Бабыщыкъуэ адакъэпщ краткое содержание

Обновлено: 07.07.2024

Данный урок посвящен жизни и творчеству черкесского писателя-поэта Хакунова Исуфа. Эта тема была раскрыта с использованием проектно-исследовательской работы учащихся. Также учащиеся были глубже ознакомлены с природой Кавказа.

ВложениеРазмер
Разработка урока 452.5 КБ
Оформление урока 89.5 КБ

Предварительный просмотр:

Темэр: Хьэкъун Исуф и

Егъэджак1уэр: Мыжей М.Г.

Мурадыр: усак1уэ Хьэкъун И. и творчествэм нэхъ куууэ нэ1уасэ хуэщ1ын,

и усэхэр ф1ыуэ ягъэлъагъун;

я усэ къеджэк1эм, я бзэм и зыужьыныгъэхэм хэгъэхъуэн;

я щ1ыналъэр, Хэкур ф1ыуэ ялъагъуу, иригушхуэу гъэсэн;

усак1уэм и сурэтыр, словарнэ псалъэхэр, альбом, усак1уэм теухуауэ, сурэтхэр,

усак1уэм и тхылъхэр, компьютер, проектор,

эпиграфхэр: Усак1уэ куэдым, Кавказ, уэ уи ц1эр

Ди тхыдэ дахэм хатхащ.

Дэтхэнэрей ц1ыхури и лъэпкъым и л1ык1уэщ, и напэщ, и акъылщ.

Урокым и ек1уэк1ык1эр

1. Къызэзыгъэпэщ дакъикъэ.

(хьэщ1эхэм сэлам яхын: бохъу апщий, ди егъэджак1уэхэ!)

Сэ Инжыджышхуэ къуажэм сыщыщщ, псыхъуит1 зэпысчри фи еджап1эм сыкъэк1уащ.

- - Ц1ык1ухэ, нобэрей дерсыр едгъэк1уэк1ыну хуитыныгъэ ди1эн щхьэк1э ди лъэпкъым и тхыдэр ф1ыуэ зэрытщ1эр къэдгъэлъэгъуэн хуейщ.

- Адыгэ лъэпкъым и л1акъуэхэр дапщэ хъурэт? Къысхуевбжэк1ыт ахэр.

(щырыщурэ кърабжэк1, макъамэм щ1эту )

1. къэбэрдейхэр 7.жанейхэр

2. беслъэнейхэр 8.шапсыгъхэр

- Фыкъызыхэк1а лъэпкъыр фощ1э, иджы фи бзэм и шэрыуагъым и беягъым деплъынщ, унэ лэжьыгъэр къэтпщытэж щ1ык1эурэ. Мы адыгэ л1акъуэ пщык1ут1ым я1у рылъащ илъэс мин бжыгъэк1э ди нэхъыжьхэм тхуахъума адыгэбзэр:

Слайд Ирипсалъэ, Адыгэщ1, адыгэбзэм

Тетыхунк1э уи дунейм адыгэпсэ!

11. Унэ лэжьыгъэр къэпщытэжын

- Адыгэпсэ зы1утхэм, лъэпкъыр ф1ыуэ зылъагъухэм я зы къудамэщ1эу фыкъыкъуэжащ фэри, ди щ1эблэ ц1ык1ухэ.

- Япэрауэ, хэт къызжи1эну сыт у/л фи1ар? (япэ гупым – щ1ымахуэм теухуа рассказ зэхэлъхьэн

Ет1уанэ гупым - щ1ымахуэм теухуа усэ къеджэн)

Рассказ нэхъыф1хэр къыжы1эн, анализ щ1ын.

Усэхэм гъэхуауэ къегъэджэн

Унэ лэжьыгъэмк1э микроитог щ1ын.

- Хъарзынэщ. Фи тхыгъэ ц1ык1ухэр хуабжьу гъэщ1эгъуэнхэщ, фи усэ къеджэк1эри тэмэмщ. Абы къегъэлъагъуэр фи бзэм гулъытэ хэха хуэфщ1у, и 1эфагъыр зэхэфщ1эу фызэрыщытыр.

Дэ псомк1и гуры1уэгъуэу щытын хуейщ бзэ зимы1э лъэпкъым гъащ1э зэримы1энур, зэрык1уэдыжынур. Фэ, ц1ык1ухэ, лъэныкъуэ псомк1и еджа, гъэса фыхъун папщ1э, фи адэ-анэр зэрыпсалъэ бзэр япэ ивгъэщу, фи гупсысэхэр кърифу1этэфын хуейщ.

Фщ1экъым, фэри къыфхэк1ынк1э хъунщ бзэм хуэлэжьа ди щ1эныгъэл1хэм хуэдэ зы.

- Къызжеф1эт, хэт сымэ фщ1эхэр ди усак1уэ тхак1уэ ц1эры1уэхэм ящыщу. (кърабжэк1)

Мисс ахэм ящыщ зыщ нобэ зи гугъу тщ1ынур.

- Дэтхэнэрей ц1ыхури и лъэпкъым и л1ык1уэщ, и напэщ, и акъылщ.

Адыгэбзэри ф1ыуэ илъагъуу, акъылыф1эу, адыгэ хабзэхэри и гъуэгугъэлъагъуэу ц1ыхугъэшхуэ зыхэлъа усак1уэ Хьэкъун Исуф , Хьисэ и къуэм нэхъ куууэ нэ1уасэ зыхуэтщ1ынущ.

Слайд (Хьэкъун И. и сурэтыр 1919 – 1998 )

- Ди адыгэ художественнэ литературэм хэлъхьэныгъэшхуэ хуэзыщ1а усак1уэхэм, тхак1уэхэм ящыщ зыщ.

Слайд И сабиигъуэр

Ар 1919 гъэм Инжыджышхуэ къуажэм къыщалъхуащ, ауэ и сабиигъуэр здек1уэк1ари, здэпсэуари Хьэбэзщ (и анэр Хьэбэз щыщт)

И адэшхуэ П1ат1 хуабжьу хуейт Исуф еджагъэшхуэ хъуну, ик1и илъэсих зэрырикъуу Исправнэ станицэм щеджэну ешэ. Ауэ абдеж куэдрэ щеджакъым. А зэманыр хьэлъэт, Советскэ властым бейхэм я мылъкур щытрахт. Абы хиубыдащ Хьисэ и унагъуэри. Арати, ек1уэл1ап1эншэу къэна Исуф и анэр и бынищыр игъусэу и дыщым къок1уэж ( К1эмрыгухэ). Исуфи и еджэным пещэ Хьэбэз еджап1эм, и адэшхуэ П1ат1 и уэсятыр и гум илъу. Илъэсибл еджап1эр тху защ1эк1э къиуха нэужь, Черкесскэ педучилищэм щ1охьэ. Пятигорскэ педагогическэ институтыр къеухри здеджа еджап1эм къегъэзэж егъэджак1уэу.

И творческэ лэжьыгъэр

2. Усэм къеджэн (егъэджак1уэр, макъамэ щ1эту)

- Сэ усэм сыкъеджэнущ, фэ зэхэфщ1эу фи тхылъхэмк1э фык1элъоплъ ик1и гу лъывотэ

къывгурымы1уэ псалъэ хэтмэ.

Уэздыгъей - сосна, псей – ель (сурэтк1э къэгъэлъэгъуэн) – Къущхьэхъу бгыжьхэм къыщэк1, псейр - гъэмахуи щ1ымахуи щхъуант1эу езыхьэк1, я пхъэр пхъэф1 ф1ы дыдэхэм ящыщщ, псэуалъэ зэмыл1эужьыгъуэ къыхах.

- Сыт мы усэр зытеухуар? (Кавказ щ1ыналъэм и дахагъым и беягъым)

Пэжщ, ц1ык1ухэ, усак1уэм къигъэлъэгъуащ Кавказым и лъэныкъуэ псори.

- Сыт усак1уэм зи гугъу ищ1хэр? (къуршыбгъэхэм, 1эщ хъушэ минхэм, гуэлхэм – сыт

зригъэлъытыр ? –гъуджэм, псыхэм, мэзхэм – сыт хуэдэ мэзхэм? – уэздыгъей, псей (сосновый лес), псэущхьэхэм, бгыхэм, губгъуэхэм, псэхуп1эхэм, псы хущхъуэхэм.

- Мы усэр сыт хуэдэ 1ыхьэхэу гуэша? ( Япэрауэ, къыщ1эдзап1э и1эщ – хэзыгъэгъуазэ,

адэк1э – Кавказым и теплъэр, Кавказым хуэуса усак1уэхэр, к1эух)

Хэзыгъэгъуазэ 1ыхьэм хэт къысхуеджэну?

- Дауэ къывгуры1уэрэ мы псалъэухахэм къарык1ыр? (усэм елэжьын щыщ1адзэм

- К1эухым хэт къысхуеджэн? Гъащ1эр сыт хуэдэу къыхэщыжрэ мыбдеж? (Гъащ1эр дахэу,

еф1ак1уэу, ц1ыхухэр тхъэжу)

- Сыт хуэдэ 1эмалхэмк1э къигъэлъагъуэрэ усак1уэм Кавказ природэм и дахагъыр?

Олицетворенэ – псэ зы1ут псэущхьэхэм я хьэлыр дунейм и къэхъукъащ1эхэм е

хьэпшыпхэм яхэлъу къэгъэлъэгъуэнырщ (щапхъэ)

- Хэт сымэ Кавказым хуэусауэ усэм къыхэщыжыр? (Урыс усак1уэшхуэхэу Пушкинрэ Лермонтоврэ)

-Пэж, Кавказым, адыгэ хэкум и дахагъымрэ и беягъымрэ тетхыхьахэщ усак1уэ куэд.

А.С. Пушкин ф1ыуэ илъагъут Кавказыр ик1и усэ куэд триусащ Кавказ щ1ыналъэм и прирдэм, адыгэ лъэпкъым я псэук1эм.

И зы усэ къытхуеджэнущ …

- Пушкин иужьк1э Кавказым и дахагъым дихьэхащ Лермонтоври. Илъэсих ф1эк1а мыхъуу ар щы1ащ Кавказым и анэшхуэм дэщ1ыгъуу. Абы иужьк1и куэдрэ щыхьэщ1ащ, тхыгъэ телъыджэ куэди щитхащ Кавказым деж, природэм, адыгэ бзылъхугъэм, теухуахэу.

- Нобэ ди дерсым къытхуеблэгъащ езы Лермонотов и щхьэк1э ик1и къытхуеджэнущ и зы усэ.

( зы еджак1уэ Лермонтов ещхьу хуэпауэ усэм къоджэ)

4. Усэр гъэбыдэжын.

- Кавказым и природэм здытепсэлъыхь сатырхэм фыкъысхуеджэ - япэ гупыр.

- Кавказым и мэзхэм здытепсэлъыхь сатырхэм фыкъысхуеджэ - ет1уанэ гупыр.

- Кавказым и губгъуэхэм здытепсэлъыхь сатырхэм фыкъысхуеджэ - ещанэ гупыр.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Рабочая программа по родной литературе (кабардино-черкесская) составлена на основе Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования, примерной программы по предмету и реализуется на базе учебных пособий: Багов Н.А., Балова Л.Ф., Агирбова З.Т. Кабардино-черкесская литература. 5 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Эржибов А.К. Кабардино-черкесская литература. 6 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Тимижев Х.Т., Балова Л.Ф. Кабардино-черкесская литература. 7 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Бижоев Б.Ч. Кабардино-черкесская литература. 8 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Хакуашев А.Х. Кабардино-черкесская литература. Хрестоматия. 9 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики.

Нормативные документы для составления рабочей программы:

Место учебного предмета в учебном плане.

Программа рассчитана на 51 час (1,5 часа в неделю).

(кабардино-черкесская)

1. воспитание духовно развитой личности, формирование гуманистического мировоззрения, гражданского сознания, чувства патриотизма, любви и уважения к родной литературе и культуре;

2. развитие эмоционального восприятия художественного текста, образного и аналитического мышления, творческого воображения, читательской культуры и понимания авторской позиции; развитие устной и письменной речи обучающихся;

3. освоение текстов художественных произведений в единстве формы и содержания, основных историко-литературных сведений и теоретико-литературных понятий;

4. овладение умениями анализа художественных произведений с привлечением базовых литературоведческих понятий и необходимых сведений по истории кабардино-черкесской литературы; выявления в произведениях конкретно-исторического, этнического и общечеловеческого содержания; грамотного использования кабардино-черкесского литературного языка при создании собственных устных и письменных высказываний.

Цель литературного образования определяет характер конкретных задач, которые решаются на уроках литературы. На этих уроках обучающиеся:

• читают и изучают лучшие произведения родной кабардино-черкесской литературы. Эти произведения изучаются с учетом образной природы искусства слова, опираясь на принципы единства художественной формы и содержания, связи искусства с жизнью, историзма;

• последовательно (поэтапно) формируют умение читать, комментировать, анализировать и интерпретировать художественный текст;

• формируют представление о литературе как виде искусства, знакомятся с литературным процессом и осознают его связь с процессом историческим;

• получают представление о месте литературного процесса в культуре республики и родного народа;

• совершенствуя читательское мастерство, целенаправленно развивают способности, необходимые для успешной социализации и самореализации личности;

• овладевают общеучебными умениями и универсальными учебными действиями (формулирование цели деятельности, ее планирования, осуществление библиографического поиска, умение находить и обрабатывать необходимую информацию из различных источников, включая Интернет и др.).

Реализация этих задач способствует формированию этнического и гражданского самосознания: духовно развитой личности, активно включенной в современную жизнь, освоившей опыт продуктивной коммуникации на родном языке.

II. ПЛАНИРУЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА

Личностные результаты обучающихся:

• формировать понимание значимости литературы как явления адыгской национальной и мировой культуры, важного средства сохранения и передачи нравственных ценностей и традиций народа;

• формировать мотивацию школьников к процессу изучения литературы как одного из учебных предметов, необходимых для самопознания своего дальнейшего развития и успешного обучения;

• формировать в процессе чтения нравственно развитую личность, любящую свою семью, культуру своего народа, свою Родину, обладающую высокой культурой общения;

• развивать духовно-нравственные качества личности, воспитать чувство любви к родному краю, уважительное отношение к кабардино-черкесской литературе, к литературе и культурам других народов;

• развивать личную ответственность за свои поступки в процессе чтения и при сопоставлении образов и персонажей из прочитанного произведения с собственным опытом.

Метапредметные результаты обучающихся:

• формировать способности принимать и сохранять цели и задачи учебной деятельности, поиска средств ее осуществления в процессе чтения и изучения литературного произведения;

• формировать умение использовать различные способы поиска информации (словари, энциклопедии, интернет-ресурсы и др.).

• развивать готовность слушать собеседника и вести диалог, готовность признавать возможность существования различных точек зрения и право каждого иметь свою: излагать свое мнение и аргументировать свою точку зрения и оценку событий при чтении и обсуждении художественных произведений кабардино-черкесской литературы;

• развивать интерес к исследовательской и проектной деятельности в процессе изучения курса кабардино-черкесской литературы, в том числе и для реализации личных притязаний и потребностей;

• умение понимать проблему, подбирать аргументы для подтверждения собственной гипотезы, выделять характерные причинно-следственные связи в устных и письменных высказываниях.

Предметные результаты обучающихся:

• понимание проблематики изученных произведений кабардино-черкесской литературы;

• понимание связи литературных произведений с эпохой их написания;

• умение анализировать литературное произведение: определять его принадлежность к одному из литературных родов и жанров; понимать и формулировать тему, идею, характеризовать его героев, сопоставлять героев одного или нескольких произведений;

• определение в произведении сюжета, композиции, изобразительно-выразительных средств языка, понимание их роли в раскрытии идейно-художественного содержания произведения;

• владение элементарными литературными терминами;

• понимание авторской позиции и свое отношение к ней;

• восприятие на слух литературных произведений разных жанров, и их осознанное чтение;

• умение пересказывать прозаические произведения или их отрывки с использованием образных средств кабардино-черкесского языка и цитат из текста; отвечать на вопросы по прослушанному или прочитанному тексту;

• создавать устные монологические высказывания; вести диалог;

• написание классных и домашних изложений и сочинений на темы, связанные с тематикой и проблематикой изученных произведений, творческих работ, рефератов на литературные и общекультурные темы.

Требования к достижению планируемых результатов направлены на реализацию деятельностного, практико-ориентированного и личностно-ориентированного подходов: освоение обучающимися интеллектуальной и практической деятельности; овладение знаниями и умениями, востребованными в повседневной жизни, позволяющими ориентироваться в окружающем мире, значимыми для сохранения окружающей среды и собственного здоровья.

III. СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА :

Хэзыгъэгъуазэ

Литературэр гъуазджэм и зы пкъыгъуэу, абы гъащIэр къигъэлъагъуэу зэрыщытыр. Адрейхэм къащхьэщыкIыу абы гъащIэм и лъэныкъуэ зэхуэмыдэхэр - блэкIар, екIуэкIыр, къэкIуэнур - художественнэ образкIэ ди пащхьэ къызэрырилъхьэр. Предмет щхьэхуэу ар еджапIэм зэрыщаджыр, абы щиубыд увыпIэр, ЕджакIуэхэм я гупсысэм, зэхэщIыкIым зиужьын, гъэсэныгъэ екIу ягъуэтын, псэлъэкIэ тэмэм ящIэн, дахагъэр зищIысыр къагурыIуэн, фIымрэ Iеймрэ зэхагъэкIыф хъун папщIэ, литературэм игъэзащIэ къалэнхэр.

Адыгэ IуэрыIуатэ. Хэзыгъэгъуазэ

IуэрыIуатэкIэ зэджэмрэ абы и пкъыгъуэхэмрэ. IуэрыIуатэм и плъыфэ нэхъыщхьэхэр: ар жьэрыIуэтэжурэ зэрызекIуэр, къэзыIуэтэжым и гурыхуагъэмрэ Iэзагъымрэ зэрелъытар, зым хэхауэ имейуэ, цIыхубэм я зэхуэдэу, къэзыIуэтэжми, зэхэзыхыу зыIуэтэжми я зэхуэдэу зэрыщытыр, абы къыхэкIыуи цIыхубэ творчествэу зэралъытэр. Таурыхъхэр, нэгъуэщIу мы жанрым зэреджэхэр - псысэ, шыпсэ.

Таурыхъыр зытеухуа Iуэхугъуэр. ЩакIуэхэм кърахужьа Дыгъужьыр ЛIыжь цIыкIум къызэрыригъэлыр. Дыгъужьыр фIы къыхуэзыщIам къызэрыхущIэкIыжар; ЛIыжь цIыкIур къызэрела щIыкIэр. Бажэм и образыр таурыхъым къызэрыхэщыр. НэгъуэщI псэущхьэхэу абы дызыщрихьэлIэхэр. Таурыхъым дызыхуиущийхэр: фIы къыпхуэзыщIэм фIыуэ хущытыжын; фIы къыпхуэзыщIэм ухуэмеиж хъуа щхьэкIэ, лей емыхыжын, сыт щыгъуи захуэм и телъхьэу щытын.

Джэдум Iэмалу къигупсысар. Дзыгъуэхэр жыIэзыфIэщу зэрыщытым зэрытекIуэдэжар. Мы таурыхъыр лIэужьыгъуэкIэ зыхуэдэр - псэущхьэхэм ятеухуа таурыхъыу зэрыщытыр. Апхуэдэу иджыри дызыщыгъуазэхэр. Псэущхьэхэм ятеухуами, цIыхухэм я гъащIэм ещхьу абыхэм къахэщыжхэр.

ПкIауэ зи цIэ лIы цIыкIум и Iуэхухэр къызэрекIуэкIар: ар мыIэзэу Iэзафэ зытригъауэу, абы хъер къызэрыхихыфар. Мыпхуэдэ таурыхъхэм нэхъыбэу ягъэзащIэ къалэныр – зэш трагъэууэ, цIыхум и Iэмалшыгъэхэм зрагъэужьу зэрыщытыр.

Л и т е р а т у рэ м и т е о р и е. ЦIыхубэ таурыхъхэр; таурыхъ лIэужьыгъуэхэр.

Къуажэхьхэр.

Къуажэхь джэгукIэр, езы псалъэр къыщIежьар, къыщагъэсэбэп хабзэ псалъэ зэдзахэр. Къуажэхь нэхъ дахэу, къэщIэгъуейуэ еджакIуэхэм ящIэхэр. А IуэрыIуатэ лIэужьыгъуэм сабийм и зэхэщIыкIым хэхъуэнымкIэ мыхьэнэуэ иIэр.

КъуажэхькIэ зэпеуэ егъэкIуэкIын.

ПсынщIэрыпсалъэхэр.

ПсынщIэрыпсалъэу еджакIуэхэр зыщыгъуазэр, ахэр къызэраIуэтэфыр икIи абыхэм зэштегъэу мыхьэнэ нэхъ имыIэу зэ еплъыгъуэкIэ къызэрыпщыхъур. Анэдэлъхубзэр фIыуэ пщIэнымкIэ, ар бгъэбзэрэбзэфу щытынымкIэ мы IуэрыIуатэ лIэужьыгъуэм мыхьэнэуэ иIэр.ПсынщIэрыпсалъэкIэ зэпеуэ егъэкIуэкIын.

Псалъэжьхэр.

Псалъэжьхэр я закъуэ дыдэу бзэм зэрыхэмытыр, атIэ нэхъыбэм ахэр псалъэм къызэрыдэкIуэр. Ахэр къызэрыгуэкI псалъэхэм елъытауэ нэхъ шэрыуэу, гупсысэ куу ящIэлъу, зэгъэкIукIэ дахэ яIэрэ псэр яхьэхуу, гум иубыдэгъуафIэу зэрыщытыр. Псалъэжьхэм я тематикэм гъащIэм и лъэныкъуэ псори къызэрызэщIиубыдэр.

Хъыбар гъэщIэгъуэн зиIэ псалъэжьхэр. А хъыбархэр IуэрыIуатэм и пкъыгъуэ щхьэхуэу зэрыщытыр.

КIыщокъуэ А.П.

Псысэм и зэпкърыхыныгъэмк1э лэжьыгъэ.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Литературэ псысэкIэ зэджэр, абы и лIэужьыгъуэхэр. IуэрыIуатэми литературэми я щэнхэр абы зэрыхэплъагъуэр.

УсакIуэм теухуа псалъэ.3ыIэрыгъэхьэгъуейуэ щытми, ерыщу щIэкъум и мурадыр зэрызэIэригъэхьэфыр, гугъэр адэ щIэиныфIу цIыхум къызэрыдэгъуэгурыкIуэр «Бэлыхь зимы1эр захуагъэщ усэм къызэрыщыгъэлъэгъуар.

Усэм и гъэпсыкIэр.

Къыддэпсэу лъэпкъхэм я литературэ

Усэм и гупсысэ нэхъыщхьэр.

ЩоджэнцIыкIу А. I.

Усэм и гъэпсыкIэр, и бзэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Усэм и нэщэнэ нэхъыщхьэхэр. Эпитетыр, абы и къэгъэсэбэпыкIэхэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Художественнэ литературэм и пкъыгъуэ нэхъыщхьэхэр: усыгъэр, прозэр, драматургиер.Рассказ жанрыр.

Усэм и художественнэ гъэпсыкIэр, и бзэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Художественнэ тхыгъэм и темэмрэ и идеемрэ.

Къыддэпсэу лъэпкъхэм я литературэ

Къашыргъэ Хь.Хь.

ЩIэныгъэншагъэм ахэр зыхидзэ Iуэху дыхьэшхэныр; псэууэ къызэрелам щхьэкIэ, тхьэлъэIу ящIыну яужь зэрихьэр.

Рассказым и художественнэ гъэпсыкIэр.

Къагъырмэс Б.Хь.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Зэгъэпщэныгьэ, къэгъэпсэуныгъэ художественнэ Iэмалхэр.

Гъубжокъуэ Л.М.

Щомахуэ А.Къ.

Открытый урок по теме А. Шогенцукова

Нэрылъагъу пособиехэр : Щоджэнц I ык I у Алий и портретыр, тхылъхэм я выставкэ, плакатхэр.

Урокым и ек I уэк I ык I эр.

I . Къызэзгъэпэщ дакъикъэ.

II . Урок блэк I ам яджар къэпщытэжын.

1.Инд. опрос карточкэк1э гъэлэжьэн (нэрыбгит I ым Щоджэнц I ык I у Алий и биографиер ятхыж).

2. Фронтальнэ опрос .

-Сыт у/лэжь. фи I ар?

-Хэт Щоджэнц I ык I у Алий? Сыт а тхак I уэм хужыф I эфынур?

-( Щоджэнц I ык I у Алий тхак I уэщ, усак I уэщ. Адыгэ литературэм зи ц1эр дыщэпск1э хэзытха усак1уэщ.)

- Сыт хуэдэ тхыгъэ хэр итхауэ фщ1эрэ фэ?

3.Егъэджак1уэм и псалъэхэр.

Пэжщ Щоджэнц I ык I у Алий хэлъхьэныгъэшхуэ хуищ1ащ ди адыгэ литературэм зыригъэужьын папщ1эк1э. И тхыгъэхэм куэду феджэнущ ищхьэ классхэм.Абы и тхыгъэ налкъутхэр дунейм къызэрытехьэрэ зэманыф1 дэк1а щхьэк1э, я пщ1эр, я мыхьэнэр, лъэпкъ тхъылъеджэм хуи1э лъагъуныгъэр нэхъ лъагэ хъуа ф1эк1а, зык1и нэхъ къэлъэхъшакъым . Абыхэм я жьы къабзэм, я бзий нэхум ноби добжьыф1э, догъагъэ адыгэ литературэр, абы и дэтхэнэ ехъул1эныгъэми на1уэу хыболъагъуэ, а усак1уэ псэемыблэжым и 1эрык1хэр, езы зэман дыдэр зыпэмылъэщыфар. Усак1уэм и тхыгъэ хьэлэмэтхэр псэунущ зы адыгэ дунейм тетыху.

III .Бзэм зезыгъэужь лэжьыгъэ.

Адрей урокым зи гугъ дымыщ1ыфауэ, нобэ зы хьэлэмэт вжес1энщ.

Щоджэнц I ык I у Алий 1936 гъэм ди лъахэм щы1ащ. Апщыгъуэм ар 1ущ1ащ ди тхак1уэ, усак1уэ гъуэзэджэ Уэхъутэ Абдулыхьи. Ди Хэкур ф1ыщэу зэрилъэгъуар къригъэлъагъуэу, I эдииху чэщанэм и фэеплъу итхащ мы усэри фыкъеда1уэт.

I эдииху.

1. Салам узохыжыр Инжыджым,

Л1эщ1ыгъэ усэхэр жызы1эм,

Ижь 1уэры1уэтахэр зезыхьэм.

2. А псы уэрышхуэр зи лъабжьэм,

Шыху лъагъуэм хуэдэу щолъагъуэ,

Гъэмахуэ дыгъэм пэлыду

Абджыфэм ещхьу къы1уедзэ.

3.Сэ а псы ябгэм и нэзу

Пшэр зи т1ысып1эм сытетщ.

Пшэ гуп хъар п1ащ1эхэр си щхьэгум

Къытелъ сф1эщ1ыжу гъунэгъущ.

IV . Темэщ1эм елэжьын.

1. Хэзышэ псалъэ .

2. Словарнэ лэжьыгъэ.

Хэт дауэ къыгуры1уа мы псалъэхэр тхыгъэм фыщеджэм .

· Пут – 16 кг.

· Пщ1анэ - гъавэ къэк1агъэщ1э щхъуант1э

· Даущ ерухэр - губжь зыщ1эту 1эуэлъауэу ежэх псы

· Нэкъыф1эщ 1- нэм илъагъу псори

· Дестынэ - зы гектар

· Сарыкъ - хьэжы пы1э

· Ят1э щыкъыр - ят1э тыкъыр

· Къэлътмакъ зэпедзэк1 – къэп л1эужъыгъуэ, хъуржынит1 зэпыту

· Лэп1анк1э – шэмэдж зэрагъэжан

· Л1ыщ1э – бийм пщ1эк1э хуэлажьэ ц1ыху.

· Къулъшыкъу - пщэдджыжьым сыхьэтыр 9- хэм деж

· Дзэху удз – лъэдий захуэу дэжей удз.

V . Темэщ1эр гъэбыдэжын.

- Ат1э, псори феджауэ солъытэ, ауэ нэхъ къыхэгъэбелджылык1ауэ иныкъуэм загъэхьэзыращи девгъэдэ1ут. Иужьк1э мис мы упщ1э фхуэзгъэувхэм жэуап къефтыфын папщ1э.

1. Фэ щымыуауэ къэфлъытэрэ Хьэмид суд пащхьэм имыхьэу хьэжым зэрыгуры1уар?

2. Федэ1уа иужьк1э хьэжым хар-кэ етын. Хьэсет хар-кэ етын.

2. Хьэмидрэ Хьэжымрэ я зэпсэлъэныгъэмэр инсценировать ящ1.

3. Еджак1уэхэм падзэ.

4. Мурат, Хьэсет Мусэ сымэ я зэпсэлъэныгъэр.

5. Пщы1эм хьэжыр къызэрытехьам щ1эдэ1ун.

4. Хьэжымрэ Хьэмидрэ я зэпсэлъэныгъэр инсц-ть щ1ын.

VI .Урокыр гъэбыдэжын .

Упщ1э згъэувахэу щытахэм и жэуап ирегъэтыжын:

1. Фэ щымыуауэ къэфлъытэрэ Хьэмид суд пащхьэм имыхьэу хьэжым зэрыгуры1уар?

2. Хьэжым хар-кэ ирегъэтын. Хьэсет хар-кэ ирегъэтын.

3.Псори хьэлэмэту къывгуры1уащ.

Ауэ сыхуейт къэвгъэлъэгъуэжыну тхак1уэм къигъэлъэгъуа худ.1эмалхэр?

- Сыт пейзажк1э зэджэр?

- Сыт олицетворенэк1э зэджэр?

- Сыт метафорэк1э зэджэр?

4 . Оценкэ гъэувын.

VII . У\л ятын.

Нэхъ уигу щ1ыхьа 1ыхьэм сурэт хуэщ1ын; тхыгъэм и щ1агъым щ1эт упщ1эхэм жэуап етын.

+

2 Смотреть ответы Добавь ответ +10 баллов


Ответы 2

+

А по русски можно

+

Относятся к разным видам одного рода – смородина, видовое название состоит из двух слов, смородина черная, смородина красная

Другие вопросы по Другим предметам

Категория

Категория

Что может передавать гармония ? что состовляет основа гармонии ? что такое диз гармонии ? нарушение гармонии.

Категория

Категория

Слогикой найдите ошибки в ниже примерах определений: 1) сутки – это отрезок времени, в течение которого земля делает полный оборот вокруг своей 2) жанр – это устойчивая форма каког.

Категория

Расчитайте значения параметров эквивалентных источников напряжения ruи eu по отношению к зажимам а и б.

Читайте также: