Роль учителя в обществе сочинение на английском

Обновлено: 07.07.2024

Some people say that the teacher plays the most important role in effective education but others claim that it only depends on the efforts of the students themselves. In this essay I am going to speculate on this issue.

Personally, I strongly believe that teacher is really meaning component in successful education. To begin with, master is the best source of knowledge. I am sure that teacher, who has lots of experience, useful information, can help to get success of education. Moreover, lecturer, who can interest students in his subject by presenting it in an exciting way, is gorgeous. Pupils will follow and learn this discipline with pleasure.

However, there is an opposing opinion. Others believe that learner should understand the importance of education by himself. If he does not want, no one will force him.

Student, who has some interest in subject, will find the information, will learn by himself, and teacher will not play any role in it.

Nevertheless, I cannot agree with this opinion because the teacher can motivate and the student may not even guess that he has a predisposition to the subject.

Taking into consideration different opinions on this issue, I want to say that success of education mostly depends on teacher but do not forget about the diligence of the student himself.

Некоторые люди говорят, что учитель играет самую важную роль в эффективном обучении, но другие утверждают, что это зависит только от усилий самих учеников. В этом эссе я собираюсь поразмышлять над этим вопросом.

Лично я твердо верю, что учитель — это действительно значимая составляющая успешного обучения. Начнем с того, что мастер — лучший источник знаний. Уверена, что учитель, имеющий большой опыт, полезную информацию, может помочь добиться успеха в обучении. Кроме того, великолепен преподаватель, который может заинтересовать студентов своим предметом, увлекательно излагая его. Ученики с удовольствием будут следить и изучать эту дисциплину.

Однако есть и противоположное мнение. Другие считают, что учащийся должен сам понимать важность образования. Если он не захочет, никто его не заставит. Студент, интересующийся предметом, найдёт информацию, будет учиться сам, и учитель не будет играть в этом никакой роли.

Тем не менее, я не могу согласиться с этим мнением, потому что учитель может мотивировать, а ученик может даже не догадываться, что у него есть предрасположенность к предмету.

Учитывая разные мнения по этому поводу, хочу сказать, что успех обучения во многом зависит от учителя, но не забывайте и о стараниях самого ученика.

Внимание!
Если Вы заметили ошибку или опечатку, выделите текст и нажмите Ctrl+Enter.
Тем самым окажете неоценимую пользу проекту и другим читателям.

Учитель: преимущества и недостатки профессии / A Teacher: Advantages and Drawbacks of the Profession

They say teaching is a calling. Not every person fit this job and would enjoy it. The same time many teachers love their job and feel satisfaction of the work.

First of all it is a profession for extraverts. A teacher not only tells some facts, he (or she) has to establish a contact with the audience, to get feedback from the pupils. It is a serious emotional strain. But the reward is to see the progress of the students.

Many school teachers consider a long summer vacation a big advantage of their profession. It may last up to 56 days. Tough in reality they may have to spend some time on upgrading the curriculum, preparing presentations and so on.

Some people think that school teachers have shorter working day. But it is not entirely true. After the lessons are over they have to check homework, prepare for the next day and fill in different documents. Besides they need to communicate with pupils’ parents if any questions occur.

While it is a pleasure to teach someone who wants to learn, low motivated students complicate the work significantly. Some children just misbehave in school; others have attention deficit hyperactivity disorder or other problems. It might be very exhausting to deal with them.

As for salaries, well, the income is stable, but unfortunately this profession won’t make you rich. Sometimes teachers give private lessons to earn more.

Good teachers not only educate kids, but inspire them, help to develop their talents, learn critical thinking. So this profession is very important for our society. But it is a tough job.

Говорят, быть учителем - это призвание. Не каждый человек подходит для этой работы, и не всем она нравится. В то же время многие преподаватели любят свою работу и испытывают удовлетворение от своей деятельности.

Прежде всего, это профессия для экстравертов. Учитель не просто сообщает какие-то факты, он должен устанавливать контакт с аудиторией, получать обратную связь от учеников. Это серьезное эмоциональное напряжение. Зато всегда приятно видеть успехи учеников.

Многие школьные учителя считают долгий летний отпуск большим преимуществом своей профессии. Он может длиться до 56 дней. На самом деле бывает, что им приходится тратить некоторое время на обновление учебной программы, подготовку презентаций и подобные дела.

Некоторые люди думают, что у школьных учителей рабочий день короче. Но это не совсем так. После окончания уроков они должны проверить домашнее задание, подготовиться к следующему дню и заполнить различные документы. Кроме того, они должны общаться с родителями учеников, если возникнут какие-либо вопросы.

Приятно учить того, кто в этом заинтересован, а вот учащиеся с низкой мотивацией усложняют работу. Некоторые дети просто плохо себя ведут в школе; другие имеют синдром дефицита внимания и гиперактивности или другие проблемы. Работать с ними очень сложно.

Что касается зарплат, то доходы стабильны, но, к сожалению, эта профессия не сделает вас богатым. Иногда учителя дают частные уроки в целях дополнительного заработка.

Хорошие учителя не только дают детям знания, но и вдохновляют их, помогают развивать таланты, учат критическому мышлению. Поэтому эта профессия очень важна для нашего общества. Но это трудная работа.

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Isupova Tatiana Petrovna,

Khabarovsk, 04.02.200 9

Master class

The teacher’s leading role in modern society.”

“ Every teacher of the foreign language must

discover ways and methods of teaching of

such a language, which is used in real life.

So, in real life there are three leading forces:

Usefulness, expectations and

emotions.” P. Garway

The role of a teacher in society is both significant and valuable. It has far-reaching

influence on the society he lives in and no other personality can have

an influence more profound than that of a teacher. Students are deeply affected

by the teacher’s love and affection, his character, his competence, and his moral

commitment. Very often a teacher becomes a model for his students. The students

try to follow their teacher in his manners, costumes, etiquette, style of the

conversation.

Every day we welcome students into our classes, give them a key to a new language and

guide them on a journey of discovery of a new land and a new world of ideas.

There are a lot of methods and techniques nowadays. And it’s for the teacher to decide which one is

the best for this or that class.

But EL teachers are sometimes faced with a situation in which students are not making progress in

developing their communicative skills. To avoid this I’m sure, teaching English must go out the

frames of teaching it as a subject only. It means, that teaching oral speech, listening comprehension,

reading and writing must be closely connected and directed first of all to creating the interest of a

student, must help him to find himself in this life.

2.While watching TV, taking part in conferences , I noticed that people are often faced with

the problem of misunderstanding of how to behave themselves, when they take part in

debates or talk shows. They often shout, insist on their own point of view being the only

right, and interrupt each other.

A key advantage for language teachers of debate format is that it encourages all members to participate throughout the event.

3.Many students have ranked debate as their favorite activity. These comments typically reflect students' positive attitude toward the debate activity.

“ I liked debate the best. It was the first time I told about my opinion.”

“ I think the debate was the best because I could work with classmates and that made me proud of myself. These are the comments of the students who are often characterized as being unmotivated and reserved. Yet their enthusiasm for debate and their performance in debate events challenges this stereotype. For these students, debate clearly is a meaningful way to practice language skills. The enthusiasm expressed by the students has motivated me

to learn more about how debate can be used to teach language.

Now I’d like to ask you couple of questions

What is a debate?

Have you ever taken part in a debate?
What was the debate about?

Who takes part in debates?

Why do we have debates?

What happens in a debate?

Where do we sit in a debate?

Explain that during a debate Pp should follow
certain rules. Ask them to follow the rules
and choose those which are
appropriate to the debate.

To your mind, what are the rules of the debate?

First of all, I teach my students some psychological principles of the ability to listen and to speak. They know exactly well, that in the dialogue, they need first to listen, then to speak. “Let me listen, than I’m UNDRESTOOD.

If you don’t agree, try to be firm and polite. Be ready to understand your partner.

Don’t interrupt when others speak.

Raise your hand when you want to speak.

Respect other’s people opinion.

Keep the time limit.

Clap, when you agree.

Find good arguments.

Give reasons.

When the class agrees
on the rules, write them on the board. Explain that everyone should follow them during the debate.

Explain that you will not take part in the debate.
A chairperson will be in charge and Pp must do what he / she says. Explain that at the end of the
debate the chairperson will ask them to vote.

At that point they may vote according to their own ideas,

not according to their role in the debate.

Choose one P to be a chairperson. Explain that there are two aspects to his / her role. She / he is to organize the discussion so that it goes smoothly and must also make sure each side gets a fair chance.

to put their points. You could make these two aspects assessment criteria for the chairperson.

You could choose the best pupil in the class to be chairperson.

Because the chairperson is not allowed to express his / her opinions during a debate, but can only organize the debate, if you choose a strong P' make sure that this P doesn't dominate the discussion or impose his / her opinions . Introduce the topic Pp are going to
debate in the lesson.

Split the class into two groups. Group A agrees with the topic, and Group B is against it.

Tell the groups that they should write a list of reasons they think the other group will give.
Opposite each reason they should write their own reason. Groups have ten to fifteen minutes to
write their lists.

Once groups have started their work , talk to the chairperson to prepare him / her to act out the
role . Go through the list of phrases, help with the language if necessary and practice the pronunciation.

Suggestion:

If you think your Pp need to revise the phrases for giving an opinion, agreeing, disagreeing or adding reasons, ask them to look through the pages of the unit quickly to find the examples. You may wish to write these phrases on the board.

Ask Pp to arrange the classroom with the FORs on one side and AGAINSTs on the other and the chairperson in the middle . Put an empty box between the two teams. Give each person a small
piece of paper. When a pupil speaks, she / he puts his / her paper in the box. Every pupil must get rid of their paper, no pupil can speak if she / he has used the paper. This ensures that all pupils take
part and no pupil dominates.

Ask the chairperson to begin the debate by reading from the paper you have given to him /
her. Do not interrupt the debate, try to sit silently and note down any repeated
mistakes pupils make, any particularly good things they say, any things they want to say but
can't say. You will need these notes for feedback at the end of the debate.

The chairperson organizes the vote.

After the vote bring the debate to a close. Let Pp return to their usual seats. Then ask them for feedback on the activity. You could ask “ Did you enjoy the debate? Why? Why not? Then you can give them your feedback.”

Using debate, the teachers can direct learners' study and practice of listening, speak­ ing, reading, and writing skills, in combination with critical thinking skills. By researching available resources and pre selecting materials, teachers can ensure that topics used in their courses are current, relevant, and engaging for learners. Thus, the use of debate-related activities in language classrooms has numerous benefits:

Students present and support arguments, question or rebut arguments, and make a final appeal or summary.

Debate Format Opening Statement

Affirmative team presents general introduction - 2 min.

Negative team presents general introduction -2min.

Major Arguments

Affirmative Team states first argument 2 min

(Negative Team asks questions or gives rebuttal) 1

Negative Team states first argument 2

(Affirmative team asks questions or gives rebuttal) 1

Affirmative Team states second argument 2

(Negative team asks questions or gives rebuttal) 1

Negative Team states second argument 2

(Affirmative Team asks questions or gives rebuttal) 1

Affirmative Team states third argument 2

(Negative Team asks questions or gives rebuttal) 1

Negative Team states third argument 2

(Affirmative Team asks questions or gives rebuttal)

Question Preview

(2-minute break to prepare questions) 2

Affirmative Team asks two questions 2

(Negative Team answer the questions)

Negative Team asks two questions 2

(Affirmative Team answer the questions)

Closing Statement

(3-minute break to prepare statements) 3

Affirmative Team presents closing statement 1

Negative Team presents closing statement

Note: Teams of three or four students are recommended.

The total time for each part of the debate will increase accordingly when additional team members are added.

Table 1. Useful Phrases for Expressing Opinions

Function

Example

Expressing an opinion

• 1 think/feel/(strongly) believe that , , , • In my opinion . . . • It seems to me that. . .

Contributing an additional point

• 1 have one additional thought. . . • There is another way to look at it . • Following up on (name)'s comments . , ,

Emphasizing a point

• It seems to me that the real issue here is . • In my opinion, the main problem is . • As 1 see it, the most important point is .

Expressing agreement

• 1 (quite/totally/completely) agree (with you). • That's (exactly) what 1 was thinking. • You are (absolutely) right.

Expressing disagreement

• 1 disagree/don't agree (with you) because . . . • I'm not sure that 1 (entirely) agree with you because . . . • 1 don't think that , , . because . . .

Expressing partial agreement, doubt, or reservation

• Yes, but. . . • 1 agree with you to a certain extent, but. . . • 1 see your point/what you mean, but. . .

Conclusion

Debates involve cooperative interactions among students in pairs, small groups,

whole class discussions, and individual presentations. Instead of engaging learners

in what could turn into an antagonistic debate, this activity encourages them

to explore and critically evaluate both sides of an issue. The focus is on promoting

communica­ tive interaction, respect, and open-mindedness in exploring ideas,

uncovering differences, and comparing and contrast­ ing various interpretations.

As learners engage in sharing their ideas, they have the opportunity to practice using

language to express agree­ ment and disagreement and to support their opinions.

A debate activity enhances learners' abilities to formulate and deliver thoughts

in a clear, organized manner and stay focused during the delivery process.

It’s the teacher, who builds self-esteem, independence, curiosity, responsibility and character.

I used to say to my students, that some people, no matter how old they get, never lose

their beauty – they merely move it from their faces into their hearts.

Так и мои школьные учителя научили меня думать, получать радость от познания. Именно в школе я влюбилась в английский язык, влюбилась глубоко и безвозвратно. Мой предмет – это то, чем хочется делиться, делиться легко и щедро. И вот уже моя ученица сама стала учителем английского языка. Жизнь продолжается…

Я уверена, все согласятся с тем, что искренняя увлеченность своим предметом – это важная составляющая мастерства учителя. Но этого мало, поэтому мне хотелось бы поговорить о том, как учителю оставаться актуальным в своей профессии, успевать следовать за изменениями в жизни. Мы сталкиваемся с такими чертами современного мира как неопределенность будущего, отсутствие канонов в культуре и искусстве, множественностью культур, стремительным развитием технологий, динамичным изменением жизни в целом. К нам приходят ученики, для которых происходящее на экране планшета порой реальнее, чем живое слово учителя в классе. Ученики, которые смотрят на учителя не снизу вверх, как это было еще десятилетие назад, а как на равного партнера. Сегодня на смену культу успеваемости и дисциплины приходит ориентация на личность с её притязаниями на своё место в новом мире.

Перед учителем встает вопрос: Как учить, какие методы и технологии выбрать? Необходимо не только научить, а помочь ученику совершенствовать свои индивидуальные способности, развиваться как личности, с учетом имеющегося у него опыта познания. На своих уроках я применяю некоторые личностно-ориентированные технологии обучения. Во-первых, это игровая технология, которая позволяет улучшить мотивацию учащихся к усвоению знаний, и поднимает их самооценку. Игры использую и в младших классах и в старших. В этом и прелесть игры – она не теряет своего очарования для людей разных возрастов. Во-вторых, это проектная технология, которая дает ученикам возможность к свободному творчеству и самовыражению, опираясь, тем не менее, на освоенный учебный материал. Мои ученики выполняют проектные работы по окончании каждой крупной темы. И поверьте, во время презентаций этих проектов я сама узнаю немало нового. В-третьих, это технология обучения в сотрудничестве, в команде, в паре, которая имеет ярко выраженную коммуникативную направленность, что особенно важно при обучении иностранному языку. Сама специфика предмета объясняет тот факт, почему актуальные сейчас сингапурские технологии особенно удачно вписываются в урок иностранного языка.

Также я использую на уроке элементы технологии развивающего обучения, когда новое знание не вводится в готовом виде, а учитель создаёт ситуацию поиска способа решения, где каждая высказанная учеником гипотеза (неважно, верная или нет) рассматривается как важный шаг на пути к результату. Особенно эффективно можно использовать эту технологию при обучении грамматике.

Использование информационных технологий – это еще один неотъемлемый аспект деятельности современного педагога. ИКТ существенно повышают профессиональные возможности учителя, расширяют границы его педагогической культуры, позволяют быть на одной волне с учениками. Я широко использую ресурсы интернета, подбираю нужную для урока цифровую информацию: видео- и аудио- материалы, упражнения и презентации.

Разнообразие педагогических технологий, умение выбрать наиболее подходящие приемы и техники на каждом этапе обучения и воспитания являются важной составляющей мастерства современного учителя.

А еще очень важна готовность учителя воспринимать детскую и подростковую культуру, знание того, что интересует его учеников. Я смотрю фильмы, которые смотрят мои ученики, и читаю книги, которые им нравятся. Я могу обсудить достоинства аниме и, по крайней мере, знаю чем STALKER отличается от Half-Life. Почему бы и нет? Ребята, понимая, что их внутренний мир мне интересен, охотнее принимают то, что предлагаю им я.

Мне хотелось бы закончить свое выступление притчей неизвестного автора.

God understood our thirst for

knowledge, and our need to be led

by someone wiser;

He needed a heart of compassion,

of encouragement, and patience;

Someone who would accept

the challenge regardless of the

Someone who could see potential

and believe in the best in others . . .

So He made Teachers

Бог увидел что люди жаждут знания и мудрого руководства;

Нуждаются в сердце, способном сочувствовать, вдохновлять и терпеть;

Нуждаются в ком-то, кто всегда примет вызов, не смотря на трудности,

В ком-то, кто может видеть в людях самое лучшее и верить в них.

И тогда Бог создал Учителей.

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Дискуссия "Учитель в современном мире"

Сценарий дискуссии на тему "Учитель в современном мире" для старшеклассников с участием учителей, учащихся, старших вожатых, студентов педагогических ВУЗов и приглашенных экспертов. Целевой возраст: 1.


Дискуссия на тему "Учитель в современном мире"

Каким должен быть учитель в современном мире? На этот и многие другие вопросы мы попытаемся ответить.


Profession of a teacher is one of the most ancient professions but even today it still remains one of the most important. Teachers do not only educate their students, but bring them up and help them become part of the society.

Not everyone can be a teacher as being a teacher means being a good example. Teacher must have an immaculate reputation, be someone who his or her students can be proud of, trust and seek advice.

Teachers, along with parents, take part in the process of upbringing. Teachers help resolve conflicts and arguments, they explain the rules of behaviour and a lot more. It is very important for a teacher to find an approach to every student. Professionalism of a teacher also plays a great role.

One of such examples is my teacher of maths. I understand everything at these lessons. She is very good at explaining new material. After that one of us goes to the blackboard and we do some exercises together. Then she gives us an opportunity to practise it on our own.

During this time she comes up to every student. If somebody makes a mistake she explains what was wrong. If someone has a difficulty in understanding the material she always offers to stay after classes. Then she can explain it all over again.

Перевод на русский язык

Профессия учителя является одной из древнейших профессий, но даже сегодня она остается одной из самых важных. Учителя не только дают образование своим ученикам, но воспитывают их и помогают им стать частью общества.

Не все могут стать учителем, так как быть учителем – значит быть хорошим примером. У учителя должна быть безупречная репутация, он должен быть тем, кем его ученики будут гордиться, кому будут доверять и обращаться за советом.

Учителя, как и родители, принимают участие в процессе воспитания. Они помогают разрешать конфликты и ссоры, они разъясняют правила поведения и многое другое. Для учителя важно найти подход к каждому ученику. Профессионализм учителя также играет значимую роль.

Одним из таких примеров является моя учительница математики. На этих уроках я понимаю все. Она очень хорошо объясняет новый материал. После этого один из нас идет к доске, и мы решаем несколько примеров вместе. Далее она дает нам возможность попрактиковаться самостоятельно.

В это время она подходит к каждому ученику. Если кто-то допускает ошибку, она объясняет, что было сделано неправильно. Если кому-то трудно понять материал, она всегда предлагает остаться после уроков. Тогда она может объяснить все еще раз.

Читайте также: