К1эух план конспект 3 класс

Обновлено: 07.07.2024

Оценить 140 0

Согласовано

Заместитель директора по УВР

Календарно- тематическое планирование

по кабардино-черкесскому языку для 3 класса

Пояснительная записка

Для реализации программного содержания используется учебное пособие, утвержденное Министерством просвещения,науки и по делам молодёжи КБР:

Яджыну темэр

щекIуэкIыну

ТхэкIэтэмэмымтеухуауэблэкIаклассхэмщаджамкъытегъэзэжын(сыхь.15+1с. б/з)

Псалъэухазэхуэмыдэхэм я кIэмягъэувнэгъыщэхэр.

упщ1эхэм я жэуапыртхын

Й, и-р псалъэмкъызэрыщыкIуэр.

хьэрфй зыхэтпсалъэхэрзыекъуа занщ1эк1э щ1этхъэн

Макъ зэпэщ1эзых ы-р.

точкэхэм я п1эк1э щытыпхъэхьэрфырхэгъэувэжын

макъ дэк1уашэ жьгъыжьгъхэмрэдэгухэмрэ щ1этхъэн

хьэрф дэк1уашэхэр екъуаитк1э щ1этхъэн

Макъ дэк1уашэ жьгъыжьгъхэмрэдэгухэмрэ

точкэхэм я п1эк1э псалъэхэтхэн

Макъ дэк1уашэ жьгъыжьгъхэмрэдэгухэмрэ

макъ дэк1уашэ жьгъыжьгъхэр щ1этхъэн

сурэтхэм я ф1эщыгъэхэр тхын, ахэрпычыгъуэугуэшын

бжьыхьэм и нэщэнэхэр къыхэтхык1ын

Лэжь.51, псалъэхэм упщ1э яхуэгъэувын

Пычыгъуэ, макъ, хьэрфелъытауэпсалъэрзэпкърыхын

точкэхэм я п1эк1э хьэрфхэгъэувэжын

Пычыгъуэ, макъ, хьэрф, ударенэ ехьэл1а правилэхэркъэпщытэжын

Щыуагъэмелэжьын. Псалъэр. ПсалъэзэпыщIар.

скобкэхэр къызэ1ухауэ,дэут1ыпщык1а хьэрфхэрдэгъэувэжауэтхын

Псалъэ (сыхь.5+1с.б/з)

Контрольнэ срез 1 четвертым ехьэл1ауэ.

точкэхэм я п1эк1э щытын хуей хьэрфхэрдэтхэжын

Псалъэм и зэхэлъык1эр.Псалъэ лъабжьэ.

к1эух зыпытпсалъэхэмрэзыпымытхэмрэ зэхэтхык1ын

Тест лэжьыгъэ

ПсалъэзэхэлъыкIэр (сыхь.14)

усэр гук1э зэгъэщ1ауэ тхын

Щхьэпрефиксхэмрэабыхэм я тхыкIэмрэ.

УнэцIэхэм, цIыхухэм я цIэхэм, псэущхьэхэмфIащацIэхэмщапыувэмдеж, щхьэпрефиксхэрзэратхыр.

Зэры-, мы- префиксхэрцIэунейхэмзэрапыувэщIыкIэр.

скобкэхэр къызэ1ухауэ псалъэухахэр къитхык1ын

точкэхэм я п1эк1э езэгъынусуффиксхэргъэувын

Псалъэм и зэхэлъык1эр къэпщытэжын

точкэхэм я п1эк1э щытын хуей псалъэхэртхын

хъыбарым и щ1эдзап1эмрэ и к1эухымрэ къэгупсысауэтхын

Щхьэ префикс у-м и пIэкIэизэратхыр.

точкэхэм я п1эк1э псалъэдэтхэжын

точкэхэм я п1эк1э иумы- к1э къыщ1идзэ псалъэхэгъэувэн

Псалъэлъэпкъыгъуэхэр ( сыхь .17+1 с . б / з )

Сыт? упщ1эм жэуапхуэхъу щы1эц1эхэр щ1этхъэн

псалъэгупкъэсзы ф1эщыгъэк1э зэхъуэк1ын

Щы1эц1э егъэбыдыл1эн.Словарнэ диктант.

щ1ымахуэ къэхъукъащ1эхэр къыхэтхык1ын

точкэхэм я п1эк1э езэгъыну плъыфэц1э тхын

щы1эц1эмрэ плъыфэц1эмрэ зэщ1ыгъуауэ тхын

щы1эц1эмрэ плъыфэц1эмрэ зэщ1ыгъуауэ тхынЛэжь. 175,

упщ1эхэм жэуапетын, плъыфэц1эхэр щ1этхъэн

глаголхэм упщ1э яхуэгъэувын

глаголхэм упщ1э яхуэгъэувын

Тест лэжьыгъэ

Псалъэуха(сыхь.12)

псалъэухахэр я мыхьэнэк1э зэхэгъэк1ын

Псалъэухам и пкъыгъуэхэр.

Щыуагъэхэмелэжьын. Псалъэухам и пкъыгъуэхэр.

Псалъэухам и пкъыгъуэхэркъэпщытэжын

Щыуагъэхэмелэжьын. Гъэ псом яджаркъызэщIэкъуэжын.

къитхык1ын, подлежащэхэр щ1этхъэн

Гъэ псом яджаркъызэщIэкъуэжын

Гъэ псом яджаркъызэщIэкъуэжын

У вас недостаточно прав для добавления комментариев
Чтобы оставлять комментарии, вам необходимо авторизоваться.
Если у вас еще нет учетной записи на нашем сайте, предлагаем зарегистрироваться.
Это займет не более 5 минут.

Для скачивания материалов с сайта необходимо авторизоваться на сайте (войти под своим логином и паролем)

Если Вы не регистрировались ранее, Вы можете зарегистрироваться.
После авторизации/регистрации на сайте Вы сможете скачивать необходимый в работе материал.

Заказать рецензию на методическую разработку
можно здесь

Пройдите курс дополнительного образования по теме: Оказание первой помощи в образовательных учреждениях

Оказание первой помощи в образовательных учреждениях Пройти обучение

Благодарность руководству образовательного учреждения за поддержку и развитие профессионального потенциала педагогического работника

Диплом за отличное владение и эффективное применение современных педагогических методик в условиях реализации ФГОС

  • Свидетельство о регистрации средства массовой информации ЭЛ № ФС 77 — 58841 от 28 июля 2014 года выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационный технологий и массовых коммуникации (Роскомнадзор).
  • Лицензия на осуществление образовательной деятельности № 4276 от 19.11.2020 года. Серия 78 ЛО № 0000171 Выдана Комитетом по образованию Правительства Санкт-Петербурга
  • В соответствии с Федеральной целевой программой развития системы образования на 2011–2015 гг. и проектом концепции федеральной целевой программы развития образования на 2016–2020 гг.

Конспект урока по кабардинскому языку по теме

Бесплатное участие. Свидетельство СМИ сразу.
До 500 000 руб. ежемесячно и 10 документов.

Выбранные нами методы соответствовали задачам занятия, характеру и содержанию учебного материала, уровню знаний, умений и навыков учащихся. Так, были использованы словесные методы: объяснение, вопросы; наглядные методы: изобразительная наглядность, демонстрация слайдов; практические; частично-поисковый, методы стимулирования мотивов интереса к учению: познавательные задания.Конспект урока по кабардинскому языку по теме "К1эух" 1-урок (3 класс)

  • Для учеников 1-11 классов и дошкольников
  • Бесплатные сертификаты учителям и участникам

Адыгэбзэмк1э урок зэ1ухам и план- конспект 3 классым пащ1э.

Темэр: Ягъэбелджылы псалъэмрэ зыгъэбелджылы псалъэмрэ щызэдэщ1ыгъум деж я тхык1эр.

Мурадыр: Ягъэбелджылы псалъэмрэ зыгъэбелджылы псалъэмрэ зэхагъэк1ыфу егъэсэн.

Ягъэбелджылы псалъэмрэ зыгъэбелджылы псалъэмрэ щызэдэщ1ыгъум деж тэмэму ятхыфу, щ1атхар жа1эжыфу егъэсэн. Мэз псэущхьэхэм тухуа псалъэмакъ егъэк1уэк1ын, бзэм зегъэужьын.

Урокым и ек1уэк1ык1эр

I. Урокым и пэублэ.

Еджак1уэхэр урокым зэрыхуэхьэзырым к1элъыплъын, темэмрэ мурадымрэ щыгъуазэ щ1ын.

Унэ лэжьыгъэр къэпщытэжын.

2) (.) я п1эк1э къезэгъ хьэрфхэр дагъэувэжын, щ1ыдагъэувар къыжы1эжын.

3) Щхъу…нт1ащэ, къ…бзэк1ей, лъ…гэшхуэ, д…хэк1ей, дз…сэпэ, пхъу…нтэшхуэ, щ1…лэф1.

4.Б/З Упщ1эхэм жэуап ират.

1) Сыт хуэдэ мэз псэущхьэхэр фц1ыхурэ?

2) Дауэ абыхэм щ1ымахуэм зэрызыхуагъэхьэзырыр?

3) Сыт абыхэм шхыныгъуэу я1эр?

4) Сыт хуэдэ псэущхьэхэр фэ нэхъ фигу ирихьрэ?

5) Псалъэхэр доскам къитхауэ ударенэ тегъэувэн:

Бажэ, бажэк1э, бажафэ.

Дыгужь, дыгъужьыфэ, дыгъужь гъуабжэ.

Мыщэ, мыщафэ, мыщэшхуэ.

Сурэтхэмк1э псалъэуха зэхегъэлъхьэн.

Бажэр 1эмалк1э бзаджэщ.

Дыгъужьыр и шырым йодахащ1э.

Мыщэр щ1ымахуэ псом мэжей.

6) Карточкэхэмк1э мэлажьэ.

Мы псалъэхэм къезэгъ хьэрфхэр дэгъэувэ, ударенэр тегъэувэн:

Х…дэщ1э, дж…нэщ1э, дж…нэк1э, п…ркыщ1э, щ1…кхъуэ бзыгъэ, дж…нэ дахэ.

Псалъэухахэр ятх, мы псалъэ зэпыщ1ахэр къагъэсэбэпк1эрэ

Еджак1уэ 1ущ, дыгъуасэрей газет, гъавэ бэв, гуащэ дахэ, 1уданэ плъыжь.

Физкультминуткэ.

III . Темэщ1эр джын.

1) Псалъэхэм щыщу ягъэбелджылы псалъэмрэ зыгъэбелджылы псалъэмрэ убзыхун.

А) щ1э – пывгъэувэ

б) ф1ы- пывгъэувэ

Сыт? Тхылъ. Сыт хуэдэ? Тхылъыщ1э.

Сыт? Хадэ. Сыт хуэдэ ? Хадэщ1э.

Выодхэр ящ1.

В) Тхылъымк1э мэлажьэ, вывод ящ1амрэ тхылъым ит правилэмрэ зэралъыт.

IV. Темэщ1эр егъэбыдыл1эн.

Лэжьыгъэ №64-р жьэры1уатэу гъэзэщ1эн.

Лэжьыгъэ №65-р япэ гупым, лэжьыгъэ№66-р ет1уанэ гупым езыр- езыру ягъэзащ1э.

Словарнэ лэжьыгъэ:

Щынэл – мэлым и щ1эжьейм ил (Мясо ягнёнка).

Сэхураныщхьэ – сэхуран жылэр зэрылъ щхьэ хъурей (Подсолнух)

V . Унэ лэжьыгъэ етын.

Лэжьыгъэ№67. Псалъэхэм щ1э, ф1ы пагъэувэурэ ятх.

Б/З Я къуажэм теухуа хъыбар зэхегъэлъхьэн.

VI. Выводхэр, урокым теухуауэ.

- Сыт щ1эуэ урокым къыщыфщ1ар?

- Сытым нэхъ фыдихьэха?

Оценкэхэр гъэувын.

  • подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • по всем предметам 1-11 классов

Курс повышения квалификации

Дистанционное обучение как современный формат преподавания


Курс повышения квалификации

Дислексия, дисграфия, дискалькулия у младших школьников: нейропсихологическая диагностика и коррекция

  • Курс добавлен 24.12.2021
  • Сейчас обучается 212 человек из 54 регионов


Курс повышения квалификации

Актуальные вопросы теории и методики преподавания в начальной школе в соответствии с ФГОС НОО

  • ЗП до 91 000 руб.
  • Гибкий график
  • Удаленная работа

Дистанционные курсы для педагогов

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

5 611 092 материала в базе

Самые массовые международные дистанционные

Школьные Инфоконкурсы 2022

Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику

Другие материалы

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

  • 09.09.2016 8018
  • DOCX 203 кбайт
  • 18 скачиваний
  • Рейтинг: 5 из 5
  • Оцените материал:

Настоящий материал опубликован пользователем Хуштова Джульетта Мусраиловна. Инфоурок является информационным посредником и предоставляет пользователям возможность размещать на сайте методические материалы. Всю ответственность за опубликованные материалы, содержащиеся в них сведения, а также за соблюдение авторских прав несут пользователи, загрузившие материал на сайт

Если Вы считаете, что материал нарушает авторские права либо по каким-то другим причинам должен быть удален с сайта, Вы можете оставить жалобу на материал.

Автор материала

40%

  • Подготовка к ЕГЭ/ОГЭ и ВПР
  • Для учеников 1-11 классов

Московский институт профессиональной
переподготовки и повышения
квалификации педагогов

Дистанционные курсы
для педагогов

663 курса от 690 рублей

Выбрать курс со скидкой

Выдаём документы
установленного образца!

Учителя о ЕГЭ: секреты успешной подготовки

Время чтения: 11 минут

В Россию приехали 10 тысяч детей из Луганской и Донецкой Народных республик

Время чтения: 2 минуты

Новые курсы: функциональная грамотность, ФГОС НОО, инклюзивное обучение и другие

Время чтения: 15 минут

Время чтения: 2 минуты

Рособрнадзор предложил дать возможность детям из ДНР и ЛНР поступать в вузы без сдачи ЕГЭ

Время чтения: 1 минута

Отчисленные за рубежом студенты смогут бесплатно учиться в России

Время чтения: 1 минута

Минпросвещения России подготовит учителей для обучения детей из Донбасса

Время чтения: 1 минута

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Нажмите, чтобы узнать подробности

материал предназначен для использования на уроках родной литературы в 10 - м классе при изучении творчества Куашева Бетала.

поэмэм и сюжетыр.

поэмэм и сюжетым еджак1уэхэр щыгъэгъуэзэн; адыгэ

лъэпкъым и блэк1ар, къик1уа гъуэгуанэр зыхуэдэр еджа-

к1уэхэм егъэщ1эн; я Хэкум ф1ылъагъуныгъэ хуа1эу,

ц1ыхугъэ яхэлъу, ц1ыху пэжхэу еджак1уэхэр гъэсэн.

Урокым и эпиграфыр: «К1уащ Бет1ал. Зи шы тесык1э зи1эж

Урокым къыщызгъэсэбэпар: ди Хэкум, Къэбэрдейм и теплъэ дахэ-

хэр къыщыгъэлъэгъуа сурэтхэр.

Урокым и ек1уэк1ык1ар:

I. Урокым и щ1эдзап1эр.

Егъэджак1уэм и псалъэ:

II. Унэ лэжьыгъэр къэпщытэжын.

Егъэджак1уэм и упщ1э:

- Мы усит1ыр зы зыщ1ыр сыт?

Еджак1уэм и жэуап:

- Мы усит1ыр зытеухуар Хэкурщ, усак1уэм и Хэкум хуи1э лъагъуныгъэр, абы хуищ1 пщ1эр зыхуэдизыр къыщыгъэлъэгъуауэ аращ.

Усак1уэм и лъахэр зыхилъхьэ щы1экъым. Ар зимы1эр е абы лъагъуныгъэ хузимы1эр, хуэгущ1ы1эр, хуэмыпэжыр ц1ыху нэскъым, насыпыншэщ. Уи Хэкум хуэмыфащэ еппэсыныр, уепц1ыжыныр напэтехыу къыщохъу усак1уэм. Уи Хэкум къулыкъу пэж хуэпщ1эныр, псэемыблэжу абы хуэлэжьэныр дэтхэнэ зы ц1ыхуми и къалэн нэхъыщхьэу къелъытэ усак1уэм. Апхуэдэ ц1ыхухэращ Хэкум и ц1ыху пэжу къалъытэр.

Егъэджак1уэм и псалъэ:

- Хэкум теухуауэ псалъэжь куэд зэдгъэщ1ащ дэ. Дигу къэдывгъэгъэк1ыжыт ахэр:

Еджак1уэхэм:

«Хэкум емык1ур къылъысмэ,

Егъэджак1уэм и псалъэ:

- Зыщалъхуа и Хэкум и дахагъэм куэду тетхыхьа усак1уэм и усэхэм зи гугъу ищ1а. ди нэгу къыщ1игъэувэж дахагъэр мы сурэтхэм щыдолъагъу. Хэт тхутепсэлъыхьын сурэтхэм?

Едж. – Сурэтхэм щыдолъагъу ди адыгэ щ1ыналъэм и щ1ып1э дахэхэр, адыгэ фащэм и дахагъэр, адыгэ тхыпхъэщ1ыпхъэхэр, адыгэшыр, абы и дахагъыр. А дахагъэ псори К1уащ Бет1ал Хэкум теухуауэ иуса тхыгъэхэм щыдолъагъу:

Егъэдж.: - Сыт мы усэр зытеухуар? Сыт мы усэм усак1уэм къыщигъэлъэгъуэжар?

Едж.:- К1уащ Бет1ал лъагъуныгъэшхуэ хуи1ащ Урысейм. Псом хуэмыдэу Индылым(Волга) гулъытэ егъэлея хуищ1ырт усак1уэм. Ар 1уэху пыухык1ахэм епхагъэнщ – Хэку зауэшхуэм и зэманым а псышхуэм и 1уфэм езыр зэрыщызэуами, зауэл1хэм а псышхуэр сэбэп зэрахуэхъуами, зи лъахэм и щхьэхуитыныгъэр зыхъумэжхэм я сатырым а псышхуэр сэлэту зэрыхэувами, адэжь щ1ыналъэм и символ(дамыгъэ) зауае илъэсхэм ар зэрыхуэхъуами. Псышхуэу дунейм тет мпоми ирегъапщэри абыхэм яхузэф1эмык1а, яхуэмылэжьа и Хэкум и пащхьэм Индыл щищ1эфауэ къегъэлъагъуэ усак1уэм.

Ажалым къы1эщ1иха и Хэкум Индыл мамыр лэжьыгъэм и зэманми хузэф1эк1 псори абы хуещ1э. Ар къэралыр зыхуей хьэпшып, гъавэ, гъэсыныпхъэхэр, пхъэхэк1хэр щызэрашэ гъуэгущ. Абы и 1уфэм завод, фабрикэ ц1эры1уэхэр 1утщ, ахэм сэбэпынагъ куэд ц1ыхум къыхуахь, ар(Индыл) ц1ыхухэм я зыгъэпсэхуп1э хьэлэмэтщ, я нэгу зыщрагъэужь щ1ып1э дахэщ.

Едж. – рифмэ:

Щхьэм къит1эсуэ щытыгъакъым

Нобэ ф1эк1,Индыл,

Уи инагъыр, си гугъакъым

Ухъууэ псым я пыл!

Хьэуэ, теткъым дуней иным

Уэзгъэщхьынуэ зыпс:

Зэи уик1ынкъым ди пэгуным

Уардэу Индылыпс.

Егъ.:- Мы усэ дыдэм къыщывгъуэтыт зэгъэпщэныгъэм и щапхъэ.

Едж.: -зэпкърех

Егъ.:- Ц1ыхум и сыт хуэдэ хьэл-щэн мыхъумыщ1э мы усэм къыхэщыр?

Едж.: - Ц1ыхум и хьэл-щэн мыхъумыщ1эу мы усэм къыхэщыжыр щхьэхуещагъэр, фыгъуэижагъэр, ц1ыху гущ1эгъуншэхэр, ц1ыхугъэншагъэр, мылъку щхьэк1э зи напэ тезыхыжыфыну ц1ыхухэр.

Егъ.: - Усак1уэр ц1ыху мыхъумыщ1эхэм дауэ яхущыт?

Едж.: - Ц1ыху гущ1эгъуншэхэр, шхьэхуещэхэр, напэншэхэр усак1уэм ц1ыхуу къилъытэркъым, апхуэдэ ц1ыхухэм ар йогие, заригъэц1ыхужыным, гъуэгу пхэнж зытетым къытришу гъуэгу захуэм тригъэувэным яужь итщ.

Егъ.: - Ц1ыху нэсым сыт хуэдэ и хьэл усак1уэм игъэлъап1эр?

Едж.: - Ф1ыр, пэжыгъэр, захуагъэр, къабзагъэр усак1уэм егъэлъап1э, и Хэкум, и лъэпкъым гугъу зыхуезыгъэхьыр, и пщ1энт1эпс емыблэжу хуэлажьэр ц1ыху нэсым, пэжым и образщ.

-Ц1ыху нэсым хэлъын хуей хьэлхэм, апхуэдэ ц1ыхуу къэплъытэ хъунур еджак1уэхэм къазэрыщыхъум тегъэпсэлъыхьын.

К1уащ Бет1ал и усэхэм теухуауэ егъэджак1уэм и къызэщ1эзыкъуэж псалъэ:

Егъ.:- К1уащ Бет1ал и усэхэр адыгэ усыгъэм и хэлъхьэныгъэ гъуэзэджэщ, абы лъэпкъ усэ гъэпсык1эм зэхъуэк1ыныгъэ хилъхьащ, усэбзэм зыужьыныгъэ иритащ, адыгэ рифмэр иригъэф1эк1уащ, инверсиер 1эк1уэлъак1уэу къигъэсэбэпащ.

(инверсиек1э зэджэр еджак1уэхэм ягу къэгъэк1ыжын: псалъэухам хэт псалъэхэр бзэм и хабзэм темыту щызэк1элъахьырщ, щызэк1элъык1уэрщ.)

Адыгэ 1уэры1уатэмрэ урыс литературэмрэ зэрагъэпэща я ехъул1эныгъэхэр 1эзагъышхуэ хэлъу, творческэу К1уащым къегъэсэбэп, абыхэм зрегъэужь, ахэр япэк1э егъэк1уатэ.

III. Темэщ1эр етын.

Егъ.:- Адэк1э К1уащ Бет1ал и творчествэм, и лирикэм къыпищэу дэ нэ1уасэ нобэ зыхуэтщ1ынущ аюы и поэмэхэм.

Поэмэм и сюжетыр нэхъ зытегъэщ1ар Нэху и гъащ1эм и къек1уэк1ык1арщ, гъащ1эжьым абы кърих леймрэ иужьк1э абы и псэук1эм игъуэт зэхъуэк1ыныгъэмрэщ.

Тхыгъэр 1ыхьищу зэпыудащ, ахэм ящыщ дэтхэнэ зыми фызабэм и гъащ1эм къыщыхъуа зы 1уэхугъуэ ин щ1элъщ.

I 1ыхьэр нэхъ зытетхыхьыр, зытепсэлъыхьыр Нэху и щхьэгъусэр зэрагъэт1ысырщ, лажьэ зимы1э л1ыр к1уэдып1э хуэхъуа Сыбырым зэрагъэк1уарщ.

II 1ыхьэр зытеухуар ц1ыхубз насыпыншэм и щхьэгъусэм и щыхьэк1уэ письмор къызэры1эрыхьэрщ, зэман 1эджэк1э абы къеджэфын зэримыгъуэтарщ, абы итыр зэримыщ1эм ар бэлыхь мыухыж зэрыхигъэтырщ. (Мыбдеж щыжы1эпхъэщ, къыщыгъэсэбэпыпхъэщ тхыдэм щыщ зы 1уэхугъуэ: адыгэ лъэпкъыр к1ыф1ыгъэ зыхагъэтар, щ1эныгъэншэу зэман куэдк1э а лъэпкъыр зэрагъэпсэуар.)

III 1ыхьэм революцэм иужьк1э Нэхуи, и къуажэми ягъуэта зэхъуэк1ыныгъэрщ къыщы1уэтэжар.

Поэмэм и композицэр къек1уу зэгъэпэщащ: поэмэм и 1ыхьэхэм яку зэпыщ1эныгъэ быдэ дэлъщ, 1уэху ек1уэк1ым емыпха, къемызэгъ лей лъэпкъ хэткъым. К1уащым и художественнэ 1эзагъым и щыхьэтщ:

- образ гъэщ1эгъуэнхэр (Нэху, Хьэмид, лирическэ л1ыхъужьыр,…)

-зэгъэпщэныгъэхэр (хьэджэфэжьуэ укъуеяуэ, щ1ыр щ1эжу щылъщ,…)

-инверсиер зыубгъуауэ къегъэсэбэп, и усэбзэм ар хабзэ быдэ хуещ1:

Щ1ыр нэщ1ыжкъым хуэдэу япэм,-

Бэв хуэ1этыр илъщ.

-пейзажнэ лирикэр 1эк1уэлъак1уэу усак1уэм къегъэсэбэп. Поэмэм и щ1эдзап1эм деж революцэм ипэк1э ц1ыхухэм я1а гъащ1э хьэлъэр усак1уэм къегъэлъэгъуэж ц1ыхухэм ятелъ хьэзабым, абы ягъэв гугъуехьым зыдищ1 хуэдэщ дунейми: ят1эщ, къуажэр гъуабжэщ, банэк1э зэщ1эк1ащ, щ1ыр мэгу1э, дыгъэри къепэзэзэхыу аращ.

Ауэ адыгэ лъэпкъым, адыгэ ц1ыхубзым и нэм нэху щилъагъужым и деж (революцэ нэужьым), дунейми зэхъуэк1ыныгъэхьэлэмэтхэр егъуэт:

Дыгъэ нурым гуэлхэр къегъэпск1,

Щ1ыр япэм хуэдэу нэщ1ыжкъым –

Бэв хуэ1этыр илъщ.

Ц1ыхухэр гъавэк1и, щ1ык1и, 1эщк1и бей хъуахэщ. Ц1ыхухэм я гъащ1эм ф1ы и лъэныкъуэк1э зихъуэжащ, дунейри нэщхъыф1эщ.

Поэмэм къыщыгъэсэбэпа псалъэ гуры1уэгъуейхэм я мыхьэнэ еджак1уэхэм ягурыгъэ1уэн:

Хьэджафэжь – щак1уэхьэ лъэпкъ (борзая).

Ят1агъуэ – ят1э гъуэжь, адыгэхэм я псэуалъэхэм къыщагъэсэбэпу

Кхъахэ – жьы дыдэ хъуа.

Саур ф1ыц1э – лъахъстэн (сафьян)л1эужьыгъуэ.

Тэрэз – тэмэм, пэж дыдэ.

Джэрпэджэж – эхо.

Дэхуэха – тхьэмыщк1э, къулейсыз, ц1ыху щыуа.

Бзыгъэ – махуэ уэф1, пшэ уафэм щытемылъым деж.

К1уащ Бет1ал пэжыгъэмрэ захуагъэмрэ игъэлъэп1ащ, абы и псалъэр зэик1 бгъунлъакъым, лъэпкъ лъагъуныгъэри аращ абы и тхыгъэхэми, и творчествэми къыщ1ахьыр.

IV. Яджар зэрыгъэубыдын.

- зэманыжьымрэ ди лъэхъэнэмрэ адыгэ лъэпкъым и ц1ыхухэм, и ц1ыхубзхэм я гъащ1эм игъуэта зэхъуэк1ыныгъэм, зыужьыныгъэм еджак1уэхэр тегъэпсэлъыхьыжын.

V. Унэ лэжьыгъэр етын:

VI. Урокым хэлэжьыхьахэм оценкэ яхуэгъэувын, къыхэжанык1ахэм ящытхъун.

Читайте также: