Бэдынокъуэ и адэр ук1ып1эм къызэрыришыжар сочинение

Обновлено: 05.07.2024

Адыгэ гуп

Адыгэ гуп

Адыгэ гуп запись закреплена

Бэдынокъуэ чынтым зэрезэуар. (Къэбэрдей текст)

Бэдынокъуэу бланэ гъэшхар зи шэджэгъуашхэ,
Вы гъэшхар зи пшапэ 1ус,
Уи шыгъусэр къэсащ,
Уи алъпыжьу пц1эгъуэплъ псыгъуэм
Уанэ къытелъхьэ,
Уи хьэ самырхэр зыщ1ыгъу,
Уи бгъэ гъэсахэри зыдешажьэ,
Зехьэжьи яхыхьэ,
Хэкум къихьа биижьхэр иупщ1э!
Упщ1ак1уэхэм зыкъыумыгъащ1э,
Уи л1ыгъэр енщ, -

жи1эу Бэдынокъуэ и анэм ар фэлъыркъэб пшынэм къыщыригъэк1ым, - Сызэребгъажьэщ си къэк1уэжык1энур. Ауэ мы си анэмрэ си адэмрэ дауэ хъуну? – жи1эри Бэдынокъуэ щ1эупщ1ащ, зып1а л1ыжьымрэ фызыжьымрэ щхьэк1э.
- Ахэр уэ укъэк1уэжыхук1э, сэ схъумэнщ, - къыжыри1ащ и анэм. Шу щышэск1э 1эщэрэ фащэу зыхуеиныр псори Бэдынокъуэ и анэм и хьэзырти мыр пшыналъэу къыжыри1эурэ къыритащ:

Бэдынокъуэ дэк1ащ.
Шымрэ л1ымрэ я жэщибл-махуибл гъуэгур зы махуэ ныкъуэм ик1уащ. Чынтыдзэ бзаджэу хэкум къызэрыгуам я деж нэсри, къалъагъуу ябгъумк1э блэк1ащ.
Зы теуэгъуэ ик1а иужь, къигъазэри хъыбар къаригъэщ1ащ:
- Зывгъэхьэзыр, сывэзэуэну сынок1уэ, - жи1эри.
Чынтыдзэм ар щызэхахым хьэзырыххэти зауэр яублэри пщыхьэщхьэ пшэплъыр къимыдзэу Бэдынокъуэм чынтыдзэр 1эщ1эхуащ. Чынтыдзэ пашэм игъуса шум и нэк1ум дамыгъэ тридзэри, хъыбарегъащ1эу я хэкум иут1ыпщыжащ.
Езы Бэдынокъуэ чынтыдзэ пашэр шым тепхауэ, Нартыжь Хэкум къыщыришэк1ыурэ на1уэ ящищ1ащ.
А шу закъуэм и л1ыгъэр щалъагъум, нартыжьхэр гуф1ахэщ, аразы ину хуэхъуахэщ. Нартыжь зырызи абы и л1ыгъэм ефыгъуащ.
Чынтыдзэ пашэр псоми на1уэ ящищ1а иужьк1э, Хьэрэмэ 1уащхьэ дыришейри чынтыдзэр къыздик1а лъэныкъуэмк1э и гупэр гъэзауэ игъэуващ; и джатэмк1э еуэри т1ууэ зэгуиупщ1ык1ащ, - Чынтыдзэм и к1эухыр мырауэ зэрыщытыр псоми ирелъагъу, - жи1эри. Чынт лъэпкъри ныбжь бий зыхуищ1ащ.
Бэдынокъуэ нартхэм яхэмыхьэу, зыщыщри яримыгъащ1эу, зыдэк1уэжри ямыщ1эххэу и анэ и деж к1уэжащ.
Бэдынокъуэ щынэсыжым, и анэр къеупщ1ащ:
- Пхуэфащэ щауэу къэбгъэзэжа? – жи1эри.
- Сэ сщ1эни щызгъуэтакъым, нарт ищ1эни къыщызгъэнакъым сыздэбгъэк1уам, зы закъуэ къэнати, хъыбарегъащ1эу сут1ыпщыжащ, - жи1эри и анэм жэуап иритыжащ.
(К1эухыр ищхьэ тет постым итщ).

Нажмите, чтобы узнать подробности

Рабочая программа по родной литературе (кабардино-черкесская) составлена на основе Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования, примерной программы по предмету и реализуется на базе учебных пособий: Багов Н.А., Балова Л.Ф., Агирбова З.Т. Кабардино-черкесская литература. 5 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Эржибов А.К. Кабардино-черкесская литература. 6 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Тимижев Х.Т., Балова Л.Ф. Кабардино-черкесская литература. 7 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Бижоев Б.Ч. Кабардино-черкесская литература. 8 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Хакуашев А.Х. Кабардино-черкесская литература. Хрестоматия. 9 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики.

Нормативные документы для составления рабочей программы:

Место учебного предмета в учебном плане.

Программа рассчитана на 51 час (1,5 часа в неделю).

(кабардино-черкесская)

1. воспитание духовно развитой личности, формирование гуманистического мировоззрения, гражданского сознания, чувства патриотизма, любви и уважения к родной литературе и культуре;

2. развитие эмоционального восприятия художественного текста, образного и аналитического мышления, творческого воображения, читательской культуры и понимания авторской позиции; развитие устной и письменной речи обучающихся;

3. освоение текстов художественных произведений в единстве формы и содержания, основных историко-литературных сведений и теоретико-литературных понятий;

4. овладение умениями анализа художественных произведений с привлечением базовых литературоведческих понятий и необходимых сведений по истории кабардино-черкесской литературы; выявления в произведениях конкретно-исторического, этнического и общечеловеческого содержания; грамотного использования кабардино-черкесского литературного языка при создании собственных устных и письменных высказываний.

Цель литературного образования определяет характер конкретных задач, которые решаются на уроках литературы. На этих уроках обучающиеся:

• читают и изучают лучшие произведения родной кабардино-черкесской литературы. Эти произведения изучаются с учетом образной природы искусства слова, опираясь на принципы единства художественной формы и содержания, связи искусства с жизнью, историзма;

• последовательно (поэтапно) формируют умение читать, комментировать, анализировать и интерпретировать художественный текст;

• формируют представление о литературе как виде искусства, знакомятся с литературным процессом и осознают его связь с процессом историческим;

• получают представление о месте литературного процесса в культуре республики и родного народа;

• совершенствуя читательское мастерство, целенаправленно развивают способности, необходимые для успешной социализации и самореализации личности;

• овладевают общеучебными умениями и универсальными учебными действиями (формулирование цели деятельности, ее планирования, осуществление библиографического поиска, умение находить и обрабатывать необходимую информацию из различных источников, включая Интернет и др.).

Реализация этих задач способствует формированию этнического и гражданского самосознания: духовно развитой личности, активно включенной в современную жизнь, освоившей опыт продуктивной коммуникации на родном языке.

II. ПЛАНИРУЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА

Личностные результаты обучающихся:

• формировать понимание значимости литературы как явления адыгской национальной и мировой культуры, важного средства сохранения и передачи нравственных ценностей и традиций народа;

• формировать мотивацию школьников к процессу изучения литературы как одного из учебных предметов, необходимых для самопознания своего дальнейшего развития и успешного обучения;

• формировать в процессе чтения нравственно развитую личность, любящую свою семью, культуру своего народа, свою Родину, обладающую высокой культурой общения;

• развивать духовно-нравственные качества личности, воспитать чувство любви к родному краю, уважительное отношение к кабардино-черкесской литературе, к литературе и культурам других народов;

• развивать личную ответственность за свои поступки в процессе чтения и при сопоставлении образов и персонажей из прочитанного произведения с собственным опытом.

Метапредметные результаты обучающихся:

• формировать способности принимать и сохранять цели и задачи учебной деятельности, поиска средств ее осуществления в процессе чтения и изучения литературного произведения;

• формировать умение использовать различные способы поиска информации (словари, энциклопедии, интернет-ресурсы и др.).

• развивать готовность слушать собеседника и вести диалог, готовность признавать возможность существования различных точек зрения и право каждого иметь свою: излагать свое мнение и аргументировать свою точку зрения и оценку событий при чтении и обсуждении художественных произведений кабардино-черкесской литературы;

• развивать интерес к исследовательской и проектной деятельности в процессе изучения курса кабардино-черкесской литературы, в том числе и для реализации личных притязаний и потребностей;

• умение понимать проблему, подбирать аргументы для подтверждения собственной гипотезы, выделять характерные причинно-следственные связи в устных и письменных высказываниях.

Предметные результаты обучающихся:

• понимание проблематики изученных произведений кабардино-черкесской литературы;

• понимание связи литературных произведений с эпохой их написания;

• умение анализировать литературное произведение: определять его принадлежность к одному из литературных родов и жанров; понимать и формулировать тему, идею, характеризовать его героев, сопоставлять героев одного или нескольких произведений;

• определение в произведении сюжета, композиции, изобразительно-выразительных средств языка, понимание их роли в раскрытии идейно-художественного содержания произведения;

• владение элементарными литературными терминами;

• понимание авторской позиции и свое отношение к ней;

• восприятие на слух литературных произведений разных жанров, и их осознанное чтение;

• умение пересказывать прозаические произведения или их отрывки с использованием образных средств кабардино-черкесского языка и цитат из текста; отвечать на вопросы по прослушанному или прочитанному тексту;

• создавать устные монологические высказывания; вести диалог;

• написание классных и домашних изложений и сочинений на темы, связанные с тематикой и проблематикой изученных произведений, творческих работ, рефератов на литературные и общекультурные темы.

Требования к достижению планируемых результатов направлены на реализацию деятельностного, практико-ориентированного и личностно-ориентированного подходов: освоение обучающимися интеллектуальной и практической деятельности; овладение знаниями и умениями, востребованными в повседневной жизни, позволяющими ориентироваться в окружающем мире, значимыми для сохранения окружающей среды и собственного здоровья.

III. СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА :

Хэзыгъэгъуазэ

Литературэр гъуазджэм и зы пкъыгъуэу, абы гъащIэр къигъэлъагъуэу зэрыщытыр. Адрейхэм къащхьэщыкIыу абы гъащIэм и лъэныкъуэ зэхуэмыдэхэр - блэкIар, екIуэкIыр, къэкIуэнур - художественнэ образкIэ ди пащхьэ къызэрырилъхьэр. Предмет щхьэхуэу ар еджапIэм зэрыщаджыр, абы щиубыд увыпIэр, ЕджакIуэхэм я гупсысэм, зэхэщIыкIым зиужьын, гъэсэныгъэ екIу ягъуэтын, псэлъэкIэ тэмэм ящIэн, дахагъэр зищIысыр къагурыIуэн, фIымрэ Iеймрэ зэхагъэкIыф хъун папщIэ, литературэм игъэзащIэ къалэнхэр.

Адыгэ IуэрыIуатэ. Хэзыгъэгъуазэ

IуэрыIуатэкIэ зэджэмрэ абы и пкъыгъуэхэмрэ. IуэрыIуатэм и плъыфэ нэхъыщхьэхэр: ар жьэрыIуэтэжурэ зэрызекIуэр, къэзыIуэтэжым и гурыхуагъэмрэ Iэзагъымрэ зэрелъытар, зым хэхауэ имейуэ, цIыхубэм я зэхуэдэу, къэзыIуэтэжми, зэхэзыхыу зыIуэтэжми я зэхуэдэу зэрыщытыр, абы къыхэкIыуи цIыхубэ творчествэу зэралъытэр. Таурыхъхэр, нэгъуэщIу мы жанрым зэреджэхэр - псысэ, шыпсэ.

Таурыхъыр зытеухуа Iуэхугъуэр. ЩакIуэхэм кърахужьа Дыгъужьыр ЛIыжь цIыкIум къызэрыригъэлыр. Дыгъужьыр фIы къыхуэзыщIам къызэрыхущIэкIыжар; ЛIыжь цIыкIур къызэрела щIыкIэр. Бажэм и образыр таурыхъым къызэрыхэщыр. НэгъуэщI псэущхьэхэу абы дызыщрихьэлIэхэр. Таурыхъым дызыхуиущийхэр: фIы къыпхуэзыщIэм фIыуэ хущытыжын; фIы къыпхуэзыщIэм ухуэмеиж хъуа щхьэкIэ, лей емыхыжын, сыт щыгъуи захуэм и телъхьэу щытын.

Джэдум Iэмалу къигупсысар. Дзыгъуэхэр жыIэзыфIэщу зэрыщытым зэрытекIуэдэжар. Мы таурыхъыр лIэужьыгъуэкIэ зыхуэдэр - псэущхьэхэм ятеухуа таурыхъыу зэрыщытыр. Апхуэдэу иджыри дызыщыгъуазэхэр. Псэущхьэхэм ятеухуами, цIыхухэм я гъащIэм ещхьу абыхэм къахэщыжхэр.

ПкIауэ зи цIэ лIы цIыкIум и Iуэхухэр къызэрекIуэкIар: ар мыIэзэу Iэзафэ зытригъауэу, абы хъер къызэрыхихыфар. Мыпхуэдэ таурыхъхэм нэхъыбэу ягъэзащIэ къалэныр – зэш трагъэууэ, цIыхум и Iэмалшыгъэхэм зрагъэужьу зэрыщытыр.

Л и т е р а т у рэ м и т е о р и е. ЦIыхубэ таурыхъхэр; таурыхъ лIэужьыгъуэхэр.

Къуажэхьхэр.

Къуажэхь джэгукIэр, езы псалъэр къыщIежьар, къыщагъэсэбэп хабзэ псалъэ зэдзахэр. Къуажэхь нэхъ дахэу, къэщIэгъуейуэ еджакIуэхэм ящIэхэр. А IуэрыIуатэ лIэужьыгъуэм сабийм и зэхэщIыкIым хэхъуэнымкIэ мыхьэнэуэ иIэр.

КъуажэхькIэ зэпеуэ егъэкIуэкIын.

ПсынщIэрыпсалъэхэр.

ПсынщIэрыпсалъэу еджакIуэхэр зыщыгъуазэр, ахэр къызэраIуэтэфыр икIи абыхэм зэштегъэу мыхьэнэ нэхъ имыIэу зэ еплъыгъуэкIэ къызэрыпщыхъур. Анэдэлъхубзэр фIыуэ пщIэнымкIэ, ар бгъэбзэрэбзэфу щытынымкIэ мы IуэрыIуатэ лIэужьыгъуэм мыхьэнэуэ иIэр.ПсынщIэрыпсалъэкIэ зэпеуэ егъэкIуэкIын.

Псалъэжьхэр.

Псалъэжьхэр я закъуэ дыдэу бзэм зэрыхэмытыр, атIэ нэхъыбэм ахэр псалъэм къызэрыдэкIуэр. Ахэр къызэрыгуэкI псалъэхэм елъытауэ нэхъ шэрыуэу, гупсысэ куу ящIэлъу, зэгъэкIукIэ дахэ яIэрэ псэр яхьэхуу, гум иубыдэгъуафIэу зэрыщытыр. Псалъэжьхэм я тематикэм гъащIэм и лъэныкъуэ псори къызэрызэщIиубыдэр.

Хъыбар гъэщIэгъуэн зиIэ псалъэжьхэр. А хъыбархэр IуэрыIуатэм и пкъыгъуэ щхьэхуэу зэрыщытыр.

КIыщокъуэ А.П.

Псысэм и зэпкърыхыныгъэмк1э лэжьыгъэ.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Литературэ псысэкIэ зэджэр, абы и лIэужьыгъуэхэр. IуэрыIуатэми литературэми я щэнхэр абы зэрыхэплъагъуэр.

УсакIуэм теухуа псалъэ.3ыIэрыгъэхьэгъуейуэ щытми, ерыщу щIэкъум и мурадыр зэрызэIэригъэхьэфыр, гугъэр адэ щIэиныфIу цIыхум къызэрыдэгъуэгурыкIуэр «Бэлыхь зимы1эр захуагъэщ усэм къызэрыщыгъэлъэгъуар.

Усэм и гъэпсыкIэр.

Къыддэпсэу лъэпкъхэм я литературэ

Усэм и гупсысэ нэхъыщхьэр.

ЩоджэнцIыкIу А. I.

Усэм и гъэпсыкIэр, и бзэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Усэм и нэщэнэ нэхъыщхьэхэр. Эпитетыр, абы и къэгъэсэбэпыкIэхэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Художественнэ литературэм и пкъыгъуэ нэхъыщхьэхэр: усыгъэр, прозэр, драматургиер.Рассказ жанрыр.

Усэм и художественнэ гъэпсыкIэр, и бзэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Художественнэ тхыгъэм и темэмрэ и идеемрэ.

Къыддэпсэу лъэпкъхэм я литературэ

Къашыргъэ Хь.Хь.

ЩIэныгъэншагъэм ахэр зыхидзэ Iуэху дыхьэшхэныр; псэууэ къызэрелам щхьэкIэ, тхьэлъэIу ящIыну яужь зэрихьэр.

Рассказым и художественнэ гъэпсыкIэр.

Къагъырмэс Б.Хь.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Зэгъэпщэныгьэ, къэгъэпсэуныгъэ художественнэ Iэмалхэр.

Гъубжокъуэ Л.М.

Щомахуэ А.Къ.

hello_html_m5a9b7b44.jpg

Бзэм и махуэм ирихьэл1эу Хьэтуей къуажэм курыт еджап1эм _____ классым щек1уэк1а пшыхь.

hello_html_m5a9b7b44.jpg

- Хэку къызыщалъхуам, къызыхэк1а лъэпкъым къыдек1уэк1 адыгэ хабзэ дахэр куу

хъуным, хъумэным елэжьын.

- Я лъэпкъым, я бзэм хуа1э ф1ылъагъуныгъэм зегъэужьын.

Пшыхьым и ек1уэк1ык1эр

  1. Хэзыщэ псалъэмакъ. (Тхьэгъэлэдж Светэ и макъамэ «Бзэрабзэ си

хъыбар псоми фызогъащ1э.

Нобэ махуэ лъап1эщ,

Школым ящ1 унафэ:

Ди еджап1эм щ1эсхэр дэ къыдогъэблагъэ.

Нобэ икъук1э махуэ лъап1эу.

Дэ мы школым дашэ хьэщ1эу.

Езыгъ.: Фыкъеблагъэ, Фыкъеблагъэ!

- Фи махуэ ф1ыуэ, нобэ кърихьэл1а псоми! Нобэрей ди пшыхьыр зытеухуар ди бзэ дахэ, ди бзэ 1эф1, ди бзэ шэрыуэращ.

Адыгэм и хабзэщ сыт хуэдэ 1уэхури хъуэхъук1э къыщ1идзэуи, дэри а хабзэм тету щ1эддзэнщ.

- Ат1э дапщэщ къежьауэ п1эрэ а хабзэ дахэр?

- Хъуэхъур ижь-ижьыж лъандэрэ адыгэхэм къадок1уэк1. Хъуэхъуэныр хабзэ дахэщ. Абы пыщ1ар угъурлыгъэрэ акъылыф1агъэрэщ. И ныбжьымрэ и акъылымрэ теухуауэ адыгэхэм мыхъуэхъуэф яхэткъым.

- Адыгэм хьэщ1э и1эмэ, япэ хъуэхъур абы тражы1ыхьу щытщи, девгъэхъуэхъут дэри ди хьэщ1эхэм.

-Ди хьэщ1э лъап1эхэ!

Узыншагъэ быдэ фи1эну,

Фи лъэр здихьам насып здифхьэну.

Нобэ къэфк1уа гъуэгуанэм

Нэхъ гугъехь фымылъагъуу

Куэдрэ ц1ыхухэр вгъэгуф1эу

Усэ ц1ык1ухэр къоджэ

Зджащ нэмыцэр, зэи

Урысыбзэр хъуащ си 1эщэ лъэщ

Ауэ ф1ыуэ слъагъуу адыгэбзэ макъым

И дахагък1э зыри пэмылъэщ

Налкъут щыгъэу ар къызэролъэлъыр.

Жэнэт бзууэ къо1ущащэр зэм…

Си лъэпкъ уардэ – Нобэ ф1ыуэ слъытэм

И къежьап1эр ди уахътыншэ бзэрщ.

Езыгъ: Дэ си1эщ анэдэлъхубзэ дахэ, шэрыуэ, купщ1аф1э.Ар адыгэбзэщ. Ди адыгэбзэр бзэ нэхъ жьы дыдэхэм ящыщщ.

- Сэ сыадыгэщ! – жызы1э дэтхэнэми ищ1эну и къалэнщ адыгэбзэр, сыт щхьэк1э жып1эмэ ар абы и лъым хэтщ, и анэдэлъхубзэщи, къыдалъхуащи.

Бзэр щымы1эм, щы1экъым лъэпкъри. Бзэ нэхъыбэ пщ1эху, уи акъылым зеужь, гъащ1эм ухэплъэ уохъу. Нэгъуэщ1ыбзэ пщ1эмэ адыгэбзэр зыщыбгъэгъупщэн хуейуэ аракъым. Аращи дывгъэбзэрабзэ ди бзэр!

Езыгъ : Упсэу уэ куэдрэ!

Уэрщ лъэпкъым и лъабжьэр.

Упсэу уэ куэдрэ!

Уэ уди1эщ шабзэу

Упсэумэ, ди лъэпкъыр псэунщ.

(Мэзым и макъ къо1у)

Езыгъ.: Щ1ып1э куэдым щикъухьащ ди адыгэхэр. Сыту гуапэт а къомыр зыуэ зэгъусэу культурэми, бзэми, зэрагъэузэщ1у щытыну. Дэнэ ущымы1эми, уадыгэщ.

Къапщтэмэ, псоми а зы бзэр т1урылъщ, дэтхэнэм къыжьэдэк1ри ди адыгэбзэ шэрыуэщ, блэ шэрэзыр къыхэмыхьэну дэтхэнэми дгъэдахэрщ. Ауэ а ди бзэм и гъуджэр ик1и я фащэр ди япэ ита ц1ыхухэмрэ абыхэм жа1а псалъэхэмрэщ. Ахэр ди адыгэ 1уэры1уатэм хыхьэ псалъэжьхэмрэ, жы1эгъуэхэмрэщ . Псалъэжьхэм лъэпкъым и гупсысэк1эр, и дуней еплъык1эр л1эщ1ыгъуэк1э щызэхуэхьэсащ. Псалъэжьхэр нобэми ди культурэм, ди гъащ1эм хэпщауэ, нэхъыщ1эр ягъэ1ущу, нэхъыжьыр яущийуэ щытщ. Дэри нобэ абы гъунэгъу зыхуэтщ1ынщ. Абык1э дэ къыддэ1эпыкъунщ ди еджак1уэ ц1ык1ухэр. (сабийхэм псынщ1эрыпсалъэ, псалъэжьхэр жа1э)

Ц1ык1ухэм псалъэжьхэр жа1э

- Бзэр джатэм нэхърэ нэхъ жанщ

- Адыгэ хабзэр адэ щ1эинщ

- Адыгагъэр – нэмысщ, нэмысыр – насыпщ.

- Адэр дэм хуэдэщи, анэр нэм хуэдэщ

- Уи адэ и щ1ап1э гъэдахэ, уи анэ дахэу епсалъэ.

- Адыгагъэ мыщ1э адыгэбзэ щ1экуъщ.

- Адыгагъэр къалэнщ, армыхъумэ 1уэхутхьэбзэкъым.

- Еблагъэ зи бэм и бын мэжал1экъым

- Псэм ф1э1эф1ыр, нэм ф1эдахэщ

- Бзэгур шэм нэхърэ нэхъ жэрщ

- 1ущыр щэ мэчэнджащэ

- Акъыл к1эщ1ыр бзэгу к1ыхьщ

- Акъылыр къалэнкъым, хабзэр убзэныркъым.

- Пшынауэр бгъунлъэм, лъэпкъыр мэук1ытэ.

Ди анэбзэу-ди адыгэбзэр ф1ыуэ зэрытлъагъур, зэрыдгъэшэрыуэр къыджезы1энур псынщ1эрыпсалъэхэрщ. Псынщ1эрыпсалъэхэр жы1эгъуей щхьэк1э, бзэр къута хъунымк1э сэбэпышхуэщ, щ1эныгъэ зэмыл1эужьыгъуэхэм я къихып1эщ. Девгъээда1уэт – т1э абыхэм.

- Жьэгум дэлъ яжьэ жьэражьэм л1ыжь жьак1эхум кхъужь мыхъу пэрихъумащ

- Зазэ и зэзыр зэзэмызэ мэуз.

- Пыжь пызу пыту щыту жыг.

- Щак1уэ щ1алэм щ1ак1уэ щ1агъым щ1акхъуэ ныкъуэ щ1элъу щ1ихри щ1эк1ыжащ.

- Щ1алэ щ1акъуэр щ1ыунэм щ1ыхьэри щ1ак1уэ щ1агъым щ1элъ щ1акъуэ ныкъуэр щ1ихри ещ1экъуауэурэ щ1эк1ыжащ.

- Гъук1эр бгъук1э къалъэри пк1элъейм дэлъеижащ

- Мыщэр пэщащэурэ мащэм ищэтащ

Езыгъ.: 1уэры1уатэм и ф1ып1эщ къуажэхьхэри. Ахэр зэгъэк1уауэ, шэрыуэу, зэгъэщ1эгъуаф1эу гъэпсащ. Къуажэхьхэм къуагъащ1э лъэпкъым и акъылымрэ и гулъытэмрэ здынэсыр. Ижь-ижьыж лъандэрэ ц1ыхухэм пщыхьэщхьэрэк1э лэжьыгъэ нэужьым зыщагъэпсэхук1э къащ1эу щытащ а къуажэхьхэр. Ат1э къэфщ1эфыну п1эрэ фэри ахэр. Девгъэплъыт, ди хьэщ1э лъап1эхэ.

- Сэ сыхуейт зыхуэзгъэзэну ди хьэщ1эхэм. Класс къэсыхук1э ц1ыху т1урыт1 фыкъыдогъэблагъэ ди сценэм. Дызэпеуэнщ класск1эрэ, тек1уэм саугъэт къелэжь.

Феплъыт мы къуажэхьхэр къыфхуэщ1эмэ:

  1. Къан хъыджэбзит1 зэлъэпагъщ. ( Набдзэ)
  2. Зэкъуэшитху док1уейри бырт1ым ц1ык1у къап1ыт1 . ( 1эпхъуамбитху, пэ)
  3. Дзэ уз зымыщ1э, дзэ куэд зы1ут. ( Пхъэх)
  4. Зи щхьэр матэ, зи к1эр топ. ( Аслъэн)
  5. Хьэуазэ и къуэ щ1ыбыбгъуэ. ( Щ1акхъуэ)
  6. Нэ ц1ык1у, пэ ц1ык1у, тэн ц1ык1у зыщыгъ. ( Дзыгъуэ)
  7. Вакъэ лъапэ к1ыхьу мэз щ1ыхьэрей. ( 1эжьэ)
  8. Щ1ым и 1эф1ыр къыщ1эзыш, шэм и хужьыр къызэрыж, жылэр зыгъэунэ, быныр къэзыгъатхъэ. ( Нартыху)
  9. Банэ топу зи пэр т1ей (цыжьбанэ)
  10. Зи пэр папц1э, зи к1эр гъуанэ (мастэ)
  11. К1уэ пэтми бжьиз зымык1у (гущэ)
  12. Вагъуит1 яку 1уащхьэ (пэ)
  13. Ди гуэн ц1ык1у лы изщ (1эпхъуалъэ)

- Езыгъ : Фыпсэу, хъарзынэу фыкъыздэлэжьащ. Ик1и т1эк1у зыдывгъэпсэху. Абык1э дэ къыддэ1эпыкъунщ ди пэщ1эдзэ классым щеджэ ди еджак1уэ ц1ык1ухэм я къафэр. Къедывгъэблагъэ!

  • Хэт, ц1ык1ухэ, фэ фщыщу къебжэк1ым хуэ1эзэр, хэт и жьэнахуагъэм дык1элъигъэплъын?

Т1ум къебжэк1 жа1э:

  • Си къаз пльэгъуа? - Вындыр-щэ?
  • Слъэгъуащ. - Жыгым пысщ.
  • Дэнэ к1уа? - Жыгыр-щэ?
  • Абгъуэм исщ. - Уэщым иреупщ1э.
  • Сыт къиук1эц1? - Уэщыр-щ1э?
  • Джэдык1э. - Пщ1ащэм хэлъщ.
  • Хэт ишх? - Пщ1ащэр-щэ?
  • Мэлыхъуэм. - Лыгъэм ес.
  • Сыт къыдит? - Лыгъэр-щэ?
  • Хъурыфэ. - Псым егъэунк1ыф1.
  • Хэт игъэтэдж? - Псыр-щэ?
  • Тэджырей. - Хьэм иреф.
  • Хэт ибз? - Хьэр-щэ?
  • Бзэрей. - Л1ым щ1ыгъущ.
  • Хэт ид? - Л1ыр-щэ?
  • Дэрей. - Мэкъу йоуэ.
  • Хэт щит1агъэ? - Мэкъур-щэ?
  • Уи шыпхъум. - Шхалъэм дэлъщ.
  • Дэнэ ук1уэ? - Шхалъэр-щэ?
  • Хьэщ1ап1э. - Жэмыр бгъэдэтщ.
  • Сыт къраугъэшх? - Жэмыр-щэ?
  • Щыхь куц1рэ фо - П1ап1у къехь.
  • Си 1ыхьэр-щэ? - Джэдум иреф.
  • Гъуанэм илъщ. - Джэдур-щэ?
  • Илъыжкъым. - Гъуанэм исщ.
  • Дэнэ к1уа? - Гъуанэр-щэ?
  • Вындым ишхащ. - Уэ уисыжщ.
  • Дунейм тетым сыт нэхъ дахэ?
  • -Адыгэ хъыджэбзырщ.
  • -Абы нэхъ дахэжыр сыт?
  • -Адыгэшу къабзэрщ.
  • -Адыгэшыр зыгъэдахэр сыт?
  • -АдыгэлI губзыгъэращ.
  • -Ар зыгъэгубзыгъэр сыт?
  • -И бзэрщ- адыгэбзэрщ.

Езыгъ: Адыгагъэр дэни къыщыхощыр, ди адыгэ уэрэдхэми, ди усак1уэ, тхак1уэ 1эзэхэм я 1эдакъэщ1эк1хэми. Девгъэда1уэт-т1э абыхэм.

(ц1ык1ухэр усэ къоджэ)

Адыгэбзэ – си анэбзэ

Си лъэпкъым и псэр

Сэри ди Тхьэшхуэм къыс1урилъхьащ.

А бзэм нэхъ лъап1э

Бэзэр 1уэхухэр мыхъумэ, нэгъуэщ1 гуэрхэм

Ар жызы1эм, ахэр зи жьэ къек1уэм,

И анэ быдзышэр ещ1 хьэрэм.

Зи бзэр нэгъуэщ1ыбзэк1э зыхъуэжым,

Сыт имыхъуэжыну къыхуэнэн?

Лъэпкъым и хабзэр хэкIуэдэжат

Ауэ, упсэумэ, анэдэлъхубзэ,

Адыгэ хабзэри мыкIуэдыжынщ.

Адыгэ хабзэр дзапэ уэрэдкъым,

Дыхуэмеижуи, IэщIыб тхуэщIынкъым.

Адыгэ хабзэр-ар анэдэлъхущи

Ди псэр пытыхукIи, дэ дгъэзэщIэнщ.

Езыгъ: Адэк1э ди пшыхьым уэрэдк1э къыпащэнщ ди езанэ классым щ1эс еджак1уэ ц1ык1ухэм.

Езыгъ: Ди пшыхьым и пэм деж зэрыжыт1ащи, адыгэм и сыт хуэдэ 1уэхури хъуэхъук1э къыщ1едзэ,хъуэхъук1и еух. Дэри а хабзэм дытету дыхуейт ди пшыхьым ик1эм деж ди адыгэ лъэпкъым дынывэхъуэхъуну.

(ц1ык1ухэм хъуэхъу жа1э)

Ди гур хуабэ къысхуэфщ1ащ,

Псалъэ дахи зэхэтхащ,

Бзэми дэ зедгъэужьащ,

Ныбжьэгъу куэди къэдгъуэтащ.

Саугъэту дэ хъуэхъу дахи нывжет1ыну дыхуежьащ.

Уафэ джабэр ди унэ бжыхьу,

ЩIым и лъащIэр дитIысыпIэу,

Ди анэ-адэхэр псом хуэмыдэу тлъытэу,

Ди зэхуаку дэлъыр гулъытэу,

Дызытеувэр щIы фIыцIэ щабэу,

Адыгэ Хабзэр ди щIэблэм едгъащIэу,

Шыгъу пIастэм зыщыдмыгъащIэу,

ФIы щIэным дыхуэпIащIэу,

Нэщхъеягъуэхэр ди мащIэу,

Адыгэ цIыхухэр щэджащэу,

Уз бзаджэхэм дыгъуасэр я мащэу,

Жьы угъурлыхэр къытхуепщэу,

Ди Iэнэм тетыр тхъущIэжу,

Ди тхыдэ телъыджэр тщIэжу,

Ддэр цIыхугъэрэ напэу,

Адыгэ Хэкум и Iуэхур тфIэнэхъапэу,

ЗэгурыIуэныгъэр ды зэхуакум щыбатэу

Ди псыежэххэм я щIагъыр мывэкIэщхъыу,

Адыгэ лъэпкъыр Тхьэм дигъэпсэу.

Езыгъ : Зыузэщ1, еф1ак1уэ, си лъэпкъ дахэ!

Бзэрабзэ си бзэу адыгэбзэ!

Узыншэу, ди щIэблэ Iумахуэ!

Еф1ак1уэ, гъагъэ адэжь лъапсэ!

Ет1энэгъэ ф1ык1э, си адыгэ махуэ!

Нажмите, чтобы узнать подробности

Рабочая программа по родной литературе (кабардино-черкесская) составлена на основе Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования, примерной программы по предмету и реализуется на базе учебных пособий: Багов Н.А., Балова Л.Ф., Агирбова З.Т. Кабардино-черкесская литература. 5 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Эржибов А.К. Кабардино-черкесская литература. 6 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Тимижев Х.Т., Балова Л.Ф. Кабардино-черкесская литература. 7 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Бижоев Б.Ч. Кабардино-черкесская литература. 8 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики; Хакуашев А.Х. Кабардино-черкесская литература. Хрестоматия. 9 кл. Нальчик. Эльбрус. 2014г. Утверждено Министерством просвещения, науки и по делам молодёжи Кабардино-Балкарской Республики.

Нормативные документы для составления рабочей программы:

Место учебного предмета в учебном плане.

Программа рассчитана на 51 час (1,5 часа в неделю).

(кабардино-черкесская)

1. воспитание духовно развитой личности, формирование гуманистического мировоззрения, гражданского сознания, чувства патриотизма, любви и уважения к родной литературе и культуре;

2. развитие эмоционального восприятия художественного текста, образного и аналитического мышления, творческого воображения, читательской культуры и понимания авторской позиции; развитие устной и письменной речи обучающихся;

3. освоение текстов художественных произведений в единстве формы и содержания, основных историко-литературных сведений и теоретико-литературных понятий;

4. овладение умениями анализа художественных произведений с привлечением базовых литературоведческих понятий и необходимых сведений по истории кабардино-черкесской литературы; выявления в произведениях конкретно-исторического, этнического и общечеловеческого содержания; грамотного использования кабардино-черкесского литературного языка при создании собственных устных и письменных высказываний.

Цель литературного образования определяет характер конкретных задач, которые решаются на уроках литературы. На этих уроках обучающиеся:

• читают и изучают лучшие произведения родной кабардино-черкесской литературы. Эти произведения изучаются с учетом образной природы искусства слова, опираясь на принципы единства художественной формы и содержания, связи искусства с жизнью, историзма;

• последовательно (поэтапно) формируют умение читать, комментировать, анализировать и интерпретировать художественный текст;

• формируют представление о литературе как виде искусства, знакомятся с литературным процессом и осознают его связь с процессом историческим;

• получают представление о месте литературного процесса в культуре республики и родного народа;

• совершенствуя читательское мастерство, целенаправленно развивают способности, необходимые для успешной социализации и самореализации личности;

• овладевают общеучебными умениями и универсальными учебными действиями (формулирование цели деятельности, ее планирования, осуществление библиографического поиска, умение находить и обрабатывать необходимую информацию из различных источников, включая Интернет и др.).

Реализация этих задач способствует формированию этнического и гражданского самосознания: духовно развитой личности, активно включенной в современную жизнь, освоившей опыт продуктивной коммуникации на родном языке.

II. ПЛАНИРУЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА

Личностные результаты обучающихся:

• формировать понимание значимости литературы как явления адыгской национальной и мировой культуры, важного средства сохранения и передачи нравственных ценностей и традиций народа;

• формировать мотивацию школьников к процессу изучения литературы как одного из учебных предметов, необходимых для самопознания своего дальнейшего развития и успешного обучения;

• формировать в процессе чтения нравственно развитую личность, любящую свою семью, культуру своего народа, свою Родину, обладающую высокой культурой общения;

• развивать духовно-нравственные качества личности, воспитать чувство любви к родному краю, уважительное отношение к кабардино-черкесской литературе, к литературе и культурам других народов;

• развивать личную ответственность за свои поступки в процессе чтения и при сопоставлении образов и персонажей из прочитанного произведения с собственным опытом.

Метапредметные результаты обучающихся:

• формировать способности принимать и сохранять цели и задачи учебной деятельности, поиска средств ее осуществления в процессе чтения и изучения литературного произведения;

• формировать умение использовать различные способы поиска информации (словари, энциклопедии, интернет-ресурсы и др.).

• развивать готовность слушать собеседника и вести диалог, готовность признавать возможность существования различных точек зрения и право каждого иметь свою: излагать свое мнение и аргументировать свою точку зрения и оценку событий при чтении и обсуждении художественных произведений кабардино-черкесской литературы;

• развивать интерес к исследовательской и проектной деятельности в процессе изучения курса кабардино-черкесской литературы, в том числе и для реализации личных притязаний и потребностей;

• умение понимать проблему, подбирать аргументы для подтверждения собственной гипотезы, выделять характерные причинно-следственные связи в устных и письменных высказываниях.

Предметные результаты обучающихся:

• понимание проблематики изученных произведений кабардино-черкесской литературы;

• понимание связи литературных произведений с эпохой их написания;

• умение анализировать литературное произведение: определять его принадлежность к одному из литературных родов и жанров; понимать и формулировать тему, идею, характеризовать его героев, сопоставлять героев одного или нескольких произведений;

• определение в произведении сюжета, композиции, изобразительно-выразительных средств языка, понимание их роли в раскрытии идейно-художественного содержания произведения;

• владение элементарными литературными терминами;

• понимание авторской позиции и свое отношение к ней;

• восприятие на слух литературных произведений разных жанров, и их осознанное чтение;

• умение пересказывать прозаические произведения или их отрывки с использованием образных средств кабардино-черкесского языка и цитат из текста; отвечать на вопросы по прослушанному или прочитанному тексту;

• создавать устные монологические высказывания; вести диалог;

• написание классных и домашних изложений и сочинений на темы, связанные с тематикой и проблематикой изученных произведений, творческих работ, рефератов на литературные и общекультурные темы.

Требования к достижению планируемых результатов направлены на реализацию деятельностного, практико-ориентированного и личностно-ориентированного подходов: освоение обучающимися интеллектуальной и практической деятельности; овладение знаниями и умениями, востребованными в повседневной жизни, позволяющими ориентироваться в окружающем мире, значимыми для сохранения окружающей среды и собственного здоровья.

III. СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА :

Хэзыгъэгъуазэ

Литературэр гъуазджэм и зы пкъыгъуэу, абы гъащIэр къигъэлъагъуэу зэрыщытыр. Адрейхэм къащхьэщыкIыу абы гъащIэм и лъэныкъуэ зэхуэмыдэхэр - блэкIар, екIуэкIыр, къэкIуэнур - художественнэ образкIэ ди пащхьэ къызэрырилъхьэр. Предмет щхьэхуэу ар еджапIэм зэрыщаджыр, абы щиубыд увыпIэр, ЕджакIуэхэм я гупсысэм, зэхэщIыкIым зиужьын, гъэсэныгъэ екIу ягъуэтын, псэлъэкIэ тэмэм ящIэн, дахагъэр зищIысыр къагурыIуэн, фIымрэ Iеймрэ зэхагъэкIыф хъун папщIэ, литературэм игъэзащIэ къалэнхэр.

Адыгэ IуэрыIуатэ. Хэзыгъэгъуазэ

IуэрыIуатэкIэ зэджэмрэ абы и пкъыгъуэхэмрэ. IуэрыIуатэм и плъыфэ нэхъыщхьэхэр: ар жьэрыIуэтэжурэ зэрызекIуэр, къэзыIуэтэжым и гурыхуагъэмрэ Iэзагъымрэ зэрелъытар, зым хэхауэ имейуэ, цIыхубэм я зэхуэдэу, къэзыIуэтэжми, зэхэзыхыу зыIуэтэжми я зэхуэдэу зэрыщытыр, абы къыхэкIыуи цIыхубэ творчествэу зэралъытэр. Таурыхъхэр, нэгъуэщIу мы жанрым зэреджэхэр - псысэ, шыпсэ.

Таурыхъыр зытеухуа Iуэхугъуэр. ЩакIуэхэм кърахужьа Дыгъужьыр ЛIыжь цIыкIум къызэрыригъэлыр. Дыгъужьыр фIы къыхуэзыщIам къызэрыхущIэкIыжар; ЛIыжь цIыкIур къызэрела щIыкIэр. Бажэм и образыр таурыхъым къызэрыхэщыр. НэгъуэщI псэущхьэхэу абы дызыщрихьэлIэхэр. Таурыхъым дызыхуиущийхэр: фIы къыпхуэзыщIэм фIыуэ хущытыжын; фIы къыпхуэзыщIэм ухуэмеиж хъуа щхьэкIэ, лей емыхыжын, сыт щыгъуи захуэм и телъхьэу щытын.

Джэдум Iэмалу къигупсысар. Дзыгъуэхэр жыIэзыфIэщу зэрыщытым зэрытекIуэдэжар. Мы таурыхъыр лIэужьыгъуэкIэ зыхуэдэр - псэущхьэхэм ятеухуа таурыхъыу зэрыщытыр. Апхуэдэу иджыри дызыщыгъуазэхэр. Псэущхьэхэм ятеухуами, цIыхухэм я гъащIэм ещхьу абыхэм къахэщыжхэр.

ПкIауэ зи цIэ лIы цIыкIум и Iуэхухэр къызэрекIуэкIар: ар мыIэзэу Iэзафэ зытригъауэу, абы хъер къызэрыхихыфар. Мыпхуэдэ таурыхъхэм нэхъыбэу ягъэзащIэ къалэныр – зэш трагъэууэ, цIыхум и Iэмалшыгъэхэм зрагъэужьу зэрыщытыр.

Л и т е р а т у рэ м и т е о р и е. ЦIыхубэ таурыхъхэр; таурыхъ лIэужьыгъуэхэр.

Къуажэхьхэр.

Къуажэхь джэгукIэр, езы псалъэр къыщIежьар, къыщагъэсэбэп хабзэ псалъэ зэдзахэр. Къуажэхь нэхъ дахэу, къэщIэгъуейуэ еджакIуэхэм ящIэхэр. А IуэрыIуатэ лIэужьыгъуэм сабийм и зэхэщIыкIым хэхъуэнымкIэ мыхьэнэуэ иIэр.

КъуажэхькIэ зэпеуэ егъэкIуэкIын.

ПсынщIэрыпсалъэхэр.

ПсынщIэрыпсалъэу еджакIуэхэр зыщыгъуазэр, ахэр къызэраIуэтэфыр икIи абыхэм зэштегъэу мыхьэнэ нэхъ имыIэу зэ еплъыгъуэкIэ къызэрыпщыхъур. Анэдэлъхубзэр фIыуэ пщIэнымкIэ, ар бгъэбзэрэбзэфу щытынымкIэ мы IуэрыIуатэ лIэужьыгъуэм мыхьэнэуэ иIэр.ПсынщIэрыпсалъэкIэ зэпеуэ егъэкIуэкIын.

Псалъэжьхэр.

Псалъэжьхэр я закъуэ дыдэу бзэм зэрыхэмытыр, атIэ нэхъыбэм ахэр псалъэм къызэрыдэкIуэр. Ахэр къызэрыгуэкI псалъэхэм елъытауэ нэхъ шэрыуэу, гупсысэ куу ящIэлъу, зэгъэкIукIэ дахэ яIэрэ псэр яхьэхуу, гум иубыдэгъуафIэу зэрыщытыр. Псалъэжьхэм я тематикэм гъащIэм и лъэныкъуэ псори къызэрызэщIиубыдэр.

Хъыбар гъэщIэгъуэн зиIэ псалъэжьхэр. А хъыбархэр IуэрыIуатэм и пкъыгъуэ щхьэхуэу зэрыщытыр.

КIыщокъуэ А.П.

Псысэм и зэпкърыхыныгъэмк1э лэжьыгъэ.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Литературэ псысэкIэ зэджэр, абы и лIэужьыгъуэхэр. IуэрыIуатэми литературэми я щэнхэр абы зэрыхэплъагъуэр.

УсакIуэм теухуа псалъэ.3ыIэрыгъэхьэгъуейуэ щытми, ерыщу щIэкъум и мурадыр зэрызэIэригъэхьэфыр, гугъэр адэ щIэиныфIу цIыхум къызэрыдэгъуэгурыкIуэр «Бэлыхь зимы1эр захуагъэщ усэм къызэрыщыгъэлъэгъуар.

Усэм и гъэпсыкIэр.

Къыддэпсэу лъэпкъхэм я литературэ

Усэм и гупсысэ нэхъыщхьэр.

ЩоджэнцIыкIу А. I.

Усэм и гъэпсыкIэр, и бзэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Усэм и нэщэнэ нэхъыщхьэхэр. Эпитетыр, абы и къэгъэсэбэпыкIэхэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Художественнэ литературэм и пкъыгъуэ нэхъыщхьэхэр: усыгъэр, прозэр, драматургиер.Рассказ жанрыр.

Усэм и художественнэ гъэпсыкIэр, и бзэр.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Художественнэ тхыгъэм и темэмрэ и идеемрэ.

Къыддэпсэу лъэпкъхэм я литературэ

Къашыргъэ Хь.Хь.

ЩIэныгъэншагъэм ахэр зыхидзэ Iуэху дыхьэшхэныр; псэууэ къызэрелам щхьэкIэ, тхьэлъэIу ящIыну яужь зэрихьэр.

Рассказым и художественнэ гъэпсыкIэр.

Къагъырмэс Б.Хь.

Л и т е р а т у р э м и т е о р и е. Зэгъэпщэныгьэ, къэгъэпсэуныгъэ художественнэ Iэмалхэр.

Гъубжокъуэ Л.М.

Щомахуэ А.Къ.

Читайте также: