ex.6 a) Understanding logical deductions. Read out sentence 1 to the class and explain elicit what it means . Repeat for sentences 2-6. Ss write out the translations in their exercise books. As an extension activity, Ss can compose their own sentences for the class to translate.

1 Джон заснул . Он, возможно, действительно устал. (Я уверен)

2 Нет никакого ответа. Она вроде бы/по-поему отсутствовала. (Возможно)

3 Это не может быть Энджи. У нее длинные темные волосы. (Я уверен, что это не она).

4 Вы еще не могли закончить ту задачу. Вы только начали её час назад! (Это не возможно, что он закончил).

5 Кто-то освободил кошку. Это может/мог быть Грег. (Возможно, что это так).

6 Ее свет все еще включен. Всю ночь она, должно быть, училась. (Я уверен, что она училась).

2 James must be telling the truth.

3 She might/may/could have forgotten about the party.

4 Kevin can't have left yet.

5 Mrs Brown must have made these biscuits.

6 Adam can't be cheating again.

c) Making assumptions about pictures. Focus Ss’ attention on the first picture and read out the assumption given as an example. Allow Ss exactly 2 minutes to think of as many other assumptions as they can. The S with the most answers feeds back to the class. Repeat the same procedure for the second picture.

Разработка урока

Образовательная – создать условия для осознания и осмысления грамматического материала по теме, его применения в новой учебной ситуации посредством использования технологии обучения в сотрудничестве;

Воспитательная – способствовать воспитанию чувства толерантности и взаимопонимания при работе в группе;

Развивающая – способствовать развитию умения анализировать информацию, а также работать в сотрудничестве с другими.

- Организовать работу в группах с целью изучения грамматического материала с применением приема “Jigsaw”;

- Организовать работу в парах, направленную на закрепление полученного грамматического материала (выполнение заданий);

- Осуществить контроль выполнения задания.

Оборудование: Мультимедийный проектор, карточки с заданием.

1. Организационный этап

T.: Goog morning, my dear students. Sit down, please. Glad to see you. Hope you are well today. Let’s start our lesson with some common questions. What date/day is it today? Who is absent? St.: отвечают

2. Мотивация учебной деятельности, определение темы урока

T: As you watch the video, look at the examples of modals of deduction. They are in red in the subtitles. Then read the conversation below to learn more. Finally, do the grammar exercises to check you understand, and can use, modals of deduction correctly.

So, what’s the aim of our lesson? Let’s write down our theme.

3. Основная часть

T.: Now you are to divide into groups of 4-5 students, choose an expert, who will tell the other groups about the verbs he knows. Then read the grammar material.

Group 1 : Modal Verbs

Модальные глаголы не обозначают действие, а обозначают отношение к действию. Допустим – долженствование.

Модальными они названы потому, что сделаны по одной модели.

https://i.pinimg.com/originals/19/c0/77/19c077dc66390d6c2dfaae1acb3c6fa9.jpg

1. Can – может использоваться в настоящем и будущем времени

I can come to you today. – Я могу прийти к тебе сегодня .

I can come to you tomorrow. – Я смогу прийти к тебе завтра .

My grandfather could speak five foreign languages. – Мой дедушка мог разговаривать на пяти иностранных зыках.

Could you help me? – Не могли бы вы мне помочь?

3. To be able to – это структура, которая заменяет модальный глагол can и может использоваться во всех временах

I am able to speak English. – Я могу говорить по-английски.

He is able to speak English. – Он может говорить по-английски.

They are able to speak English. – Они могут говорить по-английски.

I shall be able to speak English. – Я смогу поговорить по-английски.

He will be able to speak English. – Он сможет поговорить по - английски .

I was able to speak English. – Я c мог поговорить по - английски .

They were able to speak English. – Они смогли поговорить по-английски.

4. Использование could и was able to в прошедшем времени различаются.

Could – если вы что-то постоянно могли делать. My grandmother could speak English.

Но , was able to - ситуативно . I was able to help her in that difficult situation.

5. Образование повествовательных, отрицательных и вопросительных предложений

You cannot jump.

Yes, I can. No, I cannot.

Group 2 : Modal Verbs

Модальные глаголы не обозначают действие, а обозначают отношение к действию. Допустим – долженствование.

Модальными они названы потому, что сделаны по одной модели.

https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/11ea/00077871-a3b009f2/img3.jpg

Must может использоваться в настоящем и будущем времени. Формы прошедшего времени у модального глагола must не существует.

To have to может заменять must во всех временах

To be to может заменять must в настоящем и прошедшем времени. В будущем времени это делать нельзя.

Основной перевод must – должен.

To have to и to be to имеют разницу в значении:

To have to – вынужденная необходимость

I have no money. That’s why I have to work.

To be to – договоренность, план, приказ.

We decided to meet at the station. I was to come there at 9 a.m.

Образование повествовательных, отрицательных и вопросительных предложений

I must eat every day.

I must not eat every day.

Must I eat every day?

Yes, I must. No, I must not (mustn’t).

Why must I eat every day?

В модальности to have to необходимо использовать вспомогательные глаголы того времени, в котором вы работаете: в настоящем времени – do (does), в прошедшем времени – did.

Group 3 : Modal Verbs

May I come to you today?

May I come to you tomorrow?

А в прошедшем – might.

Первый перевод – это request и permission. И здесь may совпадает с глаголом can, но may – это большая зависимость от того человека, у которого спрашивают разрешение.

Should- следует

Need not - Нет нужды, нет необходимости

Need not имеет модальность только в отрицании, где он используется без частички to. В повествовательном и вопросительном предложениях он используется как обычный глагол с частичкой to.

T.: Dear experts, you are to change your groups and tell about the verbs filling the tables:

Modal verbs

Equivalents

T.: Please, compare your results with the table you can see on the blackboard. Then divide into groups of 2 students and do the task. Let’s look at the rating scale.

  1. He … (can’t/couldn’t) open the window as it was stuck.
  2. Interpreters … (may/must) translate without dictionaries.
  3. … (Can/May) I use me your bike for today?
  4. … (May/Could) you give me the recipe for this cake?
  5. I hardly ever see Jane, she … (may/might) have moved to Africa.
  6. Take an umbrella. It … (may/can) rain.
  7. You … (could/should) stop smoking. You know you … (cannot/must not) buy health.
  8. You … (may/must) finish the article as soon as possible.
  9. Liz doesn’t … (ought to/have to) keep to a diet anymore.
  10. Lara … (can/might) get a playstation for her birthday.
  11. You … (must not/needn’t) read in the dark.
  12. My grandfather is retired, so he … (shouldn’t/doesn’t have to) go to work.
  13. The fridge is full, so we … (must not/needn’t) go shopping.
  14. Our employees … (can/must) sign this agreement.
  15. We … (may/ought to) reserve a table in advance if we want to have dinner there.
  16. I … (can’t/needn’t) believe it! You … (have to/must) be joking.
  17. Ann … (must/is to) finish school next year.
  18. Sorry, I’m late. I … (needed to/had to) wait for the plumber.
  19. What time do we … (should/have to) be at the railway station?
  20. Don’t wait for me tonight. I … (might/must) be late.
  21. I … (maynot/can’t) watch this film. It’s too boring.
  22. We’ve got a dishwasher, so you … (couldn’t/needn’t) wash-up.
  23. You look very pale, I think you … (need/should) stay at home.
  24. … (Could/Might) you, please, pass me the mustard?
  1. сouldn’t (Он не мог открыть окно, так как оно застряло.)
  2. must (Переводчики должны переводить без словарей.)
  3. May (Можно мне воспользоваться твоим велосипедом сегодня?)
  4. Could (Ты не могла бы дать мне рецепт этого торта?)
  5. might (Я почти не вижу Джейн, возможно она переехала в Африку.)
  6. may (Возьми зонт. Может пойти дождь.)
  7. should – cannot (Тебе следует перестать курить. Ты же знаешь, что не сможешь купить здоровье.)
  8. must (Ты должен закончить статью как можно скорее.)
  9. have to (Лизе больше не нужно сидеть на диете.)
  10. might (Лара возможно получит игровую приставку на свой день рождения.)
  11. must not (Тебе нельзя читать в темноте.)
  12. doesn’t have to (Мой дед на пенсии, поэтому ему не нужно ходить на работу.)
  13. needn’t (Холодильник полон, поэтому нам не обязательно идти в магазин.)
  14. must (Наши служащие должны подписывать это соглашение.)
  15. ought to (Нам следует зарезервировать столик заранее, если мы хотим там поужинать.)
  16. can’t – must (Я не могу в это поверить! Должно быть, ты шутишь.)
  17. is to (Аня должна закончить школу в следующем году.)
  18. had to (Извините, я опоздал. Мне пришлось ждать водопроводчика.)
  19. have to (Во сколько нам нужно быть на ж/д вокзале?)
  20. might (Не ждите меня вечером. Возможно, я буду поздно.)
  21. can’t (Я не могу смотреть этот фильм. Он слишком скучный.)
  22. needn’t (У нас есть посудомоечная машина, поэтому тебе не нужно мыть посуду.)
  23. should (Ты выглядишь очень бледным. Думаю, тебе следует остаться дома.)
  24. could (Не могли бы вы передать мне горчицу, пожалуйста?)

Rating scale:

22-24 Excellent

12-16 SatisfactoryLess than 12 – Try again

Закрепление материала

Now let’s do the last task for today. Rewrite the underlined phrases using must, have to, don’t have to, should, may, might, need to, don’t need to. Учащиеся работают с карточками.

https://sun9-48.userapi.com/c205516/v205516301/3802e/h5nrqCK3HYU.jpg

4. Подведение итогов, рефлексия

T .: Please , check yourself and esteem yourself . Do you understand this material ? Put your mark into your exercise books. What do you know now about modal verbs? Thank you for your work. I was glad to see you. Good bye.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Задачи: научить выражать долженствование и отсутствие необходимости (модальные глаголы и их эквиваленты); формировать знания обучающихся о видах и формах модальных глаголов; умения употреблять их в устной и письменной речи. развивать речь, мышление, память, умение анализировать, осуществлять поиск информации. воспитывать уважение к законам и установленным правилам;

I Организационный момент.

T. Приветствие, формирование психологического настроя, пожелания успеха.

Good morning, dear students! I am glad to see you. I hope you are fine today or maybe you have any problems? What are they? Look at these teenagers. Do they have problems? So can you guess the topic of the lesson?

II Фонетическая зарядка.

T. Read Abraham Lincoln’s quotation as good as you can. Pay your attention to the pronunciation.

You can fool some of the people all of the time,

And all of the people some of the time.

But you cannot fool all of the people all of the time. (Abraham Lincoln)

III Речевая зарядка.

T:1. Do you agree with this statement?

2.Who fools us more often?

3.Have you got many friends?

4.Can you rely on your friends?

5.Should people trust their friends?

6.Does anybody fool you?

7. What advice can you give your classmates?

IV Целеполагание. Мотивация учебной деятельности.

T. Look at the screen and read the quotation once more. Translate it into Russian. (Прочитайте цитату еще раз и переведите.)

T. What verb express ability and disability in this statement?

T. Does this verb express any action?

T. It gives certain meaning to main verbs, doesn’t it?

We’ll discuss different modal verbs and their using in speech.

V Основной этап урока.

1.Активизация материала по теме:” Модальные глаголы.“

T. Look at this scheme. Find modal verbs and read them.

Посмотрите на схему и найдите модальные глаголы.

SS. Знакомятся с таблицей и читают вслух модальные глаголы.

T. Define the functions of the modal verbs.

SS. Writing. (выписывают модальные глаголы)

Possibility-might, may, can

Necessity-need to, must

Obligation-have to, has to, must

Prohibition-mustn’t, don’t need

Ability-can, could (past)

Request- can, could, should

VI Проверка домашнего задания.

1.Grammar skills. (Практиктическое применение грамматических навыков)

Ex.1 p.37 Workbook

T: a) Match the big city problems to the pictures (key:1c 2e 3f 4a 5b 6d)

b) In what way can we solve these problems? (use can, must, mustn’t, should or need).

S1. We should feed birds only in special places.

S2. We need more bins in the streets. Etc.

Ex.2 p.37 Workbook

T: a) Choose the correct response to complete the exchanges. (1a2a3b4a5b6b)

b) Give some advice to the people. Work in pairs.

S. Работают в парах.

2.Reading skills practice. (Чтение)

T. You have one minute to look at the picture. Describe all that you can see in the picture. Use the following expressions:

If you are asked to describe a photo or a picture in the exam, here is some language you can use:

What is in the picture?

In the picture I can see . There’s / There are . There isn’t a . / There aren’t any .

Say what is happening with the present continuous

The man is . ing The people are . ing It’s raining.

Where in the picture?

At the top/bottom of the picture . In the middle of the picture . On the left/right of the picture . next to in front of behind near on top of under

If something isn’t clear

It looks like a . It might be a . He could be . ing Maybe it’s a .

Текстовый этап. Ex.1 p.88

3. Reading for detailed comprehension. (изучающее чтение)

T. Read the text. Which of the modal verbs in bold expresses:

probability? possibility? ability? necessity/ obligation? lack of necessity/ obligation? advice?

Answer Key: probability: should (attract) possibility: may ability: can necessity/obligation: must; have to lack of necessity/obligation: don’t need to advice: should (paint) prohibition: mustn’t

SS. Читают текст.

4. Послетекстовый этап. Проверка понимания.

T: Check answers with the class. Ex 2 p. 88

Answer Key: 1 must/have to 7 will/should 2 mustn’t/can’t 8 can’t 3 don’t have to/needn’t 9 can/may 4 Can/Shall 10 could/might 5 can/could 11 can/may 6 Can/would 12 should/ought to

5. Writing skills practice. (Письмо)

T. Rewrite the sentences using an appropriate modal verb. Compare answers with a partner.

T. Explains the task and reads out the example.

Answer Key: 2 You mustn’t tell anyone. 3 You shouldn’t go out on your own. 4 You mustn’t turn right here. 5 Pete may/might not come to the party. 6 He may/might/could be going to Greece in August. 7 You shouldn’t have gone out. The weather was awful. 8 Steve may/might not have been invited. 9 You should join a gym. 10 You mustn’t/can’t ride a motorbike without a crash helmet.

VII Динамическая пауза. (Grammar in Songs: Modal Verbs, аудиоприложение)

VIII Первичное введение нового материала.

T: Read the theory. Ex.5 p.88 Прочтите теорию и используйте ее в данных ситуациях.

Answer Key: 2 Mike didn’t need to/have to catch the bus this morning. 3 We needn’t have bought more food. 4 They didn’t need to/have to buy any tomatoes. 5 Angie needn’t have cooked last night.

b) then make logical deductions (логические выводы) Ex.6 p.89(повышенный уровень)

T: Read the theory. Do the exercise using an appropriate expression. Прочтите теорию. Измените предложения, используя подходящие выражения. Ex7 p.89

Answer Key: 1 I’m supposed to pick up Sue from school. 2 Mark was supposed to call me yesterday 3 I’m to finish my report by tomorrow. 4 I’m supposed to continue the medicine for a week. 5 I’m to clean my room today.

Читайте также: