Сез теркиби 6 сыныф конспект

Обновлено: 07.07.2024

4.Тамырлары янълыш къайд этильген сезлерни бельгиленъ:

5.Сез денъиштириджи ялгъамалы сёзлерни бельгиленъ:

а) гульджю г)козьлеринъиз

6.Эки тамырдан япылгъан сёзлерни бельгиленъ:

б) ишкир д)ишсизлик

8.Баш арифнен язылгъан сезлерни бельгиленъ:

а)Салгъыр г)халкъ масалы

б)арзы къыз д)ватандаш

9.Янълыш язылгъан сезлерни тапынъ:

10.Нутукъ хаталары олгъан джумлелерни бельгиленъ:

а)Агъам дюльбер урбаларыны кийип,театрге кетти.

б)Адамлар бири-бирини байрам хайырлайлар.

в)энъ дост яхшы китаптыр.

Полезно? Поделись с другими:

Если Вы являетесь автором этой работы и хотите отредактировать, либо удалить ее с сайта - свяжитесь, пожалуйста, с нами.

Посмотрите также:

Учебно-методические пособия и материалы для учителей, 2015-2022
Все материалы взяты из открытых источников сети Интернет. Все права принадлежат авторам материалов.
По вопросам работы сайта обращайтесь на почту [email protected]

Нажмите, чтобы узнать подробности

пекитюв, бильгилерини кенъишлетюв; талебелернинъ лугъат байлыкъларыны зенгинлештирюв; ана тили дерслерине меракъ догъурув; талебелерде озь фикирини ифаделев къабилиетини, нуткъ медениетини инкишаф этюв; ана тилимизге севги ашлав.

Дерснинъ мевзусы: Умумийлештириджи ве текрарлав дерси.

пекитюв, бильгилерини кенъишлетюв; талебелернинъ лугъат байлыкъларыны зенгинлештирюв; ана тили дерслерине меракъ догъурув; талебелерде озь фикирини ифаделев къабилиетини, нуткъ медениетини инкишаф этюв; ана тилимизге севги ашлав.

Дерснинъ донатылувы: джедвеллер, ресимлер, карточкалар, тахта, китап.

Дерснинъ кетишаты.

I. Тешкилий къысым.

Нутукъ инкишафы дакъикъасы( субет).

II. Мевзу устюнде ишлев.

Талебелерни дерснинъ мевзусы ве макъсадларынен таныштырув.

2. Суаль – джевап.

А). Лексикология нени огрене?.

Б). Манасына коре сёзлер насыл чешитлерге болюне?

В). Бирманалы ве чокъманалы сёзлер озь ара не фаркъ этелер?

3. Эки талебе тахтада чалыша. ( Берильген сёзлернинъ маналарыны тапынъыз)

Ине (тикиш, кирпининъ, Тамыр ( сёзнинъ, осюмликнинъ,

чамнынъ, орьмек ичюн) адамнынъ)

4. Диктант. ( сёзнинъ догъру ве кочме маналарыны къайд этинъиз).

А). Илим – акъыл чокърагъыдыр.

Б). Чокъракъ суву темиз ве лезетли ола.

- Къырымтатар лугъат теркибини насыл сёзлер тешкиль эте?

(Умумхалкъ сёзлер, шивелерге аит сёзлер, зенаат-унерге аит сёзлер, эскирген сёзлер, янъы сёзлер, жаргонлар)

6. Мустакъиль иш. (Берильген сёзлерде эскирген сёзлерни тапынъыз, оларнен джумле тизинъиз).

Чарыкъ, макъас, файтон, фурун, антер, мекткп, оджа, гугюм, бет, чызма.

7. Группаларда чалышув.

1 группа: Экимликке аит олгъан сёзлерни язалар.

2 группа: Дюльгерликке аит олгъан сёзлерни язалар.

8. Вазифе: Шиве сёзлерге эдебий чифтлерини тапынъыз.

Оджа: Балалар! Тилимизнинъ зенгинлигини ифаделеген васталардан бири омонимлер, синонимлер ве антонимлердир.

Суаль: Омонимлер деп насыл сёзлерге айтамыз?

Вазифе: Берильген сёзлернинъ маналарыны анълатынъыз.

Сагъ - сагъ ай - ай

Къой - къой яз - яз

Баш - баш ава - ава

Сой - сой куль - куль

9. Суаль: Синонимлер деп насыл сёзлерге айтамыз?

Вазифе: Тахтада язылгъан сёзлернинъ синонимик чифтини тапып бири-бирине къошунъыз.

10. Суаль: Антонимлер деп насыл сёзлерге айтамыз?

Вазифе: Берильген сёзлерге антонимлер язынъыз.

11. Сайлама диктант. ( Оджа аталар сёзлерини окъуй, талебелер расткельген антонимлерни язып алалар).

А) Йипнинъ узуны яхшы, сёзнинъ къыскъасы.

Б) Яхшылыкъ яманлыкътан къуветлидир.

В) Досткъа дост ол, душмангъа - душман.

Г) Къыйыш терек догъру осьмез.

Е) Алгъан бильмез, берген билир.

Ж) Къартлар кельсин ашкъа, яшлар кельсин ишке.

III. Пекитюв.

IV. Нетидже.

Группы КР-17, КА-17 ГБОУВО РК КИПУ имени Февзи Я

Ruby Scarlett

Ruby Scarlett
запись закреплена

Методика преподавания крымскотатарского языка
Планы уроков с презентациями. Группы: КА-17, КР-17

Ruby Scarlett


Ruby Scarlett

Сундус Абдулганиева

Мерьем Аблаева


Мерьем Аблаева

Ruby Scarlett


Ruby Scarlett

Элина Муратова

Сундус Абдулганиева

Мерьем Аблаева


Мерьем Аблаева

Элина Муратова

Сание Аблаева

Эмиль Саганджиев

Сание Аблаева

Эмиль Саганджиев

Ветана Балашова


Ветана Балашова

Лиля Чауш

Ветана Балашова


Ветана Балашова

Найле Динислям

Найле Динислям


Гульназ Аблялимова


Гульназ Аблялимова

Уля Сныга


Уля Сныга

Уля Сныга


Уля Сныга

Уля Сныга


Уля Сныга

Сныга Ульяна КР-17 конспект + презентация (Синонимлер)

Зекие Мамутова

Да, всех, кто выполнил это задание,я отметила. Но есть те, кто не сдал. Это касается обеих групп. Сагъ олунъыз.

Зекие Мамутова

Группу КР -17 благодарю! Очень ответственно и вовремя всё выполняете.

Сундус Абдулганиева

😊

Зекие оджа, а КА-17? У нас вроде тоже долгов нет Или мы о чем то забыли?

Зекие Мамутова

Сундус, Нет, я и вас отметила

Сундус Абдулганиева

Зекие Мамутова

Хочу пробудить тех, кто ещё не понимает ответственности, даже дистанционно.

Зекие Мамутова

КА-17 группасындан: Саганджиев Эмиль, Абдулганиева Сундус, Аблаева Мерьем, Аблаева Сание, Муратова Элина, Динислям Найле, Юсифова Ветание, Османова Сабрие— дерс планларыны, презентацияны вакътында тапшыргъанынъыз ичюн машалла! Сагъ олунъыз!

Ruby Scarlett


Ruby Scarlett

😅

Зекие, багъышланъыз, амма мен даа барым Османова Сабрие. Энъ биринджи комментарий. Ве Лиля Чауш ёллады


Содержимое разработки

6-сыныф Къырымтатар тили

Мевзу: Синтаксис болюги боюнджа текрарлав ве пекитюв дерси.

Макъсат: талебелернинъ джумле, джумлелернинъ макъсадына коре чешитлери, джумленинъ баш ве экинджи дередже азалары акъкъында бильгилерини менимсегенлерини тешкерюв ве пекитюв, бильги берюв, ахлякъий тербиелев, омюр ве сагълыкъны сакълав заруриетини анълатув.

Огретюв макъсады: инсан омюринде бильги алувнынъ эмиетини анълатув; талебелернинъ сёз байлыгъыны арттырмакъ.

Тербиевий макъсады: окъувгъа, бильги алмагъа севги, урьмет беслев; талебелерге тувгъан тилининъ къыйметини анълатмакъ, ватанперверлик дуйгъуларыны уяттырмакъ; ана тилине севги ашламакъ.

Инкишафий макъсады: талебелерни ана тилинде фикирлемеге огретюв, окъув медениетининъ севиесини, мерагъыны тешкерюв.

Планлаштырылгъан нетиджелер (планируемые результаты):

Фен боюнджа: кочюрильме ве къыя лафлы джумлелернинъ тизим хусусиетлери; кочюрильме ве къыя лаф, диалогда токътав ишаретлерини къоюв къаиделери;кочюрильме лаф ерине къыя лафны къулланувы ве языда токътав ишаретлерини догъру къоюлувы; талебелернинъ нутукъ инкишафы.

Бильмек: Кочюрильме лаф не олгъаныны, джумледе токътав ишаретлерни къоюлувы, (ожидаемый результат) догъру талиль этювини ве озь фикирлерини тасдыкъламакъ.

Япа бильмек: инсан аятында ана тилимизнинъ туткъан ерини. Джумледе беджерген вазифелерини къайд этмек ве догъру бельгилемек.

Шахсий: ана тилининъ ерини биринджи ерге котерюв; озь тувгъан тилимининъ эмиетини анъламакъ ве бильмек; ана тилинде сербест тюшюнмек, лаф этмек кереклигини дуймакъ.

Фенлер ара: лугъат китаплары иле чалышув ве къулланув, чешит окъув джерьяларнен файдаланып бильгини арттырмакъ; окъулгъаныны анълап, суаллерге догъру джевап бермек; озь фикирлерини толу ве тавфсилятлы джевап бермек.

Дерснинъ чешити: янъы мевзуны анълатув

Дерснинъ донатылувы: дерслик, презентация, перфокарталар, тестлер, мультимедиялы тахта.

ДЕРСНИНЪ КЕТИШАТЫ:

Тешкилий къысым

а) талебелернен танышув

Бизим халкъымыз Ватангъа миллет оларакъ сакъланмакъ ичюн къайтты, онынъ ичюн тилимизни огренмеге, медениетимизни тиклемеге, урф-адетлеримизни кутьмеге керекмиз.

Тахтада дерсимизнинъ эпиграфы язылгъан:

Бильмесенъ озь тилинъни,

Терек олып осерсинъ,

Бир шей бильмей олерсинъ.

Дерснинъ макъсадыны илян этюв

Талебелер! Сизлер ана тили дерслеринде тильнинъ энъ муреккеп болюгини кечтинъиз – бу синтаксис. Синтаксис сёз бирикмелерни, джумлелерни, джумле азалары акъкъында огрете. Бугуньки дерсимизнинъ макъсады – алгъан бильгилеринъизни, къабилиетлеринъизни тешкермек ве пекитмек. Къыскъаджа талебелерни дерске мотивлештирюв.

1. Джумле бу недир? (Джумле тильнинъ къанунлары эсасында грамматика джеэттен шекилленген ве там фикир ифаделеген нутукъ парчасыдыр.)

2. Макъсадына коре джумлелер насыл чешитлерге болюне? (Мен биллем макъсадына коре джумлелер икяе, эмир, суаль ве нида чешилерине болюне).

3. Адий ве муреккеп джумлелер фаркъыны анълатынъыз? (Мен биллем адий джумле бир грамматик негизден, муреккеп джумле исе эки яда экиден зияде грамматик негизден ибарет).

4. Насыл джумлеге кениш джумле деймиз? (Мен биллем баш азалардан гъайры, экинджи дередже азалары да олгъан джумлелерге кениш олгъан джумлелер деймиз).

Энди дикъкъатнен тахтагъа бакъынъыз.

Ахлякъ недир?

Эр бир инсаннынъ Аллаh Таалягъа, озюне, аилеге, Ватан ве миллетимизге, инсанлыкъкъа нисбетен олгъан вазифелери бар.

Сёзлеринде, ишлеринде, эр тюрлю ал ве арекетлеринде яхшы иш эткен адамгъа ахлякълы адам дерлер.

Ахлякъ сёзюнен джумле тизюв.

(Яшлар ахлякълы олмагъа тырышмагъа кереклер)

Къырымтатар языджылары да бу мевзуны дикъкъатсыз къалдырмадылар. Меселя: Айдер Осман “Балалар эви янында”, Джафер Гъафар “Асанчыкънынъ куньлеринде”.

Сёз бирикмелерни ве джумлелерни тенълештирейик

Меракълы икяе. Талебе меракълы икяени окъуды.

Сувукъ къыш. Бу ыйл къыш эрте башланды.

Тахтада джумлени синтактик талиль этюв.

Акъайлар къартнынъ сёзюни динълеп отурдылар.

Бу джумле адий, икяе, эки теркипли, кениш.

Перфокарта устюнде чалышув.

Талебелер джумлелерни динълеп Оджа сёзю джумледе насыл вазифе беджер-генини бельгилейлер. Догъру джевапкъа 2балл къоюла.

Оджа– балаларгъа дерсте чокъ меракълы шейлерге огретти.

Бугунъ оджа балаларына бахшышлар даркъаттылар.

Онынъ зенааты – оджа.

Асан оджаны къаршылап онъа ярдым этти.

Дерсте, Асан оджадан разылыкъ сорап чыкъты.

Бу оджагъа буюк урьметнен мунасебетимни бильдирем.

Читайте также: