Сочинение о деревне на марийском языке

Обновлено: 05.07.2024

счастья внутри человека. Эта страна очень добрая и дружная. У меня она есть и мне там очень нравится.

Мне кажется, что исходя из жизненного опыта, родители отдали предпочтение марийской национальной школе. Учусь в Мари-Суксинской средней школе с 5 класса. Мне очень нравится моя школа. Школа – мой второй дом.

В нашей школе учатся дети разных национальностей. Есть татары, марийцы, русские, учились и армяне. Но это не мешает нам дружить. Мы вместе учимся, ходим в различные секции и даже не замечаем различия между собой.

Все мы живем в одной стране, где есть свои правила и традиции, которые необходимо соблюдать. В школе мы учим все уроки на русском языке. Нам это кажется нормальным и обычным делом. В то же время в школе созданы все условия для изучения татарского языка, с пятого класса учу марийский язык. Принимаю участие на олимпиадах школьников по марийскому языку и литературе, по татарскому языку и литературе. Два года подряд становилась победителем районной олимпиады, принимала участие и на республиканском туре Всероссийской олимпиады по татарскому языку и литературе. Нам можно немножко позавидовать, потому что с рождения знаем два языка, в школе изучаем сразу четыре языка: русский, татарский, марийский, английский. Во всех семьях дети дома общаются на своем родном языке.

А ребята других национальностей с уважением относятся к нашим традициям. Они принимают участие в народных гуляньях, отмечают с нами Рождество и Новый год. Также и мы должны относиться к их традициям с уважением, а не смеяться над ними.

Наши учителя учат нас сострадать, понимать друг друга. Приятно жить в такой школьной семье, где нет нетерпимого отношения к детям различных цветов кожи, веры, культуры и языков. Мы никогда не ссоримся, дорожим любовью близких, сострадаем чужому горю сердцем, а не на словах. У людей на Земле больше общего, чем различий.

Предварительный просмотр:

Пыжаш порт лийшаш кажне енын,

Да кажнын шепка – ял лийшаш.

Татарстан Республикысе Актаныш районышто сылне пуртусан Мари-Суксу ял уло. Тушто марий калык ила. Калык тиде ялым Йушто Памаш манын лумда. Тыште мемнан портна, тушто ила мыйын ешем. Айдемылан еш деч шерге мо уло? Еш – тун энертышна, шочмо пыжашна. Мыйын ачам, Валерий Минлигареевич, авам, Маруся Исламгалиевна, тиде ялыштак шочын кушкыныт. Кум патыр эргым куштен, кугу илыш корныш луктыт. Ачам – туныктышо, авам школнан кочмыверыштыже повар, тудын ямдылыме кочкышыжым тамлен ончет – йылметым нелат.

Айдемын илышыже лым лийде йогышо энер дене иктак. Изенер кугурак вудыш ушна. Но тенызыш йоген пура гын, лумжо йомеш. Айдемынат тыгак: умыржо шуэшат, ош туня дене чеверласа. Пагыт эртыме семын лумжо йомеш, тудым йоршынат монден кертыт. Мыйын шонымаште, тыге лийшаш огыл… Мый шкемын тукым вожем палем, тудын дене кугешнем.

Минлегарай кочам, ачамын ачаже, ялын ик мастар кидан енже лийын. Тудо техникым йоратен. Ялыште икымше мотоциклан енат тудо лийын. Нимогай паша деч лудын огыл: механизатор, завхоз, колызо лийын, вакшыште ыштен, шуко енлан портышкемым йорен пуэн. Эше тудо ялыште икымше фотограф улмаш.

Но шочмо ял гыч ойган увер толын: кочам колен. Ачамлан ялышке портылаш логалын да ял школышто йоча-влаклан биологийым туныкташ туналын. Пашажым пеш йоратен шынден. Школ пакчам ончымаштат кугу надырым пыштен. Татарстан Республикыште эртаралтме школ пакча-влак кокласе турло конкурслаште участвоватленыт: кумшо, вара кок гана икымше верыш лектыныт. Озан олаш кок гана Всероссийский выставкыш школын чапшым аралаш да пашам ончыкташ миен. Уста педагогын фотографийже Татарстан образований министерствын пырдыжыштыже кечен.

Мый ачам дене кугешнем. Вет тудо шочмо йылмыжым, калыкшым уло чонжо дене йората. Ачам чын патриот улеш. Ача ден авам кокласе ваш-ваш умылымаш, калык верч тыршымаш – чыла тиде мыланна, самырык тукымлан, пример.

Жап эркын ончыко кая… Кунам мыйын ешем иквереш погына, тыглай кечат пайремла чучеш. Мыйын эн лишыл, йоратыме енем-влак улыт. Могай мый пиалан улам!

Возен: Ахметзянов Леонтий Валерьевич

Туныктышо: Галиева Ирина Александровна

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Наша деревня протянулась с юга на север, где живут дружной семьей представители разных национальностей: татары, марийцы, башкиры, чуваши, русские. Исторически в состав её вошли две деревни: Баймурза I и Баймурза II. Коренным населением Баймурзы I являются в основном марийцы. Я живу в этой деревне. И самое интересное, что жители моей деревни все являются родственниками. Поэтому целью моей работы стало историко-биографическое исследование д. Баймурза Белебеевского района.
История моей деревни уходит своими корнями в ХVI век, Борьба русского государства и Казанского ханства, завершившаяся в 1552 году падением Казани, явилась основным фактором, положившим начало массовым переселениям марийцев в восток. Уходили, боясь возмездия за сражение в составе ханских войсков русских, страшась крещения, бежали от произвола и побора царских носищ. Отток марийцев в Закамье и в Башкирию продолжался до конца ХVIII века. Шли проторенными путями, надеясь сохранить религию предков, свободу, традиции и обычаи, обрести земли.
Первым переселенцем в мою деревню был Морза, который приехал из Шаранского района. Он обосновался здесь вместе с братьями, построил дом. Говорят, что именно он на шл заниматься бортничеством. Вокруг было много лесов, где росли липы. Сейчас в ваших лесах липа — редкость. Здесь история села, по словам старожилов, прорывается.
До революции в деревне имелась начальная школа, где велось преподавание на марийском языке. В деревне насчитывалось 30-40 дворов.
В работе представлены этническая история марийцев и их расселение на территории Башкирии, организация колхоза в деревне, судьбы моих родственников в суровые годы Великой Отечественной войны; легенды, рассказанные моей бабушкой Ишимбаевой Махмузой и старожилами моей деревни, шежере рода Исамгула, Ислибая, Ишимбая.
Значительная часть марийцев Башкортостана — жители сельской местности. Самые южные марийские деревни — Аккаен и Метев- Аккубяк — находятся в долине реки Усень — правого притока Ика (Белебеевский район).
А вот о марийцах, проживающих в нашей деревне, точных сведений пока нет. Поэтому меня заинтересовала эта работа, и поставила перед собой цель — изучить историю моей деревни; узнать как можно больше о своих родственниках, их культуре, традициях и обычаях марийского народа.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Результат проектой работы по теме "Моя родословная" Сочинение на марийском языке.

Филиал муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения Лицей №1 им. Флорида Булякова с.Мишкино ООШ с. Ленинское муниципального района Мишкинский район Республики Башкортостан

Конкурсная творческая работа (сочинение) в рамках Дней марийской культуры в муниципальном районе Мишкинский район Республика Башкортостан ученицы 3 класса Алетдиновой Александры.

Учитель: Шулепова Тамара Дмитриевна


Шочмо йылме! Марий йылме!

Моткоч тыйым йоратем.

Изинек ойлаш туналме

Пойдарен мут памашем.

-Мый авамым, ачамым, изамым, кувавайым да кочайемым пеш йоратем. А эше мыйын кугезе ковам уло. Тудын лумжо Самига Айгузиновна Аликаева. Тений кугезе кувавамлан кандашле кок ияй теме. Мыланем тудын йоча годсо жапше да илышыже нерген каласкалымыжым колыштам онай.

Пеш шуко онайым пален налмеке,ме тукымвож пушенгым ыштышна. Нигунам шке родо - тукыметым мондаш огеш кул!


Кувавайын каласкалымыж гыч, пеш шуко онайым шке родо тукымем нерген пален нальым.

Мутлан: ончыч кресаньык ешыште пеш шуко йоча лийын. Ожно ик портышто кок-кум еш пеш келшен иленыт. Ешыште чыла йулам да обычайым шуктеныт. Шуко турло онай луман лийыныт. Мый шке кугезе кувавам дене кугешнем. Тудо пеш поро. Шонго улеш гынат, эше яшката кап-кылан удырамаш. Умыржо мучко совхозышто пашам тыршен ыштен. Кеч-могай пашаштат туналме пашажым мучашке шуктен. Мемнан элна пашажым аклен тудым ятыр медаль дене палемден.

Сар жап туналме годым, кугезе кувавам вич ияш лийын. Сар жапысе илышым пеш сай шарна. Йоча — влаклан тунам пеш неле лийын. Кочкаш ситен огыл. Нунылан кугыен — влак дене пыпля пашам ышташ пернен.

Ме ешыштына чыла марий йулам шуктена. Мыйын авам марий традицийым шуя. Марла тувырым, ончылшовычым пеш чевер турла. Чыла пайремымат шке ешыштына пырля эртарена.Эрдене икте-весыланна поро эрым тыланена, а кастене малаш вочмо годым сайын малыза манын каласена.

Кувавам лончылен-лончылен, кажне пайремым кузе эртараш кулмо нерген умылтара: "У ий пайремым", Шорыкйолым", Уярням", "Кугечым" да "Семыкым".

Эше ме кугече пайрем годым ойоро-влакым шуктена.

Кечывал эртымеш пошкудо деке пураш ок лий.

Кечывал эртымеш упым шераш ок лий.

Кугу йук ден кутыраш,тумам лукташ ок лий.

Оксам арамеш огыт пу.

Кугу пашам огыт тунал.

Мый куанен каласем: "Мыйын ешем-мыйын поянлыкем! Марий калыкын духовный илышыжым, шкенан родо тукымнам палашлан обычайжым,культурыжым да йулажым шукташ кулеш. Родо тукымын илышыже-тиде тичмаш поянлык.

Кочам Анатолий да кувавам Софья.



Ачам Анатолий да авам Алена.

Читайте также: