Заходняя беларусь у складзе польшчы 1921 1939 план урока

Обновлено: 04.07.2024

У вынiку польска-савецкай вайны 1920г, паводле Рыжскага дагавору 1921г. Заходняя Беларусь адышла да Польшчы. Анексаваную тэрыторыю польскiя улады раздзялiлi нга 4 ваяводствы: Палескае, Навагруцкае, Вiленскае, Беластоцкае.Створаная польская адмiнiстрацыя падмацоувалася густой сеткай палiцэйскiх устаноу – пастарункау.

Беларусь пераутварылася у сыравiнны прыдатак Польшчы. Працоуны дзень вызначауся у 10—11 гадзiн, за тую ж працу польскаму рабочаму плацiлi больш, як беларусу. Было беспрацоуе.

Больш паловы зямельнага фонду належала памешчыкам i буйным уладальнiкам (менш чым 1% жыхароу). Польскiя улады раздавалi буйныя участкi зямлi былым чыноунiкам i афiцэрам польска-савецкай вайны, на якiх потым абапiралiся. Iх называлi асаднiкамi. Польскi урад шырока праводзiу хутарызацыю (па-польску – камасацыю). Выгаду ад рэформы атрымала невялiкая частка сялян, якiя ужо былi заможнымi. Рэформа лiквiдавала сервiтуты, у вынiку чаго сяляне пазбавiлiся Пашы для жывелы, вадаемау i сенажацяу. Аграрныя пераутварэннi такiм чынам вялi да узрастання дыферэнцыяцыi сялян, калi бедная частка пачала няухiльна павялiчвацца.

Кiраунiкi Потльшчы праводзiлi шавiнiстычную палiтыку, мелi на мэце паланiзаваць цэлы народ. Закрывалiся беларускiя установы, забаранялася у дзяржауных установах ужываць беларускую мову. Гэтаму дапамагала каталiцкая царква.

У пачатку i сярэдзiне 20-х гг. сацыяльная i нацыянальная барацьба пераважна насiла узброены характар у форме партызанскага руху. Значную ролю у барацьбе выконвала КПЗБ.

У 1927 г. улады пачалi лiквiдацыю гурткоу i камiтэтау грамады. Грамаду забаранiлi, а яе актывiстау прыцягнулi да судовай адказнасцi.

Рашаючую ролю у перабудове усяго рэвалюцыйнага руху адыграу 7-мы кангрэс Камiнтэрна (1935), якi распрацавау тактыку барацьбы супраць фашызму i вайны. Кангрэс патрабавау ад камунiстау: стварыць адзiны рабочы фронт i адзiны антыфашысцкi фронт. Гэтаму працэсу перашкаджау надавер камунiстау КПП да дэмакратычных партый i наадварот.

Брацьба працоуных працягвалася да 1939 г., нягледзячы на роспуск у 1938 г. КПЗБ i КПЗУ. У шэтай барацьбе вылучылiся многiя выдатныя барацьбiты: К.Арлоускi, В. Харужая, В.Корж i iнш.

БССР пастаянна аказвала матэрыяльную i iдэалагiчную падтрымку у барацьбе працоуных у ЗБ. Але калектывiзацыя i iншыя працэсы у СССР адштурхоувалi людзей ад гэтай барацьбы. Масавыя рэпрэсii значна аслаблялi весь рух. Таму i не удалося стварыць адзiны народны антыфашысцкi фронт.

содействовать воспитанию у учащихся чувства гордости за своё Отечество.

План урока:

1. Политические и социально-экономические условия жизни белорусского населения

2. Основные направления национально-освободительного движения в Западной Беларуси. Деятельность политических партий и организаций

Оборудование урока:

2) раздаточный материал;

3) электронная презентация

Ход урока:

Урок начинается словами учителя сначала на польском, а потом на русском языке:

- Кто ты естэш? - Кто ты такой?

- Поляк малы. - Малый поляк.

- Яки знак твуй? - Какой герб твой?

- Ожэл бялы. - Белый орёл.

- Гдзе ты мешкаш? - Где ты живёшь?

- Мэндзи вами. - Между вами.

- В яким краи? - В каком крае?

- В польскай земли. - На польской земле.

- Где и когда мог так начинаться урок?

- Понятны ли вам эти слова?

- Какой смысл имеют эти слова?

( Таким образом навязывалась мысль, что Западная Беларусь – польская земля)

Затем озвучиваются тема, цели и план урока ( слайды 1,2,3)

Задание№1. Сгруппируйте следующие понятия по определённому признаку:

Итак, мы выделили 2 группы понятий: БССР – Западная Беларусь

- Вспомните, в результате каких событий Западная Беларусь оказалась в составе Польши? (польско-советская война 1919-1920 гг., Рижский мирный договор в марте 1921 г.), слайд 5.

Учащиеся знакомятся с видами г. Барановичи в 1920-е – 1930-е гг., слайды 6- 22

Для изучения новой темы класс делится на 3 группы. Каждая группа выполняет свои задания.

1-ая группа. Политические и социально-экономические условия жизни белорусского населения.

Задания. Прочит. п.1 §18.

1. Сделайте анализ экономического развития Западной Беларуси: сельского хозяйства и промышленности.

2. Почему в особенно тяжёлом положении оказались рабочие и крестьяне? Свои суждения обоснуйте конкретными фактами.

5. По итогам работы составьте таблицу, зафиксируйте в её графах информацию, отражающую позитивные и негативные процессы в социально-экономической и политической жизни. Сделайте выводы.

2-я группа. Основные направления национально-освободительного движения в западной Беларуси. Деятельность политических партий и организаций.

Задания. Прочит. с. 98, 100 §18.

1. Сравните революционно-освободительное и национально-демократическое направления национально-освободительного движения по предложенному плану:

а) организации и партии, которые их представляли;

б) участники и руководители;

в) поставленные цели и требования;

2. Расшифруйте аббревиатуры: КПЗБ, КСМЗБ, БКРГ, МОПР, ТБШ.

4. Сделайте выводы.

Задания. Прочит. с. 97-99 §18.

2. Сравните формы национально-освободительной борьбы в 1-вой половине 1920-х гг. и в 1930-е гг. Приведите примеры выступлений рабочих и крестьян.

3. Составьте схему «Формы национально-освободительной

5. Попробуйте прокомментировать следующий факт: «Моя бабушка, Загорская Елена Яковлевна, часто нанималась на работу в имение к пану. Она очень нравилась пани за свою старательность и аккуратность. После того, как

6. Сделайте выводы.

После выполнения всех заданий проводится закрепление изученного материала.

1 уровень

Выберите правильный вариант ответа:

1.Западная Беларусь вошла в состав Польши по условиям :

а) Брестского мира;

б) Рижского мира;

в) Версальского договора?

2. Территория Западной Беларуси находилась в составе Польши с:

а) 1919 г ; б) 1921 г.; в) 1939 г.?

а) национально-освободительная борьба населения Западной Беларуси;

б) насильственное вмешательство Польши в дела других государств;

в) комплекс политических и социально-экономических мероприятий, проводившихся в Западной Беларуси Ю. Пилсудским?

2 уровень

2. Что объединяет следующие названия: Западная Беларусь, Канада, США, Аргентина?

3 уровень

1.Что лишнее в каждой логической цепочке:

а) губерния, воеводство, повет, гмина;

б) парцелляция, камасация, осадничество, раскулачивание?

3.Соотнесите даты и события:

1. 1923 г. А) разгром БКРГ

2. 1925 г. Б) приход к власти маршала Ю. Пилсудского

3. 1926 г. В) создание КПЗБ

4. 1927 г. Г) роспуск Коминтерном КПЗБ

5. 1938 г. Д) создание БКРГ

4 уровень

1. Определите, что является причиной, а что следствием в следующих цепочках:

а) аресты активных деятелей национально-освободительного движения – роспуск КПЗБ;

б) национально-освободительное движение в Западной Беларуси – полонизация?

5 уровень

1. Докажите с помощью исторических примеров и фактов, что Западная Беларусь являлась аграрно-сырьевым придатком Польши;



Я.Зайц аў. Абарона Брэсцкайкрэпасці ў 1941 г.

ТЭМА: Пачатак Вялікай Айчыннай вайны

(параграф 22 вучэбнага дапаможніка)

  1. Ахарактэрызуйце мэты Германіі ў вайне супраць СССР.
  2. Якія мерапрыемствы былі праведзены савецай уладай ў першыя дні вайны?
  3. Назавіце асноўныя ваенныя дзеянні і асобы, якія былі з імі звязаны, якія адбываліся на беларускіх землях у першыя месяцы вайны. Якімі былі іх вынікі?

Ф и льм “Великая война. План“Барбаросса”

Фильм “План Барабаросса 22 июня”

ТЭМА: Германскі акупацыйны рэжым натэрыторыі Беларусі

(параграфы 23 вучэбнага дапаможніка)

  1. Што такое план “Ост”? Вызначце асноўныя накірункі акупацыйнай палітыкі фашысцкай Германіі на бел.землях.
  2. Што такое генацыд? Прывядзіце прыклады генацыда на бел.землях у перяыд Вялікай Айчынная вайны.
  3. Дайце значэнне паняццям “гета”, “остарбайтэры”, “калабаранты”.
  4. Якія арганізацыі дзейнічалі на акупіраванай тэрыторыі Беларусі і чаму гітлераўцы дазволілі іх стварыць?

ТЭМА: Масавая барацьба супраць германскіх акупантаў на тэрыторыі Беларусі

(параграфы 24-25 вучэбнага дапаможніка)

  1. Якімі былі формы барацьбы беларускага народа супраць германскіх акупантаў?
  2. Ахарактэрызуйце партызанскі рух на тэрыторыі Беларусі: першыя атрады, арганізацыя і агульнае кіраўніцтва з 1942 года, аперацыі, асобы.
  3. Ахарактэрызуйце падпольны рух на тэрыторыі Беларусі: мінскае падполле, аперацыі, асобы.
  4. Асаблівасці антыфашысцкай барацьбы ў Заходняй Беларусі.

Праверце свае веды:


В.Волкаў “Мінск. 3 ліпеня 1944”

ТЭМА: Вызваленне БССР ад германскіх захопнікаў

(параграф 26 вучэбнага дапаможніка)

1. Калі пачалося вызваленне Беларусі? Якія населеныя пункты былі вызвалены першымі?

2. Аперацыя “Баграціен”: калі праводзілася, яе мэты і вынікі, хто ўзначальваў франты і агульнае кіраўніцтва?

Беларусь в условиях германской оккупации.

Попытки государственного самоопределения Беларуси после Октябрьской революции.

Польско-советская война 1919–1921 гг. и второе провозглашенне Советской Социалистической Республики Беларуси.

Раздел II. БЕЛАРУСЬ В УСЛОВИЯХ СТАНОВЛЕНИЯ СОВЕТСКОГО ОБЩЕСТВА. ЗАПАДНАЯ БЕЛАРУСЬ ПОД ВЛАСТЬЮ ПОЛЬШИ

БССР в годы новой экономической политики . — План-конспект урока

Общественно-политическая жизнь БССР в 1920-е гг..

Политика белорусизации.

Проведение индустриализации в БССР.

Коллективизация сельского хозяйства в БССР . — План-конспект урока

Общественно-политическая жизнь в конце 1920-х — 1930-е гг. — План-конспект урока, План-конспект урока

Развитие образования, науки и культуры в БССР в 1920–1930-е гг. — План-конспект урока

Западная Беларусь под властью Польши.

Б елорусская культура в Западной Беларуси . — План-конспект урока

Раздел III. БССР В ГОДЫ ВТОРОЙ МИРОВОЙ
И ВЕЛИКОЙ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ВОЙН (10 ч)

Германский оккупационный режим.

Развертывание борьбы против оккупантов.

Расширение движения Сопротивления.

Освобождение БССР от германских захватчиков . — План-конспект урока

Вклад белорусского народа в победу над нацистской Германией.

БССР — участница основания ООН.

Дополнительно:

Полезно:

На сайте размещены отсканированные материалы (статьи) из печатных изданий "Беларускі гістарычны часопіс" и "Гісторыя і грамадазнаўства" (архив)

Читайте также: